Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Moderator: Redaktion
Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
I helgen hyrde vi en Tesla 70D av sixt i göteborg. Vi långtidstestade ungefär 100 mil från göteborg till stockholn efter ett antal omvägar. Nu efter den fantastiska upplevelsen med denna tesla går jag på vägar att köpa en begagnad Tesla. Jag kör 42 mil ungefär 1 gång i månaden och undrar kanske en väldigt enkel fråga. Hur mycket längre kommer man i 120km/t med två motorer och range mode. För som jag har förstått det så har den främre motorn en högre utväxling. Alltså så behöver jag veta om jag behöver en 85 eller en 85D för att köra stockholm-växjö på ett stop i 120km/t. För under min provkörning med 70D så gjorde jag ett tydligt testprotokoll under alla mil. Det jag kunde se tydligt var att en 70D går ungefär 25-28 mil om man ligger vid hastighetsbegränsningarna och har 100% och kör ner till 0%.. Så ja, on någon kunnig tesla människa kunde svara på hur mycket längre man kommer med bokstaven D så skulle jag vara mycket tacksam.
// Alex
// Alex
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Nu har jag ingen Tesla men så som jag har förstått det så kommer man ungefär 35-40 mil med 85 kWh batteriet och att det är väldigt lite skillnad mellan RWD och D. Du bör nog inte betala extra för en D-modell för räckviddens skulle och oavsett vilken av de du tar så kan det bli svårt att nå 42 mil om du håller 120 km/h men om du kan sänka hastigheten lite så borde det gå.Benz skrev:I helgen hyrde vi en Tesla 70D av sixt i göteborg. Vi långtidstestade ungefär 100 mil från göteborg till stockholn efter ett antal omvägar. Nu efter den fantastiska upplevelsen med denna tesla går jag på vägar att köpa en begagnad Tesla. Jag kör 42 mil ungefär 1 gång i månaden och undrar kanske en väldigt enkel fråga. Hur mycket längre kommer man i 120km/t med två motorer och range mode. För som jag har förstått det så har den främre motorn en högre utväxling. Alltså så behöver jag veta om jag behöver en 85 eller en 85D för att köra stockholm-växjö på ett stop i 120km/t. För under min provkörning med 70D så gjorde jag ett tydligt testprotokoll under alla mil. Det jag kunde se tydligt var att en 70D går ungefär 25-28 mil om man ligger vid hastighetsbegränsningarna och har 100% och kör ner till 0%.. Så ja, on någon kunnig tesla människa kunde svara på hur mycket längre man kommer med bokstaven D så skulle jag vara mycket tacksam.
// Alex
Om du kom 28 mil med en 70D så borde du komma 34 mil med en 85D om du har samma körsätt.
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Hej Alex,
inte kan jag svara på Din fråga just hur mycket längre Du klarar Dig med "D", men jag kan nog säga att Stockholm-Växjö med enbart ett stop och hastighet på 120km/h inte är realistiskt. Kommer Du kunna ladda i Växjö medans Du är där? Jag brukar åka mellan Stockholm och Jönköping (ca 35 mil) och snabbladdar en gång under resan. Vill Du vidare till Växjö (och tillbaka därifrån) skulle det nog krävas ytterligare en laddning vid Toftaholm. Jag har en 85D och kommer ca 30-35mil på en laddning, lite beroende på väderleken och hastigheten.
inte kan jag svara på Din fråga just hur mycket längre Du klarar Dig med "D", men jag kan nog säga att Stockholm-Växjö med enbart ett stop och hastighet på 120km/h inte är realistiskt. Kommer Du kunna ladda i Växjö medans Du är där? Jag brukar åka mellan Stockholm och Jönköping (ca 35 mil) och snabbladdar en gång under resan. Vill Du vidare till Växjö (och tillbaka därifrån) skulle det nog krävas ytterligare en laddning vid Toftaholm. Jag har en 85D och kommer ca 30-35mil på en laddning, lite beroende på väderleken och hastigheten.
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Det hade varit kul och laddat fullt med en av varje och åkt 30 mil som ett stim med teslor och sett vad man får för range och förbrukning 70, 70d 85,85d osv jag räknar 30-35 mil med en rwd 85
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Det kan hända att du kommer klara det en bra dag med optimala förutsättningar men jag tror du skall förvänta dig att tanka minst en gång och att då göra det på ett praktiskt sätt (mat, rast osv) och se tiden som produktiv och inte bortkastad.
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Jag tänker att jag laddar 100% i stockholm och försöker nå ödeshög på en laddning och sen slänger i till ungefär 70-80% och racear ner till växjö ( egentligen 2 mil norr om växjö vid ett ställe som heter berg, elin wägners hus om någon vet var det ligger)Jojo skrev:Hej Alex,
inte kan jag svara på Din fråga just hur mycket längre Du klarar Dig med "D", men jag kan nog säga att Stockholm-Växjö med enbart ett stop och hastighet på 120km/h inte är realistiskt. Kommer Du kunna ladda i Växjö medans Du är där? Jag brukar åka mellan Stockholm och Jönköping (ca 35 mil) och snabbladdar en gång under resan. Vill Du vidare till Växjö (och tillbaka därifrån) skulle det nog krävas ytterligare en laddning vid Toftaholm. Jag har en 85D och kommer ca 30-35mil på en laddning, lite beroende på väderleken och hastigheten.
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
I snittförbrukning landade jag på 216wh/km efter de 100 milen. Då var förhållanden dessa. 22 grader i kupevärme. 0 grader utanför och torra vägar. Sedan låg jag vid hastighetsbegränsningarna (90/100/110/120) detta med en 70D. Vad får ni ungefär för förbrukning med era 85 och 85D?
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Björn Nyland har testat detta. I en rwd ger torque sleep (range mode) nästan ingenting men på en P85D så ger det 7 procent. Det innebär dryga 2 mil extra. 70D är något effektivare än 85D som i sin tur alltså är cirka 7% effektivare än en 85a men i gengäld så finns troligen inget extra bricking skydd på de sista 15kWh så jag skulle tro ungefär så här i 120km/h:
70D = 28mil
85 = 33 mil
85D = 35 mil
Länk till Björn nylands test:
Om du kör i 100km/h kommer du nog dina 40mil med en 85D.
70D = 28mil
85 = 33 mil
85D = 35 mil
Länk till Björn nylands test:
Om du kör i 100km/h kommer du nog dina 40mil med en 85D.
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Tack för bra svar. Jag tror jag uttryckte mig fel. Ett stop vid ödeshögs SuC är inget problem. För att med 70D blev det 2 stop. Ett längre vid ödeshög SuC och ett kort på 10min i sillekrog. Skulle jag klara mig på ett stop skulle detta vara fantastiskt. Jag börjar inte alltid heller med 100% ibland 90% och då vill jag helst klara ödeshög ändå.
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Det är snabbare att göra två korta stopp än ett långt och försöka pressa i det sista i batteriet. Det bästa är nog att göra ett snabbt stopp och sedan ta lunch vid nästa stopp och då fylla lite extra.
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Roligt att du säger det. Björn Nyland tror jag säger att de går fortare med fler stopp och köra snabbt men de tester jag har gjort har de gått fortare att sänka hastigheten och göra färre stop än att köra snabbt och göra flera stopp.LarsL skrev:Det är snabbare att göra två korta stopp än ett långt och försöka pressa i det sista i batteriet. Det bästa är nog att göra ett snabbt stopp och sedan ta lunch vid nästa stopp och då fylla lite extra.
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Det är inget problem alls att klara sig från Stockholm till Ödeshög på en laddning, speciellt om Du laddar till 100% innan avfärd. Det är lite drygt 25 mil dit, beroende varifrån i Stockholm Du åker.Benz skrev:Tack för bra svar. Jag tror jag uttryckte mig fel. Ett stop vid ödeshögs SuC är inget problem. För att med 70D blev det 2 stop. Ett längre vid ödeshög SuC och ett kort på 10min i sillekrog. Skulle jag klara mig på ett stop skulle detta vara fantastiskt. Jag börjar inte alltid heller med 100% ibland 90% och då vill jag helst klara ödeshög ändå.
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Han menade inte att du skulle köra snabbare utan att om du stannar en gång så måste du kanske ladda i 25 minuter men om du stannar två gånger så blir den totala laddtiden kanske 20 minuter. Detta göra att den totala restiden blir kortare även om du håller samma hastighet. Om du sen kör snabbare eller långsammare så påverkar detta också.Benz skrev:Roligt att du säger det. Björn Nyland tror jag säger att de går fortare med fler stopp och köra snabbt men de tester jag har gjort har de gått fortare att sänka hastigheten och göra färre stop än att köra snabbt och göra flera stopp.LarsL skrev:Det är snabbare att göra två korta stopp än ett långt och försöka pressa i det sista i batteriet. Det bästa är nog att göra ett snabbt stopp och sedan ta lunch vid nästa stopp och då fylla lite extra.
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Fast man ska inte glömma att det är overhead på varje laddstopp också. Du kan inte bara tvärnita på motorvägen och koppla in, det tar några minuter att komma till laddstationen och tillbaka till vägen. Så det kan även löna sig att stanna en gång lite längre istället för två korta stopp lite beroende på hur mycket man behöver och hur laddstationerna ligger till.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Om du åker från Stockholm med 100% eller eventuellt 90 så klarar du dig hela vägen till Ödeshög, ladda 20min och sen åka till Växjö. Om du åker från Växjö är det bättre att ladda till typ 60% i Ödeshög och sen igen i Sille krog.
Jag är övertygad om att det går snabbare att åka fortare och ladda oftare OM man har rätt förutsättningar, dvs att man har max 15mil mellan laddarna och kan köra ned till näst intill tomt batteri hela tiden för att få full laddeffekt. Det går inte snabbare att ladda till 90% istället för 80% bara för att kunna köra 10km/h snabbare. D sista procenten har för lång tid att ladda.
Jag är övertygad om att det går snabbare att åka fortare och ladda oftare OM man har rätt förutsättningar, dvs att man har max 15mil mellan laddarna och kan köra ned till näst intill tomt batteri hela tiden för att få full laddeffekt. Det går inte snabbare att ladda till 90% istället för 80% bara för att kunna köra 10km/h snabbare. D sista procenten har för lång tid att ladda.
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
apkungen skrev:Om du åker från Stockholm med 100% eller eventuellt 90 så klarar du dig hela vägen till Ödeshög, ladda 20min och sen åka till Växjö. Om du åker från Växjö är det bättre att ladda till typ 60% i Ödeshög och sen igen i Sille krog.
Jag är övertygad om att det går snabbare att åka fortare och ladda oftare OM man har rätt förutsättningar, dvs att man har max 15mil mellan laddarna och kan köra ned till näst intill tomt batteri hela tiden för att få full laddeffekt. Det går inte snabbare att ladda till 90% istället för 80% bara för att kunna köra 10km/h snabbare. D sista procenten har för lång tid att ladda.
Tack för svar. Men tror du att en vanlig 85a räcker då?
Man vill ju helst ligga minst vid hastighetsbegränsningen
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Denna sidan kan du använda för att beräkna ungefär hur lång tid det tar med laddning
https://www.evtripplanner.com/planner/2-5/?id=pxkg
https://www.evtripplanner.com/planner/2-5/?id=pxkg
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Det måste ju gå utmärkt även med en 70D, men du behöver ladda kanske dubbla tiden med 70D mot 85/85D? Jag antar att du inte passerar Toftaholm som något nämnde ovan iom det inte ligger på vägen, i synnerhet inte om du skall till Berg. Jag hade nog tänk att jag laddar till 100% innan avfärd, sen brakar på så fort det går för att nå Ödeshög så tom som möjligt. Säg att du ligger i 130km/h enligt GPS?! Är det rimligt? Sen matar du vidare till väg 30 där du för egna hälsans skull håller hastighetsgränsen. Då bör du klara dig från Ödeshög till Berg på under 50% SOC. 10mil i 110 i snitt(förbi jönköping ner för backen) sen 8mil i under 100km/h. Hemvägen har du uppför förbi Jönköping, men å andra sidan 100% laddat när du lämnar Berg. Hur länge du tänker vänta i Ödeshög avgör batterivalet.Benz skrev:Jag tänker att jag laddar 100% i stockholm och försöker nå ödeshög på en laddning och sen slänger i till ungefär 70-80% och racear ner till växjö ( egentligen 2 mil norr om växjö vid ett ställe som heter berg, elin wägners hus om någon vet var det ligger)
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
När vi testkörde 70D så kom vi som längst 100%-0% 28 mil men i snitt kom vi ungefär 25-26mil. Sen så händer det att vi bara har 90% i stockholm. Då blir de hårt till ödeshög med 70D. Andra sidan kanske de förhållande vi körde i kallas för vinter. Under 0an är det vinter? Kanske har lite för mycket räckviddsångest.18650 skrev:Det måste ju gå utmärkt även med en 70D, men du behöver ladda kanske dubbla tiden med 70D mot 85/85D? Jag antar att du inte passerar Toftaholm som något nämnde ovan iom det inte ligger på vägen, i synnerhet inte om du skall till Berg. Jag hade nog tänk att jag laddar till 100% innan avfärd, sen brakar på så fort det går för att nå Ödeshög så tom som möjligt. Säg att du ligger i 130km/h enligt GPS?! Är det rimligt? Sen matar du vidare till väg 30 där du för egna hälsans skull håller hastighetsgränsen. Då bör du klara dig från Ödeshög till Berg på under 50% SOC. 10mil i 110 i snitt(förbi jönköping ner för backen) sen 8mil i under 100km/h. Hemvägen har du uppför förbi Jönköping, men å andra sidan 100% laddat när du lämnar Berg. Hur länge du tänker vänta i Ödeshög avgör batterivalet.Benz skrev:Jag tänker att jag laddar 100% i stockholm och försöker nå ödeshög på en laddning och sen slänger i till ungefär 70-80% och racear ner till växjö ( egentligen 2 mil norr om växjö vid ett ställe som heter berg, elin wägners hus om någon vet var det ligger)

Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
28mil är teoretiskt 23.5kWh/100km. Det måste vara i rätt god fart? Har du ingen erfarenhet av elbilskörande sedan tidigare så kommer du kunna plocka ner den siffran en hel del. Kanske inte på motorvägen med farthållare, men du plockar ledigt bort 20% förbrukning över en laddning genom att köra lite smartare. Men nu var ju frågan motorväg, så för all del.Benz skrev:När vi testkörde 70D så kom vi som längst 100%-0% 28 mil men i snitt kom vi ungefär 25-26mil. Sen så händer det att vi bara har 90% i stockholm. Då blir de hårt till ödeshög med 70D. Andra sidan kanske de förhållande vi körde i kallas för vinter. Under 0an är det vinter? Kanske har lite för mycket räckviddsångest.18650 skrev:Det måste ju gå utmärkt även med en 70D, men du behöver ladda kanske dubbla tiden med 70D mot 85/85D? Jag antar att du inte passerar Toftaholm som något nämnde ovan iom det inte ligger på vägen, i synnerhet inte om du skall till Berg. Jag hade nog tänk att jag laddar till 100% innan avfärd, sen brakar på så fort det går för att nå Ödeshög så tom som möjligt. Säg att du ligger i 130km/h enligt GPS?! Är det rimligt? Sen matar du vidare till väg 30 där du för egna hälsans skull håller hastighetsgränsen. Då bör du klara dig från Ödeshög till Berg på under 50% SOC. 10mil i 110 i snitt(förbi jönköping ner för backen) sen 8mil i under 100km/h. Hemvägen har du uppför förbi Jönköping, men å andra sidan 100% laddat när du lämnar Berg. Hur länge du tänker vänta i Ödeshög avgör batterivalet.Benz skrev:Jag tänker att jag laddar 100% i stockholm och försöker nå ödeshög på en laddning och sen slänger i till ungefär 70-80% och racear ner till växjö ( egentligen 2 mil norr om växjö vid ett ställe som heter berg, elin wägners hus om någon vet var det ligger)
BMW i3 REX i väntan på Model3
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5900
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Nja det är nog hastigheten på motorvägen (motorväg är det sämsta før räckvidden och 120 km/h drar mycket mer än 110 ...) som gør räckvidden kortare även om kylan bidrar. Använder man tripp-planeraren kommer man fram utan problem men kanske får køra lite långsammare än med en 85:a när du ligger nära räckviddsgränsen.Benz skrev:När vi testkörde 70D så kom vi som längst 100%-0% 28 mil men i snitt kom vi ungefär 25-26mil. Sen så händer det att vi bara har 90% i stockholm. Då blir de hårt till ödeshög med 70D. Andra sidan kanske de förhållande vi körde i kallas för vinter. Under 0an är det vinter? Kanske har lite för mycket räckviddsångest.18650 skrev:Det måste ju gå utmärkt även med en 70D, men du behöver ladda kanske dubbla tiden med 70D mot 85/85D? Jag antar att du inte passerar Toftaholm som något nämnde ovan iom det inte ligger på vägen, i synnerhet inte om du skall till Berg. Jag hade nog tänk att jag laddar till 100% innan avfärd, sen brakar på så fort det går för att nå Ödeshög så tom som möjligt. Säg att du ligger i 130km/h enligt GPS?! Är det rimligt? Sen matar du vidare till väg 30 där du för egna hälsans skull håller hastighetsgränsen. Då bör du klara dig från Ödeshög till Berg på under 50% SOC. 10mil i 110 i snitt(förbi jönköping ner för backen) sen 8mil i under 100km/h. Hemvägen har du uppför förbi Jönköping, men å andra sidan 100% laddat när du lämnar Berg. Hur länge du tänker vänta i Ödeshög avgör batterivalet.Benz skrev:Jag tänker att jag laddar 100% i stockholm och försöker nå ödeshög på en laddning och sen slänger i till ungefär 70-80% och racear ner till växjö ( egentligen 2 mil norr om växjö vid ett ställe som heter berg, elin wägners hus om någon vet var det ligger)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
En 85a tycker jag att du ska köra på iaf om du kör den sträckan ofta, laddning går något snabbare framförallt om du behöver åka lite längre och med en 70 skulle behöva toppa upp laddningen mer, du behöver inte maxa laddningen lika ofta heller vilket är bra för batteriet.
Om du ska skaffa en 85D istället för 85, bara för räckvidden känns däremot onödigt. Annars tycker jag att tillägget på 50k för 85 till 85D är rätt värt. Man får en klar prestandahöjning och fyrhjulsdrift samt lite bättre räckvidd. Mellan 70 o 70D känns 50k lite svårare att motivera då man inte får samma prestanda höjning.
Om du ska skaffa en 85D istället för 85, bara för räckvidden känns däremot onödigt. Annars tycker jag att tillägget på 50k för 85 till 85D är rätt värt. Man får en klar prestandahöjning och fyrhjulsdrift samt lite bättre räckvidd. Mellan 70 o 70D känns 50k lite svårare att motivera då man inte får samma prestanda höjning.
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Faktiskt har jag ganska mycket elbilskunskaper för att vara 15 år. Min pappa och jag har provkört nästan alla elbilar som går att göra, senast blev nissan leaf 30 kw. Sen är vi med i elbilen sverige och kör elbil sen 2011. Men detta var konstigt nog den första gången vi fick möjlighet och långtesta en Tesla (som var en sjuk upplevelse eftersom man inte behövde stirra sig blind på alla procent tecken och falska kilometer visningar) Jag tror vi kör lite fortare än vanligt för med nya leafen kom vi bara 8-10 mil som vi tyckte va sjukt dåligt. (Vi provkör alla elbilar samma sträcka 42mil) den längsta tiden vi fått var med vår egen elbil. En miew, det tog ungefär 30timmar. Nu kom jag från ämnet men varför jag frågar om just teslas tvåmotoriga bilar är att vi aldrig testat skillnaden och hittade inget på internet. Björn nyland kör ganska långsamt eftersom de är andra hastighetsbegränsningar. Men ja tycker jag har fått svar nu och tror vi kommer börja titta på en begagnad tesla 85 med autopilot.18650 skrev:28mil är teoretiskt 23.5kWh/100km. Det måste vara i rätt god fart? Har du ingen erfarenhet av elbilskörande sedan tidigare så kommer du kunna plocka ner den siffran en hel del. Kanske inte på motorvägen med farthållare, men du plockar ledigt bort 20% förbrukning över en laddning genom att köra lite smartare. Men nu var ju frågan motorväg, så för all del.Benz skrev:När vi testkörde 70D så kom vi som längst 100%-0% 28 mil men i snitt kom vi ungefär 25-26mil. Sen så händer det att vi bara har 90% i stockholm. Då blir de hårt till ödeshög med 70D. Andra sidan kanske de förhållande vi körde i kallas för vinter. Under 0an är det vinter? Kanske har lite för mycket räckviddsångest.18650 skrev:Det måste ju gå utmärkt även med en 70D, men du behöver ladda kanske dubbla tiden med 70D mot 85/85D? Jag antar att du inte passerar Toftaholm som något nämnde ovan iom det inte ligger på vägen, i synnerhet inte om du skall till Berg. Jag hade nog tänk att jag laddar till 100% innan avfärd, sen brakar på så fort det går för att nå Ödeshög så tom som möjligt. Säg att du ligger i 130km/h enligt GPS?! Är det rimligt? Sen matar du vidare till väg 30 där du för egna hälsans skull håller hastighetsgränsen. Då bör du klara dig från Ödeshög till Berg på under 50% SOC. 10mil i 110 i snitt(förbi jönköping ner för backen) sen 8mil i under 100km/h. Hemvägen har du uppför förbi Jönköping, men å andra sidan 100% laddat när du lämnar Berg. Hur länge du tänker vänta i Ödeshög avgör batterivalet.Benz skrev:Jag tänker att jag laddar 100% i stockholm och försöker nå ödeshög på en laddning och sen slänger i till ungefär 70-80% och racear ner till växjö ( egentligen 2 mil norr om växjö vid ett ställe som heter berg, elin wägners hus om någon vet var det ligger)
//Alex
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Är du 15 år och kör 40 mil en gång i månaden eller är ni två som skriver under samma namn?Benz skrev:Faktiskt har jag ganska mycket elbilskunskaper för att vara 15 år. Min pappa och jag har provkört nästan alla elbilar som går att göra, senast blev nissan leaf 30 kw. Sen är vi med i elbilen sverige och kör elbil sen 2011. Men detta var konstigt nog den första gången vi fick möjlighet och långtesta en Tesla (som var en sjuk upplevelse eftersom man inte behövde stirra sig blind på alla procent tecken och falska kilometer visningar) Jag tror vi kör lite fortare än vanligt för med nya leafen kom vi bara 8-10 mil som vi tyckte va sjukt dåligt. (Vi provkör alla elbilar samma sträcka 42mil) den längsta tiden vi fått var med vår egen elbil. En miew, det tog ungefär 30timmar. Nu kom jag från ämnet men varför jag frågar om just teslas tvåmotoriga bilar är att vi aldrig testat skillnaden och hittade inget på internet. Björn nyland kör ganska långsamt eftersom de är andra hastighetsbegränsningar. Men ja tycker jag har fått svar nu och tror vi kommer börja titta på en begagnad tesla 85 med autopilot.18650 skrev:28mil är teoretiskt 23.5kWh/100km. Det måste vara i rätt god fart? Har du ingen erfarenhet av elbilskörande sedan tidigare så kommer du kunna plocka ner den siffran en hel del. Kanske inte på motorvägen med farthållare, men du plockar ledigt bort 20% förbrukning över en laddning genom att köra lite smartare. Men nu var ju frågan motorväg, så för all del.Benz skrev:När vi testkörde 70D så kom vi som längst 100%-0% 28 mil men i snitt kom vi ungefär 25-26mil. Sen så händer det att vi bara har 90% i stockholm. Då blir de hårt till ödeshög med 70D. Andra sidan kanske de förhållande vi körde i kallas för vinter. Under 0an är det vinter? Kanske har lite för mycket räckviddsångest.18650 skrev:Det måste ju gå utmärkt även med en 70D, men du behöver ladda kanske dubbla tiden med 70D mot 85/85D? Jag antar att du inte passerar Toftaholm som något nämnde ovan iom det inte ligger på vägen, i synnerhet inte om du skall till Berg. Jag hade nog tänk att jag laddar till 100% innan avfärd, sen brakar på så fort det går för att nå Ödeshög så tom som möjligt. Säg att du ligger i 130km/h enligt GPS?! Är det rimligt? Sen matar du vidare till väg 30 där du för egna hälsans skull håller hastighetsgränsen. Då bör du klara dig från Ödeshög till Berg på under 50% SOC. 10mil i 110 i snitt(förbi jönköping ner för backen) sen 8mil i under 100km/h. Hemvägen har du uppför förbi Jönköping, men å andra sidan 100% laddat när du lämnar Berg. Hur länge du tänker vänta i Ödeshög avgör batterivalet.Benz skrev:Jag tänker att jag laddar 100% i stockholm och försöker nå ödeshög på en laddning och sen slänger i till ungefär 70-80% och racear ner till växjö ( egentligen 2 mil norr om växjö vid ett ställe som heter berg, elin wägners hus om någon vet var det ligger)
//Alex
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Det är bara jag som är 15 (alex) som skriver. Det är såklart min pappa som kör och jag som för protokoll.
Men om några månader är det jag som kör. Övningsköra.
Men om några månader är det jag som kör. Övningsköra.
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd