Byta bort Teslan till vad?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Kriper

Re: Byta bort Teslan till vad?

Inlägg av Kriper »

Reportage om Teslaskam från lite olika källor. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/expe ... s-malgrupp
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Det som framstår som PK idag (=bojkotta delar från Kina, diktaturer, allmänt skumma företag och sådana man ogillar i största allmänhet) är dagens modetyckande och åsiktsuniformen för dagen.
The bad boys kan dock fort flytta på sig/föröka sig. Hur gör man om Trump annekterar Grönland/Svalbard/nåt annat? Man kanske kan skriva ut en egen bil via 3D printern med filament från granngården?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Gustafsson skrev: 16 jan 2025 15:55
Det som framstår som PK idag (=bojkotta delar från Kina, diktaturer, allmänt skumma företag och sådana man ogillar i största allmänhet) är dagens modetyckande och åsiktsuniformen för dagen.
The bad boys kan dock fort flytta på sig/föröka sig. Hur gör man om Trump annekterar Grönland/Svalbard/nåt annat? Man kanske kan skriva ut en egen bil via 3D printern med filament från granngården?
Kanske till och med virka sitt egna filament med hjälp av överskottsull från lokala fårproducenter? Och vipps så blev det en Får(d)?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

iAkita skrev: 14 jan 2025 22:37
Jag har en i4 som jag är väldigt nöjd med. Klart bästa elbilen jag haft, förutom att mina EV6:or laddade mycket snabbare. Allt taktilt och alla ljud (oavsett om man trycker på en knapp eller bilen varnar för något) är väldigt behagliga. Och den adaptiva farthållaren är grym. Ibland när andra bilar upptäcker en bil framför lite sent, till exempel i en kurva, så känns det som de ställer sig på bromsen. i4:an saktar in bestämt men mer på samma vis som jag skulle gjort. Sen är den kul att köra också och den adaptiva fjädringen riktigt bra för biltypen.

Det är bara några exempel, precis allt känns väldigt genomtänkt. iX3 däremot gillade jag inte alls. Den är bra när man glider omkring i stan och på landsvägar, men väldigt instabil och vindkänslig i lite högre farter. Den enda gång min dotter blivit åksjuk var just i en iX3.
Kriper skrev: 14 jan 2025 22:46
iAkita. Kul att du kom in i tråden, jag har längtat. Jag har ju läst dina tidigare tankar om i4 men nu är jag nyfiken på hur det att äga en i4 över tid. Servicekostnader, arga teslaägare som förbannar dig när du tar upp två platser på Suc (min största farhåga) och var du laddar för övrigt. Med vänlig hälsning, Nyfiken.
Den har varit utmärkt att äga över tid Men jag har bara haft den i drygt ett år/3500 mil. Det kommer lite OTA uppdateringar men bmw är väldigt vaga med vad de innehåller och skriver typ bara "funktionsförbättringar". Plötsligt upptäckte jag t.ex. att jag fått bättre laddkurva efter en uppdatering. Klantigt att inte bmw framhåller det som något positivt.

Service är efter 2 år oberoende av körsträcka, så det har jag inte gjort ännu. Jag kommer ha kört ca 6000 mil vid första servicen och tänker att det ändå kan vara bra om någon ser över bilen då.

Det finns så många andra laddare numera så jag laddar aldrig på SuC. Det finns helt enkelt inget behov av det och dessutom var deras app dålig och laddarna svåra att få igång när jag testat. Men det var ett tag sen, det har kanske förbättrats sen dess. Så några Teslaägare behöver jag inte förarga. Förutom här på forumet de senaste 8 åren då :lol: Jag stannar där det passar mig bäst, det är tätt mellan laddarna idag. Men oftast blir det Ionity eller Cirkle K jag siktar in mig på. Ionity för att jag tycker de är pålitliga numera och alltid ger bra effekt. Cirkle K för att de har plug and charge (och hyfsat mack-kaffe).
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Kriper

Inlägg av Kriper »

Tack för trevligt och utförligt svar! :D

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

ermase skrev: 16 jan 2025 07:44
Skillnaden dock mellan tex Tesla, BMW etc jämfört med Volvo och Polestar är att kontrollen, ledningen inte är Kinesisk.
Exakt.
Avgörande skillnad.
Varje köpare avgör vad denne själv anser vara minst dåligt, då alla alternativ har olika för/nackdelar.

Personligen litar jag mer på att premium-tyska MB, BMW o Porsche månar om sina kunder (garantiärende, reservdelar, service) är ett kinastyrt bolag.
Finns Polestar kvar om 5-10år?
Geely verkar satsa stenhårt på Zeekr tex…
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Anderzzon skrev: 16 jan 2025 11:25
Jaegaern skrev: 16 jan 2025 10:57
Anderzzon skrev: 15 jan 2025 15:51
ermase skrev: 15 jan 2025 14:55
Kriper skrev: 14 jan 2025 10:27

Med utflugna barn så behöver inte vår nästa bil vara så rymlig eller lasta en massa. Men dragkrok vill vi ha.
Jag sitter i precis samma sits. Elon Musks galenskaper var för 7-8 år sedan när jag hoppade på Teslatåget uppfriskande. Idag har karln flippa ur fullständigt, tyvärr visar det sig nu att fler techbolagsdirektörer följer i Elons fotspår. Jag har därför lämnat samtliga sociala medier. Till Tesla är jag däremot mer ambivalent. Om man bortser från Elon Musk skulle jag kunna köpa en Tesla då? Ja, absolut. Är det t.o.m. så att Tesla är den elbilstillverkare jag helst skulle välja? Ja jag tror det. Inget företag har bidragit mer till elektrifieringen än Tesla. Teslas egen slogan "Påskyndar världens övergång till hållbar energi" är tilltalande och de leder fortfarande elbilsutvecklingen.

Elon Musk har blivit ett enormt problem, så frågan är ju om man sätter likhetstecken mellan Tesla och Elon eller inte.
Hela situationen är så extremt motsägelsefull, där Elon stöttar högerextrema krafter som verkligen inte alls stöttar Teslas vision snarare precis tvärtom, så det här kan bara sluta i en härdsmälta. Min förhoppning är att Tesla kickar ut Elon. I och för sig lär Trump kicka ut Elon först, påhejade av MAGA rörelsen.

Gällande val av bil så är sanningen är att med din spec så är det Model 3 LR som ger klart mest värde för pengarna.
Man ska dock komma ihåg att en del av anledningen till att Tesla har kunnat bidra så mycket till elektrifieringen är p.g.a. att Elon har tillåtits ljuga och skarva kring framförallt självkörningen och på så sätt manipulerat aktiepriset.
Tesla som bolag har ganska liten nytta av aktievärdet då aktierna säljs när de börsnoteras och det är då pengarna kommer in.

Anställda som får optioner gillar det ju dock. Men för Tesla AB, motsvarande är det inte direkt mer klirr i kassan.
Men det måste ju ha gjort det betydligt enklare att utfärda nyemissioner när värdet är högt? Sedan har de ju även betalat köp av tex Solar City med aktier.
Ja absolut. Men nyemissioner har de aldrig gjort, vad jag vet (har inte googlat nyligen).
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

iAkita skrev: 16 jan 2025 21:19
Den har varit utmärkt att äga över tid Men jag har bara haft den i drygt ett år/3500 mil. Det kommer lite OTA uppdateringar men bmw är väldigt vaga med vad de innehåller och skriver typ bara "funktionsförbättringar". Plötsligt upptäckte jag t.ex. att jag fått bättre laddkurva efter en uppdatering. Klantigt att inte bmw framhåller det som något positivt. […
Den här OTA-uppdateringen som gav en bättre laddkurva… Fick du den före eller efter SECC 2024?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

SwedishAdvocate skrev: 17 jan 2025 12:25
iAkita skrev: 16 jan 2025 21:19
Den har varit utmärkt att äga över tid Men jag har bara haft den i drygt ett år/3500 mil. Det kommer lite OTA uppdateringar men bmw är väldigt vaga med vad de innehåller och skriver typ bara "funktionsförbättringar". Plötsligt upptäckte jag t.ex. att jag fått bättre laddkurva efter en uppdatering. Klantigt att inte bmw framhåller det som något positivt. […
Den här OTA-uppdateringen som gav en bättre laddkurva… Fick du den före eller efter SECC 2024?
Efter. Jag upptäckte det i julas. Jag vet inte i detalj hur den förbättrats, men det gick mycket snabbare mellan 40-70% än tidigare (när jag pluggade in med ca 40%). Med laddkurvan är dynamisk och förflyttas beroende på hur mycket man har kvar när man pluggar in. Hade jag pluggat in med <10% hade det inte gått alls lika snabbt mellan 40-70%.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Jaegaern skrev: 17 jan 2025 07:21
ermase skrev: 15 jan 2025 14:55

Jag sitter i precis samma sits. Elon Musks galenskaper var för 7-8 år sedan när jag hoppade på Teslatåget uppfriskande. Idag har karln flippa ur fullständigt, tyvärr visar det sig nu att fler techbolagsdirektörer följer i Elons fotspår. Jag har därför lämnat samtliga sociala medier. Till Tesla är jag däremot mer ambivalent. Om man bortser från Elon Musk skulle jag kunna köpa en Tesla då? Ja, absolut. Är det t.o.m. så att Tesla är den elbilstillverkare jag helst skulle välja? Ja jag tror det. Inget företag har bidragit mer till elektrifieringen än Tesla. Teslas egen slogan "Påskyndar världens övergång till hållbar energi" är tilltalande och de leder fortfarande elbilsutvecklingen.

Elon Musk har blivit ett enormt problem, så frågan är ju om man sätter likhetstecken mellan Tesla och Elon eller inte.
Hela situationen är så extremt motsägelsefull, där Elon stöttar högerextrema krafter som verkligen inte alls stöttar Teslas vision snarare precis tvärtom, så det här kan bara sluta i en härdsmälta. Min förhoppning är att Tesla kickar ut Elon. I och för sig lär Trump kicka ut Elon först, påhejade av MAGA rörelsen.

Gällande val av bil så är sanningen är att med din spec så är det Model 3 LR som ger klart mest värde för pengarna.
Man ska dock komma ihåg att en del av anledningen till att Tesla har kunnat bidra så mycket till elektrifieringen är p.g.a. att Elon har tillåtits ljuga och skarva kring framförallt självkörningen och på så sätt manipulerat aktiepriset.
Tesla som bolag har ganska liten nytta av aktievärdet då aktierna säljs när de börsnoteras och det är då pengarna kommer in.

Anställda som får optioner gillar det ju dock. Men för Tesla AB, motsvarande är det inte direkt mer klirr i kassan.
Men det måste ju ha gjort det betydligt enklare att utfärda nyemissioner när värdet är högt? Sedan har de ju även betalat köp av tex Solar City med aktier.
Ja absolut. Men nyemissioner har de aldrig gjort, vad jag vet (har inte googlat nyligen).
Tesla har dragit in ungefär 210 miljarder SEK i nyemissioner. Företaget är ingen ny startup utan har funnits i 22 år.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

d3marcus skrev: 17 jan 2025 12:36

Tesla har dragit in ungefär 210 miljarder SEK i nyemissioner. Företaget är ingen ny startup utan har funnits i 22 år.
Det mestadels måste ha varit för mer än 10 år sedan. Man kan inte kalla Elons övertro på AutoPilot för falsk marknadsföring innan man ens blev fördröjd. Det är de senaste åren han tryckt oerhört positivt på att det kommer nästa år, vilket aldrig hänt.

Så jag tycker det är lite knasig tes att ha då det mesta knasiga med Elon har hänt senaste åren. Innan dess var det ju bara svett, hårt arbete och en positiv framtidstro.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Jaegaern skrev: 17 jan 2025 13:40

Det mestadels måste ha varit för mer än 10 år sedan. Man kan inte kalla Elons övertro på AutoPilot för falsk marknadsföring innan man ens blev fördröjd. Det är de senaste åren han tryckt oerhört positivt på att det kommer nästa år, vilket aldrig hänt.

Så jag tycker det är lite knasig tes att ha då det mesta knasiga med Elon har hänt senaste åren. Innan dess var det ju bara svett, hårt arbete och en positiv framtidstro.
Nej, det är inte bara de senaste året som Elon har sagt att FSD ska bli klart inom ett år, det närmar sig ett decennium nu.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Electron

Inlägg av Electron »

Audi q4 e-tron kan det vara något?
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Kriper

Inlägg av Kriper »

Electron skrev: 18 jan 2025 16:12
Audi q4 e-tron kan det vara något?
Tack för tips, ska kolla upp!

BMW i4 IDrive40
Kriper

Inlägg av Kriper »

Trevlig bil men liiiite för många lusidorer för en nybliven pansjo.

BMW i4 IDrive40
Electron

Inlägg av Electron »

Hur går tankarna nu? Jag kollade på Id.7 idag, trevlig bil men lågt tak i baksätet. Synd. Kollade även på BMW i4. Fin bil men inte mycket större än min M3.
Svårt detta.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
gjohansson

Inlägg av gjohansson »

Jaegaern skrev: 17 jan 2025 13:40

Nej , du har fel. Tesla gjorde flera stora nyemissioner 2020 i alla fall. Vet ej om de gjort några senare. Men det är ju bara vettigt att göra emissioner när aktiekursen är orimligt hög , allt annat vore ju tjänstefel av CFOn.

Att Elons överdrivande av när självkörande Teslor skulle finnas framme bara skulle gälla de senaste åren är du nog ganska ensam om att tro? Är ju extremt enkelt att Googla fram Elons uttalanden.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare

Inlägg av ermase »

Bra pris på en Polestar?
Leveransklar på Polestars hemsida
[
IMG_3708.png
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

gjohansson skrev: 18 jan 2025 23:36
Att Elons överdrivande av när självkörande Teslor skulle finnas framme bara skulle gälla de senaste åren är du nog ganska ensam om att tro? Är ju extremt enkelt att Googla fram Elons uttalanden.
Precis.

Första lögnerna kring autopilot och summon kom för över 10 år sedan, vid lanseringen.

Från en annan tråd:
Summon the car verkar inte nämnas längre.

För att repetera ett tidigare inlägg:
9e oktober 2014 - "Lansering": Det här är P85D, med autopilot - *LÖGN*
10e oktober 2014 - Pressrelease: Autopiloten är månader bort. *LÖGN*
Våren 2015 - Autopiloten kommer snart - *LÖGN*
Juni 2015 - Autopiloten är nog klar att rullas ut om några veckor - *LÖGN*
Sommaren 2015 - Autopiloten är klar, bara lite kvar (motljus lågt stående sol) - kommer i September - *LÖGN*
Oktober 2015 - Autopiloten kommer på torsdag - gick ni på den?
viewtopic.php?f=10&t=2556&start=260
SwedishAdvocate

Electron skrev: 18 jan 2025 22:15
…] Jag kollade på Id.7 idag, trevlig bil men lågt tak i baksätet. Synd. […]
Svårt detta.
Vilken version av ID.7? Den med typ hatchbackbaklucka som t.ex. Model S har, eller Tourer/kombin?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Kriper

Inlägg av Kriper »

ermase skrev: 19 jan 2025 05:59
Bra pris på en Polestar?
Leveransklar på Polestars hemsida
[IMG_3708.png
Säkert en jättefin bil på alla sätt och vis, förutom att frun tycker den ser ut som en gammal Fiat Croma.

BMW i4 IDrive40
Kriper

Inlägg av Kriper »

Hur går tankarna nu? Jag kollade på Id.7 idag, trevlig bil men lågt tak i baksätet. Synd. Kollade även på BMW i4. Fin bil men inte mycket större än min M3.
Svårt detta.
Just nu såvet jag faktiskt inte varken ut eller in. Id 7 saknar karaktär och är för stor för oss, nu med utflugna barn. BMW i4 kostar mellan 1600 - 2400 kr/månaden för helförsäkring (vi hade planerat att köpa en begagnad) och det är inte försvarbart med tanke på totalekonomin.
Blir kanske till att byta länkarmar bak i förebyggande syfte och skaffa ett klistermärke och behålla bilen vi har. :roll:

BMW i4 IDrive40
SwedishAdvocate

Kriper skrev: 19 jan 2025 10:03
Svårt detta.
Just nu såvet jag faktiskt inte varken ut eller in. Id 7 saknar karaktär och är för stor för oss, nu med utflugna barn. BMW i4 kostar mellan 1600 - 2400 kr/månaden för helförsäkring (vi hade planerat att köpa en begagnad) och det är inte försvarbart med tanke på totalekonomin.
Blir kanske till att byta länkarmar bak i förebyggande syfte och skaffa ett klistermärke och behålla bilen vi har. :roll:
Vänta in Alfan då kanske…
Kriper

Inlägg av Kriper »

SwedishAdvocate skrev: 19 jan 2025 10:06
Kriper skrev: 19 jan 2025 10:03
Svårt detta.
Vänta in Alfan då kanske…
Då måste vi vinna högsta vinsten på Lotto först. ;)

BMW i4 IDrive40
Skriv svar