Så får du din Tesla genom besiktningen

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7939
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Så får du din Tesla genom besiktningen

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Många Teslor underkänns i besiktningen, får vi läsa i media. Artiklarna försöker antyda att det skulle vara extrema problem med Teslas kvalitet – fast i verkliga livet beror de flesta anmärkningar på enkla fel du själv kan fixa.

Teslas bilar har ingen årlig service. Man behöver inte varje år åka till verkstad och betala massa pengar “för säkerhets skull”, vilket ju sparar både pengar och tid för ägarna. Fast det medför även att verkstaden då heller inte kan se över bilen. Många biltillverkares märkesverkstäder erbjuder till och med förkontroll inför besiktningen så det blir de som upptäcker och fixar felen, inte svärtar ner bilbesiktningens statistik.

Teslor får anmärkningar framför allt på tre punkter: rostiga bromsskivor samt felinställda strålkastare och dimljus. Alla dessa är enkla att kolla i förebyggande syfte inför besiktningen.

Rostiga bromsskivor

Elbilar brukar använda motorbroms från elmotorerna för att minska på hastigheten. Vilket gör att de använder de mekaniska bromsarna mindre än avgasbilar. Ibland används bromsarna så lite att det bildas en tunn beläggning av rost på bromsskivorna. Rosthinnan minskar bromskraften vilket kan göra att bilen underkänns vid besiktningen. Alla elbilar kan drabbas av detta – men för dem med årlig service brukar verkstaden fixa till det.

Tack och lov är det enkelt även för dig Teslaägare att slipa bort rosten från bromsskivorna. Allt du behöver göra är att bromsa kraftigt några gånger inför besiktningen.

Plocka bort eventuella plastskydd från dina fälgar och kolla på dina bromsskivor. Ifall de är rostiga gör så här: Kör landsvägsfart på en tom och rak vägsträcka. Lägg i friläge och bromsa hårt tills bilen står nästan still. Repetera fem gånger och kontrollera sedan om bromsskivorna ser bättre ut. Eventuellt behöver du göra om det fem gånger till. Drar bilen snett vid bromsningarna kan det vara dags att boka besök på verkstad innan besiktningen.

Alternativt kan du använda dig av poleringsläget under servicemenyn, fast Tesla avråder lekmän från att öppna den menyn.

Felinställda strålkastare

Brukar folk blinka på dig när du kör på kvällen är nog dina strålkastare felinställda. Tesla hade dessutom länge ett problem med att strålkastarna ställdes slumpmässigt om vid mjukvaruuppdateringar. Du bör därför definitivt kalibrera dina strålkastare inför besiktningen. Det finns en knapp för automatisk justering av strålkastarna i bilens huvudmeny. Tryck på den.

Men för säkerhets skull kontrollera att inställningen blev rätt genom att parkera på vågrät, plan mark 50 cm framför en vägg. Markera med ett streck hur högt upp på väggen dina strålkastare lyser. Backa och ställ bilen 10 meter från väggen. Nu ska ljusen lysa 10 cm under strecket. Kör annars den automatiska justeringen och använd sedan rattknapparna för att manuellt efterjustera. Läs mer i Teslas servicemanual.

Felinställda dimljus

Teslaägare vars bilar har dimljus har märkt att det är ibland lite si och så med deras fabriksinställningar. Felinställda dimljus kan resultera i anmärkning på besiktningsprotokollet. Gör samma kontroll mot vägg som för dina strålkastare och justera vid behov, enligt beskrivningen i Teslas servicemanual.

Gör du dessa tre enkla kontroller slipper du problem vid besiktningen, slipper besiktiga om bilen – och samtidigt bättrar du på Teslas statistik så vi slipper alarmerande artiklar om “Teslas enorma kvalitetsproblem”. Eller så lämnar du in din Tesla på verkstad som andra bilägare brukar göra och ber dem kolla och justera mot betalning.



Source: https://teslaclubsweden.se/sa-far-du-di ... iktningen/
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5854
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Inlägg av Gustafsson »

Tips till Tesla.
När jag körde Toyota erbjöd de ett förberedande verkstadsbesök innan besiktningen. De fel som man då såg fixades förstås. Gissar att det också bidragit till betydligt lägre felfrekvens vid besiktningen för Toyotas del. För Teslas del skulle ett sådant förfarande göra mycket stor skillnad eftersom de felen som det klagas på är enkla fel som kan justeras direkt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Inlägg av mikebike »

Gustafsson skrev: 04 mar 2025 12:29
Tips till Tesla.
När jag körde Toyota erbjöd de ett förberedande verkstadsbesök innan besiktningen. De fel som man då såg fixades förstås. Gissar att det också bidragit till betydligt lägre felfrekvens vid besiktningen för Toyotas del. För Teslas del skulle ett sådant förfarande göra mycket stor skillnad eftersom de felen som det klagas på är enkla fel som kan justeras direkt.
Teslas verkstäder har häcken full med "riktiga" verkstadsärenden. Det tog sex veckor innan jag ens fick besked i appen på min anmälan.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2667
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Inlägg av frippe »

mikebike skrev: 04 mar 2025 12:38
Gustafsson skrev: 04 mar 2025 12:29
Tips till Tesla.
När jag körde Toyota erbjöd de ett förberedande verkstadsbesök innan besiktningen. De fel som man då såg fixades förstås. Gissar att det också bidragit till betydligt lägre felfrekvens vid besiktningen för Toyotas del. För Teslas del skulle ett sådant förfarande göra mycket stor skillnad eftersom de felen som det klagas på är enkla fel som kan justeras direkt.
Teslas verkstäder har häcken full med "riktiga" verkstadsärenden. Det tog sex veckor innan jag ens fick besked i appen på min anmälan.
Allt det som skulle behövas kollas före besiktning skulle en ranger kunna göra. Senast, i februari, jag bokade ärende med en ranger var det ingen väntetid alls. Så behöver inte ta upp dyrbar verkstadstid.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Inlägg av repulsiv »

Nu är ju iofs inte rostiga bromsskivor något som bilprovningen slår ner på, dom får vara hur rostiga som helst bara dom tar jämt.

Så att "att bromsa kraftigt några gånger inför besiktningen" kommer inte att göra någon skillnad där.

Rostiga skivor brukar innebära problem indirekt dock, då det oftast betyder att någonting annat kärvar som i sin tur ger ojämn bromsverkan.


Däremot håller jag med om att det är faktumet att teslor inte servas som troligen är det största problemet här.


I nån artikel läste jag f.ö att det även var stora besiktningsproblem med hjulupphängningar även på 3/Y, det skulle jag gärna vilja veta mer om för vanligen är det väl S/X som brukar ha dessa problem.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5854
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Inlägg av Gustafsson »

mikebike skrev: 04 mar 2025 12:38
Gustafsson skrev: 04 mar 2025 12:29
Tips till Tesla.
När jag körde Toyota erbjöd de ett förberedande verkstadsbesök innan besiktningen. De fel som man då såg fixades förstås. Gissar att det också bidragit till betydligt lägre felfrekvens vid besiktningen för Toyotas del. För Teslas del skulle ett sådant förfarande göra mycket stor skillnad eftersom de felen som det klagas på är enkla fel som kan justeras direkt.
Teslas verkstäder har häcken full med "riktiga" verkstadsärenden. Det tog sex veckor innan jag ens fick besked i appen på min anmälan.
Vet inte vad Tesla har tid med, min spaning var att andra märken bryr sig om statistiken från bilprovningen. Och vill man uppnå ”Toyotakvalitet” kanske man får kolla lite hur de får en bra statistik.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Svederberg
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 feb 2022 20:39

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Inlägg av Svederberg »

Min model 3 har för vana att briljera sin väg genom besiktningen. Aldrig någon anmärkning eller ens ett påpekande. Har haft bilen sedan april 2019 tror jag, en av dom första som levererades i Sverige. Har tidigare haft Volvo, Audi och Volkswagen bilar som ändå framhåller att de har lite kvalité. Men efter snart 15000mil med model3 är det bara att lyfta på hatten för en fantastisk bil. Man glömmer snart gamla bilars krånglande bromsar, wire och remmar som lämnar in, inredning som lossnar, lite rost här och där. AC som slutar funka och värme som lägger ner. För att inte nämna all service oljebyte kamremsbyten på tidigare bilar. Det är lätt att vänja sig vid saker som är bättre, och jag är van. När det någonsin blir dags att byta bil blir definitivt Tesla igen, kanske nya model Y.
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Inlägg: 221
Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Inlägg av Xyborg »

Svederberg skrev: 05 mar 2025 06:40
Min model 3 har för vana att briljera sin väg genom besiktningen. Aldrig någon anmärkning eller ens ett påpekande. Har haft bilen sedan april 2019 tror jag, en av dom första som levererades i Sverige. Har tidigare haft Volvo, Audi och Volkswagen bilar som ändå framhåller att de har lite kvalité. Men efter snart 15000mil med model3 är det bara att lyfta på hatten för en fantastisk bil. Man glömmer snart gamla bilars krånglande bromsar, wire och remmar som lämnar in, inredning som lossnar, lite rost här och där. AC som slutar funka och värme som lägger ner. För att inte nämna all service oljebyte kamremsbyten på tidigare bilar. Det är lätt att vänja sig vid saker som är bättre, och jag är van. När det någonsin blir dags att byta bil blir definitivt Tesla igen, kanske nya model Y.
Jag stortrivdes med min Model 3. Men det är ändå lite kul att du räknar upp flera kända typfel för just model 3 i dina exempel! 😅 Jag råkade ut för de flesta av dem också.

Lustigt nog gillade jag ändå bilen. Men det hade varit trevligt att bo i samma stad som verkstan.

✅ Värme som slutar funka: drabbar både värmpepunpar och resistiva värmare på model 3. Som tur är slapp jag den under mina 3 år i alla fall.

✅ Inredning som lossnar: check på den. En del av den satt inte ens fast från början på min bil. Ranger var förbi och bytte bultar till förarstol, inredningsdetaljer i B-stolpe och instrumentbräda.

✅ Krånglande bromsar. Jajjemen, är ju en av problemen som nämns i denna nyhet.

✅ ”wire som krånglar” Typfel på model 3 där kabelstam till kameror i dörrstolpe ärgar/korroderar vilket gör att hela bilens inredning måste demonteras på den drabbade sidan vid byte. Den åkte jag på. Samt att jag senare blev tvungen att byta laddporten, och andra sidans kamera i B-stolpen.
tesla newbie
Inlägg: 739
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Inlägg av tesla newbie »

repulsiv skrev: 04 mar 2025 17:24
I nån artikel läste jag f.ö att det även var stora besiktningsproblem med hjulupphängningar även på 3/Y, det skulle jag gärna vilja veta mer om för vanligen är det väl S/X som brukar ha dessa problem.
Är väl dels främre övre länkarm som är problem och sedan kan det bli glapp i en bussning bak. Nämns i denna video:

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4383
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Inlägg av jonasl »

Det vore ju lite intressant att se hur långt medel-teslan rullat vid första besiktningen jämfört med andra bilar. Vet inte varför egentligen men vi kör mer med elbil än vi gjorde med fossilbil. Efter att ha slutat jobbpendla med bil så har vi legat stadigt på 1500 mil per år (har bra koll, förde detaljerad tanklogg från 2013-2020 med fossilbilarna vi hade då). Med Teslorna har det märkligt nog legat på 2000 mil per år sen 2020.

Och framför allt så är det ju mera ekonomi i elbil om man kör mycket.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 947
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Inlägg av Jojo »

Jag har haft min Model S i nästan 10 år, kört nästan 40.000mil och fått besikta den 5 gånger under tiden. Inte fått en enda anmärkning! Bara komplimang för skicket, mm 8-) Kan också nämna att jag inte snålat med service.
Som en liten randnotis kan jag nämna att vid 1:a besiktningstillfälle, när bilden varit i bruk i tre år, var det den första Tesla man haft på stationen och hela personalen vill kolla, klämma på den och åka en sväng. Såklart att det inte blev några anmärkningar då :lol: Dessa gamla goda tider kommer nog inte tillbaka...
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Inlägg av Franz »

Både S-en (2015) jag hade i 7 år och Y-n som besiktats en gång gick igenom utan problem. Lite kul med första gången S-en besiktades så körde besiktningsmannen iväg med bilen utan att säga något. Han körde sedan snabbt (kändes det åtminstone med en trängre gata vid stationen) och tvärbromsade. Han berättade efteråt att bilens bromsar inte gick att testa i maskinen så han fick göra ett manuellt test. Om det var sant eller inte förtäljer inte historien men det hade nog upplevts ganska annorlunda, från min sida, ifall han berättat innan istället för efteråt att han plötsligt skulle åka iväg med bilen :lol:
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: 04 mar 2025 23:00
mikebike skrev: 04 mar 2025 12:38
Gustafsson skrev: 04 mar 2025 12:29
Tips till Tesla.
När jag körde Toyota erbjöd de ett förberedande verkstadsbesök innan besiktningen. De fel som man då såg fixades förstås. Gissar att det också bidragit till betydligt lägre felfrekvens vid besiktningen för Toyotas del. För Teslas del skulle ett sådant förfarande göra mycket stor skillnad eftersom de felen som det klagas på är enkla fel som kan justeras direkt.
Teslas verkstäder har häcken full med "riktiga" verkstadsärenden. Det tog sex veckor innan jag ens fick besked i appen på min anmälan.
Vet inte vad Tesla har tid med, min spaning var att andra märken bryr sig om statistiken från bilprovningen. Och vill man uppnå ”Toyotakvalitet” kanske man får kolla lite hur de får en bra statistik.
Det faller troligen isåfall direkt.

Toyota kör på kvalitet, Tesla på billigt.

Jag har haft fyra knappar till kofferten på min S, det är samma problem än. Oavsett om
Knappen är dålig eller rinner in vatten (vilket Tesla hävdar att det inte är) så är det dålig kvalitet.

Alla pinaler på Teslor jag vet något om är just *dålig kvalitet*. Möjligen är batteri och motorer undantagna, men jag är faktiskt inte övertygad om att man bygger de bästa batterierna. Man bygger nog de billigaste dock.

-Inredningens låtsasskinn till galon: trasiga rattar och revor i perforerad skinnimitation.

-Lacken är den absolut sämsta, klenaste jag vart med om. Lackerar man med billack (en-komponent) med vanlig sprayfärg hemma blir den stadigare. Bilarna rostar sömder närcdet lossnar färg.

-Länkarmar, verkar gälla både S/3/X/Y

- Drivaxlar

-Hjulinställning: det nöter inte bara däck utan det sätter stor belastning på kulleder i länkarmarna.

Osv.

Min gissning är att vi bara har sett början på *lågt andrahandsvärde*.
Idag är det sänkt pris på nya 3/Y + dåliga tider + Elons utspel som sänker begpriset.

I morgon har vi dessutom sönderrostade bilar som är dyra att underhålla och ser fula ut pga dålig lack och inget rostskydd.

Jag skulle tro att det är där vi hamnar.


En bekant förlorade bromsarna på sin 3 LR 2019 för ungefär en vecka sen. Sönderrostad bromsledning inne i frunken. (Som tesla inte kunde leverera och inte heller kunde svara på när det skulle gå att få fram.) jag har hört om rostiga bromsledningar på 15 år gamla bilar i söder. Aldrig hört om det här i norr. Detta är en fem år gammal bil i norr 😵‍💫

En annan visade bilder igår på sin tre år gamla med flera stora (10x5 cm -ish) färgsläpp, tex uppe på bakskärmen. Tesla hävdar stenskott och att de är utan ansvar. Trots att det ser mer ut som att komma från där kofångare och skärm är ihopskruvad. Ser alltså ut som ett kvalitetsproblem i att man antingen skadar lacken vid montering eller att delarna rör sig så att lacken skadas och sedan kryper det upp fukt etc och lossar lacken.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
tesla newbie
Inlägg: 739
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Inlägg av tesla newbie »

AAKEE skrev: 05 mar 2025 10:00
Gustafsson skrev: 04 mar 2025 23:00
mikebike skrev: 04 mar 2025 12:38
Gustafsson skrev: 04 mar 2025 12:29
Tips till Tesla.
När jag körde Toyota erbjöd de ett förberedande verkstadsbesök innan besiktningen. De fel som man då såg fixades förstås. Gissar att det också bidragit till betydligt lägre felfrekvens vid besiktningen för Toyotas del. För Teslas del skulle ett sådant förfarande göra mycket stor skillnad eftersom de felen som det klagas på är enkla fel som kan justeras direkt.
Teslas verkstäder har häcken full med "riktiga" verkstadsärenden. Det tog sex veckor innan jag ens fick besked i appen på min anmälan.
Vet inte vad Tesla har tid med, min spaning var att andra märken bryr sig om statistiken från bilprovningen. Och vill man uppnå ”Toyotakvalitet” kanske man får kolla lite hur de får en bra statistik.
Det faller troligen isåfall direkt.

Toyota kör på kvalitet, Tesla på billigt.

Jag har haft fyra knappar till kofferten på min S, det är samma problem än. Oavsett om
Knappen är dålig eller rinner in vatten (vilket Tesla hävdar att det inte är) så är det dålig kvalitet.

Alla pinaler på Teslor jag vet något om är just *dålig kvalitet*. Möjligen är batteri och motorer undantagna, men jag är faktiskt inte övertygad om att man bygger de bästa batterierna. Man bygger nog de billigaste dock.

-Inredningens låtsasskinn till galon: trasiga rattar och revor i perforerad skinnimitation.

-Lacken är den absolut sämsta, klenaste jag vart med om. Lackerar man med billack (en-komponent) med vanlig sprayfärg hemma blir den stadigare. Bilarna rostar sömder närcdet lossnar färg.

-Länkarmar, verkar gälla både S/3/X/Y

- Drivaxlar

-Hjulinställning: det nöter inte bara däck utan det sätter stor belastning på kulleder i länkarmarna.

Osv.

Min gissning är att vi bara har sett början på *lågt andrahandsvärde*.
Idag är det sänkt pris på nya 3/Y + dåliga tider + Elons utspel som sänker begpriset.

I morgon har vi dessutom sönderrostade bilar som är dyra att underhålla och ser fula ut pga dålig lack och inget rostskydd.

Jag skulle tro att det är där vi hamnar.


En bekant förlorade bromsarna på sin 3 LR 2019 för ungefär en vecka sen. Sönderrostad bromsledning inne i frunken. (Som tesla inte kunde leverera och inte heller kunde svara på när det skulle gå att få fram.) jag har hört om rostiga bromsledningar på 15 år gamla bilar i söder. Aldrig hört om det här i norr. Detta är en fem år gammal bil i norr 😵‍💫

En annan visade bilder igår på sin tre år gamla med flera stora (10x5 cm -ish) färgsläpp, tex uppe på bakskärmen. Tesla hävdar stenskott och att de är utan ansvar. Trots att det ser mer ut som att komma från där kofångare och skärm är ihopskruvad. Ser alltså ut som ett kvalitetsproblem i att man antingen skadar lacken vid montering eller att delarna rör sig så att lacken skadas och sedan kryper det upp fukt etc och lossar lacken.
Skulle hävda att ovanstående stämmer ganska bra på bilar byggda i Freemont-fabriken men osäker om det gäller för bilar byggda i Giga Shanghai eller Giga Berlin.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Inlägg av AAKEE »

tesla newbie skrev: 05 mar 2025 10:10
AAKEE skrev: 05 mar 2025 10:00
Gustafsson skrev: 04 mar 2025 23:00
mikebike skrev: 04 mar 2025 12:38
Gustafsson skrev: 04 mar 2025 12:29
Tips till Tesla.
När jag körde Toyota erbjöd de ett förberedande verkstadsbesök innan besiktningen. De fel som man då såg fixades förstås. Gissar att det också bidragit till betydligt lägre felfrekvens vid besiktningen för Toyotas del. För Teslas del skulle ett sådant förfarande göra mycket stor skillnad eftersom de felen som det klagas på är enkla fel som kan justeras direkt.
Teslas verkstäder har häcken full med "riktiga" verkstadsärenden. Det tog sex veckor innan jag ens fick besked i appen på min anmälan.
Vet inte vad Tesla har tid med, min spaning var att andra märken bryr sig om statistiken från bilprovningen. Och vill man uppnå ”Toyotakvalitet” kanske man får kolla lite hur de får en bra statistik.
Det faller troligen isåfall direkt.

Toyota kör på kvalitet, Tesla på billigt.

Jag har haft fyra knappar till kofferten på min S, det är samma problem än. Oavsett om
Knappen är dålig eller rinner in vatten (vilket Tesla hävdar att det inte är) så är det dålig kvalitet.

Alla pinaler på Teslor jag vet något om är just *dålig kvalitet*. Möjligen är batteri och motorer undantagna, men jag är faktiskt inte övertygad om att man bygger de bästa batterierna. Man bygger nog de billigaste dock.

-Inredningens låtsasskinn till galon: trasiga rattar och revor i perforerad skinnimitation.

-Lacken är den absolut sämsta, klenaste jag vart med om. Lackerar man med billack (en-komponent) med vanlig sprayfärg hemma blir den stadigare. Bilarna rostar sömder närcdet lossnar färg.

-Länkarmar, verkar gälla både S/3/X/Y

- Drivaxlar

-Hjulinställning: det nöter inte bara däck utan det sätter stor belastning på kulleder i länkarmarna.

Osv.

Min gissning är att vi bara har sett början på *lågt andrahandsvärde*.
Idag är det sänkt pris på nya 3/Y + dåliga tider + Elons utspel som sänker begpriset.

I morgon har vi dessutom sönderrostade bilar som är dyra att underhålla och ser fula ut pga dålig lack och inget rostskydd.

Jag skulle tro att det är där vi hamnar.


En bekant förlorade bromsarna på sin 3 LR 2019 för ungefär en vecka sen. Sönderrostad bromsledning inne i frunken. (Som tesla inte kunde leverera och inte heller kunde svara på när det skulle gå att få fram.) jag har hört om rostiga bromsledningar på 15 år gamla bilar i söder. Aldrig hört om det här i norr. Detta är en fem år gammal bil i norr 😵‍💫

En annan visade bilder igår på sin tre år gamla med flera stora (10x5 cm -ish) färgsläpp, tex uppe på bakskärmen. Tesla hävdar stenskott och att de är utan ansvar. Trots att det ser mer ut som att komma från där kofångare och skärm är ihopskruvad. Ser alltså ut som ett kvalitetsproblem i att man antingen skadar lacken vid montering eller att delarna rör sig så att lacken skadas och sedan kryper det upp fukt etc och lossar lacken.
Skulle hävda att ovanstående stämmer ganska bra på bilar byggda i Freemont-fabriken men osäker om det gäller för bilar byggda i Giga Shanghai eller Giga Berlin.
Den med lackproblem är en prick tre år gammal MIC.


Låtsasskinnet är sannolikt exakt samma skit, länkarmar mm är troligen lika det med.
Som det verkar är ju inte lacken bättre på de andra ställena med.
Karrospassningen må vara bättre från Kina/Berlin men övrigt är nog ingen skillnad.
Grannens Y, tyskbygge vad jag förstår, förstörde hjulen på en semesterresa pga kass hjulinställning. Den hade inte gått speciellt långt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 990
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Inlägg av wannabee »

Har läst att kvaliten ska vara bäst från Kina sedan kommer Berlin och sämst är USA (freemont)

angående modell tre så ska bromsledningarna sitta utsatt under karossen så att de lätt skadas av vägsprut och sådant, särskilt på ett ställe
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4118
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Inlägg av Tellus »

Svederberg skrev: 05 mar 2025 06:40
Min model 3 har för vana att briljera sin väg genom besiktningen. Aldrig någon anmärkning eller ens ett påpekande. Har haft bilen sedan april 2019 tror jag, en av dom första som levererades i Sverige. Har tidigare haft Volvo, Audi och Volkswagen bilar som ändå framhåller att de har lite kvalité. Men efter snart 15000mil med model3 är det bara att lyfta på hatten för en fantastisk bil. Man glömmer snart gamla bilars krånglande bromsar, wire och remmar som lämnar in, inredning som lossnar, lite rost här och där. AC som slutar funka och värme som lägger ner. För att inte nämna all service oljebyte kamremsbyten på tidigare bilar. Det är lätt att vänja sig vid saker som är bättre, och jag är van. När det någonsin blir dags att byta bil blir definitivt Tesla igen, kanske nya model Y.
Har samma erfarenhet.
Verkar hålla bra mycket bättre än genomsnittbilen
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
Jedis
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 07 maj 2023 02:08

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Inlägg av Jedis »

repulsiv skrev: 04 mar 2025 17:24
I nån artikel läste jag f.ö att det även var stora besiktningsproblem med hjulupphängningar även på 3/Y, det skulle jag gärna vilja veta mer om för vanligen är det väl S/X som brukar ha dessa problem.
De länklager som pressas i bakre spindel brukar kunna bli glappa, och Tesla verkar heller inte sälja dessa lager separat vilket gör att det kan bli en dyr reparation.
sohe
Inlägg: 7
Blev medlem: 06 apr 2016 08:45

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Inlägg av sohe »

Tesla har ju de orostigaste bromsskivorna jag haft. De har ju någon annat material enligt Franz von Holzhausen och det är ju aldrig rost på dem. Tvätta bilen och låta bli att köra, inga problem andra bilar rost över hela skivan. Lite samma med att rengöra bromsok det slutade jag med efter första Teslan annars var det standard vid däckbyte.
tesla newbie
Inlägg: 739
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Inlägg av tesla newbie »

AAKEE skrev: 05 mar 2025 11:21
tesla newbie skrev: 05 mar 2025 10:10
AAKEE skrev: 05 mar 2025 10:00
Gustafsson skrev: 04 mar 2025 23:00
mikebike skrev: 04 mar 2025 12:38

Teslas verkstäder har häcken full med "riktiga" verkstadsärenden. Det tog sex veckor innan jag ens fick besked i appen på min anmälan.
Vet inte vad Tesla har tid med, min spaning var att andra märken bryr sig om statistiken från bilprovningen. Och vill man uppnå ”Toyotakvalitet” kanske man får kolla lite hur de får en bra statistik.
Det faller troligen isåfall direkt.

Toyota kör på kvalitet, Tesla på billigt.

Jag har haft fyra knappar till kofferten på min S, det är samma problem än. Oavsett om
Knappen är dålig eller rinner in vatten (vilket Tesla hävdar att det inte är) så är det dålig kvalitet.

Alla pinaler på Teslor jag vet något om är just *dålig kvalitet*. Möjligen är batteri och motorer undantagna, men jag är faktiskt inte övertygad om att man bygger de bästa batterierna. Man bygger nog de billigaste dock.

-Inredningens låtsasskinn till galon: trasiga rattar och revor i perforerad skinnimitation.

-Lacken är den absolut sämsta, klenaste jag vart med om. Lackerar man med billack (en-komponent) med vanlig sprayfärg hemma blir den stadigare. Bilarna rostar sömder närcdet lossnar färg.

-Länkarmar, verkar gälla både S/3/X/Y

- Drivaxlar

-Hjulinställning: det nöter inte bara däck utan det sätter stor belastning på kulleder i länkarmarna.

Osv.

Min gissning är att vi bara har sett början på *lågt andrahandsvärde*.
Idag är det sänkt pris på nya 3/Y + dåliga tider + Elons utspel som sänker begpriset.

I morgon har vi dessutom sönderrostade bilar som är dyra att underhålla och ser fula ut pga dålig lack och inget rostskydd.

Jag skulle tro att det är där vi hamnar.


En bekant förlorade bromsarna på sin 3 LR 2019 för ungefär en vecka sen. Sönderrostad bromsledning inne i frunken. (Som tesla inte kunde leverera och inte heller kunde svara på när det skulle gå att få fram.) jag har hört om rostiga bromsledningar på 15 år gamla bilar i söder. Aldrig hört om det här i norr. Detta är en fem år gammal bil i norr 😵‍💫

En annan visade bilder igår på sin tre år gamla med flera stora (10x5 cm -ish) färgsläpp, tex uppe på bakskärmen. Tesla hävdar stenskott och att de är utan ansvar. Trots att det ser mer ut som att komma från där kofångare och skärm är ihopskruvad. Ser alltså ut som ett kvalitetsproblem i att man antingen skadar lacken vid montering eller att delarna rör sig så att lacken skadas och sedan kryper det upp fukt etc och lossar lacken.
Skulle hävda att ovanstående stämmer ganska bra på bilar byggda i Freemont-fabriken men osäker om det gäller för bilar byggda i Giga Shanghai eller Giga Berlin.
Den med lackproblem är en prick tre år gammal MIC.


Låtsasskinnet är sannolikt exakt samma skit, länkarmar mm är troligen lika det med.
Som det verkar är ju inte lacken bättre på de andra ställena med.
Karrospassningen må vara bättre från Kina/Berlin men övrigt är nog ingen skillnad.
Grannens Y, tyskbygge vad jag förstår, förstörde hjulen på en semesterresa pga kass hjulinställning. Den hade inte gått speciellt långt.
Tiden får väl utvisa om du har rätt. Länkarmar görs ju inte av Tesla själva så där är det väl antingen problem hos underleverantör eller att Tesla har designat dem fel.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Inlägg av AAKEE »

tesla newbie skrev: 05 mar 2025 13:53
AAKEE skrev: 05 mar 2025 11:21
tesla newbie skrev: 05 mar 2025 10:10
AAKEE skrev: 05 mar 2025 10:00
Gustafsson skrev: 04 mar 2025 23:00

Vet inte vad Tesla har tid med, min spaning var att andra märken bryr sig om statistiken från bilprovningen. Och vill man uppnå ”Toyotakvalitet” kanske man får kolla lite hur de får en bra statistik.
Det faller troligen isåfall direkt.

Toyota kör på kvalitet, Tesla på billigt.

Jag har haft fyra knappar till kofferten på min S, det är samma problem än. Oavsett om
Knappen är dålig eller rinner in vatten (vilket Tesla hävdar att det inte är) så är det dålig kvalitet.

Alla pinaler på Teslor jag vet något om är just *dålig kvalitet*. Möjligen är batteri och motorer undantagna, men jag är faktiskt inte övertygad om att man bygger de bästa batterierna. Man bygger nog de billigaste dock.

-Inredningens låtsasskinn till galon: trasiga rattar och revor i perforerad skinnimitation.

-Lacken är den absolut sämsta, klenaste jag vart med om. Lackerar man med billack (en-komponent) med vanlig sprayfärg hemma blir den stadigare. Bilarna rostar sömder närcdet lossnar färg.

-Länkarmar, verkar gälla både S/3/X/Y

- Drivaxlar

-Hjulinställning: det nöter inte bara däck utan det sätter stor belastning på kulleder i länkarmarna.

Osv.

Min gissning är att vi bara har sett början på *lågt andrahandsvärde*.
Idag är det sänkt pris på nya 3/Y + dåliga tider + Elons utspel som sänker begpriset.

I morgon har vi dessutom sönderrostade bilar som är dyra att underhålla och ser fula ut pga dålig lack och inget rostskydd.

Jag skulle tro att det är där vi hamnar.


En bekant förlorade bromsarna på sin 3 LR 2019 för ungefär en vecka sen. Sönderrostad bromsledning inne i frunken. (Som tesla inte kunde leverera och inte heller kunde svara på när det skulle gå att få fram.) jag har hört om rostiga bromsledningar på 15 år gamla bilar i söder. Aldrig hört om det här i norr. Detta är en fem år gammal bil i norr 😵‍💫

En annan visade bilder igår på sin tre år gamla med flera stora (10x5 cm -ish) färgsläpp, tex uppe på bakskärmen. Tesla hävdar stenskott och att de är utan ansvar. Trots att det ser mer ut som att komma från där kofångare och skärm är ihopskruvad. Ser alltså ut som ett kvalitetsproblem i att man antingen skadar lacken vid montering eller att delarna rör sig så att lacken skadas och sedan kryper det upp fukt etc och lossar lacken.
Skulle hävda att ovanstående stämmer ganska bra på bilar byggda i Freemont-fabriken men osäker om det gäller för bilar byggda i Giga Shanghai eller Giga Berlin.
Den med lackproblem är en prick tre år gammal MIC.


Låtsasskinnet är sannolikt exakt samma skit, länkarmar mm är troligen lika det med.
Som det verkar är ju inte lacken bättre på de andra ställena med.
Karrospassningen må vara bättre från Kina/Berlin men övrigt är nog ingen skillnad.
Grannens Y, tyskbygge vad jag förstår, förstörde hjulen på en semesterresa pga kass hjulinställning. Den hade inte gått speciellt långt.
Tiden får väl utvisa om du har rätt. Länkarmar görs ju inte av Tesla själva så där är det väl antingen problem hos underleverantör eller att Tesla har designat dem fel.
Skulle säga att problem hos underleverantör är ett kvalitetsproblem hos Tesla själv. Man må ju designa korrekt och säkerställa att underleverantörer håller sig till de lrav man ställer.

Dålig hjulinställning kan även det nöta ut länkarmar. Lagringarna är ju specade för en viss last och om hjulinställningen är dålig torde det uppstå krafter som inte ska vara där och som tex konstant pressar kulleden i en länkarm mot ändläget av glappet vilket torde kunna pressa undan fett och börja nöta ut kulleden.
Är det gummibussningar istället för kulleder torde de kunna deformeras/tröttas ut av högre last än Tesla hade tänkt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Inlägg av repulsiv »

Svederberg skrev: 05 mar 2025 06:40
Min model 3 har för vana att briljera sin väg genom besiktningen. Aldrig någon anmärkning eller ens ett påpekande. Har haft bilen sedan april 2019 tror jag, en av dom första som levererades i Sverige. Har tidigare haft Volvo, Audi och Volkswagen bilar som ändå framhåller att de har lite kvalité. Men efter snart 15000mil med model3 är det bara att lyfta på hatten för en fantastisk bil.
Fast en såpass ny bil SKA inte ha problem på besiktningen. punkt.

Det är ju efter typ 8-10 år som du ser skillnaden.

Jag äger f.ö en SAAB 9-5 aero '07 som aldrig haft en anmärkning på besiktningen sen ny (jag har alla papper), det är alltså 18 år och 34k mil.. Men den har också servats årligen ända tills jag köpte den.. (för fem år sedan)
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Inlägg av repulsiv »

sohe skrev: 05 mar 2025 13:21
Tesla har ju de orostigaste bromsskivorna jag haft. De har ju någon annat material enligt Franz von Holzhausen och det är ju aldrig rost på dem. Tvätta bilen och låta bli att köra, inga problem andra bilar rost över hela skivan. Lite samma med att rengöra bromsok det slutade jag med efter första Teslan annars var det standard vid däckbyte.
Hmm, min tesla har nog de ROSTIGASTE bromsskivorna på någon bil jag ägt, normalt sett är skivorna väldigt blanka på mina bilar, men på teslan är dom faktiskt rostiga.

Det beror nog mest på att bilen använder bromsarna så lite dock, att det skulle vara nån materialskillnad har jag svårt att tro.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Inlägg av mikebike »

repulsiv skrev: 05 mar 2025 18:01
sohe skrev: 05 mar 2025 13:21
Tesla har ju de orostigaste bromsskivorna jag haft. De har ju någon annat material enligt Franz von Holzhausen och det är ju aldrig rost på dem. Tvätta bilen och låta bli att köra, inga problem andra bilar rost över hela skivan. Lite samma med att rengöra bromsok det slutade jag med efter första Teslan annars var det standard vid däckbyte.
Hmm, min tesla har nog de ROSTIGASTE bromsskivorna på någon bil jag ägt, normalt sett är skivorna väldigt blanka på mina bilar, men på teslan är dom faktiskt rostiga.

Det beror nog mest på att bilen använder bromsarna så lite dock, att det skulle vara nån materialskillnad har jag svårt att tro.
Jag håller med sohe. Tidigare bilar har haft rostiga skivor efter varje tvätt, eller om det regnat och stänkt upp vatten från passerande bilar efter att man parkerat.
Det är dock kosmetiskt, inte gravrost.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5854
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Så får du din Tesla genom besiktningen

Inlägg av Gustafsson »

AAKEE skrev: 05 mar 2025 10:00
Gustafsson skrev: 04 mar 2025 23:00
mikebike skrev: 04 mar 2025 12:38
Gustafsson skrev: 04 mar 2025 12:29
Tips till Tesla.
När jag körde Toyota erbjöd de ett förberedande verkstadsbesök innan besiktningen. De fel som man då såg fixades förstås. Gissar att det också bidragit till betydligt lägre felfrekvens vid besiktningen för Toyotas del. För Teslas del skulle ett sådant förfarande göra mycket stor skillnad eftersom de felen som det klagas på är enkla fel som kan justeras direkt.
Teslas verkstäder har häcken full med "riktiga" verkstadsärenden. Det tog sex veckor innan jag ens fick besked i appen på min anmälan.
Vet inte vad Tesla har tid med, min spaning var att andra märken bryr sig om statistiken från bilprovningen. Och vill man uppnå ”Toyotakvalitet” kanske man får kolla lite hur de får en bra statistik.
Det faller troligen isåfall direkt.

Toyota kör på kvalitet, Tesla på billigt.

Jag har haft fyra knappar till kofferten på min S, det är samma problem än. Oavsett om
Knappen är dålig eller rinner in vatten (vilket Tesla hävdar att det inte är) så är det dålig kvalitet.

Alla pinaler på Teslor jag vet något om är just *dålig kvalitet*. Möjligen är batteri och motorer undantagna, men jag är faktiskt inte övertygad om att man bygger de bästa batterierna. Man bygger nog de billigaste dock.

-Inredningens låtsasskinn till galon: trasiga rattar och revor i perforerad skinnimitation.

-Lacken är den absolut sämsta, klenaste jag vart med om. Lackerar man med billack (en-komponent) med vanlig sprayfärg hemma blir den stadigare. Bilarna rostar sömder närcdet lossnar färg.

-Länkarmar, verkar gälla både S/3/X/Y

- Drivaxlar

-Hjulinställning: det nöter inte bara däck utan det sätter stor belastning på kulleder i länkarmarna.

Osv.

Min gissning är att vi bara har sett början på *lågt andrahandsvärde*.
Idag är det sänkt pris på nya 3/Y + dåliga tider + Elons utspel som sänker begpriset.

I morgon har vi dessutom sönderrostade bilar som är dyra att underhålla och ser fula ut pga dålig lack och inget rostskydd.

Jag skulle tro att det är där vi hamnar.


En bekant förlorade bromsarna på sin 3 LR 2019 för ungefär en vecka sen. Sönderrostad bromsledning inne i frunken. (Som tesla inte kunde leverera och inte heller kunde svara på när det skulle gå att få fram.) jag har hört om rostiga bromsledningar på 15 år gamla bilar i söder. Aldrig hört om det här i norr. Detta är en fem år gammal bil i norr 😵‍💫

En annan visade bilder igår på sin tre år gamla med flera stora (10x5 cm -ish) färgsläpp, tex uppe på bakskärmen. Tesla hävdar stenskott och att de är utan ansvar. Trots att det ser mer ut som att komma från där kofångare och skärm är ihopskruvad. Ser alltså ut som ett kvalitetsproblem i att man antingen skadar lacken vid montering eller att delarna rör sig så att lacken skadas och sedan kryper det upp fukt etc och lossar lacken.
S är ju i aluminium har 0 rost i stenskotten pga det. Kört Toyota/Lexus > 10 år. Bra kvalitet och mycket bra service, men de fel du räknar upp för Tesla har inte drabbat mig. Vanliga Toyotor har rätt billiga (men hyggligt bra) material, Lexus klart bättre.
Få av de felen som du tar upp är de vanliga som gör att Teslor blir underkända på besiktning, vilket tråden handlar om.
Där verkar ljus (felställda) vara bland de vanligaste, bromsar å hjulupphängning också, oklart vilka fel det handlar om.
https://carup.se/tesla-full-av-fel-plat ... iktningen/
Det skiljer nog mellan M 3/Y och S/X också. Ratten/yoken i nya S blev ju bytt på garantin, den nya känns mycket bättre.
Men för mig har såväl Toyota/lexus som Teslorna varit extremt driftsäkra och pålitliga, undantaget roadstern som jag behövt fixa lite med, men den är ju 15 år gammal.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar