Råd om elbil
Moderator: Redaktion
Råd om elbil
Ska i dagarna byta ut min förmånsbil hybrid mot elbil men har så jävla svårt att välja vilken jag vill ha.
Har kollat på bland annat Volvo xc40, Tesla Model 3, Polestar 2, Volkswagen ID5, BYD Seal. Priser runt 500 000 har jag kollat på.
Körmönster är ungefär 200-300 mil privat varje månad där ca 160 mil är tor till jobbet.
I tjänsten körs 50-200 mil varje månad.
Laddning kan göras hemma men inte på jobbet.
Jag tycker samtliga bilar ovan har både positiva och negativa aspekter.
Vi är 4 i familjen varav en i bakåtvänd bilstol och en i framåtvänd bilstol. Den bakåtvända bilstolen kommer användas i 2 år till.
Volvon känns för liten.
Polestaren ger mig klaustrofobiska känslor i kupén
Kvarstår gör id5, seal och model 3.
Det logiska känns som tesla 3 då den löser navigeringen felfritt med planerade Laddstopp och priserna på SUC känns attraktiva. Dock när jag läser här på forumet om fel med torkare, spökbromsningar, bannad AP etc får jag en sjukt otrevlig känsla. Borttagandet av sensorer känns inte heller jättekul då min fru även kommer köra bilen och hon inte gillar borttagandet av sensorer.
ID5 känns som en stabil bil men läser mycket negativt om UI och slöa laddtider.
Seal känns också stabil men laddningen verkar inte vara rolig
Igår gjorde jag en 50 mil resa med hybriden.
Slår jag in den resan i ABRP med tre olika bilar får jag följande resultat.
Tesla model 3 rwd
Laddstopp: 3
Laddtid: 49 min
Kostnad: 377 kr
ID5
Laddstopp: 2
Laddtid: 45 min
Kostnad: 635 kr
Seal
Laddstopp: 2
Laddtid: 51 min
Kostnad: 622 kr
Ovan exempel visar att laddtiden är ungefärlig den samma men kostnaden för laddningen är stor skillnad.
Ni som kör andra bilar där navigeringen inte själv väljer att navigera till laddare, hur mycket stress känner ni över detta? Hur jobbigt blir det att åka på längre resor när man själv måste planera in Laddstopp?
Egna tankar om kinesiska bilar är ointressant.
Tacksam för hjälp hur jag ska tänka!
Tack!
Har kollat på bland annat Volvo xc40, Tesla Model 3, Polestar 2, Volkswagen ID5, BYD Seal. Priser runt 500 000 har jag kollat på.
Körmönster är ungefär 200-300 mil privat varje månad där ca 160 mil är tor till jobbet.
I tjänsten körs 50-200 mil varje månad.
Laddning kan göras hemma men inte på jobbet.
Jag tycker samtliga bilar ovan har både positiva och negativa aspekter.
Vi är 4 i familjen varav en i bakåtvänd bilstol och en i framåtvänd bilstol. Den bakåtvända bilstolen kommer användas i 2 år till.
Volvon känns för liten.
Polestaren ger mig klaustrofobiska känslor i kupén
Kvarstår gör id5, seal och model 3.
Det logiska känns som tesla 3 då den löser navigeringen felfritt med planerade Laddstopp och priserna på SUC känns attraktiva. Dock när jag läser här på forumet om fel med torkare, spökbromsningar, bannad AP etc får jag en sjukt otrevlig känsla. Borttagandet av sensorer känns inte heller jättekul då min fru även kommer köra bilen och hon inte gillar borttagandet av sensorer.
ID5 känns som en stabil bil men läser mycket negativt om UI och slöa laddtider.
Seal känns också stabil men laddningen verkar inte vara rolig
Igår gjorde jag en 50 mil resa med hybriden.
Slår jag in den resan i ABRP med tre olika bilar får jag följande resultat.
Tesla model 3 rwd
Laddstopp: 3
Laddtid: 49 min
Kostnad: 377 kr
ID5
Laddstopp: 2
Laddtid: 45 min
Kostnad: 635 kr
Seal
Laddstopp: 2
Laddtid: 51 min
Kostnad: 622 kr
Ovan exempel visar att laddtiden är ungefärlig den samma men kostnaden för laddningen är stor skillnad.
Ni som kör andra bilar där navigeringen inte själv väljer att navigera till laddare, hur mycket stress känner ni över detta? Hur jobbigt blir det att åka på längre resor när man själv måste planera in Laddstopp?
Egna tankar om kinesiska bilar är ointressant.
Tacksam för hjälp hur jag ska tänka!
Tack!
Re: Råd om elbil
Varför ID5 och inte den mer praktiska, snyggare och billigare ID4?
Huromhelst, den nya "refresh" 2024 laddar betydligt snabbare och har förvärmning. 4.0 mjukvaran är en stor förbättring också.
Vet inte om de finns i hallarna än? Skillnaden går tex att se på att växelväljaren numera är fristående från skärmen(ala ID Buzz).
Huromhelst, den nya "refresh" 2024 laddar betydligt snabbare och har förvärmning. 4.0 mjukvaran är en stor förbättring också.
Vet inte om de finns i hallarna än? Skillnaden går tex att se på att växelväljaren numera är fristående från skärmen(ala ID Buzz).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Råd om elbil
Hur ofta kör ni längre sträckor ni inte kört tidigare? Man lär sig snabbt ett beteende. T.ex. som att när vi startar söder om Örnsköldsvik för att köra till Stockholm så är det en förmiddagskaffe på CirkleK söder om Sundsvall och lunch i Gävle. Jag behöver ingen hjälp med planering av laddare då. Däremot lägger jag in dem i navigatorn för att förvärma batteriet.
Längre turer i okänd terräng vill jag nog ändå kolla upp lite. Men sedan Tesla öppnade upp och annat infrastruktur kommit till känner jag mindre stress. Det var en helt annan grej för en norrlänning för några år sedan.
Rekommendationer ang. bilval överlåter jag till andra som har kört fler märken. Själv har jag bara kört P2 de senaste 3,5 åren och varit nöjd med det, men vi är normalt bara två i bilen.
Längre turer i okänd terräng vill jag nog ändå kolla upp lite. Men sedan Tesla öppnade upp och annat infrastruktur kommit till känner jag mindre stress. Det var en helt annan grej för en norrlänning för några år sedan.
Rekommendationer ang. bilval överlåter jag till andra som har kört fler märken. Själv har jag bara kört P2 de senaste 3,5 åren och varit nöjd med det, men vi är normalt bara två i bilen.
Re: Råd om elbil
Vad beror de stora skillnaderna i laddkostnad på i din uträkning? Är det enbart pga skillnad i förbrukning? Det borde inte skilja så mycket.
Priset per kWh borde annars vara desamma för bilarna, möjligtvis med tillägg av kostnad för abbonemang på Tesla SuC om man snabbladdar mycket och vill använda Tesla SuC till något lägre pris.
Priset per kWh borde annars vara desamma för bilarna, möjligtvis med tillägg av kostnad för abbonemang på Tesla SuC om man snabbladdar mycket och vill använda Tesla SuC till något lägre pris.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Råd om elbil
Tror den nya versionen av ID4 och ID5 kommer om ca två månader. Men man kan kika på ID7 om man vill se hur skärmen och mjukvaran kommer se ut.taliz skrev: ↑21 feb 2024 10:48Varför ID5 och inte den mer praktiska, snyggare och billigare ID4?
Huromhelst, den nya "refresh" 2024 laddar betydligt snabbare och har förvärmning. 4.0 mjukvaran är en stor förbättring också.
Vet inte om de finns i hallarna än? Skillnaden går tex att se på att växelväljaren numera är fristående från skärmen(ala ID Buzz).
- Oscar11
- Teslaägare
- Inlägg: 146
- Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: Råd om elbil
Jag kör ca 2000 mil om året i tjänsten. Resorna är normalt 20-60 mil. Kör en Tesla MYLR-23 och har inte ångrat mig en sekund.
Tycker att de som klagar på helljus, torkare mm är väldigt gnälliga. Så jäkla dåligt funkar det inte.
Det som irriterar mig lite är komforten på mindre vägar. Man sitter och hoppar i stolen. Detta bör ju dock vara betydligt bättre på M3 Highland.
Tycker att de som klagar på helljus, torkare mm är väldigt gnälliga. Så jäkla dåligt funkar det inte.
Det som irriterar mig lite är komforten på mindre vägar. Man sitter och hoppar i stolen. Detta bör ju dock vara betydligt bättre på M3 Highland.
Tesla MYLR -23
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7676
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Råd om elbil
Nä, bara sämre än hos alla andra bilar.
Grusväg med tvättbrädor kräver njurbälte i min bil.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Råd om elbil
Du vet vad du vill go for it. Sunt förnuftsimonster skrev: ↑21 feb 2024 10:37Ska i dagarna byta ut min förmånsbil hybrid mot elbil men har så jävla svårt att välja vilken jag vill ha.
Har kollat på bland annat Volvo xc40, Tesla Model 3, Polestar 2, Volkswagen ID5, BYD Seal. Priser runt 500 000 har jag kollat på.
Körmönster är ungefär 200-300 mil privat varje månad där ca 160 mil är tor till jobbet.
I tjänsten körs 50-200 mil varje månad.
Laddning kan göras hemma men inte på jobbet.
Jag tycker samtliga bilar ovan har både positiva och negativa aspekter.
Vi är 4 i familjen varav en i bakåtvänd bilstol och en i framåtvänd bilstol. Den bakåtvända bilstolen kommer användas i 2 år till.
Volvon känns för liten.
Polestaren ger mig klaustrofobiska känslor i kupén
Kvarstår gör id5, seal och model 3.
Det logiska känns som tesla 3 då den löser navigeringen felfritt med planerade Laddstopp och priserna på SUC känns attraktiva. Dock när jag läser här på forumet om fel med torkare, spökbromsningar, bannad AP etc får jag en sjukt otrevlig känsla. Borttagandet av sensorer känns inte heller jättekul då min fru även kommer köra bilen och hon inte gillar borttagandet av sensorer.
ID5 känns som en stabil bil men läser mycket negativt om UI och slöa laddtider.
Seal känns också stabil men laddningen verkar inte vara rolig
Igår gjorde jag en 50 mil resa med hybriden.
Slår jag in den resan i ABRP med tre olika bilar får jag följande resultat.
Tesla model 3 rwd
Laddstopp: 3
Laddtid: 49 min
Kostnad: 377 kr
ID5
Laddstopp: 2
Laddtid: 45 min
Kostnad: 635 kr
Seal
Laddstopp: 2
Laddtid: 51 min
Kostnad: 622 kr
Ovan exempel visar att laddtiden är ungefärlig den samma men kostnaden för laddningen är stor skillnad.
Ni som kör andra bilar där navigeringen inte själv väljer att navigera till laddare, hur mycket stress känner ni över detta? Hur jobbigt blir det att åka på längre resor när man själv måste planera in Laddstopp?
Egna tankar om kinesiska bilar är ointressant.
Tacksam för hjälp hur jag ska tänka!
Tack!
Re: Råd om elbil
Parkerar du bilen ute hemma? I så fall är Tesla inget vidare med ramlösa rutor på vintern, fryser gärna fast i dåligt väder. Jag kommer inte köpa någon bil med sådana igen efter mina erfarenheter med Teslan.
Re: Råd om elbil
Tack för ditt svar, känns tryggt att höra att stressen inte är påtaglig.lawe skrev: ↑21 feb 2024 10:54Hur ofta kör ni längre sträckor ni inte kört tidigare? Man lär sig snabbt ett beteende. T.ex. som att när vi startar söder om Örnsköldsvik för att köra till Stockholm så är det en förmiddagskaffe på CirkleK söder om Sundsvall och lunch i Gävle. Jag behöver ingen hjälp med planering av laddare då. Däremot lägger jag in dem i navigatorn för att förvärma batteriet.
Längre turer i okänd terräng vill jag nog ändå kolla upp lite. Men sedan Tesla öppnade upp och annat infrastruktur kommit till känner jag mindre stress. Det var en helt annan grej för en norrlänning för några år sedan.
Rekommendationer ang. bilval överlåter jag till andra som har kört fler märken. Själv har jag bara kört P2 de senaste 3,5 åren och varit nöjd med det, men vi är normalt bara två i bilen.
Jag antar att den stora skillnaden i kostnaden beror på att teslan är snålare när det kommer till förbrukning. Slog bara in dem på abrp men vet inte hur de räknar. De borde inte räkna med några kostnader för abbonemang etc.Maw skrev: ↑21 feb 2024 10:56
Vad beror de stora skillnaderna i laddkostnad på i din uträkning? Är det enbart pga skillnad i förbrukning? Det borde inte skilja så mycket.
Priset per kWh borde annars vara desamma för bilarna, möjligtvis med tillägg av kostnad för abbonemang på Tesla SuC om man snabbladdar mycket och vill använda Tesla SuC till något lägre pris.
Tack för svaret. Model Y är inget alternativ för mig men som du säger borde highland vara lite bättre komfort än tidigare modell.Oscar11 skrev: ↑21 feb 2024 11:12Jag kör ca 2000 mil om året i tjänsten. Resorna är normalt 20-60 mil. Kör en Tesla MYLR-23 och har inte ångrat mig en sekund.
Tycker att de som klagar på helljus, torkare mm är väldigt gnälliga. Så jäkla dåligt funkar det inte.
Det som irriterar mig lite är komforten på mindre vägar. Man sitter och hoppar i stolen. Detta bör ju dock vara betydligt bättre på M3 Highland.
Det är precis det jag inte vettslaqqq skrev: ↑21 feb 2024 11:51
Du vet vad du vill go for it. Sunt förnuftsimonster skrev: ↑21 feb 2024 10:37Ska i dagarna byta ut min förmånsbil hybrid mot elbil men har så jävla svårt att välja vilken jag vill ha.
Har kollat på bland annat Volvo xc40, Tesla Model 3, Polestar 2, Volkswagen ID5, BYD Seal. Priser runt 500 000 har jag kollat på.
Körmönster är ungefär 200-300 mil privat varje månad där ca 160 mil är tor till jobbet.
I tjänsten körs 50-200 mil varje månad.
Laddning kan göras hemma men inte på jobbet.
Jag tycker samtliga bilar ovan har både positiva och negativa aspekter.
Vi är 4 i familjen varav en i bakåtvänd bilstol och en i framåtvänd bilstol. Den bakåtvända bilstolen kommer användas i 2 år till.
Volvon känns för liten.
Polestaren ger mig klaustrofobiska känslor i kupén
Kvarstår gör id5, seal och model 3.
Det logiska känns som tesla 3 då den löser navigeringen felfritt med planerade Laddstopp och priserna på SUC känns attraktiva. Dock när jag läser här på forumet om fel med torkare, spökbromsningar, bannad AP etc får jag en sjukt otrevlig känsla. Borttagandet av sensorer känns inte heller jättekul då min fru även kommer köra bilen och hon inte gillar borttagandet av sensorer.
ID5 känns som en stabil bil men läser mycket negativt om UI och slöa laddtider.
Seal känns också stabil men laddningen verkar inte vara rolig
Igår gjorde jag en 50 mil resa med hybriden.
Slår jag in den resan i ABRP med tre olika bilar får jag följande resultat.
Tesla model 3 rwd
Laddstopp: 3
Laddtid: 49 min
Kostnad: 377 kr
ID5
Laddstopp: 2
Laddtid: 45 min
Kostnad: 635 kr
Seal
Laddstopp: 2
Laddtid: 51 min
Kostnad: 622 kr
Ovan exempel visar att laddtiden är ungefärlig den samma men kostnaden för laddningen är stor skillnad.
Ni som kör andra bilar där navigeringen inte själv väljer att navigera till laddare, hur mycket stress känner ni över detta? Hur jobbigt blir det att åka på längre resor när man själv måste planera in Laddstopp?
Egna tankar om kinesiska bilar är ointressant.
Tacksam för hjälp hur jag ska tänka!
Tack!
Bilen parkeras i garage alternativt carport så borde inte vara lika problematiskt. Dock är det klart att man ibland parkerar någon natt på annat ställe utomhus där problemet kan uppstå. Släpper det inte om man värmer upp bilen?
Tycker ID5 är snyggare men det är väl objektivttaliz skrev: ↑21 feb 2024 10:48Varför ID5 och inte den mer praktiska, snyggare och billigare ID4?
Huromhelst, den nya "refresh" 2024 laddar betydligt snabbare och har förvärmning. 4.0 mjukvaran är en stor förbättring också.
Vet inte om de finns i hallarna än? Skillnaden går tex att se på att växelväljaren numera är fristående från skärmen(ala ID Buzz).
Provkörde precis en Kia EV6 också. Tycker den var helt okej men eftersom jag har en kia hybrid idag känns det lite tråkigt att välja KIA igen, inte helt förälskad av UI i min nuvarande bil och det såg typ likadant ut i EV6an. Testade slå in en långresa och navigatorn föreslog laddstopp, dock lite konstigt till 100% på samtliga laddstopp men kanske går att ställa in? Bilen verkar ha bra laddkurva också så det får väl ses som positivt.
Re: Råd om elbil
Tycker att det ör fördelar också med ramfria dörrar. Trivs faktiskt bra med dem. Snart 10 år med MS. Bor på västkusten. Bilen har aldrig stått inne.
-
- Inlägg: 5629
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Råd om elbil
ID.7 eller BMW i4?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Råd om elbil
I så fall kan inte kostnaderna stämma. Visserligen är M3 lite snålare men det skiljer inte så mycket, kanske 15-20%. Tänk också på att 90-95% av laddningen sker hemma på natten till en låg kostnad så skillnaden i kostnad för el mellan bilarna blir försumbar i sammanhanget.simonster skrev: ↑21 feb 2024 12:26Jag antar att den stora skillnaden i kostnaden beror på att teslan är snålare när det kommer till förbrukning. Slog bara in dem på abrp men vet inte hur de räknar. De borde inte räkna med några kostnader för abbonemang etc.Maw skrev: ↑21 feb 2024 10:56
Vad beror de stora skillnaderna i laddkostnad på i din uträkning? Är det enbart pga skillnad i förbrukning? Det borde inte skilja så mycket.
Priset per kWh borde annars vara desamma för bilarna, möjligtvis med tillägg av kostnad för abbonemang på Tesla SuC om man snabbladdar mycket och vill använda Tesla SuC till något lägre pris.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Råd om elbil
Använder aldrig den funktionen i min bil, slänger alltid ett öga på rutten i mobilen innan jag åker, vill inte att bilen väljer en laddare bara för att det passar laddning/räckvidd, väljer hellre pauser efter matställen/andra faciliteter och/eller antal laddare/operatör - åker inte Tesla - däremot föredrar jag deras laddare om de finns på rutten, inte många andra som har +10st laddare på samma ställen och oftast gott om plats och rimliga priser.
Därför ser VW:s 2024 modeller intressanta ut där man kan starta förvärming av högvoltsbatteriet manuellt, rimligt att man behöver ladda (och förvärma) när det närmar sig, oavsett vilken laddare man sedan tänker stanna vid!
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7676
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Råd om elbil
Det går att lösa genom att smörja, men det är ju ingen bra konstruktion.
Den enda fördelen är om man har cab, på en bil med tak finns inga fördelar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Råd om elbil
Är ju faktiskt inte svårare än att sopa av den värsta snön innan man värmer bilen.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
- Earplugged
- Teslaägare
- Inlägg: 236
- Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
- Ort: Jönköping
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Re: Råd om elbil
Angående Teslan så får du nog filtrera en hel del i kommentarerna här i forumet, hade saker varit så dåliga som en del folk påstår hade det varit kaos så jag rekommenderar att provköra ordentligt och bilda dig en egen uppfattning.simonster skrev: ↑21 feb 2024 10:37Ska i dagarna byta ut min förmånsbil hybrid mot elbil men har så jävla svårt att välja vilken jag vill ha.
Har kollat på bland annat Volvo xc40, Tesla Model 3, Polestar 2, Volkswagen ID5, BYD Seal. Priser runt 500 000 har jag kollat på.
Körmönster är ungefär 200-300 mil privat varje månad där ca 160 mil är tor till jobbet.
I tjänsten körs 50-200 mil varje månad.
Laddning kan göras hemma men inte på jobbet.
Jag tycker samtliga bilar ovan har både positiva och negativa aspekter.
Vi är 4 i familjen varav en i bakåtvänd bilstol och en i framåtvänd bilstol. Den bakåtvända bilstolen kommer användas i 2 år till.
Volvon känns för liten.
Polestaren ger mig klaustrofobiska känslor i kupén
Kvarstår gör id5, seal och model 3.
Det logiska känns som tesla 3 då den löser navigeringen felfritt med planerade Laddstopp och priserna på SUC känns attraktiva. Dock när jag läser här på forumet om fel med torkare, spökbromsningar, bannad AP etc får jag en sjukt otrevlig känsla. Borttagandet av sensorer känns inte heller jättekul då min fru även kommer köra bilen och hon inte gillar borttagandet av sensorer.
ID5 känns som en stabil bil men läser mycket negativt om UI och slöa laddtider.
Seal känns också stabil men laddningen verkar inte vara rolig
Igår gjorde jag en 50 mil resa med hybriden.
Slår jag in den resan i ABRP med tre olika bilar får jag följande resultat.
Tesla model 3 rwd
Laddstopp: 3
Laddtid: 49 min
Kostnad: 377 kr
ID5
Laddstopp: 2
Laddtid: 45 min
Kostnad: 635 kr
Seal
Laddstopp: 2
Laddtid: 51 min
Kostnad: 622 kr
Ovan exempel visar att laddtiden är ungefärlig den samma men kostnaden för laddningen är stor skillnad.
Ni som kör andra bilar där navigeringen inte själv väljer att navigera till laddare, hur mycket stress känner ni över detta? Hur jobbigt blir det att åka på längre resor när man själv måste planera in Laddstopp?
Egna tankar om kinesiska bilar är ointressant.
Tacksam för hjälp hur jag ska tänka!
Tack!
Min Y är en helt fantastisk bil och nya 3:an lär inte vara sämre
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 741
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Råd om elbil
Att behöva gå ut 30 min innan avfärd på morgonen för att sopa av snö från rutorna för att sen gå in igen och sätta på värmaren förtar en hel del av poängen med förvärmningen...
Har man inte tillgång till varmgarage då och då är det nästan ett måste att göra på det viset om bilen står ute hela vintern, annars kommer inlandsisen lägga sig på bakluckan (model 3) och då är det inte lätt att få loss. (Model Y har inte det problemet pga annan utformning på bakluckan.)
Model 3 SR+ 18" 2021
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 741
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Råd om elbil
Att bilen föreslår laddning funkar jättebra men om du åker samma resor hela tiden behöver du inte den finessen. Du kommer lära dig vilka laddare som bilen vill ha på sommaren och på vintern. Åker du däremot till olika ställen hela tiden kan det vara skäl nog för att välja Teslan.
Seal borde ha samma problem som model 3 med bakluckan (kräver att du sopar av snön innan du kör värmaren). Om det är en dealbreaker för Model 3, borde även Seal falla bort av samma anledning.
Största problemet med Teslan är att farthållaren kan bromsa till då och då, så man måste hela tiden vara beredd att gasa till om bilen plötsligt bromsar. De har ju även plockat bort blinkersspaken på Model 3, vilket eventuellt går att lära sig men det är inte bara att hoppa in och köra.
Tycker spontant du borde testa ID7 innan du ratar ID5, under förutsättning att du kan vänta på den uppdaterade ID5:an och du inte behöver navigationen. Läste dock att röststyrningen är aktiv hela tiden och bryter telefonsamtal för den tror man pratar med den, så pratar du mycket jobbsamtal i bilen ska du nog inte ta Volkswagen innan den buggen är löst.
Seal borde ha samma problem som model 3 med bakluckan (kräver att du sopar av snön innan du kör värmaren). Om det är en dealbreaker för Model 3, borde även Seal falla bort av samma anledning.
Största problemet med Teslan är att farthållaren kan bromsa till då och då, så man måste hela tiden vara beredd att gasa till om bilen plötsligt bromsar. De har ju även plockat bort blinkersspaken på Model 3, vilket eventuellt går att lära sig men det är inte bara att hoppa in och köra.
Tycker spontant du borde testa ID7 innan du ratar ID5, under förutsättning att du kan vänta på den uppdaterade ID5:an och du inte behöver navigationen. Läste dock att röststyrningen är aktiv hela tiden och bryter telefonsamtal för den tror man pratar med den, så pratar du mycket jobbsamtal i bilen ska du nog inte ta Volkswagen innan den buggen är löst.
Model 3 SR+ 18" 2021
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Råd om elbil
Vill man inte gå ut innan kan man ju faktiskt gå ut 5 min tidigare än man tänkt å sopa det som är kvar innan man åker. Det viktiga är ju att man inte låter massa blötsnö sitta kvar runt rutorna.Dinsdale skrev: ↑21 feb 2024 20:13Att behöva gå ut 30 min innan avfärd på morgonen för att sopa av snö från rutorna för att sen gå in igen och sätta på värmaren förtar en hel del av poängen med förvärmningen...
Har man inte tillgång till varmgarage då och då är det nästan ett måste att göra på det viset om bilen står ute hela vintern, annars kommer inlandsisen lägga sig på bakluckan (model 3) och då är det inte lätt att få loss. (Model Y har inte det problemet pga annan utformning på bakluckan.)
Om det också är för jobbigt så ska man nog satsa på en annan bil.
Blir det för mycket is och snö på bakluckan på Y så orkar den inte öppna och framförallt orkar den inte hålla sig uppe.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
Re: Råd om elbil
I år har jag fått värma typ 50 minuter ett antal gånger efter snö och minusgrader. Då dörrarna öppnas knakar det rejält så man tror att grejerna ska gå sönder. Jag har smort alla gummilister men det hjälper inte speciellt.
Om jag vill åka iväg på stört, så funkar inte Teslan, då tar jag Leafen istället. Där är det bara att öppna dörren, inget tjafs!
Dessutom ökar ju elräkningen extra pga förvärmningen!
Om jag vill åka iväg på stört, så funkar inte Teslan, då tar jag Leafen istället. Där är det bara att öppna dörren, inget tjafs!
Dessutom ökar ju elräkningen extra pga förvärmningen!
- martinsson
- elbilist
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
- Ort: Göteborg
Re: Råd om elbil
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 741
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Råd om elbil
Har du då använt fläktknappen i appen som bara höjer värmen till inställd temperatur på acn, eller har du kört med klimatanläggning > avfrosta bil?Teslared skrev: ↑21 feb 2024 21:30I år har jag fått värma typ 50 minuter ett antal gånger efter snö och minusgrader. Då dörrarna öppnas knakar det rejält så man tror att grejerna ska gå sönder. Jag har smort alla gummilister men det hjälper inte speciellt.
Om jag vill åka iväg på stört, så funkar inte Teslan, då tar jag Leafen istället. Där är det bara att öppna dörren, inget tjafs!
Dessutom ökar ju elräkningen extra pga förvärmningen!
Om jag kör med fläktknappen blir rutorna inte isfria på evigheter, kör jag med avfrosta bil tar det 10-15 min.
Model 3 SR+ 18" 2021