Värdet av laddning i BRF

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Värdet av laddning i BRF

Inlägg av Pontus »

Att ha laddmöjlighet är ju bra på så sätt att fler som bor där kan/vill skaffa elbil. Vi hade 4 elbilar och 3 laddhybrider när vi för 2,5 år sedan installerade laddare. Nu är har föreningen 12 elbilar och 2 laddhybrider ;)
Nästa steg är väl att ha laddning på extra parkeringarna :D vi är varje fall två familjer med två elbilar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

jonasl skrev: 13 sep 2024 13:48
Al Set skrev: 13 sep 2024 10:26
Vi håller på och tittar på att flytta till bostadsrätt. När jag skannar de filtrerade objekten så tittar jag först på planlösning och därefter letar jag mig fram till rubriken parkering. Känns det inte bra efter det så faller det bort.
Ett litet anekdotiskt bevis som talar för min teori om att det kan öka lägenheternas värde i alla fall :-)
Fast riktigt så blir det ju inte.

Det spelar ingen roll för folk som inte har bil.
Det spelar ingen roll för folk som har vanlig bil.

Då är det bara det lilla kollektivet som kör elbil (eller tänker skaffa) som är skillnaden.

Der gör att du kanske får en extra budgivare i praktiken (av säg fem), enbart om han eller hon är beredd att
bjuda över de andra i slutet kommer det att påverka priset.

Det är lite som extrautrustning i bilar, det höjer sällan värdet direkt, men däremot kanske du hittar fler potentiella köpare då folk gillar extrautrustning men vill inte betala för den.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror att lägenheter utan laddplats i framtiden blir svårsålda. Samma med föreningar utan parkeringsplats till alla lägenheter.
Vi har haft en period med verklighetsfrämmande byggmönster.
I framtiden tror jag en större andel av äldre har egen bil. Med bättre och bättre förarhjälpmedel kan man köra längre upp åldrarna och det är en svårslagen frihet att ha tillgång till egen bil.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Fredrik j skrev: 14 sep 2024 14:27
Jag tror att lägenheter utan laddplats i framtiden blir svårsålda. Samma med föreningar utan parkeringsplats till alla lägenheter.
I framtiden tror jag en större andel av äldre har egen bil. Med bättre och bättre förarhjälpmedel kan man köra längre upp åldrarna och det är en svårslagen frihet att ha tillgång till egen bil.
Jag tror det har att göra en hel del på vart i landet man befinner sig. Men runt storstäderna tror jag du i princip har rätt. Dock tror jag eftersläpningen är flera år och flera kan tänka sig att bara ladda på jobbet på vardagarna, vi har några sådana på vårt jobb.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Pontus skrev: 15 sep 2024 09:41
Fredrik j skrev: 14 sep 2024 14:27
Jag tror det har att göra en hel del på vart i landet man befinner sig. Men runt storstäderna tror jag du i princip har rätt. Dock tror jag eftersläpningen är flera år och flera kan tänka sig att bara ladda på jobbet på vardagarna, vi har några sådana på vårt jobb.
En stor grupp som köper nyproducerad lägenhet är 40/50-talister som idag bor i hus. Bland mina grannar finns flera som skulle kunna tänka sig lägenhet om man kunde få med sig bilen. Men många bostadsprojekt tror bilpool är det moderna.
Hade man sålt med parkering med laddbox i garage hade fler flyttat. Viss bostadsprojekt har bara 0,1 parkering per lägenhet samtidigt som prisnivån bara passar den som säljer en avbetald villa.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

I princip alla i vår förening (dvs den i trådstarten) kommer från hus.

Är helt övertygad om att det påverkar försäljningsvärdet för lägenheterna. Kanske inte för alla, men för en del av dem.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar