Bra rabatter på P4 nu. Ta in en offert så får du se. 700 om du inte måste ha performance
Byta bort Teslan till vad?
Moderator: Redaktion
Re: Byta bort Teslan till vad?
-
Det är rätt många som har synpunkter på hur Elon anser att fred ska uppnås…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Har du provat Highland? Helt annan känsla i den och mkt bättre stolar.Kriper skrev: ↑15 jan 2025 18:53Jag uppskattar verkligen ditt vettiga och resonerande svar. Jag känner igen mig i mycket av det du skriver. Model 3 är inte för mig, dock. Omysig inredning och små stolar. Model S är ju som ett spaceship i jämförelse och jag vill inte byta ned mig. Jag vill byta bort mig från Tesla.ermase skrev: ↑15 jan 2025 14:55Jag sitter i precis samma sits. Elon Musks galenskaper var för 7-8 år sedan när jag hoppade på Teslatåget uppfriskande. Idag har karln flippa ur fullständigt, tyvärr visar det sig nu att fler techbolagsdirektörer följer i Elons fotspår. Jag har därför lämnat samtliga sociala medier. Till Tesla är jag däremot mer ambivalent. Om man bortser från Elon Musk skulle jag kunna köpa en Tesla då? Ja, absolut. Är det t.o.m. så att Tesla är den elbilstillverkare jag helst skulle välja? Ja jag tror det. Inget företag har bidragit mer till elektrifieringen än Tesla. Teslas egen slogan "Påskyndar världens övergång till hållbar energi" är tilltalande och de leder fortfarande elbilsutvecklingen.
Elon Musk har blivit ett enormt problem, så frågan är ju om man sätter likhetstecken mellan Tesla och Elon eller inte.
Hela situationen är så extremt motsägelsefull, där Elon stöttar högerextrema krafter som verkligen inte alls stöttar Teslas vision utan snarare precis tvärtom, så det här kan bara sluta i en härdsmälta. Min förhoppning är att Tesla kickar ut Elon. I och för sig lär Trump kicka ut Elon först, påhejade av MAGA rörelsen.
Gällande val av bil så är sanningen att med din spec så är det Model 3 LR som ger klart mest värde för pengarna.
Du kan ju också överväga en John Deere traktor. Dragkrok har den och inte för mycket utrymme. Fast nog bäst att kolla upp vem deras CEO röstar på, förstås. Det har jag inte gjort.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Det finns ju riktigt stora traktorer, har jag hört. På X.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Alla tyska biltillverkare samarbetade med Nazisterna under andra världskriget så dom går bort.
Volvo ägs av kineser - går bort.
Kinesiska bilar - går bort.
Vd:arna för amerikanska biltillverkarna kan ha röstat på Trump - går bort.
Italienska biltillverkarna samarbetade med fascisterna under kriget - går bort.
Japanska biltillverkarna samarbetade med kejsaren under kriget - går bort.
Kvar blir: häst och vagn
Volvo ägs av kineser - går bort.
Kinesiska bilar - går bort.
Fan, det är ju helt i linje med samhällets utveckling. Antingen Amisch eller Nazi. Bara att välja. Jag är ju förälder så jag vet vad som är bäst för mina barn. Pedofeli! 

BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
-
Skuldbelägger man folk för saker som hände innan de föddes så kan jag hålla med om att det blir knepigt.Luma skrev: ↑15 jan 2025 21:36Alla tyska biltillverkare samarbetade med Nazisterna under andra världskriget så dom går bort.
[...]
Och vill man vara helt säker på att inte köpa en bil av en VD som röstat på Trump så kan man ju helgardera genom att även välja bort bilar från Fårrd och Stellantis. GM säljer väl inga elbilar i Sverige – eller?…
Men om man inte skuldbelägger folk för saker som hände innan de var födda så finns det ju fortfarande en del alternativ i ung. samma prisklass som Tesla.
Och förutom häst och vagn finns ju faktiskt även cykel, elcyklar, elskotrar, eldrivna bussar, eldriven taxi, tunnelbana och tåg om man vill undvika att elda fossila bränslen.

Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Nejdå. Se föregående och efterföljande inlägg.

-
Ber ödmjukast om ursäkt.SwedishAdvocate skrev: ↑15 jan 2025 22:11Skuldbelägger man folk för saker som hände innan de föddes så kan jag hålla med om att det blir knepigt.Luma skrev: ↑15 jan 2025 21:36Alla tyska biltillverkare samarbetade med Nazisterna under andra världskriget så dom går bort.
[...]
Och vill man vara helt säker på att inte köpa en bil av en VD som röstat på Trump så kan man ju helgardera genom att även välja bort bilar från Fårrd och Stellantis. GM säljer väl inga elbilar i Sverige – eller?…
Men om man inte skuldbelägger folk för saker som hände innan de var födda så finns det ju fortfarande en del alternativ i ung. samma prisklass som Tesla.
Och förutom häst och vagn finns ju faktiskt även cykel, elcyklar, elskotrar, eldrivna bussar, eldriven taxi, tunnelbana och tåg om man vill undvika att elda fossila bränslen.![]()
Stellantis högkvarter ligger i Nederländerna och dom har ingen VD. Således tycker åtm. jag att det går att shoppa av dom med.

https://en.wikipedia.org/wiki/Stellantis
Den franska ingenjören Gustave Trouvé visade år 1881 det första eldrivna fordonet för välden – en trehjuling med elmotor och batteri.
Ska vi försöka gräva fram nått skit om honom också så kan vi, för enkelhetens skull, skriva av samtliga elbilar som omoraliska. Nått måste det ju finnas. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara rimligt eller ens sant.
Ska vi försöka gräva fram nått skit om honom också så kan vi, för enkelhetens skull, skriva av samtliga elbilar som omoraliska. Nått måste det ju finnas. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara rimligt eller ens sant.
-
Varför ska vi nöja oss med Gustave? Då får vi väl för rättvisans skull även göra samma sak med dom som hittade på förbränningsmotorns typ tre olika varianter – bensinaren, dieseln och wankeln. Och glöm inte heller dom som kom dragandes med vätgasfordon.Fredrik j skrev: ↑15 jan 2025 22:20Den franska ingenjören Gustave Trouvé visade år 1881 det första eldrivna fordonet för välden – en trehjuling med elmotor och batteri.
Personligen så avgränsar jag dock bort alla som numera är avlidna. Men det står ju naturligtvis var och en fritt att inte göra det…

Bensinmotorbilen var ju Benz. Han var ju tysk. Då blir det ju enkelt.SwedishAdvocate skrev: ↑15 jan 2025 22:23Varför ska vi nöja oss med Gustave? Då får vi väl för rättvisans skull även göra samma sak med dom som hittade på förbränningsmotorns typ tre olika varianter – bensinaren, dieseln och wankeln. Och glöm inte heller dom som kom dragandes med vätgasfordon.Fredrik j skrev: ↑15 jan 2025 22:20Den franska ingenjören Gustave Trouvé visade år 1881 det första eldrivna fordonet för välden – en trehjuling med elmotor och batteri.
Personligen så avgränsar jag dock bort alla som numera är avlidna. Men det står ju naturligtvis var och en fritt att inte göra det…![]()
Härligt urspårad tråd, som vanligt. Är ämnet uttömt, eller ska vi gå tillbaka till vad tråden efterfrågar?
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Nä. Ett urspårat inlägg till!
Det är klart att man kan hitta skit om alla biltillverkare om man går tillbaka tillräckligt långt i tiden. Problemet med ”alla är lika goda kålsupare”-teorin är emellertid att den rättfärdigar vad som helst. Köp kläder från Temi eller Shein. Åk taxi med chaufförer som jobbar för slavlöner, köp ägg från burhöns, anlita svart städhjälp, köp Marabou, fan varför inte handla direkt med Ryssland, det där kriget är inte vårt problem ändå.
Alla har sin egen moraliska kompass, och man måste själv bestämma vad som känns okej att stödja för egen del. Att göra sig lustig över någon som har en striktare moralisk kompass än en själv är rätt lågt tycker jag. Vi borde beundra dem istället. Jag är långtifrån perfekt själv, men har största respekt för dem som gör personliga uppoffringar för en god sak.

Det är klart att man kan hitta skit om alla biltillverkare om man går tillbaka tillräckligt långt i tiden. Problemet med ”alla är lika goda kålsupare”-teorin är emellertid att den rättfärdigar vad som helst. Köp kläder från Temi eller Shein. Åk taxi med chaufförer som jobbar för slavlöner, köp ägg från burhöns, anlita svart städhjälp, köp Marabou, fan varför inte handla direkt med Ryssland, det där kriget är inte vårt problem ändå.
Alla har sin egen moraliska kompass, och man måste själv bestämma vad som känns okej att stödja för egen del. Att göra sig lustig över någon som har en striktare moralisk kompass än en själv är rätt lågt tycker jag. Vi borde beundra dem istället. Jag är långtifrån perfekt själv, men har största respekt för dem som gör personliga uppoffringar för en god sak.
Jag har tagit en Tesla-paus. Anledning har dock inget med Elon att göra, jag har letat alternativ i 9 år.
Nu har jag äntligen hittat det. Jag kan varmt rekommendera BMW i7 för att ersätta en Model S.
Appen är skit och BMW förstår inte hur man kan tråda utan verkar köra allt IRQ-styrt. Det gäller både appen och bilen.
Men förutom det så är den riktigt trevlig.
Nästa Tesla kan nog bli en Roadster, eller om S Plaid kommer med massage i stolarna.
Nu har jag äntligen hittat det. Jag kan varmt rekommendera BMW i7 för att ersätta en Model S.
Appen är skit och BMW förstår inte hur man kan tråda utan verkar köra allt IRQ-styrt. Det gäller både appen och bilen.
Men förutom det så är den riktigt trevlig.
Nästa Tesla kan nog bli en Roadster, eller om S Plaid kommer med massage i stolarna.
- Sportbilsentusiasten
Delar din uppfattningKriper skrev: ↑14 jan 2025 20:17Har provsuttit Kia EV6 men med min långa överkropp så tog huvudet i taket. För hög körställning vilket går fetbort. ID7 går bort pga. total avsaknad av karaktär. Som en förtätning av luften.jeppe_sthlm skrev: ↑14 jan 2025 13:47Är i lite samma situation som dig, men har ett par tonåringar kvar hemma och vill ha lastutrymme
ID7 och Kia EV6 ett par av de få rimliga alternativen jag kommit fram till. Kian har väl lite begränsat bagage dock
EQE är ju riktigt najs också, men brevinkastet bak begränsar
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Sportbilsentusiasten
i4,i5 och iX är rysligt bra elbilar. Som en BIL är de bra!iAkita skrev: ↑14 jan 2025 22:37Jag har en i4 som jag är väldigt nöjd med. Klart bästa elbilen jag haft, förutom att mina EV6:or laddade mycket snabbare. Allt taktilt och alla ljud (oavsett om man trycker på en knapp eller bilen varnar för något) är väldigt behagliga. Och den adaptiva farthållaren är grym. Ibland när andra bilar upptäcker en bil framför lite sent, till exempel i en kurva, så känns det som de ställer sig på bromsen. i4:an saktar in bestämt men mer på samma vis som jag skulle gjort. Sen är den kul att köra också och den adaptiva fjädringen riktigt bra för biltypen.
Det är bara några exempel, precis allt känns väldigt genomtänkt. iX3 däremot gillade jag inte alls. Den är bra när man glider omkring i stan och på landsvägar, men väldigt instabil och vindkänslig i lite högre farter. Den enda gång min dotter blivit åksjuk var just i en iX3.
- VW Up 2012 HighUp
- VW Up 2012 HighUp
- Sportbilsentusiasten
Elon ser man som ett stort problem, men en bil styrd från en diktatorland vars modebolag (Geely) som säljer fordon till Ryssland som bidrar till kriget i Ukraina är ok?
- VW Up 2012 HighUp
- VW Up 2012 HighUp
Om det nu är så politiskt besvärande att fortsätta köra Tesla. Sälj Teslan och logga ut från det här forumet. Beträffande information om andra elbilsmärken förslår jag att du ställer frågan i respektive märkes eget forum.
Elon är ett väldigt stort problem men totalt sett och på sikt är Kina ett ännu mycket större problem.
Helst vill man väl köpa Europeiskt och Svenskt, men sant Volvo och Polestar är ju mer Kinesiskt än svenskt. Det är väl fortfarande så att de flesta Europeiska elbilar använder kinesiska batterier? Och Tesla har ju en del av sin tillverkning i Kina. Så ingen elbilstillverkare är frikopplad från Kina antar jag? Skillnaden dock mellan tex Tesla, BMW etc jämfört med Volvo och Polestar är att kontrollen, ledningen inte är Kinesisk.
Rent bilmässigt så tycker jag att problemen med de riktigt bra tyska elbilarna är priset och att laddluckan är på vänster sida. Men tycker man inte att pris och laddlucka är nåt problem så är väl BMW i4 ett bra val för Kriper, även om BMW i4 inte är större än Model 3.