Köp av begagnad p85

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Re: Köp av begagnad p85

Inlägg av Vindens »

Verdi_ skrev: 18 jun 2024 16:16
Vindens skrev: 18 jun 2024 15:38
Legato skrev: 18 jun 2024 15:25
Vindens skrev: 18 jun 2024 15:18
Är det bara jag eller har försäkringspremierna gått upp rejält också?

Jag provade att slå in några reg nr på äldre S på mig och är en rejäl ökning på 1-2 år.

Det kan vara värt att beakta vid eventuellt köp också. Om det inte är jag som av någon anledning får försäkringsbolagen att studsa till :roll:
Har inte koll 2 år bakåt, men sista året har det iaf inte varit någon markant förändring för min del.

Runda slängar 800:- för halvförsäkring och 1600:- för helförsäkring brukar det landa på för mig utanför Stockholm.
Det skiljer sig mycket beroende på modell, i alla för min del.

Provade en 100D -18 som Carla säljer och fick nedanstående, strax under 40 i Stockholm:

(höga priset avser med stor-tillägg)
IF 3300-3600
Folksam 2400-2700
Trygghansa 1800-2100

Provade därefter en S P85D -15 från blocket:
IF 4000-4400
Folksam 1900-2200
Trygghansa ha 3900-4300

Intressant att Folksam ger lägre pris för en S P85D som är äldre, samtidigt som IF inte vill ta i mig med en tång :lol:

P85D är en mer udda modell och de har kanske inte lika bra data på den?
Förmodligen är det så.
Helt klart att värt att beakta vid köp av äldre S även om priserna har gått ner en hel del på själva bilen.
Även om man får ok pris på ett bolag idag kan det lika gärna ändras vid nästa avtalsperiod.
M3 LR -20
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Darkanandy skrev: 17 jun 2024 23:16
När man är ny på Tesla-marknaden så är det inte så lätt.. Var är fallgroparna? :o Något mer att tänka på?
Är som sagt bara lekman på det här, och jag vet inte hur stor risk/sannolikhet det är för att råka ut för div. fel...

Här är 3 trådar som kanske kan ge en indikation på vad som skulle kunna hända ifall man har otur...
viewtopic.php?f=10&p=786976#p786976
viewtopic.php?p=690296#p690296
viewtopic.php?t=34876

Sannolikt är väl kanske en del redan fixat om bilen är 10 år gammal... Då kanske man själv kan slippa åtgärda de grejerna. Eller inte... ;)

Sen är det väl som alltid att problem tenderar att vara överrepresenterade på forum. Är väl som sagt svårt att veta hur många som har mer problemfria biläganden... Och saker som möjlighet till förvaring i carport, garage/varmgarage kanske också kan spela in...

Den stora grejen är väl om motorn skulle gå sönder. Vet inte vad det skulle kunna kosta...
Om bilen har luftfjädring så gäller väl samma för Model S som för andra bilar med samma typ av fjädring... Tror det fanns två tillverkare av såna här komponenter 2014, och som jag förstår det så använder Tesla samma komponenter som Merca.
Även det öppningsbara glastaket kan tydl. kosta om man har otur. Iallafall om man lämnar in bilen till Tesla. Vet inte om det finns andra verkstäder som kan fixa sånt här och vad det i så fall kan kosta istället.
Apropå andra verkstäder som meckar med elbilar så känner jag till sådana i Malmö, Sthlm och Östersund. EV Repair & Convert i Malmö och Grufman bil i Sthlm. Den i Östersundstrakten kommer jag inte ihåg namnet på. Mycket av det mekaniska verkar dock vanliga fristående verkstäder som t.ex. Mekonomen kunna fixa...

Om du vill kunna ha takbox behöver du kolla ifall det finns fästen för sådana. Tror det kan gå att montera i efterhand om bilen har öppningsbart glastak, men det får du dubbelkolla.

Du kan inte eftermontera dragkrok på en Model S som du kan dra lagligt med. Det gick en kortare period, så det finns några Unicorns som man kan dra lagligt med, men sannolikheten är nog större att en bil med eftermonterat drag inte får dra lagligt, så även det här bör nog dubbelkollas ifall en bil skulle ha drag eftermonterat. Riktigt synd det här med dragkrok eftersom både Tesla och myndigheterna enkelt skulle kunna ändra på det här ifall bara viljan fanns. Mer info om detta t.ex. i den här tråden:
viewtopic.php?p=721369#p721369

Ytterligare en faktor är väl hur pass duktig du själv är på att meka med bilar och/eller ifall du har kontakter i bilmekbranschen och därmed kan få 'kompispris' el. dyl.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Forts:

Och innan du börjar ladda elbil i ett vanligt vägguttag behöver du ha lite koll på uttag av mycket effekt över lång tid när det gäller just vanliga vägguttag. Det finns tyvärr risk för överhettning med div. tråkiga följder som konsekvens... Som tur är så går det att lösa genom att justera ned strömuttaget i bilens inställningar. Iallafall på en Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jag provade att slå in några reg nr på äldre S på mig och är en rejäl ökning på 1-2 år.

Det kan vara värt att beakta vid eventuellt köp också. Om det inte är jag som av någon anledning får försäkringsbolagen att studsa till :roll:
Har inte koll 2 år bakåt, men sista året har det iaf inte varit någon markant förändring för min del.

Runda slängar 800:- för halvförsäkring och 1600:- för helförsäkring brukar det landa på för mig utanför Stockholm.
Ställde just på en S100D vi har från 2017. Där låg det faktiskt ännu lägre, 550:- respektive 1100:-...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Legato skrev: 19 jun 2024 07:22

Ställde just på en S100D vi har från 2017. Där låg det faktiskt ännu lägre, 550:- respektive 1100:-...
Jag tyckte det var för dyrt med 400/mån för hel på min Zoe, så nu har jag halv för 200 istället. :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar