Sida 2 av 7

Re: Frirulla utan regenerering

Postat: 11 nov 2024 07:05
av chaffis75
Varför gör inte testa detta till ett val? De borde mest vara lite mjukvara men kan också vara att rätt sensorer/hårdvara inte finns i bromspedalen.
Jag skulle säga att Teslas lösning nog är enklare rent tekniskt jämför med hur alla/de flesta har löst de i sina elbilar.

Re: Frirulla utan regenerering

Postat: 11 nov 2024 07:52
av AAKEE
Maw skrev: 10 nov 2024 23:02

…frirullning i kombination med försiktig regenerering vid behov m h a bromspedalen bidrar till en körstil som är effektivare utan kraftig generering som man ofta får med OPD.
Ge gärna ett exempel eller flera på hur frirullning skulle kunna vara effektivare.

Maw skrev: 10 nov 2024 23:02
kraftig generering som man ofta får med OPD.
”Kraftig generering” (du medar kraftig regenerering,gissar jag) har jag aldrig fått när jag inte vill det.

Man styr regenereringen med OPD och kraftig regenerering får man bara om man släpper upp gasen helt, precis som att bilen bara accelererar kraftigt mes mycket gaspedal nedtryckt.

Att det finns folk som hellre har regen på bromspedalen är såklart en fråga om vad folk vill/gillar men det blir ingen skillnad energimässigt att flytta regen till bromspedalen principiellt.

Re: Frirulla utan regenerering

Postat: 11 nov 2024 08:02
av Maw
AAKEE skrev: 11 nov 2024 07:52
Maw skrev: 10 nov 2024 23:02

…frirullning i kombination med försiktig regenerering vid behov m h a bromspedalen bidrar till en körstil som är effektivare utan kraftig generering som man ofta får med OPD.
Ge gärna ett exempel eller flera på hur frirullning skulle kunna vara effektivare.
Det beror på att det alltid uppstår förluster vid regenerering, i princip beror det på att en del av rörelseenergin blir till värme när den lagras i batteriet och på vägen dit. När det är möjligt att frirulla är det därför alltid mer energieffektivt.

Givetvis använder man regenerering när man behöver större inbromsning än vad frirullningen ger. Och ja, det ger lägre snitthastighet att frirulla mer men alla har inte tokbråttom ;)

Re: Frirulla utan regenerering

Postat: 11 nov 2024 08:04
av Niklas Z
Lanken skrev: 11 nov 2024 05:45
Jag förstår skillnaden mellan regenerering och frirulla. I mitt fall när jag vill använda frirullning får jag ändå regenerering när jag bromsar men bromsen används bara när jag behöver det eller hur jag ska uttrycka det och därav drar bilen mindre el med den metoden. Jag ställer in hur mycket jag vill bilen ska regenerera med paddlar och har jag t ex en utförslöpa ställer jag in 0 regenerering men kommer jag ikapp någon får jag justera med paddlarna. Med farthållare i så har jag ingen möjlighet att frirulla och kör på bekvämlighet. Men det är bekvämt att ha 0 regenerering i innan farthållare läggs i. Om jag t ex har högsta regenerering före farthållaren läggs i blir det också den inställningen som gäller när farthållaren läggs ur och då behöver man möta med gaspedalen vilket inte är bekvämt. Ok...inget jag måste ha på en Tesla, var mest nyfiken hur Tesla fått till det kring enpedalskörning. Vi får se om det blir Tesla vid nästa bilbyte om drygt ett år.
Jag förstår inte varför det skulle vara bekvämare att ha noll regenerering. Jag har kört ICE-bilar i 37 år innan jag köpte min Tesla (som är den första elbil jag ägt). Just enpedalskörning med ordentlig regenerering är definitivt bekvämare än det jag upplevt tidigare. Och när jag provar elbilar med ställbar regenerering ställer jag snarast in max regenerering, för då blir körningen bekvämare.

Re: Frirulla utan regenerering

Postat: 11 nov 2024 08:20
av evert11
Varför inte döpa om "gasa" och "gaspedal" när vi pratar elbilar? =)

Förslag på nya termer?

Re: Frirulla utan regenerering

Postat: 11 nov 2024 08:52
av AAKEE
Lanken skrev: 11 nov 2024 05:45
jag vill använda frirullning får jag ändå regenerering när jag bromsar men bromsen används bara när jag behöver det eller hur jag ska uttrycka det och därav drar bilen mindre el med den metoden.
Nej, den drar inte mindre el så.

Om vi tänker oss tre olika fall av nedförsbacke:
-En brant, där bilen vill rulla fortare än vi kör
-En precis så brant att bilen håller farten
-En mindre brant så att bilen,

Är backen brant så rullar bilen upp i högre fart än vi vill ha i nedförsbacken vilket ger ökade förluster för luftmotstånd. 10% högre fart kostar 21% mer förluster i luftmotstånd.
Om vi istället håller farten regenereras överskottsenergin till batteriet. I detta fall spelar det ingen roll om man bromsar med foten i en bil med frirull eller släpper upp gasen med en tesla (eller faktiskt kör på Autopiloten). Bilen kommer regenerera överskottet på samma sätt.

Är backen precis så brant att bilen håller farten kommer varken motoreffekt eller regen att behövas. I detta fall spelar det inte heller någon roll om bilen frirullar eller man håller farten med gaspedalen i en tesla (eller åker på autopilot).
Permanentmagnetmotorn behöver fortfarande sättas i nollmotstånd på elektrisk väg på samma sätt oavsett frirull eller att man håller gaspedalen i rätt läge för att hålla farten (dvs noll på power/regenstapeln).

Är backen inte tillräckligt brant tappar bilen med frirull farten om man inte gasar. Det gör även Teslan om man har stapeln på noll.
Besparingen i bägge fallen kommer från minskad fart (lägre fart = lägre förbrukning).


Om man åker på landsväg och ska svänga i en fyrvägskorsning så att farten måste ned väsentligt måste man släppa upp gasen väldigt tidigt med frirull. Besparingen kommer från minskad fart. Det blir samma besparing om man släpper upp gasen till noll på stapeln i en Tesla.

Om man åker landsväg/motorväg och det finns upp- och nedförsbackar och man låter bilen frirulla och öka farten drar bilen mer energi eftersom man kör fortare i nedförsbackarna och förlorar energi till luftmotstånd. Med regen och konstant fart laddar man batteriet istället för att bränna upp energin i luftmotstånd.

Om man kommer in i en nedförsbacke i 100 km/h med frirull där farten ökar så har man bränt upp all överskottsenergi när backen är slut och bilen åker 100km/h igen. Den energin är förlorad till luftmotståndet. Man förlorar energin för att man kör snabbare i nedförsbacken.
Med regen i nedförsbacken laddar man batteriet istället.

Re: Frirulla utan regenerering

Postat: 11 nov 2024 08:56
av AAKEE
Maw skrev: 11 nov 2024 08:02
AAKEE skrev: 11 nov 2024 07:52
Maw skrev: 10 nov 2024 23:02

…frirullning i kombination med försiktig regenerering vid behov m h a bromspedalen bidrar till en körstil som är effektivare utan kraftig generering som man ofta får med OPD.
Ge gärna ett exempel eller flera på hur frirullning skulle kunna vara effektivare.
Det beror på att det alltid uppstår förluster vid regenerering, i princip beror det på att en del av rörelseenergin blir till värme när den lagras i batteriet och på vägen dit. När det är möjligt att frirulla är det därför alltid mer energieffektivt.

Givetvis använder man regenerering när man behöver större inbromsning än vad frirullningen ger. Och ja, det ger lägre snitthastighet att frirulla mer men alla har inte tokbråttom ;)
Nej, det du skriver stämmer inte.

Läs mitt inlägg ovan.

Det med att köra saktare kan man ju göra med regen också. Kör man med samma snittfart så man kommer fram samtidigt så kommer man ha lägre toppfart med regen, dvs mindre totala förluster till luftmotstånd.

Re: Frirulla utan regenerering

Postat: 11 nov 2024 09:05
av tor-ake
evert11 skrev: 11 nov 2024 08:20
Varför inte döpa om "gasa" och "gaspedal" när vi pratar elbilar? =)

Förslag på nya termer?
Eftersom vi pratar OPD här, eller enpedalskörning så räcker det ju att kalla den för "pedalen". :lol: Bromspedalen kan få heta "den andra pedalen".

Jag tyckte också det var bekvämt att vila högerbenet vid långa nedförslut och vid nedsaktningar fram mot korsningar och dylikt, på den tiden jag körde Leaf och sedan OutlanderPHEV. Men när jag insåg att Mitsubishi fejkade frirullning genom att strömmata motorerna när man hade paddlarna i B0 då föll illusionen.

Men jag vill ta fasta på vad SkipperO sade - hade en otäck episod förra vintern, när en hund i Röjan, en pointer, plötsligt kastade sig rakt ut från trottoaren med ett högt skutt kanske tre-fyra billängder framför bilen. Det var vinter och halt.
SkipperO skrev: 10 nov 2024 19:34
- kan inte inta s.k. bromsberedskap (beredd med foten på bromsen) när situationen påkallar det.
I situationen hade jag definitivt inte bromsberedskap eftersom foten fortfarande var upptagen med att reglera ned till 50 genom byn och över järnvägen, men jag kastade mig på bromsen, och missade! Muskelminnet var inte där, trots flera år och då mer än 5000 mil i model 3. Fick full bromsverkan under bråkdelen av en sekund men foten gled av pedalen och medan jag gjorde omtag såg jag att husse faktiskt hade koppel på hunden och hade ryckt tillbaka den "i flykten". Nu försöker jag istället ha bilen i farthållare genom kniviga situationer och foten positionerad så att jag kan antingen möta med pedal om den börjar spökbromsa, eller stå på den andra pedalen om det behövs.

Lånad bild men typ så här gjorde hunden:
Screenshot from 2024-11-11 09-07-41.png

Re: Frirulla utan regenerering

Postat: 11 nov 2024 10:26
av Maw
AAKEE skrev: 11 nov 2024 08:56
Maw skrev: 11 nov 2024 08:02
AAKEE skrev: 11 nov 2024 07:52
Maw skrev: 10 nov 2024 23:02

…frirullning i kombination med försiktig regenerering vid behov m h a bromspedalen bidrar till en körstil som är effektivare utan kraftig generering som man ofta får med OPD.
Ge gärna ett exempel eller flera på hur frirullning skulle kunna vara effektivare.
Det beror på att det alltid uppstår förluster vid regenerering, i princip beror det på att en del av rörelseenergin blir till värme när den lagras i batteriet och på vägen dit. När det är möjligt att frirulla är det därför alltid mer energieffektivt.

Givetvis använder man regenerering när man behöver större inbromsning än vad frirullningen ger. Och ja, det ger lägre snitthastighet att frirulla mer men alla har inte tokbråttom ;)
Nej, det du skriver stämmer inte.

Läs mitt inlägg ovan.

Det med att köra saktare kan man ju göra med regen också. Kör man med samma snittfart så man kommer fram samtidigt så kommer man ha lägre toppfart med regen, dvs mindre totala förluster till luftmotstånd.
Med ditt resonemang skulle det mest effektiva vara att anpassa hastigheten med max accelereration respektive max regenerering till rätt hastighet istället för försiktig acceleration och regenerering…. Ja, ja, var och en blir salig på sin tro ;)

Re: Frirulla utan regenerering

Postat: 11 nov 2024 10:38
av tor-ake
Maw skrev: 11 nov 2024 10:26
AAKEE skrev: 11 nov 2024 08:56

Nej, det du skriver stämmer inte.

Läs mitt inlägg ovan.

Det med att köra saktare kan man ju göra med regen också. Kör man med samma snittfart så man kommer fram samtidigt så kommer man ha lägre toppfart med regen, dvs mindre totala förluster till luftmotstånd.
Med ditt resonemang skulle det mest effektiva vara att anpassa hastigheten med max accelereration respektive max regenerering till rätt hastighet istället för försiktig acceleration och regenerering…. Ja, ja, var och en blir salig på sin tro ;)
Inte max acceleration/regenerering, utan nånstans i mitten, där drivpaketets elektriska verkningsgrad är högst. Går man till extremer bygger man ju även värme i däck och hjulupphängningar. Det handlar inte om tro, om man ni inte kallar matematik och fysik för tro.

Re: Frirulla utan regenerering

Postat: 11 nov 2024 10:51
av AAKEE
tor-ake skrev: 11 nov 2024 10:38
Maw skrev: 11 nov 2024 10:26
AAKEE skrev: 11 nov 2024 08:56

Nej, det du skriver stämmer inte.

Läs mitt inlägg ovan.

Det med att köra saktare kan man ju göra med regen också. Kör man med samma snittfart så man kommer fram samtidigt så kommer man ha lägre toppfart med regen, dvs mindre totala förluster till luftmotstånd.
Med ditt resonemang skulle det mest effektiva vara att anpassa hastigheten med max accelereration respektive max regenerering till rätt hastighet istället för försiktig acceleration och regenerering…. Ja, ja, var och en blir salig på sin tro ;)
Inte max acceleration/regenerering, utan nånstans i mitten, där drivpaketets elektriska verkningsgrad är högst. Går man till extremer bygger man ju även värme i däck och hjulupphängningar. Det handlar inte om tro, om man ni inte kallar matematik och fysik för tro.
Exakt.

MAW verkar se det extremt svart och vitt.

Precis som du beskriver tor-åke så är det inte frågan om vilja och tro, utan om förståelse för hur det fungerar.
I mitt fall Ingenjörsmässig förståelse.

Regenerering blir såklart effektivare om man (som jag nu beskriver för femtielfte gången) väger gasuppsläppet och låter bilen göra en mjuk inbromsning eftersom dubblerad regenerering ger ~ dubbel strömstyrka och därmed 4X förluster pga resistans.

Hela Teslas koncept bygger på att man faktiskt kan styra styrkan på regen med OPD.

Anledningen till att Tesla inte har möjlighet till frirullning är (bland annat) att i tex EPA-testet måste bilen testas i det mest ogynnsamma läget. För tex en Plaid innebär det Plaid mode.
Finns frirullning valbart måste det vara aktiverat och det skulle innebära ökad förbrukning och minskad räckvidd.

Det finns ungefär lika stor anledning för Tesla att införa frirullning som det finns för en ICE-tillverkare att införa en knapp som öppnar ett hål i tanken och låter bensinen rinna ut.

Re: Frirulla utan regenerering

Postat: 11 nov 2024 17:34
av Maw
AAKEE skrev: 11 nov 2024 10:51
tor-ake skrev: 11 nov 2024 10:38
Maw skrev: 11 nov 2024 10:26
AAKEE skrev: 11 nov 2024 08:56

Nej, det du skriver stämmer inte.

Läs mitt inlägg ovan.

Det med att köra saktare kan man ju göra med regen också. Kör man med samma snittfart så man kommer fram samtidigt så kommer man ha lägre toppfart med regen, dvs mindre totala förluster till luftmotstånd.
Med ditt resonemang skulle det mest effektiva vara att anpassa hastigheten med max accelereration respektive max regenerering till rätt hastighet istället för försiktig acceleration och regenerering…. Ja, ja, var och en blir salig på sin tro ;)
Inte max acceleration/regenerering, utan nånstans i mitten, där drivpaketets elektriska verkningsgrad är högst. Går man till extremer bygger man ju även värme i däck och hjulupphängningar. Det handlar inte om tro, om man ni inte kallar matematik och fysik för tro.
Exakt.

MAW verkar se det extremt svart och vitt.

Precis som du beskriver tor-åke så är det inte frågan om vilja och tro, utan om förståelse för hur det fungerar.
I mitt fall Ingenjörsmässig förståelse.

Regenerering blir såklart effektivare om man (som jag nu beskriver för femtielfte gången) väger gasuppsläppet och låter bilen göra en mjuk inbromsning eftersom dubblerad regenerering ger ~ dubbel strömstyrka och därmed 4X förluster pga resistans.

Hela Teslas koncept bygger på att man faktiskt kan styra styrkan på regen med OPD.

Anledningen till att Tesla inte har möjlighet till frirullning är (bland annat) att i tex EPA-testet måste bilen testas i det mest ogynnsamma läget. För tex en Plaid innebär det Plaid mode.
Finns frirullning valbart måste det vara aktiverat och det skulle innebära ökad förbrukning och minskad räckvidd.

Det finns ungefär lika stor anledning för Tesla att införa frirullning som det finns för en ICE-tillverkare att införa en knapp som öppnar ett hål i tanken och låter bensinen rinna ut.
Jag utgår också från ett ingenjörsmässigt resonemang men kommer till en annan slutsats.

Det blir alltid förluster vid regenerering, det går inte att bortse från det. Det är därför t ex Polestar och även Tesla(?) låter farthållaren minska farten något i uppförsbackar och öka farten något i nedförsbackar. Hade det varit mer effektivt med jämn fart så hade de valt att låta farthållaren hålla konstant fart. Genom att de varierar farten och undviker regenerering i nedförsbackar och onödig energitillförsel i uppförsbackar i den mån det är rimligt i förhållande till den valda hastigheten så sparar man energi.

Men du får gärna fortsätta tro något annat om du vill. Skillnaderna är oavsett oftast försumbara i det stora hela och det bästa är när man själv får välja det men vill ha. Tyvärr så har Tesla snålat in på den möjligheten eller så klarar de inte att få fram en bra lösning för blended brakes.

Re: Frirulla utan regenerering

Postat: 11 nov 2024 17:44
av AAKEE
Maw skrev: 11 nov 2024 17:34

Det blir alltid förluster vid regenerering, det går inte att bortse från det. Det är därför t ex Polestar och även Tesla(?) låter farthållaren minska farten något i uppförsbackar och öka farten något i nedförsbackar. Hade det varit mer effektivt med jämn fart så hade de valt att låta farthållaren hålla konstant fart. Genom att de varierar farten och undviker regenerering i nedförsbackar och onödig energitillförsel i uppförsbackar i den mån det är rimligt i förhållande till den valda hastigheten så sparar man energi.
Ingen av mina Teslor har någonsin minskat farten i uppförsbackar. Polestar gör säkert det.
Jag gissar att bilen inte går över satt fart i nedför.

Det handlar ju inte om regenerering i sig utan att tradea rörelseenergi till lägesenergi och tillbaka. Samma knep har jag använt med fossilbil för att köra snålt.

Har du något exempel där frirullning blir mer effektivt än normal OPD med regen?

Re: Frirulla utan regenerering

Postat: 11 nov 2024 18:28
av Maw
AAKEE skrev: 11 nov 2024 17:44
Maw skrev: 11 nov 2024 17:34

Det blir alltid förluster vid regenerering, det går inte att bortse från det. Det är därför t ex Polestar och även Tesla(?) låter farthållaren minska farten något i uppförsbackar och öka farten något i nedförsbackar. Hade det varit mer effektivt med jämn fart så hade de valt att låta farthållaren hålla konstant fart. Genom att de varierar farten och undviker regenerering i nedförsbackar och onödig energitillförsel i uppförsbackar i den mån det är rimligt i förhållande till den valda hastigheten så sparar man energi.
Ingen av mina Teslor har någonsin minskat farten i uppförsbackar. Polestar gör säkert det.
Jag gissar att bilen inte går över satt fart i nedför.

Det handlar ju inte om regenerering i sig utan att tradea rörelseenergi till lägesenergi och tillbaka. Samma knep har jag använt med fossilbil för att köra snålt.

Har du något exempel där frirullning blir mer effektivt än normal OPD med regen?
Min Polestar gick över satt hastighet i nedförsbackar och under i uppförsbackar för att spara energi.

Frirullning med regen när det behövs ger alltid mindre förluster än enbart regenerering vid hastighetsändring eftersom man inte laddar upp och ur batteriet i onödan. Upp och urladdning ger alltid förluster även vid måttliga strömstyrkor.

Kan du ge något exempel där OPD blir mer effektivt än normal frirullning med regenerering vid inbromsning?

Re: Frirulla utan regenerering

Postat: 11 nov 2024 18:56
av mikebike
Maw skrev: 11 nov 2024 18:28
AAKEE skrev: 11 nov 2024 17:44
Maw skrev: 11 nov 2024 17:34

Det blir alltid förluster vid regenerering, det går inte att bortse från det. Det är därför t ex Polestar och även Tesla(?) låter farthållaren minska farten något i uppförsbackar och öka farten något i nedförsbackar. Hade det varit mer effektivt med jämn fart så hade de valt att låta farthållaren hålla konstant fart. Genom att de varierar farten och undviker regenerering i nedförsbackar och onödig energitillförsel i uppförsbackar i den mån det är rimligt i förhållande till den valda hastigheten så sparar man energi.
Ingen av mina Teslor har någonsin minskat farten i uppförsbackar. Polestar gör säkert det.
Jag gissar att bilen inte går över satt fart i nedför.

Det handlar ju inte om regenerering i sig utan att tradea rörelseenergi till lägesenergi och tillbaka. Samma knep har jag använt med fossilbil för att köra snålt.

Har du något exempel där frirullning blir mer effektivt än normal OPD med regen?
Min Polestar gick över satt hastighet i nedförsbackar och under i uppförsbackar för att spara energi.
Ja, sänker man hastigheten så går det åt mindre energi. :D
Jag skulle bli rätt störd om farthållaren inte håller inställd hastighet.*

Om man håller konstant hastighet så har jag svårt att tro att frirullning sparar någon energi. D.v.s. om man inte kör fort nedför och för sakta uppför.

Permanentmagnetmotorer kan som sagt inte frirulla på samma sätt som en asynkronmotor och det går alltid ström i motorlindningarna.


*Ja, jag blir bevisligen rätt störd när min Tesla sänker hastigheten omotiverat. ;)

Re: Frirulla utan regenerering

Postat: 11 nov 2024 19:19
av AAKEE
Maw skrev: 11 nov 2024 18:28

Kan du ge något exempel där OPD blir mer effektivt än normal frirullning med regenerering vid inbromsning?
Jag gjorde det tidigare i detalj.

”Frirullning med regenerering” är ju enbart att regenereringen sitter på en annan pedal. Täcktes av det inlägget jag refererade till innan.

Re: Frirulla utan regenerering

Postat: 11 nov 2024 19:37
av Maw
AAKEE skrev: 11 nov 2024 19:19
Maw skrev: 11 nov 2024 18:28

Kan du ge något exempel där OPD blir mer effektivt än normal frirullning med regenerering vid inbromsning?
Jag gjorde det tidigare i detalj.

”Frirullning med regenerering” är ju enbart att regenereringen sitter på en annan pedal. Täcktes av det inlägget jag refererade till innan.
Ja, och jag har inte efterfrågat något annat alternativ än frirullning med generering på en annan pedal… 🤷‍♂️ och möjligheten att välja OPD när man vill ha det förstås.

Re: Frirulla utan regenerering

Postat: 11 nov 2024 20:03
av AAKEE
Maw skrev: 11 nov 2024 19:37
AAKEE skrev: 11 nov 2024 19:19
Maw skrev: 11 nov 2024 18:28

Kan du ge något exempel där OPD blir mer effektivt än normal frirullning med regenerering vid inbromsning?
Jag gjorde det tidigare i detalj.

”Frirullning med regenerering” är ju enbart att regenereringen sitter på en annan pedal. Täcktes av det inlägget jag refererade till innan.
Ja, och jag har inte efterfrågat något annat alternativ än frirullning med generering på en annan pedal… 🤷‍♂️ och möjligheten att välja OPD när man vill ha det förstås.
Vi återkommer lite till vad man vill ha.

Jag vet att porsche bestämt sig för att inte ha one pedal driving (om det inte ändrats på senare tid).

Re: Frirulla utan regenerering

Postat: 11 nov 2024 20:51
av Maw
AAKEE skrev: 11 nov 2024 20:03
Maw skrev: 11 nov 2024 19:37
AAKEE skrev: 11 nov 2024 19:19
Maw skrev: 11 nov 2024 18:28

Kan du ge något exempel där OPD blir mer effektivt än normal frirullning med regenerering vid inbromsning?
Jag gjorde det tidigare i detalj.

”Frirullning med regenerering” är ju enbart att regenereringen sitter på en annan pedal. Täcktes av det inlägget jag refererade till innan.
Ja, och jag har inte efterfrågat något annat alternativ än frirullning med generering på en annan pedal… 🤷‍♂️ och möjligheten att välja OPD när man vill ha det förstås.
Vi återkommer lite till vad man vill ha.

Jag vet att porsche bestämt sig för att inte ha one pedal driving (om det inte ändrats på senare tid).
Japp, jag har också hört det. De har väl inte regenerering på bromspedalen heller?

Re: Frirulla utan regenerering

Postat: 11 nov 2024 21:47
av AAKEE
Maw skrev: 11 nov 2024 20:51
AAKEE skrev: 11 nov 2024 20:03
Maw skrev: 11 nov 2024 19:37
AAKEE skrev: 11 nov 2024 19:19
Maw skrev: 11 nov 2024 18:28

Kan du ge något exempel där OPD blir mer effektivt än normal frirullning med regenerering vid inbromsning?
Jag gjorde det tidigare i detalj.

”Frirullning med regenerering” är ju enbart att regenereringen sitter på en annan pedal. Täcktes av det inlägget jag refererade till innan.
Ja, och jag har inte efterfrågat något annat alternativ än frirullning med generering på en annan pedal… 🤷‍♂️ och möjligheten att välja OPD när man vill ha det förstås.
Vi återkommer lite till vad man vill ha.

Jag vet att porsche bestämt sig för att inte ha one pedal driving (om det inte ändrats på senare tid).
Japp, jag har också hört det. De har väl inte regenerering på bromspedalen heller?
Ja, det är blended regen/braking på bromspedalen om jag minns rätt. Har inte haft någon, men läste lite för länge sen.
Har för mig att det var en grundregen när man släpper gasen, som går justera kraftigheten i. Tror dock inte man kan OPD-a som med Tesla.
Men det är inte alls som Teslas om jag minns rätt.

Re: Frirulla utan regenerering

Postat: 11 nov 2024 22:02
av Elof
AAKEE skrev: 11 nov 2024 17:44


Har du något exempel där frirullning blir mer effektivt än normal OPD med regen?
Är det inte såhär enkelt?:
Frirullar man till stopp använder man 100 % av den kinetiska energin till framdrivning. Regenererar man får man tillbaka mindre än 100 % till följd av förluster i regenereringen.

Re: Frirulla utan regenerering

Postat: 12 nov 2024 06:53
av Sportbilsentusiasten
Elof skrev: 11 nov 2024 22:02
AAKEE skrev: 11 nov 2024 17:44


Har du något exempel där frirullning blir mer effektivt än normal OPD med regen?
Är det inte såhär enkelt?:
Frirullar man till stopp använder man 100 % av den kinetiska energin till framdrivning. Regenererar man får man tillbaka mindre än 100 % till följd av förluster i regenereringen.
Jo, i vakuum (inget luftmotstånd) ;-)

Tänk såhär:
Med regen minskar man snabbt farten till hälften (mindre luftmotstånd), och energin du fick från regen används för att driva bilen framåt. När den energin är slut, SEN frirull till stopp utan regen
Kommer man då längre eller kortare?

Re: Frirulla utan regenerering

Postat: 12 nov 2024 07:10
av mikebike
Elof skrev: 11 nov 2024 22:02
AAKEE skrev: 11 nov 2024 17:44


Har du något exempel där frirullning blir mer effektivt än normal OPD med regen?
Är det inte såhär enkelt?:
Frirullar man till stopp använder man 100 % av den kinetiska energin till framdrivning. Regenererar man får man tillbaka mindre än 100 % till följd av förluster i regenereringen.
När stämmer det så perfekt att man frirullar lagom fort till stopp?

Re: Frirulla utan regenerering

Postat: 12 nov 2024 12:01
av flamman
Teslabjörn har jämfört och testat på en Mercedes:

Re: Frirulla utan regenerering

Postat: 12 nov 2024 12:24
av AAKEE
Rent tekniskt ger regenerering med högre effekt bättre verkningsgrad. Läste på igår i lite forskningrapporter, och låg regen gav generellt betydlugt lägre verkningsgrad, typ 60-70% som sämst och med ordentlig regen gav det ofta över 90%. (PMSM-motorer generellt)
En rapport hade en Tesla model S-permanentmagnetmotor (rapporten är några år så inte senaste motorn) och det låg i huvudsak på minst 90% i ett väldigt stort område av varvtal och regen-effekt. Men låga regeneffekter hade fortfarande lägre verkningsgrad precis som övriga tester visade.

Skillnaden i verkningsgrad på regen översteg vida eventuella förluster pga Ohms lag.