Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 29 feb 2016 20:43
av 18650
Benz skrev:
Det är bara jag som är 15 (alex) som skriver. Det är såklart min pappa som kör och jag som för protokoll.
Men om några månader är det jag som kör. Övningsköra.
Då finns det väl all anledning att hålla sig till rådande hastighetsgränser och ta pauser oftare än en gång på 42mil.
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 29 feb 2016 20:46
av Benz
18650 skrev:
Benz skrev:
Det är bara jag som är 15 (alex) som skriver. Det är såklart min pappa som kör och jag som för protokoll.
Men om några månader är det jag som kör. Övningsköra.
Då finns det väl all anledning att hålla sig till rådande hastighetsgränser och ta pauser oftare än en gång på 42mil.
Vadå? Om jag ska köra? Visst så ska jag köra men Tesla kör ju automomt ändå? Inte så bra övningkörningsbil. Tesla är ju inte så svår att hantera. Fickparkeringen fixar jag nog på första
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 29 feb 2016 21:03
av vigge50
Benz skrev:
Fickparkeringen fixar jag nog på första
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 29 feb 2016 21:04
av Lessmog
Benz skrev:
18650 skrev:
Benz skrev:
Det är bara jag som är 15 (alex) som skriver. Det är såklart min pappa som kör och jag som för protokoll.
Men om några månader är det jag som kör. Övningsköra.
Då finns det väl all anledning att hålla sig till rådande hastighetsgränser och ta pauser oftare än en gång på 42mil.
Vadå? Om jag ska köra? Visst så ska jag köra men Tesla kör ju automomt ändå? Inte så bra övningkörningsbil. Tesla är ju inte så svår att hantera. Fickparkeringen fixar jag nog på första
Tror du har studerat teorin rätt noga?
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 29 feb 2016 21:11
av Benz
Lessmog skrev:
Benz skrev:
18650 skrev:
Benz skrev:
Det är bara jag som är 15 (alex) som skriver. Det är såklart min pappa som kör och jag som för protokoll.
Men om några månader är det jag som kör. Övningsköra.
Då finns det väl all anledning att hålla sig till rådande hastighetsgränser och ta pauser oftare än en gång på 42mil.
Vadå? Om jag ska köra? Visst så ska jag köra men Tesla kör ju automomt ändå? Inte så bra övningkörningsbil. Tesla är ju inte så svår att hantera. Fickparkeringen fixar jag nog på första
Tror du har studerat teorin rätt noga?
Tesla teorin eller körkorts teorin?
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 29 feb 2016 21:15
av olarsson
Jag har kört Stockholm-Växjö massor av gånger och det funkar finfint med endast ett (lunch)stopp i Ödeshög på vägen. Jag har en 85 och kör varken speciellt snålt eller speciellt aggressivt, men snarare över än under hastighetsbegränsningen om man säger så.
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 29 feb 2016 21:39
av Reddy
Benz skrev:
I snittförbrukning landade jag på 216wh/km efter de 100 milen. Då var förhållanden dessa. 22 grader i kupevärme. 0 grader utanför och torra vägar. Sedan låg jag vid hastighetsbegränsningarna (90/100/110/120) detta med en 70D. Vad får ni ungefär för förbrukning med era 85 och 85D?
85D drar ungefär 10Wh mer per kilometer än 70D, skulle tro att det är ungefär samma skillnad mellan 70 rwd och 85 rwd.
I torrt väder och 10-20 grader och lugn blandad körning enligt hastighetsbegränsningarna så hamnar man ganska nära "typical" förbrukningen som ligger på 190 Wh/km för en 70D, enbart 110 väg så är det ganska svårt att köra på "typical", ca 195 Wh/km tror jag stämmer ganska bra då. Kör man bara 50-70-90 väg så kan man snitta betydligt under 190 Wh/km.
Körde själv 47 mil idag med en 70D, tur och retur Stockholm, mellan -10 till 0 grader, torrt, 90% motorväg i 115-130 fart, hamnade på snittförbrukning på 225 Wh/km
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 29 feb 2016 21:57
av Reddy
Benz skrev:
LarsL skrev:
Det är snabbare att göra två korta stopp än ett långt och försöka pressa i det sista i batteriet. Det bästa är nog att göra ett snabbt stopp och sedan ta lunch vid nästa stopp och då fylla lite extra.
Roligt att du säger det. Björn Nyland tror jag säger att de går fortare med fler stopp och köra snabbt men de tester jag har gjort har de gått fortare att sänka hastigheten och göra färre stop än att köra snabbt och göra flera stopp.
Snabbast går det om man startar med 100%, kör så fort du vågar, om du har energi för att hoppa över första superchargern så gör det, resten av resan laddar du bara så du tar dig till nästa supercharger/slutmålet (+marginal).
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 29 feb 2016 22:06
av far1far2
35 mil i 85 D är nog vad som gäller.
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 29 feb 2016 22:16
av apkungen
Reddy skrev:
Benz skrev:
I snittförbrukning landade jag på 216wh/km efter de 100 milen. Då var förhållanden dessa. 22 grader i kupevärme. 0 grader utanför och torra vägar. Sedan låg jag vid hastighetsbegränsningarna (90/100/110/120) detta med en 70D. Vad får ni ungefär för förbrukning med era 85 och 85D?
85D drar ungefär 10Wh mer per kilometer än 70D, skulle tro att det är ungefär samma skillnad mellan 70 rwd och 85 rwd.
I torrt väder och 10-20 grader och lugn blandad körning enligt hastighetsbegränsningarna så hamnar man ganska nära "typical" förbrukningen som ligger på 190 Wh/km för en 70D, enbart 110 väg så är det ganska svårt att köra på "typical", ca 195 Wh/km tror jag stämmer ganska bra då. Kör man bara 50-70-90 väg så kan man snitta betydligt under 190 Wh/km.
Körde själv 47 mil idag med en 70D, tur och retur Stockholm, mellan -10 till 0 grader, torrt, 90% motorväg i 115-130 fart, hamnade på snittförbrukning på 225 Wh/km
Snarare 6Wh/km. Kolla på detta klipp. I slutet så är resultaten om inte orkar kolla hela:
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 01 mar 2016 00:16
av Reddy
Sett detta test förut, var ju inte så seriöst genomfört...
Jag gick på att Tesla har använt 200 Wh/km som "typical" förbrukning på 85D och 190 Wh/km på 70D.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 01 mar 2016 11:00
av Reddy
point1 skrev:
Beror helt på vilken overhead du har vid dina superchargers, Sillekrog är tex ganska lång omväg.
Omvägen vid Sillekrog är ca 100 meter vid södergående och 2000 meter vid norrgående (om man använder genvägen).
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 01 mar 2016 12:19
av Svenssons
Reddy skrev:
point1 skrev:
Beror helt på vilken overhead du har vid dina superchargers, Sillekrog är tex ganska lång omväg.
Omvägen vid Sillekrog är ca 100 meter vid södergående och 2000 meter vid norrgående (om man använder genvägen).
Det är inget alls jämfört med SC vid Toftaholm om du kör mellan västkusten och östkusten. Då blir omvägen 36 000 meter om du tar väg 27 eller 40 000 meter om du kör väg 25.
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 01 mar 2016 12:27
av apkungen
Reddy skrev:
point1 skrev:
Beror helt på vilken overhead du har vid dina superchargers, Sillekrog är tex ganska lång omväg.
Omvägen vid Sillekrog är ca 100 meter vid södergående och 2000 meter vid norrgående (om man använder genvägen).
Snarare max 1km om man använder genvägen.
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 01 mar 2016 13:10
av Reddy
apkungen skrev:
Reddy skrev:
point1 skrev:
Beror helt på vilken overhead du har vid dina superchargers, Sillekrog är tex ganska lång omväg.
Omvägen vid Sillekrog är ca 100 meter vid södergående och 2000 meter vid norrgående (om man använder genvägen).
Snarare max 1km om man använder genvägen.
Men du skall väl tillbaka ut på E4:an igen? Om vi skall vara petnoga så är omvägen 2200 meter +- 50 meter
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 01 mar 2016 21:45
av tehjimos
ojoj, få övningsköra i en Tesla.. det hade varit nå det.. äh! jag fick nöja mig med att ta körkortet och avverka ca 4000mil ( 6 månader ) innan vi köpte vår Tesla.
Tänk på vid distanskörning(vissa av dessa tips är inte rekommenderade om du inte är van förare)
-ACn i bilen är de ingen idé att stänga av, sänk hastigheten med typ 3km/h så får du samma effekt.
-om det finns SuC på vägen, ladda hellre fler gånger o kör fortare.. eftersom superchargern laddar mellan 350-650km / h så är det inte värt att söla på motorvägen!
-Om du börjar få lite räckvidd och är orolig för att du inte kommer komma fram(räckviddsångest) så kan du leta upp en lastbil på motorvägen o försöka lägga dig så när bakom som du kan(farthållaravståndet på 2 eller 3) och försök att ligga kvar bakom där.. ger lite mindre luftmotstånd och kan ge dig lägre förbrukning. Gäller dock att vara beredd på bromsen och om du märker att lastbilschaffisen börjar bli orolig så hitta en annan lastbil!
-Om du har SAS, kör med bilen på low.. ger lite bättre räckvidd, inte otroligt mycket men lite grann!
-undvik snabba accelerationer, försök å hålla så jämn hastighet som möjligt.
Lycka till med ert inköp!
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 01 mar 2016 22:14
av Benz
tehjimos skrev:
ojoj, få övningsköra i en Tesla.. det hade varit nå det.. äh! jag fick nöja mig med att ta körkortet och avverka ca 4000mil ( 6 månader ) innan vi köpte vår Tesla.
Tänk på vid distanskörning(vissa av dessa tips är inte rekommenderade om du inte är van förare)
-ACn i bilen är de ingen idé att stänga av, sänk hastigheten med typ 3km/h så får du samma effekt.
-om det finns SuC på vägen, ladda hellre fler gånger o kör fortare.. eftersom superchargern laddar mellan 350-650km / h så är det inte värt att söla på motorvägen!
-Om du börjar få lite räckvidd och är orolig för att du inte kommer komma fram(räckviddsångest) så kan du leta upp en lastbil på motorvägen o försöka lägga dig så när bakom som du kan(farthållaravståndet på 2 eller 3) och försök att ligga kvar bakom där.. ger lite mindre luftmotstånd och kan ge dig lägre förbrukning. Gäller dock att vara beredd på bromsen och om du märker att lastbilschaffisen börjar bli orolig så hitta en annan lastbil!
-Om du har SAS, kör med bilen på low.. ger lite bättre räckvidd, inte otroligt mycket men lite grann!
-undvik snabba accelerationer, försök å hålla så jämn hastighet som möjligt.
Lycka till med ert inköp!
Tack för tipsen! Tänkte på de här med värmen. När vi testat alla andra elbilar har värme spelat en ganska stor roll. Misstänker att Teslan har en mycket effektivare värmepump än alla andra elbilar för som du säger så tyckte inte vi heller att värmen förkortade räckvidden något mycket.
Det här med köra bakom lastbil behövde vi faktiskt göra. Vi har gjort det med nästan alla elbilar och då är det lite jobbigare eftersom saknaden av adaptiv förhållare. Men med teslan hade vi såklart det och ställde in på 1. Men då uppstod ett problem med att vi låg så nära att den kunde knappt plocka upp linjerna och det blev lite fyllekörning från teslans sida.
En fråga till du som kan.
När det blir nedför. Kan man höja hastigheten en bit och utnyttja att det inte drar så mycket energi och sänka i uppförsbackar eller tror du inte de ger någonting?
Sen om inga av tipsen hjälper och räckviddsångesten griper in så är man alltid redo för lite vägrens körning med varningblinkers i 30km/t. Inget man rekommenderar. Men vad gör man inte för att köra fossiltfritt.
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 01 mar 2016 22:31
av tehjimos
Benz skrev:
Tack för tipsen! Tänkte på de här med värmen. När vi testat alla andra elbilar har värme spelat en ganska stor roll. Misstänker att Teslan har en mycket effektivare värmepump än alla andra elbilar för som du säger så tyckte inte vi heller att värmen förkortade räckvidden något mycket.
Det här med köra bakom lastbil behövde vi faktiskt göra. Vi har gjort det med nästan alla elbilar och då är det lite jobbigare eftersom saknaden av adaptiv förhållare. Men med teslan hade vi såklart det och ställde in på 1. Men då uppstod ett problem med att vi låg så nära att den kunde knappt plocka upp linjerna och det blev lite fyllekörning från teslans sida.
En fråga till du som kan.
När det blir nedför. Kan man höja hastigheten en bit och utnyttja att det inte drar så mycket energi och sänka i uppförsbackar eller tror du inte de ger någonting?
Sen om inga av tipsen hjälper och räckviddsångesten griper in så är man alltid redo för lite vägrens körning med varningblinkers i 30km/t. Inget man rekommenderar. Men vad gör man inte för att köra fossiltfritt.
Eftersom Teslan utnyttjar regenerativ bromsning så om du håller samma hastighet i nerförsbackar så trycker den tillbaks energi i batteriet även fast du inte saktar ner. Du kommer se på energimätaren att den blir grön i nerförsbackar. Så jag tror inte det är värt besväret nej!
förresten så är optimala hastigheten för Tesla kring 40km/h.. men med dagens el åtkomst så behöver man nog knappast aldrig köra i 40km/h på vägrenen.. bättre stanna på närmaste eluttag o ladda!
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 01 mar 2016 22:51
av hybris
Skillnad? Knappast någon...
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 01 mar 2016 23:17
av tehjimos
hybris skrev:
Skillnad? Knappast någon...
annat än lite lite längre räckvidd och bättre väggrepp på hala o snöiga vägar.. annars så är det ingen större skillnad.
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 02 mar 2016 08:48
av HelectriC
Benz skrev:
Tack för tipsen! Tänkte på de här med värmen. När vi testat alla andra elbilar har värme spelat en ganska stor roll. Misstänker att Teslan har en mycket effektivare värmepump än alla andra elbilar för som du säger så tyckte inte vi heller att värmen förkortade räckvidden något mycket.
har för mig att Tesla inte har värmepump/växlare på samma sätt som tex eGolf (med tillbehöret värmeväxlare). Tesla har valt vanlig direktverkande uppvärmning om jag inte minns fel.
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 02 mar 2016 08:59
av Leo
Värmen drar 2-6kW per timme på alla elbilar (2=värmepumpsdrift) vid "full kräm." Observera att det är just "per timme" oavsett om du står stilla eller hur fort du kör.
Stora skillnaden är att en S85 kanske har 76kWh tillgängligt från batteriet medan de andra har 20-25kWh.
För själva framdriften av bilen så krävs det ofta 150-250kWh/100km.
Så därav att man upplever att värmen påverkar mindre på Teslan eftersom den drar betdyligt mindre andel av energiförbrukningen till värmen tack vare stort batteri.
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 02 mar 2016 10:09
av HelectriC
Leo skrev:
För själva framdriften av bilen så krävs det ofta 150-250kWh/100km.
då kommer du inte komma långt med en Model S, ca 3-5 mil, det blir många laddstopp ner genom Europa
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 02 mar 2016 10:10
av tehjimos
HelectriC skrev:
Leo skrev:
För själva framdriften av bilen så krävs det ofta 150-250kWh/100km.
då kommer du inte komma långt med en Model S, ca 3-5 mil, det blir många laddstopp ner genom Europa
Haha!
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 02 mar 2016 10:19
av MSO
Värmen gör ändå ordentligt mycket om det är nedåt eller under 0 grader.
Range mode för försiktig reglering, sen låg tempset (18/18 typ) och istället stolsvärme (som är mycket mindre förluster i än att värma en plåt/glas-bur med massa luft). Och så AC off naturligtvis. ACn drar när den snurrar runt 1kW i låglast, så det kan man inte bortse ifrån.