Jaegaern skrev: ↑03 dec 2024 09:05
AAKEE skrev: ↑02 dec 2024 17:57
Jaegaern skrev: ↑02 dec 2024 14:48
AAKEE skrev: ↑02 dec 2024 13:08
Som de två ovanstående säger!
Tesla slänger ihop bilarna och hur hjulinställningen är mer slump än något annat.
Folk kommer säga att deras bil minsann var…men ”hemma på vår gata i stan”…
Tesla slarvar, det kan bli dyrt på däckskontot.
Alla som köper en Tesla borde åka och göra hjulinställning.
Känns bilen konstig med normalt tryck och inga jättekonstiga fälgar/ däck måste man göra en hjulinställning.
Är detta verkligen så illa? Jag tycker både CN och DE har rätt bra koll på grejerna. Amerikanska bilarna har väl alltid sett lite ihopplockade ut, se exempelvis tidiga S och fönsterlinjer.
Jag har inte behövt göra inställning på någon av mina. Jämt slitna däck och ligger bra på vägen. Min tredje verkar inte avvika från det beteendet.
Se mitt fetade högre upp.
Att någon enstaka eller 50% har fått en bil med bra hjulinställning hjälper inte de abdra 50%.
Det är bara gå in på tex svenska model Y-gruppen på Facebook för att se att förstörda däck är vanligt. Även oroliga bilar, som efter hjulinställning blivit bra.
Alla Svenska Y är antingen MIC eller MIG.
Det är rätt vanligt att Teslafanatiker, speciellt i Facebookgrupperna kraftfullt förnekar att det är möjligt att Tesla lämnar ut bilar med fel hjulinställning. Om det är ren och skär fanstism eller om man äger aktier och tror man kan påverka aktiekursen åt rätt håll vet jag inte, men det jag vet är att man inte hjälper någon genom att försöka tysta ned faktumet att bilarna från Tesla kommer med slumpartad hjulinställning.
Ett lite roligt motargument som är vanligt är att Audi, Bmw, Mercdedes och Volvo också lika ofta kommer med dålig hjulinställning och därför behövs ingen hjulinställning på en Tesla.
Hur de andra levererar sina bilar är ju oväsentligt.
Jag är lite putt på tesla efter att de levererade en bil med en buckla och vägrade ta ansvar för det.
Det har dock noll med att jag rekommenderar hjulinställning och är tydlig med hur dåligt det *kan* vara. Att jag skriver det är för att jag är 100% övertygad om att hjulinställningen på Teslor är slumpartat och att det kan bli väldigt dyrt att inte se över hjulinställningen när man köper en ny Tesla. Det är tråkigt att upptäcka det efter att bilen behöver 1-4 nya däck + att den där hjulinställningen liks fullt måste göras.
En Tesla som upplevs ostabil bör man asap åka och hjulinställa. Då har man tom tydliga infikatiiner på att det behövs.
Min fråga var om det är så illa att det är slumpartat vilket verkar naivt att tro. Jag är inte fanatiker utan försöker bara förstå vad det grundas på. Självklart gör man någon hjulinställning på bilarna, men vad det är för verktyg eller rutin borde ju diffa mellan tillverkare. Hade 50% av bilarna kommit med kass inställning hade det ju inte varit "dåligt" utan snarare katastrof. Då saknas ju hjulinställning helt från fabrik.
Det är lite samma med att många tidiga Y och ännu fler 3 hade kass ljusinställning. Det blev bättre med nya rutiner på fabrik och är inte alls lika vanligt idag.
Självklart gör inte Tesla hjulinställning på bilarna på fabriken. Bygger man bilar snabbast i världen så har man garanterat räknat ut att tex ett toe-stag bak eller en styrarm ska vara XYZ mm lång för att toe ska bli ungefär rätt. Sen monteras den bara.
Problemet uppstår mest troligt när övriga bilen inte är så precis i var det fästet man monterar upphängningsdetaljerna sitter. Hur exakt form gigapressen ger på karrossen vet jag inte, men det är fult möjligt att det varierar lite för mycket.
Pressade plåtdetaljer blir inte superexakta och när man monterar tex skärmar/dörrar etc på en bil ihopsvetsad av pressade delar behövs justermån. Det är ju anledningen till Teslas ”Panelgaps” trots att andra biltillverkare klarat det rätt bra i > 100 år. Slarv som kommer från pressen att bygga bilarna fortare än det egentligen går.
Min M3P (Fremont) hade väldigt stor skillnad i caster på V/H fram, och det berodde (såvitt jag kunde mäta mig fram) på att infästningen av plattan för övre länkarmarna satt för långt bak på höger sida. (~ 0.5 grader mer än spec, egentligen inte justerbart).
Ett annat problem är att spektrumet för de hjulvinklar som anses ok enligt Teslas egen spec är för stort.
Som exempel är camber bak satt till -0.75 till -2.75 grader enligt specen på min S.
När man går över ungefär -1.5 grader brukar man börja få problem med slitage på insidan, och för att inte få det krävs korrekt toe in. Där är specen precis lika generös, så pekar bara hjulen ungefär framåt är det okey. (Ändå låg min S utanför den specen

).
Den vida rangen på inställning kommer antagligen ifrån att Tesla belat bygga bilarna fortare, och någon manager sagt att ”då kan vi inte hålla oss inom spec”.
Svaret blev troligen ”då utökar vi rangen i specen”.
Det är sannolikt därför som S Plaid har två olika specs: en med galet vid range, och en för hjulinställningen som ska göras när man köper track package - som har ungefär halverad, eller knapt det, range.
Närapå alla S med 21”-hjulen förstör sina bakhjul från fabrik. Det finns undantag, jag tror det är @Tellus som har beskrivit att däcken ör som nya.
Men, med en märklig setup från fabrik där hjulen får peka ungefär hursomhelst, och fabriker som inte ens klarar att bygga bilar inom specen är det inte konstigt att väldigt många S förstör bakhjulen.