Kina förbjuder "one pedal driving"
Moderator: Redaktion
Re: Kina förbjuder "one pedal driving"
Bra tror jag. Vissa glömmer nog bort att det finns en bromspedal som faktiskt måste användas ibland.
Själv föredrar jag att bilen frirullar när jag släpper gasen.
Själv föredrar jag att bilen frirullar när jag släpper gasen.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag älskar regen. När jag körde avgasbil motorbromsade jag alltid och växlade ned inför avfarter mm.
Däremot har jag kryp inställt, vilket funkar bättre vid fickparkering och ger chansen att trycka till rejält på bromsen vid varje trafikljus.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Man kan ju tolka det som ett medvetet handelshinder mot Tesla. Det skulle innebära att Tesla tvingas programmera om bilarna i Kina så att de inte regenererar, eller bara regenererar svagt, vilket innebär att energieffektiviteten skulle försämras kraftigt särskilt i stadskörning.
De flesta andra bilmärken som har blended-braking skulle inte påverkas på samma sätt.
De flesta andra bilmärken som har blended-braking skulle inte påverkas på samma sätt.
Jag gillar OPD och bromspedalreflexen sitter i ryggmärgen, så för mig är det inte ett problem. Men jag funderar lite på hur det påverkar mina barn som jag övningskör med. Kommer de nånsin få in bromsreflexen i ryggmärgen om de bara kör bilar med OPD?
- Off Grid Byggaren
Enligt artikeln har många tryckt på fel pedal, det var ju också nyligen en elporsche som kraschade i ett Spanskt P-garage med tragiska följder. Misstänkt att fel pedal tryckts ned där också.
Verkar ju som att många får panik och trycker gaspedalen i botten, och tror det är bromspedalen.
Har själv märkt att jag trycker bromspedalen stumt i botten vid paniksituationer.
‐-‐-----------------------------------------------------------------------
Den grekiske olycksutredaren Costas Lakafossis, har lagt skulden på Teslas enpedalkörning, och hans berömda petition till NHTSA 2023 erbjöd ett par relevanta punkter. Enligt Lakafossis orsakades många plötsliga oavsiktliga accelerationshändelser av avsaknaden av en "förregling som kräver en bromsansättning av föraren för att växla från körning till backning." Detta ökar chansen att föraren sätter foten på fel pedal.
I alla SUA-krockar svor förare att de tryckte på bromsen, men bilen ville fortfarande inte stanna. Krockundersökningar visade senare att de i själva verket tryckte på gaspedalen, vilket fick bilarna att rusa och krascha. Efter några krascher i Kina tvingade lokala tillsynsmyndigheter Tesla att ändra logiken för en pedalskörning. I maj 2023 utfärdade Tesla en viktig uppdatering i Kina , som ändrade standardstoppläget från Hold till Creep.
I krypläge fortsätter bilen att röra sig långsamt framåt (i Drive) eller bakåt (i back), liknande hur fordon med automatisk växellåda beter sig. Detta är avsett att tvinga förare att trampa på bromspedalen för ett helt stopp och på så sätt införa ett extra säkerhetssteg. Uppdateringen introducerar också en varning om förare fortsätter att trycka på gaspedalen fullt ut under en längre period. Detta har gjort ett ganska bra jobb med att hålla människor säkra, eftersom inga nya SUA-fall har rapporterats i Kina.
Kinesiska tillsynsmyndigheter tar nu ytterligare ett steg och kommer formellt att lagstifta för att förbjuda körläget med en pedal inte bara för Tesla utan för alla biltillverkare. Kinas ministerium för industri och informationsteknologi (MIIT) är på väg att släppa ett utkast till den nya förordningen som heter "Tekniska krav och testmetoder för personbilars bromssystem" så att intresserade parter kan ge feedback. Enligt utkastet ska "bromseffekten som uppnås genom att släppa gaspedalen i framåtväxeln (Drive) inte bromsa fordonet till stopp." MIIT avser att ha enpedalkörning förbjuden i Kina 2026.
Verkar ju som att många får panik och trycker gaspedalen i botten, och tror det är bromspedalen.
Har själv märkt att jag trycker bromspedalen stumt i botten vid paniksituationer.
‐-‐-----------------------------------------------------------------------
Den grekiske olycksutredaren Costas Lakafossis, har lagt skulden på Teslas enpedalkörning, och hans berömda petition till NHTSA 2023 erbjöd ett par relevanta punkter. Enligt Lakafossis orsakades många plötsliga oavsiktliga accelerationshändelser av avsaknaden av en "förregling som kräver en bromsansättning av föraren för att växla från körning till backning." Detta ökar chansen att föraren sätter foten på fel pedal.
I alla SUA-krockar svor förare att de tryckte på bromsen, men bilen ville fortfarande inte stanna. Krockundersökningar visade senare att de i själva verket tryckte på gaspedalen, vilket fick bilarna att rusa och krascha. Efter några krascher i Kina tvingade lokala tillsynsmyndigheter Tesla att ändra logiken för en pedalskörning. I maj 2023 utfärdade Tesla en viktig uppdatering i Kina , som ändrade standardstoppläget från Hold till Creep.
I krypläge fortsätter bilen att röra sig långsamt framåt (i Drive) eller bakåt (i back), liknande hur fordon med automatisk växellåda beter sig. Detta är avsett att tvinga förare att trampa på bromspedalen för ett helt stopp och på så sätt införa ett extra säkerhetssteg. Uppdateringen introducerar också en varning om förare fortsätter att trycka på gaspedalen fullt ut under en längre period. Detta har gjort ett ganska bra jobb med att hålla människor säkra, eftersom inga nya SUA-fall har rapporterats i Kina.
Kinesiska tillsynsmyndigheter tar nu ytterligare ett steg och kommer formellt att lagstifta för att förbjuda körläget med en pedal inte bara för Tesla utan för alla biltillverkare. Kinas ministerium för industri och informationsteknologi (MIIT) är på väg att släppa ett utkast till den nya förordningen som heter "Tekniska krav och testmetoder för personbilars bromssystem" så att intresserade parter kan ge feedback. Enligt utkastet ska "bromseffekten som uppnås genom att släppa gaspedalen i framåtväxeln (Drive) inte bromsa fordonet till stopp." MIIT avser att ha enpedalkörning förbjuden i Kina 2026.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Dags att Tesla inför möjligheten till blended tycker jag.RareEarth skrev: ↑07 apr 2025 10:38Man kan ju tolka det som ett medvetet handelshinder mot Tesla. Det skulle innebära att Tesla tvingas programmera om bilarna i Kina så att de inte regenererar, eller bara regenererar svagt, vilket innebär att energieffektiviteten skulle försämras kraftigt särskilt i stadskörning.
Borde inte vara rakerkirurgi för dem.
-
Jag tycker att "one pedal driving" är kanon. Det ger möjlighet att "finlira" i låg fart på ett helt annat sätt än "creep". Tycker också det är kanon att kunna växla mellan "D" och "R" i fart utan att bromsa emellan, vilket är ett "no-no" i en ICE-bil med automat. Undrar om det inte är körkortsutbildningen som brister snarare än bilarna. Om man måste panikbromsa på motorvägen så måste man ju flytta foten även i en bil utan one pedal driving. Risken är väl att detta leder till att kinesiska elbilar kommer säljas utan OPD även i Europa, eftersom de annars måste underhålla två olika kontrollmjukvaror.
Senast redigerad av tesla newbie, redigerad totalt 2 gång.
-
Intressant, jag tycker one pedal driving funkar mycket bättre än "creep" vid fickparkering. Gillar att kunna köra 1 km/h

- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Jag tror det är infört eller på gång på vissa marknadermanneson skrev: ↑07 apr 2025 11:03Dags att Tesla inför möjligheten till blended tycker jag.RareEarth skrev: ↑07 apr 2025 10:38Man kan ju tolka det som ett medvetet handelshinder mot Tesla. Det skulle innebära att Tesla tvingas programmera om bilarna i Kina så att de inte regenererar, eller bara regenererar svagt, vilket innebär att energieffektiviteten skulle försämras kraftigt särskilt i stadskörning.
Borde inte vara rakerkirurgi för dem.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Just det, sägs att Juniper har brake-by-wire vilket ger möjligheten till detta.
Har för mig Cybertruck har det också. Bör nog komma till S/X refresh i höst och 3an får det väl tids nog också.
Behövs ingen brake-by-wire för att fixa det. Min polestar2 -22. Har både ställbar regen i tre steg samt aktivering av regen vis bromspedalen om man har frirullning på.
Beror på hur det är kopplat/integrerat. Tesla har ju valt att hålla bromssystemet "mekaniskt" och helt separat från regen historiskt.Fredrik j skrev: ↑07 apr 2025 11:33Behövs ingen brake-by-wire för att fixa det. Min polestar2 -22. Har både ställbar regen i tre steg samt aktivering av regen vis bromspedalen om man har frirullning på.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
”Do not touch my one-pedal driving” säger jag bara.
DEN skulle jag kunna ha som bumper-sticker.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Alla bilar som har ESP-antisladd kan bromsa utan att man trycker på pedalen.
Tesla har redan funktionen att bilen använder bromsen för att ge samma retardation som regen när regen inte fungerar pga kallt eller fullt batteri. Systemet är dock inte aktuellt för Sverige.
Allt som behövs finns på alla Teslor ( oklart för gamla Roadstern dock).
Att det inte finns blended på bromspedalen beror på Teslas filosofi.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Instämmer verkligen. One-pedal driving är superbra. Jag kan verkligen inte se fördelarna med alternativen, förutom en sådan blended braking som t ex kompenserar för att regenereringen inte fungerar vid kallt eller fullt batteri.bjornnilsson skrev: ↑07 apr 2025 11:56”Do not touch my one-pedal driving” säger jag bara.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Ja allt går säkert lösa med vilja/våld/vaselin. Men min gissning är som sagt att Tesla inför det i samband med brake-by-wire. Blir nog också en "snyggare" lösning rent tekniskt. Gissningsvis enklare att få till en bättre pedalkänsla dessutom, vilket varit ett problem för många med blended.AAKEE skrev: ↑07 apr 2025 12:09Alla bilar som har ESP-antisladd kan bromsa utan att man trycker på pedalen.
Tesla har redan funktionen att bilen använder bromsen för att ge samma retardation som regen när regen inte fungerar pga kallt eller fullt batteri. Systemet är dock inte aktuellt för Sverige.
Allt som behövs finns på alla Teslor ( oklart för gamla Roadstern dock).
Att det inte finns blended på bromspedalen beror på Teslas filosofi.
*Apply brakes when regenerative braking is limited* har funnits minst 2 år, troligen ca 3år.manneson skrev: ↑07 apr 2025 11:45Beror på hur det är kopplat/integrerat. Tesla har ju valt att hålla bromssystemet "mekaniskt" och helt separat från regen historiskt.Fredrik j skrev: ↑07 apr 2025 11:33Behövs ingen brake-by-wire för att fixa det. Min polestar2 -22. Har både ställbar regen i tre steg samt aktivering av regen vis bromspedalen om man har frirullning på.
Det finns inget tekniskt hinder på äldre bilar.
(Möjligen isåfall en fråga om hur bilen är certifierad i EU eller sverige).
Bägge Audis jag har kvar (2012/2013) bromsar med hjulen om man minskar farthållarens fart ordentligt. Det är klassiska mekaniska, vilket jag skulle tro Juniper också har, utan att ha läst på.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Man bara häpnar...
Tidigare lärde man sig köra bil med tre pedaler, koppla ur och in, lägga in växel, mm. Nu finns det bara två pedaler kvar, ingen växelspak, och folk dekompenserar. De borde köra trampcyklar allihopa
.
Tidigare lärde man sig köra bil med tre pedaler, koppla ur och in, lägga in växel, mm. Nu finns det bara två pedaler kvar, ingen växelspak, och folk dekompenserar. De borde köra trampcyklar allihopa

Återigen, jag menar inte att det är omöjligt att lösa. Poängen var att man antagligen väntar tills brake-by-wire, då det blir bättre funktion(se ovan).AAKEE skrev: ↑07 apr 2025 12:19*Apply brakes when regenerative braking is limited* har funnits minst 2 år, troligen ca 3år.manneson skrev: ↑07 apr 2025 11:45Beror på hur det är kopplat/integrerat. Tesla har ju valt att hålla bromssystemet "mekaniskt" och helt separat från regen historiskt.Fredrik j skrev: ↑07 apr 2025 11:33Behövs ingen brake-by-wire för att fixa det. Min polestar2 -22. Har både ställbar regen i tre steg samt aktivering av regen vis bromspedalen om man har frirullning på.
Bägge Audis jag har kvar (2012/2013) bromsar med hjulen om man minskar farthållarens fart ordentligt. Det är klassiska mekaniska, vilket jag skulle tro Juniper också har, utan att ha läst på.
IMG_4564.jpeg
Att de kan bromsa mekaniskt utan att bromspedalen trycks ner räcker inte för blended braking.AAKEE skrev: ↑07 apr 2025 12:19*Apply brakes when regenerative braking is limited* har funnits minst 2 år, troligen ca 3år.manneson skrev: ↑07 apr 2025 11:45Beror på hur det är kopplat/integrerat. Tesla har ju valt att hålla bromssystemet "mekaniskt" och helt separat från regen historiskt.Fredrik j skrev: ↑07 apr 2025 11:33Behövs ingen brake-by-wire för att fixa det. Min polestar2 -22. Har både ställbar regen i tre steg samt aktivering av regen vis bromspedalen om man har frirullning på.
IMG_4564.jpeg
För att få blended braking krävs ju även att bilen tekniskt kan hantera att bromspedalen trampas ner en bit utan att de mekaniska bromsarna aktiveras när enbart ökad regenerering önskas. Samtidigt ska känslan i bromspedalen vara bra så att man inte märker övergången till mekaniska bromsar när man trampar hårdare. Polestar löste det utmärkt i ps2, VW har inte lyckats lika bra i t ex ID7 även om det är helt OK. Jag misstänker att Tesla inte har löst det alls i nuvarande bilar så de tekniska förutsättningarna för att aktiver blended brakes finns nog inte i befintliga Teslor utom de som har brake by wire.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Det går ju aktivera regen när bromsljuskontakten aktiveras, med en fast styrka, som idag.Maw skrev: ↑07 apr 2025 12:36För att få blended braking krävs ju även att bilen tekniskt kan hantera att bromspedalen trampas ner en bit utan att de mekaniska bromsarna aktiveras när enbart ökad regenerering önskas. Samtidigt ska känslan i bromspedalen vara bra så att man inte märker övergången till mekaniska bromsar. Polestar löste det utmärkt i ps2, VW har inte lyckats lika bra i t ex ID7 även om det är helt OK. Jag misstänker att Tesla inte har löst det alls i nuvarande bilar så de tekniska förutsättningarna för att aktiver blended brakes finns nog inte i befintliga Teslor utom de som har brake by wire. Att de kan bromsa mekaniskt utan att bromspedalen trycks ner räcker inte för blended braking.AAKEE skrev: ↑07 apr 2025 12:19*Apply brakes when regenerative braking is limited* har funnits minst 2 år, troligen ca 3år.manneson skrev: ↑07 apr 2025 11:45Beror på hur det är kopplat/integrerat. Tesla har ju valt att hålla bromssystemet "mekaniskt" och helt separat från regen historiskt.
IMG_4564.jpeg
Y ”Juniper” (Opal) har funktion för blended redan.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Att få full regen så fort bromspedalen tänder bromsljusen är nog inte så bra?AAKEE skrev: ↑07 apr 2025 12:40Det går ju aktivera regen när bromsljuskontakten aktiveras, med en fast styrka, som idag.Maw skrev: ↑07 apr 2025 12:36För att få blended braking krävs ju även att bilen tekniskt kan hantera att bromspedalen trampas ner en bit utan att de mekaniska bromsarna aktiveras när enbart ökad regenerering önskas. Samtidigt ska känslan i bromspedalen vara bra så att man inte märker övergången till mekaniska bromsar. Polestar löste det utmärkt i ps2, VW har inte lyckats lika bra i t ex ID7 även om det är helt OK. Jag misstänker att Tesla inte har löst det alls i nuvarande bilar så de tekniska förutsättningarna för att aktiver blended brakes finns nog inte i befintliga Teslor utom de som har brake by wire. Att de kan bromsa mekaniskt utan att bromspedalen trycks ner räcker inte för blended braking.AAKEE skrev: ↑07 apr 2025 12:19*Apply brakes when regenerative braking is limited* har funnits minst 2 år, troligen ca 3år.
IMG_4564.jpeg
VW ID.7 GTX Tourer -25
Det har vi ju idag så fort man släpper gaspedalen om man ska bromsa.Maw skrev: ↑07 apr 2025 12:43Att få full regen så fort bromspedalen tänder bromsljusen är nog inte så bra?AAKEE skrev: ↑07 apr 2025 12:40Det går ju aktivera regen när bromsljuskontakten aktiveras, med en fast styrka, som idag.Maw skrev: ↑07 apr 2025 12:36För att få blended braking krävs ju även att bilen tekniskt kan hantera att bromspedalen trampas ner en bit utan att de mekaniska bromsarna aktiveras när enbart ökad regenerering önskas. Samtidigt ska känslan i bromspedalen vara bra så att man inte märker övergången till mekaniska bromsar. Polestar löste det utmärkt i ps2, VW har inte lyckats lika bra i t ex ID7 även om det är helt OK. Jag misstänker att Tesla inte har löst det alls i nuvarande bilar så de tekniska förutsättningarna för att aktiver blended brakes finns nog inte i befintliga Teslor utom de som har brake by wire. Att de kan bromsa mekaniskt utan att bromspedalen trycks ner räcker inte för blended braking.AAKEE skrev: ↑07 apr 2025 12:19*Apply brakes when regenerative braking is limited* har funnits minst 2 år, troligen ca 3år.
IMG_4564.jpeg
Från idag blir det ingen skillnad för en Tesla med det.
Däremot krävs det en förändring om man ska kunna väga hur mycket regen man får med pedalen.
BTW, servicemanualen för 2025 Y Opal/Juniper visar på en klassisk huvudcylinder som sitter kopplad till bromspedalen precis som tidigare.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5