Allt om elbil skrev:Nu kommer Tesla att återigen införa nollräntan på Model Y, enligt uppgifter som Allt om Elbil tagit del av. Erbjudandet kommer endast att gälla för Tesla Model Y LR AWD.
De övriga varianterna av Model Y samt Model 3 kommer erbjudas till 0,99%-ränta.
För tillfället syns inte den nya räntekampanjen på Teslas hemsida, men en säljare på Tesla i Göteborg har bekräftat att erbjudandet gäller. Även läsare som nyligen varit i kontakt med Tesla bekräftar att de fått erbjudandet.
Teslas kvartalsrapport
Moderator: Redaktion
Re: Teslas kvartalsrapport
Nu kommer tydligen 0-räntan tillbaka på Y LR AWD och 1% på övriga modeller.
Frågan är ju hur/om tillverkare som har stora intäkter från utsläppsrätter skulle kunna anpassa sig till det utan att det märks på lönsamheten och värdet på företaget? Särskilt om utfasningen går snabbt.fth skrev: ↑25 apr 2025 13:45Instämmer helt, det är också väldigt märkligt att utsläppsrätter, som de facto är en intäkt, alltid av någon anledning ställs mot Teslas resultat och inte i relation till övriga intäkter. Det absurda i detta ser man lätt genom att bryta ut valfri annan intäkt eller kostnad från resultaträkningen och ställa den mot resultatet, "om det inte vore för kostnaderna för leasing/försäljning/R&D/etc så skulle Tesla ha 25%/50%/120% högre vinst" eller "om det inte vore för intäkterna från leasing/energy/services/etc så skulle tesla gå back med 0.5/1/2 miljarder USD" etc etc.mussla skrev: ↑25 apr 2025 12:23Jag tycker definitivt att det var fel i påståendet:frippe skrev: ↑25 apr 2025 07:53Fel och fel, är väl inte frågan som är viktig. Snarare att det betyder att Tesla faktiskt inte producerar bilar med vinst. Det har så länge jag följt elbilsmarknaden alltid sagts att Tesla de har minsann hög förtjänst på alla bilar, till skillnad mot alla andra biltillverkare som går med förlust på sina elbilar. Därför kan de bjuda ut sina bilar med stora ränterabatter m.m.mussla skrev: ↑24 apr 2025 14:20De har producerat åtskilliga elbilar och därför har de möjlighet att sälja utsläppsrätter. Systemet är konstruerat för att stimulera produktion av grön teknik och för att sätta ett pris på utsläpp.Jerker skrev: ↑24 apr 2025 11:23
Det är väl bra att se vad som genererar överskottet. Tesla har genom åren i princip hållits vid liv med hjälp av utsläppsrätterna, så även detta delårsbokslut. De har alltså fått in motsvarande c:a 6 miljarder kronor under tre månader, som en gåva, inte för något de har producerat.
Det är inte som att Tesla bara får de här pengarna utan anledning. Om övriga biltillverkare hade lyckats med sin omställning till el så hade de inte behövt köpa utsläppsrätter alls.
Vad skulle Tesla göra? Vägra sälja utsläppsrätterna?
Någonstans blir det fel att säga att Tesla bara får de här pengarna. De har ju faktiskt lyckats med att göra något som de som tvingas köpa utsläppsrätter inte har lyckats med.
Detta kan Tesla ha räknat med i sin budget och möjligen tagit investeringar som de annars inte hade gjort. Så det är inte så enkelt att säga att de hade gjort förlust utan utsläppsrätterna. Det kan vi inte veta.
Detta visar att det här inte stämmer, Tesla gör också förlust på sina bilar som det verkar. Men räddas via utsläppsrätterna. Bra för Tesla? Ja kanske i det korta perspektivet men inte i det längre.
"De har alltså fått in motsvarande c:a 6 miljarder kronor under tre månader, som en gåva, inte för något de har producerat"
De har bevisligen producerat något vilket ger dem möjlighet att sälja utsläppsrätter till andra som inte har lyckats med detta. De har alltså förtjänat att få sälja utsläppsrätter eftersom de har åstadkommit något som andra inte har gjort.
Min andra reflektion är att Tesla kan ha agerat annorlunda om de inte hade haft intäkter från utsläppsrätter att kalkylera med. Kanske hade de inte gjort vissa investeringar t.ex. Hur vet vi det?![]()
Möjligheten att ha stora intäkter från att sälja utsläppsrätter är som sagt också en direkt följd av dom beslut som Tesla och Teslas konkurrenter har fattat map produktutbud. Det står förstås alla dom tillverkare som köper utsläppsrätter av Tesla fritt att istället producera tillräckligt många elbilar, men dom väljer att inte göra det pga att dom inte vill och/eller kan producera elbilar med lönsamhet.
Utsläppsrätter är en del av förutsättningarna för den marknad på vilken Tesla verkar, och dom utgör en intäkt bland många, så enkelt är det. Skulle regelverken ändras och utsläppsrätter fasas ut så skulle Tesla (och konkurrenterna) anpassa sig till det.
/fth
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Tycka vad man vill om kapital kopplat till utsläppsrätter men det uppfanns inte för Teslas skull.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
"Kapital kopplat till utsläppsrätter" tror jag iofs ingen har diskuterat öht?

Tesla är dock det enda företaget för vilket intäkter från utsläppsrätter jämförs med totalt resultat (istf totala intäkter), så det är nog helt korrekt att säga att detta märkliga KPI uppfanns för Teslas skull.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nej, det stämmer inte att det bara är för Tesla som man särskiljer inkomster för utsläppsrätter. Jag har sett samma snack för Polestar och Volvo.fth skrev: ↑25 apr 2025 15:15"Kapital kopplat till utsläppsrätter" tror jag iofs ingen har diskuterat öht?![]()
Tesla är dock det enda företaget för vilket intäkter från utsläppsrätter jämförs med totalt resultat (istf totala intäkter), så det är nog helt korrekt att säga att detta märkliga KPI uppfanns för Teslas skull.
/fth
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- fth
- Teslaägare
Varken Polestar eller Volvo särredovisar intäkter från försäljning av utsläppsrätter, och Polestar är fortfarande inte lönsamma, så den jämförelsen är omöjlig att göra för dessa två bolag.Maw skrev: ↑25 apr 2025 15:46Nej, det stämmer inte att det bara är för Tesla som man särskiljer inkomster för utsläppsrätter. Jag har sett samma snack för Polestar och Volvo.fth skrev: ↑25 apr 2025 15:15"Kapital kopplat till utsläppsrätter" tror jag iofs ingen har diskuterat öht?![]()
/fth
/fth
Det går att räkna ut ungefär hur mycket intäkter det blir även om det inte redovisas av dem själva. Varför skulle man inte kunna diskutera utsläppsrätternas del av intäkterna för Polestar även om de går med förlust?fth skrev: ↑25 apr 2025 16:28Varken Polestar eller Volvo särredovisar intäkter från försäljning av utsläppsrätter, och Polestar är fortfarande inte lönsamma, så den jämförelsen är omöjlig att göra för dessa två bolag.Maw skrev: ↑25 apr 2025 15:46Nej, det stämmer inte att det bara är för Tesla som man särskiljer inkomster för utsläppsrätter. Jag har sett samma snack för Polestar och Volvo.fth skrev: ↑25 apr 2025 15:15"Kapital kopplat till utsläppsrätter" tror jag iofs ingen har diskuterat öht?![]()
/fth
/fth
Oavsett så har jag sett diskussioner kring utsläppsrätternas betydelse för Volvo och Polestar. Tesla är inte så speciellt och behandlas inte så speciellt som sekten verkar tro.
VW ID.7 GTX Tourer -25
- fth
- Teslaägare
”sekten”?Maw skrev: ↑25 apr 2025 16:32Det går att räkna ut ungefär hur mycket intäkter det blir även om det inte redovisas av dem själva. Varför skulle man inte kunna diskutera utsläppsrätternas del av intäkterna för Polestar även om de går med förlust?fth skrev: ↑25 apr 2025 16:28Varken Polestar eller Volvo särredovisar intäkter från försäljning av utsläppsrätter, och Polestar är fortfarande inte lönsamma, så den jämförelsen är omöjlig att göra för dessa två bolag.Maw skrev: ↑25 apr 2025 15:46Nej, det stämmer inte att det bara är för Tesla som man särskiljer inkomster för utsläppsrätter. Jag har sett samma snack för Polestar och Volvo.fth skrev: ↑25 apr 2025 15:15"Kapital kopplat till utsläppsrätter" tror jag iofs ingen har diskuterat öht?![]()
/fth
/fth
Oavsett så har jag sett diskussioner kring utsläppsrätternas betydelse för Volvo och Polestar. Tesla är inte så speciellt och behandlas inte så speciellt som sekten verkar tro.
/fth