Sida 2 av 2
Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år
Postat: 06 maj 2024 11:02
av bjornnilsson
spacecoin skrev: ↑06 maj 2024 10:32
bjornnilsson skrev: ↑06 maj 2024 10:12
boreno skrev: ↑06 maj 2024 09:42
Vindrutan är sprucken, som vanligt på Model S. Ryds bilglas beställde fel ruta, tog 2 månader att få levererad - trots att jag ställde kontrollfråga vid 5 tillfällen för att vara säker på att det skulle bli rätt. Deras version av att "dubbelkolla" är tydligen att läsa samma information på skärmen två gånger... förhoppningsvis får jag rätt ruta denna vecka.
Så de beställde en HW3-ruta till din bil? Jag har fått vänta sedan årsskiftet pga samma problem med leverans av fel ruta. Fick min bytt för ett par veckor sedan.
Jag tror inte rutan har något att göra med HW3/HW4. Den utrustningen sitter ju innanför och byts inte med rutan. Det är väl snarare Palladium som har en annan ruta än Raven? Kanske tjockare eller andra mått.
Det sitter ett kretskort integrerat med framrutan uppe vid kameran där anslutningen skiljer sig mellan HW3 och HW4. Dvs olika rutor att beställa beroende på HW3 eller HW4.
Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år
Postat: 06 maj 2024 11:13
av spacecoin
bjornnilsson skrev: ↑06 maj 2024 11:02
spacecoin skrev: ↑06 maj 2024 10:32
bjornnilsson skrev: ↑06 maj 2024 10:12
boreno skrev: ↑06 maj 2024 09:42
Vindrutan är sprucken, som vanligt på Model S. Ryds bilglas beställde fel ruta, tog 2 månader att få levererad - trots att jag ställde kontrollfråga vid 5 tillfällen för att vara säker på att det skulle bli rätt. Deras version av att "dubbelkolla" är tydligen att läsa samma information på skärmen två gånger... förhoppningsvis får jag rätt ruta denna vecka.
Så de beställde en HW3-ruta till din bil? Jag har fått vänta sedan årsskiftet pga samma problem med leverans av fel ruta. Fick min bytt för ett par veckor sedan.
Jag tror inte rutan har något att göra med HW3/HW4. Den utrustningen sitter ju innanför och byts inte med rutan. Det är väl snarare Palladium som har en annan ruta än Raven? Kanske tjockare eller andra mått.
Det sitter ett kretskort integrerat med framrutan uppe vid kameran där anslutningen skiljer sig mellan HW3 och HW4. Dvs olika rutor att beställa beroende på HW3 eller HW4.
Aha. På min Raven (MX) så plockade man loss det paketet och bytte rutan och klistrade tillbaka kamerahuset efteråt vad jag fattade, men det kanske är en annan konstruktion på Palladium eller MS? MX ruta går ju upp längre iofs.
Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år
Postat: 06 maj 2024 12:39
av AAKEE
Jag vet inte om ni sett mina poster om bromsservice men jag blev lite bekymrad efter bara en vinter och 1900 mil.
Det är ingen felyttring som man skulle märka idag som en varning på displayen men mina bromsok har tagit en del stryk på en enda vinter. Jag skulle tro att vi inte har det värst här uppe, även om det saltas frisk här också numera.
Det hade redan börjat korrodera en hel del både fram och bak.
Fram var det pinnarna som bromsklossarna glider på. Troligen har de vart helt torra, rent stål utan skydd. Jag har smörjt med fett för bromsok (kör med Brembos eget) in dessa noga, vilket inte manualen säger.
Bak finns det mycket helt oskyddad aluminium som korroderar och det fastnar bromsdamm och skit i. Korrosionen har hunnit sprida sig en bra bit under lackerade ytor som bubblat upp. För nu har jag smort även dessa ytor med brembofett efter rengöring men planen är att rengöra igen och lackera med något värmetåligt.
Gjorde samma service på min M3P och jag kan inte minnas att det ens var i närheten av lika angripet. (Gjorde dock första efter ett halvår så jag kanske hann skydda ytor som var oskyddade i tid).
Jag kommer inte tordas vänta till nästa vår, utan måste nog göra det i höst med eftersom det såg så påverkat ut. Lite orolig och inte jättenöjd om det ska kunna vara en every day driven car.
Främre ok med en pinne orörd, två klara och en halvfärdig:
Bakre ok före rengöring:
Bakre ok efter rengöring (nästan klart): har putsat bort väldigt mycket korrosion, lite kvar samt bubblet under färgen synligt:
Mitt tips är att inte slarva med det, om man vill slippa problem eller att köpa nya ok senare.
Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år
Postat: 06 maj 2024 15:29
av bjornnilsson
spacecoin skrev: ↑06 maj 2024 11:13
Aha. På min Raven (MX) så plockade man loss det paketet och bytte rutan och klistrade tillbaka kamerahuset efteråt vad jag fattade, men det kanske är en annan konstruktion på Palladium eller MS? MX ruta går ju upp längre iofs.
Jag gissar att det är en annan konstruktion på Palladium, men vet inte säkert. Jag blev själv förvånad över att höra att det levererades "hårdvara" tillsammans med rutan. Har bytt flera rutor på Pre-Palladium och inte hört talas om detta tidigare.
Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år
Postat: 16 maj 2024 22:02
av bjornnilsson
Jag har lagat Yoken nu.
Före:
Efter:
Antal fel, ni som haft Palladium över ett år
Postat: 16 maj 2024 22:05
av jpetters
bjornnilsson skrev:Jag har lagat Yoken nu.
Före:
IMG_0210.jpeg
Efter:
IMG_0212.jpeg
Snyggt, men nu rök väl garantin på hela bilen?!

Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år
Postat: 16 maj 2024 22:19
av Tars
Gustafsson skrev:2500 mil. Inga fel ännu bortsett från felmonterat dörrhandtag hö bak, fixades av ranger. Man kan anmärka på ett knak i inredningen th bak i bilen som jag inte lokaliserat än. Tror inte det kommer från dörren.
Inga fel på min 100D heller (18000 mil) senaste året men det fattas ännu 3v tills det gått ett år sedan jag hämtade palladium.
Knaket kommer från övre infästning på sätet. Fäll ner det och tejpa ett varv med eltejp runt öglan så försvinner det.
Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år
Postat: 16 maj 2024 22:23
av AAKEE
Tars skrev: ↑16 maj 2024 22:19
Gustafsson skrev:2500 mil. Inga fel ännu bortsett från felmonterat dörrhandtag hö bak, fixades av ranger. Man kan anmärka på ett knak i inredningen th bak i bilen som jag inte lokaliserat än. Tror inte det kommer från dörren.
Inga fel på min 100D heller (18000 mil) senaste året men det fattas ännu 3v tills det gått ett år sedan jag hämtade palladium.
Knaket kommer från övre infästning på sätet. Fäll ner det och tejpa ett varv med eltejp runt öglan så försvinner det.
Min började knaka för några veckor sedan, bägge sidor bak och även ett knak under unstrumentbrädan. (Bakom/under ratten någonstans). Det låter väldigt o-premium…
Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år
Postat: 16 maj 2024 22:27
av spacecoin
AAKEE skrev: ↑16 maj 2024 22:23
Tars skrev: ↑16 maj 2024 22:19
Gustafsson skrev:2500 mil. Inga fel ännu bortsett från felmonterat dörrhandtag hö bak, fixades av ranger. Man kan anmärka på ett knak i inredningen th bak i bilen som jag inte lokaliserat än. Tror inte det kommer från dörren.
Inga fel på min 100D heller (18000 mil) senaste året men det fattas ännu 3v tills det gått ett år sedan jag hämtade palladium.
Knaket kommer från övre infästning på sätet. Fäll ner det och tejpa ett varv med eltejp runt öglan så försvinner det.
Min började knaka för några veckor sedan, bägge sidor bak och även ett knak under unstrumentbrädan. (Bakom/under ratten någonstans). Det låter väldigt o-premium…
In på service för garantiärenden. Min MX var inne en gång för ett skitirriterande ljud när man körde över minst ojämnhet som orsakades av ett clips i panelen vid vindrutan som var kasst eller behövde smörjas eller nått. Sedan kom en ranger ut och smörjde in Krytox mellan förarstol och mittkonsol. Sedan har det varit rätt ok i drygt ett år, knack knack.
Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år
Postat: 17 maj 2024 01:03
av Gustafsson
AAKEE skrev: ↑16 maj 2024 22:23
Tars skrev: ↑16 maj 2024 22:19
Gustafsson skrev:2500 mil. Inga fel ännu bortsett från felmonterat dörrhandtag hö bak, fixades av ranger. Man kan anmärka på ett knak i inredningen th bak i bilen som jag inte lokaliserat än. Tror inte det kommer från dörren.
Inga fel på min 100D heller (18000 mil) senaste året men det fattas ännu 3v tills det gått ett år sedan jag hämtade palladium.
Knaket kommer från övre infästning på sätet. Fäll ner det och tejpa ett varv med eltejp runt öglan så försvinner det.
Min började knaka för några veckor sedan, bägge sidor bak och även ett knak under unstrumentbrädan. (Bakom/under ratten någonstans). Det låter väldigt o-premium…
Plastramen som ligger bakom skärmen sitter väldigt löst fastsatt och skramlade i skarven /hörnet mellan den undre horisontella och den vertikala biten, kan kollas genom att trycka upp ett finger under skärmen, då tystnar det. Lade en liiten Klutt kontaktlim (aka apsnor) i skarven mellan dessa, nu tyst där.
Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år
Postat: 17 maj 2024 09:37
av Pontus
Min är inne för att det började gnissla i vänster fram fjädring (gissar jag) efter byte till sommarhjul. Då passade jag på att be dom titta på förarstolen som börjar glappa i längsled märks när man kör över skarpa farthinder, plastbiten under displayen skramlar om man har den utfäld mot föraren, samt att den spårar väldigt när sommarhjulen kom på och det vanliga vibrerandet de första 2 km när bilen stått ett par timmar. Får se vad dom gjort när hämtar bilen, hoppas den är klar senare idag.
Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år
Postat: 17 maj 2024 10:50
av jpetters
Pontus skrev:Min är inne för att det började gnissla i vänster fram fjädring (gissar jag) efter byte till sommarhjul. Då passade jag på att be dom titta på förarstolen som börjar glappa i längsled märks när man kör över skarpa farthinder, plastbiten under displayen skramlar om man har den utfäld mot föraren, samt att den spårar väldigt när sommarhjulen kom på och det vanliga vibrerandet de första 2 km när bilen stått ett par timmar. Får se vad dom gjort när hämtar bilen, hoppas den är klar senare idag.
Jag hade ett liknande glapp i förarstolen och de bytte basen till stolen för någon vecka sedan.
Även min är väldigt spårkänslig efter att jag gjorde en 4-hjulsinställning i Low.
Men inte brytt mig om det då en går fint när det är mindre spårigt.
Hade samma fenomen efter 4-hjulsinställning i Low på min SP100D.
Däcken höll iaf fint på den efteråt.
Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år
Postat: 17 maj 2024 11:04
av Pontus
Har även skavmärken på sömmen på förarstolen vilket kom väldigt tidigt och jag har på pekat detta har dock inga höga förhoppningar om att Tesla fixar detta.
Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år
Postat: 17 maj 2024 11:31
av AAKEE
Pontus skrev: ↑17 maj 2024 09:37
och det vanliga vibrerandet de första 2 km när bilen stått ett par timmar.
För mig är det mycket mindre vibrationer, lite oklart om det kom (löstes) med uppdateringen i senhöstas. I vart fall känns startvibrationerna i princip inte alls.
Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år
Postat: 16 jul 2024 09:58
av Rimlig
Min S Plaid dec-22 har dragit på sig ett rejält skrammel från fjädring/hjulupphängning fram. Inget subtilt pedant-skrammel utan det låter som om det ligger ett antal plåtkastruller löst som skallrar rejält vid varje ojämnhet i vägen.
Fakum är att jag hade bilen inne för det ett par vändor redan förra året för samma fel. Det blev då bättre, men funnits tendenser kvar som jag inte orkat bråka om.
Men i förra veckan blev det rejält mycket sämre. Ganska övertygad om att det var efter en långdag på autobahn med hyffsat goda hastigheter och även någon kraftigare inbromsning (efter att en 911 Turbo bad om sällskap

).
Har service inbokad i mitten av aug. Hoppas de plåtdelar som det låter som är lösa inte tilllar av innan dess.
Kan detta vara samma drivaxelstrul som på gamla model S eller annat? Borde jag vara orolig för att hjul kan trilla av? Tesla service vägrar svara på tilltal via appen…
Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år
Postat: 16 jul 2024 10:22
av Pontus
När tråden ändå är uppe så kan jag meddela att min förarstol börjat bråka igen gällande att ryggstödet inte går att fälla upp så långt som det ska. Märkte det när en vän skulle köra och det inte gick att fälla upp det mer än vad jag brukar ha det inställt på. Samma problem för 6 månader sedan löste sig med en kalibrering av stolen men nu har det alltså återkommit, kan ju inte vara en slump?
Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år
Postat: 16 jul 2024 10:25
av Dagfinn
Missade omröstningen, men jag har varit på ett helt gäng besök hos SC:
- Vänster falkvinge ville inte öppna sig utan tvång
- Trasig värmeslinga på vindrutan framför kameran
- Yoke som gick i upplösning
- Vänster blinkersknapp på yoken funkade ibland inte på motorväg när man skulle göra en omkörning. Höger funkade fortfarande. Efter 15-30 sek började det funka igen. Försvann med den nya yoken ovan, Tesla ville inte byta innan då felet inte syntes i någon logg
- Ljudisoleringen i vänster bakdäck lossnade och orsakade vibrationer och pajade däcktrycksensorn. Inte Teslas fel som sådan, men ändå ett besök på SC
- Gummilist vänster framdörr har lossnat ett flertal gånger
- Plastdetalj på höger falkvinge som var delvis lös
Sen andra problem, som löst sig självt eller uppträder intermittent:
- Laddlucka öppnade sig när jag närmade mig bilen med mobilen, visade sig dock tillslut vara bugg i mjukvara
- Frunk som ibland kräver upplåsning två gånger, ibland även att man får lyfta den med en hand efter första för att andra skulle funka
Enligt historiken har min bil varit på SC 7 gånger på 19 månader. Och som för andra, det har börjat knarra en hel del här o där i inredningen. Känns som att plasten i bilen antingen torkar efter ett tag, eller ändrar lite form så att det börjar skava på något vis.
Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år
Postat: 16 jul 2024 11:33
av AAKEE
Dagfinn skrev: ↑16 jul 2024 10:25
Missade omröstningen, men jag har varit på ett helt gäng besök hos SC:
- Vänster falkvinge ville inte öppna sig utan tvång
- Trasig värmeslinga på vindrutan framför kameran
- Yoke som gick i upplösning
- Vänster blinkersknapp på yoken funkade ibland inte på motorväg när man skulle göra en omkörning. Höger funkade fortfarande. Efter 15-30 sek började det funka igen. Försvann med den nya yoken ovan, Tesla ville inte byta innan då felet inte syntes i någon logg
- Ljudisoleringen i vänster bakdäck lossnade och orsakade vibrationer och pajade däcktrycksensorn. Inte Teslas fel som sådan, men ändå ett besök på SC
- Gummilist vänster framdörr har lossnat ett flertal gånger
- Plastdetalj på höger falkvinge som var delvis lös
Sen andra problem, som löst sig självt eller uppträder intermittent:
- Laddlucka öppnade sig när jag närmade mig bilen med mobilen, visade sig dock tillslut vara bugg i mjukvara
- Frunk som ibland kräver upplåsning två gånger, ibland även att man får lyfta den med en hand efter första för att andra skulle funka
Enligt historiken har min bil varit på SC 7 gånger på 19 månader. Och som för andra, det har börjat knarra en hel del här o där i inredningen. Känns som att plasten i bilen antingen torkar efter ett tag, eller ändrar lite form så att det börjar skava på något vis.
Fruns mobil, kör du/ni med iPhone och har UWB aktiverat? (Fungerar galet bra för mig och min fru)
Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år
Postat: 16 jul 2024 11:43
av Dagfinn
AAKEE skrev: ↑16 jul 2024 11:33
Fruns mobil, kör du/ni med iPhone och har UWB aktiverat? (Fungerar galet bra för mig och min fru)
Japp, tyvärr blir jag ju av med det igen nu som jag byter till Y. Faktiskt något av det jag kommer sakna mest, både som nyckelfunktion och autoöppning av bagageluckan.
Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år
Postat: 16 jul 2024 12:22
av spacecoin
Dagfinn skrev: ↑16 jul 2024 10:25
Enligt historiken har min bil varit på SC 7 gånger på 19 månader. Och som för andra, det har börjat knarra en hel del här o där i inredningen. Känns som att plasten i bilen antingen torkar efter ett tag, eller ändrar lite form så att det börjar skava på något vis.
Det här här är ungefär samma som jag hade på min MX Raven i antal. Det är ju inga jättegrejer men det tar ju tid varje gång.