Sida 2 av 2
Re: SVD sågar Volvo XC 90 T8 laddhybrid
Postat: 23 feb 2016 10:42
av StefL
apkungen skrev:V60 plug in här jag alltid gillat. Den kommer så långt som det står att den ska komma. Nån som vet batteri storlek? Kul att jämföra med xc90 9kWh o 2,2 mil räckvidd.
Enligt Wikpiedia (
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_V60) är det på 12 kWh, vilket får en att undra varför man satt in ett
mindre batteri i klunsen XC90...
Re: SVD sågar Volvo XC 90 T8 laddhybrid
Postat: 23 feb 2016 11:31
av Laban
joel80 skrev:Mja..
Jag kan säga att jag tidigare köpt tjänstebil i 320kkr-klassen.. men sträckte mig nu till 495kkr för att få köra delvis på el. I och för sig hade jag kunnat stanna på runt 450k.. men "var tvungen" att lägga till lite godis. :p
Så nog köper man dyrare bil än man egentligen tänkt, även när det gäller hybrider.
Visst, det gjorde jag även själv (Outlander PHEV). Men jag undrar om det gäller när man hamnar på 800k priser (XC90). Eller rättare sagt, jag tänker mig att man hellre köper något roligare i så fall, en Tesla exempelvis

Re: SVD sågar Volvo XC 90 T8 laddhybrid
Postat: 23 feb 2016 21:58
av joel80
Sant.. Fast köper man en XC90 för 800k är man ute efter en annan slags bil än en elbil/hybrid. Jag tror inte det är så många som köper värstingmodellen av XC90 för att den har elmotor.. Elmotorn i den är en bonus som ger snabb respons på gasen och tillsammans med dieselmotorn trycker iväg den stora klumpen i bra fart. Inte teslafart, men rejält snabbt för en så pass stor suv.
Att det i slutänden troligen blir så att de flesta klarar stor del av sina dagliga resor på el i den blir en bonus. Den totala förbrukningen kommer för de flesta också vara bra mkt lägre än för motsvarande bil utan elmotor.
Jag håller mina tummar för att Volvo lyckas bra med kommande riktiga elbil, och att den blir stor nog för att vara intressant. Allt mindre än V60 blir för litet för att kunna sälja stort (till tjänstebilsförarna) tror jag.
Re: SVD sågar Volvo XC 90 T8 laddhybrid
Postat: 23 feb 2016 23:10
av danni
joel80 skrev:Ungefär hälften av milen jag kör är längre än 4 mil.
Oj, det var långa mil
StefL skrev:apkungen skrev:V60 plug in här jag alltid gillat. Den kommer så långt som det står att den ska komma. Nån som vet batteri storlek? Kul att jämföra med xc90 9kWh o 2,2 mil räckvidd.
Enligt Wikpiedia (
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_V60) är det på 12 kWh, vilket får en att undra varför man satt in ett
mindre batteri i klunsen XC90...
Rätt säker på att det är på 11,2 kWh, med 8 kWh användbart. Och visst är det märkligt att XC90 fick ett ännu mindre - luktar greenwashing.
joel80 skrev:Sant.. Fast köper man en XC90 för 800k är man ute efter en annan slags bil än en elbil/hybrid. Jag tror inte det är så många som köper värstingmodellen av XC90 för att den har elmotor.. Elmotorn i den är en bonus som ger snabb respons på gasen och tillsammans med dieselmotorn trycker iväg den stora klumpen i bra fart. Inte teslafart, men rejält snabbt för en så pass stor suv.
Att det i slutänden troligen blir så att de flesta klarar stor del av sina dagliga resor på el i den blir en bonus. Den totala förbrukningen kommer för de flesta också vara bra mkt lägre än för motsvarande bil utan elmotor.
Jag håller mina tummar för att Volvo lyckas bra med kommande riktiga elbil, och att den blir stor nog för att vara intressant. Allt mindre än V60 blir för litet för att kunna sälja stort (till tjänstebilsförarna) tror jag.
Det är bensinmotor i XC90 T8, inte dieselmotor.
För min del sneglade jag på V60 D6 innan jag köpte Outlandern, men kombinationen av att en redan ganska liten bil (för en familj med två småbarn och syskonvagn) tappat ytterligare så mycket bagageutrymme på hybridiseringen ihop med det ganska höga priset avskräckte.
Re: SVD sågar Volvo XC 90 T8 laddhybrid
Postat: 24 feb 2016 22:44
av Daoops
Fast jag måste nog väldigt motvilligt erkänna att jag tycker XC90:n är mycket snyggare än Model X. Jag skulle alla dagar i veckan hellre äga en X än XC90, men bara rent utseendemässigt. Jag menar om det ändå skall vara en SUV kan del väl lika gärna vara lite fläskig och slippa hela det här gravida pruis-looken?
Luftmotståndet de två emellan är 0.24 vs 0.30. Om man kör en platt underdel och tar bort större delen av grill-inläppet borde väl man komma ned ett par punkter också på Volvon. Visst, det blir stor öknng i procent, men det är ju inte bara luftmotstånd som avgör räckvidd. Nästa gång jag ser Elon skall jag hälsa honom det..
Re: SVD sågar Volvo XC 90 T8 laddhybrid
Postat: 25 feb 2016 05:34
av Laban
Daoops skrev:Fast jag måste nog väldigt motvilligt erkänna att jag tycker XC90:n är mycket snyggare än Model X. Jag skulle alla dagar i veckan hellre äga en X än XC90, men bara rent utseendemässigt. Jag menar om det ändå skall vara en SUV kan del väl lika gärna vara lite fläskig och slippa hela det här gravida pruis-looken?
Luftmotståndet de två emellan är 0.24 vs 0.30. Om man kör en platt underdel och tar bort större delen av grill-inläppet borde väl man komma ned ett par punkter också på Volvon. Visst, det blir stor öknng i procent, men det är ju inte bara luftmotstånd som avgör räckvidd. Nästa gång jag ser Elon skall jag hälsa honom det..
Jag föredrar X framför det feta SUV utseendet personligen. Ska jag välja någon av de andra tillverkarnas SUV'ar hade det nog blivit nya Tiguan istället, mer personbilsliknande och betydligt lägre:
1.63m vilket även är en hel del lägre än Model X (1.68m) och hela 14cm lägre än XC90'n som är 1.77m hög. Så det är inte bara cd värdet som skiljer X och XC90.
Re: SVD sågar Volvo XC 90 T8 laddhybrid
Postat: 25 feb 2016 07:47
av LarsL
Jo, jag kan också erkänna att X gärna kunde varit biffigare. Men står valet mellan dem så blir det X.