Tesla på gång testa FSD i Sverige

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Tesla på gång testa FSD i Sverige

Inlägg av Jerker »

:mrgreen: Alltid lika kul när rondeller, eller cirkulationsplatser (cirkulationsplatsen är där man kör, rondellen är det man cirkulerar runt (så fick jag även påpeka det :lol: )) kommer på tal!

I Linköping finns Vallarondellen (ja, den heter så, inte Vallacirkulationsplatsen! ;) ) som är ett specialfall. Har inte träffat på fler cirkulationsplatser som har sådan här filmålning.

Här introduceras nya filer till vänster så att om man aldrig byter fil så blir man tvungen att köra ut ur den förr eller senare. Omvänt, om man t.ex. bara kör in i den med syfte att komma ut samma väg som man körde in, så måste man alltså byta fil åt vänster ett par ggr för att inte bli "utkastad" för tidigt.

Den här cirkulationsplatsen utmanar huvudregeln att man ska blinka höger när man ska lämna den. Ligger man inte i rätt fil så måste man tvärtom blinka vänster och byta fil för att inte tvingas köra ut. Det blir samma situation som i en väg med flera filer där nån fil endast ger alternativet att svänga höger och ligger man i fel fil måste man byta om det inte var avsikten.

Och jag vill påpeka att detta inte bara är ett kuriosainlägg utan det skulle verkligen vara intressant att se hur Teslas FSD skulle hantera den! Låt säga att bilen kommer in från väster och ligger i högerfil och ska köra ut åt norr. Om bilen inte byter fil före österutfarten så går det inte så bra.

Jag antar att det här på forumet vistas en och annan ingenjör som gått på LiTH och kört i den här den här cirkulationsplatsen både en och två eller 1000 ggr?
Vallarondellen.png
Användarvisningsbild
Transportsoren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel119539

Inlägg av Transportsoren »

Jerker skrev: 26 maj 2025 07:27
:mrgreen: Alltid lika kul när rondeller, eller cirkulationsplatser (cirkulationsplatsen är där man kör, rondellen är det man cirkulerar runt (så fick jag även påpeka det :lol: )) kommer på tal!

I Linköping finns Vallarondellen (ja, den heter så, inte Vallacirkulationsplatsen! ;) ) som är ett specialfall. Har inte träffat på fler cirkulationsplatser som har sådan här filmålning.

Här introduceras nya filer till vänster så att om man aldrig byter fil så blir man tvungen att köra ut ur den förr eller senare. Omvänt, om man t.ex. bara kör in i den med syfte att komma ut samma väg som man körde in, så måste man alltså byta fil åt vänster ett par ggr för att inte bli "utkastad" för tidigt.

Den här cirkulationsplatsen utmanar huvudregeln att man ska blinka höger när man ska lämna den. Ligger man inte i rätt fil så måste man tvärtom blinka vänster och byta fil för att inte tvingas köra ut. Det blir samma situation som i en väg med flera filer där nån fil endast ger alternativet att svänga höger och ligger man i fel fil måste man byta om det inte var avsikten.

Och jag vill påpeka att detta inte bara är ett kuriosainlägg utan det skulle verkligen vara intressant att se hur Teslas FSD skulle hantera den! Låt säga att bilen kommer in från väster och ligger i högerfil och ska köra ut åt norr. Om bilen inte byter fil före österutfarten så går det inte så bra.

Jag antar att det här på forumet vistas en och annan ingenjör som gått på LiTH och kört i den här den här cirkulationsplatsen både en och två eller 1000 ggr?
Vallarondellen körde jag i redan innan uppkörningen 96, mycket bra utformning om man följer skyltarna...
Kolla bilden noga så ser du att du ska blinka höger när du lämnar rondellen, finns några avfarter där två filer lämnar och ligger du i högra filen där måste du lämna cirkulationsplatsen, annars är flera avfarter precia lika som i mindre cirkulationsplatser.
manneson

Inlägg av manneson »

Fredrik j skrev: 25 maj 2025 11:31
manneson skrev: 25 maj 2025 10:44
Fredrik j skrev: 24 maj 2025 15:27
Strebern skrev: 24 maj 2025 15:14
Fredrik j skrev: 23 maj 2025 06:41

Fenomenet att ta med sig med sig blinkersen när man svänger är kanske inte vanligtvis så farligt utan mest irriterande om man står och väntar vid nästa infart. Farligast är ju om man blinkar och sen inte svänger av.
Anledningen till att vänsterblinkers i rondell är tillåtet är ju att det svårligen kan missförstås. Den mest förvirrande är ju gruppen som blinkar höger, vänster och höger igen i rondell.
Gruppen tror uppenbart att blinkers är något man slår på när man vrider på ratten.
Alla missar den riktiga poängen. Om rondellen har 2 körfält eller fler, betyder en blinkning att man byter körfält. Inte att man kör in, ut eller "cirkulerar". Dvs för att följa en regel som jag misstänker är en lag på nåt vis, Blinka vid filbyte. Inget annat. Det blir missförstånd när en som alltid blinkar vänster i en rondell helt plötsligt ligger i ytterfil i en rondell och blinkar vänster (nu ska man inte ligga i högerfil i en normal rondell om man ska vänster iof....)
Många rondeller på genomfartsleder har bara tvåfiligt på själva genomfarten. Ska man svänga vänster finns det endast en fil som hänger ihop med vänsterfilen. I en sån rondell måste man ta vänsterfilen för att komma runt.
Uhm va. Om en rondell har två filer brukar de vara runt hela. Kan på rak arm komma på flera sådana, men ingen som har som du påstår.
Jag gillar förövrigt inte en massa blinkande i onödan så jag blinkar bara när jag byter fil.
Sitter inte med blinkers igång vid rödljus heller.
Skärmbild 2025-05-25 112752.png
Menar du att det där är normalt?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

manneson skrev: 26 maj 2025 12:43
Fredrik j skrev: 25 maj 2025 11:31
Fredrik j skrev: 24 maj 2025 15:27
Strebern skrev: 24 maj 2025 15:14

Alla missar den riktiga poängen. Om rondellen har 2 körfält eller fler, betyder en blinkning att man byter körfält. Inte att man kör in, ut eller "cirkulerar". Dvs för att följa en regel som jag misstänker är en lag på nåt vis, Blinka vid filbyte. Inget annat. Det blir missförstånd när en som alltid blinkar vänster i en rondell helt plötsligt ligger i ytterfil i en rondell och blinkar vänster (nu ska man inte ligga i högerfil i en normal rondell om man ska vänster iof....)
Många rondeller på genomfartsleder har bara tvåfiligt på själva genomfarten. Ska man svänga vänster finns det endast en fil som hänger ihop med vänsterfilen. I en sån rondell måste man ta vänsterfilen för att komma runt.
Uhm va. Om en rondell har två filer brukar de vara runt hela. Kan på rak arm komma på flera sådana, men ingen som har som du påstår.
Jag gillar förövrigt inte en massa blinkande i onödan så jag blinkar bara när jag byter fil.
Skärmbild 2025-05-25 112752.png
Menar du att det där är normalt?
Jag har naturligtvis ingen statistik på ämnet men rondeller som har genomfartstrafik tror jag det, ja. Vi har fem såna här längs E45. Tror det delvis beror på hur mycket plats man har. Samtliga var trafikljuskorsningar tidigare.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Jerker skrev: 26 maj 2025 07:27
Inte 1000 gånger i rad iallafall. Polisen brukade dyka upp efter en ca 50 varv och snällt be en sluta. :D

Edit: Ska tillägga att vi alltid blinkade vänster under sådan övning då det både signalerar till andra att man har för avsikt att stanna kvar i cirkulationsplatsen och att man konstant byter fil.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Man gillar klart olika saker. Jag ogillar skarpt när folk inte blinkar vid trafikljus. Lägger jag mig bakom någon i vänsterfil som signalerar att de ska köra rakt fram, så är det ju lagom kul när det visade sig att de tänkte svänga vänster, men slår på blinkersen först när det blir grönt, så sitter man fast när de väntar på en lucka för att kunna svänga. Hade de delat med sig av sina avsikter hade jag kunnat planera efter det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

bylund skrev: 26 maj 2025 21:14

Man gillar klart olika saker. Jag ogillar skarpt när folk inte blinkar vid trafikljus. Lägger jag mig bakom någon i vänsterfil som signalerar att de ska köra rakt fram, så är det ju lagom kul när det visade sig att de tänkte svänga vänster, men slår på blinkersen först när det blir grönt, så sitter man fast när de väntar på en lucka för att kunna svänga. Hade de delat med sig av sina avsikter hade jag kunnat planera efter det.
Än mer irriterande är det ju om man står vid rödljuset tvärs över korsningen och inte vet om bilen mittemot ska rakt eller svänga vänster när det blir grönt. Många tar ju som sagt med sig blinkersspaken i svängen och då kan det ju egentligen kvitta.
Skriv svar