Kina förbjuder "one pedal driving"

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

tesla newbie

Re: Kina förbjuder "one pedal driving"

Inlägg av tesla newbie »

Jojo skrev: 07 apr 2025 12:21
Man bara häpnar...
Tidigare lärde man sig köra bil med tre pedaler, koppla ur och in, lägga in växel, mm. Nu finns det bara två pedaler kvar, ingen växelspak, och folk dekompenserar. De borde köra trampcyklar allihopa :twisted: .
Får väl ta bort bromspedalen, eller, med tanke på incidenterna som inträffat, ta bort gaspedalen :-)
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

AAKEE skrev: 07 apr 2025 12:49
Maw skrev: 07 apr 2025 12:43
AAKEE skrev: 07 apr 2025 12:40
Maw skrev: 07 apr 2025 12:36
AAKEE skrev: 07 apr 2025 12:19

*Apply brakes when regenerative braking is limited* har funnits minst 2 år, troligen ca 3år.

Det finns inget tekniskt hinder på äldre bilar.
(Möjligen isåfall en fråga om hur bilen är certifierad i EU eller sverige).

Bägge Audis jag har kvar (2012/2013) bromsar med hjulen om man minskar farthållarens fart ordentligt. Det är klassiska mekaniska, vilket jag skulle tro Juniper också har, utan att ha läst på.

IMG_4564.jpeg
För att få blended braking krävs ju även att bilen tekniskt kan hantera att bromspedalen trampas ner en bit utan att de mekaniska bromsarna aktiveras när enbart ökad regenerering önskas. Samtidigt ska känslan i bromspedalen vara bra så att man inte märker övergången till mekaniska bromsar. Polestar löste det utmärkt i ps2, VW har inte lyckats lika bra i t ex ID7 även om det är helt OK. Jag misstänker att Tesla inte har löst det alls i nuvarande bilar så de tekniska förutsättningarna för att aktiver blended brakes finns nog inte i befintliga Teslor utom de som har brake by wire. Att de kan bromsa mekaniskt utan att bromspedalen trycks ner räcker inte för blended braking.
Det går ju aktivera regen när bromsljuskontakten aktiveras, med en fast styrka, som idag.

Y ”Juniper” (Opal) har funktion för blended redan.
Att få full regen så fort bromspedalen tänder bromsljusen är nog inte så bra?
Det har vi ju idag så fort man släpper gaspedalen om man ska bromsa.
Från idag blir det ingen skillnad för en Tesla med det.

Däremot krävs det en förändring om man ska kunna väga hur mycket regen man får med pedalen.

BTW, servicemanualen för 2025 Y Opal/Juniper visar på en klassisk huvudcylinder som sitter kopplad till bromspedalen precis som tidigare.
Det blir ju rätt konstig körning om man får full regen-inbromsning så fort man nuddar bromspedalen (givet att bilen inte bromsar alls om man släpper gasen). Då går det aldrig att bromsa "lite", bara (nästan) full broms eller inte alls.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

AAKEE skrev: 07 apr 2025 12:19

*Apply brakes when regenerative braking is limited* har funnits minst 2 år, troligen ca 3år.

Det finns inget tekniskt hinder på äldre bilar.
(Möjligen isåfall en fråga om hur bilen är certifierad i EU eller sverige).

Bägge Audis jag har kvar (2012/2013) bromsar med hjulen om man minskar farthållarens fart ordentligt. Det är klassiska mekaniska, vilket jag skulle tro Juniper också har, utan att ha läst på.

IMG_4564.jpeg
För att få blended braking krävs ju även att bilen tekniskt kan hantera att bromspedalen trampas ner en bit utan att de mekaniska bromsarna aktiveras när enbart ökad regenerering önskas. Samtidigt ska känslan i bromspedalen vara bra så att man inte märker övergången till mekaniska bromsar. Polestar löste det utmärkt i ps2, VW har inte lyckats lika bra i t ex ID7 även om det är helt OK. Jag misstänker att Tesla inte har löst det alls i nuvarande bilar så de tekniska förutsättningarna för att aktiver blended brakes finns nog inte i befintliga Teslor utom de som har brake by wire. Att de kan bromsa mekaniskt utan att bromspedalen trycks ner räcker inte för blended braking.
Det går ju aktivera regen när bromsljuskontakten aktiveras, med en fast styrka, som idag.

Däremot krävs det en förändring om man ska kunna väga hur mycket regen man får med pedalen.

BTW, servicemanualen för 2025 Y Opal/Juniper visar på en klassisk huvudcylinder som sitter kopplad till bromspedalen precis som tidigare.
Då blir det ju ingen styrning av regen med bromspedalen och inte heller blended brakes… du skrev ju att regen skulle aktiveras av bromsskjuskontakten.

Hela poängen med blended brakes är att man reglerar regen med bromspedalen. Steglöst.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Maw skrev: 07 apr 2025 14:39

Då blir det ju ingen styrning av regen med bromspedalen och inte heller blended brakes… du skrev ju att regen skulle aktiveras av bromsskjuskontakten.

Hela poängen med blended brakes är att man reglerar regen med bromspedalen. Steglöst.
Tråden i sig handlar/handlade nog inte om exakt blended braking utan om att kina skulle förbjuda OPD, och hur man kommer runt det kravet.

Y Juniper har ett val för svagare regen när man släpper gasen, men jag tror den ökar på regen när man trycker på bromsen. Körde den häromdagren, såg valet i menyn men testade inte.

https://www.notateslaapp.com/news/2516/ ... is-pressed
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Teslasemitruck

Inlägg av Teslasemitruck »

Jag använder bara regen . Mår typ dåligt om jag missar energin av att bromsa innan stopp trots att jag har gratis laddning i garaget :lol:
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

manneson skrev: 07 apr 2025 11:45
Fredrik j skrev: 07 apr 2025 11:33
manneson skrev: 07 apr 2025 11:24
Just det, sägs att Juniper har brake-by-wire vilket ger möjligheten till detta.
Har för mig Cybertruck har det också. Bör nog komma till S/X refresh i höst och 3an får det väl tids nog också.
Behövs ingen brake-by-wire för att fixa det. Min polestar2 -22. Har både ställbar regen i tre steg samt aktivering av regen vis bromspedalen om man har frirullning på.
Beror på hur det är kopplat/integrerat. Tesla har ju valt att hålla bromssystemet "mekaniskt" och helt separat från regen historiskt.
Polestar har det integrerat. Det märks när batteriet av någon anledning inte kan ta mot laddning (låg temperatur eller 100%) då man tydligt använder mekaniska bromsar.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Off Grid Byggaren skrev: 07 apr 2025 10:52
Enligt artikeln har många tryckt på fel pedal, det var ju också nyligen en elporsche som kraschade i ett Spanskt P-garage med tragiska följder. Misstänkt att fel pedal tryckts ned där också.

Verkar ju som att många får panik och trycker gaspedalen i botten, och tror det är bromspedalen.

Har själv märkt att jag trycker bromspedalen stumt i botten vid paniksituationer.
‐-‐-----------------------------------------------------------------------
Den grekiske olycksutredaren Costas Lakafossis, har lagt skulden på Teslas enpedalkörning, och hans berömda petition till NHTSA 2023 erbjöd ett par relevanta punkter. Enligt Lakafossis orsakades många plötsliga oavsiktliga accelerationshändelser av avsaknaden av en "förregling som kräver en bromsansättning av föraren för att växla från körning till backning." Detta ökar chansen att föraren sätter foten på fel pedal.

I alla SUA-krockar svor förare att de tryckte på bromsen, men bilen ville fortfarande inte stanna. Krockundersökningar visade senare att de i själva verket tryckte på gaspedalen, vilket fick bilarna att rusa och krascha. Efter några krascher i Kina tvingade lokala tillsynsmyndigheter Tesla att ändra logiken för en pedalskörning. I maj 2023 utfärdade Tesla en viktig uppdatering i Kina , som ändrade standardstoppläget från Hold till Creep.

I krypläge fortsätter bilen att röra sig långsamt framåt (i Drive) eller bakåt (i back), liknande hur fordon med automatisk växellåda beter sig. Detta är avsett att tvinga förare att trampa på bromspedalen för ett helt stopp och på så sätt införa ett extra säkerhetssteg. Uppdateringen introducerar också en varning om förare fortsätter att trycka på gaspedalen fullt ut under en längre period. Detta har gjort ett ganska bra jobb med att hålla människor säkra, eftersom inga nya SUA-fall har rapporterats i Kina.

Kinesiska tillsynsmyndigheter tar nu ytterligare ett steg och kommer formellt att lagstifta för att förbjuda körläget med en pedal inte bara för Tesla utan för alla biltillverkare. Kinas ministerium för industri och informationsteknologi (MIIT) är på väg att släppa ett utkast till den nya förordningen som heter "Tekniska krav och testmetoder för personbilars bromssystem" så att intresserade parter kan ge feedback. Enligt utkastet ska "bromseffekten som uppnås genom att släppa gaspedalen i framåtväxeln (Drive) inte bromsa fordonet till stopp." MIIT avser att ha enpedalkörning förbjuden i Kina 2026.
En nära ögat incident.
Jag satt igår stilla och väntade på en familjemedlem på en parkeringsplats och märkte efter någon minut att jag hade R i. (Hade kört in i parkeringsplatsen med D)
Jag kan inte garantera att jag hade löst problemet ifall jag hade råkat trycka ned acceleratorpedalen oförhappandes.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det luriga är ju att elbilen är helt tyst när den står still med backen eller framåt i.

En bil med förbränningsmotor brukar ju låta lite.

Här är artikeln om Porsche Taycan olyckan:

https://elpais.com/espana/madrid/2025-0 ... orcon.html
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Lerumsexpressen skrev: 07 apr 2025 18:19
Off Grid Byggaren skrev: 07 apr 2025 10:52
Enligt artikeln har många tryckt på fel pedal, det var ju också nyligen en elporsche som kraschade i ett Spanskt P-garage med tragiska följder. Misstänkt att fel pedal tryckts ned där också.

Verkar ju som att många får panik och trycker gaspedalen i botten, och tror det är bromspedalen.

Har själv märkt att jag trycker bromspedalen stumt i botten vid paniksituationer.
‐-‐-----------------------------------------------------------------------
Den grekiske olycksutredaren Costas Lakafossis, har lagt skulden på Teslas enpedalkörning, och hans berömda petition till NHTSA 2023 erbjöd ett par relevanta punkter. Enligt Lakafossis orsakades många plötsliga oavsiktliga accelerationshändelser av avsaknaden av en "förregling som kräver en bromsansättning av föraren för att växla från körning till backning." Detta ökar chansen att föraren sätter foten på fel pedal.

I alla SUA-krockar svor förare att de tryckte på bromsen, men bilen ville fortfarande inte stanna. Krockundersökningar visade senare att de i själva verket tryckte på gaspedalen, vilket fick bilarna att rusa och krascha. Efter några krascher i Kina tvingade lokala tillsynsmyndigheter Tesla att ändra logiken för en pedalskörning. I maj 2023 utfärdade Tesla en viktig uppdatering i Kina , som ändrade standardstoppläget från Hold till Creep.

I krypläge fortsätter bilen att röra sig långsamt framåt (i Drive) eller bakåt (i back), liknande hur fordon med automatisk växellåda beter sig. Detta är avsett att tvinga förare att trampa på bromspedalen för ett helt stopp och på så sätt införa ett extra säkerhetssteg. Uppdateringen introducerar också en varning om förare fortsätter att trycka på gaspedalen fullt ut under en längre period. Detta har gjort ett ganska bra jobb med att hålla människor säkra, eftersom inga nya SUA-fall har rapporterats i Kina.

Kinesiska tillsynsmyndigheter tar nu ytterligare ett steg och kommer formellt att lagstifta för att förbjuda körläget med en pedal inte bara för Tesla utan för alla biltillverkare. Kinas ministerium för industri och informationsteknologi (MIIT) är på väg att släppa ett utkast till den nya förordningen som heter "Tekniska krav och testmetoder för personbilars bromssystem" så att intresserade parter kan ge feedback. Enligt utkastet ska "bromseffekten som uppnås genom att släppa gaspedalen i framåtväxeln (Drive) inte bromsa fordonet till stopp." MIIT avser att ha enpedalkörning förbjuden i Kina 2026.
En nära ögat incident.
Jag satt igår stilla och väntade på en familjemedlem på en parkeringsplats och märkte efter någon minut att jag hade R i. (Hade kört in i parkeringsplatsen med D)
Jag kan inte garantera att jag hade löst problemet ifall jag hade råkat trycka ned acceleratorpedalen oförhappandes.
Fördelen ned "kryp" valt...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Off Grid Byggaren skrev: 07 apr 2025 19:41
Det luriga är ju att elbilen är helt tyst när den står still med backen eller framåt i.

En bil med förbränningsmotor brukar ju låta lite.

Här är artikeln om Porsche Taycan olyckan:

https://elpais.com/espana/madrid/2025-0 ... orcon.html
Nja, min y börjar surra som ett rymdskepp så fort backen är ilagd.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jag älskar OPD speciellt i stadstrafik, men jag tror inte det är bra i en paniksituation.
Jag tror att det är direkt dåligt till och med. Det är lätt hänt att man bara trycker till med foten, som då är på gasen istf bromsen.
StureP

Inlägg av StureP »

Niklas Z skrev: 07 apr 2025 12:12
bjornnilsson skrev: 07 apr 2025 11:56
”Do not touch my one-pedal driving” säger jag bara.

DEN skulle jag kunna ha som bumper-sticker.
Instämmer verkligen. One-pedal driving är superbra. Jag kan verkligen inte se fördelarna med alternativen, förutom en sådan blended braking som t ex kompenserar för att regenereringen inte fungerar vid kallt eller fullt batteri.
Fördelen är att det minskar risken för skenande bilar...
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

spacecoin skrev: 08 apr 2025 00:17
Jag älskar OPD speciellt i stadstrafik, men jag tror inte det är bra i en paniksituation.
Jag tror att det är direkt dåligt till och med. Det är lätt hänt att man bara trycker till med foten, som då är på gasen istf bromsen.
Har det hänt dig? Inte mig.
Det uppstår ju dagligen situationer när man måste bromsa med bromspedalen, trots att foten är på gaspedalen.

Den stora faran är väl Teslas dåliga farthållare, där man måste ha gasberedskap istället för bromsberedskap.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

StureP skrev: 08 apr 2025 05:50

Instämmer verkligen. One-pedal driving är superbra. Jag kan verkligen inte se fördelarna med alternativen, förutom en sådan blended braking som t ex kompenserar för att regenereringen inte fungerar vid kallt eller fullt batteri.
Enpedalskörning orsakar inte skenande bilar. Däremot gör förarmisstag det.
På 1980-talet (tror jag det var) rapporterades om ett flertal fall av skenade Audi i USA. Det visade sig att förarna trampade på fel pedal, utan att det fanns någon enpedalskörning. Man kan fråga sig om personer som trampar på fel pedal bör ha körkort.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Niklas Z skrev: 08 apr 2025 07:37
StureP skrev: 08 apr 2025 05:50

Enpedalskörning orsakar inte skenande bilar. Däremot gör förarmisstag det.
På 1980-talet (tror jag det var) rapporterades om ett flertal fall av skenade Audi i USA. Det visade sig att förarna trampade på fel pedal, utan att det fanns någon enpedalskörning. Man kan fråga sig om personer som trampar på fel pedal bör ha körkort.
Efter runt hundra år av systemriskhantering så har ansvaret för användarmisstag skjutits från användaren till den som konstruerar det tekniska systemet. Det håller oftast inte längre att skylla på användaren om användaren gör fel. Grundprincipen är att det inte ska gå att göra fel. Naturligtvis är det inte möjligt fullt ut, men jag gissar att det ligger i tiden att lägga ansvaret för just det här användarfelet på tillverkarna och inte användarna.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Förvisso, men frågan är vart vi är på väg om vi låter människor som inte lätt skiljer på gas och broms köra bil. Kan man inte det är problemet mycket större än de "skenande" bilarna.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Niklas Z skrev: 08 apr 2025 09:53
Förvisso, men frågan är vart vi är på väg om vi låter människor som inte lätt skiljer på gas och broms köra bil. Kan man inte det är problemet mycket större än de "skenande" bilarna.
Det handlar inte om att inte kunna skilja mellan gas och broms. Det handlar om människor som i panik gör fel i en stressad situation. Det är väl helt självklart att alla som har körkort lätt skiljer mellan gas och broms i alla vanliga situationer.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

RareEarth skrev: 08 apr 2025 09:57
Det handlar inte om att inte kunna skilja mellan gas och broms. Det handlar om människor som i panik gör fel i en stressad situation. Det är väl helt självklart att alla som har körkort lätt skiljer mellan gas och broms i alla vanliga situationer.
Jag menar givetvis inte att de inte kan skilja på gas och broms i en lugn situation. Självklart menar jag att de ska kunna skilja på gas och broms i mycket stressad situation.
Säg att en förare plötsligt ser ett barn springa ut på vägen. Då måste hen kunna skilja på broms och gas och det är en förmåga som krävs oavsett one pedal driving eller inte.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Niklas Z skrev: 08 apr 2025 10:06
Jag menar givetvis inte att de inte kan skilja på gas och broms i en lugn situation. Självklart menar jag att de ska kunna skilja på gas och broms i mycket stressad situation.
Säg att en förare plötsligt ser ett barn springa ut på vägen. Då måste hen kunna skilja på broms och gas och det är en förmåga som krävs oavsett one pedal driving eller inte.
Jag tror problemet är att en elbil kan stå tyst och stilla med D aktiverat och råkar man då trycka på gasen sticker bilen. Förr satt man inte med växel i om man parkerat för att t.ex. vänta på någon.
Min bil lägger i P automatiskt när jag öppnar dörren vilket är tur eftersom det har hänt att jag tryckt till gaspedalen i samband med att jag kliver ur.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Fast det är för det allra mesta inte i de situationerna "skenande bilar" uppstår.

"Sudden acceleration incidents" (SAI) are defined for the purpose of this report as unintended, unexpected, high-power accelerations from a stationary position or a very low initial speed accompanied by an apparent loss of braking effectiveness. In a typical scenario, the incident begins at the moment of shifting to "Drive" or "Reverse" from "Park"."

"The NHTSA estimates that 16,000 accidents per year in the United States occur when drivers intend to apply the brake but mistakenly apply the accelerator."
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

RareEarth skrev: 08 apr 2025 10:46
Fast det är för det allra mesta inte i de situationerna "skenande bilar" uppstår.

"Sudden acceleration incidents" (SAI) are defined for the purpose of this report as unintended, unexpected, high-power accelerations from a stationary position or a very low initial speed accompanied by an apparent loss of braking effectiveness. In a typical scenario, the incident begins at the moment of shifting to "Drive" or "Reverse" from "Park"."

"The NHTSA estimates that 16,000 accidents per year in the United States occur when drivers intend to apply the brake but mistakenly apply the accelerator."
Ja, men beror det på one pedal driving? Om NHTSA bedömer att det inträffat 16 000 sådana olyckor per år så torde det inkludera en väldigt stor mängd olyckor med bilar som inte har one pedal driving.
I min Tesla (och den är knappast unik i detta avseende) går det inte att växla från "Park" till "Drive" eller "Reverse" utan att ha foten på bromsen.
Användarvisningsbild
datmbn
Teslaägare

Inlägg av datmbn »

Det största problemet är nog "Hold" funktionen so gör att bilen står still med växel i trots att man släppt bromsen (finns både på Elbilar och ICE)

För övrig så har alla bilar jag sett minst 2 pedaler så det finns nog ingen riktig ODP utan bara någon slags lite variant med regen och autohold.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Auto-hold är som sagt inget som är nytt för elbilar. Det har funnits ganska länge på ICE-bilar med automat. Jag hade det i min X3:a från 2015. Det gick alltså att ta bort foten från bromsen när bilen stod stilla vid rödljus. Så det skulle kunna hända även i en sådan bil att man glömmer lägga i P när bilen står stilla. Håller också med ovanstående om att om man inte kan skilja på gas och broms i en paniksituation så borde man inte ha körkort. Är nog snarare i körkortsutbildningen det brister än i bilarna.
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

datmbn skrev: 08 apr 2025 11:12
Det största problemet är nog "Hold" funktionen so gör att bilen står still med växel i trots att man släppt bromsen (finns både på Elbilar och ICE)

För övrig så har alla bilar jag sett minst 2 pedaler så det finns nog ingen riktig ODP utan bara någon slags lite variant med regen och autohold.
Riktig one-pedal hade man i något test svenskt test på 80/90-talet: Det var en pedal med broms när man tryckte ner pedalen och gas när man lutade den. Då blir panikreaktionen att trycka ner pedalen för att bromsa alltid "rätt".
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Såg nyligen på facebook att Polestar 4 har ett "intressant" beteende. Om man lägger bilen i D eller R med dörren öppen och "creep" avslaget så börjar bilen köra om man släpper bromsen: https://www.facebook.com/share/v/1947T74K46/
Skriv svar