Sida 2 av 4

Re: Råd om elbil

Postat: 22 feb 2024 10:36
av Teslared
Dinsdale skrev: 22 feb 2024 07:11
Teslared skrev: 21 feb 2024 21:30
I år har jag fått värma typ 50 minuter ett antal gånger efter snö och minusgrader. Då dörrarna öppnas knakar det rejält så man tror att grejerna ska gå sönder. Jag har smort alla gummilister men det hjälper inte speciellt.
Om jag vill åka iväg på stört, så funkar inte Teslan, då tar jag Leafen istället. Där är det bara att öppna dörren, inget tjafs!
Dessutom ökar ju elräkningen extra pga förvärmningen!
Har du då använt fläktknappen i appen som bara höjer värmen till inställd temperatur på acn, eller har du kört med klimatanläggning > avfrosta bil?
Om jag kör med fläktknappen blir rutorna inte isfria på evigheter, kör jag med avfrosta bil tar det 10-15 min.
Tyvärr vågar jag inte använda "avfrosta bilen" då det är riktigt kallt ute, är rädd att vindrutan spricker. Finns en del rapporter om det!

Re: Råd om elbil

Postat: 22 feb 2024 12:32
av Piggelin
Hade valt en Enyaq. Är ju som en iD4 fast bättre.

Re: Råd om elbil

Postat: 22 feb 2024 12:36
av martinsson
simonster skrev: 22 feb 2024 08:27
martinsson skrev: 21 feb 2024 23:25
Har du kollat på Zeekr X?

https://www.zeekr.eu/sv-se/models/x
Blir för liten tyvärr.
Ok, men dem har ju 001 också, som är stor som en Model S.

Re: Råd om elbil

Postat: 22 feb 2024 15:27
av lawe
Fisker Ocean startar på 489'. Det är mer ett konstaterande än ett köpråd.

Re: Råd om elbil

Postat: 22 feb 2024 15:49
av Earplugged
martinsson skrev: 22 feb 2024 12:36
simonster skrev: 22 feb 2024 08:27
martinsson skrev: 21 feb 2024 23:25
Har du kollat på Zeekr X?

https://www.zeekr.eu/sv-se/models/x
Blir för liten tyvärr.
Ok, men dem har ju 001 också, som är stor som en Model S.
Ja skall vi tipsa om alla bilar som ligger mer än 200 000:- över trådskaparens budget så finns det många alternativ... 🤣

Re: Råd om elbil

Postat: 22 feb 2024 16:13
av SwedishAdvocate
SwedishAdvocate skrev: 21 feb 2024 12:40
ID.7 eller BMW i4?
Ok. Missade visst budgeten på runt 500K, men å andra sidan kostar väl både ID.7 och i4 ungefär som den EV6 OP varit och provkört...

Re: Råd om elbil

Postat: 22 feb 2024 16:18
av Maw
Earplugged skrev: 22 feb 2024 15:49
martinsson skrev: 22 feb 2024 12:36
simonster skrev: 22 feb 2024 08:27
martinsson skrev: 21 feb 2024 23:25
Har du kollat på Zeekr X?

https://www.zeekr.eu/sv-se/models/x
Blir för liten tyvärr.
Ok, men dem har ju 001 också, som är stor som en Model S.
Ja skall vi tipsa om alla bilar som ligger mer än 200 000:- över trådskaparens budget så finns det många alternativ... 🤣
Zeekr 001 kostar ju ungefär som exempelvis en ev6 eller id7 som också varit uppe…eller ca 100k mer än id5

Re: Råd om elbil

Postat: 22 feb 2024 17:19
av simonster
SwedishAdvocate skrev: 22 feb 2024 16:13
SwedishAdvocate skrev: 21 feb 2024 12:40
ID.7 eller BMW i4?
Ok. Missade visst budgeten på runt 500K, men å andra sidan kostar väl både ID.7 och i4 ungefär som den EV6 OP varit och provkört...
Inte pratat med säljare på vw eller BMW än men fick en offert på en ev6, visserligen demo, men drygt 500 000. Dock är jag osäker på ev6. Kändes okej att köra men känns lite klumpig tycker jag och stör mig att man måste böja sig framåt för att nå displayen.

Re: Råd om elbil

Postat: 22 feb 2024 17:30
av Lerumsexpressen
Model Y över model 3 alla dagar i veckan om du har familj och nästan samma pris.

Re: Råd om elbil

Postat: 22 feb 2024 17:38
av martinot
simonster skrev: 21 feb 2024 10:37
Ska i dagarna byta ut min förmånsbil hybrid mot elbil men har så jävla svårt att välja vilken jag vill ha.
Har kollat på bland annat Volvo xc40, Tesla Model 3, Polestar 2, Volkswagen ID5, BYD Seal. Priser runt 500 000 har jag kollat på.
Körmönster är ungefär 200-300 mil privat varje månad där ca 160 mil är tor till jobbet.
I tjänsten körs 50-200 mil varje månad.
Laddning kan göras hemma men inte på jobbet.

Jag tycker samtliga bilar ovan har både positiva och negativa aspekter.
Här har du ett test som jämför BYD Seal, Tesla M3, och VW ID7. De gillar samtliga bilar, men kommer ändå fram till lite olika +/- som kanske kan vara intressant för dig.


Re: Råd om elbil

Postat: 22 feb 2024 17:43
av Earplugged
Lerumsexpressen skrev: 22 feb 2024 17:30
Model Y över model 3 alla dagar i veckan om du har familj och nästan samma pris.
Vet inte varför han uteslöt Y helt som alternativ...
Precis som du säger är den klockren som familjebil och skulle helt klart välja den i trådskaparens läge med barnstolar och antagligen barnvagn osv...

Re: Råd om elbil

Postat: 22 feb 2024 18:03
av enoch85
Visst Tesla har sina defekter, men man kan ju se det som att alla klagar så fruktansvärt på dessa specifika saker, för att det inte finns så mycket annat att klaga på. :)

Re: Råd om elbil

Postat: 22 feb 2024 18:06
av Azap
Teslared skrev: 22 feb 2024 10:36
Dinsdale skrev: 22 feb 2024 07:11
Teslared skrev: 21 feb 2024 21:30
I år har jag fått värma typ 50 minuter ett antal gånger efter snö och minusgrader. Då dörrarna öppnas knakar det rejält så man tror att grejerna ska gå sönder. Jag har smort alla gummilister men det hjälper inte speciellt.
Om jag vill åka iväg på stört, så funkar inte Teslan, då tar jag Leafen istället. Där är det bara att öppna dörren, inget tjafs!
Dessutom ökar ju elräkningen extra pga förvärmningen!
Har du då använt fläktknappen i appen som bara höjer värmen till inställd temperatur på acn, eller har du kört med klimatanläggning > avfrosta bil?
Om jag kör med fläktknappen blir rutorna inte isfria på evigheter, kör jag med avfrosta bil tar det 10-15 min.
Tyvärr vågar jag inte använda "avfrosta bilen" då det är riktigt kallt ute, är rädd att vindrutan spricker. Finns en del rapporter om det!
Också sett dom rapporterna men dom börjar bli gamla Min 2020M3 kör jag ofta full defrost på. Även när det är -30 eller lägre ute. Inte märkt nått problem. Dock bör man se till att ta bort ev snö innan. Annars kan man få jobbiga is problem. Men det är klart. Har man nån imperfektion i rutan typ ett stenskott eller så. Då kan det nog hända grejer när det skiljer mycket i temp mellan ”inne” och ute.

Re: Råd om elbil

Postat: 22 feb 2024 18:09
av Jaegaern
Collin87 skrev: 21 feb 2024 14:14
Teslared skrev: 21 feb 2024 12:09
Parkerar du bilen ute hemma? I så fall är Tesla inget vidare med ramlösa rutor på vintern, fryser gärna fast i dåligt väder. Jag kommer inte köpa någon bil med sådana igen efter mina erfarenheter med Teslan.
Är ju faktiskt inte svårare än att sopa av den värsta snön innan man värmer bilen.
Exakt.

Re: Råd om elbil

Postat: 22 feb 2024 18:10
av Jaegaern
enoch85 skrev: 22 feb 2024 18:03
Visst Tesla har sina defekter, men man kan ju se det som att alla klagar så fruktansvärt på dessa specifika saker, för att det inte finns så mycket annat att klaga på. :)
Precis!

Re: Råd om elbil

Postat: 22 feb 2024 18:14
av Jaegaern
Teslared skrev: 22 feb 2024 10:36
Dinsdale skrev: 22 feb 2024 07:11
Teslared skrev: 21 feb 2024 21:30
I år har jag fått värma typ 50 minuter ett antal gånger efter snö och minusgrader. Då dörrarna öppnas knakar det rejält så man tror att grejerna ska gå sönder. Jag har smort alla gummilister men det hjälper inte speciellt.
Om jag vill åka iväg på stört, så funkar inte Teslan, då tar jag Leafen istället. Där är det bara att öppna dörren, inget tjafs!
Dessutom ökar ju elräkningen extra pga förvärmningen!
Har du då använt fläktknappen i appen som bara höjer värmen till inställd temperatur på acn, eller har du kört med klimatanläggning > avfrosta bil?
Om jag kör med fläktknappen blir rutorna inte isfria på evigheter, kör jag med avfrosta bil tar det 10-15 min.
Tyvärr vågar jag inte använda "avfrosta bilen" då det är riktigt kallt ute, är rädd att vindrutan spricker. Finns en del rapporter om det!
Bara att vänta ett par minuter efter men slagit på vanligt klimat. Det är skillnaden i rutans temp och varmluftens temp. Rutan blir snabbt lite varmare och det är då inget som helst problem att köra full patte.

De gånger den kan spricka är om du har ett stenskott som ligger vid en kant, svårt att se dessa. Eller extrem otur och bilen står snett och du drar på full effekt. Oftast händer ju ingenting dåligt, då hade det blivit ramaskri.

Rutan på min Model 3 sprack vid vanligt klimat under sommaren. Men med så mycket stenskott man får under våren mellan Linköping och Norrköping så behöver men inte fundera två gånger 😂

Re: Råd om elbil

Postat: 22 feb 2024 18:19
av SwedishAdvocate
simonster skrev: 22 feb 2024 17:19
SwedishAdvocate skrev: 22 feb 2024 16:13
SwedishAdvocate skrev: 21 feb 2024 12:40
ID.7 eller BMW i4?
Ok. Missade visst budgeten på runt 500K, men å andra sidan kostar väl både ID.7 och i4 ungefär som den EV6 OP varit och provkört...
Inte pratat med säljare på vw eller BMW än men fick en offert på en ev6, visserligen demo, men drygt 500 000. Dock är jag osäker på ev6. Kändes okej att köra men känns lite klumpig tycker jag och stör mig att man måste böja sig framåt för att nå displayen.
ID.7 är ju rätt ny, så gissar att det blir svårt för ngn på VW att matcha det priset, men för ett demoex av i4 kanske det skulle kunna gå. Tror inte du skulle tycka att i4 var lika klumpig som EV6. i4 har ju vidare även halvkombibaklucka och är ju således lite mer praktisk än både Model 3 och BYD Säl. ;)

Finns även lite mer att läsa i den här tråden:
viewtopic.php?p=762208#p762208

Re: Råd om elbil

Postat: 22 feb 2024 18:25
av simonster
martinot skrev: 22 feb 2024 17:38
simonster skrev: 21 feb 2024 10:37
Ska i dagarna byta ut min förmånsbil hybrid mot elbil men har så jävla svårt att välja vilken jag vill ha.
Har kollat på bland annat Volvo xc40, Tesla Model 3, Polestar 2, Volkswagen ID5, BYD Seal. Priser runt 500 000 har jag kollat på.
Körmönster är ungefär 200-300 mil privat varje månad där ca 160 mil är tor till jobbet.
I tjänsten körs 50-200 mil varje månad.
Laddning kan göras hemma men inte på jobbet.

Jag tycker samtliga bilar ovan har både positiva och negativa aspekter.
Här har du ett test som jämför BYD Seal, Tesla M3, och VW ID7. De gillar samtliga bilar, men kommer ändå fram till lite olika +/- som kanske kan vara intressant för dig.

Sett den men hjälper mig inte komma till ett beslut. Beslutsångest deluxe :roll:
Earplugged skrev: 22 feb 2024 17:43
[quote=Lerumsexpressen post_id=781670 time=<a href="tel:1708619440">1708619440</a> user_id=14806]
Model Y över model 3 alla dagar i veckan om du har familj och nästan samma pris.
Vet inte varför han uteslöt Y helt som alternativ...
Precis som du säger är den klockren som familjebil och skulle helt klart välja den i trådskaparens läge med barnstolar och antagligen barnvagn osv...
[/quote]

Aldrig riktigt fastnat för Y. Fått för mig att räckvidden på rwd känns lite meh också. Hinner nog inte få iväg beställning inom kort tid. Hade jag klickat på knappen idag hade kanske Y varit bäst med tanke på ränteerbjidandet. Ärligt skrämmer storleken på bilen mig med avsaknad av sensorer. Barnvagn använder vi inte längre så behöver inget megastort bagage. :shock:

Re: Råd om elbil

Postat: 22 feb 2024 19:28
av Earplugged
simonster skrev: 22 feb 2024 18:25
martinot skrev: 22 feb 2024 17:38
simonster skrev: 21 feb 2024 10:37
Ska i dagarna byta ut min förmånsbil hybrid mot elbil men har så jävla svårt att välja vilken jag vill ha.
Har kollat på bland annat Volvo xc40, Tesla Model 3, Polestar 2, Volkswagen ID5, BYD Seal. Priser runt 500 000 har jag kollat på.
Körmönster är ungefär 200-300 mil privat varje månad där ca 160 mil är tor till jobbet.
I tjänsten körs 50-200 mil varje månad.
Laddning kan göras hemma men inte på jobbet.

Jag tycker samtliga bilar ovan har både positiva och negativa aspekter.
Här har du ett test som jämför BYD Seal, Tesla M3, och VW ID7. De gillar samtliga bilar, men kommer ändå fram till lite olika +/- som kanske kan vara intressant för dig.

Sett den men hjälper mig inte komma till ett beslut. Beslutsångest deluxe :roll:
Earplugged skrev: 22 feb 2024 17:43
[quote=Lerumsexpressen post_id=781670 time=<a href="tel:1708619440">1708619440</a> user_id=14806]
Model Y över model 3 alla dagar i veckan om du har familj och nästan samma pris.
Vet inte varför han uteslöt Y helt som alternativ...
Precis som du säger är den klockren som familjebil och skulle helt klart välja den i trådskaparens läge med barnstolar och antagligen barnvagn osv...
Aldrig riktigt fastnat för Y. Fått för mig att räckvidden på rwd känns lite meh också. Hinner nog inte få iväg beställning inom kort tid. Hade jag klickat på knappen idag hade kanske Y varit bäst med tanke på ränteerbjidandet. Ärligt skrämmer storleken på bilen mig med avsaknad av sensorer. Barnvagn använder vi inte längre så behöver inget megastort bagage. :shock:
[/quote]

Bor du nära jönköping så kan du komma och provparkera min 😀
Helt ärligt så tycker jag visionsystemet blivit helt ok nuförtiden och i kombination med kamerorna så behöver du inte vara orolig för parkering. Det jag kommer på som sticker ut negativt vad gäller parkering är svängradien som är dålig.
Även om man inte har barnvagn så är den stora bakluckan väldigt praktiskt, allt ifrån att hämta gips på brädgården, slänga in barncyklar, skidor, osv osv

Re: Råd om elbil

Postat: 22 feb 2024 19:56
av BEV[e-Rage]

Re: Råd om elbil

Postat: 22 feb 2024 20:45
av lawe
+ för Renault är Google Automotive👍 Den röststyrningen är grymt bra

Re: Råd om elbil

Postat: 22 feb 2024 21:19
av martinot
simonster skrev: 22 feb 2024 18:25
martinot skrev: 22 feb 2024 17:38
simonster skrev: 21 feb 2024 10:37
Ska i dagarna byta ut min förmånsbil hybrid mot elbil men har så jävla svårt att välja vilken jag vill ha.
Har kollat på bland annat Volvo xc40, Tesla Model 3, Polestar 2, Volkswagen ID5, BYD Seal. Priser runt 500 000 har jag kollat på.
Körmönster är ungefär 200-300 mil privat varje månad där ca 160 mil är tor till jobbet.
I tjänsten körs 50-200 mil varje månad.
Laddning kan göras hemma men inte på jobbet.

Jag tycker samtliga bilar ovan har både positiva och negativa aspekter.
Här har du ett test som jämför BYD Seal, Tesla M3, och VW ID7. De gillar samtliga bilar, men kommer ändå fram till lite olika +/- som kanske kan vara intressant för dig.

Sett den men hjälper mig inte komma till ett beslut. Beslutsångest deluxe :roll:
Sorry! :D

Har du test kört dessa bilar?

Om inte så tror jag det är nästa steg för dig.

Sedan är det ju en positiv situation att det numera finns så många bra elbilar att det i vissa fall som för dig blir svårt att välja mellan de! :)

Re: Råd om elbil

Postat: 22 feb 2024 22:27
av Sportbilsentusiasten
Familj i den prisklassen = Y
Alternativt Enyaq som jag föredrar över ID.X

Re: Råd om elbil

Postat: 23 feb 2024 00:44
av SwedishAdvocate
simonster skrev: 21 feb 2024 10:37
Ska i dagarna byta ut min förmånsbil hybrid mot elbil men har så jävla svårt att välja vilken jag vill ha. [...
Det är ju inte alla som placerar sedaner på två av tre platser på en shortlist, men eftersom du ju har gjort det...

Det finns en bil till som inte omnämnts än i tråden:

Hyundai Ioniq 6. Den finns som ny från ca 549K. Vid en snabb titt på bytbil så verkar det finnas åtm. ett demoex som kanske går att pruta ner till det priset. Tyvärr(?) finns det demoexet på Gotland...

Demoex av Merca EQE (om det nu finns några) verkar dock tyvärr ligga lite högre i pris...

Re: Råd om elbil

Postat: 23 feb 2024 08:27
av kaffekoko
Teslared skrev: 22 feb 2024 10:36
Dinsdale skrev: 22 feb 2024 07:11
Teslared skrev: 21 feb 2024 21:30
I år har jag fått värma typ 50 minuter ett antal gånger efter snö och minusgrader. Då dörrarna öppnas knakar det rejält så man tror att grejerna ska gå sönder. Jag har smort alla gummilister men det hjälper inte speciellt.
Om jag vill åka iväg på stört, så funkar inte Teslan, då tar jag Leafen istället. Där är det bara att öppna dörren, inget tjafs!
Dessutom ökar ju elräkningen extra pga förvärmningen!
Har du då använt fläktknappen i appen som bara höjer värmen till inställd temperatur på acn, eller har du kört med klimatanläggning > avfrosta bil?
Om jag kör med fläktknappen blir rutorna inte isfria på evigheter, kör jag med avfrosta bil tar det 10-15 min.
Tyvärr vågar jag inte använda "avfrosta bilen" då det är riktigt kallt ute, är rädd att vindrutan spricker. Finns en del rapporter om det!
Model 3/Y är det inget problem med då värmen inte kommer tillräckligt fort. Har bilen värmepump blir inte värmen lika brutal direkt som på bilar som saknar värmepump.