SVD sågar Volvo XC 90 T8 laddhybrid
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
SVD sågar Volvo XC 90 T8 laddhybrid
Det var en test i veckan av Volvo XC 90 T8 laddhybrid i SVD.
Borde de inte istället jämföra den med en SUV som har stor V8 bensinmotor, då kommer ju många fördelar fram.
Undrar om USA-bils köparna är redo att gå från V8 till T8 nu?
Volvo XC 90 T8 måste ju vara perfekt i LA när de står några timmar i bilkö och sakta rullar några meter åt gången.
Borde de inte istället jämföra den med en SUV som har stor V8 bensinmotor, då kommer ju många fördelar fram.
Undrar om USA-bils köparna är redo att gå från V8 till T8 nu?
Volvo XC 90 T8 måste ju vara perfekt i LA när de står några timmar i bilkö och sakta rullar några meter åt gången.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: SVD sågar Volvo XC 90 T8 laddhybrid
Här är länken http://www.svd.se/xc90-laddhybrid-bast- ... ett-fiasko
Intressant kritik ändå. Hybridversionen drar mer om den kör på bensin, än den rena bensinversionen.
Antar att det beror på att bilen är mycket tyngre i hybridversionen.
Jo, i ren eldrift drar den mindre ... men då får man hålla sig borta från backar.
Låter som att största skillnaden för ägaren är det lägre förmånsvärdet. Vilken soppa
Intressant kritik ändå. Hybridversionen drar mer om den kör på bensin, än den rena bensinversionen.
Jo, i ren eldrift drar den mindre ... men då får man hålla sig borta från backar.
Låter som att största skillnaden för ägaren är det lägre förmånsvärdet. Vilken soppa

Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Dessa hybridlösningar är ju endast en Greenwash. Betydligt bättre att välja en diesel om man nu måste ha en Volvo. Men för de här pengarna så skulle jag välja en Tesla Model X och få en riktig elbil.
Varför är det bättre med Diesel?
Kia EV6 GT-Line | Model 3 Performance | Model X 100D | Model S 85D
Fast restvärde kommer nog att bli katastrofalt när nya utsläppsregler rullar ut, inkl. förbud i europeiska storstäder. Bortsett från detta skulle jag nog skämmas hela tiden att köra Diesel.
Sedan håller jag helt med att man borde köpa en Model X i den här prisklassen. Men om det måste vara Volvo hade jag nog tagit pluginhybriden och laddat så mycket jag bara kunde.
Sedan håller jag helt med att man borde köpa en Model X i den här prisklassen. Men om det måste vara Volvo hade jag nog tagit pluginhybriden och laddat så mycket jag bara kunde.
Ofattbart att folk tar sej råd att köpa en sån bil, som med alla ads kostar lika mycket som en S 85! Hade själv en XC90 D5 för några år sen. Väldigt skön att åka i, men prestanda- och miljömässigt inte i närheten av Teslan. Hybridkonceptet fattar jag överhuvudtaget inte.
X100 lev.14/8-18.
Den vanliga varianten blir ju energieffektivare i verkligheten så jag skulle då inte skämmas speciellt. Egentligen är det i så fall mer skämmigt att åka omkring i en sådan där hybrid och påstå att man är miljövänlig.Hanm skrev:Fast restvärde kommer nog att bli katastrofalt när nya utsläppsregler rullar ut, inkl. förbud i europeiska storstäder. Bortsett från detta skulle jag nog skämmas hela tiden att köra Diesel.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Nu skriver de ju inte att hybridversionen drar mer när den kör på bensin än den rena bensinversionen, men däremot att den drar mer än den rena dieselversionen. På ren långresa kan jag dock tänka mig att T8 sörplar i sig mer bensin än T6 efter det att batteriet väl tagit slut. Men i blandad körning borde T8 ha en fördel tack vare hybridteknologin och bromskraftsåtervinning även om man inte skulle ladda den.pegs skrev:Här är länken http://www.svd.se/xc90-laddhybrid-bast- ... ett-fiasko
Jag tycker faktiskt det är intressant att de skriver att den drar upp mot 0,9 i verkligheten på långresa när batteriet är slut. Isåfall är det faktiskt grymt imponerande, för en så stor och stark bil, och den är då snålare än Outlander PHEV på långresa. Och kommer den faktiskt tre riktiga mil som de skriver på sitt pyttebatteri på 9,2 kWh är det också extremt imponerande. Outlander PHEV har 12 kWh och kommer i verkligheten runt 3,5 mil, 4 om man anstränger sig.
Så om de siffror som SvD uppger faktiskt stämmer så blir jag väldigt imponerad av vad Volvo åstadkommit, och tänker att den här bilen kanske inte är så jättedum ändå. Klart, prislappen är svår att smälta om man jämför med de andra modellerna, men det gäller ju exempelvis Outlander PHEV också och den har ju blivit en succé (tack vare olika subventioner, såklart, men T8:an får ju liknande subventioner i många länder).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Siffrorna stämmer väl lika bra som för alla bilar som använder den Eurpeiska körcykeln... Det är ju vad som händer i verkligheten som betyder något. Det är ju väldigt lite som går att göra väldigt lite med motorer och annat för att förlänga räckvidden när man har 9kWh att tillgå.danni skrev:Jag tycker faktiskt det är intressant att de skriver att den drar upp mot 0,9 i verkligheten på långresa när batteriet är slut. Isåfall är det faktiskt grymt imponerande, för en så stor och stark bil, och den är då snålare än Outlander PHEV på långresa. Och kommer den faktiskt tre riktiga mil som de skriver på sitt pyttebatteri på 9,2 kWh är det också extremt imponerande. Outlander PHEV har 12 kWh och kommer i verkligheten runt 3,5 mil, 4 om man anstränger sig.
Så om de siffror som SvD uppger faktiskt stämmer så blir jag väldigt imponerad av vad Volvo åstadkommit, och tänker att den här bilen kanske inte är så jättedum ändå. Klart, prislappen är svår att smälta om man jämför med de andra modellerna, men det gäller ju exempelvis Outlander PHEV också och den har ju blivit en succé (tack vare olika subventioner, såklart, men T8:an får ju liknande subventioner i många länder).
Nä, de borde göra som dig och köpa en riktig elbil direkt, särskilt när det är ungefär samma pengar. Blir faktiskt lite irriterad varje gång jag ser en sådan där bil...

Energieffektivare ja, men med en farligt hög NOx utsläpp som resultat, det är det jag skulle skämmas för. Men hursomhelst, vi verkar i alla fall överens att de som har råd med en XC90 T8 borde utan tvekan köra elektrisk, 100%LarsL skrev:Den vanliga varianten blir ju energieffektivare i verkligheten så jag skulle då inte skämmas speciellt. Egentligen är det i så fall mer skämmigt att åka omkring i en sådan där hybrid och påstå att man är miljövänlig.

- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag pratar inte om siffrorna från den europeiska körcykeln. Jag har tidigare avfärdat NEDC-siffrorna för T8:an som fullkomligt absurda. Jag pratar om de siffror som SvD skriver i sin artikel, som de hävdar är från verkligheten. De skriver ju att den kommer tre mil på el i deras tester, och att den därefter drar 0,9. Om det stämmer har Volvo lyckats med en fenomenal prestation.LarsL skrev:Siffrorna stämmer väl lika bra som för alla bilar som använder den Eurpeiska körcykeln... Det är ju vad som händer i verkligheten som betyder något. Det är ju väldigt lite som går att göra väldigt lite med motorer och annat för att förlänga räckvidden när man har 9kWh att tillgå.
Nä, de borde göra som dig och köpa en riktig elbil direkt, särskilt när det är ungefär samma pengar. Blir faktiskt lite irriterad varje gång jag ser en sådan där bil...
Jag förstår rollen som laddhybriderna fyller i dagsläget, särskilt de billigare varianterna. Men visst, när det gäller en såhär dyr bil börjar ursäkterna för att inte beställa Model X istället kännas lite svajiga.
Onödigt gnälligt av SVD.
Auto Motor & Sport (svenska) har testat XC90 T8 och gjort en förbrukningsjämförelse mot D5:an.
Tack vare (lokalt) nollutsläpp i tre mil var laddhybrien var snålast ända fram till 140 km. Där låg brytpunkten för dieseln i ams test.
Hur många resor är längre än 14 mil?
Testet finns att läsa här:
http://www.automotorsport.se/artiklar/b ... er-xc90-d5
Auto Motor & Sport (svenska) har testat XC90 T8 och gjort en förbrukningsjämförelse mot D5:an.
Tack vare (lokalt) nollutsläpp i tre mil var laddhybrien var snålast ända fram till 140 km. Där låg brytpunkten för dieseln i ams test.
Testet finns att läsa här:
http://www.automotorsport.se/artiklar/b ... er-xc90-d5
Intressant nog blev ju omdömet att Volvon är ett "fiasko" miljömässigt, men Audis och Mercedes motsvarande modeller Q7 och GLE är ännu större fiaskon så därför vinner Volvon ändå 

Senast redigerad av StefL, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
StefL skrev:Intressant nog blev ju omdömet att Volvon är ett "fiasko" miljömässigt, men Audis och Mercedes motsvarande modeller Q7 och GLA (heter den väl?) är ännu större fiaskon så därför vinner Volvon ändå

Vi brukar köra Outlandern på 0.8 på långkörning där batteriet är helt slut. Som ex Luleå-Levi, 0.7l/mil på vägen upp där vi kör på el 3-4 mil, 0.8l/mil på vägen tillbaka. Men vi kör å andra sidan inte 130 utan håller oss till 110 km/h eller under.danni skrev:Jag tycker faktiskt det är intressant att de skriver att den drar upp mot 0,9 i verkligheten på långresa när batteriet är slut. Isåfall är det faktiskt grymt imponerande, för en så stor och stark bil, och den är då snålare än Outlander PHEV på långresa. Och kommer den faktiskt tre riktiga mil som de skriver på sitt pyttebatteri på 9,2 kWh är det också extremt imponerande. Outlander PHEV har 12 kWh och kommer i verkligheten runt 3,5 mil, 4 om man anstränger sig.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Precis, problemet är väl att journalisterna tänker mest på hur de själva kör, inte att folk kör sina 4-5 mil/dag i sin dagliga pendling normalt sett. Många mindre än så. Sen var det förstås det här med kväveoxider och andra utsläpp också som man ofta inte tar med när det gäller dieselbilar. Vissa kan ladda på jobbet också (jag) och då kan man köra >6 mil totalt på el/dag. Det blir svårt att hämta in den miljövinsten med sin dieselbil om man inte kör väldigt långa sträckor i princip varenda helg året runt.DonElon skrev:Onödigt gnälligt av SVD.
Sen blir det lite annorlunda när det blir kallare men där drar även dieselbilen betydligt mer. Samt att de som kör diesebilar verkar vara förtjusta i att ha dem igång hela tiden, ex när man går på affären och handlar. På tal om kväveoxider och kyla:
http://www.aftonbladet.se/bil/article22213121.ab
Så att dieselbilen skulle vara mer miljövänlig, nja, då har man nog skygglapparna på.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Varför är Q7-laddhybriden ett ännu större fiasko? De har ju faktiskt satt ett rätt seriöst batteri i den - 17,3 kWh, nästan lika stort som i många vanliga elbilar, och nästan dubbelt så stort som i Volvon.StefL skrev:Intressant nog blev ju omdömet att Volvon är ett "fiasko" miljömässigt, men Audis och Mercedes motsvarande modeller Q7 och GLE är ännu större fiaskon så därför vinner Volvon ändå
För att den inte skruvas ihop på Hisingen? Det enda de klagar på är att Audin tappat tredje stolsraden.danni skrev:Varför är Q7-laddhybriden ett ännu större fiasko? De har ju faktiskt satt ett rätt seriöst batteri i den - 17,3 kWh, nästan lika stort som i många vanliga elbilar, och nästan dubbelt så stort som i Volvon.StefL skrev:Intressant nog blev ju omdömet att Volvon är ett "fiasko" miljömässigt, men Audis och Mercedes motsvarande modeller Q7 och GLE är ännu större fiaskon så därför vinner Volvon ändå
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Mea Culpa. Det var BMW X5 som tillsammans med Mercedes GLE var kassare på elbiten, du har helt rätt i att Q7an bara fick klä skott för att den endast har 5 sittplatser.bylund skrev:För att den inte skruvas ihop på Hisingen? Det enda de klagar på är att Audin tappat tredje stolsraden.danni skrev:Varför är Q7-laddhybriden ett ännu större fiasko? De har ju faktiskt satt ett rätt seriöst batteri i den - 17,3 kWh, nästan lika stort som i många vanliga elbilar, och nästan dubbelt så stort som i Volvon.StefL skrev:Intressant nog blev ju omdömet att Volvon är ett "fiasko" miljömässigt, men Audis och Mercedes motsvarande modeller Q7 och GLE är ännu större fiaskon så därför vinner Volvon ändå
Vad tycker jag själv då? Tja - för de 801.000 XC90'n kostar får man ju i det närmaste en Tesla S70, och lägger man de 867.000 en S70D kostar i grundpris tror jag ändå man sparar in de extra 66.000 i både körglädje och bränslekostnader.
Synd bara att jag själv inte är beredd att lägga de pengarna på en bil utan vackert får invänta Model 3

Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Jag reagerade mest mot att de utsåg XC90 till bäst i klassen utan att egentligen motivera varför den skulle vara bättre än de andra.StefL skrev:Mea Culpa. Det var BMW X5 som tillsammans med Mercedes GLE var kassare på elbiten, du har helt rätt i att Q7an bara fick klä skott för att den endast har 5 sittplatser.bylund skrev:För att den inte skruvas ihop på Hisingen? Det enda de klagar på är att Audin tappat tredje stolsraden.
Vad tycker jag själv då? Tja - för de 801.000 XC90'n kostar får man ju i det närmaste en Tesla S70, och lägger man de 867.000 en S70D kostar i grundpris tror jag ändå man sparar in de extra 66.000 i både körglädje och bränslekostnader.
Synd bara att jag själv inte är beredd att lägga de pengarna på en bil utan vackert får invänta Model 3
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Nej xc90ans 14miles (22km) i EPA räckvidd imponerar inte på mig. Stor elmotor o batteri o liten bensinmotor, då hade det varit intressant.
Enligt ett test så går den ändå "bara" 3.7 mil på el, tänker mig att den borde klara 5 riktiga mil på el med det batteriet. Men man vet förstås inte hur mycket av batteriet som används. Men oavsett det så kan 3.7 mil vara mycket elbil, de jag vet som kör Q7 kör väl gissningsvis 3-4 mil dagligen. Kan säkert ladda på jobbet också.danni skrev:Varför är Q7-laddhybriden ett ännu större fiasko? De har ju faktiskt satt ett rätt seriöst batteri i den - 17,3 kWh, nästan lika stort som i många vanliga elbilar, och nästan dubbelt så stort som i Volvon.
Prisproblematiken är väl en annan femma, många som köper Tesla köper dyrare bilar än de har tänkt sig. Jag tror inte att XC90, X5, Q7 laddhybriderna kan locka fram samma beteende.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mja..
Jag kan säga att jag tidigare köpt tjänstebil i 320kkr-klassen.. men sträckte mig nu till 495kkr för att få köra delvis på el. I och för sig hade jag kunnat stanna på runt 450k.. men "var tvungen" att lägga till lite godis. :p
Så nog köper man dyrare bil än man egentligen tänkt, även när det gäller hybrider.
Mitt körmönster är egentligen "fel" för en hybrid. Ungefär hälften av milen jag kör är längre än 4 mil. Men även dom resorna kör jag snålare än vad jag tidigare gjorde med en Volvo V70 D3 (136hk) manuell. I hybriden jag har sitter det en D4 automat (163hk) förutom elmotorn.
Om vi bara kan få okej elbilar som klarar mina veckoresor (ibland runt tryga 30 mil utan att ha så mkt tid/möjlighet att ladda) för under 500kkr så kommer jag kunna hoppa på tåget framöver. Men det ser ju skapligt ljust ut inför nästa byte om runt 3 år.
V60 hybriden har en specad räckvidd på 52km på el. Jag har som längst kommit 39km nu under vintern (då med avstängd värme, reportrarna hade säkert både kupé, ratt och stjärtvärmen igång.
), men har hört med andra hybridägare som under sommarhalvåret kommer nära de 52km, så länge dom inte bränner ut på motorväg, där drar tydligen elförbrukningen iväg betydligt mer markant än när man kör fossilt.
Jag kan säga att jag tidigare köpt tjänstebil i 320kkr-klassen.. men sträckte mig nu till 495kkr för att få köra delvis på el. I och för sig hade jag kunnat stanna på runt 450k.. men "var tvungen" att lägga till lite godis. :p
Så nog köper man dyrare bil än man egentligen tänkt, även när det gäller hybrider.
Mitt körmönster är egentligen "fel" för en hybrid. Ungefär hälften av milen jag kör är längre än 4 mil. Men även dom resorna kör jag snålare än vad jag tidigare gjorde med en Volvo V70 D3 (136hk) manuell. I hybriden jag har sitter det en D4 automat (163hk) förutom elmotorn.
Om vi bara kan få okej elbilar som klarar mina veckoresor (ibland runt tryga 30 mil utan att ha så mkt tid/möjlighet att ladda) för under 500kkr så kommer jag kunna hoppa på tåget framöver. Men det ser ju skapligt ljust ut inför nästa byte om runt 3 år.
V60 hybriden har en specad räckvidd på 52km på el. Jag har som längst kommit 39km nu under vintern (då med avstängd värme, reportrarna hade säkert både kupé, ratt och stjärtvärmen igång.

Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Anledningen att motorväg inte är lika gynnsamt för elbilar är inte för att elbilar är mindre effektiva vid höga hastigheter (visst de drar mer men det beror på fysikens lagar att luftmotståndet ökar). Det beror framför allt på att fossilbilar blir mer effektiva på motorväg. Mindre inbromsningar (elbilar jag ju regen så d förlorar inte lika mycket på inbromsningar) och ett lägre varvtal i förhållande till hastigheten, dvs mindre värme i motorn i förhållande till hur långt man kommer.
V60 plug in här jag alltid gillat. Den kommer så långt som det står att den ska komma. Nån som vet batteri storlek? Kul att jämföra med xc90 9kWh o 2,2 mil räckvidd.
V60 plug in här jag alltid gillat. Den kommer så långt som det står att den ska komma. Nån som vet batteri storlek? Kul att jämföra med xc90 9kWh o 2,2 mil räckvidd.