Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?

Inlägg av 18650 »

Benz skrev:
Det är bara jag som är 15 (alex) som skriver. Det är såklart min pappa som kör och jag som för protokoll.
Men om några månader är det jag som kör. Övningsköra.
Då finns det väl all anledning att hålla sig till rådande hastighetsgränser och ta pauser oftare än en gång på 42mil.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Benz
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 07 okt 2015 20:49
Ort: sthlm

Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?

Inlägg av Benz »

18650 skrev:
Benz skrev:
Det är bara jag som är 15 (alex) som skriver. Det är såklart min pappa som kör och jag som för protokoll.
Men om några månader är det jag som kör. Övningsköra.
Då finns det väl all anledning att hålla sig till rådande hastighetsgränser och ta pauser oftare än en gång på 42mil.
Vadå? Om jag ska köra? Visst så ska jag köra men Tesla kör ju automomt ändå? Inte så bra övningkörningsbil. Tesla är ju inte så svår att hantera. Fickparkeringen fixar jag nog på första ;)
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?

Inlägg av vigge50 »

Benz skrev:
Fickparkeringen fixar jag nog på första ;)
:lol:
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?

Inlägg av Lessmog »

Benz skrev:
18650 skrev:
Benz skrev:
Det är bara jag som är 15 (alex) som skriver. Det är såklart min pappa som kör och jag som för protokoll.
Men om några månader är det jag som kör. Övningsköra.
Då finns det väl all anledning att hålla sig till rådande hastighetsgränser och ta pauser oftare än en gång på 42mil.
Vadå? Om jag ska köra? Visst så ska jag köra men Tesla kör ju automomt ändå? Inte så bra övningkörningsbil. Tesla är ju inte så svår att hantera. Fickparkeringen fixar jag nog på första ;)
Tror du har studerat teorin rätt noga? :ugeek:
Användarvisningsbild
Benz
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 07 okt 2015 20:49
Ort: sthlm

Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?

Inlägg av Benz »

Lessmog skrev:
Benz skrev:
18650 skrev:
Benz skrev:
Det är bara jag som är 15 (alex) som skriver. Det är såklart min pappa som kör och jag som för protokoll.
Men om några månader är det jag som kör. Övningsköra.
Då finns det väl all anledning att hålla sig till rådande hastighetsgränser och ta pauser oftare än en gång på 42mil.
Vadå? Om jag ska köra? Visst så ska jag köra men Tesla kör ju automomt ändå? Inte så bra övningkörningsbil. Tesla är ju inte så svår att hantera. Fickparkeringen fixar jag nog på första ;)
Tror du har studerat teorin rätt noga? :ugeek:
Tesla teorin eller körkorts teorin? ;)
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?

Inlägg av olarsson »

Jag har kört Stockholm-Växjö massor av gånger och det funkar finfint med endast ett (lunch)stopp i Ödeshög på vägen. Jag har en 85 och kör varken speciellt snålt eller speciellt aggressivt, men snarare över än under hastighetsbegränsningen om man säger så.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 06 jul 2015 11:04
Ort: Linköping

Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?

Inlägg av Reddy »

Benz skrev:
I snittförbrukning landade jag på 216wh/km efter de 100 milen. Då var förhållanden dessa. 22 grader i kupevärme. 0 grader utanför och torra vägar. Sedan låg jag vid hastighetsbegränsningarna (90/100/110/120) detta med en 70D. Vad får ni ungefär för förbrukning med era 85 och 85D?
85D drar ungefär 10Wh mer per kilometer än 70D, skulle tro att det är ungefär samma skillnad mellan 70 rwd och 85 rwd.

I torrt väder och 10-20 grader och lugn blandad körning enligt hastighetsbegränsningarna så hamnar man ganska nära "typical" förbrukningen som ligger på 190 Wh/km för en 70D, enbart 110 väg så är det ganska svårt att köra på "typical", ca 195 Wh/km tror jag stämmer ganska bra då. Kör man bara 50-70-90 väg så kan man snitta betydligt under 190 Wh/km.

Körde själv 47 mil idag med en 70D, tur och retur Stockholm, mellan -10 till 0 grader, torrt, 90% motorväg i 115-130 fart, hamnade på snittförbrukning på 225 Wh/km
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 06 jul 2015 11:04
Ort: Linköping

Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?

Inlägg av Reddy »

Benz skrev:
LarsL skrev:
Det är snabbare att göra två korta stopp än ett långt och försöka pressa i det sista i batteriet. Det bästa är nog att göra ett snabbt stopp och sedan ta lunch vid nästa stopp och då fylla lite extra.
Roligt att du säger det. Björn Nyland tror jag säger att de går fortare med fler stopp och köra snabbt men de tester jag har gjort har de gått fortare att sänka hastigheten och göra färre stop än att köra snabbt och göra flera stopp.
Snabbast går det om man startar med 100%, kör så fort du vågar, om du har energi för att hoppa över första superchargern så gör det, resten av resan laddar du bara så du tar dig till nästa supercharger/slutmålet (+marginal).
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?

Inlägg av far1far2 »

35 mil i 85 D är nog vad som gäller.
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?

Inlägg av apkungen »

Reddy skrev:
Benz skrev:
I snittförbrukning landade jag på 216wh/km efter de 100 milen. Då var förhållanden dessa. 22 grader i kupevärme. 0 grader utanför och torra vägar. Sedan låg jag vid hastighetsbegränsningarna (90/100/110/120) detta med en 70D. Vad får ni ungefär för förbrukning med era 85 och 85D?
85D drar ungefär 10Wh mer per kilometer än 70D, skulle tro att det är ungefär samma skillnad mellan 70 rwd och 85 rwd.

I torrt väder och 10-20 grader och lugn blandad körning enligt hastighetsbegränsningarna så hamnar man ganska nära "typical" förbrukningen som ligger på 190 Wh/km för en 70D, enbart 110 väg så är det ganska svårt att köra på "typical", ca 195 Wh/km tror jag stämmer ganska bra då. Kör man bara 50-70-90 väg så kan man snitta betydligt under 190 Wh/km.

Körde själv 47 mil idag med en 70D, tur och retur Stockholm, mellan -10 till 0 grader, torrt, 90% motorväg i 115-130 fart, hamnade på snittförbrukning på 225 Wh/km
Snarare 6Wh/km. Kolla på detta klipp. I slutet så är resultaten om inte orkar kolla hela:
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 06 jul 2015 11:04
Ort: Linköping

Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?

Inlägg av Reddy »

Sett detta test förut, var ju inte så seriöst genomfört...

Jag gick på att Tesla har använt 200 Wh/km som "typical" förbrukning på 85D och 190 Wh/km på 70D.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 06 jul 2015 11:04
Ort: Linköping

Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?

Inlägg av Reddy »

point1 skrev:
Beror helt på vilken overhead du har vid dina superchargers, Sillekrog är tex ganska lång omväg.
Omvägen vid Sillekrog är ca 100 meter vid södergående och 2000 meter vid norrgående (om man använder genvägen).
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?

Inlägg av Svenssons »

Reddy skrev:
point1 skrev:
Beror helt på vilken overhead du har vid dina superchargers, Sillekrog är tex ganska lång omväg.
Omvägen vid Sillekrog är ca 100 meter vid södergående och 2000 meter vid norrgående (om man använder genvägen).
Det är inget alls jämfört med SC vid Toftaholm om du kör mellan västkusten och östkusten. Då blir omvägen 36 000 meter om du tar väg 27 eller 40 000 meter om du kör väg 25.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?

Inlägg av apkungen »

Reddy skrev:
point1 skrev:
Beror helt på vilken overhead du har vid dina superchargers, Sillekrog är tex ganska lång omväg.
Omvägen vid Sillekrog är ca 100 meter vid södergående och 2000 meter vid norrgående (om man använder genvägen).
Snarare max 1km om man använder genvägen.
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 06 jul 2015 11:04
Ort: Linköping

Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?

Inlägg av Reddy »

apkungen skrev:
Reddy skrev:
point1 skrev:
Beror helt på vilken overhead du har vid dina superchargers, Sillekrog är tex ganska lång omväg.
Omvägen vid Sillekrog är ca 100 meter vid södergående och 2000 meter vid norrgående (om man använder genvägen).
Snarare max 1km om man använder genvägen.
Men du skall väl tillbaka ut på E4:an igen? Om vi skall vara petnoga så är omvägen 2200 meter +- 50 meter
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1077
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?

Inlägg av tehjimos »

ojoj, få övningsköra i en Tesla.. det hade varit nå det.. äh! jag fick nöja mig med att ta körkortet och avverka ca 4000mil ( 6 månader ) innan vi köpte vår Tesla.

Tänk på vid distanskörning(vissa av dessa tips är inte rekommenderade om du inte är van förare)

-ACn i bilen är de ingen idé att stänga av, sänk hastigheten med typ 3km/h så får du samma effekt.

-om det finns SuC på vägen, ladda hellre fler gånger o kör fortare.. eftersom superchargern laddar mellan 350-650km / h så är det inte värt att söla på motorvägen!

-Om du börjar få lite räckvidd och är orolig för att du inte kommer komma fram(räckviddsångest) så kan du leta upp en lastbil på motorvägen o försöka lägga dig så när bakom som du kan(farthållaravståndet på 2 eller 3) och försök att ligga kvar bakom där.. ger lite mindre luftmotstånd och kan ge dig lägre förbrukning. Gäller dock att vara beredd på bromsen och om du märker att lastbilschaffisen börjar bli orolig så hitta en annan lastbil!

-Om du har SAS, kör med bilen på low.. ger lite bättre räckvidd, inte otroligt mycket men lite grann!

-undvik snabba accelerationer, försök å hålla så jämn hastighet som möjligt.

Lycka till med ert inköp!
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Benz
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 07 okt 2015 20:49
Ort: sthlm

Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?

Inlägg av Benz »

tehjimos skrev:
ojoj, få övningsköra i en Tesla.. det hade varit nå det.. äh! jag fick nöja mig med att ta körkortet och avverka ca 4000mil ( 6 månader ) innan vi köpte vår Tesla.

Tänk på vid distanskörning(vissa av dessa tips är inte rekommenderade om du inte är van förare)

-ACn i bilen är de ingen idé att stänga av, sänk hastigheten med typ 3km/h så får du samma effekt.

-om det finns SuC på vägen, ladda hellre fler gånger o kör fortare.. eftersom superchargern laddar mellan 350-650km / h så är det inte värt att söla på motorvägen!

-Om du börjar få lite räckvidd och är orolig för att du inte kommer komma fram(räckviddsångest) så kan du leta upp en lastbil på motorvägen o försöka lägga dig så när bakom som du kan(farthållaravståndet på 2 eller 3) och försök att ligga kvar bakom där.. ger lite mindre luftmotstånd och kan ge dig lägre förbrukning. Gäller dock att vara beredd på bromsen och om du märker att lastbilschaffisen börjar bli orolig så hitta en annan lastbil!

-Om du har SAS, kör med bilen på low.. ger lite bättre räckvidd, inte otroligt mycket men lite grann!

-undvik snabba accelerationer, försök å hålla så jämn hastighet som möjligt.

Lycka till med ert inköp!
Tack för tipsen! Tänkte på de här med värmen. När vi testat alla andra elbilar har värme spelat en ganska stor roll. Misstänker att Teslan har en mycket effektivare värmepump än alla andra elbilar för som du säger så tyckte inte vi heller att värmen förkortade räckvidden något mycket.

Det här med köra bakom lastbil behövde vi faktiskt göra. Vi har gjort det med nästan alla elbilar och då är det lite jobbigare eftersom saknaden av adaptiv förhållare. Men med teslan hade vi såklart det och ställde in på 1. Men då uppstod ett problem med att vi låg så nära att den kunde knappt plocka upp linjerna och det blev lite fyllekörning från teslans sida.

En fråga till du som kan.
När det blir nedför. Kan man höja hastigheten en bit och utnyttja att det inte drar så mycket energi och sänka i uppförsbackar eller tror du inte de ger någonting?

Sen om inga av tipsen hjälper och räckviddsångesten griper in så är man alltid redo för lite vägrens körning med varningblinkers i 30km/t. Inget man rekommenderar. Men vad gör man inte för att köra fossiltfritt.
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1077
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?

Inlägg av tehjimos »

Benz skrev:

Tack för tipsen! Tänkte på de här med värmen. När vi testat alla andra elbilar har värme spelat en ganska stor roll. Misstänker att Teslan har en mycket effektivare värmepump än alla andra elbilar för som du säger så tyckte inte vi heller att värmen förkortade räckvidden något mycket.

Det här med köra bakom lastbil behövde vi faktiskt göra. Vi har gjort det med nästan alla elbilar och då är det lite jobbigare eftersom saknaden av adaptiv förhållare. Men med teslan hade vi såklart det och ställde in på 1. Men då uppstod ett problem med att vi låg så nära att den kunde knappt plocka upp linjerna och det blev lite fyllekörning från teslans sida.

En fråga till du som kan.
När det blir nedför. Kan man höja hastigheten en bit och utnyttja att det inte drar så mycket energi och sänka i uppförsbackar eller tror du inte de ger någonting?

Sen om inga av tipsen hjälper och räckviddsångesten griper in så är man alltid redo för lite vägrens körning med varningblinkers i 30km/t. Inget man rekommenderar. Men vad gör man inte för att köra fossiltfritt.
Eftersom Teslan utnyttjar regenerativ bromsning så om du håller samma hastighet i nerförsbackar så trycker den tillbaks energi i batteriet även fast du inte saktar ner. Du kommer se på energimätaren att den blir grön i nerförsbackar. Så jag tror inte det är värt besväret nej!

förresten så är optimala hastigheten för Tesla kring 40km/h.. men med dagens el åtkomst så behöver man nog knappast aldrig köra i 40km/h på vägrenen.. bättre stanna på närmaste eluttag o ladda!
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?

Inlägg av hybris »

Skillnad? Knappast någon...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1077
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?

Inlägg av tehjimos »

hybris skrev:
Skillnad? Knappast någon...
annat än lite lite längre räckvidd och bättre väggrepp på hala o snöiga vägar.. annars så är det ingen större skillnad.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?

Inlägg av HelectriC »

Benz skrev:

Tack för tipsen! Tänkte på de här med värmen. När vi testat alla andra elbilar har värme spelat en ganska stor roll. Misstänker att Teslan har en mycket effektivare värmepump än alla andra elbilar för som du säger så tyckte inte vi heller att värmen förkortade räckvidden något mycket.
har för mig att Tesla inte har värmepump/växlare på samma sätt som tex eGolf (med tillbehöret värmeväxlare). Tesla har valt vanlig direktverkande uppvärmning om jag inte minns fel.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?

Inlägg av Leo »

Värmen drar 2-6kW per timme på alla elbilar (2=värmepumpsdrift) vid "full kräm." Observera att det är just "per timme" oavsett om du står stilla eller hur fort du kör.

Stora skillnaden är att en S85 kanske har 76kWh tillgängligt från batteriet medan de andra har 20-25kWh.

För själva framdriften av bilen så krävs det ofta 150-250kWh/100km.

Så därav att man upplever att värmen påverkar mindre på Teslan eftersom den drar betdyligt mindre andel av energiförbrukningen till värmen tack vare stort batteri.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?

Inlägg av HelectriC »

Leo skrev:

För själva framdriften av bilen så krävs det ofta 150-250kWh/100km.
då kommer du inte komma långt med en Model S, ca 3-5 mil, det blir många laddstopp ner genom Europa :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1077
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?

Inlägg av tehjimos »

HelectriC skrev:
Leo skrev:

För själva framdriften av bilen så krävs det ofta 150-250kWh/100km.
då kommer du inte komma långt med en Model S, ca 3-5 mil, det blir många laddstopp ner genom Europa :lol:
Haha!
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?

Inlägg av MSO »

Värmen gör ändå ordentligt mycket om det är nedåt eller under 0 grader.

Range mode för försiktig reglering, sen låg tempset (18/18 typ) och istället stolsvärme (som är mycket mindre förluster i än att värma en plåt/glas-bur med massa luft). Och så AC off naturligtvis. ACn drar när den snurrar runt 1kW i låglast, så det kan man inte bortse ifrån.

Det gör en del alltså.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Skriv svar