Sida 2 av 2
Re: Posta Resultat från Telsas Batteritest här:
Postat: 13 jun 2025 22:54
av AAKEE
Tellus skrev: ↑13 jun 2025 22:36
Model Y Performance tillverkad 2023-07, 3950 mil. 175Wh/km sedan ny.
76,1kWh, borde bli 99% i batteritestet.
Tesla räknar kanske från där km börjar sjunka?
Nej, inte bara så.
Y P går på exakt samma settings som i USA med 82.1 kWh-batteriet.
164.7 x 303 mi EPA x 1.609 = 80.3 kWh degraderingströskel.
78.8kWh brukar ju kunna toppa drygt 79 kWh, 79.0-79.2 vilket räcker till 481km ish.
En bekant som kör låg-SOC hade 482 km topp.
Och det räknas ändå lägre, för tex Y LR som har trösleln runt 79.2 så är 99% ändå lägre än det eller 99% av 78.8.
Enligt Tesla som gömmer ~3% är 76.4kWh 100% av 78.8kWh.
Re: Posta Resultat från Telsas Batteritest här:
Postat: 22 jun 2025 16:11
av wilfried
Model 3P -21 uttagen Mars 21 7800mil
Daglig laddning till 70%, aldrig snabbladdad
Re: Posta Resultat från Telsas Batteritest här:
Postat: 22 jun 2025 16:53
av AAKEE
wilfried skrev: ↑22 jun 2025 16:11
Model 3P -21 uttagen Mars 21 7800mil
Daglig laddning till 70%, aldrig snabbladdad
Det vore väldigt intressant med en bild från energigrafen på din bil, fliken ”förbrukning” som visar snittförbrukning och beräknad räckvidd.
Ta bilden så att laddningsnivån i procent syns vid batteriet och posta här om du ids/vill.
Re: Posta Resultat från Teslas Batteritest här:
Postat: 23 jun 2025 09:47
av wilfried
Re: Posta Resultat från Teslas Batteritest här:
Postat: 23 jun 2025 10:50
av AAKEE
164.9x370/0.86=70 945 Wh dvs 70.9kWh
Ursprungskapaciteten är 82.1 kWh. M3LR 2022 levererade 82.07kWh i EPA-testet, M3P levererade 80.7 kWh med samma batteri.
70.9/82.1=0,864 dvs ~ 13% degradering.
Bilen (M3P) börjar inte visa minskad räckvidd förrän vid 80.7 kWh så räknat från det är det 70.9/80.7=0,879 dvs ca 12% degradering.
Tesla är som sagt inte jätteärliga i det testet visar.
Den beräkning jag gjorde är en baklängesberäkning för att fastställa vilken kapacitet bilens BMS räknar med. Det är den bilen räknar med för att visa tex kvarvarande räckvidd och SOC när man kommer fram efter en körning och som bilen använder för att räkna ut en navigerikg med laddningar mm. Den håller bilen så exakt den bara kan för att navigeringsberäkningar skall stämma.