Sida 2 av 2

Re: Specifikationer på fälgar

Postat: 28 feb 2016 03:42
av Jorma
Jorma skrev:
12man skrev:
du kan inte jämföra så, rials väger 4-5kg styck mer än teslas 19 turbiner, och säkerligen helt annan kvalite i övrigt

4-5 kg mer, nej det låter inte som att det är möjligt.
Jag tar reda på vikterna och återkommer om detta.

RIAlfälgarna väger 14,5 kg.
Jag var förbi Tecla center i Mölndal idag och hade en våg med mig.
Teslafälgarna 19" i turbinmodell väger 15,3 kg med en en liten bockad plåtbit som inte gick att ta loss.
Det är enligt min uppfattning ungefär samma vikt på dessa fälgar utan den plåtbiten som fanns där för att kunna ställ ut dom.
Det verkar vara som en del annat i bilvärlden samma tillverkare av RIAL och Tesla original.
Alltså tillverkade i Kina på på samma fabrik.
Dom ser identiskt lika ut, och bägge klarar vinterklimat med salt och annat.
Var får du dina uppgifter om att dom är så olika i utförande, är det priset "you get what you pay for" eller har du mer uppgifter om som du säger att RIAL
skulle vara så mycket sämre än Tesla original?

Jag var inne i november och frågade om priser på Teslafälgarna och fick då priset 31000.
När jag då frågade om jag skulle beställa då för att hinna få dom till vårkanten var svaret att det räcker med att jag kom in en månad innan jag behövde dom. Det är nu ca. en månad innan och då var priset höjt med 10000 kr!
Ett mumlande om dollarkursens höjning köpte jag inte, US$ mot SEK var i November 8,7 och nu 8,5 så då skulle det ha varit en sänkning istället för denna
kraftiga prishöjning!
Jag var beredd att köpa dom för 31000 kr, jag har råd med 41000 kr också, men detta gjorde mig lite sur så nu blir det RIAL istället, jag kände mig lurad helt enkelt.
Om du köper att "what you pay for is what you get" så skulle Tesla original ha blivit 33% bättre och med den sänkta dollarkursen skulle dom ha blivit ytterligare en bit bättre?

Om du inte har mer fakta att komma med än vad du har visat hitills, så drar jag slutsatsen att du är bra en av alla dessa internetsnackare som tror att bara för att det är skrivet på internet så är det sant. Visa fakta istället för att skriva det du känner för, då kanske man kan tro på dina inlägg.

Re: Specifikationer på fälgar

Postat: 28 feb 2016 04:01
av Jorma
12man skrev:
kanske inte vikten skiljer så mycket men du kan inte jämföra priset på 2 fälgar som bara har delvis lika utseende, de är som att jämföra 2 tv apparater bägge är 46 tum men i övrigt helt olika och priset kan skilje faktor 3? 4?, eller stereo högtalare där skiljer priset 10-100x utan vidare,

Jag jobbar i hifibranchen och vet lite om varför skaer kostar som dom gör i den branchen och varför högtalare kan kosta hundra gånger mer än andra.
Men det är aldrig i någonting att 100 gånger priset ger 100 gånger bättre ljud, det är inte en linjär skala, dom sista procenten kostar myvket mer än dom första. Det blir allt svårare att få till den sista biten och du kanske om man nu kan mäta ljudkvalitet i % få ut den sista promillen förbättring för samma pengar som dom första 50% i början på kedjan. Det är alltså en logaritmisk skala och detta gäller i stort sett allt inte enbart hifi eller bildelar.
Inget blir dubbelt så bra bara för att det kostar dubbelt. Teslabilen är det enda undantaget hitills. Jag har haft bilar i prisklass mindre än hälften av Tesla S och Teslan kostar det dublla men är 3 gånger bättre. Det är bilen Tesla totalt, men bromsskivor fälgar osv. gäller inte den formeln liksom för andra bilar, Mercedes tex. bromsskivor fälgar och en del annat kommer till original till Mercan och från samma tillverkare kommer identiska delar men utan bilfabrikantens märkning till mycket lägre pris och i ett annat namn. Jag har haft Mercedes bilar sen slutet på 70-talet och köpt billigare "originaldelar" - fälgar, bromsskivor, bromspads osv"utan Merca stämpeln och aldrig haft problem med dom. Oljefilter däremot har varit mycket dålig klass från vissa pirattillverkare. Menb dom
som kom från samma fabrik med och utan Mercans märkningar har varit likvärdiga.

Re: Specifikationer på fälgar

Postat: 08 mar 2016 17:09
av Pontus
HelectriC skrev:
drakbane skrev:
bbbbbbbbbilligt!
Får väl gå ihop ett gäng och köpa fälgarna så kanske vi får bättre pris, tom Hybris skulle bli lite avis då (om han inte hänger på) :D

Re: Specifikationer på fälgar

Postat: 08 mar 2016 18:45
av Bjelke
Pontus skrev:
HelectriC skrev:
drakbane skrev:
bbbbbbbbbilligt!
Får väl gå ihop ett gäng och köpa fälgarna så kanske vi får bättre pris, tom Hybris skulle bli lite avis då (om han inte hänger på) :D
Coolaste fälgarna hittils! Säkert bland det bästa oxo! Vill ha-faktor max :) blir ju inte bättre av att man är cyklist heller :) kolfiber is da shit...

Re: Specifikationer på fälgar

Postat: 23 mar 2016 09:05
av jonas
Jorma skrev:
Jag har beställt en omgång RIAL Lugano turbin 19" från Gummigubben i Göteborg.
Dom är gjorda för Tesla med ET 40 och alla andra specificiationer som är exakt som Tesla original.
Dom kostar 12000 plus tryckgivarna original som jag köpte av Tesla för 2306 kr.
Totalt 14203 kr för 4 hjul inklusive montering av mina sommardäck och byte på bilen från vinterhjulen.

Tesla ville ha 41000 för detta!! Bara för fälgarna utan däck!!!

Se sidan 39 artikel nummer 102:

http://www.rautamo.fi/brochures/2015/sv/html5/
Är alla fälgar lika eller finns det höger och vänsterfälgar ? På Teslafied.eu är ET 32, har du monterat dina med ET 40 och sett hur det verkar om fälgarna sitter 8mm längre ut. Borde ju vara som mina orginalfälgar om nu de också är 8,5" breda vilket jag inte kan hitta info om på teslas hemsida. Jag har std fälg idag.

Re: Specifikationer på fälgar

Postat: 23 mar 2016 10:18
av Nicke Nyfiken
jonas skrev:
Jorma skrev:
Jag har beställt en omgång RIAL Lugano turbin 19" från Gummigubben i Göteborg.
Dom är gjorda för Tesla med ET 40 och alla andra specificiationer som är exakt som Tesla original.
Dom kostar 12000 plus tryckgivarna original som jag köpte av Tesla för 2306 kr.
Totalt 14203 kr för 4 hjul inklusive montering av mina sommardäck och byte på bilen från vinterhjulen.

Tesla ville ha 41000 för detta!! Bara för fälgarna utan däck!!!

Se sidan 39 artikel nummer 102:

http://www.rautamo.fi/brochures/2015/sv/html5/
Är alla fälgar lika eller finns det höger och vänsterfälgar ? På Teslafied.eu är ET 32, har du monterat dina med ET 40 och sett hur det verkar om fälgarna sitter 8mm längre ut. Borde ju vara som mina orginalfälgar om nu de också är 8,5" breda vilket jag inte kan hitta info om på teslas hemsida. Jag har std fälg idag.
Teslas original 19" fälgar är 8,0" breda. ET är 40mm.
Fälgarna flyttas utåt med minskat ET. Så att gå från Teslafied Lugano med ET 32 till Jormas Lugano med ET 40 flyttar in fälgarna. Men eftersom Jorma har ET 40 på sina fälgar så sitter de som originalet. Dock är fälgarna en halv tum bredare än original vilket då gör att fälgen "sticker ut" ca 6 mm längre på båda sidor. Men detta får ingen praktisk betydelse om man kör med samma däcksbredd som Jorma gör.

Re: Specifikationer på fälgar

Postat: 23 mar 2016 12:50
av jonas
Som jag räknar skulle fälgarna hamna drygt 14mm längre ut, med lugano fälgarna.
skillnad i bredd är +13mm (0,5")
skillnad ET är +8mm utåt
halva bredden går in vilket gör att den breddar utåt 13/2+8=drygt 14mm

Är 14-15mm också försumbart ?

Re: Specifikationer på fälgar

Postat: 23 mar 2016 13:19
av 12man
men bara 8 mm längre ut än standard 21",

från tesla owners manual sidan 143
teslahjul.jpg

Re: Specifikationer på fälgar

Postat: 07 maj 2016 17:35
av Oddball
@jorma

Har du fått på dina rial lugano på bilen?

Har sett andra inlägg på nätet där hjul med rial-fälgar skrapat i hjulhuset vid stora rattutslag då man backar.

Skulle vara intressant att veta ifall din konfiguration med offset 40 funkar bra

Re: Specifikationer på fälgar

Postat: 26 aug 2016 12:52
av Splfredde
12man skrev:
drakbane skrev:
För en som inte kan detta med fälgar så mycket(läs inte alls :roll: )

Passar dessa på en Tesla? Ja passar gör de för jag har sett de på en, se bild, men är de lämpliga var kanske mer frågan?

EDIT: 20", hade nog velat ha 21" men hittar inte denna modellen i de.

http://www.specialfalgar.se/f%C3%A4lgar ... &mw=-1&rn=
fälgar som säljs av andra än biltillverkarna klassas ofta som sommarfälgar resp vinterfälgar, tror det som skiljer dessa åt är kvaliten på ytbehandlingen, kanske kan fixas med en opticoat behandling eller en omlackning hos typ intera, sen finns det också en massa olika alu-legeringar, om man inte vill slå på stort med kolfiberfälgar.

Dessa Nitro klassas som sommarfälgar hos t.ex. http://www.falgproffset.se/falgar/somma ... lattmetall, men rial klassas som vinterfälgar och vossen och aez..

Har själv satt på 19/8,5 et 25 fälgar på vinterhjulen, så mycket mer kan man nog inte trycka ut hjulet utan att få "problem", dvs dessa går utåt med 15+0,5"/2= 21,35mm
238 vinterhjul.jpg
och inget skav vid styrutslag än
Vilken fälg (19/8,5 et 25) kör du med?

Re: Specifikationer på fälgar

Postat: 26 aug 2016 20:43
av Jorma
Oddball skrev:
@jorma

Har du fått på dina rial lugano på bilen?

Har sett andra inlägg på nätet där hjul med rial-fälgar skrapat i hjulhuset vid stora rattutslag då man backar.

Skulle vara intressant att veta ifall din konfiguration med offset 40 funkar bra

Har fungerat perfekt hela sommaren, inget skrap eller annat konstigt.

Re: Specifikationer på fälgar

Postat: 26 aug 2016 20:46
av HelectriC
Jorma skrev:
Oddball skrev:
@jorma

Har du fått på dina rial lugano på bilen?

Har sett andra inlägg på nätet där hjul med rial-fälgar skrapat i hjulhuset vid stora rattutslag då man backar.

Skulle vara intressant att veta ifall din konfiguration med offset 40 funkar bra

Har fungerat perfekt hela sommaren, inget skrap eller annat konstigt.
Det där med skrap verkar vara relativt oberoende fälgtyp och dimensioner. Har hört om orginal-21 som har skrapat likväl som oorginalt-19. Mina 21 tar i lite höger fram om jag backar åt vänster i lätt nedförslut OM det är varmt ute. Så hjulhusens innerskärmar är nog ganska flexibla på individuella bilar.