Sida 2 av 2
Re: Range mode? Hur kör ni?
Postat: 03 mar 2016 17:00
av hybris
Korta körningar har inte jag märkt någon större skillnad med range mode...
Re: Range mode? Hur kör ni?
Postat: 03 mar 2016 17:49
av kanylbullen
hybris skrev:Korta körningar har inte jag märkt någon större skillnad med range mode...
Inte så konstigt, med tanke på att man måste använda range mode för att märka skillnaden.
Re: Range mode? Hur kör ni?
Postat: 03 mar 2016 17:56
av danni
bylund skrev:Sammanfattning: Range mode kan vara bra om man är nära gränsen att komma fram eller om man måste köra många korta körningar utan möjlighet att ladda.
Det var någon som skrev det.
Re: Range mode? Hur kör ni?
Postat: 04 mar 2016 16:56
av drakbane

Bättre o köra lite saktare
/Sony Z3 Dual
Re: Range mode? Hur kör ni?
Postat: 12 feb 2017 09:30
av Zalman3
Om man kör med Rangen mode på, när det är kallt, minskar inte livslängden då på batteriet?
För om värmning av batteriet inte spelar roll, varför överhuvudtaget slösa energi på att värma batteriet?
Visst regen och laddningshastighet påverkas av batteritemp, men då kunde man ju haft en separat knapp för batterivärmning, men tanken är kanske att Range mode går att använda, men bara i undantagsfall...
Tesla Björn menar att det är ytterst få tillfällen Range mode gör nytta, han menar att de få gånger du behöver precis all räckvidd du kan få, är det bäst att sänka hastigheten någon procent i stället och köra med Pulsen and glide.
Är det väldigt kuperat kan ju tom räckvidden förkortas med Range mode eftersom regen inte fungerar.
Re: Range mode? Hur kör ni?
Postat: 12 feb 2017 11:42
av Gustafsson
Provat slå på och slå av range mode under långkörning och kollat vad som händer med energiförbrukningen i energikurvan på skärmen. Skulle inte kunna säga utifrån kurvans utseende var jag aktiverade/deaktiverade rangemode. Körde häromdagen över 30 mil vid -4, utan rangemode. Så för min körning ointressant.
/70D
Re: Range mode? Hur kör ni?
Postat: 12 feb 2017 12:03
av Jensa
Det som ger mest energibesparing med range mode påslaget är ju att batterivärmningen inte tar en massa energi. Det gör ju att bilen drar betydligt mindre på korta resor, varför värma batteriet vintertid när man ska åka 10 km och sen låta bilen kallna igen? Men samtidigt har man ju ändå inte behov av bra range på korta resor så det kvittar väl om bilen drar lite mer. Kostnaden blir inte så mycket högre.
Batteriet blir varmt även med range mode påslaget men det tar längre tid. Ca 5-8 mil i -5 grader. När batteriet väl är varmt så är det nog marginella skillnader mellan om man har range mode på eller av. Förutom värmen i kupén som kan dra lite mer. När jag körde långt i -18 räckte inte range mode till för att hålla värmen i bilen.
Ska man långt är ju det viktigaste att ha kupé och batteri så varmt som möjligt (med el från väggen) och då kan man inte ha range mode på, då värms inte batteriet från väggen.