Sida 2 av 9

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Postat: 10 jan 2025 10:08
av AAKEE
Niklas Z skrev: 10 jan 2025 09:52
AAKEE skrev: 09 jan 2025 21:17
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2025 22:52
Än så länge är det ingen 3 Högland eller S Palladium som är anmäld för deltagande.
Jag är anmäld, S Palladium.
Har du nyligen anmält dig, men deltagarlistan på secc.se inte har hunnit uppdateras?
Ja, man ska väl få en bekräftelse innan de lägger upp det i listan gissar jag.

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Postat: 10 jan 2025 10:13
av Niklas Z
AAKEE skrev: 10 jan 2025 10:08
Ja, man ska väl få en bekräftelse innan de lägger upp det i listan gissar jag.
Det har inte jag fått, vare sig i år eller förra året.

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Postat: 10 jan 2025 11:41
av p1457
Jag är jättesugen på att ställa upp i min Xpeng G9P. Men det är mycket som ska klaffa med semester och familjen för att det ska gå.

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Postat: 10 jan 2025 12:22
av Niklas Z
p1457 skrev: 10 jan 2025 11:41
Jag är jättesugen på att ställa upp i min Xpeng G9P. Men det är mycket som ska klaffa med semester och familjen för att det ska gå.
Hoppas att du får ihop det.

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Postat: 10 jan 2025 13:29
av AAKEE
Niklas Z skrev: 10 jan 2025 10:13
AAKEE skrev: 10 jan 2025 10:08
Ja, man ska väl få en bekräftelse innan de lägger upp det i listan gissar jag.
Det har inte jag fått, vare sig i år eller förra året.
Din plats i tävlingen är reserverad så fort vi har bekräftat din anmälan.
Välkommen!
Jag ser att de anmälda som läggs in får en text med ”Deltager för X-te gången” vilket troligen inte AI gör automatiskt.

Jag räknar med att det krävs handpåläggning innan man syns. Det såg definitivt ut som att min anmälan gick igenom rent digitalt.

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Postat: 10 jan 2025 14:09
av Arctic Drifter
AAKEE skrev: 09 jan 2025 21:17
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2025 22:52
Än så länge är det ingen 3 Högland eller S Palladium som är anmäld för deltagande.
Jag är anmäld, S Palladium.
Grymt! Du får ju en bra introduktion till sträckan på inställelseresan också :lol:

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Postat: 10 jan 2025 14:17
av col
AAKEE skrev: 10 jan 2025 13:29
Niklas Z skrev: 10 jan 2025 10:13
AAKEE skrev: 10 jan 2025 10:08
Ja, man ska väl få en bekräftelse innan de lägger upp det i listan gissar jag.
Det har inte jag fått, vare sig i år eller förra året.
Din plats i tävlingen är reserverad så fort vi har bekräftat din anmälan.
Välkommen!
Jag ser att de anmälda som läggs in får en text med ”Deltager för X-te gången” vilket troligen inte AI gör automatiskt.

Jag räknar med att det krävs handpåläggning innan man syns. Det såg definitivt ut som att min anmälan gick igenom rent digitalt.
Din anmälan kom in i går kväll. Läggs in på hemsidan manuellt.

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Postat: 11 jan 2025 10:58
av Generalbogge
col skrev: 10 jan 2025 14:17
AAKEE skrev: 10 jan 2025 13:29
Niklas Z skrev: 10 jan 2025 10:13
AAKEE skrev: 10 jan 2025 10:08
Ja, man ska väl få en bekräftelse innan de lägger upp det i listan gissar jag.
Det har inte jag fått, vare sig i år eller förra året.
Din plats i tävlingen är reserverad så fort vi har bekräftat din anmälan.
Välkommen!
Jag ser att de anmälda som läggs in får en text med ”Deltager för X-te gången” vilket troligen inte AI gör automatiskt.

Jag räknar med att det krävs handpåläggning innan man syns. Det såg definitivt ut som att min anmälan gick igenom rent digitalt.
Din anmälan kom in i går kväll. Läggs in på hemsidan manuellt.
Hej AAKEE,

Nu är hemsidan uppdaterad, trevligt att du vill vara med. Vi förväntar oss inget annat än en vinst ifrån din sida :)
Du har i alla fall byggt upp mina förväntningar rejält :)

Även några andra har anmält sig, så totalt 13st just nu. Tesla ser ut att få ett starkt startfält detta året.

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Postat: 11 jan 2025 13:42
av AAKEE
Generalbogge skrev: 11 jan 2025 10:58
col skrev: 10 jan 2025 14:17
AAKEE skrev: 10 jan 2025 13:29
Niklas Z skrev: 10 jan 2025 10:13
AAKEE skrev: 10 jan 2025 10:08
Ja, man ska väl få en bekräftelse innan de lägger upp det i listan gissar jag.
Det har inte jag fått, vare sig i år eller förra året.
Din plats i tävlingen är reserverad så fort vi har bekräftat din anmälan.
Välkommen!
Jag ser att de anmälda som läggs in får en text med ”Deltager för X-te gången” vilket troligen inte AI gör automatiskt.

Jag räknar med att det krävs handpåläggning innan man syns. Det såg definitivt ut som att min anmälan gick igenom rent digitalt.
Din anmälan kom in i går kväll. Läggs in på hemsidan manuellt.
Hej AAKEE,

Nu är hemsidan uppdaterad, trevligt att du vill vara med. Vi förväntar oss inget annat än en vinst ifrån din sida :)
Du har i alla fall byggt upp mina förväntningar rejält :)

Även några andra har anmält sig, så totalt 13st just nu. Tesla ser ut att få ett starkt startfält detta året.
Låter bra, många deltagare och svårt motstånd gör det roligare. Någon batteribytare borde vara med ock.

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Postat: 11 jan 2025 14:25
av Fredrik j
En lastbil är ju väldigt intressant.

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Postat: 17 jan 2025 11:09
av SwedishAdvocate
Nytt rekord i antalet anmälda ekipage som jag förstår det. Nu är dom uppe i hela 20(!) st. När börjar det bli risk för köer vid snabbladdarna? ;) Finns det någon övre gräns då de inte längre tar emot fler anmälningar?

Ytterligare observationer… ;)

Verkar som 'Team Nio' har delat på sig. Står fortfarande TBD på Laddvin som väl är den i 'Team Nio' som varit mest aktiv på det här forumet. På hans 'co-pilot' från i fjol(?) står det bara "NIO". Men gissar att det är ET5 Sedan, eftersom det väl fortf. är den av Nios modeller som kan prestera bäst i det här racet.

Men splitten i 'Team Nio' är ju lite intressant… Intriger? ;) Eller kommer de försöka ta en dubbel i alla fall och typ tävla om vem som kommer först till första batteribytesstationen?… Finns det fortfarande två olika sorters batterier i dom där stationerna? Om både Laddvin och hans co-pilot är med och kör – kommer då båda att kunna få det bättre batteriet vid båda sina batteribyten?…

Läste i en annan tråd att iAkita fått en bättre laddkurva till sin i4 via OTA*. Så ska bli lite intressant att se hur mkt bättre resultat han kan få i år.

Utöver den här nu anmälda Nion kan jag inte se att det finns ngt ekipage som kommer kunna hota AAKEE's Model S eller Jojjes och Niklas Model 3or… Skulle väl vara iAkitas i4 i så fall om laddkurvan förbättrats så pass*. P-star 2an som var med och körde ifjol laddade ju tydligen rätt snabbt och kunde på så vis hänga med i täten…

EDIT:
*Kom på att jag inte vet om han fick den här OTA-uppdateringen före eller efter SECC 2024…

EDIT2:
*OTA-uppdateringen kom efter SECC 2024. Mer detaljer här:
viewtopic.php?p=834427#p834427

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Postat: 17 jan 2025 11:36
av AAKEE
SwedishAdvocate skrev: 17 jan 2025 11:09

Utöver den här nu anmälda Nion kan jag inte se att det finns ngt ekipage som kommer kunna hota AAKEE's Model S eller Jojjes och Niklas Model 3or… Skulle väl vara iAkitas i4 i så fall om laddkurvan förbättrats så pass. P-star 2an som var med och körde ifjol laddade ju tydligen rätt snabbt och kunde på så vis hänga med i täten…
Har dålig koll på Beemers, vi får väl hoppas att uppdateringen gör det tight.

Annars är treorna jäkligt vassa, att de snittar lite långsammare laddning än S tar de nog igen på låg förbrukning.

Batteribytarna är snabba, men som jag förstått det finns det bara 1 plats vilket gör att det kanske är surt att komma dit nästan samtidigt som tvåa?

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Postat: 17 jan 2025 11:40
av Niklas Z
SwedishAdvocate skrev: 17 jan 2025 11:09
Nytt rekord i antalet anmälda ekipage som jag förstår det. Nu är dom uppe i hela 20(!) st. När börjar det bli risk för köer vid snabbladdarna? ;) Har dom någon övre gräns då de inte längre tar emot fler anmälningar?
Det har tidigare diskuterats att bilda två startgrupper om antalet anmälda blir stort. De skulla då få starta med t ex en timmes intervall. Därmed skulle risken för trängsel på laddstationerna minska.

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Postat: 17 jan 2025 12:35
av Arctic Drifter
Jag kommer inte delta, men kan tänka mig ett samarbete.

Jag kan erbjuda slipstream genom Norrbotten, bara hänga på husvagnen på MYP'en. Borde hjälpa förbrukningen rätt bra för den som ligger bakom. Vore det godkänt enligt regelverket? :lol:

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Postat: 17 jan 2025 12:38
av frippe
Arctic Drifter skrev: 17 jan 2025 12:35
Jag kommer inte delta, men kan tänka mig ett samarbete.

Jag kan erbjuda slipstream genom Norrbotten, bara hänga på husvagnen på MYP'en. Borde hjälpa förbrukningen rätt bra för den som ligger bakom. Vore det godkänt enligt regelverket? :lol:
Kan du köra ekipaget i normal motorvägsfart så kan det nog vara välkommet, men om du håller lagstadgad hastighet kan det bli tufft att få ihop en konkurrenskraftig tid.

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Postat: 17 jan 2025 12:56
av iAkita
SwedishAdvocate skrev: 17 jan 2025 11:09
Utöver den här nu anmälda Nion kan jag inte se att det finns ngt ekipage som kommer kunna hota AAKEE's Model S eller Jojjes och Niklas Model 3or… Skulle väl vara iAkitas i4 i så fall om laddkurvan förbättrats så pass*. P-star 2an som var med och körde ifjol laddade ju tydligen rätt snabbt och kunde på så vis hänga med i täten…
En i4 M50 har ingen chans mot 3:orna. Förra året drog min bil 20% mer än Niklas, som körde samma väg. I och med att maximala laddeffekten är högre i Model 3 och de kan koppla ut tidigt i laddkurvan på grund av den låga förbrukningen, så spelar det ingen roll om i4 har högre genomsnittseffekt upp till säg 70-80%. i4 eDrive 40 hade haft bättre chans att hänga på men fortfarande svårt att vinna. De enda riktiga konkurrenterna till Tesla i årets startfält skulle vara EV6 eller Ioniq 6, om de kör bra.

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Postat: 17 jan 2025 13:43
av manneson
iAkita skrev: 17 jan 2025 12:56
SwedishAdvocate skrev: 17 jan 2025 11:09
Utöver den här nu anmälda Nion kan jag inte se att det finns ngt ekipage som kommer kunna hota AAKEE's Model S eller Jojjes och Niklas Model 3or… Skulle väl vara iAkitas i4 i så fall om laddkurvan förbättrats så pass*. P-star 2an som var med och körde ifjol laddade ju tydligen rätt snabbt och kunde på så vis hänga med i täten…
En i4 M50 har ingen chans mot 3:orna. Förra året drog min bil 20% mer än Niklas, som körde samma väg. I och med att maximala laddeffekten är högre i Model 3 och de kan koppla ut tidigt i laddkurvan på grund av den låga förbrukningen, så spelar det ingen roll om i4 har högre genomsnittseffekt upp till säg 70-80%. i4 eDrive 40 hade haft bättre chans att hänga på men fortfarande svårt att vinna. De enda riktiga konkurrenterna till Tesla i årets startfält skulle vara EV6 eller Ioniq 6, om de kör bra.
Du körde väl ett par ggr med EV6 dock? Var väl ändå någon timme efter.

Jag tror en EQS borde kunna utmana. Kan använda samma laddare som Tesla och har enormt stort batteri samt förhållandevis låg förbrukning. Men laddar den tillräckligt snabbt? Tveksamt.
Taycan eller Audi GT borde också kunna vara med i toppen.

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Postat: 17 jan 2025 13:47
av iAkita
manneson skrev: 17 jan 2025 13:43
iAkita skrev: 17 jan 2025 12:56
SwedishAdvocate skrev: 17 jan 2025 11:09
Utöver den här nu anmälda Nion kan jag inte se att det finns ngt ekipage som kommer kunna hota AAKEE's Model S eller Jojjes och Niklas Model 3or… Skulle väl vara iAkitas i4 i så fall om laddkurvan förbättrats så pass*. P-star 2an som var med och körde ifjol laddade ju tydligen rätt snabbt och kunde på så vis hänga med i täten…
En i4 M50 har ingen chans mot 3:orna. Förra året drog min bil 20% mer än Niklas, som körde samma väg. I och med att maximala laddeffekten är högre i Model 3 och de kan koppla ut tidigt i laddkurvan på grund av den låga förbrukningen, så spelar det ingen roll om i4 har högre genomsnittseffekt upp till säg 70-80%. i4 eDrive 40 hade haft bättre chans att hänga på men fortfarande svårt att vinna. De enda riktiga konkurrenterna till Tesla i årets startfält skulle vara EV6 eller Ioniq 6, om de kör bra.
Du körde väl ett par ggr med EV6 dock? Var väl ändå någon timme efter.
Jo. Men min bästa laddtid med EV6 är ca 1,5 timme. Det är bara 10-15 minuter sämre än 3:orna och då var det ändå inte en perfekt körning. Resten av tidsskillnaden beror på att jag inte kör lika snabbt ock kanske tolkar reglerna striktare. Jag har alltid 30-60 minuter längre körtid än vinnaren, förutom kanske förra året.

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Postat: 17 jan 2025 13:59
av Niklas Z
Man ska naturligtvis vara oerhört försiktig med tumregler av typen "låg förbrukning slår bra laddkurva", men lite ligger det nog i påståendet.
En annan jämförelse kan jag göra från SECC 2023. Då kom jag i mål en billängd före Fredrik (Datzun). Han körde då en M3LR med det större LG-batteriet, som har klart sämre laddkurva än det Panasonicbatteri som sitter i min bil. Å andra sidan drog hans bil nästan 10 % mindre än min. Troligen hade jag inte kommit före honom om jag inte haft lite tur, men skillnaden var i vilket fall hårfin. Den lägre förbrukningen hos hans bil kompenserade fullt ut den sämre laddkurvan.

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Postat: 17 jan 2025 17:12
av AAKEE
Arctic Drifter skrev: 17 jan 2025 12:35
Jag kommer inte delta, men kan tänka mig ett samarbete.

Jag kan erbjuda slipstream genom Norrbotten, bara hänga på husvagnen på MYP'en. Borde hjälpa förbrukningen rätt bra för den som ligger bakom. Vore det godkänt enligt regelverket? :lol:
Jag beställer 111km/h GPS-fart genom hela norrbotten 😅

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Postat: 17 jan 2025 17:15
av AAKEE
Niklas Z skrev: 17 jan 2025 13:59
Man ska naturligtvis vara oerhört försiktig med tumregler av typen "låg förbrukning slår bra laddkurva", men lite ligger det nog i påståendet.
Både och är såklart bäst.

Det går däremot påverka bilens förbrukning en hel del, men laddhastigheten är ju svår att göra ngt åt.

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Postat: 17 jan 2025 17:20
av Niklas Z
AAKEE skrev: 17 jan 2025 17:15
Niklas Z skrev: 17 jan 2025 13:59
Man ska naturligtvis vara oerhört försiktig med tumregler av typen "låg förbrukning slår bra laddkurva", men lite ligger det nog i påståendet.
Både och är såklart bäst.

Det går däremot påverka bilens förbrukning en hel del, men laddhastigheten är ju svår att göra ngt åt.
Ja, kan man få båda i en bil så är det ju bäst. Fördelen med låg förbrukning är inte bara att färre kWh behöver laddas, det kan också bli lättare att hålla sig i den del av laddkurvan som är mest gynnsam. Låg förbrukning kan då gynna SECC-tiderna på två sätt.

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Postat: 17 jan 2025 17:25
av AAKEE
Niklas Z skrev: 17 jan 2025 17:20
AAKEE skrev: 17 jan 2025 17:15
Niklas Z skrev: 17 jan 2025 13:59
Man ska naturligtvis vara oerhört försiktig med tumregler av typen "låg förbrukning slår bra laddkurva", men lite ligger det nog i påståendet.
Både och är såklart bäst.

Det går däremot påverka bilens förbrukning en hel del, men laddhastigheten är ju svår att göra ngt åt.
Ja, kan man få båda i en bil så är det ju bäst. Fördelen med låg förbrukning är inte bara att färre kWh behöver laddas, det kan också bli lättare att hålla sig i den del av laddkurvan som är mest gynnsam. Låg förbrukning kan då gynna SECC-tiderna på två sätt.
Exakt, det är så man vinner. (Om man inte bara dumpar batteriet och tar ett nytt såklart 😅.)

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Postat: 17 jan 2025 17:52
av iAkita
Niklas Z skrev: 17 jan 2025 17:20
AAKEE skrev: 17 jan 2025 17:15
Niklas Z skrev: 17 jan 2025 13:59
Man ska naturligtvis vara oerhört försiktig med tumregler av typen "låg förbrukning slår bra laddkurva", men lite ligger det nog i påståendet.
Både och är såklart bäst.

Det går däremot påverka bilens förbrukning en hel del, men laddhastigheten är ju svår att göra ngt åt.
Ja, kan man få båda i en bil så är det ju bäst. Fördelen med låg förbrukning är inte bara att färre kWh behöver laddas, det kan också bli lättare att hålla sig i den del av laddkurvan som är mest gynnsam. Låg förbrukning kan då gynna SECC-tiderna på två sätt.
Exakt så! eGMP bilarna laddar med mellan 230-240 kW hela vägen upp till ca 57%, och galet snabbt även därefter. I vardagslångkörning är det en fördel mot Teslorna (tycker jag) men inte under SECC. Det hjälper inte mot en Model 3 då den har ännu högre maxeffekt och kan koppla ur mycket tidigare i laddkurvan och ändå ta sig lika långt innan nästa laddstopp. Den uppdaterade EV6 som kommer nu i år har tydligen lite större batteri och en maxeffekt på 265 kW. Den blir svårstoppad, trots mycket högre förbrukning än Model 3.

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Postat: 17 jan 2025 18:14
av Niklas Z
iAkita skrev: 17 jan 2025 17:52
Exakt så! eGMP bilarna laddar med mellan 230-240 kW hela vägen upp till ca 57%, och galet snabbt även därefter. I vardagslångkörning är det en fördel mot Teslorna (tycker jag) men inte under SECC. Det hjälper inte mot en Model 3 då den har ännu högre maxeffekt och kan koppla ur mycket tidigare i laddkurvan och ändå ta sig lika långt innan nästa laddstopp.

Det fenomenet slår igenom även mellan de olika generationerna av M3LR. Jag har räknat lite på hur en Highland ska klara sig i SECC. Den har ju sämre laddkurva än de äldre Panasonic-bilarna, men om Highland drar så lite som jag tror, kommer den sämre laddkurvan att kompenseras helt av lägre förbrukning.
iAkita skrev: 17 jan 2025 17:52
Den uppdaterade EV6 som kommer nu i år har tydligen lite större batteri och en maxeffekt på 265 kW. Den blir svårstoppad, trots mycket högre förbrukning än Model 3.
Det skulle vara intressant med en Ioniq 6 i SECC. Den borde ha lägre förbrukning än EV6 och ända ladda bra.