Leaf mot Zoe!

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Re: Leaf mot Zoe!

Inlägg av Kalle »

REIT skrev:
Förmånsvärdet är lägre på ZOE tack vare att du inte äger batteriet. Dessutom är det skönt att slippa problemet när det är dags att byta batteriet.
Men batterihyran är ju alldeles för dyr, du har ju säkert betalt ett helt nytt bateri pluss lite till innan det är daks för byte.
Ca 10'000kr/år betalar man ju, vad renaults batteri kostar vet vell ingen, men nissans bytesbatteri kostar vell 5000$ (minus 1000 i pant för de gammla) de har man ju pungat upp efter bara 5 år..

Bettre att legga undan pengar själv om man e orolig för det, då får man behålla dem om de inte sker.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Man får ju komma ihåg att Zoe kostar mycket mindre än Leaf så om man räknar på en livscykelskostnad så kanske det inte blir så kostsamt med batterileasing. Nackdelen är väl att priset är fast igenom bilens hela livslängd...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Alexander »

jonas skrev:
Alexander skrev:
KÖP INTE ZOE!!! Jag har en, jag vet :oops:
Varför?
Min Zoe står på Bilia Haganorra i Stockholm sedan 6 veckor för tredje gången med samma fel som mekanikerna inte vet hur de fixar.
Felet är "något slags elfel". Problemet nu överlämnat till franska mekaniker att lösa per mail.
Skärmavbild 2016-02-22 kl. 21.30.20.png
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Gillar skapt meddelandet
Battery charging impossible
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

e5m1r skrev:
Gillar skapt meddelandet
Battery charging impossibleBild
Låter väldigt direkt översatt från franska.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Battery charging impossible
What you say !!
You have no chance to survive make your time.
All your base are belong to us. 8-)
Användarvisningsbild
REIT
Teslaägare

Inlägg av REIT »

Tråkigt att du inte kunnat använda bilen. Renault har ett par verkstäder med full elbilskompetens. Bilia i Malmö är t ex en sådan verkstad och dom har en "Mr elbil".
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Helt klart har Renault problem med Zoen, men det gäller nog bara den senaste modellen med r240-motorn. q210:an verkar det inte vara några problem med. Men det är ju den senare som säljs nu. Dessutom har man inte lyckats ackreditera alla märkesverkstäder i landet än för att få utföra service på elfordon.

Jag tror dels att Renault tog sig lite vatten över huvudet vad gäller att tillverka en egen motor (r240, q210:an köpte man från nån annan) och dels har svenska återförsäljare sett lite nonchalant på elbilar och inte trott att de ska behöva befatta sig med dem. Man har inte utbildat vare sig säljare eller servicepersonal. Yrvakna, är väl ett ord som dyker upp...
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Det vart en Leaf Acenta på 24 kWh. Tack för tipsen ovan! Kommer om ett par månader.

Några saker som en ny elbilsägare kan ha missat eller behöver tänka på? Garage med eluttag har dom. Hur är det med laddkabel för andra uttag än vanligt hemma uttag, följer sådant med? Tror inte de tänkte på att fråga
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

De kan behöva en type2 - type1 för laddstolpar utan fast kabel.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

lator skrev:
De kan behöva en type2 - type1 för laddstolpar utan fast kabel.
Bra idé. Vart införskaffar man bäst kabel? Bilkedjan eller någon sida på nätet?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jag byggde ihop en själv av lite diverse överblivet men det finns gott om färdiga kablar. 'kolla efter tips på elbil.forum24.se
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

lator skrev:
Jag byggde ihop en själv av lite diverse överblivet men det finns gott om färdiga kablar. 'kolla efter tips på elbil.forum24.se
Bygga själv är nog inte aktuellt. :lol: Men det mesta jag hittade där verkar vara för gammalt? Dvs döda länkar eller liknande.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Kan uppdatera att dom tog leverans i början av veckan, kabeln som frågat om ovan tog bilhandlaren vanligtvis 5000 Kr för ( :shock: ) fick dom med gratis efter att ha frågat snällt. Tydligen har dom ändrat policy efter denna affär. 8-)

Sen så kom mor min till mig igår och sa "Den går så mjukt och tyst, väldigt behaglig att köra. Jag vill då aldrig ha något med en fossil motor igen!" om Leafen, kommandes från en miljonklassens Lexus hybrid.

Tja, vad ska man säga? Det gick fort! :lol: Uppdraget slutfört!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

:lol: Snyggt jobbat! Lexus får börja producera rena elbilar snart. 8-)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

lator skrev:
:lol: Snyggt jobbat! Lexus får börja producera rena elbilar snart. 8-)
Då ställer jag mig i kö för en sådan. Kvalitetsmässigt är de 100 år före Tesla.

Även chefer inom Lexus har uttryckt sig som Volvos chefer, att BEV inte är ett bra koncept. Hybrider ska det vara...
Men nu verkar Volvo ha fått krypa till korset och jag hoppas att även Lexus kommer att göra det.

Jag har förresten en Lexus till salu om det är någon som är intresserad. :D
Nä hä... Tänkte väl det. Den går ju på bensin till 100%. :(
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Lexus ägs av Toyota. Enda företaget som numer har en uttalad strategi att enbart satsa på vätgas.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Ja, förvänta er ingen elbil från Lexus. Vilket är synd. Lexus hade kunnat göra Teslas resa. De har redan en målgrupp som betalar stora summor för hybrider, och de hade absolut kunnat göra en Model S eller Model X och sälja till de kunderna, för att sen utveckla teknologin och sälja något motsvarande Model 3 genom Toyota. Men de har valt att stoppa huvudet rejält långt upp i ändtarmen istället.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag fick ut härliga 75km räckvidd en gång när jag åkte 90 på motorvägen. Känns tryggt... Nu ska vi ge oss iväg till huddiksvall med den igen här om ett par veckor. Hur fasen ska det gå? Som tur är har clever laddare var 6e mil typ.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

apkungen skrev:
Jag fick ut härliga 75km räckvidd en gång när jag åkte 90 på motorvägen. Känns tryggt... Nu ska vi ge oss iväg till huddiksvall med den igen här om ett par veckor. Hur fasen ska det gå? Som tur är har clever laddare var 6e mil typ.
Nu pratar vi väl Zoe va? Jag vill påstå att den går lätt 15 mil sommartid... i knappt 90 då... ;)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Yes zoe var det. Då var det runt nollan och förmodligen motvind iof sig.

Med leaf kom jag 12,5mil en sensommar. Snittade runt 80 med nästan ingen värme på.

Men jag har väl en del kvar att lära :p
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Hm i min e-Golf har jag nog ett genomsnitt under riktig vintertid på drygt 11 mil. Sen mitten av mars har jag 14 mil i genomsnitt. Kör blandat mellan stadstrafik och 120 på motorväg (där det är 120). Lite förvånad att ni får så kort räckvidd i både Leaf och Zoe då de officiellt angett längre räckvidd än e-Golf. (e-Golf har i och för sig värmepump)
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Leaf har också värmepump. Den drar nu ungefär 1,4 kWh/mil vilket med 30kWh skulle ge 21,5 mil i räckvidd. Men det längsta jag kärt i ett sträck var 12 mil i motorvägsfart, fast då med runt 5-6 grader ute.
Skriv svar