Tesla har börjat leverera nya förbättrade Model Y till svenska kunder. Förra veckan levererade de 278 bilar:
Därmed har leveranserna kommit igång efter modellbytet som var främsta orsaken till “försäljningsraset” under årets två första månader. Ovan graf från car.info visar ganska tydligt hur leveranserna av gamla modellen klipptes den 1 januari och leveranserna av den nya modellen kom igång den 1 mars. Däremellan endast ströleveranser av främst lagerbilar.
Media ville gärna dra paralleller mellan Elon Musk och Teslas minskade försäljningssiffror under januari och februari. Fast de berodde främst på att företaget stoppat all tillverkning av gamla versionen av sin bästsäljare Model Y och byggt om sina fabriker för att kunna tillverka den nya.
Det är först nu när leveranserna av den nya förbättrade Model Y har kommit igång som vi kommer kunna se hur mycket Elon Musks intåg i amerikansk politik har påverkat företagets försäljning i Europa. Mars månad kommer bli spännande.
Ja... mitt leasingkontrakt löper ut i sommar... och ekonomiskt ser det svårt ut att hitta en bättre företagsbil än nya Model Y. Inte bara ekonomiskt - tekniskt också!
Ja... mitt leasingkontrakt löper ut i sommar... och ekonomiskt ser det svårt ut att hitta en bättre företagsbil än nya Model Y. Inte bara ekonomiskt - tekniskt också!
Sitter i samma båt, hade varit roligt med något annat, men hittar inte det där annat. Eventuellt kör jag vidare med min gamla Model Y.
Senast redigerad av termosen, redigerad totalt 1 gånger.
Till sommaren så misstänker jag att Tesla har sänkt priset och infört 0-ränta igen på Model Y så den kommer säkert vara prisvärd. Å andra sidan kommer väl Zeekr 7x att börjat levereras då och kanske kan vara en stark konkurrent.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Till sommaren så misstänker jag att Tesla har sänkt priset och infört 0-ränta igen på Model Y så den kommer säkert vara prisvärd. Å andra sidan kommer väl Zeekr 7x att börjat levereras då och kanske kan vara en stark konkurrent.
Fast de berodde främst på att företaget stoppat all tillverkning av gamla versionen av sin bästsäljare Model Y och byggt om sina fabriker för att kunna tillverka den nya.
Förra veckan fanns det 96 rabatterade legacy-MY att beställa från Teslas hemsida så ditt påstående att tappet beror på stoppad tillverkning av gamla modellen har jag svårt att förstå.
Till sommaren så misstänker jag att Tesla har sänkt priset och infört 0-ränta igen på Model Y så den kommer säkert vara prisvärd. Å andra sidan kommer väl Zeekr 7x att börjat levereras då och kanske kan vara en stark konkurrent.
Kinabil finns inte på min karta
Skulle du kunna tänka dig en Volvo/Polestar?
Frågar av ren nyfikenhet, ingen pik/provokation menad.
Fast de berodde främst på att företaget stoppat all tillverkning av gamla versionen av sin bästsäljare Model Y och byggt om sina fabriker för att kunna tillverka den nya.
Förra veckan fanns det 96 rabatterade legacy-MY att beställa från Teslas hemsida så ditt påstående att tappet beror på stoppad tillverkning av gamla modellen har jag svårt att förstå.
Om det bara finns 96 st kvar sedan de stoppade tillverkningen så är det antalet knappt synbart i statistiken om man slår ut det på två månader, så vilka bilar skulle de sälja för att fortfarande ligga i topp menar du? Åkte förbi jönköping häromdagen där det brukar stå mängder med bilar för leverans och där var nästan tomt....
Fast de berodde främst på att företaget stoppat all tillverkning av gamla versionen av sin bästsäljare Model Y och byggt om sina fabriker för att kunna tillverka den nya.
Förra veckan fanns det 96 rabatterade legacy-MY att beställa från Teslas hemsida så ditt påstående att tappet beror på stoppad tillverkning av gamla modellen har jag svårt att förstå.
Om det bara finns 96 st kvar sedan de stoppade tillverkningen så är det antalet knappt synbart i statistiken om man slår ut det på två månader, så vilka bilar skulle de sälja för att fortfarande ligga i topp menar du? Åkte förbi jönköping häromdagen där det brukar stå mängder med bilar för leverans och där var nästan tomt....
För att det ska vara tillgången som är problemet så måste man åtminstone sälja de man har(som dessutom sålts med rabatt), annars är det efterfrågan som är problemet.
Till sommaren så misstänker jag att Tesla har sänkt priset och infört 0-ränta igen på Model Y så den kommer säkert vara prisvärd. Å andra sidan kommer väl Zeekr 7x att börjat levereras då och kanske kan vara en stark konkurrent.
Kinabil finns inte på min karta
Skulle du kunna tänka dig en Volvo/Polestar?
Frågar av ren nyfikenhet, ingen pik/provokation menad.
Fast de berodde främst på att företaget stoppat all tillverkning av gamla versionen av sin bästsäljare Model Y och byggt om sina fabriker för att kunna tillverka den nya.
Förra veckan fanns det 96 rabatterade legacy-MY att beställa från Teslas hemsida så ditt påstående att tappet beror på stoppad tillverkning av gamla modellen har jag svårt att förstå.
Hur i tusan kan man inte förstå det? Vem köper den gamla när nya är på G är ju frågan?
Det syns ju redan nu i statistiken både i Sverige och Kina att leveranserna ökar igen,
Fast de berodde främst på att företaget stoppat all tillverkning av gamla versionen av sin bästsäljare Model Y och byggt om sina fabriker för att kunna tillverka den nya.
Förra veckan fanns det 96 rabatterade legacy-MY att beställa från Teslas hemsida så ditt påstående att tappet beror på stoppad tillverkning av gamla modellen har jag svårt att förstå.
Om det bara finns 96 st kvar sedan de stoppade tillverkningen så är det antalet knappt synbart i statistiken om man slår ut det på två månader, så vilka bilar skulle de sälja för att fortfarande ligga i topp menar du? Åkte förbi jönköping häromdagen där det brukar stå mängder med bilar för leverans och där var nästan tomt....
För att det ska vara tillgången som är problemet så måste man åtminstone sälja de man har(som dessutom sålts med rabatt), annars är det efterfrågan som är problemet.
Så påståendet haltar fortfarande.
Den logiken var spännande
Du är nog rätt ensam om att hellre vilja ha en utgående modell än att vänta in den nya
Fast de berodde främst på att företaget stoppat all tillverkning av gamla versionen av sin bästsäljare Model Y och byggt om sina fabriker för att kunna tillverka den nya.
Förra veckan fanns det 96 rabatterade legacy-MY att beställa från Teslas hemsida så ditt påstående att tappet beror på stoppad tillverkning av gamla modellen har jag svårt att förstå.
Om det bara finns 96 st kvar sedan de stoppade tillverkningen så är det antalet knappt synbart i statistiken om man slår ut det på två månader, så vilka bilar skulle de sälja för att fortfarande ligga i topp menar du? Åkte förbi jönköping häromdagen där det brukar stå mängder med bilar för leverans och där var nästan tomt....
För att det ska vara tillgången som är problemet så måste man åtminstone sälja de man har(som dessutom sålts med rabatt), annars är det efterfrågan som är problemet.
Så påståendet haltar fortfarande.
Den logiken var spännande
Du är nog rätt ensam om att hellre vilja ha en utgående modell än att vänta in den nya
Om ingen vill ha den gamla(som du skriver), vad har stängda fabriker och utebliven tillverkning av den gamla med försäljningen att göra?
Fast de berodde främst på att företaget stoppat all tillverkning av gamla versionen av sin bästsäljare Model Y och byggt om sina fabriker för att kunna tillverka den nya.
Fast de berodde främst på att företaget stoppat all tillverkning av gamla versionen av sin bästsäljare Model Y och byggt om sina fabriker för att kunna tillverka den nya.
Förra veckan fanns det 96 rabatterade legacy-MY att beställa från Teslas hemsida så ditt påstående att tappet beror på stoppad tillverkning av gamla modellen har jag svårt att förstå.
Om det bara finns 96 st kvar sedan de stoppade tillverkningen så är det antalet knappt synbart i statistiken om man slår ut det på två månader, så vilka bilar skulle de sälja för att fortfarande ligga i topp menar du? Åkte förbi jönköping häromdagen där det brukar stå mängder med bilar för leverans och där var nästan tomt....
För att det ska vara tillgången som är problemet så måste man åtminstone sälja de man har(som dessutom sålts med rabatt), annars är det efterfrågan som är problemet.
Så påståendet haltar fortfarande.
Den logiken var spännande
Du är nog rätt ensam om att hellre vilja ha en utgående modell än att vänta in den nya
Hur ska du ha det egentligen?
Nu skriver du att det är bristande efterfrågan på gamla Model Y som är orsaken till nedgången trots att set finns bilar i lager.
I förra inlägget var det tillgången till gamla Model Y som saknades pga stopp i produktionen och gjorde att försäljningen gick ner trots god efterfrågan…
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Förra veckan fanns det 96 rabatterade legacy-MY att beställa från Teslas hemsida så ditt påstående att tappet beror på stoppad tillverkning av gamla modellen har jag svårt att förstå.
Om det bara finns 96 st kvar sedan de stoppade tillverkningen så är det antalet knappt synbart i statistiken om man slår ut det på två månader, så vilka bilar skulle de sälja för att fortfarande ligga i topp menar du? Åkte förbi jönköping häromdagen där det brukar stå mängder med bilar för leverans och där var nästan tomt....
För att det ska vara tillgången som är problemet så måste man åtminstone sälja de man har(som dessutom sålts med rabatt), annars är det efterfrågan som är problemet.
Så påståendet haltar fortfarande.
Den logiken var spännande
Du är nog rätt ensam om att hellre vilja ha en utgående modell än att vänta in den nya
Hur ska du ha det egentligen?
Nu skriver du att det är bristande efterfrågan på gamla Model Y som är orsaken till nedgången trots att set finns bilar i lager.
I förra inlägget var det tillgången till gamla Model Y som saknades pga stopp i produktionen och gjorde att försäljningen gick ner trots god efterfrågan…
Citerade du rätt inlägg nu? Känner inte igen mig i velandet...
Ja... mitt leasingkontrakt löper ut i sommar... och ekonomiskt ser det svårt ut att hitta en bättre företagsbil än nya Model Y. Inte bara ekonomiskt - tekniskt också!
Hur menar du tekniskt? Fortfarande samma gamla batteri, fortfarande samma gamla laddkurva som faller likt aktien efter någon minut. Fortfarande ingen rasar eller parkeringssensorer, ingen 360 kamera, ingen fungerande automatiskt vindrutetorkare eller ens en spak för att kontrollera dem osv. Svårt att hitta charmen med Tesla numera.
Ja... mitt leasingkontrakt löper ut i sommar... och ekonomiskt ser det svårt ut att hitta en bättre företagsbil än nya Model Y. Inte bara ekonomiskt - tekniskt också!
Hur menar du tekniskt? Fortfarande samma gamla batteri, fortfarande samma gamla laddkurva som faller likt aktien efter någon minut. Fortfarande ingen radar eller parkeringssensorer, ingen 360 kamera, ingen fungerande automatiskt vindrutetorkare eller ens en spak för att kontrollera dem osv. Svårt att hitta charmen med Tesla numera.
Nu finns en kamera i fronten i alla fall, så om några år/uppdateringar kanske det finns en 360-funktion.
Annars håller jag med fullständigt, det känns inte som att Tesla ligger långt framme tekniskt (längre).
Y är ändå snabbast på långresa i sin prisklass. Ännu mer kapacitet och snabbare laddning för att slå någon vindpadda vid laddstationen kan göras när batterierna blivit billigare.
Y är ändå snabbast på långresa i sin prisklass. Ännu mer kapacitet och snabbare laddning för att slå någon vindpadda vid laddstationen kan göras när batterierna blivit billigare.
Nej, den är inte snabbast i sin prisklass på långresa. Det finns många andra bilar i den prisklassen som kommer fram snabbare.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Y är ändå snabbast på långresa i sin prisklass. Ännu mer kapacitet och snabbare laddning för att slå någon vindpadda vid laddstationen kan göras när batterierna blivit billigare.
Nej, den är inte snabbast i sin prisklass på långresa. Det finns många andra bilar i den prisklassen som kommer fram snabbare.
Y är ändå snabbast på långresa i sin prisklass. Ännu mer kapacitet och snabbare laddning för att slå någon vindpadda vid laddstationen kan göras när batterierna blivit billigare.
Nej, den är inte snabbast i sin prisklass på långresa. Det finns många andra bilar i den prisklassen som kommer fram snabbare.
Har du något exempel?
Tesla Model 3, VW ID7, Polestar 2 är alla snabbare på långresa och är i samma prisklass som Model Y. Bara för att nämna tre exempel, det finns många fler.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Y är ändå snabbast på långresa i sin prisklass. Ännu mer kapacitet och snabbare laddning för att slå någon vindpadda vid laddstationen kan göras när batterierna blivit billigare.
Nej, den är inte snabbast i sin prisklass på långresa. Det finns många andra bilar i den prisklassen som kommer fram snabbare.
Har du något exempel?
Tesla Model 3, VW ID7, Polestar 2 är alla snabbare på långresa och är i samma prisklass som Model Y. Bara för att nämna tre exempel, det finns många fler.
Till sommaren så misstänker jag att Tesla har sänkt priset och infört 0-ränta igen på Model Y så den kommer säkert vara prisvärd. Å andra sidan kommer väl Zeekr 7x att börjat levereras då och kanske kan vara en stark konkurrent.
Kinabil finns inte på min karta
Skulle du kunna tänka dig en Volvo/Polestar?
Frågar av ren nyfikenhet, ingen pik/provokation menad.
Volvo bättre, Polestar nej. Tvekar även på Volvo.
Du har absolut rätt till Din egen uppfattning, precis som alla andra. Nu handlar ju detta inte om MY men då Du nu tagit upp det - är Du medveten om att moderbolaget Geelys svenska bolag sysselsätter mer än 40 tusen personer? Det innebär mer än tio miljarder per år i skatteintäkter till AB Svea (stat och kommuner) om vi bara ser till arbetsgivaravgifter och inkomstskatter. I turbulenta tider är det ju inte fel att även väga in den nationella ekonomin i ekvationen och där bidrar ju den privatägda Geely-koncernen (Volvo, Zeekr, Polestar, Lynk & Co) i särklass bland bilkoncernerna vad gäller arbetstillfällen och skatteintäkter till AB Svea.
Personligen tänker jag att det kanske förtjänar bilarna ett något annat epitet än ”Kinabil”. Men det är jag det.
Till sommaren så misstänker jag att Tesla har sänkt priset och infört 0-ränta igen på Model Y så den kommer säkert vara prisvärd. Å andra sidan kommer väl Zeekr 7x att börjat levereras då och kanske kan vara en stark konkurrent.
Kinabil finns inte på min karta
Skulle du kunna tänka dig en Volvo/Polestar?
Frågar av ren nyfikenhet, ingen pik/provokation menad.
Volvo bättre, Polestar nej. Tvekar även på Volvo.
Du har absolut rätt till Din egen uppfattning, precis som alla andra. Nu handlar ju detta inte om MY men då Du nu tagit upp det - är Du medveten om att moderbolaget Geelys svenska bolag sysselsätter mer än 40 tusen personer? Det innebär mer än tio miljarder per år i skatteintäkter till AB Svea (stat och kommuner) om vi bara ser till arbetsgivaravgifter och inkomstskatter. I turbulenta tider är det ju inte fel att även väga in den nationella ekonomin i ekvationen och där bidrar ju den privatägda Geely-koncernen (Volvo, Zeekr, Polestar, Lynk & Co) i särklass bland bilkoncernerna vad gäller arbetstillfällen och skatteintäkter till AB Svea.
Personligen tänker jag att det kanske förtjänar bilarna ett något annat epitet än ”Kinabil”. Men det är jag det.
Absolut kan man tänka så, därav kan jag tycka Volvo är nästan ok, men Polestar tillverkas helt i Kina och göder den kinesiska diktaturen som öppet har som mål att ta över världen. Andra Kinabilar är ju snudden på förräderi att köpa. Model Y tillverkas också inom EU och kommer från USA som fortfarande är en demokrati, som jämförelse. Men alla är vi fria att göra som vi vill inom lagen och vad vår moraliska kompass klarar av.
Frågar av ren nyfikenhet, ingen pik/provokation menad.
Volvo bättre, Polestar nej. Tvekar även på Volvo.
Du har absolut rätt till Din egen uppfattning, precis som alla andra. Nu handlar ju detta inte om MY men då Du nu tagit upp det - är Du medveten om att moderbolaget Geelys svenska bolag sysselsätter mer än 40 tusen personer? Det innebär mer än tio miljarder per år i skatteintäkter till AB Svea (stat och kommuner) om vi bara ser till arbetsgivaravgifter och inkomstskatter. I turbulenta tider är det ju inte fel att även väga in den nationella ekonomin i ekvationen och där bidrar ju den privatägda Geely-koncernen (Volvo, Zeekr, Polestar, Lynk & Co) i särklass bland bilkoncernerna vad gäller arbetstillfällen och skatteintäkter till AB Svea.
Personligen tänker jag att det kanske förtjänar bilarna ett något annat epitet än ”Kinabil”. Men det är jag det.
Absolut kan man tänka så, därav kan jag tycka Volvo är nästan ok, men Polestar tillverkas helt i Kina och göder den kinesiska diktaturen som öppet har som mål att ta över världen. Andra Kinabilar är ju snudden på förräderi att köpa. Model Y tillverkas också inom EU och kommer från USA som fortfarande är en demokrati, som jämförelse. Men alla är vi fria att göra som vi vill inom lagen och vad vår moraliska kompass klarar av.