Sida 2 av 3

Re: Många byter tillbaka till fossilbil???

Postat: 30 okt 2024 18:13
av Fredrik j
mikebike skrev: 30 okt 2024 17:57
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 17:46
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 17:32
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 17:29
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 17:01


Fast vad blir det om man även tar hänsyn till den fasta nätavgiften?… Då är väl höjningen istället ~3–4%. Problemet är ju att allt sammantaget så är det i många fall billigare och mycket enklare att köra fossilförbrännarbil. T.ex för att det i många fall inte finns något rimligt sätta att ladda en elbil över natten ifall man bor i flerfamiljshus i en stad.
Men ärligt talat är det väl inte människor som bor i flerfamiljshus utan laddmöjligheter som nu skulle byta tillbaka till fossilbil? Jag tycker den gruppen felaktigt utmålas som nyckeln till att lyckas med elektrifieringen snabbt.
Läste att över 70% av dom som kör bilar som är 0-3år bor i småhus där väldigt många har laddmöjligheter hemma.
Dessa är ju den lågt hängande frukten.
Dessutom tror jag att en stor andel av dom som bor i flerfamiljshus utan laddmöjligheter och kör ny bil ofta är på väg till småhus.
Har det någonsin undersökts hur många det är som bor i flerfamiljshus och som skulle vilja ha tillgång till rimliga laddmöjligheter?
Vem skulle inte vilja ha det om frågan bara ställs så? ”Skulle du kunna tänka dig att betala 7000kr för att få tillgång till laddmöjligheter”?, hade ju varit mer rätt. Det är ju det småhusägare ofta gör.
Jag skulle var nöjd om jag hade en parkeringsplats, glad om där fanns ett blått enfasuttag, lycklig om där satt ett trefasuttag och överlycklig om där satt en laddbox.😉
Att betala en engångsavgift på 7000 kr är ju inte aktuellt om man hyr en parkeringsplats, då handlar det snarare om att parkeringsplatsen blir (ännu) dyrare.
Jag betalar 350 kr/månad för att stå på gatan nu, så alternativen ovan skulle bli dyrare (om de fanns).
Naturligtvis tråkigt och naturligtvis önskade jag att du hade den möjligheten. Men min poäng är att det inte är av avgörande betydelse för elbilsförsäljningen i Sverige.

Re: Många byter tillbaka till fossilbil???

Postat: 30 okt 2024 18:16
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 17:59
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 17:46
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 17:32
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 17:29
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 17:01


Fast vad blir det om man även tar hänsyn till den fasta nätavgiften?… Då är väl höjningen istället ~3–4%. Problemet är ju att allt sammantaget så är det i många fall billigare och mycket enklare att köra fossilförbrännarbil. T.ex för att det i många fall inte finns något rimligt sätta att ladda en elbil över natten ifall man bor i flerfamiljshus i en stad.
Men ärligt talat är det väl inte människor som bor i flerfamiljshus utan laddmöjligheter som nu skulle byta tillbaka till fossilbil? Jag tycker den gruppen felaktigt utmålas som nyckeln till att lyckas med elektrifieringen snabbt.
Läste att över 70% av dom som kör bilar som är 0-3år bor i småhus där väldigt många har laddmöjligheter hemma.
Dessa är ju den lågt hängande frukten.
Dessutom tror jag att en stor andel av dom som bor i flerfamiljshus utan laddmöjligheter och kör ny bil ofta är på väg till småhus.
Har det någonsin undersökts hur många det är som bor i flerfamiljshus och som skulle vilja ha tillgång till rimliga laddmöjligheter?
Vem skulle inte vilja ha det om frågan bara ställs så? ”Skulle du kunna tänka dig att betala 7000kr för att få tillgång till laddmöjligheter”?, hade ju varit mer rätt. Det är ju det småhusägare ofta gör.
Om du slår ut 7000kr över ~10 år så blir det ~59kr i månaden. Så… "Skulle du kunna tänka dig att betala ~59kr/mån för att få tillgång till laddmöjligheter”?, …hade ju varit mer rätt IMO.
Nej, pengarna måste ut direkt.
Sen kan du ju naturligtvis låna dom någonstans.
Min poäng är att det inte är avgörande för elbilsförsäljningen att det finns laddmöjligheter vid flerfamiljshus. Som mikebike skrev så har ju många inte ens egen parkering och relativt få köper nyare bilar.

Re: Många byter tillbaka till fossilbil???

Postat: 30 okt 2024 18:16
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 18:13
mikebike skrev: 30 okt 2024 17:57
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 17:46
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 17:32
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 17:29


Men ärligt talat är det väl inte människor som bor i flerfamiljshus utan laddmöjligheter som nu skulle byta tillbaka till fossilbil? Jag tycker den gruppen felaktigt utmålas som nyckeln till att lyckas med elektrifieringen snabbt.
Läste att över 70% av dom som kör bilar som är 0-3år bor i småhus där väldigt många har laddmöjligheter hemma.
Dessa är ju den lågt hängande frukten.
Dessutom tror jag att en stor andel av dom som bor i flerfamiljshus utan laddmöjligheter och kör ny bil ofta är på väg till småhus.
Har det någonsin undersökts hur många det är som bor i flerfamiljshus och som skulle vilja ha tillgång till rimliga laddmöjligheter?
Vem skulle inte vilja ha det om frågan bara ställs så? ”Skulle du kunna tänka dig att betala 7000kr för att få tillgång till laddmöjligheter”?, hade ju varit mer rätt. Det är ju det småhusägare ofta gör.
Jag skulle var nöjd om jag hade en parkeringsplats, glad om där fanns ett blått enfasuttag, lycklig om där satt ett trefasuttag och överlycklig om där satt en laddbox.😉
Att betala en engångsavgift på 7000 kr är ju inte aktuellt om man hyr en parkeringsplats, då handlar det snarare om att parkeringsplatsen blir (ännu) dyrare.
Jag betalar 350 kr/månad för att stå på gatan nu, så alternativen ovan skulle bli dyrare (om de fanns).
Naturligtvis tråkigt och naturligtvis önskade jag att du hade den möjligheten. Men min poäng är att det inte är av avgörande betydelse för elbilsförsäljningen i Sverige.
Och min poäng är att en kanske ~10-30% högre elbilsförsäljning i Sverige på intet sätt är obetydlig ur klimatsynpunkt. Särskilt inte om man anlägger samma synsätt på resten av Europa(!)…

Re: Många byter tillbaka till fossilbil???

Postat: 30 okt 2024 18:19
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 18:16
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 18:13
mikebike skrev: 30 okt 2024 17:57
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 17:46
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 17:32

Har det någonsin undersökts hur många det är som bor i flerfamiljshus och som skulle vilja ha tillgång till rimliga laddmöjligheter?
Vem skulle inte vilja ha det om frågan bara ställs så? ”Skulle du kunna tänka dig att betala 7000kr för att få tillgång till laddmöjligheter”?, hade ju varit mer rätt. Det är ju det småhusägare ofta gör.
Jag skulle var nöjd om jag hade en parkeringsplats, glad om där fanns ett blått enfasuttag, lycklig om där satt ett trefasuttag och överlycklig om där satt en laddbox.😉
Att betala en engångsavgift på 7000 kr är ju inte aktuellt om man hyr en parkeringsplats, då handlar det snarare om att parkeringsplatsen blir (ännu) dyrare.
Jag betalar 350 kr/månad för att stå på gatan nu, så alternativen ovan skulle bli dyrare (om de fanns).
Naturligtvis tråkigt och naturligtvis önskade jag att du hade den möjligheten. Men min poäng är att det inte är av avgörande betydelse för elbilsförsäljningen i Sverige.
Och min poäng är att en kanske ~10-30% högre elbilsförsäljning i Sverige på intet sätt är obetydlig ur klimatsynpunkt. Särskilt inte om man anlägger samma synsätt på resten av Europa(!)…
Hur mycket skulle hyresgästerna vara beredda att betala? Väldigt många bor ju tillfälligt i lägenhet, särskilt hyresrätt. Bor man i bostadsrätt har man ju valt det alternativet.

Re: Många byter tillbaka till fossilbil???

Postat: 30 okt 2024 19:46
av mans71
psaaf skrev: 30 okt 2024 17:39
mans71 skrev: 30 okt 2024 16:35
Ja, 10% dyrare nu i SE3 enligt nyheterna. Ingen dålig höjning.
Nja, det avser väl iofs den nya modellen som beräknas höja kostnaden i SE3 med 10% och istället sänka kostnaden med 10% i SE4. Som boende i SE4 kan jag väl tycka att det är en välbehövlig utjämning sett till att vi för året legat 34% högre än SE3. Sedan är det väl som mikebike skriver att om modellen inte gjorts om hade vi istället fått kostnadsökningen via elnätet.

Men det kommer väl ytterligare en indexuppräkning av elskatten som regeringen inte väljer att stoppa.
Yes. Grattis till dig som bor på rätt plats! Sen, rätt ska vara rätt. Det var ju bara 9%.

Själv funderar jag på att byta, eller snarare, skaffa en bil som vi kan använda för långresor. Lite strunt samma hur mycket soppa en bil drar på långresa. Det är ganska billigt nu faktiskt, speciellt om man jämför med att ladda publikt. Dessutom slipper man omaket med att vänta. Jag har konstaterat att jag åker Range Rover V8 för mindre kostnad än i en Model X så jag förstår absolut att folk byter tillbaka. Däremot på hemmaplan, för vardagsresor, där vinner elbilen.
Rapport9procent.jpg

Re: Många byter tillbaka till fossilbil???

Postat: 30 okt 2024 20:24
av mikebike
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 18:16
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 18:13
mikebike skrev: 30 okt 2024 17:57
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 17:46
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 17:32

Har det någonsin undersökts hur många det är som bor i flerfamiljshus och som skulle vilja ha tillgång till rimliga laddmöjligheter?
Vem skulle inte vilja ha det om frågan bara ställs så? ”Skulle du kunna tänka dig att betala 7000kr för att få tillgång till laddmöjligheter”?, hade ju varit mer rätt. Det är ju det småhusägare ofta gör.
Jag skulle var nöjd om jag hade en parkeringsplats, glad om där fanns ett blått enfasuttag, lycklig om där satt ett trefasuttag och överlycklig om där satt en laddbox.😉
Att betala en engångsavgift på 7000 kr är ju inte aktuellt om man hyr en parkeringsplats, då handlar det snarare om att parkeringsplatsen blir (ännu) dyrare.
Jag betalar 350 kr/månad för att stå på gatan nu, så alternativen ovan skulle bli dyrare (om de fanns).
Naturligtvis tråkigt och naturligtvis önskade jag att du hade den möjligheten. Men min poäng är att det inte är av avgörande betydelse för elbilsförsäljningen i Sverige.
Och min poäng är att en kanske ~10-30% högre elbilsförsäljning i Sverige på intet sätt är obetydlig ur klimatsynpunkt. Särskilt inte om man anlägger samma synsätt på resten av Europa(!)…
Ja, hade jag behövt köra bil varje dag så hade jag inte köpt elbil. Det som gör att det funkar för mig är att jag cyklar till jobbet och normalt räcker det att ladda medan vi veckohandlar.

D.v.s. om jag byter jobb så byter jag tillbaks till avgasbil.

Re: Många byter tillbaka till fossilbil???

Postat: 30 okt 2024 20:35
av repulsiv
holden skrev: 30 okt 2024 13:25
Det hänger väl ihop med att det finns en mängd olika skäl till varför man väljer elbil före ICE, allt från idealisterna som tror att de räddar världen till de som ser det som en ekonomisk besparing till såna som jag själv som väljer elbil av bekvämlighetsskäl. Är det en ren plånboksfråga är det inte konstigt att många privatköpare väljer ICE när subventionerna försvann, företagsleasing påverkades dock inte särskilt mycket.
Precis så tror jag det är.

Hur jag än räknar blev det en dålig affär rent ekonomiskt att jag valde den bilen jag valde (model 3) nu senast, jag vet inte när jag byter bil nästa gång och hur marknaden ser ut då, men ponera att min bil blir stulen och inlöst för samma summa jag gav för den i morgon, vad skulle jag köpa då ?

Det är verkligen inte säkert att det skulle bli en tesla igen, eller ens en elbil, en snål pigg bensinare med manuell låda är nog ungefär lika troligt, och det skulle utan tvekan ge en lägre totalkostnad.

Jag har dock kvar min gamla bil så jag skulle nog kört den ett tag tills jag bestämt mig.

Re: Många byter tillbaka till fossilbil???

Postat: 30 okt 2024 21:31
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 18:19
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 18:16
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 18:13
mikebike skrev: 30 okt 2024 17:57
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 17:46
Vem skulle inte vilja ha det om frågan bara ställs så? ”Skulle du kunna tänka dig att betala 7000kr för att få tillgång till laddmöjligheter”?, hade ju varit mer rätt. Det är ju det småhusägare ofta gör.
Jag skulle var nöjd om jag hade en parkeringsplats, glad om där fanns ett blått enfasuttag, lycklig om där satt ett trefasuttag och överlycklig om där satt en laddbox.😉
Att betala en engångsavgift på 7000 kr är ju inte aktuellt om man hyr en parkeringsplats, då handlar det snarare om att parkeringsplatsen blir (ännu) dyrare.
Jag betalar 350 kr/månad för att stå på gatan nu, så alternativen ovan skulle bli dyrare (om de fanns).
Naturligtvis tråkigt och naturligtvis önskade jag att du hade den möjligheten. Men min poäng är att det inte är av avgörande betydelse för elbilsförsäljningen i Sverige.
Och min poäng är att en kanske ~10-30% högre elbilsförsäljning i Sverige på intet sätt är obetydlig ur klimatsynpunkt. Särskilt inte om man anlägger samma synsätt på resten av Europa(!)…
Hur mycket skulle hyresgästerna vara beredda att betala? […
Bra fråga. Det går ju att ta reda på. Jag tänker dock inte göra det. Men en ännu bättre fråga är vad det är rimligt att hyresgästerna skulle behöva betala. Och det diskuterade vi ju precis. ~7000 SEK utslaget på ~10 år blev ju ~59 SEK/mån. Till det kommer kostnad för själva parkeringsplatsen, samt även kostnad för den fasta och rörliga komponenten i den el som man förbrukar.
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 17:46
…] Väldigt många bor ju tillfälligt i lägenhet, särskilt hyresrätt. Bor man i bostadsrätt har man ju valt det alternativet.
Förstår inte riktigt vad du menar med det här. Menar du att alla som valt att bo i bostadsrätt skulle ha förutsatt att det allmänna aldrig kommer fixa rimliga laddmöjligheter till en rimlig kostnad för de som bor i flerfamiljshus?…

Re: Många byter tillbaka till fossilbil???

Postat: 30 okt 2024 21:37
av Sportbilsentusiasten
mikebike skrev: 30 okt 2024 13:23
Fossila bränslen är för billiga. Igen.
Vore bättre att ha superbillig el, som vi hade då vi hade 12st kärnkraftsverk.
Tror mer på morötter, än piska.
Höga el och fossilpriser ökar dessutom inflationen, dåligt.

Re: Många byter tillbaka till fossilbil???

Postat: 30 okt 2024 21:37
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 21:31
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 18:19
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 18:16
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 18:13
mikebike skrev: 30 okt 2024 17:57

Jag skulle var nöjd om jag hade en parkeringsplats, glad om där fanns ett blått enfasuttag, lycklig om där satt ett trefasuttag och överlycklig om där satt en laddbox.😉
Att betala en engångsavgift på 7000 kr är ju inte aktuellt om man hyr en parkeringsplats, då handlar det snarare om att parkeringsplatsen blir (ännu) dyrare.
Jag betalar 350 kr/månad för att stå på gatan nu, så alternativen ovan skulle bli dyrare (om de fanns).
Naturligtvis tråkigt och naturligtvis önskade jag att du hade den möjligheten. Men min poäng är att det inte är av avgörande betydelse för elbilsförsäljningen i Sverige.
Och min poäng är att en kanske ~10-30% högre elbilsförsäljning i Sverige på intet sätt är obetydlig ur klimatsynpunkt. Särskilt inte om man anlägger samma synsätt på resten av Europa(!)…
Hur mycket skulle hyresgästerna vara beredda att betala? […
Bra fråga. Det går ju att ta reda på. Jag tänker dock inte göra det. Men en ännu bättre fråga är vad det är rimligt att hyresgästerna skulle behöva betala. Och det diskuterade vi ju precis. ~7000 SEK utslaget på ~10 år blev ju ~59 SEK/mån. Till det kommer kostnad för själva parkeringsplats samt även kostnad för den fasta och rörliga komponenten i den el som man förbrukar.
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 17:46
…] Väldigt många bor ju tillfälligt i lägenhet, särskilt hyresrätt. Bor man i bostadsrätt har man ju valt det alternativet.
Förstår inte riktigt vad du menar med det här. Menar du att alla som valt att bo i bostadsrätt skulle ha förutsatt att det allmänna aldrig kommer fixa rimliga laddmöjligheter till en rimlig kostnad för de som bor i flerfamiljshus?…
Jag menar att många som bor i bostadsrätt har valet att sälja och flytta om man vill förändra sina möjligheter. Att räkna med att någon annan skulle fixa rimliga laddmöjligheter är ju lite vågat.
Men för att elbilsförsäljningen skulle ta fart och tillgången till begagnade elbilar skulle fyllas på skulle det räcka om bara en del av alla dom som kan ladda hem skulle byta till elbil.

Re: Många byter tillbaka till fossilbil???

Postat: 30 okt 2024 21:50
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 21:37
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 21:31
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 18:19
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 18:16
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 18:13


Naturligtvis tråkigt och naturligtvis önskade jag att du hade den möjligheten. Men min poäng är att det inte är av avgörande betydelse för elbilsförsäljningen i Sverige.
Och min poäng är att en kanske ~10-30% högre elbilsförsäljning i Sverige på intet sätt är obetydlig ur klimatsynpunkt. Särskilt inte om man anlägger samma synsätt på resten av Europa(!)…
Hur mycket skulle hyresgästerna vara beredda att betala? […
Bra fråga. Det går ju att ta reda på. Jag tänker dock inte göra det. Men en ännu bättre fråga är vad det är rimligt att hyresgästerna skulle behöva betala. Och det diskuterade vi ju precis. ~7000 SEK utslaget på ~10 år blev ju ~59 SEK/mån. Till det kommer kostnad för själva parkeringsplats samt även kostnad för den fasta och rörliga komponenten i den el som man förbrukar.
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 17:46
…] Väldigt många bor ju tillfälligt i lägenhet, särskilt hyresrätt. Bor man i bostadsrätt har man ju valt det alternativet.
Förstår inte riktigt vad du menar med det här. Menar du att alla som valt att bo i bostadsrätt skulle ha förutsatt att det allmänna aldrig kommer fixa rimliga laddmöjligheter till en rimlig kostnad för de som bor i flerfamiljshus?…
...] Att räkna med att någon annan skulle fixa rimliga laddmöjligheter är ju lite vågat. […
På vilket sätt skulle det vara "lite vågat"?… Kalendern visar på sen oktober året 2024 och samtliga riksdagspartier (utom möjligtvis SD) har varit rörande överens om att vi måste ställa om till ett mer hållbart transportsystem i flera år nu(!) Om det här inte innefattar rimliga laddmöjligheter till en rimlig kostnad även för de som bor i flerfamiljshus – hur menar riksdagspartierna i så fall att den här omställningen ska gå till?

Re: Många byter tillbaka till fossilbil???

Postat: 30 okt 2024 21:59
av SwedishAdvocate
holden skrev: 30 okt 2024 13:25
Det hänger väl ihop med att det finns en mängd olika skäl till varför man väljer elbil före ICE, allt från idealisterna som tror att de räddar världen till de som ser det som en ekonomisk besparing till såna som jag själv som väljer elbil av bekvämlighetsskäl. Är det en ren plånboksfråga är det inte konstigt att många privatköpare väljer ICE när subventionerna försvann, företagsleasing påverkades dock inte särskilt mycket. [Min u.]
Har ju varit fullständigt glasklart i flera år nu att elbilar har lägre klimatpåverkan än fossildrivna bilar. Menar du att det inte spelar någon roll att elbilar med dagens elmix har typ hälften så stor klimatpåverkan som en ur storlekssynpunkt jämförbar fossilförbrännare? Se t.ex:
https://www.ucsusa.org/resources/electr ... re-cleaner

Och ju mer förnyelsebar elmix – desto större kommer ju den här skillnaden bli. Men det här spelar alltså ingen som helst roll – eller hur ska jag förstå dig?

Re: Många byter tillbaka till fossilbil???

Postat: 30 okt 2024 22:08
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 21:50
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 21:37
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 21:31
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 18:19
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 18:16

Och min poäng är att en kanske ~10-30% högre elbilsförsäljning i Sverige på intet sätt är obetydlig ur klimatsynpunkt. Särskilt inte om man anlägger samma synsätt på resten av Europa(!)…
Hur mycket skulle hyresgästerna vara beredda att betala? […
Bra fråga. Det går ju att ta reda på. Jag tänker dock inte göra det. Men en ännu bättre fråga är vad det är rimligt att hyresgästerna skulle behöva betala. Och det diskuterade vi ju precis. ~7000 SEK utslaget på ~10 år blev ju ~59 SEK/mån. Till det kommer kostnad för själva parkeringsplats samt även kostnad för den fasta och rörliga komponenten i den el som man förbrukar.
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 17:46
…] Väldigt många bor ju tillfälligt i lägenhet, särskilt hyresrätt. Bor man i bostadsrätt har man ju valt det alternativet.
Förstår inte riktigt vad du menar med det här. Menar du att alla som valt att bo i bostadsrätt skulle ha förutsatt att det allmänna aldrig kommer fixa rimliga laddmöjligheter till en rimlig kostnad för de som bor i flerfamiljshus?…
...] Att räkna med att någon annan skulle fixa rimliga laddmöjligheter är ju lite vågat. […
På vilket sätt skulle det vara "lite vågat"?… Kalendern visar på sen oktober året 2024 och samtliga riksdagspartier (utom möjligtvis SD) har varit rörande överens om att vi måste ställa om till ett mer hållbart transportsystem i flera år nu(!) Om det här inte innefattar rimliga laddmöjligheter till en rimlig kostnad även för de som bor i flerfamiljshus – hur menar riksdagspartierna i så fall att den här omställningen ska gå till?
Som sagt, jag tror inte det är avgörande för omställningen till elbilar att människor som bor i flerfamiljshus kan ladda redan nu. Inte i första läget. Man bör satsa mer på att försöka förmå husägare att byta först. Detta för att människor som bor i flerfamiljshus mer sällan köper nyare bilar eller ens har bil överhuvudtaget.

Hittade den här rapporten från Trafikanalys:
IMG_1129.jpeg

Re: Många byter tillbaka till fossilbil???

Postat: 30 okt 2024 22:13
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 22:08
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 21:50
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 21:37
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 21:31
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 18:19

Hur mycket skulle hyresgästerna vara beredda att betala? […
Bra fråga. Det går ju att ta reda på. Jag tänker dock inte göra det. Men en ännu bättre fråga är vad det är rimligt att hyresgästerna skulle behöva betala. Och det diskuterade vi ju precis. ~7000 SEK utslaget på ~10 år blev ju ~59 SEK/mån. Till det kommer kostnad för själva parkeringsplats samt även kostnad för den fasta och rörliga komponenten i den el som man förbrukar.
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 17:46
…] Väldigt många bor ju tillfälligt i lägenhet, särskilt hyresrätt. Bor man i bostadsrätt har man ju valt det alternativet.
Förstår inte riktigt vad du menar med det här. Menar du att alla som valt att bo i bostadsrätt skulle ha förutsatt att det allmänna aldrig kommer fixa rimliga laddmöjligheter till en rimlig kostnad för de som bor i flerfamiljshus?…
...] Att räkna med att någon annan skulle fixa rimliga laddmöjligheter är ju lite vågat. […
På vilket sätt skulle det vara "lite vågat"?… Kalendern visar på sen oktober året 2024 och samtliga riksdagspartier (utom möjligtvis SD) har varit rörande överens om att vi måste ställa om till ett mer hållbart transportsystem i flera år nu(!) Om det här inte innefattar rimliga laddmöjligheter till en rimlig kostnad även för de som bor i flerfamiljshus – hur menar riksdagspartierna i så fall att den här omställningen ska gå till?
Som sagt, jag tror inte det är avgörande för omställningen till elbilar att människor som bor i flerfamiljshus kan ladda redan nu. Inte i första läget. Man bör satsa mer på att försöka förmå husägare att byta först. Detta för att människor som bor i flerfamiljshus mer sällan köper nyare bilar eller ens har bil överhuvudtaget.

Hittade den här rapporten från Trafikanalys:
Bild
Så man ska alltså helt bortse från ~25-30% den här kategorin?…

Låter ju minsann riktigt, riktigt hållbart… [/sarkasm]

Re: Många byter tillbaka till fossilbil???

Postat: 30 okt 2024 22:31
av holden
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 21:59
holden skrev: 30 okt 2024 13:25
Det hänger väl ihop med att det finns en mängd olika skäl till varför man väljer elbil före ICE, allt från idealisterna som tror att de räddar världen till de som ser det som en ekonomisk besparing till såna som jag själv som väljer elbil av bekvämlighetsskäl. Är det en ren plånboksfråga är det inte konstigt att många privatköpare väljer ICE när subventionerna försvann, företagsleasing påverkades dock inte särskilt mycket. [Min u.]
Har ju varit fullständigt glasklart i flera år nu att elbilar har lägre klimatpåverkan än fossildrivna bilar. Menar du att det inte spelar någon roll att elbilar med dagens elmix har typ hälften så stor klimatpåverkan som en ur storlekssynpunkt jämförbar fossilförbrännare? Se t.ex:
https://www.ucsusa.org/resources/electr ... re-cleaner

Och ju mer förnyelsebar elmix – desto större kommer ju den här skillnaden bli. Men det här spelar alltså ingen som helst roll – eller hur ska jag förstå dig?
Att öht ha en egen bil är ju inte särskilt välbetänkt om man har rädda-världen perspektivet som huvudargument, och har man redan en borde det vara bättre att behålla den hela sin livslängd än att öka den totala mängden bilar osv. Kort sagt, köp en elbil av vilka skäl du vill, får den dig att tro att du bidrar till en bättre värld, grattis. Själv behöver jag ingen bil men har två.

Re: Många byter tillbaka till fossilbil???

Postat: 30 okt 2024 22:32
av repulsiv
Man kanske ska lägga krutet där det gör nytta..

Re: Många byter tillbaka till fossilbil???

Postat: 30 okt 2024 22:39
av SwedishAdvocate
repulsiv skrev: 30 okt 2024 22:32
Man kanske ska lägga krutet där det gör nytta..
Koldioxidhalten i atmosfären är ca 427 PPM. Var tycker du att den bör ligga? När bör vi nå den nivå du tycker är rimlig? Kommer vi lyckas med att sänka koldioxidhalten i tid om vi inte gör något åt fossilförbrännande bilar?

Re: Många byter tillbaka till fossilbil???

Postat: 31 okt 2024 05:46
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 22:13
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 22:08
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 21:50
Fredrik j skrev: 30 okt 2024 21:37
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 21:31
Bra fråga. Det går ju att ta reda på. Jag tänker dock inte göra det. Men en ännu bättre fråga är vad det är rimligt att hyresgästerna skulle behöva betala. Och det diskuterade vi ju precis. ~7000 SEK utslaget på ~10 år blev ju ~59 SEK/mån. Till det kommer kostnad för själva parkeringsplats samt även kostnad för den fasta och rörliga komponenten i den el som man förbrukar.


Förstår inte riktigt vad du menar med det här. Menar du att alla som valt att bo i bostadsrätt skulle ha förutsatt att det allmänna aldrig kommer fixa rimliga laddmöjligheter till en rimlig kostnad för de som bor i flerfamiljshus?…
...] Att räkna med att någon annan skulle fixa rimliga laddmöjligheter är ju lite vågat. […
På vilket sätt skulle det vara "lite vågat"?… Kalendern visar på sen oktober året 2024 och samtliga riksdagspartier (utom möjligtvis SD) har varit rörande överens om att vi måste ställa om till ett mer hållbart transportsystem i flera år nu(!) Om det här inte innefattar rimliga laddmöjligheter till en rimlig kostnad även för de som bor i flerfamiljshus – hur menar riksdagspartierna i så fall att den här omställningen ska gå till?
Som sagt, jag tror inte det är avgörande för omställningen till elbilar att människor som bor i flerfamiljshus kan ladda redan nu. Inte i första läget. Man bör satsa mer på att försöka förmå husägare att byta först. Detta för att människor som bor i flerfamiljshus mer sällan köper nyare bilar eller ens har bil överhuvudtaget.

Hittade den här rapporten från Trafikanalys:
Bild
Så man ska alltså helt bortse från ~25-30% den här kategorin?…

Låter ju minsann riktigt, riktigt hållbart… [/sarkasm]
Nej, det tycker jag inte man ska bortse från.
Frågan var ju om det är en betydande faktor.

Re: Många byter tillbaka till fossilbil???

Postat: 31 okt 2024 06:15
av TeslaLeo
holden skrev: 30 okt 2024 22:31
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 21:59
holden skrev: 30 okt 2024 13:25
Det hänger väl ihop med att det finns en mängd olika skäl till varför man väljer elbil före ICE, allt från idealisterna som tror att de räddar världen till de som ser det som en ekonomisk besparing till såna som jag själv som väljer elbil av bekvämlighetsskäl. Är det en ren plånboksfråga är det inte konstigt att många privatköpare väljer ICE när subventionerna försvann, företagsleasing påverkades dock inte särskilt mycket. [Min u.]
Har ju varit fullständigt glasklart i flera år nu att elbilar har lägre klimatpåverkan än fossildrivna bilar. Menar du att det inte spelar någon roll att elbilar med dagens elmix har typ hälften så stor klimatpåverkan som en ur storlekssynpunkt jämförbar fossilförbrännare? Se t.ex:
https://www.ucsusa.org/resources/electr ... re-cleaner

Och ju mer förnyelsebar elmix – desto större kommer ju den här skillnaden bli. Men det här spelar alltså ingen som helst roll – eller hur ska jag förstå dig?
Att öht ha en egen bil är ju inte särskilt välbetänkt om man har rädda-världen perspektivet som huvudargument, och har man redan en borde det vara bättre att behålla den hela sin livslängd än att öka den totala mängden bilar osv. Kort sagt, köp en elbil av vilka skäl du vill, får den dig att tro att du bidrar till en bättre värld, grattis. Själv behöver jag ingen bil men har två.
Det är lätt att tro att det like andra produkter (kläder, möbler med mera) är bättre att behålla den gamla fossilbilen hela dess livstid.

För just fossilbil stämmer dock inte det. Den fortsätter ju nämligen att släppa ut efter sin tillverkning och den fortsätter hela sin livstid.

Ska bilen rulla mer än 0-2000 mil (beroende på vilken elbil du väljer) så är det faktiskt bättre att skrota fossilbilen och direkt byta till elbil.

Re: Många byter tillbaka till fossilbil???

Postat: 31 okt 2024 07:24
av mikebike
holden skrev: 30 okt 2024 22:31
SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2024 21:59
holden skrev: 30 okt 2024 13:25
Det hänger väl ihop med att det finns en mängd olika skäl till varför man väljer elbil före ICE, allt från idealisterna som tror att de räddar världen till de som ser det som en ekonomisk besparing till såna som jag själv som väljer elbil av bekvämlighetsskäl. Är det en ren plånboksfråga är det inte konstigt att många privatköpare väljer ICE när subventionerna försvann, företagsleasing påverkades dock inte särskilt mycket. [Min u.]
Har ju varit fullständigt glasklart i flera år nu att elbilar har lägre klimatpåverkan än fossildrivna bilar. Menar du att det inte spelar någon roll att elbilar med dagens elmix har typ hälften så stor klimatpåverkan som en ur storlekssynpunkt jämförbar fossilförbrännare? Se t.ex:
https://www.ucsusa.org/resources/electr ... re-cleaner

Och ju mer förnyelsebar elmix – desto större kommer ju den här skillnaden bli. Men det här spelar alltså ingen som helst roll – eller hur ska jag förstå dig?
Att öht ha en egen bil är ju inte särskilt välbetänkt om man har rädda-världen perspektivet som huvudargument, och har man redan en borde det vara bättre att behålla den hela sin livslängd än att öka den totala mängden bilar osv. Kort sagt, köp en elbil av vilka skäl du vill, får den dig att tro att du bidrar till en bättre värld, grattis. Själv behöver jag ingen bil men har två.
Elbil är mycket bättre för miljön. Klimatet är en annan diskussion och där kanske andra åtgärder har större påverkan.

Igår kväll väntade jag utanför en lokal och jag var en smula tidig. Det var tre andra också, två av dessa valde att ha bilen igång på tomgång. Dieselbilar...
För klimatet kvittar det, men närmiljön blir lidande. Personligen störde jag mig mest på oljudet.

Re: Många byter tillbaka till fossilbil???

Postat: 31 okt 2024 08:23
av DanneLKPG
mikebike skrev: 31 okt 2024 07:24
Igår kväll väntade jag utanför en lokal och jag var en smula tidig. Det var tre andra också, två av dessa valde att ha bilen igång på tomgång. Dieselbilar...
För klimatet kvittar det, men närmiljön blir lidande. Personligen störde jag mig mest på oljudet.
Låter som en traktor eller lastbil. Avskyr ljudet från dieselbilar. :lol:

Re: Många byter tillbaka till fossilbil???

Postat: 31 okt 2024 08:39
av holden
Motivatorerna för mig är att bilen är tyst, bekväm, bra prestanda, ganska fin att titta på, rolig teknik, behöver inte åka och tanka, behöver inga oljebyten eller annan service (så länge jag leasar den åtminstone). Jag kör dock alldeles för få mil för att det vara ekonomiskt försvarbart, det är en lyx jag kostar på mig samtidigt som jag får något värde för pengar jag annars hade skattat bort i företaget.

Re: Många byter tillbaka till fossilbil???

Postat: 31 okt 2024 08:42
av Erxon
Kan svara för egen del nu när jag skulle lämna tillbaka den elbil jag hade leasat.
Tvekade väldigt om hur jag skulle göra faktiskt, i princip 90% av min körning skulle en plugg-in bil fungera då jag kan ladda både hemma och på jobbet men valde bort detta alternativ för varför skall man åka med 2 drivlinor där ena egentligen bara åker med.

Sen funderade jag på om man skulle skaffa en ren fossil igen men kom fram till att det blev en ren elbil igen.
Framför allt för att det går så mycket mjukare och lugnare att köra dessa, i princip alltid ha mer eller mindre "full tank" när man startar. Värmen kommer fortare (glömmer alltid att starta värmen innan...) och det är bara behagligare att köra elbil.
Nackdelen är förstås att bilen är dyrare i inköp än om det blivit fossilt, men den smällen tar jag då vi just nu har den ekonomiska möjligheten.

Denna bil är faktiskt vår 7:e elbil i familjen så man har kommit över tröskeln, även frun åker elbil och hon vill inte byta bort det alternativet.

Nu har vi fördelen med att jag har möjligheten att ladda både på jobbet och hemma så visst kan det ha gjort något, och betalar en summa för att få ladda på jobbet så det är inte gratis (men nästan...)

Re: Många byter tillbaka till fossilbil???

Postat: 31 okt 2024 08:47
av spacecoin
holden skrev: 31 okt 2024 08:39
Motivatorerna för mig är att bilen är tyst, bekväm, bra prestanda, ganska fin att titta på, rolig teknik, behöver inte åka och tanka, behöver inga oljebyten eller annan service (så länge jag leasar den åtminstone). Jag kör dock alldeles för få mil för att det vara ekonomiskt försvarbart, det är en lyx jag kostar på mig samtidigt som jag får något värde för pengar jag annars hade skattat bort i företaget.
I vilka hastigheter menar du att Tesla är tyst? Jag hyrde en ICE nyligen som var betydligt tystare än min Tesla på motorvägen. I övrigt har du bra poänger.

För de flesta tror jag elbilen är ett bra alternativ om de kör mycket och man kan ladda i anslutning till bostaden och/eller arbeter med billig el. Annars blir det dyrt och opraktiskt.

Re: Många byter tillbaka till fossilbil???

Postat: 31 okt 2024 08:53
av holden
spacecoin skrev: 31 okt 2024 08:47
holden skrev: 31 okt 2024 08:39
Motivatorerna för mig är att bilen är tyst, bekväm, bra prestanda, ganska fin att titta på, rolig teknik, behöver inte åka och tanka, behöver inga oljebyten eller annan service (så länge jag leasar den åtminstone). Jag kör dock alldeles för få mil för att det vara ekonomiskt försvarbart, det är en lyx jag kostar på mig samtidigt som jag får något värde för pengar jag annars hade skattat bort i företaget.
I vilka hastigheter menar du att Tesla är tyst? Jag hyrde en ICE nyligen som var betydligt tystare än min Tesla på motorvägen. I övrigt har du bra poänger.
Har haft en dieselbil parallellt och lägerelden under huven låter hela tiden, även stillastående. Mycket störande både för föraren och omgivningen.