Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Moderator: Redaktion
Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Ok, år sju model s servicekostnader:
Runda slängar 100.000:- totalt. För 2022 alltså.
Då har inte luftfjädringen gått sönder (ännu) - och batteripack byttes ju på garantin förra året - rätt jäkla dyrt.
Detta är utan plåtskador eller krockar, utan bara saker som ”går sönder” av sig själva på grund av dålig design från tesla generellt.
Får hålla tummarna 2023 blir billigare (men forsätter trenden så blir det väl en hundring till…..)
Runda slängar 100.000:- totalt. För 2022 alltså.
Då har inte luftfjädringen gått sönder (ännu) - och batteripack byttes ju på garantin förra året - rätt jäkla dyrt.
Detta är utan plåtskador eller krockar, utan bara saker som ”går sönder” av sig själva på grund av dålig design från tesla generellt.
Får hålla tummarna 2023 blir billigare (men forsätter trenden så blir det väl en hundring till…..)
Senast redigerad av thebishop, redigerad totalt 2 gång.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3705
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Dyr service
Var sugen på en halvny Model S innan vi slog till på trean men det som skrämde mig var just potentiellt rekordhöga ägandekostnader parat med dåtidens riktigt väl tilltagna begagnatpriser.
Vad är det för reparationer du fått göra?
Vad är det för reparationer du fått göra?
Model Y LR AWD 2022
Re: Dyr service
Jag skippar de första 15 verkstadsbesöken och tar bara 2022:
Länkarmar bak
Yttre Backspegel förarsidan (slutade fälla ut ordentligt då byts hel)
a)
Vattenläckage soltak med omfattande inre vattenskador som kräver byte två krockgardiner, bakre glastak mm.
Handtag passagerarsida (för andra gången - har nu bytt handtag SEX gånger totalt - två gånger bägge fram nu)
Säkerhetsbälte barnstol baklucka (spännet föll sonika i bitar utan våld)
Mycket mer åren innan men som tur är det mesta innan garanti gick ut.
Uppskattar totala kostnader för olika reparationer till 3-400.000 totalt iom byte batteripack. (Noll olyckor - enbart kass kvalitet eller designproblem)
Länkarmar bak
Yttre Backspegel förarsidan (slutade fälla ut ordentligt då byts hel)
a)
Vattenläckage soltak med omfattande inre vattenskador som kräver byte två krockgardiner, bakre glastak mm.
Handtag passagerarsida (för andra gången - har nu bytt handtag SEX gånger totalt - två gånger bägge fram nu)
Säkerhetsbälte barnstol baklucka (spännet föll sonika i bitar utan våld)
Mycket mer åren innan men som tur är det mesta innan garanti gick ut.
Uppskattar totala kostnader för olika reparationer till 3-400.000 totalt iom byte batteripack. (Noll olyckor - enbart kass kvalitet eller designproblem)
Senast redigerad av thebishop, redigerad totalt 1 gånger.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Dyr service
På hur många mil har du dessa kostnader? Låter som en sjuk milkostnad.thebishop skrev: ↑30 dec 2022 11:26Jag skippar de första 15 verkstadsbesöken och tar bara 2022:
Länkarmar bak
Yttre Backspegel förarsidan (slutade fälla ut ordentligt då byts hel)
a)
Vattenläckage soltak med omfattande inte vattenskador som kräver byte två krockgardiner, bakre glastak mm.
Handtag passagerarsida (för andra gången - har nu bytt handtag SEX gånger totalt - två gånger bägge fram nu)
Säkerhetsbälte barnstol baklucka (spännet föll sonika i bitar utan våld)
Mycket mer åren innan men som tur är det mesta innan garanti gick ut.
Uppskattar totala kostnader för olika reparationer till 3-400.000 totalt iom byte batteripack. (Noll olyckor - enbart kass kvalitet eller designproblem)
Re: Dyr service
16.000 mil. Men som sagt det kanske ”bara” är 120-150.000 som är utanför garanti.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5464
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Dyr service
Förvirrande rubrik då allt du nämner är reparationer, och inte är servicekostnader.
Men jag håller med dig att det är horribelt dyra reparationer. Du måste ha haft otur med din bil.
Mitt sjunde år med Model S var också i särklass det dyraste året. Men det slutade på rimliga ca. 13.000:- i reparationer inkl. delar. En batterivärmare och ett 12V batteri fick jag byta.
I övrigt har jag bara betalt för ytterligare ett 12V batteri och en trevägsventil i kylsystemet. Tror det rörde sig om ca. 5.000:- totalt inkl. felsökning. Min bil rullade 13.500 mil innan jag sålde den.
På garantin fick jag bytt: bromsskivor och belägg, båda parkeringsbromsoken, båda mittre bakljusen pga vattenläckage, MCU-minne, stora skärmen, drive unit, HV-batteri.
Inte ett enda handtag behövde bytas, vilket jag gick och väntade på hela tiden.
När jag köpte bil valde jag utrustning med omsorg eftersom jag planerade att behålla bilen långt efter garantitiden gått ut. Det var tre saker jag absolut inte ville ha pga potentiellt dyra reparationer: Öppningsbart glastak, luftfjädring och fyrhjulsdrift. Så jag köpte en P85 med plåttak och stålfjädring, vilket jag aldrig ångrade.
Köparen jag sålde till var bra påläst om Model S problemområden, och ville därför absolut ha min bil.
När jag köpte bilen var den billigare än de flesta Model S eftersom den saknad viss dyr tilläggsutrustning, men jag är övertygad om att jag fick bättre betalt för den begangnad just för att den inte hade dessa tillval.
Men jag håller med dig att det är horribelt dyra reparationer. Du måste ha haft otur med din bil.
Mitt sjunde år med Model S var också i särklass det dyraste året. Men det slutade på rimliga ca. 13.000:- i reparationer inkl. delar. En batterivärmare och ett 12V batteri fick jag byta.
I övrigt har jag bara betalt för ytterligare ett 12V batteri och en trevägsventil i kylsystemet. Tror det rörde sig om ca. 5.000:- totalt inkl. felsökning. Min bil rullade 13.500 mil innan jag sålde den.
På garantin fick jag bytt: bromsskivor och belägg, båda parkeringsbromsoken, båda mittre bakljusen pga vattenläckage, MCU-minne, stora skärmen, drive unit, HV-batteri.
Inte ett enda handtag behövde bytas, vilket jag gick och väntade på hela tiden.
När jag köpte bil valde jag utrustning med omsorg eftersom jag planerade att behålla bilen långt efter garantitiden gått ut. Det var tre saker jag absolut inte ville ha pga potentiellt dyra reparationer: Öppningsbart glastak, luftfjädring och fyrhjulsdrift. Så jag köpte en P85 med plåttak och stålfjädring, vilket jag aldrig ångrade.
Köparen jag sålde till var bra påläst om Model S problemområden, och ville därför absolut ha min bil.
När jag köpte bilen var den billigare än de flesta Model S eftersom den saknad viss dyr tilläggsutrustning, men jag är övertygad om att jag fick bättre betalt för den begangnad just för att den inte hade dessa tillval.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Bytte titeln - tack.
Jag vet inte om det är otur eller norm, men helt klart är att det påverkade mig att avbeställa min nya S LR som aldrig kom och beställa en PS3 istället - de har ivf service 30 minuter närmre…
Trots allt strul så är ju bilen suverän när den funkar, men kvalitet och designfel är ju enormt dåligt - har ju lätt haft mer än dubbelt så många fel än på alla mina tidigare fyra bilar tillsammans (alla Saabar).
Vår model 3 har ju varit mycket bättre - förutom temperaturmätning som visar alldeles för kallt vintertid (5-7c lägre än vad det är).
Humorn är ju att förutom att mitt HV batteri gick sönder (samt laddkablage när det kom in vatten via laddluckan…..) så är ju alla fel icke relaterade till eldrift utan är bara på grund av att tesla varit undermåliga i design och implementationen av fundamentala mekaniska ”bilgrejer” - plus datorn plus två 12V batterier då… )
Jag vet inte om det är otur eller norm, men helt klart är att det påverkade mig att avbeställa min nya S LR som aldrig kom och beställa en PS3 istället - de har ivf service 30 minuter närmre…
Trots allt strul så är ju bilen suverän när den funkar, men kvalitet och designfel är ju enormt dåligt - har ju lätt haft mer än dubbelt så många fel än på alla mina tidigare fyra bilar tillsammans (alla Saabar).
Vår model 3 har ju varit mycket bättre - förutom temperaturmätning som visar alldeles för kallt vintertid (5-7c lägre än vad det är).
Humorn är ju att förutom att mitt HV batteri gick sönder (samt laddkablage när det kom in vatten via laddluckan…..) så är ju alla fel icke relaterade till eldrift utan är bara på grund av att tesla varit undermåliga i design och implementationen av fundamentala mekaniska ”bilgrejer” - plus datorn plus två 12V batterier då… )
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Det är lite extra irriterande eftersom jag försökte sälja bilen för två år sedan och uppgradera till en ny S - men tesla kunde ju inte leverera som alla känner till så det gick inte.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Jag undrar hur pass mycket mer reparationskostnader det blir med P-modeller vs standard i största allmänhet.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Det låter som du har haft en himla otur. Min P85D från 2015 har kostat runt 5000:- på 3 år för service/reparationer exkl. däck. Kombinerat med billig försäkring och fri SuC så är det svårt att hitta anledning till att byta bil.
Model S P85DL+
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Ja, det är ju också varför man behållt den. Det är också egentligen en p85d+ men fick ett 90-pack när HV dog. Tänkte då att med fri laddning så kunde man behålla några år…
Håller tummarna för att försäkringen skall ta vattenskadan men väntar på svar - inga större förhoppningar.
Håller tummarna för att försäkringen skall ta vattenskadan men väntar på svar - inga större förhoppningar.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Billig försäkring? Vad betalar du? Min P85 2014 var den i särklass dyraste bilen att försäkra mellan himmel och jord som jag någonsin haft. Och den var ändå inreggad med 69kW. Jag tror den gick på 16kkr/år eller nåt sånt galet. Till och med min e-tron var billigare. Nu för Ioniq 5 betalar jag ~190kr/månad i halvförsäkring. Det är billigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Helförsäkring på IF. Från början kostade den 5500/år men dom har höjt varje år. Ligger nu på 9300/år. Ändå riktigt bra. Supersportbil-prestanda och billigare att äga än dom flesta bilar. Men det är klart, något dyrt kan ju gå sönder när som helst men så är det ju med bilar.mati skrev: ↑01 jan 2023 16:57Billig försäkring? Vad betalar du? Min P85 2014 var den i särklass dyraste bilen att försäkra mellan himmel och jord som jag någonsin haft. Och den var ändå inreggad med 69kW. Jag tror den gick på 16kkr/år eller nåt sånt galet. Till och med min e-tron var billigare. Nu för Ioniq 5 betalar jag ~190kr/månad i halvförsäkring. Det är billigt.
Model S P85DL+
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5464
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Jag ska inte säga att den var billig men när jag köpte min P85 betalade jag 7.800:- /år för helförsäkring med 2000 mil och inkl tilläggsförsäkring med hyrbil och lite annat. Så 16k låter som ocker.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Jag håller med, orimligt dyrt, men det var det billigaste jag kunde få. De flesta försäkringsbolag ville inte försäkra den alls, eller till galna fantasipriser, typ 50k per år eller nåt sånt. I vanliga fall är ju bilförsäkringar extremt billiga när man bor på landet. Oftast bara bråkdelar av vad man betalar i en storstad. Men inte för en Model S P85, inte för mig i alla fall.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 jan 2023 21:21Jag ska inte säga att den var billig men när jag köpte min P85 betalade jag 7.800:- /år för helförsäkring med 2000 mil och inkl tilläggsförsäkring med hyrbil och lite annat. Så 16k låter som ocker.
Hyundaien däremot är som sagt löjligt billig för mig, mindre än ett par hundralappar i månaden. Volvosarna jag hade förr i tiden låg också däromkring.
E-Golfen är också väldigt prisvärd för oss, trots att VW brukar vara dyra att försäkra. Allt med en årlig maximal körsträcka som vi aldrig kommer utnyttja. Och då har jag inte ens bemödat mig med att leta efter ännu billigare alternativ, vilket jag däremot försökte för Teslan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Dyra reparsioner och många olyckor så blir det dyrt. Det är ju nackdelen med prestandabilar - de krockar mycket mer och då blir det dyrt att försäkramati skrev: ↑01 jan 2023 21:44Jag håller med, orimligt dyrt, men det var det billigaste jag kunde få. De flesta försäkringsbolag ville inte försäkra den alls, eller till galna fantasipriser, typ 50k per år eller nåt sånt. I vanliga fall är ju bilförsäkringar extremt billiga när man bor på landet. Oftast bara bråkdelar av vad man betalar i en storstad. Men inte för en Model S P85, inte för mig i alla fall.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 jan 2023 21:21Jag ska inte säga att den var billig men när jag köpte min P85 betalade jag 7.800:- /år för helförsäkring med 2000 mil och inkl tilläggsförsäkring med hyrbil och lite annat. Så 16k låter som ocker.
Hyundaien däremot är som sagt löjligt billig för mig, mindre än ett par hundralappar i månaden. Volvosarna jag hade förr i tiden låg också däromkring.
E-Golfen är också väldigt prisvärd för oss, trots att VW brukar vara dyra att försäkra. Allt med en årlig maximal körsträcka som vi aldrig kommer utnyttja. Och då har jag inte ens bemödat mig med att leta efter ännu billigare alternativ, vilket jag däremot försökte för Teslan.
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Det är så jävla frustrerade att man köper en bil för över 1M och sedan när garantin är över så haglar problemen är inte så långt efter dig i reparationskostnader. Utöver det så behöver man ordna med taxi eller hyra bil då de inte står för lånebilar längre trots att man betalar multum för alla problem som dyker upp. Inte ens en skrutten suzuki från 80talet har så många fel som en 4år gammal tesla.
Nu senaste problemet jag fick är att bägge skärmarna är svarta och bilen helt livlös, vill inte ens tänka tanken på hur mycket det kommer att kosta.
Är så frustrerad att jag kommer blanka aktien fram tilla att de konkar trots att jag älskar bilen så är kvaliten under all kritik!
Nu senaste problemet jag fick är att bägge skärmarna är svarta och bilen helt livlös, vill inte ens tänka tanken på hur mycket det kommer att kosta.
Är så frustrerad att jag kommer blanka aktien fram tilla att de konkar trots att jag älskar bilen så är kvaliten under all kritik!
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Så är det - har 17.000:- per år nu knappt med IF - varit ordentliga ökningar senaste åren. Trygg-Hansa var ännu dyrare.mati skrev: ↑01 jan 2023 21:44Jag håller med, orimligt dyrt, men det var det billigaste jag kunde få. De flesta försäkringsbolag ville inte försäkra den alls, eller till galna fantasipriser, typ 50k per år eller nåt sånt. I vanliga fall är ju bilförsäkringar extremt billiga när man bor på landet. Oftast bara bråkdelar av vad man betalar i en storstad. Men inte för en Model S P85, inte för mig i alla fall.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 jan 2023 21:21Jag ska inte säga att den var billig men när jag köpte min P85 betalade jag 7.800:- /år för helförsäkring med 2000 mil och inkl tilläggsförsäkring med hyrbil och lite annat. Så 16k låter som ocker.
Hyundaien däremot är som sagt löjligt billig för mig, mindre än ett par hundralappar i månaden. Volvosarna jag hade förr i tiden låg också däromkring.
E-Golfen är också väldigt prisvärd för oss, trots att VW brukar vara dyra att försäkra. Allt med en årlig maximal körsträcka som vi aldrig kommer utnyttja. Och då har jag inte ens bemödat mig med att leta efter ännu billigare alternativ, vilket jag däremot försökte för Teslan.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Men prissatte precis en xc90 som referens - 20.000+ på både trygg och if. Så teslan är väl ”ok” (not)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Ingen aning vart det här slutar. En popnit som inte tätade ordentligt, 10.000:- i felsökning och nu bär det av till Skadeverkstad istället pga försäkringsbolaget. 2500:- i timmen är ju helt hutlöst för felsökning. Minns när Elon påstod att service inte skulle vara vinstdrivande - jo tjena. Ytterligare en av hans lögner i raden såklart.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
2500kr/timmen är väl iofs. ganska standard timpris för felsökning så det sticker ju inte ut. Ska ju betala för lokal, maskiner, löner mm. Men surt att bilen har så mycket felthebishop skrev: ↑11 jan 2023 22:00Ingen aning vart det här slutar. En popnit som inte tätade ordentligt, 10.000:- i felsökning och nu bär det av till Skadeverkstad istället pga försäkringsbolaget. 2500:- i timmen är ju helt hutlöst för felsökning. Minns när Elon påstod att service inte skulle vara vinstdrivande - jo tjena. Ytterligare en av hans lögner i raden såklart.
Från ViBilägare:
Bra artikel om felsökningskostnader!
https://www.vibilagare.se/reportage/sa- ... skillnader
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Tur att man aldrig smällt bilen - estimatet börjar nosa på 90-k strecket…
Försäkringen tar ju noll, så riktigt härligt.
Någon som har erfarenhet av polestar service/verkstad?
Försäkringen tar ju noll, så riktigt härligt.
Någon som har erfarenhet av polestar service/verkstad?
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Volvo verkstad fixar Polestar, de större verkstäderna har någon Polestar utbildad/ansvarig tekniker. Polestar kör Volvo stuket med personlig tekniker.
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Ok, aldrig ägt en Volvo - funkar det bra? Lovande - förmodligen kan man då få service betydligt närmare än idag.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Men är det rimligt att ta betalt för felsökning när det är uppenbart vad som är fel?LarsOJ skrev: ↑11 jan 2023 22:262500kr/timmen är väl iofs. ganska standard timpris för felsökning så det sticker ju inte ut. Ska ju betala för lokal, maskiner, löner mm. Men surt att bilen har så mycket felthebishop skrev: ↑11 jan 2023 22:00Ingen aning vart det här slutar. En popnit som inte tätade ordentligt, 10.000:- i felsökning och nu bär det av till Skadeverkstad istället pga försäkringsbolaget. 2500:- i timmen är ju helt hutlöst för felsökning. Minns när Elon påstod att service inte skulle vara vinstdrivande - jo tjena. Ytterligare en av hans lögner i raden såklart.
Från ViBilägare:
DB5B83C9-1BB7-4D44-8393-F8F666FCC86B.jpeg
Bra artikel om felsökningskostnader!
https://www.vibilagare.se/reportage/sa- ... skillnader
Jag: ”grej x är trasig och behöver bytas”
Tesla: ”1000:- i felsöknkngsvagift, XX:- för prylen, och YY:- för arbetet”
Jag berättade ju vad felet är - de debiterar sedan 30 minuter för att bara bekräfta vad som redan är påtalat.
Är det rimligt och normalt?
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)