Bra att vi pratar om samma område. Jag vet att galven är enormt tunn. Om lacken börjar lossna så är det inte orimligt att man ser galven, som jag tror att man gör på denna bil. Har sett fenomenet flertalet gånger under mina år inomAAKEE skrev: ↑19 sep 2024 08:46Ja, ja är en gubbe i NorrlandOvePaHornet skrev: ↑19 sep 2024 08:23Jag syftar inte på kanten av lacken. Det bruna är ren plåt som blivit blästrad (grundproblemet med designen på denna modell) så att färgen och sedan galven försvunnit, vilket lett till rost.
Jag har tolkat dig som en lite äldre herre levandes i norr, har du inte sett gamla plåthinkar, tak eller andra galvade plåtgrejer någon gång? Jag upplever att det är tusen gånger vanligare att se gammal plåt utanför städerna/i södra Sverige. Kanske har fel (har dock bott i Jämtland i 10 år)![]()
Jag har kört Audi (äger fortfarande två).
Den jag ägde längst behövde jag lackera om nedre delen på dörrarna pga att det började rosta under lacken (lyfte/bubblade lacken).
Den rostiga ytan är såklart ren plåt, resten ser i mina ögon absolut ut som underarbete till lacken.
IMG_0933.jpeg
Galvanisering på bilar är bara några micron tjock, Audi körde 5-10 micron vet jag.
Så den kommer aldrig kunna nötas/slipas så man ser ett tvärsnitt genom den.
Här kan man se om, på vilket sätt och hur tjocka lager som olika bilmodeller har.
Tesla är inte med i listan.
https://galvanicar.com/audi/a6/c8-2018-.php
VAG (när dom hade enorma rostproblem

Vilket som, byt skärm