I dag för 10 år sedan
Moderator: Redaktion
Re: I dag för 10 år sedan
En seriös fråga, hur mkt har era bilar kostat er i reparationer, menar när dom börjar närma sig 10 år. Vad kostar länkarmar, fjädring, bromskivor osv inkl arbetskostnad.
Har själv fortfarande en mercedes diesel och dom kostar skjortan när det börjar närma sig 20k mil (min garanti går ut ungefär där).
Har själv fortfarande en mercedes diesel och dom kostar skjortan när det börjar närma sig 20k mil (min garanti går ut ungefär där).
Min har gått 39k och jag bytte nyligen drivaxlarna och hjullagren fram. Materialet gick på under 7000:- och jobbet tog väl 1-2h. Man kan normalt åka till tex Mekonomen och fixa sånt här men jag vet inte hur det är nu med fackproblemen.
Bromsbelägg har jag inte behövt byta än men jag vet att det går att köpa på tex Biltema för småpengar om man vill.
Länkarm är det snart dags att byta på ena sidan. Den gick på under 2000:- men bulten med hjulinställningarna gick inte att lossa utan att flytta batteriet. Jag beställde nya för båda sidor från Tesla (460:-) för att kunna såga av dom gamla och skruva i från andra hållet. Jag har fått dom nya men inte bokat tid för jobbet än.
... däremot gick mittskärmen sönder efter 34k mil och en ny hos Tesla kostade 16000:- + resa på 80 mil + övernattning att fixa.
Bromsbelägg har jag inte behövt byta än men jag vet att det går att köpa på tex Biltema för småpengar om man vill.
Länkarm är det snart dags att byta på ena sidan. Den gick på under 2000:- men bulten med hjulinställningarna gick inte att lossa utan att flytta batteriet. Jag beställde nya för båda sidor från Tesla (460:-) för att kunna såga av dom gamla och skruva i från andra hållet. Jag har fått dom nya men inte bokat tid för jobbet än.
... däremot gick mittskärmen sönder efter 34k mil och en ny hos Tesla kostade 16000:- + resa på 80 mil + övernattning att fixa.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
ml42: Gällande mittskärmen på gamla MS så finns (fanns?) det ett klassiskt inbyggt problem där internminnet gav vika efter för mycket tänkande. Resultatet var varierande på olika bilar. På min bil så blev skärmen svart efter 17.000 mil + blinkerssignalen slutade fungera (ljudet på den är fejkad, dvs inget relä). Men största abret var förstås en svart skärm och att man blev tvungen att navigera som en gammal sjöfarare. Dvs efter stjärnorna och baserat på känsla. Minnet byttes på garanti. Säker att det inte var minnesproblem med din skärm? Isåfall borde du varit berättigad till gratis reparation..?ml42 skrev: ↑03 jul 2024 22:51Min har gått 39k och jag bytte nyligen drivaxlarna och hjullagren fram. Materialet gick på under 7000:- och jobbet tog väl 1-2h. Man kan normalt åka till tex Mekonomen och fixa sånt här men jag vet inte hur det är nu med fackproblemen.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Hämtade ut min första 85S i Täby Centrum i popup-butiken vid rulltrappan 13 maj 2014 där Andy och Edwina önskade lycka till. Det kändes som att det behövdes då varken ServiceCenter eller SuperCharger fanns i Sverige då.
En lättnadens suck när SC i Upplands-Väsby öppnade ett par månader senare.
En lättnadens suck när SC i Upplands-Väsby öppnade ett par månader senare.

MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
-
ml42 har ju skrivit ett svar. Har själv inte ägt en S och är endast lekman inom ämnet, men medan vi väntar på ytterligare feedback kanske de här tidigare trådarna kan vara intressanta:AlexeiB skrev: ↑03 jul 2024 21:34En seriös fråga, hur mkt har era bilar kostat er i reparationer, menar när dom börjar närma sig 10 år. Vad kostar länkarmar, fjädring, bromsskivor osv inkl arbetskostnad.
viewtopic.php?p=787195
viewtopic.php?t=34876
viewtopic.php?t=31807
Som vanligt är det väl dock svårt att veta hur representativ den feedback som finns i dom är. Problem tenderar ju att vara överrepresenterade på forum, så det är väl svårt att veta hur många som haft ett mer bekymmersfritt ägande. Här kanske även saker som möjlighet till förvaring i varmgarage, garage eller carport kan spela roll... Finns även en del trådar på forumet om S som beg.köp. Där finns det också ofta en del skrivet om det här.
Som jag förstår det så brukar den version av S som benämns för Raven (från ~2019) allmänt rekommenderas som beg.köp i de här sammanhangen. Och åtm. just nu tror jag inte de bilarna är så mkt dyrare än de lite äldre årsmodellerna.
Om de bakre länkarmarna är den äldre varianten som monterades fram till ~2018 så tror jag de kostar ca 9-10K att byta, men det är bäst du dubbelkollar det. Mer om länkarmarna t.ex. här:
viewtopic.php?t=22894
viewtopic.php?t=30101
Minns att det skrivits att det öppningsbara glastaket kan bli dyrt att laga hos Tesla ifall det skulle bli ngt strul med det. Vet dock inte ifall det kan åtgärdas hos andra verkstäder och vad det i så fall istället skulle kunna kosta. Tesla ändrade dock produktionen vid ngt tillfälle så att bilarna istället fick glastak som inte går att öppna. Så att köpa en sån bil istället är ju en slags lösning. Finns även vissa bilar som har plåttak. Glöm dock inte att kolla vad som gäller ifall du vill kunna ha takbox. I vissa fall är det möjligt att eftermontera fästen för takräcken ifall det inte redan finns på ett visst beg. ex. av Model S.
De bilar som har mekanisk fjädring tror jag inte är så dyra att åtgärda ifall det skulle behövas. Vet dock inte vad det kan kosta ifall bilen har luftfjädring. Som jag minns det använde/använder Tesla samma luftfjädringskomponenter i S som Merca.
I åtm. Sthlm, Malmö och Östersund finns det vidare fristående verkstäder som meckar elbilar. Grufman bil i Sthlm. EV Repair & Convert i Malmö. Den i Östersund kommer jag dock inte ihåg namnet på. En hel del (?) verkar även vända sig till vanliga verkstäder som t.ex. Mekonomen för typ det mesta som inte är elbilsspecifikt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Efter att garantin gått ut så har jag fåttAlexeiB skrev: ↑03 jul 2024 21:34En seriös fråga, hur mkt har era bilar kostat er i reparationer, menar när dom börjar närma sig 10 år. Vad kostar länkarmar, fjädring, bromskivor osv inkl arbetskostnad.
byta en ett parkeringsbromsok då motorn gav upp (6900 kr)
nya hjulmuttrar (900 kr)
byta "coolant rapid mate", vad det nu heter på svenska, läckte i batteriet (1500 kr)
byta 12 V-batteri (2500 kr)
byta ett dörrhandtag (3500 kr)
Bilen är en sen 2014 som mest har stått, drygt 10 000 mil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
... nej, minnet byttes vid ca 20k mil i samband med CCS-uppdateringen så det var inte det. Hur som så är det svårt att argumentera när Tesla säger att det inte är garanti och bilen har gått ganska långt.
Det är iaf rätt billigt att serva sånt som är standard på alla bilar och ganska dyrt när man måste blanda in Tesla.
Och grattis Bengt mfl till att ha varit med tidigt. Själv får jag vänta 3 år med att skriva i den här tråden av rätt anledning. Jag hoppas bilen håller ihop tills dess också.
Det är iaf rätt billigt att serva sånt som är standard på alla bilar och ganska dyrt när man måste blanda in Tesla.
Och grattis Bengt mfl till att ha varit med tidigt. Själv får jag vänta 3 år med att skriva i den här tråden av rätt anledning. Jag hoppas bilen håller ihop tills dess också.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Tack för alla svar!
När jag läste dom där trådarna så ser jag att jag helst vill ha en bil med garanti
Dock så ingår ju inte slitagedelar.
När jag läste dom där trådarna så ser jag att jag helst vill ha en bil med garanti

- HerrNilsson
- Teslaägare
Intressant och rolig tråd. Mycket som hänt dessa 10 år i elbilsbranschen....som inte ens fanns för 10 år sen så Tesla drog ju igång hela tåget.
Mvh
Nilsson
Nilsson
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Samtidigt har det ju inte hänt så mycket egentligen. En första-års Model S (om den varit i nyskick) kan ju jämföras med det allra mesta nya idag. Det är något av en besvikelse ärligt talat, utvecklingen står i det närmaste still och det som hänt är väl egentligen att några av de andra tillverkarna har "kommit ifatt" men någon överlägsen "Tesladödare" har ännu inte siktats trots att ordet använts flitigt i rubrikerna. Enligt min ringa åsikt.
Model Y LR AWD 2022