Får väl ta bort bromspedalen, eller, med tanke på incidenterna som inträffat, ta bort gaspedalen

Moderator: Redaktion
Får väl ta bort bromspedalen, eller, med tanke på incidenterna som inträffat, ta bort gaspedalen
Det blir ju rätt konstig körning om man får full regen-inbromsning så fort man nuddar bromspedalen (givet att bilen inte bromsar alls om man släpper gasen). Då går det aldrig att bromsa "lite", bara (nästan) full broms eller inte alls.AAKEE skrev: ↑07 apr 2025 12:49Det har vi ju idag så fort man släpper gaspedalen om man ska bromsa.Maw skrev: ↑07 apr 2025 12:43Att få full regen så fort bromspedalen tänder bromsljusen är nog inte så bra?AAKEE skrev: ↑07 apr 2025 12:40Det går ju aktivera regen när bromsljuskontakten aktiveras, med en fast styrka, som idag.Maw skrev: ↑07 apr 2025 12:36För att få blended braking krävs ju även att bilen tekniskt kan hantera att bromspedalen trampas ner en bit utan att de mekaniska bromsarna aktiveras när enbart ökad regenerering önskas. Samtidigt ska känslan i bromspedalen vara bra så att man inte märker övergången till mekaniska bromsar. Polestar löste det utmärkt i ps2, VW har inte lyckats lika bra i t ex ID7 även om det är helt OK. Jag misstänker att Tesla inte har löst det alls i nuvarande bilar så de tekniska förutsättningarna för att aktiver blended brakes finns nog inte i befintliga Teslor utom de som har brake by wire. Att de kan bromsa mekaniskt utan att bromspedalen trycks ner räcker inte för blended braking.AAKEE skrev: ↑07 apr 2025 12:19
*Apply brakes when regenerative braking is limited* har funnits minst 2 år, troligen ca 3år.
Det finns inget tekniskt hinder på äldre bilar.
(Möjligen isåfall en fråga om hur bilen är certifierad i EU eller sverige).
Bägge Audis jag har kvar (2012/2013) bromsar med hjulen om man minskar farthållarens fart ordentligt. Det är klassiska mekaniska, vilket jag skulle tro Juniper också har, utan att ha läst på.
IMG_4564.jpeg
Y ”Juniper” (Opal) har funktion för blended redan.
Från idag blir det ingen skillnad för en Tesla med det.
Däremot krävs det en förändring om man ska kunna väga hur mycket regen man får med pedalen.
BTW, servicemanualen för 2025 Y Opal/Juniper visar på en klassisk huvudcylinder som sitter kopplad till bromspedalen precis som tidigare.
Då blir det ju ingen styrning av regen med bromspedalen och inte heller blended brakes… du skrev ju att regen skulle aktiveras av bromsskjuskontakten.AAKEE skrev: ↑07 apr 2025 12:49Det har vi ju idag så fort man släpper gaspedalen om man ska bromsa.Maw skrev: ↑07 apr 2025 12:43Att få full regen så fort bromspedalen tänder bromsljusen är nog inte så bra?AAKEE skrev: ↑07 apr 2025 12:40Det går ju aktivera regen när bromsljuskontakten aktiveras, med en fast styrka, som idag.Maw skrev: ↑07 apr 2025 12:36För att få blended braking krävs ju även att bilen tekniskt kan hantera att bromspedalen trampas ner en bit utan att de mekaniska bromsarna aktiveras när enbart ökad regenerering önskas. Samtidigt ska känslan i bromspedalen vara bra så att man inte märker övergången till mekaniska bromsar. Polestar löste det utmärkt i ps2, VW har inte lyckats lika bra i t ex ID7 även om det är helt OK. Jag misstänker att Tesla inte har löst det alls i nuvarande bilar så de tekniska förutsättningarna för att aktiver blended brakes finns nog inte i befintliga Teslor utom de som har brake by wire. Att de kan bromsa mekaniskt utan att bromspedalen trycks ner räcker inte för blended braking.AAKEE skrev: ↑07 apr 2025 12:19
*Apply brakes when regenerative braking is limited* har funnits minst 2 år, troligen ca 3år.
Det finns inget tekniskt hinder på äldre bilar.
(Möjligen isåfall en fråga om hur bilen är certifierad i EU eller sverige).
Bägge Audis jag har kvar (2012/2013) bromsar med hjulen om man minskar farthållarens fart ordentligt. Det är klassiska mekaniska, vilket jag skulle tro Juniper också har, utan att ha läst på.
IMG_4564.jpeg
Däremot krävs det en förändring om man ska kunna väga hur mycket regen man får med pedalen.
BTW, servicemanualen för 2025 Y Opal/Juniper visar på en klassisk huvudcylinder som sitter kopplad till bromspedalen precis som tidigare.
Tråden i sig handlar/handlade nog inte om exakt blended braking utan om att kina skulle förbjuda OPD, och hur man kommer runt det kravet.Maw skrev: ↑07 apr 2025 14:39Då blir det ju ingen styrning av regen med bromspedalen och inte heller blended brakes… du skrev ju att regen skulle aktiveras av bromsskjuskontakten.AAKEE skrev: ↑07 apr 2025 12:49Det har vi ju idag så fort man släpper gaspedalen om man ska bromsa.Maw skrev: ↑07 apr 2025 12:43Att få full regen så fort bromspedalen tänder bromsljusen är nog inte så bra?AAKEE skrev: ↑07 apr 2025 12:40Det går ju aktivera regen när bromsljuskontakten aktiveras, med en fast styrka, som idag.Maw skrev: ↑07 apr 2025 12:36
För att få blended braking krävs ju även att bilen tekniskt kan hantera att bromspedalen trampas ner en bit utan att de mekaniska bromsarna aktiveras när enbart ökad regenerering önskas. Samtidigt ska känslan i bromspedalen vara bra så att man inte märker övergången till mekaniska bromsar. Polestar löste det utmärkt i ps2, VW har inte lyckats lika bra i t ex ID7 även om det är helt OK. Jag misstänker att Tesla inte har löst det alls i nuvarande bilar så de tekniska förutsättningarna för att aktiver blended brakes finns nog inte i befintliga Teslor utom de som har brake by wire. Att de kan bromsa mekaniskt utan att bromspedalen trycks ner räcker inte för blended braking.
Hela poängen med blended brakes är att man reglerar regen med bromspedalen. Steglöst.
Polestar har det integrerat. Det märks när batteriet av någon anledning inte kan ta mot laddning (låg temperatur eller 100%) då man tydligt använder mekaniska bromsar.manneson skrev: ↑07 apr 2025 11:45Beror på hur det är kopplat/integrerat. Tesla har ju valt att hålla bromssystemet "mekaniskt" och helt separat från regen historiskt.Fredrik j skrev: ↑07 apr 2025 11:33Behövs ingen brake-by-wire för att fixa det. Min polestar2 -22. Har både ställbar regen i tre steg samt aktivering av regen vis bromspedalen om man har frirullning på.
En nära ögat incident.Off Grid Byggaren skrev: ↑07 apr 2025 10:52Enligt artikeln har många tryckt på fel pedal, det var ju också nyligen en elporsche som kraschade i ett Spanskt P-garage med tragiska följder. Misstänkt att fel pedal tryckts ned där också.
Verkar ju som att många får panik och trycker gaspedalen i botten, och tror det är bromspedalen.
Har själv märkt att jag trycker bromspedalen stumt i botten vid paniksituationer.
‐-‐-----------------------------------------------------------------------
Den grekiske olycksutredaren Costas Lakafossis, har lagt skulden på Teslas enpedalkörning, och hans berömda petition till NHTSA 2023 erbjöd ett par relevanta punkter. Enligt Lakafossis orsakades många plötsliga oavsiktliga accelerationshändelser av avsaknaden av en "förregling som kräver en bromsansättning av föraren för att växla från körning till backning." Detta ökar chansen att föraren sätter foten på fel pedal.
I alla SUA-krockar svor förare att de tryckte på bromsen, men bilen ville fortfarande inte stanna. Krockundersökningar visade senare att de i själva verket tryckte på gaspedalen, vilket fick bilarna att rusa och krascha. Efter några krascher i Kina tvingade lokala tillsynsmyndigheter Tesla att ändra logiken för en pedalskörning. I maj 2023 utfärdade Tesla en viktig uppdatering i Kina , som ändrade standardstoppläget från Hold till Creep.
I krypläge fortsätter bilen att röra sig långsamt framåt (i Drive) eller bakåt (i back), liknande hur fordon med automatisk växellåda beter sig. Detta är avsett att tvinga förare att trampa på bromspedalen för ett helt stopp och på så sätt införa ett extra säkerhetssteg. Uppdateringen introducerar också en varning om förare fortsätter att trycka på gaspedalen fullt ut under en längre period. Detta har gjort ett ganska bra jobb med att hålla människor säkra, eftersom inga nya SUA-fall har rapporterats i Kina.
Kinesiska tillsynsmyndigheter tar nu ytterligare ett steg och kommer formellt att lagstifta för att förbjuda körläget med en pedal inte bara för Tesla utan för alla biltillverkare. Kinas ministerium för industri och informationsteknologi (MIIT) är på väg att släppa ett utkast till den nya förordningen som heter "Tekniska krav och testmetoder för personbilars bromssystem" så att intresserade parter kan ge feedback. Enligt utkastet ska "bromseffekten som uppnås genom att släppa gaspedalen i framåtväxeln (Drive) inte bromsa fordonet till stopp." MIIT avser att ha enpedalkörning förbjuden i Kina 2026.
Fördelen ned "kryp" valt...Lerumsexpressen skrev: ↑07 apr 2025 18:19En nära ögat incident.Off Grid Byggaren skrev: ↑07 apr 2025 10:52Enligt artikeln har många tryckt på fel pedal, det var ju också nyligen en elporsche som kraschade i ett Spanskt P-garage med tragiska följder. Misstänkt att fel pedal tryckts ned där också.
Verkar ju som att många får panik och trycker gaspedalen i botten, och tror det är bromspedalen.
Har själv märkt att jag trycker bromspedalen stumt i botten vid paniksituationer.
‐-‐-----------------------------------------------------------------------
Den grekiske olycksutredaren Costas Lakafossis, har lagt skulden på Teslas enpedalkörning, och hans berömda petition till NHTSA 2023 erbjöd ett par relevanta punkter. Enligt Lakafossis orsakades många plötsliga oavsiktliga accelerationshändelser av avsaknaden av en "förregling som kräver en bromsansättning av föraren för att växla från körning till backning." Detta ökar chansen att föraren sätter foten på fel pedal.
I alla SUA-krockar svor förare att de tryckte på bromsen, men bilen ville fortfarande inte stanna. Krockundersökningar visade senare att de i själva verket tryckte på gaspedalen, vilket fick bilarna att rusa och krascha. Efter några krascher i Kina tvingade lokala tillsynsmyndigheter Tesla att ändra logiken för en pedalskörning. I maj 2023 utfärdade Tesla en viktig uppdatering i Kina , som ändrade standardstoppläget från Hold till Creep.
I krypläge fortsätter bilen att röra sig långsamt framåt (i Drive) eller bakåt (i back), liknande hur fordon med automatisk växellåda beter sig. Detta är avsett att tvinga förare att trampa på bromspedalen för ett helt stopp och på så sätt införa ett extra säkerhetssteg. Uppdateringen introducerar också en varning om förare fortsätter att trycka på gaspedalen fullt ut under en längre period. Detta har gjort ett ganska bra jobb med att hålla människor säkra, eftersom inga nya SUA-fall har rapporterats i Kina.
Kinesiska tillsynsmyndigheter tar nu ytterligare ett steg och kommer formellt att lagstifta för att förbjuda körläget med en pedal inte bara för Tesla utan för alla biltillverkare. Kinas ministerium för industri och informationsteknologi (MIIT) är på väg att släppa ett utkast till den nya förordningen som heter "Tekniska krav och testmetoder för personbilars bromssystem" så att intresserade parter kan ge feedback. Enligt utkastet ska "bromseffekten som uppnås genom att släppa gaspedalen i framåtväxeln (Drive) inte bromsa fordonet till stopp." MIIT avser att ha enpedalkörning förbjuden i Kina 2026.
Jag satt igår stilla och väntade på en familjemedlem på en parkeringsplats och märkte efter någon minut att jag hade R i. (Hade kört in i parkeringsplatsen med D)
Jag kan inte garantera att jag hade löst problemet ifall jag hade råkat trycka ned acceleratorpedalen oförhappandes.
Nja, min y börjar surra som ett rymdskepp så fort backen är ilagd.Off Grid Byggaren skrev: ↑07 apr 2025 19:41Det luriga är ju att elbilen är helt tyst när den står still med backen eller framåt i.
En bil med förbränningsmotor brukar ju låta lite.
Här är artikeln om Porsche Taycan olyckan:
https://elpais.com/espana/madrid/2025-0 ... orcon.html
Fördelen är att det minskar risken för skenande bilar...Niklas Z skrev: ↑07 apr 2025 12:12Instämmer verkligen. One-pedal driving är superbra. Jag kan verkligen inte se fördelarna med alternativen, förutom en sådan blended braking som t ex kompenserar för att regenereringen inte fungerar vid kallt eller fullt batteri.bjornnilsson skrev: ↑07 apr 2025 11:56”Do not touch my one-pedal driving” säger jag bara.
DEN skulle jag kunna ha som bumper-sticker.
Har det hänt dig? Inte mig.
Enpedalskörning orsakar inte skenande bilar. Däremot gör förarmisstag det.StureP skrev: ↑08 apr 2025 05:50Fördelen är att det minskar risken för skenande bilar...Niklas Z skrev: ↑07 apr 2025 12:12Instämmer verkligen. One-pedal driving är superbra. Jag kan verkligen inte se fördelarna med alternativen, förutom en sådan blended braking som t ex kompenserar för att regenereringen inte fungerar vid kallt eller fullt batteri.bjornnilsson skrev: ↑07 apr 2025 11:56”Do not touch my one-pedal driving” säger jag bara.
Efter runt hundra år av systemriskhantering så har ansvaret för användarmisstag skjutits från användaren till den som konstruerar det tekniska systemet. Det håller oftast inte längre att skylla på användaren om användaren gör fel. Grundprincipen är att det inte ska gå att göra fel. Naturligtvis är det inte möjligt fullt ut, men jag gissar att det ligger i tiden att lägga ansvaret för just det här användarfelet på tillverkarna och inte användarna.Niklas Z skrev: ↑08 apr 2025 07:37Enpedalskörning orsakar inte skenande bilar. Däremot gör förarmisstag det.StureP skrev: ↑08 apr 2025 05:50Fördelen är att det minskar risken för skenande bilar...Niklas Z skrev: ↑07 apr 2025 12:12Instämmer verkligen. One-pedal driving är superbra. Jag kan verkligen inte se fördelarna med alternativen, förutom en sådan blended braking som t ex kompenserar för att regenereringen inte fungerar vid kallt eller fullt batteri.bjornnilsson skrev: ↑07 apr 2025 11:56”Do not touch my one-pedal driving” säger jag bara.
På 1980-talet (tror jag det var) rapporterades om ett flertal fall av skenade Audi i USA. Det visade sig att förarna trampade på fel pedal, utan att det fanns någon enpedalskörning. Man kan fråga sig om personer som trampar på fel pedal bör ha körkort.
Det handlar inte om att inte kunna skilja mellan gas och broms. Det handlar om människor som i panik gör fel i en stressad situation. Det är väl helt självklart att alla som har körkort lätt skiljer mellan gas och broms i alla vanliga situationer.
Jag menar givetvis inte att de inte kan skilja på gas och broms i en lugn situation. Självklart menar jag att de ska kunna skilja på gas och broms i mycket stressad situation.
Jag tror problemet är att en elbil kan stå tyst och stilla med D aktiverat och råkar man då trycka på gasen sticker bilen. Förr satt man inte med växel i om man parkerat för att t.ex. vänta på någon.Niklas Z skrev: ↑08 apr 2025 10:06Jag menar givetvis inte att de inte kan skilja på gas och broms i en lugn situation. Självklart menar jag att de ska kunna skilja på gas och broms i mycket stressad situation.
Säg att en förare plötsligt ser ett barn springa ut på vägen. Då måste hen kunna skilja på broms och gas och det är en förmåga som krävs oavsett one pedal driving eller inte.
Fast det är för det allra mesta inte i de situationerna "skenande bilar" uppstår.Niklas Z skrev: ↑08 apr 2025 10:06Jag menar givetvis inte att de inte kan skilja på gas och broms i en lugn situation. Självklart menar jag att de ska kunna skilja på gas och broms i mycket stressad situation.
Säg att en förare plötsligt ser ett barn springa ut på vägen. Då måste hen kunna skilja på broms och gas och det är en förmåga som krävs oavsett one pedal driving eller inte.
Ja, men beror det på one pedal driving? Om NHTSA bedömer att det inträffat 16 000 sådana olyckor per år så torde det inkludera en väldigt stor mängd olyckor med bilar som inte har one pedal driving.RareEarth skrev: ↑08 apr 2025 10:46Fast det är för det allra mesta inte i de situationerna "skenande bilar" uppstår.Niklas Z skrev: ↑08 apr 2025 10:06Jag menar givetvis inte att de inte kan skilja på gas och broms i en lugn situation. Självklart menar jag att de ska kunna skilja på gas och broms i mycket stressad situation.
"Sudden acceleration incidents" (SAI) are defined for the purpose of this report as unintended, unexpected, high-power accelerations from a stationary position or a very low initial speed accompanied by an apparent loss of braking effectiveness. In a typical scenario, the incident begins at the moment of shifting to "Drive" or "Reverse" from "Park"."
"The NHTSA estimates that 16,000 accidents per year in the United States occur when drivers intend to apply the brake but mistakenly apply the accelerator."
Riktig one-pedal hade man i något test svenskt test på 80/90-talet: Det var en pedal med broms när man tryckte ner pedalen och gas när man lutade den. Då blir panikreaktionen att trycka ner pedalen för att bromsa alltid "rätt".datmbn skrev: ↑08 apr 2025 11:12Det största problemet är nog "Hold" funktionen so gör att bilen står still med växel i trots att man släppt bromsen (finns både på Elbilar och ICE)
För övrig så har alla bilar jag sett minst 2 pedaler så det finns nog ingen riktig ODP utan bara någon slags lite variant med regen och autohold.