SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5795
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 10 jan 2025 09:52
AAKEE skrev: 09 jan 2025 21:17
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2025 22:52
Än så länge är det ingen 3 Högland eller S Palladium som är anmäld för deltagande.
Jag är anmäld, S Palladium.
Har du nyligen anmält dig, men deltagarlistan på secc.se inte har hunnit uppdateras?
Ja, man ska väl få en bekräftelse innan de lägger upp det i listan gissar jag.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av Niklas Z »

AAKEE skrev: 10 jan 2025 10:08
Ja, man ska väl få en bekräftelse innan de lägger upp det i listan gissar jag.
Det har inte jag fått, vare sig i år eller förra året.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
p1457
elbilist
Inlägg: 313
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av p1457 »

Jag är jättesugen på att ställa upp i min Xpeng G9P. Men det är mycket som ska klaffa med semester och familjen för att det ska gå.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av Niklas Z »

p1457 skrev: 10 jan 2025 11:41
Jag är jättesugen på att ställa upp i min Xpeng G9P. Men det är mycket som ska klaffa med semester och familjen för att det ska gå.
Hoppas att du får ihop det.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5795
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 10 jan 2025 10:13
AAKEE skrev: 10 jan 2025 10:08
Ja, man ska väl få en bekräftelse innan de lägger upp det i listan gissar jag.
Det har inte jag fått, vare sig i år eller förra året.
Din plats i tävlingen är reserverad så fort vi har bekräftat din anmälan.
Välkommen!
Jag ser att de anmälda som läggs in får en text med ”Deltager för X-te gången” vilket troligen inte AI gör automatiskt.

Jag räknar med att det krävs handpåläggning innan man syns. Det såg definitivt ut som att min anmälan gick igenom rent digitalt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1168
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av Arctic Drifter »

AAKEE skrev: 09 jan 2025 21:17
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2025 22:52
Än så länge är det ingen 3 Högland eller S Palladium som är anmäld för deltagande.
Jag är anmäld, S Palladium.
Grymt! Du får ju en bra introduktion till sträckan på inställelseresan också :lol:
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
col
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 31 maj 2023 11:03
Referralkod: ts.la/christer492317

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av col »

AAKEE skrev: 10 jan 2025 13:29
Niklas Z skrev: 10 jan 2025 10:13
AAKEE skrev: 10 jan 2025 10:08
Ja, man ska väl få en bekräftelse innan de lägger upp det i listan gissar jag.
Det har inte jag fått, vare sig i år eller förra året.
Din plats i tävlingen är reserverad så fort vi har bekräftat din anmälan.
Välkommen!
Jag ser att de anmälda som läggs in får en text med ”Deltager för X-te gången” vilket troligen inte AI gör automatiskt.

Jag räknar med att det krävs handpåläggning innan man syns. Det såg definitivt ut som att min anmälan gick igenom rent digitalt.
Din anmälan kom in i går kväll. Läggs in på hemsidan manuellt.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 1023
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av Generalbogge »

col skrev: 10 jan 2025 14:17
AAKEE skrev: 10 jan 2025 13:29
Niklas Z skrev: 10 jan 2025 10:13
AAKEE skrev: 10 jan 2025 10:08
Ja, man ska väl få en bekräftelse innan de lägger upp det i listan gissar jag.
Det har inte jag fått, vare sig i år eller förra året.
Din plats i tävlingen är reserverad så fort vi har bekräftat din anmälan.
Välkommen!
Jag ser att de anmälda som läggs in får en text med ”Deltager för X-te gången” vilket troligen inte AI gör automatiskt.

Jag räknar med att det krävs handpåläggning innan man syns. Det såg definitivt ut som att min anmälan gick igenom rent digitalt.
Din anmälan kom in i går kväll. Läggs in på hemsidan manuellt.
Hej AAKEE,

Nu är hemsidan uppdaterad, trevligt att du vill vara med. Vi förväntar oss inget annat än en vinst ifrån din sida :)
Du har i alla fall byggt upp mina förväntningar rejält :)

Även några andra har anmält sig, så totalt 13st just nu. Tesla ser ut att få ett starkt startfält detta året.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5795
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av AAKEE »

Generalbogge skrev: 11 jan 2025 10:58
col skrev: 10 jan 2025 14:17
AAKEE skrev: 10 jan 2025 13:29
Niklas Z skrev: 10 jan 2025 10:13
AAKEE skrev: 10 jan 2025 10:08
Ja, man ska väl få en bekräftelse innan de lägger upp det i listan gissar jag.
Det har inte jag fått, vare sig i år eller förra året.
Din plats i tävlingen är reserverad så fort vi har bekräftat din anmälan.
Välkommen!
Jag ser att de anmälda som läggs in får en text med ”Deltager för X-te gången” vilket troligen inte AI gör automatiskt.

Jag räknar med att det krävs handpåläggning innan man syns. Det såg definitivt ut som att min anmälan gick igenom rent digitalt.
Din anmälan kom in i går kväll. Läggs in på hemsidan manuellt.
Hej AAKEE,

Nu är hemsidan uppdaterad, trevligt att du vill vara med. Vi förväntar oss inget annat än en vinst ifrån din sida :)
Du har i alla fall byggt upp mina förväntningar rejält :)

Även några andra har anmält sig, så totalt 13st just nu. Tesla ser ut att få ett starkt startfält detta året.
Låter bra, många deltagare och svårt motstånd gör det roligare. Någon batteribytare borde vara med ock.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12620
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av Fredrik j »

En lastbil är ju väldigt intressant.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7326
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nytt rekord i antalet anmälda ekipage som jag förstår det. Nu är dom uppe i hela 20(!) st. När börjar det bli risk för köer vid snabbladdarna? ;) Finns det någon övre gräns då de inte längre tar emot fler anmälningar?

Ytterligare observationer… ;)

Verkar som 'Team Nio' har delat på sig. Står fortfarande TBD på Laddvin som väl är den i 'Team Nio' som varit mest aktiv på det här forumet. På hans 'co-pilot' från i fjol(?) står det bara "NIO". Men gissar att det är ET5 Sedan, eftersom det väl fortf. är den av Nios modeller som kan prestera bäst i det här racet.

Men splitten i 'Team Nio' är ju lite intressant… Intriger? ;) Eller kommer de försöka ta en dubbel i alla fall och typ tävla om vem som kommer först till första batteribytesstationen?… Finns det fortfarande två olika sorters batterier i dom där stationerna? Om både Laddvin och hans co-pilot är med och kör – kommer då båda att kunna få det bättre batteriet vid båda sina batteribyten?…

Läste i en annan tråd att iAkita fått en bättre laddkurva till sin i4 via OTA*. Så ska bli lite intressant att se hur mkt bättre resultat han kan få i år.

Utöver den här nu anmälda Nion kan jag inte se att det finns ngt ekipage som kommer kunna hota AAKEE's Model S eller Jojjes och Niklas Model 3or… Skulle väl vara iAkitas i4 i så fall om laddkurvan förbättrats så pass*. P-star 2an som var med och körde ifjol laddade ju tydligen rätt snabbt och kunde på så vis hänga med i täten…

EDIT:
*Kom på att jag inte vet om han fick den här OTA-uppdateringen före eller efter SECC 2024…

EDIT2:
*OTA-uppdateringen kom efter SECC 2024. Mer detaljer här:
viewtopic.php?p=834427#p834427
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 5 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5795
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 17 jan 2025 11:09

Utöver den här nu anmälda Nion kan jag inte se att det finns ngt ekipage som kommer kunna hota AAKEE's Model S eller Jojjes och Niklas Model 3or… Skulle väl vara iAkitas i4 i så fall om laddkurvan förbättrats så pass. P-star 2an som var med och körde ifjol laddade ju tydligen rätt snabbt och kunde på så vis hänga med i täten…
Har dålig koll på Beemers, vi får väl hoppas att uppdateringen gör det tight.

Annars är treorna jäkligt vassa, att de snittar lite långsammare laddning än S tar de nog igen på låg förbrukning.

Batteribytarna är snabba, men som jag förstått det finns det bara 1 plats vilket gör att det kanske är surt att komma dit nästan samtidigt som tvåa?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av Niklas Z »

SwedishAdvocate skrev: 17 jan 2025 11:09
Nytt rekord i antalet anmälda ekipage som jag förstår det. Nu är dom uppe i hela 20(!) st. När börjar det bli risk för köer vid snabbladdarna? ;) Har dom någon övre gräns då de inte längre tar emot fler anmälningar?
Det har tidigare diskuterats att bilda två startgrupper om antalet anmälda blir stort. De skulla då få starta med t ex en timmes intervall. Därmed skulle risken för trängsel på laddstationerna minska.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1168
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av Arctic Drifter »

Jag kommer inte delta, men kan tänka mig ett samarbete.

Jag kan erbjuda slipstream genom Norrbotten, bara hänga på husvagnen på MYP'en. Borde hjälpa förbrukningen rätt bra för den som ligger bakom. Vore det godkänt enligt regelverket? :lol:
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2667
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av frippe »

Arctic Drifter skrev: 17 jan 2025 12:35
Jag kommer inte delta, men kan tänka mig ett samarbete.

Jag kan erbjuda slipstream genom Norrbotten, bara hänga på husvagnen på MYP'en. Borde hjälpa förbrukningen rätt bra för den som ligger bakom. Vore det godkänt enligt regelverket? :lol:
Kan du köra ekipaget i normal motorvägsfart så kan det nog vara välkommet, men om du håller lagstadgad hastighet kan det bli tufft att få ihop en konkurrenskraftig tid.
Model Y LR.
Model S70D
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av iAkita »

SwedishAdvocate skrev: 17 jan 2025 11:09
Utöver den här nu anmälda Nion kan jag inte se att det finns ngt ekipage som kommer kunna hota AAKEE's Model S eller Jojjes och Niklas Model 3or… Skulle väl vara iAkitas i4 i så fall om laddkurvan förbättrats så pass*. P-star 2an som var med och körde ifjol laddade ju tydligen rätt snabbt och kunde på så vis hänga med i täten…
En i4 M50 har ingen chans mot 3:orna. Förra året drog min bil 20% mer än Niklas, som körde samma väg. I och med att maximala laddeffekten är högre i Model 3 och de kan koppla ut tidigt i laddkurvan på grund av den låga förbrukningen, så spelar det ingen roll om i4 har högre genomsnittseffekt upp till säg 70-80%. i4 eDrive 40 hade haft bättre chans att hänga på men fortfarande svårt att vinna. De enda riktiga konkurrenterna till Tesla i årets startfält skulle vara EV6 eller Ioniq 6, om de kör bra.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av manneson »

iAkita skrev: 17 jan 2025 12:56
SwedishAdvocate skrev: 17 jan 2025 11:09
Utöver den här nu anmälda Nion kan jag inte se att det finns ngt ekipage som kommer kunna hota AAKEE's Model S eller Jojjes och Niklas Model 3or… Skulle väl vara iAkitas i4 i så fall om laddkurvan förbättrats så pass*. P-star 2an som var med och körde ifjol laddade ju tydligen rätt snabbt och kunde på så vis hänga med i täten…
En i4 M50 har ingen chans mot 3:orna. Förra året drog min bil 20% mer än Niklas, som körde samma väg. I och med att maximala laddeffekten är högre i Model 3 och de kan koppla ut tidigt i laddkurvan på grund av den låga förbrukningen, så spelar det ingen roll om i4 har högre genomsnittseffekt upp till säg 70-80%. i4 eDrive 40 hade haft bättre chans att hänga på men fortfarande svårt att vinna. De enda riktiga konkurrenterna till Tesla i årets startfält skulle vara EV6 eller Ioniq 6, om de kör bra.
Du körde väl ett par ggr med EV6 dock? Var väl ändå någon timme efter.

Jag tror en EQS borde kunna utmana. Kan använda samma laddare som Tesla och har enormt stort batteri samt förhållandevis låg förbrukning. Men laddar den tillräckligt snabbt? Tveksamt.
Taycan eller Audi GT borde också kunna vara med i toppen.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av iAkita »

manneson skrev: 17 jan 2025 13:43
iAkita skrev: 17 jan 2025 12:56
SwedishAdvocate skrev: 17 jan 2025 11:09
Utöver den här nu anmälda Nion kan jag inte se att det finns ngt ekipage som kommer kunna hota AAKEE's Model S eller Jojjes och Niklas Model 3or… Skulle väl vara iAkitas i4 i så fall om laddkurvan förbättrats så pass*. P-star 2an som var med och körde ifjol laddade ju tydligen rätt snabbt och kunde på så vis hänga med i täten…
En i4 M50 har ingen chans mot 3:orna. Förra året drog min bil 20% mer än Niklas, som körde samma väg. I och med att maximala laddeffekten är högre i Model 3 och de kan koppla ut tidigt i laddkurvan på grund av den låga förbrukningen, så spelar det ingen roll om i4 har högre genomsnittseffekt upp till säg 70-80%. i4 eDrive 40 hade haft bättre chans att hänga på men fortfarande svårt att vinna. De enda riktiga konkurrenterna till Tesla i årets startfält skulle vara EV6 eller Ioniq 6, om de kör bra.
Du körde väl ett par ggr med EV6 dock? Var väl ändå någon timme efter.
Jo. Men min bästa laddtid med EV6 är ca 1,5 timme. Det är bara 10-15 minuter sämre än 3:orna och då var det ändå inte en perfekt körning. Resten av tidsskillnaden beror på att jag inte kör lika snabbt ock kanske tolkar reglerna striktare. Jag har alltid 30-60 minuter längre körtid än vinnaren, förutom kanske förra året.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av Niklas Z »

Man ska naturligtvis vara oerhört försiktig med tumregler av typen "låg förbrukning slår bra laddkurva", men lite ligger det nog i påståendet.
En annan jämförelse kan jag göra från SECC 2023. Då kom jag i mål en billängd före Fredrik (Datzun). Han körde då en M3LR med det större LG-batteriet, som har klart sämre laddkurva än det Panasonicbatteri som sitter i min bil. Å andra sidan drog hans bil nästan 10 % mindre än min. Troligen hade jag inte kommit före honom om jag inte haft lite tur, men skillnaden var i vilket fall hårfin. Den lägre förbrukningen hos hans bil kompenserade fullt ut den sämre laddkurvan.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5795
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av AAKEE »

Arctic Drifter skrev: 17 jan 2025 12:35
Jag kommer inte delta, men kan tänka mig ett samarbete.

Jag kan erbjuda slipstream genom Norrbotten, bara hänga på husvagnen på MYP'en. Borde hjälpa förbrukningen rätt bra för den som ligger bakom. Vore det godkänt enligt regelverket? :lol:
Jag beställer 111km/h GPS-fart genom hela norrbotten 😅
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5795
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 17 jan 2025 13:59
Man ska naturligtvis vara oerhört försiktig med tumregler av typen "låg förbrukning slår bra laddkurva", men lite ligger det nog i påståendet.
Både och är såklart bäst.

Det går däremot påverka bilens förbrukning en hel del, men laddhastigheten är ju svår att göra ngt åt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av Niklas Z »

AAKEE skrev: 17 jan 2025 17:15
Niklas Z skrev: 17 jan 2025 13:59
Man ska naturligtvis vara oerhört försiktig med tumregler av typen "låg förbrukning slår bra laddkurva", men lite ligger det nog i påståendet.
Både och är såklart bäst.

Det går däremot påverka bilens förbrukning en hel del, men laddhastigheten är ju svår att göra ngt åt.
Ja, kan man få båda i en bil så är det ju bäst. Fördelen med låg förbrukning är inte bara att färre kWh behöver laddas, det kan också bli lättare att hålla sig i den del av laddkurvan som är mest gynnsam. Låg förbrukning kan då gynna SECC-tiderna på två sätt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5795
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 17 jan 2025 17:20
AAKEE skrev: 17 jan 2025 17:15
Niklas Z skrev: 17 jan 2025 13:59
Man ska naturligtvis vara oerhört försiktig med tumregler av typen "låg förbrukning slår bra laddkurva", men lite ligger det nog i påståendet.
Både och är såklart bäst.

Det går däremot påverka bilens förbrukning en hel del, men laddhastigheten är ju svår att göra ngt åt.
Ja, kan man få båda i en bil så är det ju bäst. Fördelen med låg förbrukning är inte bara att färre kWh behöver laddas, det kan också bli lättare att hålla sig i den del av laddkurvan som är mest gynnsam. Låg förbrukning kan då gynna SECC-tiderna på två sätt.
Exakt, det är så man vinner. (Om man inte bara dumpar batteriet och tar ett nytt såklart 😅.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av iAkita »

Niklas Z skrev: 17 jan 2025 17:20
AAKEE skrev: 17 jan 2025 17:15
Niklas Z skrev: 17 jan 2025 13:59
Man ska naturligtvis vara oerhört försiktig med tumregler av typen "låg förbrukning slår bra laddkurva", men lite ligger det nog i påståendet.
Både och är såklart bäst.

Det går däremot påverka bilens förbrukning en hel del, men laddhastigheten är ju svår att göra ngt åt.
Ja, kan man få båda i en bil så är det ju bäst. Fördelen med låg förbrukning är inte bara att färre kWh behöver laddas, det kan också bli lättare att hålla sig i den del av laddkurvan som är mest gynnsam. Låg förbrukning kan då gynna SECC-tiderna på två sätt.
Exakt så! eGMP bilarna laddar med mellan 230-240 kW hela vägen upp till ca 57%, och galet snabbt även därefter. I vardagslångkörning är det en fördel mot Teslorna (tycker jag) men inte under SECC. Det hjälper inte mot en Model 3 då den har ännu högre maxeffekt och kan koppla ur mycket tidigare i laddkurvan och ändå ta sig lika långt innan nästa laddstopp. Den uppdaterade EV6 som kommer nu i år har tydligen lite större batteri och en maxeffekt på 265 kW. Den blir svårstoppad, trots mycket högre förbrukning än Model 3.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av Niklas Z »

iAkita skrev: 17 jan 2025 17:52
Exakt så! eGMP bilarna laddar med mellan 230-240 kW hela vägen upp till ca 57%, och galet snabbt även därefter. I vardagslångkörning är det en fördel mot Teslorna (tycker jag) men inte under SECC. Det hjälper inte mot en Model 3 då den har ännu högre maxeffekt och kan koppla ur mycket tidigare i laddkurvan och ändå ta sig lika långt innan nästa laddstopp.

Det fenomenet slår igenom även mellan de olika generationerna av M3LR. Jag har räknat lite på hur en Highland ska klara sig i SECC. Den har ju sämre laddkurva än de äldre Panasonic-bilarna, men om Highland drar så lite som jag tror, kommer den sämre laddkurvan att kompenseras helt av lägre förbrukning.
iAkita skrev: 17 jan 2025 17:52
Den uppdaterade EV6 som kommer nu i år har tydligen lite större batteri och en maxeffekt på 265 kW. Den blir svårstoppad, trots mycket högre förbrukning än Model 3.
Det skulle vara intressant med en Ioniq 6 i SECC. Den borde ha lägre förbrukning än EV6 och ända ladda bra.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Skriv svar