Range mode? Hur kör ni?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Range mode? Hur kör ni?

Inlägg av Foluke »

Jag har inte gjort så många långkörningar men då jag gjort det har jag följt Teslans rekommendationer, laddat på de SC som den föreslagit och kunnat friska på om jag fått lust och bekvämt kommit fram till nästa SC eller till destination. Min undran är vad Range mode skulle tillföra mer än kallare klimat i bilen, som ju i sig är en komplikation.
Jag kör med "insane" acc, ingen Range mode, och normal regen. (Hemma är det ju alltid fulladdat och räckvidden är ingen fråga överhuvudtaget!)
Vad vinner jag med att försöka vara lite smart och vilka parametrar påverkar vad?
Model S P85D,
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Range mode? Hur kör ni?

Inlägg av bylund »

Range mode tror jag spelar mest roll när man kör många korta sträckor utan att ladda, så att man använder mycket energi på att värma upp kupé och batteri som man sedan låter svalna. På längre resor torde det ha samma effekt att sätta kupétemperaturen närmre utomhustemperaturen för att hålla nere energianvändningen. Som vanligt, den bästa räckviddsregulatorn sitter under högerfoten.
Jag kör aldrig med rangemode, men det kan ju bero på att jag har missförstått dess förträfflighet :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Känns som att rangemode är mest användbart om man ska ta en avstickare utanför superchargernätet och det är på marginalen att laddningen räcker.

Själv har jag aldrig använt det. Har än inte sett något behov av det.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Jag kör ändå mycket i Range Mode. Jag laddar med 7A hemma, så vill helst inte bränna för mycket i batterivärmning och skit på korta körningar.

På längre körningar med laddstopp tycker jag i princip det är en nobrainer. Håller nere laddtiderna och ställer aningen lägre krav på eventuell destinationsladdning.

Min standardsetting vid långfärd är Range Mode, 18/18, AC Off och stolsvärme på. Bra komfort, frisk kupe, låg förbrukning. :D

Enda gången som det är hål i huvudet är när man med kall bil ska göra ett SuC-stopp efter bara några mil. Då biter man sig själv i foten med range mode, eftersom man inte får upp batteritempen under körningen och därmed får campa på superchargern...
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Range mode? Vad är det? ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Range mode ska visst ha en rätt stor effekt på D-bilar pga mer användning av torque sleep. Trots det är det nästan aldrig jag bemödar mig. Det vore om det är ett läge där det är så tight att jag slår av på tempot för att komma fram - då kan jag slå på range mode också för att kanske inte behöva sakta ner så mycket.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

bylund skrev:
Range mode tror jag spelar mest roll när man kör många korta sträckor utan att ladda, så att man använder mycket energi på att värma upp kupé och batteri som man sedan låter svalna. På längre resor torde det ha samma effekt att sätta kupétemperaturen närmre utomhustemperaturen för att hålla nere energianvändningen. Som vanligt, den bästa räckviddsregulatorn sitter under högerfoten.
Jag kör aldrig med rangemode, men det kan ju bero på att jag har missförstått dess förträfflighet :)
Följdfråga: Innan jag skall ta bilen så här års i allafall, sätter jag på värmen för att det skall bli behagligt. Värmer jag batterierna då samtidigt? Laddkabel är alltid i hemma.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Foluke skrev:
bylund skrev:
Följdfråga: Innan jag skall ta bilen så här års i allafall, sätter jag på värmen för att det skall bli behagligt. Värmer jag batterierna då samtidigt? Laddkabel är alltid i hemma.
Om du startar värmen via appen i telefonen så förvärms även batteri. För långfärden är detta viktigare än range mode som jag aldrig använder.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

danni skrev:
Range mode ska visst ha en rätt stor effekt på D-bilar pga mer användning av torque sleep. Trots det är det nästan aldrig jag bemödar mig. Det vore om det är ett läge där det är så tight att jag slår av på tempot för att komma fram - då kan jag slå på range mode också för att kanske inte behöva sakta ner så mycket.
+1
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

bylund skrev:
"Högerfoten" ja! Hur kör ni? För mig handlar numera körning om ren njutning. Det kan gå fort, det kan gå långsamt men hela tiden njutning. I en annan tråd om Teslaägares ålder listar vi antal levnadsår. Åren gör ingen stor skillnad tror jag. Det är personligheterna som valt att köra Tesla som avgör mer än år, tror jag. Jag har väl inte mognat så mycket under ett långt liv. Däremot har jag ju fått en massa erfarenhet som möjligen gör att jag kan njuta av Teslan med reducerad irritation för omvärlden (om ni förstår vad jag menar! :D)
Model S P85D,
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

hybris skrev:
Foluke skrev:
bylund skrev:
Om du startar värmen via appen i telefonen så förvärms även batteri. För långfärden är detta viktigare än range mode som jag aldrig använder.
Men inte om range mode är på. Optimalt är förvärmning utan range mode och sen på med range mode.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Yes det stämmer! Lite lustigt att inte bilen förvärmer batteriet med sladden i pgr av att man har range mode på. Tror många missar den lilla men viktiga detaljen liksom at man måste starta värmen via mobilappen.

Jag använder ALDRIG rangemode. Dels gör det lite skillnad och dels blir det oftast strul med imma på rutor etc. Iofs pendlar jag sällan på gränsen till räckvidden...

Som Bylund även kallad "någon" skrev är det enklaste att dra ned på hastigheten istället. Ger störst effekt.
Senast redigerad av hybris, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Som någon skrev tidigare, gör man många korta resor på en kall dag, så måste man nästan ha range mode på annars blir förbrukningen skyhög. På långresor finns ingen anledning.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

hybris skrev:
Som någon skrev är det enklaste att dra ned på hastigheten istället. Ger störst effekt.
kanylbullen skrev:
Som någon skrev tidigare, gör man många korta resor på en kall dag, så måste man nästan ha range mode på annars blir förbrukningen skyhög. På långresor finns ingen anledning.
Det känns bra att vara någon :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Jättebra tråd för en newbeginner! Särskilt det där med att förvärma utan rangemode!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

+1
Jepp, hade jag ingen aaaaning om.
Har testat lite fram o tillbaka med range mode, men som "någon" sa, ingen effekt mer än imma på rutorna.
/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

kanylbullen skrev:
Nej det måste man inte
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

bylund skrev:
hybris skrev:
Som någon skrev är det enklaste att dra ned på hastigheten istället. Ger störst effekt.
kanylbullen skrev:
Det känns bra att vara någon :)
Byt nick till "någon" ;-)
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Kört och labbat lite i temperaturer mellan -25 till -30

kör man bara korta sträckor mindre än runt 20 mil på dagen så behöver man inte bry sig nåt speciellt.
Annars:
Kör man hemifrån och direkt från pluggen bör man ha rangemode off och förvärma så lång tid som möjligt ju högre ampere styrka som möjligt från uttaget är bra,
för bilen tar från elnätet i första hand så mycket som det ger och resten från batteriet (tror inte att det räcker med 16A/11kw), jag tryckte på lite mera (har dubbelladdare) då kan man behålla laddningen man har i batteriet.
Direkt man kör iväg så ställer man om till range mode , då slösas ingen ström på självvärmning av batteriet, det värms i alla fall upp sakta av sig själv under drift, men det tar längre tid.

har man blivit stående långt bort utan laddning, då är det bara att köra med range mode direkt. och har man långt att köra är det nog lika bra att ha jacka mössa och vantar.

Verkar vara helt möjligt att ta sig en 35mil i temperaturer mellan minus 25 och 30 på välplogade vägar (det rullar lätt på dom i dessa temperaturer)
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Range Mode förbättrar räckvidden, delvis på bekostnad av sämre luftkonditionering. Men luftkonditioneringen behövs vid temperaturer under ca +10 grader, så med dagens väder gör den ingen större nytta. I sommras var range mode helt avgörande för att jag skulle klara av att köra ca 380km utan tillgång till laddare på vägen.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

hybris skrev:
kanylbullen skrev:
Nej det måste man inte
Jo

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

kanylbullen skrev:
hybris skrev:
kanylbullen skrev:
Nej det måste man inte
Jo
Det är på korta resor range mode har störst påverkan men det är också på dessa som man har minst nytta av det om det är så att man kommer hem till laddaren igen. Spelar ju ingen roll om du kommer hem med 45% eller 50% kvar i batteriet. På längre resor spelar range mode inte så stor roll eftersom besparingen av energiåtgången blir så liten i sammanhanget men det kan ändå vara till nytta om det är så att man laddat till 100% innan och ska precis klara sig till målet utan laddning. Dock så har hastigheten troligen mycket större påverkan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Svenssons skrev:
kanylbullen skrev:
hybris skrev:
kanylbullen skrev:
Nej det måste man inte
Jo
Det är på korta resor range mode har störst påverkan men det är också på dessa som man har minst nytta av det om det är så att man kommer hem till laddaren igen. Spelar ju ingen roll om du kommer hem med 45% eller 50% kvar i batteriet. På längre resor spelar range mode inte så stor roll eftersom besparingen av energiåtgången blir så liten i sammanhanget men det kan ändå vara till nytta om det är så att man laddat till 100% innan och ska precis klara sig till målet utan laddning. Dock så har hastigheten troligen mycket större påverkan.
Med range mode avslaget och -15 grader ute så kan förbrukningen korta resor vara 500 Wh/km. Om man klarar sig på 10 mils räckvidd under de förhållandena så för all del, kul!

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

kanylbullen skrev:
Svenssons skrev:
kanylbullen skrev:
hybris skrev:
kanylbullen skrev:
Nej det måste man inte
Jo
Med range mode avslaget och -15 grader ute så kan förbrukningen korta resor vara 500 Wh/km. Om man klarar sig på 10 mils räckvidd under de förhållandena så för all del, kul!
Korta resor är väl resor på ett par mil. Batteriet lär klara av dessa resor oavsett körstil och aktiverade/avaktiverade funktioner. Vid längre resor så går snittförbrukningen ner.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Sammanfattning: Range mode kan vara bra om man är nära gränsen att komma fram eller om man måste köra många korta körningar utan möjlighet att ladda.
Skriv svar