Livslängd på elbilar
Moderator: Redaktion
Livslängd på elbilar
Det pratas ju en hel del om att elbilar kommer att ha längre livslängd än fossilbilar. Än så länge är detta väl mest teorier, även om det finns fog för dem. Vad är det som talar för det? Färre slitagedelar och möjlighet att uppgradera/förnya batteripack. Enkla mjukvaruuppdateringar som anpassar bilarna till framtida infrastruktursystem och ny lagstiftning. Att man inte har en förbränningsmotor som vibrerar och ett avgassystem som alstrar hög värme minskar påfrestningar på konstruktionen och korrosion utvecklas inte lika snabbt.
Vad finns det mer som talar för elbilarnas hållbarhet? Och hur mycket längre livslängd kan man säga att elbilen kan komma att få? Jag är inte så insatt i det här, men tror jag har hört att man räknar nån stans kring 15 år som normal livslängd för en bil? Men jag kör även nu en Volvo 745 från -88 och den går alldeles utmärkt och skulle kunna gå i många år än med relativt lite underhåll och 0:- i värdeminskning.
Ponera att jag köper en Tesla M3 om 3-4 år. Då är jag 56-57 år gammal. Det skulle kunna bli den sista bil jag köper i livet, om jag bara sköter den väl. Om man räknar kapitalkostnaden på det tidsperspektivet så blir den genomsnittliga månadskostnaden inte så hög. Min Volvo, som jag snart har haft i 3 år, har kostat mig 1:-/mil i kapital och underhållskostnad. (Jag gör alla reparationer själv och bokför noga alla kostnader. Jag köpte den för 4500:-).
Vad finns det mer som talar för elbilarnas hållbarhet? Och hur mycket längre livslängd kan man säga att elbilen kan komma att få? Jag är inte så insatt i det här, men tror jag har hört att man räknar nån stans kring 15 år som normal livslängd för en bil? Men jag kör även nu en Volvo 745 från -88 och den går alldeles utmärkt och skulle kunna gå i många år än med relativt lite underhåll och 0:- i värdeminskning.
Ponera att jag köper en Tesla M3 om 3-4 år. Då är jag 56-57 år gammal. Det skulle kunna bli den sista bil jag köper i livet, om jag bara sköter den väl. Om man räknar kapitalkostnaden på det tidsperspektivet så blir den genomsnittliga månadskostnaden inte så hög. Min Volvo, som jag snart har haft i 3 år, har kostat mig 1:-/mil i kapital och underhållskostnad. (Jag gör alla reparationer själv och bokför noga alla kostnader. Jag köpte den för 4500:-).
Re: Livslängd på elbilar
Har själv ställt samma fråga. Vad är det som gör att man till slut lämnar sin Model S på skroten? Se tråden http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=37&t=977
I juni när min P85 fyller 2 år har den rullat knappt 10000 mil. Jag är 66 år nu och tror faktiskt att bilen kommer att ingå i dödsboet!
I juni när min P85 fyller 2 år har den rullat knappt 10000 mil. Jag är 66 år nu och tror faktiskt att bilen kommer att ingå i dödsboet!

Ah! Där var en snarlik tråd, även om den var inriktad enbart på Tesla.Delta skrev:Har själv ställt samma fråga. Vad är det som gör att man till slut lämnar sin Model S på skroten? Se tråden http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=37&t=977
Jag tänker att med ett annat miljötänkande i grunden borde det väl gå att uppgradera i princip allt i en elbil och få den att rulla längre. Motorn är väl det som kan hålla längst. Datorn blir kanske snabbt gammal, men hur svårt är det att byta den? Som att byta till en ny stereo i en gammal bil?
Hoppas att teslan och framförallt du får ett långt livDelta skrev:Har själv ställt samma fråga. Vad är det som gör att man till slut lämnar sin Model S på skroten? Se tråden http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=37&t=977

Mycket intressant tråd, som minsann har ett inslag av livsfilosofi. Och med lite god vilja kan spinnas till-tja en livsväv. Inslag av liv-miljö-bil, varvat med lite härlig Teslahumor. Kan bli hur bra som helst.
Tycker en som nyss fyllde 80 och hämtar ut sin S85D any day. Min 23:e bil! Sista? How knows!
" En dag ska vi dö" sa polarn. "Jo men alla de andra dagarna lever vi" sa jag.
Tycker en som nyss fyllde 80 och hämtar ut sin S85D any day. Min 23:e bil! Sista? How knows!
X100 lev.14/8-18.
far1far2 skrev:Mycket intressant tråd, som minsann har ett inslag av livsfilosofi. Och med lite god vilja kan spinnas till-tja en livsväv. Inslag av liv-miljö-bil, varvat med lite härlig Teslahumor. Kan bli hur bra som helst.

Med tanke på hur mycket mer medvetna vi idag är om vilken stor miljöbelastning tillverkningen av en bil är borde det bli allt intressantare att förlänga livet på bilarna, i synnerhet när själva bränslet inte längre är någon nämnvärd miljöbelastning. Konsumismen i all ära, men nog borde det räcka till över överskådlig framtid med att bara byta ut den världsvida fordonsflottan mot elbilar för att hålla produktionshjulen igång för en mycket lång tid...
Samma filosofi för mig. Jag beställde i princip all utrustning som var tillgänglig. Fyller 76 i år. Det är väl bara att njuta så länge det går!far1far2 skrev:Mycket intressant tråd, som minsann har ett inslag av livsfilosofi. Och med lite god vilja kan spinnas till-tja en livsväv. Inslag av liv-miljö-bil, varvat med lite härlig Teslahumor. Kan bli hur bra som helst.

Model S P85D,
- Teslaspolen
- Teslaägare
Det jag funderat mest på är när bilar så som nuvarande Nissan Leaf och Renault Zoe, etc, blir helt irrelevanta?
Med det menar jag hur nya bilar får längre och längre räckvidd; vem vill då ha en bil som går futtiga och knappa 100 km?
Och ja, det andra är hur tekniken står sig. Själv skulle jag inte vilja använda en 10 år gammal PC. Och då är redan nu Tegra 3 processorn som sitter i Model S undermålig.
Båda borde (!) gå att uppgradera (till billigare pris dessutom allt eftersom priserna sjunker) i framtiden, men har tillverkarna "tänkt" sig detta som ett faktiskt alternativ?
Med det menar jag hur nya bilar får längre och längre räckvidd; vem vill då ha en bil som går futtiga och knappa 100 km?
Och ja, det andra är hur tekniken står sig. Själv skulle jag inte vilja använda en 10 år gammal PC. Och då är redan nu Tegra 3 processorn som sitter i Model S undermålig.
Båda borde (!) gå att uppgradera (till billigare pris dessutom allt eftersom priserna sjunker) i framtiden, men har tillverkarna "tänkt" sig detta som ett faktiskt alternativ?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Väldigt intressant, det man skulle vilja se ur miljösynpunkt ät väl ett system där det mesta kan bytas utan att för den skull man blir totalt ruinerad. Vill man tex ha en ny stol till en bil så är ju priset oftast helt uppåt väggarna. Tänk om Tesla kunde göra som med bilbanebilar. Samma bas men så kan man byta kaross och interiör för en skaplig peng, säg 300-400'. Får man en ny bil till utseendet och funktion. Tänk om man kunde sätta model x på model s basen tex. Bäst vore om man kunde byta hemma i garaget, nä nu behöver vi mer plats, nej nu kör vi cab en vecka. Det hade varit något det! Blir som att sätta på takboxen.
Ber om ursäkt för mina galna visioner...
Ber om ursäkt för mina galna visioner...
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Inte alls så galna visioner. Men frågan är om det blir tillverkarna själva som kommer att erbjuda detta eftersom deras främsta mål är att tillverka nya bilar. Att underhålla gamla bilar motverkar deras egna mål.
Men på samma sätt som Elon Musk är en visionär och vill förändra och göra världen bättre med elbilar så borde det även kunna omfatta målet att minska konsumtionshetsen genom att erbjuda uppgraderingar av befintlig elbilsflotta så att dessa får ett längre liv och därmed minskar bilarnas avtryck i miljön ännu mer.
Men det finns ju tredjepartsaktörer som skulle kunna erbjuda detta. Bäva månde bilverkstäder och återförsäljare för elbilsrevolutionen! Kanske det blir ett incitament för dessa att ställa om från att enbart reparera till att även uppgradera på en helt annan nivå så kanske även dessa skulle glädjas med elbilsomställningen?
Just Renault har ju flaggat för en batteriuppgradering till en "mindre kostnad" som sägs komma under detta år. Den skulle ge runt 50% högre batterikapacitet, säger ryktet, och det vore en rejäl förbättring av räckvidden, även om det är från en låg nivå.
Men på samma sätt som Elon Musk är en visionär och vill förändra och göra världen bättre med elbilar så borde det även kunna omfatta målet att minska konsumtionshetsen genom att erbjuda uppgraderingar av befintlig elbilsflotta så att dessa får ett längre liv och därmed minskar bilarnas avtryck i miljön ännu mer.
Men det finns ju tredjepartsaktörer som skulle kunna erbjuda detta. Bäva månde bilverkstäder och återförsäljare för elbilsrevolutionen! Kanske det blir ett incitament för dessa att ställa om från att enbart reparera till att även uppgradera på en helt annan nivå så kanske även dessa skulle glädjas med elbilsomställningen?
Just Renault har ju flaggat för en batteriuppgradering till en "mindre kostnad" som sägs komma under detta år. Den skulle ge runt 50% högre batterikapacitet, säger ryktet, och det vore en rejäl förbättring av räckvidden, även om det är från en låg nivå.
En faktisk fördel med att hyra batterier?Jerker skrev:Just Renault har ju flaggat för en batteriuppgradering till en "mindre kostnad" som sägs komma under detta år. Den skulle ge runt 50% högre batterikapacitet, säger ryktet, och det vore en rejäl förbättring av räckvidden, även om det är från en låg nivå.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jo, jag antar det. Vi har ju inte sett vad det innebär ekonomiskt än, men antagligen bara en högre månadshyra, och det är ju som att byta batteripack och ta ett lån för att finansiera det, fast med den skillnaden att det inte syns på kreditupplysningen. Antagligen tillkommer en engångskostnad för arbetet med själva bytet också, kan jag tänka mig, eller så är det inbakat i priset för de nya batterierna.bylund skrev:En faktisk fördel med att hyra batterier?Jerker skrev:Just Renault har ju flaggat för en batteriuppgradering till en "mindre kostnad" som sägs komma under detta år. Den skulle ge runt 50% högre batterikapacitet, säger ryktet, och det vore en rejäl förbättring av räckvidden, även om det är från en låg nivå.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Alla som idag köper en Aygo, IQ, Up etc stadsbilar.Teslaspolen skrev:Det jag funderat mest på är när bilar så som nuvarande Nissan Leaf och Renault Zoe, etc, blir helt irrelevanta?
Hemma hos oss är det tex redan inplanerat att lagom tills jag får min Tesla Model 3 levererad kommer frugans Kia Picanto att ha ramlat i småbitar och hon ska då överta min Leaf. För henne, som kör max 5 mil på en dag (oftast typ 2) kommer Leafen fungera alldeles utmärkt även efter många års batteridegradering. Men fördelarna med hemmaladdning, förvärmning, köregenskaper etc kommer hon kunna njuta av även när räckvidden har minskat till hälften av dagens.
Ju äldre bilen blir desto viktigare blir fördelen med 2 kronor milen. En begagnad gammal häck Leaf för säg 60,000 kronor kommer vara mer eftertraktad än en lika gammal bensinare för 30,000 pga bensin- och verkstadspengarna man kan spara. Slippa bekymra sig om avgassystem, koppling, kamrem, växellåda... Och detta ÄVEN om bilen skulle ha fått degraderade batterier.
Precis. Börjar man tänka i dessa banor inser man vilket slöseri det är att byta bil efter 2-3 år. På en elbil som Model S med aluminiumkaross är det helt andra tidsperspektiv som gäller. Bygg 1-2 miljarder elbilar, sedan kan bilindustrin bantas till en femtedel av vad den är idag.TiborBlomhall skrev:Alla som idag köper en Aygo, IQ, Up etc stadsbilar.Teslaspolen skrev:Det jag funderat mest på är när bilar så som nuvarande Nissan Leaf och Renault Zoe, etc, blir helt irrelevanta?
Hemma hos oss är det tex redan inplanerat att lagom tills jag får min Tesla Model 3 levererad kommer frugans Kia Picanto att ha ramlat i småbitar och hon ska då överta min Leaf. För henne, som kör max 5 mil på en dag (oftast typ 2) kommer Leafen fungera alldeles utmärkt även efter många års batteridegradering. Men fördelarna med hemmaladdning, förvärmning, köregenskaper etc kommer hon kunna njuta av även när räckvidden har minskat till hälften av dagens.
Ju äldre bilen blir desto viktigare blir fördelen med 2 kronor milen. En begagnad gammal häck Leaf för säg 60,000 kronor kommer vara mer eftertraktad än en lika gammal bensinare för 30,000 pga bensin- och verkstadspengarna man kan spara. Slippa bekymra sig om avgassystem, koppling, kamrem, växellåda... Och detta ÄVEN om bilen skulle ha fått degraderade batterier.
Aa helt sant. Tror också det är därför prisfallet på leafs stannat av. Det du köpte din leaf för kan man knappt köpa en för idag. Du skulle nog (likt många teslaägare) kunna få mer för bilen än du köpte den för.TiborBlomhall skrev:Alla som idag köper en Aygo, IQ, Up etc stadsbilar.Teslaspolen skrev:Det jag funderat mest på är när bilar så som nuvarande Nissan Leaf och Renault Zoe, etc, blir helt irrelevanta?
- Teslaspolen
- Teslaägare
Självklart kommer de att vara användbara. Det jag fundrar på är bara hur värdet eller hur eftertraktad Leaf 2012 kommer vara när Leaf 2016 släpps med mer än dubbelt så stort batteri.TiborBlomhall skrev:Alla som idag köper en Aygo, IQ, Up etc stadsbilar.Teslaspolen skrev:Det jag funderat mest på är när bilar så som nuvarande Nissan Leaf och Renault Zoe, etc, blir helt irrelevanta?
Degraderingen känns inte så farlig, batterierna håller ju en hög kvalitè. Men hur kommer andrahandsvärdet att stå sig nästa år mot nya Leaf? Och sen mot Model 3? Och ännu längre fram. Det jag mest jämför är tekniska skillnader, inte slitage som kan variera. Jag vet att dessa två nya bilar knappast är dedikerade stadsbilar längre, men jämförelsen finns där i alla fall då elbilsmarknaden är såpass liten än så länge.
Jag är mest nyfiken ur ett personligt perspektiv då jag kommer förmodligen behöva köpa min första bil inom 5 år, men jag vägrar fossildrivet skräp.

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
När Leaf 2016 släpps just 2016 finns den INTE som 4-års begagnad bil. Dvs vill du köpa en "begagnad" Leaf så finns det bara 2011-2015 årsmodeller att välja på.
För praktiskt bruk av en typisk 2:a bil i familjer med två bilar så passar Beg Leaf/i3/e-Golf osv perfekt. Det kommer aldrig att bli någon familje/långfärdsbil oavsett om man så dubblar räckvidden....DE ÄR FÖR SMÅ BILAR för de flesta att använda som familjebil/semesterbil/endabil i familjen
Titta på Nissans nuvarande leasingupplägg. Vill du köpa 30kWh batteriet =+20000kr. Vill du leasa 30kWh batteriet =+20000kr i extrakostnad! Är Nissan hyfsat realistiska så bedömer man att en begagnad Leaf kommer att vara värt lika mycket oavsett batteristorlek. (De är de påbiömarknaden som har mest erfarenhet av begagnade elbilar.)
För praktiskt bruk av en typisk 2:a bil i familjer med två bilar så passar Beg Leaf/i3/e-Golf osv perfekt. Det kommer aldrig att bli någon familje/långfärdsbil oavsett om man så dubblar räckvidden....DE ÄR FÖR SMÅ BILAR för de flesta att använda som familjebil/semesterbil/endabil i familjen
Titta på Nissans nuvarande leasingupplägg. Vill du köpa 30kWh batteriet =+20000kr. Vill du leasa 30kWh batteriet =+20000kr i extrakostnad! Är Nissan hyfsat realistiska så bedömer man att en begagnad Leaf kommer att vara värt lika mycket oavsett batteristorlek. (De är de påbiömarknaden som har mest erfarenhet av begagnade elbilar.)
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Min Leaf har tex redan blivit vår andrabil sedan vi köpte Teslan:) och som sådan är den helt perfekt. Jag körde före det min Leaf exakt 20 mil varje dag i 1,5 årTiborBlomhall skrev:Alla som idag köper en Aygo, IQ, Up etc stadsbilar.Teslaspolen skrev:Det jag funderat mest på är när bilar så som nuvarande Nissan Leaf och Renault Zoe, etc, blir helt irrelevanta?

Och jag tror oxo som Tibor att andrahandsvärdet snarare kommer att stå sig mycket bra med tanke på driftskostnad osv kontra ICE... Undrar om dom även kommer att klara sig bättre på bilprovningen? Det borde ju vara stor skillnad där...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
En sak som kan ligga elbilar i fatet är att de oftast är lite tyngre än motsvarande fossilbilar. Detta gör att det blir mer slitage på t.ex. hjulupphängning, fjädring, bromsar och däck. Bromsar och däck får nog dock räknas som förbrukningsmaterial. Utsläpp, avgassystem, kamrem, bensintank, växellåda m.m. slipper dock elbilen. Att bilen inte hela tiden vibrerar (se t.ex. Teslabjørns senaste film från skåpbilen...) gör att själva konstruktionen också borde hålla bättre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
Kommer det dubbelt så stora batteriet redan i år? Jag minns bara 30-batteriet...Teslaspolen skrev:Självklart kommer de att vara användbara. Det jag fundrar på är bara hur värdet eller hur eftertraktad Leaf 2012 kommer vara när Leaf 2016 släpps med mer än dubbelt så stort batteri.TiborBlomhall skrev:Alla som idag köper en Aygo, IQ, Up etc stadsbilar.Teslaspolen skrev:Det jag funderat mest på är när bilar så som nuvarande Nissan Leaf och Renault Zoe, etc, blir helt irrelevanta?
Degraderingen känns inte så farlig, batterierna håller ju en hög kvalitè. Men hur kommer andrahandsvärdet att stå sig nästa år mot nya Leaf? Och sen mot Model 3? Och ännu längre fram. Det jag mest jämför är tekniska skillnader, inte slitage som kan variera. Jag vet att dessa två nya bilar knappast är dedikerade stadsbilar längre, men jämförelsen finns där i alla fall då elbilsmarknaden är såpass liten än så länge.
Jag är mest nyfiken ur ett personligt perspektiv då jag kommer förmodligen behöva köpa min första bil inom 5 år, men jag vägrar fossildrivet skräp.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Tror elbilar generellt körs mjukare och försiktigare än vanliga bilar =mindre slitage även på hjulupphängningar osv.
Leaf med 30kWh batteri (släppt/leverans nu) =+25% kapacitet.
- Bjelke
- Teslaägare
Hrm host host kanske inte min körs så mjukt och försiktigt:DLeo skrev:Tror elbilar generellt körs mjukare och försiktigare än vanliga bilar =mindre slitage även på hjulupphängningar osv.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Förutom vissa Tesla då....
- Bjelke
- Teslaägare