Bilen vägrar starta, konstiga felkoder, 29% laddning i batteriet

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Bilen vägrar starta, konstiga felkoder, 29% laddning i batteriet

Inlägg av AAKEE »

Dr Mabuse skrev: 16 sep 2024 18:43
AAKEE skrev: 12 sep 2024 19:06
Lysande! Håller tummarna!
(För att utkopplingen löser det)
Hur mycket ström är det tänkt att den där polen (se bilden tidigare i tråden) ska kunna leverera?

Jag testade att koppla in en kraftbrytare mellan polen och slutstegens strömmatning, men jag kan inte vrida igång slutstegen mer är 10-15 sekunder för att bilen ska börja larma att det är för dåligt med ström i LV-batteriet.
Jag vred på, men slutstegen började inte spela av någon anledning, jag lät dem stå på 10s och vred av dem igen. sedan rullade jag 2-300m i innerstan innan skärmen började blinka rött och jag fick meddelande att stanna omedelbart.
Jag rattade hem till garaget och parkerade bilen två timmar, sedan var den ok igen.
Är den punkten ens något som Tesla har tänkt att man ska koppla in sig på och dra ström ifrån? Bilden från baksätet ovan batteriet?

Jag hade nog gissat att allt sånt ska ske framme vid batteriet på rätt punkt/ ett ställe där det är avsett för att dra ström.

Jag vet att folk med kraftiga extraljus kan gå problem eftersom 12/16V låvoltskonvertern vad den nu heter inte har väldigt hög effekt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Dr Mabuse »

AAKEE skrev: 16 sep 2024 23:34
Är den punkten ens något som Tesla har tänkt att man ska koppla in sig på och dra ström ifrån? Bilden från baksätet ovan batteriet?
Jag hade hoppats att någon som är haj på Teslas elsystem kanske kunde svara på det.
Själv är jag novis på elbilar över huvudtaget.

Jag hade nog gissat att allt sånt ska ske framme vid batteriet på rätt punkt/ ett ställe där det är avsett för att dra ström.

Jag vet att folk med kraftiga extraljus kan gå problem eftersom 12/16V lågvoltskonvertern vad den nu heter inte har väldigt hög effekt.
Drivs inte värmepumpen med 16V? Fläkten, cirkulationspumpar, sätesvärmare, och Teslas eget slutsteg (som inte längre används). Jag tycker det borde finnas en kraftreserv?
Oavsett, på vägen hem från Helsingborg spelade stereon med de nya förstärkarna (och tidvis inte speciellt tyst... ;)) i fem timmar bortsett från ca 30 minuter snabbladdning. Då räckte i alla fall effekten till. Max-effekten är momentant strax över 1kW, men anläggningen är inte tänkt att gå på full effekt. Det är en variant av klass-H slutsteg, vilket ger dem hög verkningsgrad.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Dr Mabuse skrev: 17 sep 2024 16:16
Drivs inte värmepumpen med 16V?
Värmepumpen går på högspänning.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Dr Mabuse skrev: 17 sep 2024 16:16
AAKEE skrev: 16 sep 2024 23:34
Jag hade hoppats att någon som är haj på Teslas elsystem kanske kunde svara på det.
Själv är jag novis på elbilar över huvudtaget.

Jag vet att folk med kraftiga extraljus kan gå problem eftersom 12/16V lågvoltskonvertern vad den nu heter inte har väldigt hög effekt.
Drivs inte värmepumpen med 16V? Fläkten, cirkulationspumpar, sätesvärmare, och Teslas eget slutsteg (som inte längre används). Jag tycker det borde finnas en kraftreserv?
Oavsett, på vägen hem från Helsingborg spelade stereon med de nya förstärkarna (och tidvis inte speciellt tyst... ;)) i fem timmar bortsett från ca 30 minuter snabbladdning. Då räckte i alla fall effekten till. Max-effekten är momentant strax över 1kW, men anläggningen är inte tänkt att gå på full effekt. Det är en variant av klass-H slutsteg, vilket ger dem hög verkningsgrad.
Nej, högspänning som renes säger.

Det finns en del info om extraljus här på forumet och folk som belastat DC-DC convertern mer än den klarar med tomt batteri som följd. Läs på via de trådarna.

Jag gissar att det finns rätt och fel ställe att koppla in sig på lågvoltssystemet. Spontant torde under baksätet inte vara där det är tänkt.

Jag har inte grejat ngt med Teslas elsystem alls, så jag kan inte hjälpa med detaljer om specifikt det men förstår ju ungefär hur det är uppbyggt, med en DC-DC converter som laddar LV-batt och förser bilen med ström för LV-förbrukare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Marcus model Y
Teslaägare

Inlägg av Marcus model Y »

Hej, ser att du har problem med strömförsörjningen på lågvolts sidan efter inkoppling av slutsteg.

Hur mycket effekt tar slutsteget? Dc dc omvandlaren klarar att leverera upp till 200 A efter det då öppnar mosfets å bilen stänger ner.

För den punkt dem har kopplat in på e inte övervakat lika ”noga” som resten av lågvolts systemet. Själv har jag 4 x 160 watt extraljus plus en led ramp på 216 watt inkopplat på samma ställe utan problem

Dc dc omvandlaren gillar inte att ha en hög belastning när den startar upp, alltså när du hoppar in i bilen å typ köra iväg. Många i usa har samma problem. Det som kan lösa problemet är att göra så att slutsteg startar en stund efter att bilen har vaknat 30-60 sek, då ska det inte vara några problem.

Kan också vara så att ni måste sätta in ett extra batteri för att jämna ut effekt kravet från slutsteget
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Dr Mabuse »

Marcus model Y skrev: 24 sep 2024 11:18

Dc dc omvandlaren gillar inte att ha en hög belastning när den startar upp, alltså när du hoppar in i bilen å typ köra iväg. Många i usa har samma problem. Det som kan lösa problemet är att göra så att slutsteg startar en stund efter att bilen har vaknat 30-60 sek, då ska det inte vara några problem.
Lösningen vi tittar på nu är en CAN-bus läsare som skickar start till slutstegen när jag trycker på bromsen första gången.

Strömåtgången är vi inte så oroade över. Även om båda slutstegen är märkta för 600w vardera, är det klass-D förstärkare som är strömsnåla. Normaldrift motsvarar några ampere, och kondensatorbanken internt i stegen är ovanligt små.

Vi hittade en video på en kille med en Model Y som plockade ström från en plus-kabel i nedre delen av högra A-stolpen (liten förbrukare, en radarvarnare bredvid backspegeln), men när vi tittade i min bil såg kabel-härvan inte likadan ut. En sak som gör det lite svårare är att jag inte har någon bra plats att meka med bilen, då jag gärna hade satt upp oscilloskop och andra instrument med möjlighet att logga mätvärden...
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Skriv svar