Svårkörd SR som kränger

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

jeppep
Inlägg: 51
Blev medlem: 04 mar 2019 14:13

Svårkörd SR som kränger

Inlägg av jeppep »

Hej!
Vi har två MY, en Performance och en SR.
Jag tycker körupplevelsen på dessa är som natt och dag.
Performance går bra på motorvägen och ligger still. Däremot med SR så får jag konstant arbeta med ratten för att hålla bilen i mitten av vägen och så har det varit ända sedan vi hämtade ut bilen.
Känslan är typ samma som när det är däckspår i vägen och bilen flyttar sig efter dom.
Jag kör inte SR till vardags utan det gör min fru, men jag har aldrig tyckt om att köra hennes bil och tänkt varje gång att jag skall ta tag i det.

Är det någon som vet om det är standard att SR uppför sig såhär eller är det något som man skall anmäla?
Vi har inte märkt av att däck slits ojämnt men jag har inte gjort någon superkoll.

Tack på förhand :D
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 329
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Svårkörd SR som kränger

Inlägg av tnjo »

Hjulinställning och testa efter det igen
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Svårkörd SR som kränger

Inlägg av Jaegaern »

tnjo skrev: 02 dec 2024 12:45
Hjulinställning och testa efter det igen
Detta. En SR ligger precis lika bra i filen som en AWD.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Electron
Inlägg: 795
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Svårkörd SR som kränger

Inlägg av Electron »

jeppep skrev: 02 dec 2024 12:35
Hej!
Vi har två MY, en Performance och en SR.
Jag tycker körupplevelsen på dessa är som natt och dag.
Performance går bra på motorvägen och ligger still. Däremot med SR så får jag konstant arbeta med ratten för att hålla bilen i mitten av vägen och så har det varit ända sedan vi hämtade ut bilen.
Känslan är typ samma som när det är däckspår i vägen och bilen flyttar sig efter dom.
Jag kör inte SR till vardags utan det gör min fru, men jag har aldrig tyckt om att köra hennes bil och tänkt varje gång att jag skall ta tag i det.

Är det någon som vet om det är standard att SR uppför sig såhär eller är det något som man skall anmäla?
Vi har inte märkt av att däck slits ojämnt men jag har inte gjort någon superkoll.

Tack på förhand :D
Tips: Kolla om däcken är ovanligt slitna. Kan då vara aktuellt med hjulinställning.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Svårkörd SR som kränger

Inlägg av AAKEE »

Som de två ovanstående säger!

Tesla slänger ihop bilarna och hur hjulinställningen är mer slump än något annat.

Folk kommer säga att deras bil minsann var…men ”hemma på vår gata i stan”…


Tesla slarvar, det kan bli dyrt på däckskontot.
Alla som köper en Tesla borde åka och göra hjulinställning.

Känns bilen konstig med normalt tryck och inga jättekonstiga fälgar/ däck måste man göra en hjulinställning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
jeppep
Inlägg: 51
Blev medlem: 04 mar 2019 14:13

Re: Svårkörd SR som kränger

Inlägg av jeppep »

Sweet, jag testar en hjulinställning då! Tack för svar gänget!
SwedishAdvocate
Inlägg: 7332
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Svårkörd SR som kränger

Inlägg av SwedishAdvocate »

jeppep skrev: 02 dec 2024 13:58
Sweet, jag testar en hjulinställning då! Tack för svar gänget!
Verkar som det även är idé att välja verkstaden som ska utföra hjulinställningen med 'lite omsorg'…
Se t.ex:
viewtopic.php?t=36673
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Svårkörd SR som kränger

Inlägg av Jaegaern »

AAKEE skrev: 02 dec 2024 13:08
Som de två ovanstående säger!

Tesla slänger ihop bilarna och hur hjulinställningen är mer slump än något annat.

Folk kommer säga att deras bil minsann var…men ”hemma på vår gata i stan”…


Tesla slarvar, det kan bli dyrt på däckskontot.
Alla som köper en Tesla borde åka och göra hjulinställning.

Känns bilen konstig med normalt tryck och inga jättekonstiga fälgar/ däck måste man göra en hjulinställning.
Är detta verkligen så illa? Jag tycker både CN och DE har rätt bra koll på grejerna. Amerikanska bilarna har väl alltid sett lite ihopplockade ut, se exempelvis tidiga S och fönsterlinjer.

Jag har inte behövt göra inställning på någon av mina. Jämt slitna däck och ligger bra på vägen. Min tredje verkar inte avvika från det beteendet.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Svårkörd SR som kränger

Inlägg av RareEarth »

AWD med originaldäcken har orolig styrning även om hjulinställningen är bra. Hur man upplever det är förstås subjektivt. När jag bytte till vinterdäcken som är smalare och på 18-tumsfälgar upplevde jag en stor skillnad. Mycket lugnare och bekvämare styrning.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7332
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Svårkörd SR som kränger

Inlägg av SwedishAdvocate »

RareEarth skrev: 02 dec 2024 16:33
AWD med originaldäcken har orolig styrning även om hjulinställningen är bra. Hur man upplever det är förstås subjektivt. När jag bytte till vinterdäcken som är smalare och på 18-tumsfälgar upplevde jag en stor skillnad. Mycket lugnare och bekvämare styrning.
Är väl värt att nämna att det väl inte är alla 18-tumsfälgar som passar till Y. Således gäller det väl att däckfirman man köper av har koll – som t.ex. de där norska Megahjul verkar ha när det gäller Teslas bilar…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Electron
Inlägg: 795
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Svårkörd SR som kränger

Inlägg av Electron »

AAKEE skrev: 02 dec 2024 13:08
Som de två ovanstående säger!

Tesla slänger ihop bilarna och hur hjulinställningen är mer slump än något annat.

Folk kommer säga att deras bil minsann var…men ”hemma på vår gata i stan”…


Tesla slarvar, det kan bli dyrt på däckskontot.
Alla som köper en Tesla borde åka och göra hjulinställning.

Känns bilen konstig med normalt tryck och inga jättekonstiga fälgar/ däck måste man göra en hjulinställning.
Exakt! Håller med. Hade jag vetat om det hade jag åkt direkt till verkstaden och kontrollerat hjulinställningen. Nu gjorde jag det… lite senare. Kostade nya däck.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Svårkörd SR som kränger

Inlägg av AAKEE »

Electron skrev: 02 dec 2024 17:06
AAKEE skrev: 02 dec 2024 13:08
Som de två ovanstående säger!

Tesla slänger ihop bilarna och hur hjulinställningen är mer slump än något annat.

Folk kommer säga att deras bil minsann var…men ”hemma på vår gata i stan”…


Tesla slarvar, det kan bli dyrt på däckskontot.
Alla som köper en Tesla borde åka och göra hjulinställning.

Känns bilen konstig med normalt tryck och inga jättekonstiga fälgar/ däck måste man göra en hjulinställning.
Exakt! Håller med. Hade jag vetat om det hade jag åkt direkt till verkstaden och kontrollerat hjulinställningen. Nu gjorde jag det… lite senare. Kostade nya däck.
Grannen åkte med sin familj till balkan på semester med sin nya Y. Kostade en hel uppsättning nya däck plus en hjulinställning innan de var hemma.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Svårkörd SR som kränger

Inlägg av AAKEE »

Jaegaern skrev: 02 dec 2024 14:48
AAKEE skrev: 02 dec 2024 13:08
Som de två ovanstående säger!

Tesla slänger ihop bilarna och hur hjulinställningen är mer slump än något annat.

Folk kommer säga att deras bil minsann var…men ”hemma på vår gata i stan”…


Tesla slarvar, det kan bli dyrt på däckskontot.
Alla som köper en Tesla borde åka och göra hjulinställning.

Känns bilen konstig med normalt tryck och inga jättekonstiga fälgar/ däck måste man göra en hjulinställning.
Är detta verkligen så illa? Jag tycker både CN och DE har rätt bra koll på grejerna. Amerikanska bilarna har väl alltid sett lite ihopplockade ut, se exempelvis tidiga S och fönsterlinjer.

Jag har inte behövt göra inställning på någon av mina. Jämt slitna däck och ligger bra på vägen. Min tredje verkar inte avvika från det beteendet.
Se mitt fetade högre upp.

Att någon enstaka eller 50% har fått en bil med bra hjulinställning hjälper inte de abdra 50%.

Det är bara gå in på tex svenska model Y-gruppen på Facebook för att se att förstörda däck är vanligt. Även oroliga bilar, som efter hjulinställning blivit bra.
Alla Svenska Y är antingen MIC eller MIG.

Det är rätt vanligt att Teslafanatiker, speciellt i Facebookgrupperna kraftfullt förnekar att det är möjligt att Tesla lämnar ut bilar med fel hjulinställning. Om det är ren och skär fanstism eller om man äger aktier och tror man kan påverka aktiekursen åt rätt håll vet jag inte, men det jag vet är att man inte hjälper någon genom att försöka tysta ned faktumet att bilarna från Tesla kommer med slumpartad hjulinställning.

Ett lite roligt motargument som är vanligt är att Audi, Bmw, Mercdedes och Volvo också lika ofta kommer med dålig hjulinställning och därför behövs ingen hjulinställning på en Tesla.
Hur de andra levererar sina bilar är ju oväsentligt.

Jag är lite putt på tesla efter att de levererade en bil med en buckla och vägrade ta ansvar för det.

Det har dock noll med att jag rekommenderar hjulinställning och är tydlig med hur dåligt det *kan* vara. Att jag skriver det är för att jag är 100% övertygad om att hjulinställningen på Teslor är slumpartat och att det kan bli väldigt dyrt att inte se över hjulinställningen när man köper en ny Tesla. Det är tråkigt att upptäcka det efter att bilen behöver 1-4 nya däck + att den där hjulinställningen liks fullt måste göras.

En Tesla som upplevs ostabil bör man asap åka och hjulinställa. Då har man tom tydliga infikatiiner på att det behövs.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 989
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Svårkörd SR som kränger

Inlägg av Freez »

jeppep skrev: 02 dec 2024 12:35
Hej!
Vi har två MY, en Performance och en SR.
Jag tycker körupplevelsen på dessa är som natt och dag.
Performance går bra på motorvägen och ligger still. Däremot med SR så får jag konstant arbeta med ratten för att hålla bilen i mitten av vägen och så har det varit ända sedan vi hämtade ut bilen.
Känslan är typ samma som när det är däckspår i vägen och bilen flyttar sig efter dom.
Jag kör inte SR till vardags utan det gör min fru, men jag har aldrig tyckt om att köra hennes bil och tänkt varje gång att jag skall ta tag i det.

Är det någon som vet om det är standard att SR uppför sig såhär eller är det något som man skall anmäla?
Vi har inte märkt av att däck slits ojämnt men jag har inte gjort någon superkoll.

Tack på förhand :D
Vad har du för några däck på SR? Mina friktionsdäck kan jag uppleva som krängiga.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Svårkörd SR som kränger

Inlägg av Jaegaern »

AAKEE skrev: 02 dec 2024 17:57
Jaegaern skrev: 02 dec 2024 14:48
AAKEE skrev: 02 dec 2024 13:08
Som de två ovanstående säger!

Tesla slänger ihop bilarna och hur hjulinställningen är mer slump än något annat.

Folk kommer säga att deras bil minsann var…men ”hemma på vår gata i stan”…


Tesla slarvar, det kan bli dyrt på däckskontot.
Alla som köper en Tesla borde åka och göra hjulinställning.

Känns bilen konstig med normalt tryck och inga jättekonstiga fälgar/ däck måste man göra en hjulinställning.
Är detta verkligen så illa? Jag tycker både CN och DE har rätt bra koll på grejerna. Amerikanska bilarna har väl alltid sett lite ihopplockade ut, se exempelvis tidiga S och fönsterlinjer.

Jag har inte behövt göra inställning på någon av mina. Jämt slitna däck och ligger bra på vägen. Min tredje verkar inte avvika från det beteendet.
Se mitt fetade högre upp.

Att någon enstaka eller 50% har fått en bil med bra hjulinställning hjälper inte de abdra 50%.

Det är bara gå in på tex svenska model Y-gruppen på Facebook för att se att förstörda däck är vanligt. Även oroliga bilar, som efter hjulinställning blivit bra.
Alla Svenska Y är antingen MIC eller MIG.

Det är rätt vanligt att Teslafanatiker, speciellt i Facebookgrupperna kraftfullt förnekar att det är möjligt att Tesla lämnar ut bilar med fel hjulinställning. Om det är ren och skär fanstism eller om man äger aktier och tror man kan påverka aktiekursen åt rätt håll vet jag inte, men det jag vet är att man inte hjälper någon genom att försöka tysta ned faktumet att bilarna från Tesla kommer med slumpartad hjulinställning.

Ett lite roligt motargument som är vanligt är att Audi, Bmw, Mercdedes och Volvo också lika ofta kommer med dålig hjulinställning och därför behövs ingen hjulinställning på en Tesla.
Hur de andra levererar sina bilar är ju oväsentligt.

Jag är lite putt på tesla efter att de levererade en bil med en buckla och vägrade ta ansvar för det.

Det har dock noll med att jag rekommenderar hjulinställning och är tydlig med hur dåligt det *kan* vara. Att jag skriver det är för att jag är 100% övertygad om att hjulinställningen på Teslor är slumpartat och att det kan bli väldigt dyrt att inte se över hjulinställningen när man köper en ny Tesla. Det är tråkigt att upptäcka det efter att bilen behöver 1-4 nya däck + att den där hjulinställningen liks fullt måste göras.

En Tesla som upplevs ostabil bör man asap åka och hjulinställa. Då har man tom tydliga infikatiiner på att det behövs.
Min fråga var om det är så illa att det är slumpartat vilket verkar naivt att tro. Jag är inte fanatiker utan försöker bara förstå vad det grundas på. Självklart gör man någon hjulinställning på bilarna, men vad det är för verktyg eller rutin borde ju diffa mellan tillverkare. Hade 50% av bilarna kommit med kass inställning hade det ju inte varit "dåligt" utan snarare katastrof. Då saknas ju hjulinställning helt från fabrik.

Det är lite samma med att många tidiga Y och ännu fler 3 hade kass ljusinställning. Det blev bättre med nya rutiner på fabrik och är inte alls lika vanligt idag.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4185
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Svårkörd SR som kränger

Inlägg av Maw »

Jaegaern skrev: 03 dec 2024 09:05
AAKEE skrev: 02 dec 2024 17:57
Jaegaern skrev: 02 dec 2024 14:48
AAKEE skrev: 02 dec 2024 13:08
Som de två ovanstående säger!

Tesla slänger ihop bilarna och hur hjulinställningen är mer slump än något annat.

Folk kommer säga att deras bil minsann var…men ”hemma på vår gata i stan”…


Tesla slarvar, det kan bli dyrt på däckskontot.
Alla som köper en Tesla borde åka och göra hjulinställning.

Känns bilen konstig med normalt tryck och inga jättekonstiga fälgar/ däck måste man göra en hjulinställning.
Är detta verkligen så illa? Jag tycker både CN och DE har rätt bra koll på grejerna. Amerikanska bilarna har väl alltid sett lite ihopplockade ut, se exempelvis tidiga S och fönsterlinjer.

Jag har inte behövt göra inställning på någon av mina. Jämt slitna däck och ligger bra på vägen. Min tredje verkar inte avvika från det beteendet.
Se mitt fetade högre upp.

Att någon enstaka eller 50% har fått en bil med bra hjulinställning hjälper inte de abdra 50%.

Det är bara gå in på tex svenska model Y-gruppen på Facebook för att se att förstörda däck är vanligt. Även oroliga bilar, som efter hjulinställning blivit bra.
Alla Svenska Y är antingen MIC eller MIG.

Det är rätt vanligt att Teslafanatiker, speciellt i Facebookgrupperna kraftfullt förnekar att det är möjligt att Tesla lämnar ut bilar med fel hjulinställning. Om det är ren och skär fanstism eller om man äger aktier och tror man kan påverka aktiekursen åt rätt håll vet jag inte, men det jag vet är att man inte hjälper någon genom att försöka tysta ned faktumet att bilarna från Tesla kommer med slumpartad hjulinställning.

Ett lite roligt motargument som är vanligt är att Audi, Bmw, Mercdedes och Volvo också lika ofta kommer med dålig hjulinställning och därför behövs ingen hjulinställning på en Tesla.
Hur de andra levererar sina bilar är ju oväsentligt.

Jag är lite putt på tesla efter att de levererade en bil med en buckla och vägrade ta ansvar för det.

Det har dock noll med att jag rekommenderar hjulinställning och är tydlig med hur dåligt det *kan* vara. Att jag skriver det är för att jag är 100% övertygad om att hjulinställningen på Teslor är slumpartat och att det kan bli väldigt dyrt att inte se över hjulinställningen när man köper en ny Tesla. Det är tråkigt att upptäcka det efter att bilen behöver 1-4 nya däck + att den där hjulinställningen liks fullt måste göras.

En Tesla som upplevs ostabil bör man asap åka och hjulinställa. Då har man tom tydliga infikatiiner på att det behövs.
Min fråga var om det är så illa att det är slumpartat vilket verkar naivt att tro. Jag är inte fanatiker utan försöker bara förstå vad det grundas på. Självklart gör man någon hjulinställning på bilarna, men vad det är för verktyg eller rutin borde ju diffa mellan tillverkare. Hade 50% av bilarna kommit med kass inställning hade det ju inte varit "dåligt" utan snarare katastrof. Då saknas ju hjulinställning helt från fabrik.

Det är lite samma med att många tidiga Y och ännu fler 3 hade kass ljusinställning. Det blev bättre med nya rutiner på fabrik och är inte alls lika vanligt idag.
Har det verkligen blivit bättre avseende ljusinställningen? Ny rutiner på fabriken? Vart har du fått detta ifrån?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Svårkörd SR som kränger

Inlägg av Jaegaern »

Maw skrev: 03 dec 2024 09:23
Jaegaern skrev: 03 dec 2024 09:05
AAKEE skrev: 02 dec 2024 17:57
Jaegaern skrev: 02 dec 2024 14:48
AAKEE skrev: 02 dec 2024 13:08
Som de två ovanstående säger!

Tesla slänger ihop bilarna och hur hjulinställningen är mer slump än något annat.

Folk kommer säga att deras bil minsann var…men ”hemma på vår gata i stan”…


Tesla slarvar, det kan bli dyrt på däckskontot.
Alla som köper en Tesla borde åka och göra hjulinställning.

Känns bilen konstig med normalt tryck och inga jättekonstiga fälgar/ däck måste man göra en hjulinställning.
Är detta verkligen så illa? Jag tycker både CN och DE har rätt bra koll på grejerna. Amerikanska bilarna har väl alltid sett lite ihopplockade ut, se exempelvis tidiga S och fönsterlinjer.

Jag har inte behövt göra inställning på någon av mina. Jämt slitna däck och ligger bra på vägen. Min tredje verkar inte avvika från det beteendet.
Se mitt fetade högre upp.

Att någon enstaka eller 50% har fått en bil med bra hjulinställning hjälper inte de abdra 50%.

Det är bara gå in på tex svenska model Y-gruppen på Facebook för att se att förstörda däck är vanligt. Även oroliga bilar, som efter hjulinställning blivit bra.
Alla Svenska Y är antingen MIC eller MIG.

Det är rätt vanligt att Teslafanatiker, speciellt i Facebookgrupperna kraftfullt förnekar att det är möjligt att Tesla lämnar ut bilar med fel hjulinställning. Om det är ren och skär fanstism eller om man äger aktier och tror man kan påverka aktiekursen åt rätt håll vet jag inte, men det jag vet är att man inte hjälper någon genom att försöka tysta ned faktumet att bilarna från Tesla kommer med slumpartad hjulinställning.

Ett lite roligt motargument som är vanligt är att Audi, Bmw, Mercdedes och Volvo också lika ofta kommer med dålig hjulinställning och därför behövs ingen hjulinställning på en Tesla.
Hur de andra levererar sina bilar är ju oväsentligt.

Jag är lite putt på tesla efter att de levererade en bil med en buckla och vägrade ta ansvar för det.

Det har dock noll med att jag rekommenderar hjulinställning och är tydlig med hur dåligt det *kan* vara. Att jag skriver det är för att jag är 100% övertygad om att hjulinställningen på Teslor är slumpartat och att det kan bli väldigt dyrt att inte se över hjulinställningen när man köper en ny Tesla. Det är tråkigt att upptäcka det efter att bilen behöver 1-4 nya däck + att den där hjulinställningen liks fullt måste göras.

En Tesla som upplevs ostabil bör man asap åka och hjulinställa. Då har man tom tydliga infikatiiner på att det behövs.
Min fråga var om det är så illa att det är slumpartat vilket verkar naivt att tro. Jag är inte fanatiker utan försöker bara förstå vad det grundas på. Självklart gör man någon hjulinställning på bilarna, men vad det är för verktyg eller rutin borde ju diffa mellan tillverkare. Hade 50% av bilarna kommit med kass inställning hade det ju inte varit "dåligt" utan snarare katastrof. Då saknas ju hjulinställning helt från fabrik.

Det är lite samma med att många tidiga Y och ännu fler 3 hade kass ljusinställning. Det blev bättre med nya rutiner på fabrik och är inte alls lika vanligt idag.
Har det verkligen blivit bättre avseende ljusinställningen? Ny rutiner på fabriken? Vart har du fått detta ifrån?
Ja jag vet ju inte om det är nya verktyg för monteringen, så något har ju blivit bättre/nytt, annorlunda eller nya rutiner kan väl nästan bekräftas vid annat resultat?

Ja det har blivit jättemycket bättre. Förut när man blev bländad kunde man gissa på Tesla och ofta få rätt. Nu är det inte alls ett problem.

En mycket liten datapool, men både min och min pappas Y från 21 var felinställda. Varav bådas nya från 24 är korrekt inställda.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: Svårkörd SR som kränger

Inlägg av Liqwid78 »

Lite överdriven att göra en hjulinställning utan att först undersöka att det behövs.
Det man behöver veta som konsument är att välja en däckverkstad som kan sitt yrke. Vid första eller andra bytet ska däckverkstaden kunna se symtom på felaktigt hjulinställning tex ojämnt slitage på däcken.

Rådgör med din lokala däckverkstad. Ju längre du väntar desto större risk är att man behöver köpa helt nya däck och i värsta fall måste alla däck bytas ut.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Svårkörd SR som kränger

Inlägg av mikebike »

Jaegaern skrev: 03 dec 2024 09:56
Maw skrev: 03 dec 2024 09:23
Jaegaern skrev: 03 dec 2024 09:05
AAKEE skrev: 02 dec 2024 17:57
Jaegaern skrev: 02 dec 2024 14:48


Är detta verkligen så illa? Jag tycker både CN och DE har rätt bra koll på grejerna. Amerikanska bilarna har väl alltid sett lite ihopplockade ut, se exempelvis tidiga S och fönsterlinjer.

Jag har inte behövt göra inställning på någon av mina. Jämt slitna däck och ligger bra på vägen. Min tredje verkar inte avvika från det beteendet.
Se mitt fetade högre upp.

Att någon enstaka eller 50% har fått en bil med bra hjulinställning hjälper inte de abdra 50%.

Det är bara gå in på tex svenska model Y-gruppen på Facebook för att se att förstörda däck är vanligt. Även oroliga bilar, som efter hjulinställning blivit bra.
Alla Svenska Y är antingen MIC eller MIG.

Det är rätt vanligt att Teslafanatiker, speciellt i Facebookgrupperna kraftfullt förnekar att det är möjligt att Tesla lämnar ut bilar med fel hjulinställning. Om det är ren och skär fanstism eller om man äger aktier och tror man kan påverka aktiekursen åt rätt håll vet jag inte, men det jag vet är att man inte hjälper någon genom att försöka tysta ned faktumet att bilarna från Tesla kommer med slumpartad hjulinställning.

Ett lite roligt motargument som är vanligt är att Audi, Bmw, Mercdedes och Volvo också lika ofta kommer med dålig hjulinställning och därför behövs ingen hjulinställning på en Tesla.
Hur de andra levererar sina bilar är ju oväsentligt.

Jag är lite putt på tesla efter att de levererade en bil med en buckla och vägrade ta ansvar för det.

Det har dock noll med att jag rekommenderar hjulinställning och är tydlig med hur dåligt det *kan* vara. Att jag skriver det är för att jag är 100% övertygad om att hjulinställningen på Teslor är slumpartat och att det kan bli väldigt dyrt att inte se över hjulinställningen när man köper en ny Tesla. Det är tråkigt att upptäcka det efter att bilen behöver 1-4 nya däck + att den där hjulinställningen liks fullt måste göras.

En Tesla som upplevs ostabil bör man asap åka och hjulinställa. Då har man tom tydliga infikatiiner på att det behövs.
Min fråga var om det är så illa att det är slumpartat vilket verkar naivt att tro. Jag är inte fanatiker utan försöker bara förstå vad det grundas på. Självklart gör man någon hjulinställning på bilarna, men vad det är för verktyg eller rutin borde ju diffa mellan tillverkare. Hade 50% av bilarna kommit med kass inställning hade det ju inte varit "dåligt" utan snarare katastrof. Då saknas ju hjulinställning helt från fabrik.

Det är lite samma med att många tidiga Y och ännu fler 3 hade kass ljusinställning. Det blev bättre med nya rutiner på fabrik och är inte alls lika vanligt idag.
Har det verkligen blivit bättre avseende ljusinställningen? Ny rutiner på fabriken? Vart har du fått detta ifrån?
Ja jag vet ju inte om det är nya verktyg för monteringen, så något har ju blivit bättre/nytt, annorlunda eller nya rutiner kan väl nästan bekräftas vid annat resultat?

Ja det har blivit jättemycket bättre. Förut när man blev bländad kunde man gissa på Tesla och ofta få rätt. Nu är det inte alls ett problem.

En mycket liten datapool, men både min och min pappas Y från 21 var felinställda. Varav bådas nya från 24 är korrekt inställda.
Fortfarande är 90% av alla bländande bilar en Tesla, vanligen en vit Model Y. :lol:

Det kan mycket väl vara så att de ändras med tiden, och med last.
Bilar med HID har ju automatisk justering, det verkar inte Teslor ha.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Svårkörd SR som kränger

Inlägg av AAKEE »

Jaegaern skrev: 03 dec 2024 09:05
AAKEE skrev: 02 dec 2024 17:57
Jaegaern skrev: 02 dec 2024 14:48
AAKEE skrev: 02 dec 2024 13:08
Som de två ovanstående säger!

Tesla slänger ihop bilarna och hur hjulinställningen är mer slump än något annat.

Folk kommer säga att deras bil minsann var…men ”hemma på vår gata i stan”…


Tesla slarvar, det kan bli dyrt på däckskontot.
Alla som köper en Tesla borde åka och göra hjulinställning.

Känns bilen konstig med normalt tryck och inga jättekonstiga fälgar/ däck måste man göra en hjulinställning.
Är detta verkligen så illa? Jag tycker både CN och DE har rätt bra koll på grejerna. Amerikanska bilarna har väl alltid sett lite ihopplockade ut, se exempelvis tidiga S och fönsterlinjer.

Jag har inte behövt göra inställning på någon av mina. Jämt slitna däck och ligger bra på vägen. Min tredje verkar inte avvika från det beteendet.
Se mitt fetade högre upp.

Att någon enstaka eller 50% har fått en bil med bra hjulinställning hjälper inte de abdra 50%.

Det är bara gå in på tex svenska model Y-gruppen på Facebook för att se att förstörda däck är vanligt. Även oroliga bilar, som efter hjulinställning blivit bra.
Alla Svenska Y är antingen MIC eller MIG.

Det är rätt vanligt att Teslafanatiker, speciellt i Facebookgrupperna kraftfullt förnekar att det är möjligt att Tesla lämnar ut bilar med fel hjulinställning. Om det är ren och skär fanstism eller om man äger aktier och tror man kan påverka aktiekursen åt rätt håll vet jag inte, men det jag vet är att man inte hjälper någon genom att försöka tysta ned faktumet att bilarna från Tesla kommer med slumpartad hjulinställning.

Ett lite roligt motargument som är vanligt är att Audi, Bmw, Mercdedes och Volvo också lika ofta kommer med dålig hjulinställning och därför behövs ingen hjulinställning på en Tesla.
Hur de andra levererar sina bilar är ju oväsentligt.

Jag är lite putt på tesla efter att de levererade en bil med en buckla och vägrade ta ansvar för det.

Det har dock noll med att jag rekommenderar hjulinställning och är tydlig med hur dåligt det *kan* vara. Att jag skriver det är för att jag är 100% övertygad om att hjulinställningen på Teslor är slumpartat och att det kan bli väldigt dyrt att inte se över hjulinställningen när man köper en ny Tesla. Det är tråkigt att upptäcka det efter att bilen behöver 1-4 nya däck + att den där hjulinställningen liks fullt måste göras.

En Tesla som upplevs ostabil bör man asap åka och hjulinställa. Då har man tom tydliga infikatiiner på att det behövs.
Min fråga var om det är så illa att det är slumpartat vilket verkar naivt att tro. Jag är inte fanatiker utan försöker bara förstå vad det grundas på. Självklart gör man någon hjulinställning på bilarna, men vad det är för verktyg eller rutin borde ju diffa mellan tillverkare. Hade 50% av bilarna kommit med kass inställning hade det ju inte varit "dåligt" utan snarare katastrof. Då saknas ju hjulinställning helt från fabrik.

Det är lite samma med att många tidiga Y och ännu fler 3 hade kass ljusinställning. Det blev bättre med nya rutiner på fabrik och är inte alls lika vanligt idag.
Självklart gör inte Tesla hjulinställning på bilarna på fabriken. Bygger man bilar snabbast i världen så har man garanterat räknat ut att tex ett toe-stag bak eller en styrarm ska vara XYZ mm lång för att toe ska bli ungefär rätt. Sen monteras den bara.

Problemet uppstår mest troligt när övriga bilen inte är så precis i var det fästet man monterar upphängningsdetaljerna sitter. Hur exakt form gigapressen ger på karrossen vet jag inte, men det är fult möjligt att det varierar lite för mycket.

Pressade plåtdetaljer blir inte superexakta och när man monterar tex skärmar/dörrar etc på en bil ihopsvetsad av pressade delar behövs justermån. Det är ju anledningen till Teslas ”Panelgaps” trots att andra biltillverkare klarat det rätt bra i > 100 år. Slarv som kommer från pressen att bygga bilarna fortare än det egentligen går.

Min M3P (Fremont) hade väldigt stor skillnad i caster på V/H fram, och det berodde (såvitt jag kunde mäta mig fram) på att infästningen av plattan för övre länkarmarna satt för långt bak på höger sida. (~ 0.5 grader mer än spec, egentligen inte justerbart).

Ett annat problem är att spektrumet för de hjulvinklar som anses ok enligt Teslas egen spec är för stort.
Som exempel är camber bak satt till -0.75 till -2.75 grader enligt specen på min S.

När man går över ungefär -1.5 grader brukar man börja få problem med slitage på insidan, och för att inte få det krävs korrekt toe in. Där är specen precis lika generös, så pekar bara hjulen ungefär framåt är det okey. (Ändå låg min S utanför den specen 😂).

Den vida rangen på inställning kommer antagligen ifrån att Tesla belat bygga bilarna fortare, och någon manager sagt att ”då kan vi inte hålla oss inom spec”.
Svaret blev troligen ”då utökar vi rangen i specen”.

Det är sannolikt därför som S Plaid har två olika specs: en med galet vid range, och en för hjulinställningen som ska göras när man köper track package - som har ungefär halverad, eller knapt det, range.

Närapå alla S med 21”-hjulen förstör sina bakhjul från fabrik. Det finns undantag, jag tror det är @Tellus som har beskrivit att däcken ör som nya.

Men, med en märklig setup från fabrik där hjulen får peka ungefär hursomhelst, och fabriker som inte ens klarar att bygga bilar inom specen är det inte konstigt att väldigt många S förstör bakhjulen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Svårkörd SR som kränger

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 03 dec 2024 10:14
Jaegaern skrev: 03 dec 2024 09:56
Maw skrev: 03 dec 2024 09:23
Jaegaern skrev: 03 dec 2024 09:05
AAKEE skrev: 02 dec 2024 17:57


Se mitt fetade högre upp.

Att någon enstaka eller 50% har fått en bil med bra hjulinställning hjälper inte de abdra 50%.

Det är bara gå in på tex svenska model Y-gruppen på Facebook för att se att förstörda däck är vanligt. Även oroliga bilar, som efter hjulinställning blivit bra.
Alla Svenska Y är antingen MIC eller MIG.

Det är rätt vanligt att Teslafanatiker, speciellt i Facebookgrupperna kraftfullt förnekar att det är möjligt att Tesla lämnar ut bilar med fel hjulinställning. Om det är ren och skär fanstism eller om man äger aktier och tror man kan påverka aktiekursen åt rätt håll vet jag inte, men det jag vet är att man inte hjälper någon genom att försöka tysta ned faktumet att bilarna från Tesla kommer med slumpartad hjulinställning.

Ett lite roligt motargument som är vanligt är att Audi, Bmw, Mercdedes och Volvo också lika ofta kommer med dålig hjulinställning och därför behövs ingen hjulinställning på en Tesla.
Hur de andra levererar sina bilar är ju oväsentligt.

Jag är lite putt på tesla efter att de levererade en bil med en buckla och vägrade ta ansvar för det.

Det har dock noll med att jag rekommenderar hjulinställning och är tydlig med hur dåligt det *kan* vara. Att jag skriver det är för att jag är 100% övertygad om att hjulinställningen på Teslor är slumpartat och att det kan bli väldigt dyrt att inte se över hjulinställningen när man köper en ny Tesla. Det är tråkigt att upptäcka det efter att bilen behöver 1-4 nya däck + att den där hjulinställningen liks fullt måste göras.

En Tesla som upplevs ostabil bör man asap åka och hjulinställa. Då har man tom tydliga infikatiiner på att det behövs.
Min fråga var om det är så illa att det är slumpartat vilket verkar naivt att tro. Jag är inte fanatiker utan försöker bara förstå vad det grundas på. Självklart gör man någon hjulinställning på bilarna, men vad det är för verktyg eller rutin borde ju diffa mellan tillverkare. Hade 50% av bilarna kommit med kass inställning hade det ju inte varit "dåligt" utan snarare katastrof. Då saknas ju hjulinställning helt från fabrik.

Det är lite samma med att många tidiga Y och ännu fler 3 hade kass ljusinställning. Det blev bättre med nya rutiner på fabrik och är inte alls lika vanligt idag.
Har det verkligen blivit bättre avseende ljusinställningen? Ny rutiner på fabriken? Vart har du fått detta ifrån?
Ja jag vet ju inte om det är nya verktyg för monteringen, så något har ju blivit bättre/nytt, annorlunda eller nya rutiner kan väl nästan bekräftas vid annat resultat?

Ja det har blivit jättemycket bättre. Förut när man blev bländad kunde man gissa på Tesla och ofta få rätt. Nu är det inte alls ett problem.

En mycket liten datapool, men både min och min pappas Y från 21 var felinställda. Varav bådas nya från 24 är korrekt inställda.
Fortfarande är 90% av alla bländande bilar en Tesla, vanligen en vit Model Y. :lol:

Det kan mycket väl vara så att de ändras med tiden, och med last.
Bilar med HID har ju automatisk justering, det verkar inte Teslor ha.
Exakt. Det må ha blivit mindre dåligt men det är inte bra.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 329
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Svårkörd SR som kränger

Inlägg av tnjo »

Liqwid78 skrev: 03 dec 2024 10:12
Lite överdriven att göra en hjulinställning utan att först undersöka att det behövs.
Det man behöver veta som konsument är att välja en däckverkstad som kan sitt yrke. Vid första eller andra bytet ska däckverkstaden kunna se symtom på felaktigt hjulinställning tex ojämnt slitage på däcken.

Rådgör med din lokala däckverkstad. Ju längre du väntar desto större risk är att man behöver köpa helt nya däck och i värsta fall måste alla däck bytas ut.
En hjulinställning kostar väl runt en tusenlapp, inga större pengar om man slipper köpa ny uppsättning däck istället för att vänta speciellt om bilen beter sig oroligt när man kör
tesla newbie
Inlägg: 739
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Svårkörd SR som kränger

Inlägg av tesla newbie »

AAKEE skrev: 03 dec 2024 10:38
Jaegaern skrev: 03 dec 2024 09:05
AAKEE skrev: 02 dec 2024 17:57
Jaegaern skrev: 02 dec 2024 14:48
AAKEE skrev: 02 dec 2024 13:08
Som de två ovanstående säger!

Tesla slänger ihop bilarna och hur hjulinställningen är mer slump än något annat.

Folk kommer säga att deras bil minsann var…men ”hemma på vår gata i stan”…


Tesla slarvar, det kan bli dyrt på däckskontot.
Alla som köper en Tesla borde åka och göra hjulinställning.

Känns bilen konstig med normalt tryck och inga jättekonstiga fälgar/ däck måste man göra en hjulinställning.
Är detta verkligen så illa? Jag tycker både CN och DE har rätt bra koll på grejerna. Amerikanska bilarna har väl alltid sett lite ihopplockade ut, se exempelvis tidiga S och fönsterlinjer.

Jag har inte behövt göra inställning på någon av mina. Jämt slitna däck och ligger bra på vägen. Min tredje verkar inte avvika från det beteendet.
Se mitt fetade högre upp.

Att någon enstaka eller 50% har fått en bil med bra hjulinställning hjälper inte de abdra 50%.

Det är bara gå in på tex svenska model Y-gruppen på Facebook för att se att förstörda däck är vanligt. Även oroliga bilar, som efter hjulinställning blivit bra.
Alla Svenska Y är antingen MIC eller MIG.

Det är rätt vanligt att Teslafanatiker, speciellt i Facebookgrupperna kraftfullt förnekar att det är möjligt att Tesla lämnar ut bilar med fel hjulinställning. Om det är ren och skär fanstism eller om man äger aktier och tror man kan påverka aktiekursen åt rätt håll vet jag inte, men det jag vet är att man inte hjälper någon genom att försöka tysta ned faktumet att bilarna från Tesla kommer med slumpartad hjulinställning.

Ett lite roligt motargument som är vanligt är att Audi, Bmw, Mercdedes och Volvo också lika ofta kommer med dålig hjulinställning och därför behövs ingen hjulinställning på en Tesla.
Hur de andra levererar sina bilar är ju oväsentligt.

Jag är lite putt på tesla efter att de levererade en bil med en buckla och vägrade ta ansvar för det.

Det har dock noll med att jag rekommenderar hjulinställning och är tydlig med hur dåligt det *kan* vara. Att jag skriver det är för att jag är 100% övertygad om att hjulinställningen på Teslor är slumpartat och att det kan bli väldigt dyrt att inte se över hjulinställningen när man köper en ny Tesla. Det är tråkigt att upptäcka det efter att bilen behöver 1-4 nya däck + att den där hjulinställningen liks fullt måste göras.

En Tesla som upplevs ostabil bör man asap åka och hjulinställa. Då har man tom tydliga infikatiiner på att det behövs.
Min fråga var om det är så illa att det är slumpartat vilket verkar naivt att tro. Jag är inte fanatiker utan försöker bara förstå vad det grundas på. Självklart gör man någon hjulinställning på bilarna, men vad det är för verktyg eller rutin borde ju diffa mellan tillverkare. Hade 50% av bilarna kommit med kass inställning hade det ju inte varit "dåligt" utan snarare katastrof. Då saknas ju hjulinställning helt från fabrik.

Det är lite samma med att många tidiga Y och ännu fler 3 hade kass ljusinställning. Det blev bättre med nya rutiner på fabrik och är inte alls lika vanligt idag.
Självklart gör inte Tesla hjulinställning på bilarna på fabriken. Bygger man bilar snabbast i världen så har man garanterat räknat ut att tex ett toe-stag bak eller en styrarm ska vara XYZ mm lång för att toe ska bli ungefär rätt. Sen monteras den bara.

Problemet uppstår mest troligt när övriga bilen inte är så precis i var det fästet man monterar upphängningsdetaljerna sitter. Hur exakt form gigapressen ger på karrossen vet jag inte, men det är fult möjligt att det varierar lite för mycket.

Pressade plåtdetaljer blir inte superexakta och när man monterar tex skärmar/dörrar etc på en bil ihopsvetsad av pressade delar behövs justermån. Det är ju anledningen till Teslas ”Panelgaps” trots att andra biltillverkare klarat det rätt bra i > 100 år. Slarv som kommer från pressen att bygga bilarna fortare än det egentligen går.

Min M3P (Fremont) hade väldigt stor skillnad i caster på V/H fram, och det berodde (såvitt jag kunde mäta mig fram) på att infästningen av plattan för övre länkarmarna satt för långt bak på höger sida. (~ 0.5 grader mer än spec, egentligen inte justerbart).

Ett annat problem är att spektrumet för de hjulvinklar som anses ok enligt Teslas egen spec är för stort.
Som exempel är camber bak satt till -0.75 till -2.75 grader enligt specen på min S.

När man går över ungefär -1.5 grader brukar man börja få problem med slitage på insidan, och för att inte få det krävs korrekt toe in. Där är specen precis lika generös, så pekar bara hjulen ungefär framåt är det okey. (Ändå låg min S utanför den specen 😂).

Den vida rangen på inställning kommer antagligen ifrån att Tesla belat bygga bilarna fortare, och någon manager sagt att ”då kan vi inte hålla oss inom spec”.
Svaret blev troligen ”då utökar vi rangen i specen”.

Det är sannolikt därför som S Plaid har två olika specs: en med galet vid range, och en för hjulinställningen som ska göras när man köper track package - som har ungefär halverad, eller knapt det, range.

Närapå alla S med 21”-hjulen förstör sina bakhjul från fabrik. Det finns undantag, jag tror det är @Tellus som har beskrivit att däcken ör som nya.

Men, med en märklig setup från fabrik där hjulen får peka ungefär hursomhelst, och fabriker som inte ens klarar att bygga bilar inom specen är det inte konstigt att väldigt många S förstör bakhjulen.
De två bilar du har erfarenhet av kommer ju dock båda från Fremont-fabriken som väl är lite ökänd för sin dåliga tillverkningskvalité. De första Model Y som kom därifrån 2020 var ju en veritabel katastrof när det gäller panelgaps. Min Model Y tillverkad i Shanghai ser bra ut med avseende på panelgaps. Inte sämre än min förra BMW i alla fall. Bilen går riktigt stabilt på vägen och är inte lika spårkänslig som BMW:n (X3 2015). Trots 3 cm bredare däck på Teslan.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Svårkörd SR som kränger

Inlägg av Jaegaern »

AAKEE skrev: 03 dec 2024 10:38
Jaegaern skrev: 03 dec 2024 09:05
AAKEE skrev: 02 dec 2024 17:57
Jaegaern skrev: 02 dec 2024 14:48
AAKEE skrev: 02 dec 2024 13:08
Som de två ovanstående säger!

Tesla slänger ihop bilarna och hur hjulinställningen är mer slump än något annat.

Folk kommer säga att deras bil minsann var…men ”hemma på vår gata i stan”…


Tesla slarvar, det kan bli dyrt på däckskontot.
Alla som köper en Tesla borde åka och göra hjulinställning.

Känns bilen konstig med normalt tryck och inga jättekonstiga fälgar/ däck måste man göra en hjulinställning.
Är detta verkligen så illa? Jag tycker både CN och DE har rätt bra koll på grejerna. Amerikanska bilarna har väl alltid sett lite ihopplockade ut, se exempelvis tidiga S och fönsterlinjer.

Jag har inte behövt göra inställning på någon av mina. Jämt slitna däck och ligger bra på vägen. Min tredje verkar inte avvika från det beteendet.
Se mitt fetade högre upp.

Att någon enstaka eller 50% har fått en bil med bra hjulinställning hjälper inte de abdra 50%.

Det är bara gå in på tex svenska model Y-gruppen på Facebook för att se att förstörda däck är vanligt. Även oroliga bilar, som efter hjulinställning blivit bra.
Alla Svenska Y är antingen MIC eller MIG.

Det är rätt vanligt att Teslafanatiker, speciellt i Facebookgrupperna kraftfullt förnekar att det är möjligt att Tesla lämnar ut bilar med fel hjulinställning. Om det är ren och skär fanstism eller om man äger aktier och tror man kan påverka aktiekursen åt rätt håll vet jag inte, men det jag vet är att man inte hjälper någon genom att försöka tysta ned faktumet att bilarna från Tesla kommer med slumpartad hjulinställning.

Ett lite roligt motargument som är vanligt är att Audi, Bmw, Mercdedes och Volvo också lika ofta kommer med dålig hjulinställning och därför behövs ingen hjulinställning på en Tesla.
Hur de andra levererar sina bilar är ju oväsentligt.

Jag är lite putt på tesla efter att de levererade en bil med en buckla och vägrade ta ansvar för det.

Det har dock noll med att jag rekommenderar hjulinställning och är tydlig med hur dåligt det *kan* vara. Att jag skriver det är för att jag är 100% övertygad om att hjulinställningen på Teslor är slumpartat och att det kan bli väldigt dyrt att inte se över hjulinställningen när man köper en ny Tesla. Det är tråkigt att upptäcka det efter att bilen behöver 1-4 nya däck + att den där hjulinställningen liks fullt måste göras.

En Tesla som upplevs ostabil bör man asap åka och hjulinställa. Då har man tom tydliga infikatiiner på att det behövs.
Min fråga var om det är så illa att det är slumpartat vilket verkar naivt att tro. Jag är inte fanatiker utan försöker bara förstå vad det grundas på. Självklart gör man någon hjulinställning på bilarna, men vad det är för verktyg eller rutin borde ju diffa mellan tillverkare. Hade 50% av bilarna kommit med kass inställning hade det ju inte varit "dåligt" utan snarare katastrof. Då saknas ju hjulinställning helt från fabrik.

Det är lite samma med att många tidiga Y och ännu fler 3 hade kass ljusinställning. Det blev bättre med nya rutiner på fabrik och är inte alls lika vanligt idag.
Självklart gör inte Tesla hjulinställning på bilarna på fabriken. Bygger man bilar snabbast i världen så har man garanterat räknat ut att tex ett toe-stag bak eller en styrarm ska vara XYZ mm lång för att toe ska bli ungefär rätt. Sen monteras den bara.

Problemet uppstår mest troligt när övriga bilen inte är så precis i var det fästet man monterar upphängningsdetaljerna sitter. Hur exakt form gigapressen ger på karrossen vet jag inte, men det är fult möjligt att det varierar lite för mycket.

Pressade plåtdetaljer blir inte superexakta och när man monterar tex skärmar/dörrar etc på en bil ihopsvetsad av pressade delar behövs justermån. Det är ju anledningen till Teslas ”Panelgaps” trots att andra biltillverkare klarat det rätt bra i > 100 år. Slarv som kommer från pressen att bygga bilarna fortare än det egentligen går.

Min M3P (Fremont) hade väldigt stor skillnad i caster på V/H fram, och det berodde (såvitt jag kunde mäta mig fram) på att infästningen av plattan för övre länkarmarna satt för långt bak på höger sida. (~ 0.5 grader mer än spec, egentligen inte justerbart).

Ett annat problem är att spektrumet för de hjulvinklar som anses ok enligt Teslas egen spec är för stort.
Som exempel är camber bak satt till -0.75 till -2.75 grader enligt specen på min S.

När man går över ungefär -1.5 grader brukar man börja få problem med slitage på insidan, och för att inte få det krävs korrekt toe in. Där är specen precis lika generös, så pekar bara hjulen ungefär framåt är det okey. (Ändå låg min S utanför den specen 😂).

Den vida rangen på inställning kommer antagligen ifrån att Tesla belat bygga bilarna fortare, och någon manager sagt att ”då kan vi inte hålla oss inom spec”.
Svaret blev troligen ”då utökar vi rangen i specen”.

Det är sannolikt därför som S Plaid har två olika specs: en med galet vid range, och en för hjulinställningen som ska göras när man köper track package - som har ungefär halverad, eller knapt det, range.

Närapå alla S med 21”-hjulen förstör sina bakhjul från fabrik. Det finns undantag, jag tror det är @Tellus som har beskrivit att däcken ör som nya.

Men, med en märklig setup från fabrik där hjulen får peka ungefär hursomhelst, och fabriker som inte ens klarar att bygga bilar inom specen är det inte konstigt att väldigt många S förstör bakhjulen.
Ja det låter troligt att det görs så. Och därav finns säkerligen en tolerans som fungerar för de flesta.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 535
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Svårkörd SR som kränger

Inlägg av Teslared »

En hjulinställning är inte ok enligt Teslas spec som är alldeles för vid, tillåter för stor variation av vinklar som AAkEE skrev. Problemet är att däckverkstäderna ofta följer den specen och då kan det bli hur som helst. Man måste styra upp verkstan med önskade vinklar eller justera slitagebild.
Skriv svar