Sida 2 av 3

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Postat: 05 mar 2025 21:45
av AAKEE
Gustafsson skrev: 05 mar 2025 21:18

Få av de felen som du tar upp är de vanliga som gör att Teslor blir underkända på besiktning, vilket tråden handlar om.
Det jag menar är att den låga kvaliten på det jag räknar upp sannolikt drabbar besiktningsbiten också.

Tex, att hjulinställningar ofta är extremt dåligt på teslor. Trasiga lånkarmar på S kan bero på det också. S är ju kända för att äta bakhjul, vilket med all säkerhet påverkar belastningen på länkarmar.
Gustafsson skrev: 05 mar 2025 21:18
Där verkar ljus (felställda) vara bland de vanligaste, bromsar å hjulupphängning också, oklart vilka fel det handlar om.
Ja, dåligt inställda lysen är väldigt vanligt för underkända teslor, jag är med i 5-6 facebookgrupper och det är vanligt.

Felinställda dimljus verkar vara mer regel än undantag.

Hjulinställning, ljusinställning är även det typiska tecken på låg kvalite.
Tesla skiter fullständigt i hjulinställningen, det tar inte heller något ansvar för när däcken förstörs, utan hävdar att man kört på något.
I facebookgrupperna bland de som inte har så mycket koll på bilar tror man därför att det räcker med att förankra bilen på teailern för att hjulinställningen ska förändras (vilket inte är ens i närheten av sant. Man kan ta en kurva med > 1G utan att ändra hjulinställningen, den måste alltså klara mångdubbelt det man orkar dra med lastförankring.

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Postat: 06 mar 2025 09:55
av Holve
Gustafsson skrev: 04 mar 2025 12:29
Tips till Tesla.
När jag körde Toyota erbjöd de ett förberedande verkstadsbesök innan besiktningen. De fel som man då såg fixades förstås. Gissar att det också bidragit till betydligt lägre felfrekvens vid besiktningen för Toyotas del. För Teslas del skulle ett sådant förfarande göra mycket stor skillnad eftersom de felen som det klagas på är enkla fel som kan justeras direkt.
Men varför skulle man vilja betala en bilverkstad att leta fel som de sedan skall ta betalt för att åtgärda?
Hör ni inte hur sjukt det låter?

Det verkar vara någon konstig skam i Sverige över att besiktningen upptäcker fel. Bilbesiktningen är opartisk tvärtemot märkes bilverkstaden som garanterat kommer reparera saker som inte behöver repareras.

Vad spelar det för roll om bilbesiktningen uppräcker ett fel som behöver åtgärdas?

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Postat: 06 mar 2025 10:11
av mikebike
Holve skrev: 06 mar 2025 09:55
Gustafsson skrev: 04 mar 2025 12:29
Tips till Tesla.
När jag körde Toyota erbjöd de ett förberedande verkstadsbesök innan besiktningen. De fel som man då såg fixades förstås. Gissar att det också bidragit till betydligt lägre felfrekvens vid besiktningen för Toyotas del. För Teslas del skulle ett sådant förfarande göra mycket stor skillnad eftersom de felen som det klagas på är enkla fel som kan justeras direkt.
Men varför skulle man vilja betala en bilverkstad att leta fel som de sedan skall ta betalt för att åtgärda?
Hör ni inte hur sjukt det låter?
"Förbesiktning" är gratis (åtminstone när jag hade en BMW).
Naturligtvis med baktanken att de skall få fixa upptäckta fel, mot betalning

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Postat: 06 mar 2025 12:06
av airdrive
Holve skrev: 06 mar 2025 09:55
Gustafsson skrev: 04 mar 2025 12:29
Tips till Tesla.
Men varför skulle man vilja betala en bilverkstad att leta fel som de sedan skall ta betalt för att åtgärda?
Hör ni inte hur sjukt det låter?

Det verkar vara någon konstig skam i Sverige över att besiktningen upptäcker fel. Bilbesiktningen är opartisk tvärtemot märkes bilverkstaden som garanterat kommer reparera saker som inte behöver repareras.

Vad spelar det för roll om bilbesiktningen uppräcker ett fel som behöver åtgärdas?
Japp, besiktningen tar ju i princip fram en arbetslista på det som bör åtgärdas. Har inget problem med att få en anmärkning där….

Har man en bra verkstad så är det inget issue men det med ”förbesiktning” känns mer som en grej för att skapa merförsäljning dvs mer jobb…

Är ändå löjligt vad mycket på en ordinarie ”service” som är sånt en normalt händig person själv kan kolla över på 20 minuter.

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Postat: 06 mar 2025 14:10
av Gustafsson
mikebike skrev: 06 mar 2025 10:11
Holve skrev: 06 mar 2025 09:55
Gustafsson skrev: 04 mar 2025 12:29
Tips till Tesla.
När jag körde Toyota erbjöd de ett förberedande verkstadsbesök innan besiktningen. De fel som man då såg fixades förstås. Gissar att det också bidragit till betydligt lägre felfrekvens vid besiktningen för Toyotas del. För Teslas del skulle ett sådant förfarande göra mycket stor skillnad eftersom de felen som det klagas på är enkla fel som kan justeras direkt.
Men varför skulle man vilja betala en bilverkstad att leta fel som de sedan skall ta betalt för att åtgärda?
Hör ni inte hur sjukt det låter?
"Förbesiktning" är gratis (åtminstone när jag hade en BMW).
Naturligtvis med baktanken att de skall få fixa upptäckta fel, mot betalning
Jag hade garanti kvar på Toyotorna, så förbesiktning var nog mest till för att hyfsa statistiken på bilprovningen. Jag tyckte det var bra, lika bra att fixa om det var någon issue, vilket det inte var dock.

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Postat: 06 mar 2025 16:59
av Melkin
Efter alla rubriker var man ju lite nervös att de skulle hitta något fel idag, men min Model 3 gled igenom kontrollbesiktningen utan några som helst anmärkningar. Kan rekommendera Carspect i Arninge. De tog emot mig en kvart innan utsatt tid och var klara på 10 minuter.

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Postat: 06 mar 2025 17:02
av repulsiv
Gustafsson skrev: 06 mar 2025 14:10
Jag hade garanti kvar på Toyotorna, så förbesiktning var nog mest till för att hyfsa statistiken på bilprovningen. Jag tyckte det var bra, lika bra att fixa om det var någon issue, vilket det inte var dock.
Fast som jag med flera påpekat tidigare är det där inget toyota gör generellt, det kanske finns enskilda handlare som gör det, men då troligen i samma omfattning som andra bilmärkens handlare.

Jag har ägt fyra toyotor, min mamma kör toyota nu, min pappa har kört det tidigare, INGEN av oss har fått erbjudanen om dessa förbesiktningar som det brukar påstås att toyota har.

Det finns eller fanns även en tråd på TCS-forumet , alltså Toyota Club Sweden, om detta och det var ytterst få som hade fått dessa erbjudanden.

Sen vill ju folk i allmänhet ha ett problemfritt bilägande, det gäller nog toyotas kunder i synnerhet, och då spelar det inte så stor roll på vilket sätt det sker, servar man bilen årligen brukar man klara sej från anmärkningar normalt sett, oavsett fabrikat.

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Postat: 06 mar 2025 17:25
av TiborBlomhall
repulsiv skrev: 06 mar 2025 17:02
Det finns eller fanns även en tråd på TCS-forumet , alltså Toyota Club Sweden,
Haha, kul med en namne! :lol:

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Postat: 06 mar 2025 17:37
av repulsiv
Kan bli något förvirrande om man hänger på båda :)

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Postat: 06 mar 2025 18:10
av jonasl
Melkin skrev: 06 mar 2025 16:59
Efter alla rubriker var man ju lite nervös att de skulle hitta något fel idag, men min Model 3 gled igenom kontrollbesiktningen utan några som helst anmärkningar. Kan rekommendera Carspect i Arninge. De tog emot mig en kvart innan utsatt tid och var klara på 10 minuter.
Nästan så att de uppfunnit en tidsmaskin, fem minuter innan du skulle komma dit var du redan klar!

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Postat: 06 mar 2025 19:22
av Oktavos
Har varit och bes min model s och det var 2:or på huvudstrålkastare och dimljus. Lämnade in bilen på Tesla och de ställde ljusen.
Körde till bes direkt och fick tvåor igen på strålkastarna :evil: båda pekade rakt ner i marken.
Kontakta Tesla igen och fick tid, nu fick de fixa igen plus att dom fick besiktiga bilen, äntligen så var den igenom.
Kan säga att allt som berört mina strålkastare så har det totalt blivit 5st stycken besök.
Men varför blev det rätt nu då, jo killen som fixade bilen denna gång berättade att den maskin som de ställer ljuset stämmer inte överens med den som besiktningen har.
Han berättade att de sätter en sorts list lite högre upp på deras maskin, så att det skall stämma någorlunda med besiktningens
maskin.
Så allt strul beror då alltså på att när de ställer in belysningen så blir den alldeles för låg om man inte känner till det här med listen.
Det betyder att den första killen som fixa lamporna visste inte detta, ej heller de som gjort det tidigare, sanslöst enligt mig.

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Postat: 06 mar 2025 19:35
av Fredrik j
Oktavos skrev: 06 mar 2025 19:22
Har varit och bes min model s och det var 2:or på huvudstrålkastare och dimljus. Lämnade in bilen på Tesla och de ställde ljusen.
Körde till bes direkt och fick tvåor igen på strålkastarna :evil: båda pekade rakt ner i marken.
Kontakta Tesla igen och fick tid, nu fick de fixa igen plus att dom fick besiktiga bilen, äntligen så var den igenom.
Kan säga att allt som berört mina strålkastare så har det totalt blivit 5st stycken besök.
Men varför blev det rätt nu då, jo killen som fixade bilen denna gång berättade att den maskin som de ställer ljuset stämmer inte överens med den som besiktningen har.
Han berättade att de sätter en sorts list lite högre upp på deras maskin, så att det skall stämma någorlunda med besiktningens
maskin.
Så allt strul beror då alltså på att när de ställer in belysningen så blir den alldeles för låg om man inte känner till det här med listen.
Det betyder att den första killen som fixa lamporna visste inte detta, ej heller de som gjort det tidigare, sanslöst enligt mig.
Är det inte väldigt ovanligt att behövs ställa in strålkastare på en bil med led? Orsaken till varför man höll på med sånt var ju för att ljusbilden kunde förändras av olika lampor eller att reflektorn hade vibrerat loss.
Vad är det som gör att ljusbilden förändras?

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Postat: 06 mar 2025 23:39
av wannabee
repulsiv skrev: 06 mar 2025 17:02
Gustafsson skrev: 06 mar 2025 14:10
Jag hade garanti kvar på Toyotorna, så förbesiktning var nog mest till för att hyfsa statistiken på bilprovningen. Jag tyckte det var bra, lika bra att fixa om det var någon issue, vilket det inte var dock.
Fast som jag med flera påpekat tidigare är det där inget toyota gör generellt, det kanske finns enskilda handlare som gör det, men då troligen i samma omfattning som andra bilmärkens handlare.

Jag har ägt fyra toyotor, min mamma kör toyota nu, min pappa har kört det tidigare, INGEN av oss har fått erbjudanen om dessa förbesiktningar som det brukar påstås att toyota har.

Det finns eller fanns även en tråd på TCS-forumet , alltså Toyota Club Sweden, om detta och det var ytterst få som hade fått dessa erbjudanden.

Sen vill ju folk i allmänhet ha ett problemfritt bilägande, det gäller nog toyotas kunder i synnerhet, och då spelar det inte så stor roll på vilket sätt det sker, servar man bilen årligen brukar man klara sej från anmärkningar normalt sett, oavsett fabrikat.
Jag har ägt en styck Toyota som jag köpte fabriksny från Toyota som jag ägde drygt 20 år och själv körde till skroten strax efter jag köpt Teslan och jag fick under åren erbjudanden om förbesiktning ett antal gånger och nu på slutet fick jag det igen ett par gånger.

Nån gång i mitten av ägandet så kostade för besiktningarna ett par hundra som man fick till godo om man gjorde servicen på Toyota, så det var inget för mig utan jag servade bilen hos Toyota i början till garantin löpte ut, blev typ två servicar hos Toyota de första åren jag köpte bilen, Toyota fick även byta kamrem första gången det behövdes och andra gången gjorde jag det på en icke Toyota verkstad och då byttes även vattenpumpen. I övrigt bytte jag olja och luftfilter själv och lät även en fristående verkstad fixa bromsarna och och avgassystemet på slutet.

Jag var då mer inne på att köpa en kvalitets bil med så kort fabriksgaranti som möjligt och göra servicen själv jag hade under hela livstiden inga problem med motor eller drivlina, utom att bilen börjat dra en hel del olja, så skulle jag idag göra om det hela så skulle jag bytt olja ännu oftare än jag gjorde. Att man byter olja för sällan verkar vara huvudorsaken till att bilen börjar dra för mycket olja.

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Postat: 07 mar 2025 00:42
av AAKEE
Fredrik j skrev: 06 mar 2025 19:35
Oktavos skrev: 06 mar 2025 19:22
Har varit och bes min model s och det var 2:or på huvudstrålkastare och dimljus. Lämnade in bilen på Tesla och de ställde ljusen.
Körde till bes direkt och fick tvåor igen på strålkastarna :evil: båda pekade rakt ner i marken.
Kontakta Tesla igen och fick tid, nu fick de fixa igen plus att dom fick besiktiga bilen, äntligen så var den igenom.
Kan säga att allt som berört mina strålkastare så har det totalt blivit 5st stycken besök.
Men varför blev det rätt nu då, jo killen som fixade bilen denna gång berättade att den maskin som de ställer ljuset stämmer inte överens med den som besiktningen har.
Han berättade att de sätter en sorts list lite högre upp på deras maskin, så att det skall stämma någorlunda med besiktningens
maskin.
Så allt strul beror då alltså på att när de ställer in belysningen så blir den alldeles för låg om man inte känner till det här med listen.
Det betyder att den första killen som fixa lamporna visste inte detta, ej heller de som gjort det tidigare, sanslöst enligt mig.
Är det inte väldigt ovanligt att behövs ställa in strålkastare på en bil med led? Orsaken till varför man höll på med sånt var ju för att ljusbilden kunde förändras av olika lampor eller att reflektorn hade vibrerat loss.
Vad är det som gör att ljusbilden förändras?
När bilen kör på halvljus är inte automatiseringen aktiv utan då lyser halvljuset som någon ställt in det, eller snarare *inte ställt in*.

Tesla slarvar ju gravt med ljusinställning på både framlyktor och dimljus, och hjulinställning.

Min A6 2000, som hade xenonljus bibehöll korrekt ljusinställning i närmare 30.000 mil. Då var det fortfarande korrekt trots två kamremsbyten där man lossar hela fronten och drar fram med lysen och allt ca 10cm.

Men reflektorerna var utbrända så jag fick modda strålkastarna till bixenon.
Efter det blev det en ljusinställning eftersom jag pillat i strålkastarna med en modd-sats.

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Postat: 03 apr 2025 08:35
av jonasperh
Gick inte igenom besiktning för vår 2022 model Y, fick en anmärkning på felinställda dimljus.
Fixar Tesla det med mobil service, eller kanske bättre att kolla med t.ex Werksta (eller har de fortf. sympatistrejk)?
Hittills enda servicen på 3 års ägande så är väl helt ok men känns lite onödigt..

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Postat: 03 apr 2025 19:39
av SALVETA
jonasperh skrev:
Gick inte igenom besiktning för vår 2022 model Y, fick en anmärkning på felinställda dimljus.
Fixar Tesla det med mobil service, eller kanske bättre att kolla med t.ex Werksta (eller har de fortf. sympatistrejk)?
Hittills enda servicen på 3 års ägande så är väl helt ok men känns lite onödigt..
Fick också underkänt pga bländande dimljus på min trea från 2019. Konstigt då den gått igenom två gånger tidigare utan anmärkning på dom.
Ganska lätt att justera själv genom att ta bort några clips framför framdäcket och skruva lite. Det svåra är väl att tyda manualens gränser på ljusbilden och hitta en bra vägg med plan yta. Men så länge dom är riktigt nedåt istället för uppåt så borde dom ju inte blända åtminstone. Frågan är bara om man kan få underkänt pga för lågt riktade dimljus Bild

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Postat: 03 apr 2025 20:02
av mikebike
SALVETA skrev: 03 apr 2025 19:39
jonasperh skrev:
Gick inte igenom besiktning för vår 2022 model Y, fick en anmärkning på felinställda dimljus.
Fixar Tesla det med mobil service, eller kanske bättre att kolla med t.ex Werksta (eller har de fortf. sympatistrejk)?
Hittills enda servicen på 3 års ägande så är väl helt ok men känns lite onödigt..
Fick också underkänt pga bländande dimljus på min trea från 2019. Konstigt då den gått igenom två gånger tidigare utan anmärkning på dom.
Ganska lätt att justera själv genom att ta bort några clips framför framdäcket och skruva lite. Det svåra är väl att tyda manualens gränser på ljusbilden och hitta en bra vägg med plan yta. Men så länge dom är riktigt nedåt istället för uppåt så borde dom ju inte blända åtminstone. Frågan är bara om man kan få underkänt pga för lågt riktade dimljus Bild
Ja, då kan de blända eftersom de reflekteras mot vägbanan.
Jag fick underkänt för lågt ställt halvljus, dock utan krav på återbesök.

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Postat: 03 apr 2025 20:02
av jonasl
Nej, de kan vara hur långt inställda som helst.

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Postat: 03 apr 2025 22:07
av repulsiv
jonasl skrev: 03 apr 2025 20:02
Nej, de kan vara hur långt inställda som helst.
Ja, dimljusen kan vara det, till skillnad från halvljusen.

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Postat: 04 apr 2025 09:02
av jonasl
Tur nog så är ju halvljusen något man ställer in från skärmen. Om det inte är en särdeles ohjälpsam besiktningsman så kan man göra det under besiktningen om det behövs. Lite bökigare med dimljusen..

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Postat: 04 apr 2025 13:58
av Anderzzon
Kan Tesla släcka en 2:a eller måste man besiktiga om?

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Postat: 04 apr 2025 19:38
av repulsiv
jonasl skrev: 04 apr 2025 09:02
Tur nog så är ju halvljusen något man ställer in från skärmen. Om det inte är en särdeles ohjälpsam besiktningsman så kan man göra det under besiktningen om det behövs.
Man har faktiskt rätt att göra det, om det inte tar för lång tid.

Jag minns inte hur den exakta formuleringen är, men det är nåt i stil med att du frå göra avhjälpande reparationer under besiktningen såvida det kan göras inom rimlig tid.

På gamla vanliga halogen brukar besiktningsmännen ofta hjälpa till med att justera medans dom har ljusinställaren framför bilen, det är inget dom behöver göra men ofta gör ändå, och om dom inte gör det så kan man då skruva själv.

Alltså borde man kunna ställa om via serviceläge med förutsatt att man har koll på hur man gör och kan göra det snabbt.

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Postat: 04 apr 2025 22:01
av jonasl
Jo, jag besiktade en gammal Saab för några år sen som fått nedslag på halvljusinställningen (inte min bil så inte jag som besiktade första gången).

Justerade mot en vägg så att det blev rätt så vitt jag kunde se - men nämde för ombesiktningen att det kanske behövde justeras lite för att få det perfekt. "Vi har inga verktyg" var det kortfattade svaret jag fick. Sa att jag hade egna verktyg och fick besked om att jag isåfall fick skruva själv. Nu gick den igenom utan anmärkning så slutet gott allting gott.

Och det är ärligt talat enda gången jag haft en surgubbe som besiktat, normalt sett är det vanliga trevliga ofta bilintresserade personer.

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Postat: 07 apr 2025 07:49
av Lind1977
jonasperh skrev:
Gick inte igenom besiktning för vår 2022 model Y, fick en anmärkning på felinställda dimljus.
Fixar Tesla det med mobil service, eller kanske bättre att kolla med t.ex Werksta (eller har de fortf. sympatistrejk)?
Hittills enda servicen på 3 års ägande så är väl helt ok men känns lite onödigt..
Jag råkade ut för samma. Tänkte först fixa själv, men då besiktningsmannen sa att det är väldigt vanligt så tänkte jag kolla om Tesla service tar det på garanti och samtidigt får in det i sin statestik. Vilket de inte får om jag skruvar själv.. Men kostnadsförslag på 750:- lät lite saftigt tyckte jag, så jag tänkte dubbelkolla här.
Ni som bokat service, har det gått på garanti om bilen är under 3 år?

En annan grej jag tyckte var lite konstig, de gjorde inget bromsprov på besiktningen? Minns inte min förra bils första besiktning, men den fick godkänt varje besiktning iaf :). Kollade i pärmen nu, och min första besiktning med förra bilen hade bromsprov, dock var det en awd skoda octavia.

Skickat från min LE2123 via Tapatalk


Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Postat: 07 apr 2025 08:22
av wannabee
Det här med felinställda ljus och hjulinställningar, ingen skillnad mellan olika ställen där bilen är byggd? Jag tänker att de struntar i att göra det när de bygger bilarna i freemont, men gör det i Kina och Berlin? Ingen som märkt nåt sådant?.

Ni som fått ombesiktiga, var är era bilar byggda?