holden skrev: ↑29 aug 2024 12:59
mikebike skrev: ↑29 aug 2024 11:37
holden skrev: ↑29 aug 2024 10:49
mikebike skrev: ↑29 aug 2024 10:36
spacecoin skrev: ↑29 aug 2024 09:41
Tips från coachen: Ändra uppdateringar till "Standard" så slipper du tänka, och har en bil som funkar bra nästan hela tiden.
ps. Jag uppskattar även att alla skriver om de har problem med sina "Advanced"-versioner så klart
Jag har alltid Standard inställt, men det hjälper inte ett dugg mot bortkoppling av radar och införandet av pling vid användandet av farthållare!
Bara en undran i all välmening, varför hänger du kvar vid Tesla som vi alla vet kommer att fortsätta skicka nya OTA som påverkar funktioner på ett icke-förutsägbart sätt? Det är en del av Teslas koncept, like or leave it liksom. Tänk på hälsan!
När jag beställde bilen var alla lyriska över att den blev bättre för varje uppdatering. Nu vet jag att det inte är sant.
Jag har försökt reklamera bilen utan framgång och de senase 10 månaderna har jag avvaktat ARN's beslut.
Nu handlar det bara om att värdeminskningen per år inte skall bli lika våldsam som den skulle ha blivit om jag sålde den tidigare.
Sedan har vi problemet att jag inte kan sälja den till en privatperson utan att berätta hur dåligt den fungerar.
Uppenbarligen fungerar ju min bil sämre än de flesta.
Om just din bil är sämre än de flesta andras är det bara att beklaga, men det kan ju inte ha att göra med OTA som alla får. Att dra Tesla inför ARN för att man ogillar en OTA är nog slöseri med tid.
Jag ogillar inte OTA. Däremot hatar jag att Tesla kopplade ur utrustning som jag köpt och därmed väsentligt försämrade min bil. Det var det som min anmälan till ARN gällde.
Innan dess var inte min bil sämre än andra bilar (t.ex. min gamla Model 3).
Risk för offtopic, men...
Förra veckan hade vi kick-off och på vägen hem hade jag en kollega som passagerare. Han är professor i RF/radarteknik och han hade hört talas om att Tesla inte längre använder radar. Han förstod inte varför eftersom en radar är överlägsen kameror när det gäller att mäta/avgöra avstånd och hastighetsskillnad. Han ansåg att det måste gå åt extremt mycket mer datorkraft* för att försöka göra det med Vision och att responstiden måste bli längre.
Jag förklarade att inte bara har Tesla slutat montera radar i nya bilar, de har också slutat använda den radar som min bil är utrustad med.
Som bonus fick han vara med om två spökbromsningar och att torkarna gick igång fyra gånger på torr ruta (under 30 km färd på E18).
*Uppenbarligen stämmer det eftersom bilar med äldre hårdvara fortfarande använder radar.