Byta bort Teslan till vad?
Moderator: Redaktion
Re: Byta bort Teslan till vad?
Reportage om Teslaskam från lite olika källor. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/expe ... s-malgrupp
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- Gustafsson
- Teslaägare
Det som framstår som PK idag (=bojkotta delar från Kina, diktaturer, allmänt skumma företag och sådana man ogillar i största allmänhet) är dagens modetyckande och åsiktsuniformen för dagen.
The bad boys kan dock fort flytta på sig/föröka sig. Hur gör man om Trump annekterar Grönland/Svalbard/nåt annat? Man kanske kan skriva ut en egen bil via 3D printern med filament från granngården?
The bad boys kan dock fort flytta på sig/föröka sig. Hur gör man om Trump annekterar Grönland/Svalbard/nåt annat? Man kanske kan skriva ut en egen bil via 3D printern med filament från granngården?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Kanske till och med virka sitt egna filament med hjälp av överskottsull från lokala fårproducenter? Och vipps så blev det en Får(d)?Gustafsson skrev: ↑16 jan 2025 15:55Det som framstår som PK idag (=bojkotta delar från Kina, diktaturer, allmänt skumma företag och sådana man ogillar i största allmänhet) är dagens modetyckande och åsiktsuniformen för dagen.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
iAkita skrev: ↑14 jan 2025 22:37Jag har en i4 som jag är väldigt nöjd med. Klart bästa elbilen jag haft, förutom att mina EV6:or laddade mycket snabbare. Allt taktilt och alla ljud (oavsett om man trycker på en knapp eller bilen varnar för något) är väldigt behagliga. Och den adaptiva farthållaren är grym. Ibland när andra bilar upptäcker en bil framför lite sent, till exempel i en kurva, så känns det som de ställer sig på bromsen. i4:an saktar in bestämt men mer på samma vis som jag skulle gjort. Sen är den kul att köra också och den adaptiva fjädringen riktigt bra för biltypen.
Det är bara några exempel, precis allt känns väldigt genomtänkt. iX3 däremot gillade jag inte alls. Den är bra när man glider omkring i stan och på landsvägar, men väldigt instabil och vindkänslig i lite högre farter. Den enda gång min dotter blivit åksjuk var just i en iX3.
Den har varit utmärkt att äga över tid Men jag har bara haft den i drygt ett år/3500 mil. Det kommer lite OTA uppdateringar men bmw är väldigt vaga med vad de innehåller och skriver typ bara "funktionsförbättringar". Plötsligt upptäckte jag t.ex. att jag fått bättre laddkurva efter en uppdatering. Klantigt att inte bmw framhåller det som något positivt.Kriper skrev: ↑14 jan 2025 22:46iAkita. Kul att du kom in i tråden, jag har längtat. Jag har ju läst dina tidigare tankar om i4 men nu är jag nyfiken på hur det att äga en i4 över tid. Servicekostnader, arga teslaägare som förbannar dig när du tar upp två platser på Suc (min största farhåga) och var du laddar för övrigt. Med vänlig hälsning, Nyfiken.
Service är efter 2 år oberoende av körsträcka, så det har jag inte gjort ännu. Jag kommer ha kört ca 6000 mil vid första servicen och tänker att det ändå kan vara bra om någon ser över bilen då.
Det finns så många andra laddare numera så jag laddar aldrig på SuC. Det finns helt enkelt inget behov av det och dessutom var deras app dålig och laddarna svåra att få igång när jag testat. Men det var ett tag sen, det har kanske förbättrats sen dess. Så några Teslaägare behöver jag inte förarga. Förutom här på forumet de senaste 8 åren då

Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Tack för trevligt och utförligt svar! 

BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- Sportbilsentusiasten
Exakt.
Avgörande skillnad.
Varje köpare avgör vad denne själv anser vara minst dåligt, då alla alternativ har olika för/nackdelar.
Personligen litar jag mer på att premium-tyska MB, BMW o Porsche månar om sina kunder (garantiärende, reservdelar, service) är ett kinastyrt bolag.
Finns Polestar kvar om 5-10år?
Geely verkar satsa stenhårt på Zeekr tex…
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Ja absolut. Men nyemissioner har de aldrig gjort, vad jag vet (har inte googlat nyligen).Anderzzon skrev: ↑16 jan 2025 11:25Men det måste ju ha gjort det betydligt enklare att utfärda nyemissioner när värdet är högt? Sedan har de ju även betalat köp av tex Solar City med aktier.Jaegaern skrev: ↑16 jan 2025 10:57Tesla som bolag har ganska liten nytta av aktievärdet då aktierna säljs när de börsnoteras och det är då pengarna kommer in.Anderzzon skrev: ↑15 jan 2025 15:51Man ska dock komma ihåg att en del av anledningen till att Tesla har kunnat bidra så mycket till elektrifieringen är p.g.a. att Elon har tillåtits ljuga och skarva kring framförallt självkörningen och på så sätt manipulerat aktiepriset.ermase skrev: ↑15 jan 2025 14:55Jag sitter i precis samma sits. Elon Musks galenskaper var för 7-8 år sedan när jag hoppade på Teslatåget uppfriskande. Idag har karln flippa ur fullständigt, tyvärr visar det sig nu att fler techbolagsdirektörer följer i Elons fotspår. Jag har därför lämnat samtliga sociala medier. Till Tesla är jag däremot mer ambivalent. Om man bortser från Elon Musk skulle jag kunna köpa en Tesla då? Ja, absolut. Är det t.o.m. så att Tesla är den elbilstillverkare jag helst skulle välja? Ja jag tror det. Inget företag har bidragit mer till elektrifieringen än Tesla. Teslas egen slogan "Påskyndar världens övergång till hållbar energi" är tilltalande och de leder fortfarande elbilsutvecklingen.
Elon Musk har blivit ett enormt problem, så frågan är ju om man sätter likhetstecken mellan Tesla och Elon eller inte.
Hela situationen är så extremt motsägelsefull, där Elon stöttar högerextrema krafter som verkligen inte alls stöttar Teslas vision snarare precis tvärtom, så det här kan bara sluta i en härdsmälta. Min förhoppning är att Tesla kickar ut Elon. I och för sig lär Trump kicka ut Elon först, påhejade av MAGA rörelsen.
Gällande val av bil så är sanningen är att med din spec så är det Model 3 LR som ger klart mest värde för pengarna.
Anställda som får optioner gillar det ju dock. Men för Tesla AB, motsvarande är det inte direkt mer klirr i kassan.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
-
Den här OTA-uppdateringen som gav en bättre laddkurva… Fick du den före eller efter SECC 2024?iAkita skrev: ↑16 jan 2025 21:19Den har varit utmärkt att äga över tid Men jag har bara haft den i drygt ett år/3500 mil. Det kommer lite OTA uppdateringar men bmw är väldigt vaga med vad de innehåller och skriver typ bara "funktionsförbättringar". Plötsligt upptäckte jag t.ex. att jag fått bättre laddkurva efter en uppdatering. Klantigt att inte bmw framhåller det som något positivt. […
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Efter. Jag upptäckte det i julas. Jag vet inte i detalj hur den förbättrats, men det gick mycket snabbare mellan 40-70% än tidigare (när jag pluggade in med ca 40%). Med laddkurvan är dynamisk och förflyttas beroende på hur mycket man har kvar när man pluggar in. Hade jag pluggat in med <10% hade det inte gått alls lika snabbt mellan 40-70%.SwedishAdvocate skrev: ↑17 jan 2025 12:25Den här OTA-uppdateringen som gav en bättre laddkurva… Fick du den före eller efter SECC 2024?iAkita skrev: ↑16 jan 2025 21:19Den har varit utmärkt att äga över tid Men jag har bara haft den i drygt ett år/3500 mil. Det kommer lite OTA uppdateringar men bmw är väldigt vaga med vad de innehåller och skriver typ bara "funktionsförbättringar". Plötsligt upptäckte jag t.ex. att jag fått bättre laddkurva efter en uppdatering. Klantigt att inte bmw framhåller det som något positivt. […
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Tesla har dragit in ungefär 210 miljarder SEK i nyemissioner. Företaget är ingen ny startup utan har funnits i 22 år.Jaegaern skrev: ↑17 jan 2025 07:21Ja absolut. Men nyemissioner har de aldrig gjort, vad jag vet (har inte googlat nyligen).Anderzzon skrev: ↑16 jan 2025 11:25Men det måste ju ha gjort det betydligt enklare att utfärda nyemissioner när värdet är högt? Sedan har de ju även betalat köp av tex Solar City med aktier.Jaegaern skrev: ↑16 jan 2025 10:57Tesla som bolag har ganska liten nytta av aktievärdet då aktierna säljs när de börsnoteras och det är då pengarna kommer in.Anderzzon skrev: ↑15 jan 2025 15:51Man ska dock komma ihåg att en del av anledningen till att Tesla har kunnat bidra så mycket till elektrifieringen är p.g.a. att Elon har tillåtits ljuga och skarva kring framförallt självkörningen och på så sätt manipulerat aktiepriset.ermase skrev: ↑15 jan 2025 14:55
Jag sitter i precis samma sits. Elon Musks galenskaper var för 7-8 år sedan när jag hoppade på Teslatåget uppfriskande. Idag har karln flippa ur fullständigt, tyvärr visar det sig nu att fler techbolagsdirektörer följer i Elons fotspår. Jag har därför lämnat samtliga sociala medier. Till Tesla är jag däremot mer ambivalent. Om man bortser från Elon Musk skulle jag kunna köpa en Tesla då? Ja, absolut. Är det t.o.m. så att Tesla är den elbilstillverkare jag helst skulle välja? Ja jag tror det. Inget företag har bidragit mer till elektrifieringen än Tesla. Teslas egen slogan "Påskyndar världens övergång till hållbar energi" är tilltalande och de leder fortfarande elbilsutvecklingen.
Elon Musk har blivit ett enormt problem, så frågan är ju om man sätter likhetstecken mellan Tesla och Elon eller inte.
Hela situationen är så extremt motsägelsefull, där Elon stöttar högerextrema krafter som verkligen inte alls stöttar Teslas vision snarare precis tvärtom, så det här kan bara sluta i en härdsmälta. Min förhoppning är att Tesla kickar ut Elon. I och för sig lär Trump kicka ut Elon först, påhejade av MAGA rörelsen.
Gällande val av bil så är sanningen är att med din spec så är det Model 3 LR som ger klart mest värde för pengarna.
Anställda som får optioner gillar det ju dock. Men för Tesla AB, motsvarande är det inte direkt mer klirr i kassan.
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Det mestadels måste ha varit för mer än 10 år sedan. Man kan inte kalla Elons övertro på AutoPilot för falsk marknadsföring innan man ens blev fördröjd. Det är de senaste åren han tryckt oerhört positivt på att det kommer nästa år, vilket aldrig hänt.d3marcus skrev: ↑17 jan 2025 12:36Tesla har dragit in ungefär 210 miljarder SEK i nyemissioner. Företaget är ingen ny startup utan har funnits i 22 år.Jaegaern skrev: ↑17 jan 2025 07:21Ja absolut. Men nyemissioner har de aldrig gjort, vad jag vet (har inte googlat nyligen).Anderzzon skrev: ↑16 jan 2025 11:25Men det måste ju ha gjort det betydligt enklare att utfärda nyemissioner när värdet är högt? Sedan har de ju även betalat köp av tex Solar City med aktier.
Så jag tycker det är lite knasig tes att ha då det mesta knasiga med Elon har hänt senaste åren. Innan dess var det ju bara svett, hårt arbete och en positiv framtidstro.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Nej, det är inte bara de senaste året som Elon har sagt att FSD ska bli klart inom ett år, det närmar sig ett decennium nu.Jaegaern skrev: ↑17 jan 2025 13:40Det mestadels måste ha varit för mer än 10 år sedan. Man kan inte kalla Elons övertro på AutoPilot för falsk marknadsföring innan man ens blev fördröjd. Det är de senaste åren han tryckt oerhört positivt på att det kommer nästa år, vilket aldrig hänt.d3marcus skrev: ↑17 jan 2025 12:36Tesla har dragit in ungefär 210 miljarder SEK i nyemissioner. Företaget är ingen ny startup utan har funnits i 22 år.Jaegaern skrev: ↑17 jan 2025 07:21
Så jag tycker det är lite knasig tes att ha då det mesta knasiga med Elon har hänt senaste åren. Innan dess var det ju bara svett, hårt arbete och en positiv framtidstro.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Trevlig bil men liiiite för många lusidorer för en nybliven pansjo.
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Hur går tankarna nu? Jag kollade på Id.7 idag, trevlig bil men lågt tak i baksätet. Synd. Kollade även på BMW i4. Fin bil men inte mycket större än min M3.
Svårt detta.
Svårt detta.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
-
Nej , du har fel. Tesla gjorde flera stora nyemissioner 2020 i alla fall. Vet ej om de gjort några senare. Men det är ju bara vettigt att göra emissioner när aktiekursen är orimligt hög , allt annat vore ju tjänstefel av CFOn.Jaegaern skrev: ↑17 jan 2025 13:40Det mestadels måste ha varit för mer än 10 år sedan. Man kan inte kalla Elons övertro på AutoPilot för falsk marknadsföring innan man ens blev fördröjd. Det är de senaste åren han tryckt oerhört positivt på att det kommer nästa år, vilket aldrig hänt.d3marcus skrev: ↑17 jan 2025 12:36Tesla har dragit in ungefär 210 miljarder SEK i nyemissioner. Företaget är ingen ny startup utan har funnits i 22 år.Jaegaern skrev: ↑17 jan 2025 07:21
Att Elons överdrivande av när självkörande Teslor skulle finnas framme bara skulle gälla de senaste åren är du nog ganska ensam om att tro? Är ju extremt enkelt att Googla fram Elons uttalanden.
Precis.gjohansson skrev: ↑18 jan 2025 23:36Att Elons överdrivande av när självkörande Teslor skulle finnas framme bara skulle gälla de senaste åren är du nog ganska ensam om att tro? Är ju extremt enkelt att Googla fram Elons uttalanden.
Första lögnerna kring autopilot och summon kom för över 10 år sedan, vid lanseringen.
Från en annan tråd:
viewtopic.php?f=10&t=2556&start=260Summon the car verkar inte nämnas längre.
För att repetera ett tidigare inlägg:
9e oktober 2014 - "Lansering": Det här är P85D, med autopilot - *LÖGN*
10e oktober 2014 - Pressrelease: Autopiloten är månader bort. *LÖGN*
Våren 2015 - Autopiloten kommer snart - *LÖGN*
Juni 2015 - Autopiloten är nog klar att rullas ut om några veckor - *LÖGN*
Sommaren 2015 - Autopiloten är klar, bara lite kvar (motljus lågt stående sol) - kommer i September - *LÖGN*
Oktober 2015 - Autopiloten kommer på torsdag - gick ni på den?
-
Vilken version av ID.7? Den med typ hatchbackbaklucka som t.ex. Model S har, eller Tourer/kombin?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Säkert en jättefin bil på alla sätt och vis, förutom att frun tycker den ser ut som en gammal Fiat Croma.
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Just nu såvet jag faktiskt inte varken ut eller in. Id 7 saknar karaktär och är för stor för oss, nu med utflugna barn. BMW i4 kostar mellan 1600 - 2400 kr/månaden för helförsäkring (vi hade planerat att köpa en begagnad) och det är inte försvarbart med tanke på totalekonomin.
Blir kanske till att byta länkarmar bak i förebyggande syfte och skaffa ett klistermärke och behålla bilen vi har.

BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
-
Vänta in Alfan då kanske…Kriper skrev: ↑19 jan 2025 10:03Just nu såvet jag faktiskt inte varken ut eller in. Id 7 saknar karaktär och är för stor för oss, nu med utflugna barn. BMW i4 kostar mellan 1600 - 2400 kr/månaden för helförsäkring (vi hade planerat att köpa en begagnad) och det är inte försvarbart med tanke på totalekonomin.
Blir kanske till att byta länkarmar bak i förebyggande syfte och skaffa ett klistermärke och behålla bilen vi har.![]()
Då måste vi vinna högsta vinsten på Lotto först.SwedishAdvocate skrev: ↑19 jan 2025 10:06Vänta in Alfan då kanske…Kriper skrev: ↑19 jan 2025 10:03Just nu såvet jag faktiskt inte varken ut eller in. Id 7 saknar karaktär och är för stor för oss, nu med utflugna barn. BMW i4 kostar mellan 1600 - 2400 kr/månaden för helförsäkring (vi hade planerat att köpa en begagnad) och det är inte försvarbart med tanke på totalekonomin.
Blir kanske till att byta länkarmar bak i förebyggande syfte och skaffa ett klistermärke och behålla bilen vi har.![]()

BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40