Bilen vägrar starta, konstiga felkoder, 29% laddning i batteriet
Moderator: Redaktion
Bilen vägrar starta, konstiga felkoder, 29% laddning i batteriet
Jag kom hem från en längre resa i natt. (Helsingborg - Örebro)
Idag när jag skulle ta en tur så tvär-vägrar bilen att röra sig.
Det är 29% laddning i batteriet, men när jag drar i växelspaken får jag ett gäng felmeddelanden:
VCFRONT_a447
Klimatanläggningssystemet behöver servas
VCFRONT_a191
Minskad effekt i elsystem
bilen stängs av
VCFRONT_a192
Elsystemet kan inte driva alla funktioner
Stänger av funktioner för att spara ström
CP_a051
Laddkontakten kanske inte öppnas vid en tryckning
(denna är inte ny, ett par veckor gammal)
På min lilla resa fick jag stereon uppgraderad med nya förstärkare, Gladen/Mosconis Tesla-paket. Jag har en naggande oro att det är något med dem som strular, eftersom det är det enda som förändrats med bilen nyligen. Men de ska ju stänga av sig automatiskt när vanliga stereon gör det?
Dessutom laddas väl lågspänningsbatteriet från högspänningsbatteriet, och den har ju gott om ström kvar?
Det är 29% laddning i batteriet, men när jag drar i växelspaken får jag ett gäng felmeddelanden:
VCFRONT_a447
VCFRONT_a191
bilen stängs av
VCFRONT_a192
CP_a051
På min lilla resa fick jag stereon uppgraderad med nya förstärkare, Gladen/Mosconis Tesla-paket. Jag har en naggande oro att det är något med dem som strular, eftersom det är det enda som förändrats med bilen nyligen. Men de ska ju stänga av sig automatiskt när vanliga stereon gör det?
Dessutom laddas väl lågspänningsbatteriet från högspänningsbatteriet, och den har ju gott om ström kvar?
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Re: Bilen vägrar starta, konstiga felkoder, 29% laddning i batteriet
Lågspänningsbatteriet har inte mycket energi.Dr Mabuse skrev: ↑07 sep 2024 13:35Jag kom hem från en längre resa i natt. (Helsingborg - Örebro)
VCFRONT_a447
VCFRONT_a191
bilen stängs av
VCFRONT_a192
CP_a051
Det laddas bara när bilen är vaken. När man parkerar och bilen sover fylls inte LV-batt på.
Du får väl prova att ladda LV-batteriet själv så det är proppfullt. (Har du en 22 model 3 är det väl fortfarande 12v blybatteri?)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Konstigt att bilen inte kan tala om det för mig.
Det ska vara Litium-batteri i min.
Det laddas bara när bilen är vaken. När man parkerar och bilen sover fylls inte LV-batt på.
Du får väl prova att ladda LV-batteriet själv så det är proppfullt. (Har du en 22 model 3 är det väl fortfarande 12v blybatteri?)
Vad räknas som vaken? När jag klivit in i bilen, dörren är öppen och displayen tänd, eller måste något annat till? Jag kan inte ta bilen ut (P)-läget eftersom den inte lyder växelspaken.
Hur laddar man en sådan? Jag gissar att det inte funkar med en vanlig CTEK-laddare om det är 18v.
Står det Lithium på lågvoltsbatteriet i ”Om” i skärmens meny?Dr Mabuse skrev: ↑07 sep 2024 14:03Konstigt att bilen inte kan tala om det för mig.
Det ska vara Litium-batteri i min.
Vad räknas som vaken? När jag klivit in i bilen, dörren är öppen och displayen tänd, eller måste något annat till? Jag kan inte ta bilen ut (P)-läget eftersom den inte lyder växelspaken.
Hur laddar man en sådan? Jag gissar att det inte funkar med en vanlig CTEK-laddare om det är 18v.
Lithium lågvoltsbatteri är inte 18V utan 16V ungefär. De innehåller extremt lite ström så om något drar ström när bilen sover…
Bilen är vaken om någon skärm lyser.
Eftersom du ser skärmen är den vaken.
Prova starta om allt, hela bilen.
Kör i menyn - säkerhet- stäng av bilen
Rör ingenting. Ingen dörr, ingen broms dvs absolut ingenting. Vänta minst 2min (enligt manualen), helst 8min tills du hör det klicka under bilen under baksätet.
Då har bilen somnat.
Väck sedan bilen genom att öppna dörr eller trampa på bromsen.
Det finns ju en risk att LV-batteriet har dåligt med ström, så lämna frunken öppen under tiden så du enkelt kan komma åt att strömförsörja.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
I så fall får det anses vara bra att väcka bilen ibland via appen när bilen är långtidsparkerad,AAKEE skrev: ↑07 sep 2024 13:49Lågspänningsbatteriet har inte mycket energi.Dr Mabuse skrev: ↑07 sep 2024 13:35Jag kom hem från en längre resa i natt. (Helsingborg - Örebro)
VCFRONT_a447
VCFRONT_a191
bilen stängs av
VCFRONT_a192
CP_a051
Tvärtom mot vad många tycks tro....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Om bilen står i Sentry-mode, det drar ju "ganska mycket" ström, jag tror någon nämnt i storleksordningen 300w, så drar det ur högspänningsbatteriet långsamt.
Det tolkar jag som att CPU:n håller bilen igång för att kunna köra bildanalys. Rimligen borde den då ladda lågspänningsbatteriet?
Crap. Nu kommer jag inte ens in i bilen...
Det tolkar jag som att CPU:n håller bilen igång för att kunna köra bildanalys. Rimligen borde den då ladda lågspänningsbatteriet?
Nu ska vi inte rusa åstad
Bilarna väcker sig själva vid behov och laddar LV-batteriet.
Det brukar ske ~ 1 gång per dygn ungefär, ibland uppåt två. Men i snitt 1 gång
Exempel:
- Parkeras och somnar kl.1120 dag 1
- Vaknar ~ kl.1100 dag2 i 20 min för att ladda och somnar sedan.
- Vaknar kl.1730 laddar i 20min, somnar sedan dag 3.
- Sover hela dag 4
- Vaknar och laddar vid lunch dag 5.
Det har inte vart någon större skillnad mellan blybatteri och lithium lågvolts på detta.
Lithium lågvolts är inte känsligt för låg SOC men är väldigt litet ( ~ 100Wh) medan ett 40Ah blybatteri rymmer 480Wh eller så man mår inte bra av att urladdas speciellt mycket så det behöver laddas ungefär lika ofta.
Både min M3P och min S har dragit ungefär 0.1kWh per dygn totalt från HV-batt. Detta blir ungefär 4W men en hel del är förluster etc när bilen vaknar och laddar LV-batt.
Det med att [Inte] väcka bilen är rättså överdrivet.
Väcker man bilen med appen är den vaken 10-20 min vilket blir i storleksordningen 0.07-0.1 kWh, dvs ungefär 0.1% per väckning. Mer drar inte bilen (220W på min 21 M3P med HW3 och 290W på min S med HW4/Ryzen).
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Dr Mabuse skrev: ↑07 sep 2024 16:13Om bilen står i Sentry-mode, det drar ju "ganska mycket" ström, jag tror någon nämnt i storleksordningen 300w, så drar det ur högspänningsbatteriet långsamt.
Är bilen vaken är allt igång. Dvs högspänningsbatteriet inkopplat. Då laddas LV vid behov.
Öppnade du frunken innan?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Om du inte kommer in i bilen har du i princip bekräftat att LV-batteriet dras ut (mest troligt beroende på din modd).
LV-batteriet av lithiumtyp är safe, det skadas inte sv att bli urladdat.
Du behöver öppna frunken med batteri om du inye lämnade den öppen innan.
Sedan behöver du se till att väcka bilen (finns några olika alternativ för att ge tillräcklig spänning.
Ska fixa fram en video på hur man gör. Beskrivning en bit in.
[media] [/media]
Jag hade väckt bilen, kopplat bort all ny stereo-skit (ursäkta slangen) och kontrollerat att bilen fungerar som den ska då.
Efter det bör man kunna koppla på stereogrejerna igen men då på rätt terminal så att den inte drar ut batteriet.
LV-batteriet av lithiumtyp är safe, det skadas inte sv att bli urladdat.
Du behöver öppna frunken med batteri om du inye lämnade den öppen innan.
Sedan behöver du se till att väcka bilen (finns några olika alternativ för att ge tillräcklig spänning.
Ska fixa fram en video på hur man gör. Beskrivning en bit in.
[media] [/media]
Jag hade väckt bilen, kopplat bort all ny stereo-skit (ursäkta slangen) och kontrollerat att bilen fungerar som den ska då.
Efter det bör man kunna koppla på stereogrejerna igen men då på rätt terminal så att den inte drar ut batteriet.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Om jag förstått det hela rätt, så borde det räcka med Biltemas batteridrivna Jump-start för att få igång bilens interna lågvoltsbatteriladdare. Jag får testa om ett par timman när den batteripacken är uppladdad.
Edit: Tack så mycket för videon. Den var informativ.
Jag har inte koll på biltemas, men man måste komma upp i spänning nog för att batteriet ska acceptera att ta enot laddningen.Dr Mabuse skrev: ↑07 sep 2024 18:55Om jag förstått det hela rätt, så borde det räcka med Biltemas batteridrivna Jump-start för att få igång bilens interna lågvoltsbatteriladdare. Jag får testa om ett par timman när den batteripacken är uppladdad.
Minns inte minsta spänning men det var 14.5-15V vill jag minnas.
Många blybatteriladdare ger precis över 14V vilket kan vara för lite.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Denna ger 14,7 volt i vinterläge, 14,4 standard
https://www.clasohlson.com/se/Batterila ... /p/41-1330
(20% rabatt)
(20% rabatt)
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Jag har en CTEK-laddare ett eller några steg upp från denna, där jag även har en inställning för AGM-batterier som ska ge lite högre spänning. Då borde den kunna fungera att ladda Litium-batteriet.Tellus skrev: ↑08 sep 2024 00:45Denna ger 14,7 volt i vinterläge, 14,4 standard
(20% rabatt)
I alla fall, när min Biltema nöd-startare var färdigladdad i morse tog jag den till garaget och allt gick galant.
När jag kopplade in den så Frunken öppnade, så startade bilen att tuta ett antal signaler (inbrottslarm?), men tystnade sedan.
Den tutade likadant när jag kopplade in startaren på Jump-kontakten för batteriet, fyra signaler tror jag. Men sedan startade bilen upp som den skulle. Inga felkoder på skärmen.
Nu har jag stängt av Sentry-mode exkluderingen för hem och jobb, om jag förstått det hela rätt så borde det hålla bilen vaken så LV_batteriet inte drar ur sig. Tills jag klurat ut varför slutstegen står på och drar ur batteriet.
Det kanske behövs en trickle-charge-laddare som kan ge lite ström när bilen sover?
Edit: Jag har föregångaren till denna nöd-startare:
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000046405
Slutstegen tar någon watt även i standby, alltså när stereons remote inte ger någon signal, men jag skulle tro att det är felaktigt inkopplat, så att stegen står på hela tiden, brukar vara tiotal watt även utan ljud från HU. Tömmer LV på en natt, så kanske programvaran i bilen blir överrumplad?
Anledningen till att jag tror det är felkopplat är att stereon i Model 3/Y enligt uppgift inte har någon remote-utgång så man måste fulkoppla till något annat som bara ger spänning när bilen är vaken.
Anledningen till att jag tror det är felkopplat är att stereon i Model 3/Y enligt uppgift inte har någon remote-utgång så man måste fulkoppla till något annat som bara ger spänning när bilen är vaken.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Igår kväll var jag ute en timme och körde med bilen för att LV-batteriet skulle få chansen att ladda upp sig.
När jag kom hem och parkerade den så satte jag den på att uppdatera mjukvaran till senaste versionen. Den blev nerladdad i lördags, och jag har redan två misslyckade försök att installera.
Under kvällen plingade Tesla-appen att uppdateringen av mjukvara misslyckats.
Idag på förmiddagen gick jag förbi garaget och kände på bildörren. Den gick inte att öppna.
Jag öppnade den lilla luckan i fronten, och drog ut kablarna för att koppla på ström för att öppna Frunken.
En av Youtube-filmerna jag sett så hade de ett 9v-batteri för att öppna den, så jag testade med en sådan.
Jag hörde att det klickade och surrade under frunken, men inte från själva frunk-låset utan djupare inifrån bilen.
Så jag tänkte "det kan inte vara mitt 9v-batteri", så jag kände på dörren igen och nu gick den att öppna.
Jag fick inte ens något larm-tut från signalhornet.
Det tog kanske en minut innan bilen fick kontakt med internet så att röststyrningen började fungera, innan jag kunde använda den för att aktivera hundläget på bilen. Sedan lät jag den stå med hundläget på en timme. Det borde ge LV-batteriet en stund att ladda.
Nu i skrivande stund är det en timme sedan jag stängde av hundläget, och jag har fortfarande kontakt mellan Appen och bilen.
Gissningsvis tar det lite längre tid innan batteriet är urdraget igen.
Men det verkar i alla fall som Hundläge håller systemet igång utan att dra ut batteriet. Det fungerade inte med Sentry Mode, konstigt nog. Hoppas någon har en bra teori för varför.
När jag kom hem och parkerade den så satte jag den på att uppdatera mjukvaran till senaste versionen. Den blev nerladdad i lördags, och jag har redan två misslyckade försök att installera.
Under kvällen plingade Tesla-appen att uppdateringen av mjukvara misslyckats.
Idag på förmiddagen gick jag förbi garaget och kände på bildörren. Den gick inte att öppna.
Jag öppnade den lilla luckan i fronten, och drog ut kablarna för att koppla på ström för att öppna Frunken.
En av Youtube-filmerna jag sett så hade de ett 9v-batteri för att öppna den, så jag testade med en sådan.
Jag hörde att det klickade och surrade under frunken, men inte från själva frunk-låset utan djupare inifrån bilen.
Så jag tänkte "det kan inte vara mitt 9v-batteri", så jag kände på dörren igen och nu gick den att öppna.
Jag fick inte ens något larm-tut från signalhornet.
Det tog kanske en minut innan bilen fick kontakt med internet så att röststyrningen började fungera, innan jag kunde använda den för att aktivera hundläget på bilen. Sedan lät jag den stå med hundläget på en timme. Det borde ge LV-batteriet en stund att ladda.
Nu i skrivande stund är det en timme sedan jag stängde av hundläget, och jag har fortfarande kontakt mellan Appen och bilen.
Gissningsvis tar det lite längre tid innan batteriet är urdraget igen.
Men det verkar i alla fall som Hundläge håller systemet igång utan att dra ut batteriet. Det fungerade inte med Sentry Mode, konstigt nog. Hoppas någon har en bra teori för varför.
Senast redigerad av Dr Mabuse, redigerad totalt 1 gånger.
Slutstegen är Mosconi Pico 8to10, samt Mosconi Pico 1.tor-ake skrev: ↑09 sep 2024 10:11Slutstegen tar någon watt även i standby, alltså när stereons remote inte ger någon signal, men jag skulle tro att det är felaktigt inkopplat, så att stegen står på hela tiden, brukar vara tiotal watt även utan ljud från HU. Tömmer LV på en natt, så kanske programvaran i bilen blir överrumplad?
De är inkopplade med kablage-harness som jag tror är framtaget av Gladen i Tyskland, så jag trodde i alla fall att de hade bra koll på sakerna. Bygget/inkopplingen gjordes av Ljudbyggaren så det är inte jag själv som mekat. (Jag kan elektronik, men när det gäller att skruva i bilar har jag tummen mitt i handen och jag ville ha en professionell installation)
Gladen teknikerna svarade:
"The amp will stay on when BTL power is there.
So when de car goes not to sleep (guard mode can be an example). "
Jag har ingen aning om var BTL betyder i detta sammanhang, och jag gissar att guard mode betyder Sentry Mode. Men jag har redan testat att lämna Sentry Mode både på och av utan att det gjorde någon skillnad.
Finns det något annat knep än "Dog Mode" för att hålla bilen tillräckligt vaken för att inte dra ur LV-batteriet?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Sentry borde räcka för att hålla bilen vaken, bilen drar ju 250 W med Sentry igång och då måste batteriet laddas.
Däremot kanske det inte laddas direkt, det kanske krävs att spänningen sjunker till en viss nivå innan laddaren går igång?
Däremot kanske det inte laddas direkt, det kanske krävs att spänningen sjunker till en viss nivå innan laddaren går igång?
Volvo PV 544 Special 1963
Intressanta grafer. Går det att få ut dessa från min bil på något sätt, så man fick lite mer data och slapp spekulera så mycket?AAKEE skrev: ↑07 sep 2024 16:41
Bilarna väcker sig själva vid behov och laddar LV-batteriet.
Det brukar ske ~ 1 gång per dygn ungefär, ibland uppåt två. Men i snitt 1 gång
Exempel:
- Parkeras och somnar kl.1120 dag 1
- Vaknar ~ kl.1100 dag2 i 20 min för att ladda och somnar sedan.
- Vaknar kl.1730 laddar i 20min, somnar sedan dag 3.
- Sover hela dag 4
- Vaknar och laddar vid lunch dag 5.
Det har inte vart någon större skillnad mellan blybatteri och lithium lågvolts på detta.
[snip]
Väcker man bilen med appen är den vaken 10-20 min vilket blir i storleksordningen 0.07-0.1 kWh, dvs ungefär 0.1% per väckning. Mer drar inte bilen (220W på min 21 M3P med HW3 och 290W på min S med HW4/Ryzen).
Det verkar ju som att Sentry Mode inte hindrar min bil från att släcka ner helt, och när bilen står i Sentry Mode så ska den ju få sin ström from HV-till-LV DC/DC-konvertern? Jag begriper inte varför det inte verkar räcka.
Det enda rimliga alternativet är att företaget som installerade grejerna får diagnosticera.
Men hade det varit min bil hade jag hittat först tagit reda på om stegen fungerar korrekt, alltså att de går ned i standby när de ska enligt inputten till stegets kablage (vet inte hur Mosconi-stegen fungerar, om det är remote plus 12V som det alltid varit eller om de har någon annan signal man kan använda, och som Gladen-härvan därför använder.
Sedan hade jag tagit reda på hur de kopplat in Gladen-härvan, om de verkligen kopplat den på något som verkligen ändras när bilen somnar, så att de inte gjort en miss där. Vet inte om man kan få bilen att somna med frunkhuven öppen men om man hittar inkopplingen så kan man ju leta lite på tesla-forumen i andra länder efter vad det är som finns där.
Bändverktyg i plast, multimeter och glatt humör rekommenderas.
Men hade det varit min bil hade jag hittat först tagit reda på om stegen fungerar korrekt, alltså att de går ned i standby när de ska enligt inputten till stegets kablage (vet inte hur Mosconi-stegen fungerar, om det är remote plus 12V som det alltid varit eller om de har någon annan signal man kan använda, och som Gladen-härvan därför använder.
Sedan hade jag tagit reda på hur de kopplat in Gladen-härvan, om de verkligen kopplat den på något som verkligen ändras när bilen somnar, så att de inte gjort en miss där. Vet inte om man kan få bilen att somna med frunkhuven öppen men om man hittar inkopplingen så kan man ju leta lite på tesla-forumen i andra länder efter vad det är som finns där.
Bändverktyg i plast, multimeter och glatt humör rekommenderas.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Det hade ju naturligtvis varit bäst, men nu ligger stället 5 timmars resa hemifrån...
Slutstegen får ström från en terminal under den högra sidan av baksätet.
Är det en konstant 16V-källa?
.
Jag hade gjort som jag skrev innan:
Koppla ut allt och se om problemen kvarstår.
Gör de inte det = kontakt med de som byggt.
Är felet kvar = har troligen inte med detta att göra = kontakta tesla.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag har kopplat ut strömmatningen till slutstegen, och ställt bilen på laddning. Den har stått på Hundläge sedan före lunch tills nu för att ge LV-batteriet chans att ladda upp sig ordentligt.
Lysande! Håller tummarna!
(För att utkopplingen löser det)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Hur mycket ström är det tänkt att den där polen (se bilden tidigare i tråden) ska kunna leverera?
Jag testade att koppla in en kraftbrytare mellan polen och slutstegens strömmatning, men jag kan inte vrida igång slutstegen mer är 10-15 sekunder för att bilen ska börja larma att det är för dåligt med ström i LV-batteriet.
Jag vred på, men slutstegen började inte spela av någon anledning, jag lät dem stå på 10s och vred av dem igen. sedan rullade jag 2-300m i innerstan innan skärmen började blinka rött och jag fick meddelande att stanna omedelbart.
Jag rattade hem till garaget och parkerade bilen två timmar, sedan var den ok igen.
Du kan inte känna om slutsteget blir varmt? All den där energin måste ju ta vägen någonstans.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"