Sida 2 av 2

Re: Livslängd på elbilar

Postat: 05 feb 2016 09:16
av Teslaspolen
Bjelke skrev:
Teslaspolen skrev:
TiborBlomhall skrev:
Teslaspolen skrev:
Det jag funderat mest på är när bilar så som nuvarande Nissan Leaf och Renault Zoe, etc, blir helt irrelevanta?

Med det menar jag hur nya bilar får längre och längre räckvidd; vem vill då ha en bil som går futtiga och knappa 100 km?
Alla som idag köper en Aygo, IQ, Up etc stadsbilar.

Hemma hos oss är det tex redan inplanerat att lagom tills jag får min Tesla Model 3 levererad kommer frugans Kia Picanto att ha ramlat i småbitar och hon ska då överta min Leaf. För henne, som kör max 5 mil på en dag (oftast typ 2) kommer Leafen fungera alldeles utmärkt även efter många års batteridegradering. Men fördelarna med hemmaladdning, förvärmning, köregenskaper etc kommer hon kunna njuta av även när räckvidden har minskat till hälften av dagens.

Ju äldre bilen blir desto viktigare blir fördelen med 2 kronor milen. En begagnad gammal häck Leaf för säg 60,000 kronor kommer vara mer eftertraktad än en lika gammal bensinare för 30,000 pga bensin- och verkstadspengarna man kan spara. Slippa bekymra sig om avgassystem, koppling, kamrem, växellåda... Och detta ÄVEN om bilen skulle ha fått degraderade batterier.
Självklart kommer de att vara användbara. Det jag fundrar på är bara hur värdet eller hur eftertraktad Leaf 2012 kommer vara när Leaf 2016 släpps med mer än dubbelt så stort batteri.

Degraderingen känns inte så farlig, batterierna håller ju en hög kvalitè. Men hur kommer andrahandsvärdet att stå sig nästa år mot nya Leaf? Och sen mot Model 3? Och ännu längre fram. Det jag mest jämför är tekniska skillnader, inte slitage som kan variera. Jag vet att dessa två nya bilar knappast är dedikerade stadsbilar längre, men jämförelsen finns där i alla fall då elbilsmarknaden är såpass liten än så länge.

Jag är mest nyfiken ur ett personligt perspektiv då jag kommer förmodligen behöva köpa min första bil inom 5 år, men jag vägrar fossildrivet skräp. ;)
Kommer det dubbelt så stora batteriet redan i år? Jag minns bara 30-batteriet...
Oops. Jag är visst kvar i 2015. Fel av mig!

Re: Livslängd på elbilar

Postat: 24 feb 2016 16:19
av Jerker
Nu har Renault tydligen börjat sondera terrängen för att uppgradera batterierna i Zoen. De har tydligen mailat en enkät till Zoeägare, i Frankrike tror jag, och frågat vad de skulle vilja betala för en uppgradering. Tydligen ligger deras eget förslag på €5000 för bytet som ska ge 300 verkliga km.

http://pushevs.com/2016/02/23/how-much- ... -km-range/

Re: Livslängd på elbilar

Postat: 24 feb 2016 16:35
av Reddy
Tesla borde ha en verksamhet där inbytta bilar gås igenom och alla slitdelar byts, skönhetsfel åtgärdas, drivlinan testas/byts, batteriet testas/byts och bilen säljs igen med fulla garantier.

Detta skulle stärka Teslas miljöprofil något enormt.

Re: Livslängd på elbilar

Postat: 24 feb 2016 16:46
av Bjelke
Jerker skrev:
Nu har Renault tydligen börjat sondera terrängen för att uppgradera batterierna i Zoen. De har tydligen mailat en enkät till Zoeägare, i Frankrike tror jag, och frågat vad de skulle vilja betala för en uppgradering. Tydligen ligger deras eget förslag på €5000 för bytet som ska ge 300 verkliga km.

http://pushevs.com/2016/02/23/how-much- ... -km-range/
Någon siffra på vad det blir vid leasing av batteriet?

Re: Livslängd på elbilar

Postat: 24 feb 2016 16:48
av Jerker
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Nu har Renault tydligen börjat sondera terrängen för att uppgradera batterierna i Zoen. De har tydligen mailat en enkät till Zoeägare, i Frankrike tror jag, och frågat vad de skulle vilja betala för en uppgradering. Tydligen ligger deras eget förslag på €5000 för bytet som ska ge 300 verkliga km.

http://pushevs.com/2016/02/23/how-much- ... -km-range/
Någon siffra på vad det blir vid leasing av batteriet?
Nej, vad jag förstår finns det inga siffror på nåt egentligen. Vad som är intressant är väl att de tydligen anser sig kunna klämma in ett 40-45kWh-batteri på samma plats som det nuvarande.

Re: Livslängd på elbilar

Postat: 24 feb 2016 17:02
av bylund
Reddy skrev:
Tesla borde ha en verksamhet där inbytta bilar gås igenom och alla slitdelar byts, skönhetsfel åtgärdas, drivlinan testas/byts, batteriet testas/byts och bilen säljs igen med fulla garantier.

Detta skulle stärka Teslas miljöprofil något enormt.
Det gör de väl i princip med CPO-programmet? Frågan är väl hur gamla bilar de kommer befatta sig med där.

Re: Livslängd på elbilar

Postat: 24 feb 2016 17:13
av Reddy
bylund skrev:
Reddy skrev:
Tesla borde ha en verksamhet där inbytta bilar gås igenom och alla slitdelar byts, skönhetsfel åtgärdas, drivlinan testas/byts, batteriet testas/byts och bilen säljs igen med fulla garantier.

Detta skulle stärka Teslas miljöprofil något enormt.
Det gör de väl i princip med CPO-programmet? Frågan är väl hur gamla bilar de kommer befatta sig med där.
Det har du faktiskt rätt i, jag trodde inte dessa bilar såldes med samma garantier som en ny. Finns bara två bilar tillgängliga i Sverige just nu båda P85+ 2014 men i USA finns det 2013 som gått 5500 mil med VIN# så låga som 24xxx.

Re: Livslängd på elbilar

Postat: 25 feb 2016 15:23
av LarsL
Hade varit intressant om programmet sträckte sig över hela EU. Då hade det funnits ett tryggt/enkelt sätt att köpa bilar från kontinenten.