Nya Model Y leveranserna har börjat

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Re: Nya Model Y leveranserna har börjat

Inlägg av termosen »

Maw skrev: 10 mar 2025 22:43
termosen skrev: 10 mar 2025 22:15
roffe_s skrev: 10 mar 2025 21:55
termosen skrev: 10 mar 2025 16:41
VilkenElbilBlirDet skrev: 10 mar 2025 12:55

Skulle du kunna tänka dig en Volvo/Polestar?

Frågar av ren nyfikenhet, ingen pik/provokation menad.
Volvo bättre, Polestar nej. Tvekar även på Volvo.
Du har absolut rätt till Din egen uppfattning, precis som alla andra. Nu handlar ju detta inte om MY men då Du nu tagit upp det - är Du medveten om att moderbolaget Geelys svenska bolag sysselsätter mer än 40 tusen personer? Det innebär mer än tio miljarder per år i skatteintäkter till AB Svea (stat och kommuner) om vi bara ser till arbetsgivaravgifter och inkomstskatter. I turbulenta tider är det ju inte fel att även väga in den nationella ekonomin i ekvationen och där bidrar ju den privatägda Geely-koncernen (Volvo, Zeekr, Polestar, Lynk & Co) i särklass bland bilkoncernerna vad gäller arbetstillfällen och skatteintäkter till AB Svea.

Personligen tänker jag att det kanske förtjänar bilarna ett något annat epitet än ”Kinabil”. Men det är jag det.
Absolut kan man tänka så, därav kan jag tycka Volvo är nästan ok, men Polestar tillverkas helt i Kina och göder den kinesiska diktaturen som öppet har som mål att ta över världen. Andra Kinabilar är ju snudden på förräderi att köpa. Model Y tillverkas också inom EU och kommer från USA som fortfarande är en demokrati, som jämförelse. Men alla är vi fria att göra som vi vill inom lagen och vad vår moraliska kompass klarar av.

https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Polestar tillverkas inte bara i Kina utan även i USA och Sydkorea. De planerar även för tillverkning i Europa.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Polestar

Ja det är väl bra. Men det är Geely.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Re: Nya Model Y leveranserna har börjat

Inlägg av termosen »

backe skrev: 10 mar 2025 18:28
Earplugged skrev: 10 mar 2025 18:23
backe skrev: 10 mar 2025 15:39
Earplugged skrev: 10 mar 2025 15:15
d3marcus skrev: 10 mar 2025 12:43

Förra veckan fanns det 96 rabatterade legacy-MY att beställa från Teslas hemsida så ditt påstående att tappet beror på stoppad tillverkning av gamla modellen har jag svårt att förstå.
Om det bara finns 96 st kvar sedan de stoppade tillverkningen så är det antalet knappt synbart i statistiken om man slår ut det på två månader, så vilka bilar skulle de sälja för att fortfarande ligga i topp menar du? Åkte förbi jönköping häromdagen där det brukar stå mängder med bilar för leverans och där var nästan tomt....
För att det ska vara tillgången som är problemet så måste man åtminstone sälja de man har(som dessutom sålts med rabatt), annars är det efterfrågan som är problemet.

Så påståendet haltar fortfarande.
Den logiken var spännande :-)
Du är nog rätt ensam om att hellre vilja ha en utgående modell än att vänta in den nya :lol:

Om ingen vill ha den gamla(som du skriver), vad har stängda fabriker och utebliven tillverkning av den gamla med försäljningen att göra?
Fast de berodde främst på att företaget stoppat all tillverkning av gamla versionen av sin bästsäljare Model Y och byggt om sina fabriker för att kunna tillverka den nya.
Jag tror du får backa, andas och reflektera över vad siffrorna står för. Vad är försäljning, vad är leveranser, är det samma sak eller inte. Och vilka siffror har vi tillgång till?
Model Y LR
Model S 100D -18
Skriv svar