Är detta verkligen så illa? Jag tycker både CN och DE har rätt bra koll på grejerna. Amerikanska bilarna har väl alltid sett lite ihopplockade ut, se exempelvis tidiga S och fönsterlinjer.
Jag har inte behövt göra inställning på någon av mina. Jämt slitna däck och ligger bra på vägen. Min tredje verkar inte avvika från det beteendet.
Se mitt fetade högre upp.
Att någon enstaka eller 50% har fått en bil med bra hjulinställning hjälper inte de abdra 50%.
Det är bara gå in på tex svenska model Y-gruppen på Facebook för att se att förstörda däck är vanligt. Även oroliga bilar, som efter hjulinställning blivit bra.
Alla Svenska Y är antingen MIC eller MIG.
Det är rätt vanligt att Teslafanatiker, speciellt i Facebookgrupperna kraftfullt förnekar att det är möjligt att Tesla lämnar ut bilar med fel hjulinställning. Om det är ren och skär fanstism eller om man äger aktier och tror man kan påverka aktiekursen åt rätt håll vet jag inte, men det jag vet är att man inte hjälper någon genom att försöka tysta ned faktumet att bilarna från Tesla kommer med slumpartad hjulinställning.
Ett lite roligt motargument som är vanligt är att Audi, Bmw, Mercdedes och Volvo också lika ofta kommer med dålig hjulinställning och därför behövs ingen hjulinställning på en Tesla.
Hur de andra levererar sina bilar är ju oväsentligt.
Jag är lite putt på tesla efter att de levererade en bil med en buckla och vägrade ta ansvar för det.
Det har dock noll med att jag rekommenderar hjulinställning och är tydlig med hur dåligt det *kan* vara. Att jag skriver det är för att jag är 100% övertygad om att hjulinställningen på Teslor är slumpartat och att det kan bli väldigt dyrt att inte se över hjulinställningen när man köper en ny Tesla. Det är tråkigt att upptäcka det efter att bilen behöver 1-4 nya däck + att den där hjulinställningen liks fullt måste göras.
En Tesla som upplevs ostabil bör man asap åka och hjulinställa. Då har man tom tydliga infikatiiner på att det behövs.
Min fråga var om det är så illa att det är slumpartat vilket verkar naivt att tro. Jag är inte fanatiker utan försöker bara förstå vad det grundas på. Självklart gör man någon hjulinställning på bilarna, men vad det är för verktyg eller rutin borde ju diffa mellan tillverkare. Hade 50% av bilarna kommit med kass inställning hade det ju inte varit "dåligt" utan snarare katastrof. Då saknas ju hjulinställning helt från fabrik.
Det är lite samma med att många tidiga Y och ännu fler 3 hade kass ljusinställning. Det blev bättre med nya rutiner på fabrik och är inte alls lika vanligt idag.
Har det verkligen blivit bättre avseende ljusinställningen? Ny rutiner på fabriken? Vart har du fått detta ifrån?
Ja jag vet ju inte om det är nya verktyg för monteringen, så något har ju blivit bättre/nytt, annorlunda eller nya rutiner kan väl nästan bekräftas vid annat resultat?
Ja det har blivit jättemycket bättre. Förut när man blev bländad kunde man gissa på Tesla och ofta få rätt. Nu är det inte alls ett problem.
En mycket liten datapool, men både min och min pappas Y från 21 var felinställda. Varav bådas nya från 24 är korrekt inställda.
Så du har egentligen inga belägg för ditt påstående om nya rutiner på fabriken eller att problemet med felaktiga ljusinställningar är mindre idag?
Jag tycker att det fortfarande är ungefär lika vanligt att man bländas av Teslor med felaktiga ljusinställningar.
Är detta verkligen så illa? Jag tycker både CN och DE har rätt bra koll på grejerna. Amerikanska bilarna har väl alltid sett lite ihopplockade ut, se exempelvis tidiga S och fönsterlinjer.
Jag har inte behövt göra inställning på någon av mina. Jämt slitna däck och ligger bra på vägen. Min tredje verkar inte avvika från det beteendet.
Se mitt fetade högre upp.
Att någon enstaka eller 50% har fått en bil med bra hjulinställning hjälper inte de abdra 50%.
Det är bara gå in på tex svenska model Y-gruppen på Facebook för att se att förstörda däck är vanligt. Även oroliga bilar, som efter hjulinställning blivit bra.
Alla Svenska Y är antingen MIC eller MIG.
Det är rätt vanligt att Teslafanatiker, speciellt i Facebookgrupperna kraftfullt förnekar att det är möjligt att Tesla lämnar ut bilar med fel hjulinställning. Om det är ren och skär fanstism eller om man äger aktier och tror man kan påverka aktiekursen åt rätt håll vet jag inte, men det jag vet är att man inte hjälper någon genom att försöka tysta ned faktumet att bilarna från Tesla kommer med slumpartad hjulinställning.
Ett lite roligt motargument som är vanligt är att Audi, Bmw, Mercdedes och Volvo också lika ofta kommer med dålig hjulinställning och därför behövs ingen hjulinställning på en Tesla.
Hur de andra levererar sina bilar är ju oväsentligt.
Jag är lite putt på tesla efter att de levererade en bil med en buckla och vägrade ta ansvar för det.
Det har dock noll med att jag rekommenderar hjulinställning och är tydlig med hur dåligt det *kan* vara. Att jag skriver det är för att jag är 100% övertygad om att hjulinställningen på Teslor är slumpartat och att det kan bli väldigt dyrt att inte se över hjulinställningen när man köper en ny Tesla. Det är tråkigt att upptäcka det efter att bilen behöver 1-4 nya däck + att den där hjulinställningen liks fullt måste göras.
En Tesla som upplevs ostabil bör man asap åka och hjulinställa. Då har man tom tydliga infikatiiner på att det behövs.
Min fråga var om det är så illa att det är slumpartat vilket verkar naivt att tro. Jag är inte fanatiker utan försöker bara förstå vad det grundas på. Självklart gör man någon hjulinställning på bilarna, men vad det är för verktyg eller rutin borde ju diffa mellan tillverkare. Hade 50% av bilarna kommit med kass inställning hade det ju inte varit "dåligt" utan snarare katastrof. Då saknas ju hjulinställning helt från fabrik.
Det är lite samma med att många tidiga Y och ännu fler 3 hade kass ljusinställning. Det blev bättre med nya rutiner på fabrik och är inte alls lika vanligt idag.
Självklart gör inte Tesla hjulinställning på bilarna på fabriken. Bygger man bilar snabbast i världen så har man garanterat räknat ut att tex ett toe-stag bak eller en styrarm ska vara XYZ mm lång för att toe ska bli ungefär rätt. Sen monteras den bara.
Problemet uppstår mest troligt när övriga bilen inte är så precis i var det fästet man monterar upphängningsdetaljerna sitter. Hur exakt form gigapressen ger på karrossen vet jag inte, men det är fult möjligt att det varierar lite för mycket.
Pressade plåtdetaljer blir inte superexakta och när man monterar tex skärmar/dörrar etc på en bil ihopsvetsad av pressade delar behövs justermån. Det är ju anledningen till Teslas ”Panelgaps” trots att andra biltillverkare klarat det rätt bra i > 100 år. Slarv som kommer från pressen att bygga bilarna fortare än det egentligen går.
Min M3P (Fremont) hade väldigt stor skillnad i caster på V/H fram, och det berodde (såvitt jag kunde mäta mig fram) på att infästningen av plattan för övre länkarmarna satt för långt bak på höger sida. (~ 0.5 grader mer än spec, egentligen inte justerbart).
Ett annat problem är att spektrumet för de hjulvinklar som anses ok enligt Teslas egen spec är för stort.
Som exempel är camber bak satt till -0.75 till -2.75 grader enligt specen på min S.
När man går över ungefär -1.5 grader brukar man börja få problem med slitage på insidan, och för att inte få det krävs korrekt toe in. Där är specen precis lika generös, så pekar bara hjulen ungefär framåt är det okey. (Ändå låg min S utanför den specen ).
Den vida rangen på inställning kommer antagligen ifrån att Tesla belat bygga bilarna fortare, och någon manager sagt att ”då kan vi inte hålla oss inom spec”.
Svaret blev troligen ”då utökar vi rangen i specen”.
Det är sannolikt därför som S Plaid har två olika specs: en med galet vid range, och en för hjulinställningen som ska göras när man köper track package - som har ungefär halverad, eller knapt det, range.
Närapå alla S med 21”-hjulen förstör sina bakhjul från fabrik. Det finns undantag, jag tror det är @Tellus som har beskrivit att däcken ör som nya.
Men, med en märklig setup från fabrik där hjulen får peka ungefär hursomhelst, och fabriker som inte ens klarar att bygga bilar inom specen är det inte konstigt att väldigt många S förstör bakhjulen.
De två bilar du har erfarenhet av kommer ju dock båda från Fremont-fabriken som väl är lite ökänd för sin dåliga tillverkningskvalité. De första Model Y som kom därifrån 2020 var ju en veritabel katastrof när det gäller panelgaps. Min Model Y tillverkad i Shanghai ser bra ut med avseende på panelgaps. Inte sämre än min förra BMW i alla fall. Bilen går riktigt stabilt på vägen och är inte lika spårkänslig som BMW:n (X3 2015). Trots 3 cm bredare däck på Teslan.
En hjulinställning är inte ok enligt Teslas spec som är alldeles för vid, tillåter för stor variation av vinklar som AAkEE skrev. Problemet är att däckverkstäderna ofta följer den specen och då kan det bli hur som helst. Man måste styra upp verkstan med önskade vinklar eller justera slitagebild.
Nu vet jag inte vad som gäller för Model S, men sportiga bilar kan ha en avsiktligt bred spec där det är upp till ägaren att välja mellan sportig hjulinställning (som sliter däck men ger bättre kurvtagning) eller vardagsinställning (som är snäll mot däcken men med sämre kurvtagning). Båda är då inom tillverkarens godkända spec och man får välja själv hur man vill ha det.
Att någon enstaka eller 50% har fått en bil med bra hjulinställning hjälper inte de abdra 50%.
Det är bara gå in på tex svenska model Y-gruppen på Facebook för att se att förstörda däck är vanligt. Även oroliga bilar, som efter hjulinställning blivit bra.
Alla Svenska Y är antingen MIC eller MIG.
Det är rätt vanligt att Teslafanatiker, speciellt i Facebookgrupperna kraftfullt förnekar att det är möjligt att Tesla lämnar ut bilar med fel hjulinställning. Om det är ren och skär fanstism eller om man äger aktier och tror man kan påverka aktiekursen åt rätt håll vet jag inte, men det jag vet är att man inte hjälper någon genom att försöka tysta ned faktumet att bilarna från Tesla kommer med slumpartad hjulinställning.
Ett lite roligt motargument som är vanligt är att Audi, Bmw, Mercdedes och Volvo också lika ofta kommer med dålig hjulinställning och därför behövs ingen hjulinställning på en Tesla.
Hur de andra levererar sina bilar är ju oväsentligt.
Jag är lite putt på tesla efter att de levererade en bil med en buckla och vägrade ta ansvar för det.
Det har dock noll med att jag rekommenderar hjulinställning och är tydlig med hur dåligt det *kan* vara. Att jag skriver det är för att jag är 100% övertygad om att hjulinställningen på Teslor är slumpartat och att det kan bli väldigt dyrt att inte se över hjulinställningen när man köper en ny Tesla. Det är tråkigt att upptäcka det efter att bilen behöver 1-4 nya däck + att den där hjulinställningen liks fullt måste göras.
En Tesla som upplevs ostabil bör man asap åka och hjulinställa. Då har man tom tydliga infikatiiner på att det behövs.
Min fråga var om det är så illa att det är slumpartat vilket verkar naivt att tro. Jag är inte fanatiker utan försöker bara förstå vad det grundas på. Självklart gör man någon hjulinställning på bilarna, men vad det är för verktyg eller rutin borde ju diffa mellan tillverkare. Hade 50% av bilarna kommit med kass inställning hade det ju inte varit "dåligt" utan snarare katastrof. Då saknas ju hjulinställning helt från fabrik.
Det är lite samma med att många tidiga Y och ännu fler 3 hade kass ljusinställning. Det blev bättre med nya rutiner på fabrik och är inte alls lika vanligt idag.
Självklart gör inte Tesla hjulinställning på bilarna på fabriken. Bygger man bilar snabbast i världen så har man garanterat räknat ut att tex ett toe-stag bak eller en styrarm ska vara XYZ mm lång för att toe ska bli ungefär rätt. Sen monteras den bara.
Problemet uppstår mest troligt när övriga bilen inte är så precis i var det fästet man monterar upphängningsdetaljerna sitter. Hur exakt form gigapressen ger på karrossen vet jag inte, men det är fult möjligt att det varierar lite för mycket.
Pressade plåtdetaljer blir inte superexakta och när man monterar tex skärmar/dörrar etc på en bil ihopsvetsad av pressade delar behövs justermån. Det är ju anledningen till Teslas ”Panelgaps” trots att andra biltillverkare klarat det rätt bra i > 100 år. Slarv som kommer från pressen att bygga bilarna fortare än det egentligen går.
Min M3P (Fremont) hade väldigt stor skillnad i caster på V/H fram, och det berodde (såvitt jag kunde mäta mig fram) på att infästningen av plattan för övre länkarmarna satt för långt bak på höger sida. (~ 0.5 grader mer än spec, egentligen inte justerbart).
Ett annat problem är att spektrumet för de hjulvinklar som anses ok enligt Teslas egen spec är för stort.
Som exempel är camber bak satt till -0.75 till -2.75 grader enligt specen på min S.
När man går över ungefär -1.5 grader brukar man börja få problem med slitage på insidan, och för att inte få det krävs korrekt toe in. Där är specen precis lika generös, så pekar bara hjulen ungefär framåt är det okey. (Ändå låg min S utanför den specen ).
Den vida rangen på inställning kommer antagligen ifrån att Tesla belat bygga bilarna fortare, och någon manager sagt att ”då kan vi inte hålla oss inom spec”.
Svaret blev troligen ”då utökar vi rangen i specen”.
Det är sannolikt därför som S Plaid har två olika specs: en med galet vid range, och en för hjulinställningen som ska göras när man köper track package - som har ungefär halverad, eller knapt det, range.
Närapå alla S med 21”-hjulen förstör sina bakhjul från fabrik. Det finns undantag, jag tror det är @Tellus som har beskrivit att däcken ör som nya.
Men, med en märklig setup från fabrik där hjulen får peka ungefär hursomhelst, och fabriker som inte ens klarar att bygga bilar inom specen är det inte konstigt att väldigt många S förstör bakhjulen.
De två bilar du har erfarenhet av kommer ju dock båda från Fremont-fabriken som väl är lite ökänd för sin dåliga tillverkningskvalité. De första Model Y som kom därifrån 2020 var ju en veritabel katastrof när det gäller panelgaps. Min Model Y tillverkad i Shanghai ser bra ut med avseende på panelgaps. Inte sämre än min förra BMW i alla fall. Bilen går riktigt stabilt på vägen och är inte lika spårkänslig som BMW:n (X3 2015). Trots 3 cm bredare däck på Teslan.
Model Y från Freemont?
De första Model Y som såldes i USA kom från Freemont. Och eftersom jag var intresserad av modellen redan 2020 så kollade jag på en del youtubeklipp om hur bilarna såg ut vid leverans. Det var snedhängda dörrar, feljusterade bakluckor m.m. Har inget av detta på min Shanghaibyggda Model Y:
Min fråga var om det är så illa att det är slumpartat vilket verkar naivt att tro. Jag är inte fanatiker utan försöker bara förstå vad det grundas på. Självklart gör man någon hjulinställning på bilarna, men vad det är för verktyg eller rutin borde ju diffa mellan tillverkare. Hade 50% av bilarna kommit med kass inställning hade det ju inte varit "dåligt" utan snarare katastrof. Då saknas ju hjulinställning helt från fabrik.
Det är lite samma med att många tidiga Y och ännu fler 3 hade kass ljusinställning. Det blev bättre med nya rutiner på fabrik och är inte alls lika vanligt idag.
Självklart gör inte Tesla hjulinställning på bilarna på fabriken. Bygger man bilar snabbast i världen så har man garanterat räknat ut att tex ett toe-stag bak eller en styrarm ska vara XYZ mm lång för att toe ska bli ungefär rätt. Sen monteras den bara.
Problemet uppstår mest troligt när övriga bilen inte är så precis i var det fästet man monterar upphängningsdetaljerna sitter. Hur exakt form gigapressen ger på karrossen vet jag inte, men det är fult möjligt att det varierar lite för mycket.
Pressade plåtdetaljer blir inte superexakta och när man monterar tex skärmar/dörrar etc på en bil ihopsvetsad av pressade delar behövs justermån. Det är ju anledningen till Teslas ”Panelgaps” trots att andra biltillverkare klarat det rätt bra i > 100 år. Slarv som kommer från pressen att bygga bilarna fortare än det egentligen går.
Min M3P (Fremont) hade väldigt stor skillnad i caster på V/H fram, och det berodde (såvitt jag kunde mäta mig fram) på att infästningen av plattan för övre länkarmarna satt för långt bak på höger sida. (~ 0.5 grader mer än spec, egentligen inte justerbart).
Ett annat problem är att spektrumet för de hjulvinklar som anses ok enligt Teslas egen spec är för stort.
Som exempel är camber bak satt till -0.75 till -2.75 grader enligt specen på min S.
När man går över ungefär -1.5 grader brukar man börja få problem med slitage på insidan, och för att inte få det krävs korrekt toe in. Där är specen precis lika generös, så pekar bara hjulen ungefär framåt är det okey. (Ändå låg min S utanför den specen ).
Den vida rangen på inställning kommer antagligen ifrån att Tesla belat bygga bilarna fortare, och någon manager sagt att ”då kan vi inte hålla oss inom spec”.
Svaret blev troligen ”då utökar vi rangen i specen”.
Det är sannolikt därför som S Plaid har två olika specs: en med galet vid range, och en för hjulinställningen som ska göras när man köper track package - som har ungefär halverad, eller knapt det, range.
Närapå alla S med 21”-hjulen förstör sina bakhjul från fabrik. Det finns undantag, jag tror det är @Tellus som har beskrivit att däcken ör som nya.
Men, med en märklig setup från fabrik där hjulen får peka ungefär hursomhelst, och fabriker som inte ens klarar att bygga bilar inom specen är det inte konstigt att väldigt många S förstör bakhjulen.
De två bilar du har erfarenhet av kommer ju dock båda från Fremont-fabriken som väl är lite ökänd för sin dåliga tillverkningskvalité. De första Model Y som kom därifrån 2020 var ju en veritabel katastrof när det gäller panelgaps. Min Model Y tillverkad i Shanghai ser bra ut med avseende på panelgaps. Inte sämre än min förra BMW i alla fall. Bilen går riktigt stabilt på vägen och är inte lika spårkänslig som BMW:n (X3 2015). Trots 3 cm bredare däck på Teslan.
Model Y från Freemont?
De första Model Y som såldes i USA kom från Freemont. Och eftersom jag var intresserad av modellen redan 2020 så kollade jag på en del youtubeklipp om hur bilarna såg ut vid leverans. Det var snedhängda dörrar, feljusterade bakluckor m.m. Har inget av detta på min Shanghaibyggda Model Y:
Jag tror inte youtubeklipp är representativa för majoriteten av bilar.
Dessutom bryr jag mig inte så mycket om panel gaps. Funktionen är viktigast.
Re: Svårkörd SR som kränger
Postat: 03 dec 2024 17:47
av jonasl
Alla bilar har panelgaps. Men alla har inte små och jämna. Men en nytillverkad Tesla från Kina eller Tyskland sticker inte ut där jämfört med andra tycker jag. Det gjorde däremot den Freemont-byggda 3:a jag körde tidigare.
Ingen av dem har dock slitit däcken snett, men jag skulle ändå kunna tänka mig att göra hjulinställning, kan ju alltid bli bättre.
Finns det några tightare rekommendationer som man kan ge till dem för att få det bättre än "standard"?
Självklart gör inte Tesla hjulinställning på bilarna på fabriken. Bygger man bilar snabbast i världen så har man garanterat räknat ut att tex ett toe-stag bak eller en styrarm ska vara XYZ mm lång för att toe ska bli ungefär rätt. Sen monteras den bara.
Problemet uppstår mest troligt när övriga bilen inte är så precis i var det fästet man monterar upphängningsdetaljerna sitter. Hur exakt form gigapressen ger på karrossen vet jag inte, men det är fult möjligt att det varierar lite för mycket.
Pressade plåtdetaljer blir inte superexakta och när man monterar tex skärmar/dörrar etc på en bil ihopsvetsad av pressade delar behövs justermån. Det är ju anledningen till Teslas ”Panelgaps” trots att andra biltillverkare klarat det rätt bra i > 100 år. Slarv som kommer från pressen att bygga bilarna fortare än det egentligen går.
Min M3P (Fremont) hade väldigt stor skillnad i caster på V/H fram, och det berodde (såvitt jag kunde mäta mig fram) på att infästningen av plattan för övre länkarmarna satt för långt bak på höger sida. (~ 0.5 grader mer än spec, egentligen inte justerbart).
Ett annat problem är att spektrumet för de hjulvinklar som anses ok enligt Teslas egen spec är för stort.
Som exempel är camber bak satt till -0.75 till -2.75 grader enligt specen på min S.
När man går över ungefär -1.5 grader brukar man börja få problem med slitage på insidan, och för att inte få det krävs korrekt toe in. Där är specen precis lika generös, så pekar bara hjulen ungefär framåt är det okey. (Ändå låg min S utanför den specen ).
Den vida rangen på inställning kommer antagligen ifrån att Tesla belat bygga bilarna fortare, och någon manager sagt att ”då kan vi inte hålla oss inom spec”.
Svaret blev troligen ”då utökar vi rangen i specen”.
Det är sannolikt därför som S Plaid har två olika specs: en med galet vid range, och en för hjulinställningen som ska göras när man köper track package - som har ungefär halverad, eller knapt det, range.
Närapå alla S med 21”-hjulen förstör sina bakhjul från fabrik. Det finns undantag, jag tror det är @Tellus som har beskrivit att däcken ör som nya.
Men, med en märklig setup från fabrik där hjulen får peka ungefär hursomhelst, och fabriker som inte ens klarar att bygga bilar inom specen är det inte konstigt att väldigt många S förstör bakhjulen.
De två bilar du har erfarenhet av kommer ju dock båda från Fremont-fabriken som väl är lite ökänd för sin dåliga tillverkningskvalité. De första Model Y som kom därifrån 2020 var ju en veritabel katastrof när det gäller panelgaps. Min Model Y tillverkad i Shanghai ser bra ut med avseende på panelgaps. Inte sämre än min förra BMW i alla fall. Bilen går riktigt stabilt på vägen och är inte lika spårkänslig som BMW:n (X3 2015). Trots 3 cm bredare däck på Teslan.
Model Y från Freemont?
De första Model Y som såldes i USA kom från Freemont. Och eftersom jag var intresserad av modellen redan 2020 så kollade jag på en del youtubeklipp om hur bilarna såg ut vid leverans. Det var snedhängda dörrar, feljusterade bakluckor m.m. Har inget av detta på min Shanghaibyggda Model Y:
Jag tror inte youtubeklipp är representativa för majoriteten av bilar.
Dessutom bryr jag mig inte så mycket om panel gaps. Funktionen är viktigast.
Det var mest en kommentar till att Tesla inte har någon kvalitetskontroll alls. Mitt intryck är att det skiljer en hel del mellan olika fabriker och de sämsta bilarna byggkvalitetsmässigt kommer från Freemont. Om alla Model Y hade snedslitna däck så skulle sannolikt FB gruppen för Model Y explodera av arga inlägg, så jag köper inte riktigt att alla Teslor lämnar fabriken med felaktig hjulinställning.
De två bilar du har erfarenhet av kommer ju dock båda från Fremont-fabriken som väl är lite ökänd för sin dåliga tillverkningskvalité. De första Model Y som kom därifrån 2020 var ju en veritabel katastrof när det gäller panelgaps. Min Model Y tillverkad i Shanghai ser bra ut med avseende på panelgaps. Inte sämre än min förra BMW i alla fall. Bilen går riktigt stabilt på vägen och är inte lika spårkänslig som BMW:n (X3 2015). Trots 3 cm bredare däck på Teslan.
Model Y från Freemont?
De första Model Y som såldes i USA kom från Freemont. Och eftersom jag var intresserad av modellen redan 2020 så kollade jag på en del youtubeklipp om hur bilarna såg ut vid leverans. Det var snedhängda dörrar, feljusterade bakluckor m.m. Har inget av detta på min Shanghaibyggda Model Y:
Jag tror inte youtubeklipp är representativa för majoriteten av bilar.
Dessutom bryr jag mig inte så mycket om panel gaps. Funktionen är viktigast.
Det var mest en kommentar till att Tesla inte har någon kvalitetskontroll alls. Mitt intryck är att det skiljer en hel del mellan olika fabriker och de sämsta bilarna byggkvalitetsmässigt kommer från Freemont. Om alla Model Y hade snedslitna däck så skulle sannolikt FB gruppen för Model Y explodera av arga inlägg, så jag köper inte riktigt att alla Teslor lämnar fabriken med felaktig hjulinställning.
Det är en del av Teslalotteriet. Mina vinterdäck var jämnt slitna, dessutom bara 1 mm respektive 1,5 mm, när jag skiftade i höstas.
Så, jag tror att min bil har hyfsad hjulinställning.
Jag hade inget konstigt slitage på mina däck till min Freemont Model 3 heller, men den hade jag bara 14 månader.
Att någon enstaka eller 50% har fått en bil med bra hjulinställning hjälper inte de abdra 50%.
Det är bara gå in på tex svenska model Y-gruppen på Facebook för att se att förstörda däck är vanligt. Även oroliga bilar, som efter hjulinställning blivit bra.
Alla Svenska Y är antingen MIC eller MIG.
Det är rätt vanligt att Teslafanatiker, speciellt i Facebookgrupperna kraftfullt förnekar att det är möjligt att Tesla lämnar ut bilar med fel hjulinställning. Om det är ren och skär fanstism eller om man äger aktier och tror man kan påverka aktiekursen åt rätt håll vet jag inte, men det jag vet är att man inte hjälper någon genom att försöka tysta ned faktumet att bilarna från Tesla kommer med slumpartad hjulinställning.
Ett lite roligt motargument som är vanligt är att Audi, Bmw, Mercdedes och Volvo också lika ofta kommer med dålig hjulinställning och därför behövs ingen hjulinställning på en Tesla.
Hur de andra levererar sina bilar är ju oväsentligt.
Jag är lite putt på tesla efter att de levererade en bil med en buckla och vägrade ta ansvar för det.
Det har dock noll med att jag rekommenderar hjulinställning och är tydlig med hur dåligt det *kan* vara. Att jag skriver det är för att jag är 100% övertygad om att hjulinställningen på Teslor är slumpartat och att det kan bli väldigt dyrt att inte se över hjulinställningen när man köper en ny Tesla. Det är tråkigt att upptäcka det efter att bilen behöver 1-4 nya däck + att den där hjulinställningen liks fullt måste göras.
En Tesla som upplevs ostabil bör man asap åka och hjulinställa. Då har man tom tydliga infikatiiner på att det behövs.
Min fråga var om det är så illa att det är slumpartat vilket verkar naivt att tro. Jag är inte fanatiker utan försöker bara förstå vad det grundas på. Självklart gör man någon hjulinställning på bilarna, men vad det är för verktyg eller rutin borde ju diffa mellan tillverkare. Hade 50% av bilarna kommit med kass inställning hade det ju inte varit "dåligt" utan snarare katastrof. Då saknas ju hjulinställning helt från fabrik.
Det är lite samma med att många tidiga Y och ännu fler 3 hade kass ljusinställning. Det blev bättre med nya rutiner på fabrik och är inte alls lika vanligt idag.
Har det verkligen blivit bättre avseende ljusinställningen? Ny rutiner på fabriken? Vart har du fått detta ifrån?
Ja jag vet ju inte om det är nya verktyg för monteringen, så något har ju blivit bättre/nytt, annorlunda eller nya rutiner kan väl nästan bekräftas vid annat resultat?
Ja det har blivit jättemycket bättre. Förut när man blev bländad kunde man gissa på Tesla och ofta få rätt. Nu är det inte alls ett problem.
En mycket liten datapool, men både min och min pappas Y från 21 var felinställda. Varav bådas nya från 24 är korrekt inställda.
Så du har egentligen inga belägg för ditt påstående om nya rutiner på fabriken eller att problemet med felaktiga ljusinställningar är mindre idag?
Jag tycker att det fortfarande är ungefär lika vanligt att man bländas av Teslor med felaktiga ljusinställningar.
Nej. Jag har inte pratat med någon på fabriken. Men antingen är det nya rutiner, eller ny utrustning?
Lyktorna är endast baserat på vad jag ser. Antal model Y på vägarna senare del 2021, väldigt få. Blev man bländad av en bil var det nästan uteslutande en Tesla.
Antal model Y på vägarna idag, galet många. Man blir inte bländad av varenda Y man möter, som förr. Inte ens oftare än andra bilmärken.
Min fråga var om det är så illa att det är slumpartat vilket verkar naivt att tro. Jag är inte fanatiker utan försöker bara förstå vad det grundas på. Självklart gör man någon hjulinställning på bilarna, men vad det är för verktyg eller rutin borde ju diffa mellan tillverkare. Hade 50% av bilarna kommit med kass inställning hade det ju inte varit "dåligt" utan snarare katastrof. Då saknas ju hjulinställning helt från fabrik.
Det är lite samma med att många tidiga Y och ännu fler 3 hade kass ljusinställning. Det blev bättre med nya rutiner på fabrik och är inte alls lika vanligt idag.
Har det verkligen blivit bättre avseende ljusinställningen? Ny rutiner på fabriken? Vart har du fått detta ifrån?
Ja jag vet ju inte om det är nya verktyg för monteringen, så något har ju blivit bättre/nytt, annorlunda eller nya rutiner kan väl nästan bekräftas vid annat resultat?
Ja det har blivit jättemycket bättre. Förut när man blev bländad kunde man gissa på Tesla och ofta få rätt. Nu är det inte alls ett problem.
En mycket liten datapool, men både min och min pappas Y från 21 var felinställda. Varav bådas nya från 24 är korrekt inställda.
Så du har egentligen inga belägg för ditt påstående om nya rutiner på fabriken eller att problemet med felaktiga ljusinställningar är mindre idag?
Jag tycker att det fortfarande är ungefär lika vanligt att man bländas av Teslor med felaktiga ljusinställningar.
Nej. Jag har inte pratat med någon på fabriken. Men antingen är det nya rutiner, eller ny utrustning?
Lyktorna är endast baserat på vad jag ser. Antal model Y på vägarna senare del 2021, väldigt få. Blev man bländad av en bil var det nästan uteslutande en Tesla.
Antal model Y på vägarna idag, galet många. Man blir inte bländad av varenda Y man möter, som förr. Inte ens oftare än andra bilmärken.
Igen, detta är mina iakttagelser.
Har gjort precis samma iakttagelse
Väldigt stor skillnad mot tidigare.
Re: Svårkörd SR som kränger
Postat: 05 dec 2024 21:35
av AAKEE
Att bilarna bländar mindre nu är för att de bländar av med adaptivt helljus/Matrix.
Förr fungerade ju inte helljusautomatiken annat än att till automatiskt blända alla mötande med helljus på.
Att bilarna bländar mindre nu är för att de bländar av med adaptivt helljus/Matrix.
Förr fungerade ju inte helljusautomatiken annat än att till automatiskt blända alla mötande med helljus på.
Vi diskuterar halvljuset som bländade för att det stod för högt. Inte helljuset som inte bländade av i tid.
Re: Svårkörd SR som kränger
Postat: 05 dec 2024 22:27
av Transportsoren
AAKEE har rätt då jag tycker min MYP sänder mindre mängd ljus mot mötande trafik när det adaptiva helljuset är på än med bara är halvljus,
Sedan har det adaptiva helljuset en del konstigheter för sig, som att det inte aktiveras trots att bilen vet att det är mörkt ute för den bytt till mörkt tema på skärme, inte startar för man kör sakta (på en mörk slingrande väg där man behöver helljuset) eller när det släcks för helt för det finns mycket skyltar på sidan av vägen.
Re: Svårkörd SR som kränger
Postat: 05 dec 2024 22:42
av Nicke Nyfiken
Att man uppfattar halvljuset annorlunda när det adaptiva ljuset är aktivt är en annan sak. Det upplever jag också men det "döljer" inte tidigare problem med felinställda halvljus.
När man kör inne i stan där det är väl upplyst är inte det adaptiva ljuset aktivt, så man kör med det vanliga halvljuset. Och tidigare blev man ofta bländad av Teslor med för högt ställt halvljus. Ibland var det bara halvljuset på förarsidan som bländade. Men nu är det väldigt sällan man blir bländad när man kör i stan, fast det finns många fler Teslor.
Att bilarna bländar mindre nu är för att de bländar av med adaptivt helljus/Matrix.
Förr fungerade ju inte helljusautomatiken annat än att till automatiskt blända alla mötande med helljus på.
Vi diskuterar halvljuset som bländade för att det stod för högt. Inte helljuset som inte bländade av i tid.
När bilar med Matrix bländar av dynamiskt släcker de ett betydligt större område än halvljuset i ”höjdled” där den mötande kommer så bilen bländar mindre än med vanligt halvljus innan.
Att man uppfattar halvljuset annorlunda när det adaptiva ljuset är aktivt är en annan sak. Det upplever jag också men det "döljer" inte tidigare problem med felinställda halvljus.
När man kör inne i stan där det är väl upplyst är inte det adaptiva ljuset aktivt, så man kör med det vanliga halvljuset.
Jo, det är aktivt i stan!
Jag körde hem från Östermalm i förrgår kväll och helljuset var aktivt (blå symbol och fladdrande ljuskägla).
Däremot är det inte aktivt förrän det är riktigt mörkt och inte inte i lägre hastighet.
Resultatet är att det är aktivt i Stockholms innerstad, men inte på en skogsväg i Lappland.
Det borde vara enkelt att geofenca så att det endast är aktivt utanför samhällen helt enkelt.
Det borde vara enkelt att geofenca så att det endast är aktivt utanför samhällen helt enkelt.
Det är nog bra om man kan ha helljuset på nä det behövs för att se. Sån Geofencing blir nog inte riktigt bra.
Man får inte använda helljus *där det finns tillfredsställelse belysning* men rent krasst är det många ställen i samhällen där det inte är det. Hellre lite extra helljus och inte köra på en cyklist eller ett barn.
Att bilarna bländar mindre nu är för att de bländar av med adaptivt helljus/Matrix.
Förr fungerade ju inte helljusautomatiken annat än att till automatiskt blända alla mötande med helljus på.
Vi diskuterar halvljuset som bländade för att det stod för högt. Inte helljuset som inte bländade av i tid.
AAKEE har rätt då jag tycker min MYP sänder mindre mängd ljus mot mötande trafik när det adaptiva helljuset är på än med bara är halvljus,
Sedan har det adaptiva helljuset en del konstigheter för sig, som att det inte aktiveras trots att bilen vet att det är mörkt ute för den bytt till mörkt tema på skärme, inte startar för man kör sakta (på en mörk slingrande väg där man behöver helljuset) eller när det släcks för helt för det finns mycket skyltar på sidan av vägen.
Mörkt/ljust tema skiftas vid solens uppgång och nedgång så det har egentligen inget med de verkliga förhållandena att göra.
Har TS gjort hjulinställning nu så vi kan få facit i urpsrungliga frågan?
Att man uppfattar halvljuset annorlunda när det adaptiva ljuset är aktivt är en annan sak. Det upplever jag också men det "döljer" inte tidigare problem med felinställda halvljus.
När man kör inne i stan där det är väl upplyst är inte det adaptiva ljuset aktivt, så man kör med det vanliga halvljuset.
Jo, det är aktivt i stan!
Jag körde hem från Östermalm i förrgår kväll och helljuset var aktivt (blå symbol och fladdrande ljuskägla).
Däremot är det inte aktivt förrän det är riktigt mörkt och inte inte i lägre hastighet.
Resultatet är att det är aktivt i Stockholms innerstad, men inte på en skogsväg i Lappland.
Det borde vara enkelt att geofenca så att det endast är aktivt utanför samhällen helt enkelt.
Nej, det adaptiva ljuset är inte aktivt på min bil när jag kör i stan där det är väl upplyst. Kör man där det är lite mer skum belysning så blir det aktivt, men det är inte det jag pratar om.
Men är det så att det adaptiva ljuset alltid är aktivi även på väl upplysta platser på alla andra Teslor utom min, så kan det ju vara förklaringen till att man sällan blir bländad längre.
För övrigt kan jag köra hur sakta som helst utan att det aktiva helljuset stängs av. Har aldrig haft problem med att det stängs av pga hastighet. Det lyser även när bilen står stilla.
(Har dock inte kollat efter senaste uppdateringen)
Att man uppfattar halvljuset annorlunda när det adaptiva ljuset är aktivt är en annan sak. Det upplever jag också men det "döljer" inte tidigare problem med felinställda halvljus.
När man kör inne i stan där det är väl upplyst är inte det adaptiva ljuset aktivt, så man kör med det vanliga halvljuset.
Jo, det är aktivt i stan!
Jag körde hem från Östermalm i förrgår kväll och helljuset var aktivt (blå symbol och fladdrande ljuskägla).
Däremot är det inte aktivt förrän det är riktigt mörkt och inte inte i lägre hastighet.
Resultatet är att det är aktivt i Stockholms innerstad, men inte på en skogsväg i Lappland.
Det borde vara enkelt att geofenca så att det endast är aktivt utanför samhällen helt enkelt.
Nej, det adaptiva ljuset är inte aktivt på min bil när jag kör i stan där det är väl upplyst. Kör man där det är lite mer skum belysning så blir det aktivt, men det är inte det jag pratar om.
Men är det så att det adaptiva ljuset alltid är aktivi även på väl upplysta platser på alla andra Teslor utom min, så kan det ju vara förklaringen till att man sällan blir bländad längre.
För övrigt kan jag köra hur sakta som helst utan att det aktiva helljuset stängs av. Har aldrig haft problem med att det stängs av pga hastighet. Det lyser även när bilen står stilla.
(Har dock inte kollat efter senaste uppdateringen)
Tycker du att det är skum belysning mellan Sveaplan och Norrtull?
Det gör inte jag.
Ja, har det adaptiva helljuset väl tänts så förblir det aktivt.
Om man däremot aldrig kommer upp i "tillräcklig" hastighet tänds det inte. Till exempel på skogsvägar i Lappland.
Tycker du att det är skum belysning mellan Sveaplan och Norrtull?
Det gör inte jag.
Ja, har det adaptiva helljuset väl tänts så förblir det aktivt.
Om man däremot aldrig kommer upp i "tillräcklig" hastighet tänds det inte. Till exempel på skogsvägar i Lappland.
Vet inte. Det var så länge sedan jag körde där i mörker.
"Tillräcklig" hastighet är exakt 10 km/h på min bil. Det ska vara en oerhört dålig skogsväg i Lappland för att det ska bli ett problem. Och skulle de vara omöjligt att komma upp i 10 km/h så är problemet enkelt löst med ett "klick" på helljussymbolen på ljusmenyn nere till vänster på skärmen.
Tycker du att det är skum belysning mellan Sveaplan och Norrtull?
Det gör inte jag.
Ja, har det adaptiva helljuset väl tänts så förblir det aktivt.
Om man däremot aldrig kommer upp i "tillräcklig" hastighet tänds det inte. Till exempel på skogsvägar i Lappland.
Vet inte. Det var så länge sedan jag körde där i mörker.
"Tillräcklig" hastighet är exakt 10 km/h på min bil. Det ska vara en oerhört dålig skogsväg i Lappland för att det ska bli ett problem. Och skulle de vara omöjligt att komma upp i 10 km/h så är problemet enkelt löst med ett "klick" på helljussymbolen på ljusmenyn nere till vänster på skärmen.
Jag måste tyvärr upp i 40 km/h för att mitt ska tändas. Grusväg utanför Sundsvall. 10km/h hade varit perfekt!
Tycker du att det är skum belysning mellan Sveaplan och Norrtull?
Det gör inte jag.
Ja, har det adaptiva helljuset väl tänts så förblir det aktivt.
Om man däremot aldrig kommer upp i "tillräcklig" hastighet tänds det inte. Till exempel på skogsvägar i Lappland.
Vet inte. Det var så länge sedan jag körde där i mörker.
"Tillräcklig" hastighet är exakt 10 km/h på min bil. Det ska vara en oerhört dålig skogsväg i Lappland för att det ska bli ett problem. Och skulle de vara omöjligt att komma upp i 10 km/h så är problemet enkelt löst med ett "klick" på helljussymbolen på ljusmenyn nere till vänster på skärmen.
Jag måste tyvärr upp i 40 km/h för att mitt ska tändas. Grusväg utanför Sundsvall. 10km/h hade varit perfekt!
Ja 40 km/h kan ju vara ett problem.
Men som sagt så går det ju enkelt att få på helljuset ändå, om man väljer bort automatiken, men det blir ju lite "old school" när man är van vid pixelfunktionen.