Tesla på gång testa FSD i Sverige

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7938
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Tesla på gång testa FSD i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Tesla har lämnat in ansökan till Transportstyrelsen att få testköra deras FSD (Supervised) mjukvara på svenska vägar, rapporterar sajten Allt om Elbil.

“När det gäller Tesla så har de en aktiv ansökan hos oss för tillstånd för försöksverksamhet där vi för tillfället inväntar en komplettering i ärendet”, skriver myndigheten till Allt om Elbil. “Syftet är att lära systemet hantera svenska trafikförhållanden.”

Efter att Transportstyrelsen beviljat provvagnsdispensen får Tesla börja provköra FSD mjukvaran i företagets prototyp bilar med deras egna testförare bakom ratten. På liknande sätt vi har fått se i Amsterdam och Paris.

Hoppas Tesla kommer ta långa turer på 2-1-vägar med dåligt målade mittlinjer, där det händer att dagens autopilot får panik när en fil plötsligt blir två. Andra trafikregler som är ganska unika i Sverige är högerregeln, som används mycket oftare i vårt land än i andra länder där de skyltar istället, cykelöverfarter som knappt finns i USA, och våra blinkningsregler i rondeller – som inte ens alla mänskliga förare verkar klara av att efterleva.



Source: https://teslaclubsweden.se/tesla-pa-gan ... i-sverige/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8400
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla på gång testa FSD i Sverige

Inlägg av spacecoin »

Mycket positivt, men kanske förvånande att det inte skett redan. Lite av en icke-nyhet att de avser att testa systemet på vägar som de säger att det skall levereras för, sedan 2017 eller nått?

UNECE har ju krävt data från olika system för att kunna fatta ett beslut så kanske är det lite relaterat till detta. Eller så är det som vanligt marknadsföring á la Tesla.

Om man är konspiratoriskt lagt så undrar man ju varför en "bloggare" skriver till Transportstyrelsen om detta, och vad det har för nyhetsvärde. Denna typ av test-tillstånd är normala för alla tillverkare och ingenting man läser om i "tidningen" normalt sett. Tesla behöver ju inte testa bara för att man säker om ett tillstånd.

Vore dock kul att se FSDS tackla Stockholm. Gärna på vintern med snö...
deddly
Inlägg: 56
Blev medlem: 20 mar 2014 00:09

Re: Tesla på gång testa FSD i Sverige

Inlägg av deddly »

Frankrike har också högerregeln, om ingenting har ändrats de senaste åren.
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Tesla på gång testa FSD i Sverige

Inlägg av Strebern »

TiborBlomhall skrev: 21 maj 2025 08:00
Bild

Tesla har lämnat in ansökan till Transportstyrelsen att få testköra deras FSD (Supervised) mjukvara på svenska vägar, rapporterar sajten Allt om Elbil.

“När det gäller Tesla så har de en aktiv ansökan hos oss för tillstånd för försöksverksamhet där vi för tillfället inväntar en komplettering i ärendet”, skriver myndigheten till Allt om Elbil. “Syftet är att lära systemet hantera svenska trafikförhållanden.”

Efter att Transportstyrelsen beviljat provvagnsdispensen får Tesla börja provköra FSD mjukvaran i företagets prototyp bilar med deras egna testförare bakom ratten. På liknande sätt vi har fått se i Amsterdam och Paris.

Hoppas Tesla kommer ta långa turer på 2-1-vägar med dåligt målade mittlinjer, där det händer att dagens autopilot får panik när en fil plötsligt blir två. Andra trafikregler som är ganska unika i Sverige är högerregeln, som används mycket oftare i vårt land än i andra länder där de skyltar istället, cykelöverfarter som knappt finns i USA, och våra blinkningsregler i rondeller – som inte ens alla mänskliga förare verkar klara av att efterleva.



Source: https://teslaclubsweden.se/tesla-pa-gan ... i-sverige/
Vad betyder "våra blinkningsregler i rondeller – som inte ens alla mänskliga förare verkar klara av att efterleva."
Detta är enligt mig ett superhett ämne.
Rondellen är ett körfält/en fil. Man väjer för bilar som ligger i rondellen när man kör in.
Du blinkar inte I rondellen, då du håller fil.
Man blinkar när man kör UT ur rondellen, då du byter körfält.
Du blinkar I rondellen om rondellen har 2 körfält eller fler, för att signalera filbyte.

Ge mig lite faktiska lagar och regler tack.

Edit: Gäller även motorväg, man blinkar höger när man byter fil för att köra av motorvägen, sedan släcker man blinkersen för man håller fill

Kort och gott, följer man fil = inga signaler, ändrar man fil, signalera
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Tesla på gång testa FSD i Sverige

Inlägg av Strebern »

Var tvungen att Chatgpt:a.
Läs och efterlev, tack!
Grundregeln är så enkel: följer man fil = inga signaler, ändrar man fil, signalera
Skärmbild 2025-05-21 185809.png
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 720
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Tesla på gång testa FSD i Sverige

Inlägg av Anderzzon »

Strebern skrev: 21 maj 2025 18:58
Var tvungen att Chatgpt:a.
Läs och efterlev, tack!
Grundregeln är så enkel: följer man fil = inga signaler, ändrar man fil, signalera
Skärmbild 2025-05-21 185809.png
Det här har varit uppe 100 ggr tidigare men det finns i princip ingen nackdel att blinka vänster i en cirkulationsplats. Det blir helt enkelt bättre flyt om folk även blinkar vänster.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12620
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla på gång testa FSD i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Anderzzon skrev: 21 maj 2025 20:11
Strebern skrev: 21 maj 2025 18:58
Var tvungen att Chatgpt:a.
Läs och efterlev, tack!
Grundregeln är så enkel: följer man fil = inga signaler, ändrar man fil, signalera
Skärmbild 2025-05-21 185809.png
Det här har varit uppe 100 ggr tidigare men det finns i princip ingen nackdel att blinka vänster i en cirkulationsplats. Det blir helt enkelt bättre flyt om folk även blinkar vänster.
Det står ju i t.o.m. i informationen som strebern länkar till. Det är ju bara oerfarna förare som kräver saker, håller på sin rätt och bara gör exakt vad lagen kräver. En erfaren förare använder blinkers om det ger information till omgivningen. Det är när två dåliga bilförare möts som det blir problem.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11178
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla på gång testa FSD i Sverige

Inlägg av Jerker »

Tror att det bara är i cirkulationsplatskörning som det dels finns regler som är de formella reglerna och dels informella regler som t.o.m. lärs ut av trafikskolorna.

"Problemet" är kanske att definitionen av cirkulationsplats är att det är en egen väg och därför följer normala trafikregler, dvs. att man endast blinkar om man byter fil eller lämnar vägen. Att blinka vänster i en cirkulationsplats utan att byta fil är som att blinka när vägen svänger, vilket man naturligtvis aldrig gör annars.

Kan så vara att det hjälper vissa medtrafikanter att man blinkar vänster så länge man inte svänger ut ur cirkulationsplatsen, men dessvärre anser de flesta (enligt min erfarenhet) av dessa som gör så att man inte sen behöver blinka höger när man väl ska svänga ut.

Det är bara att konstatera att man aldrig kan veta hur andra förare tänker och man måste vara uppmärksam.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12620
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla på gång testa FSD i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev: 22 maj 2025 12:51
Tror att det bara är i cirkulationsplatskörning som det dels finns regler som är de formella reglerna och dels informella regler som t.o.m. lärs ut av trafikskolorna.

"Problemet" är kanske att definitionen av cirkulationsplats är att det är en egen väg och därför följer normala trafikregler, dvs. att man endast blinkar om man byter fil eller lämnar vägen. Att blinka vänster i en cirkulationsplats utan att byta fil är som att blinka när vägen svänger, vilket man naturligtvis aldrig gör annars.

Kan så vara att det hjälper vissa medtrafikanter att man blinkar vänster så länge man inte svänger ut ur cirkulationsplatsen, men dessvärre anser de flesta (enligt min erfarenhet) av dessa som gör så att man inte sen behöver blinka höger när man väl ska svänga ut.

Det är bara att konstatera att man aldrig kan veta hur andra förare tänker och man måste vara uppmärksam.
Naturligtvis kan du blinka när vägen svänger om det är till nytta för någon. Finns inget förbud mot att använda blinkers i en sån situation.
Att blinka vänster i en rondell ger information till bilar som väntar på att få köra in om vad du håller på med. Alternativet är ju att vänta och se när högerblinkers slås på men eftersom väldigt många generellt tar med sig blinkersspaken när dom svänger ger det ofta ingen information alls. Man blinkar för att lagen säger det, inte för att upplysa sin omgivning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11178
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla på gång testa FSD i Sverige

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev: 22 maj 2025 23:25
Jerker skrev: 22 maj 2025 12:51
Tror att det bara är i cirkulationsplatskörning som det dels finns regler som är de formella reglerna och dels informella regler som t.o.m. lärs ut av trafikskolorna.

"Problemet" är kanske att definitionen av cirkulationsplats är att det är en egen väg och därför följer normala trafikregler, dvs. att man endast blinkar om man byter fil eller lämnar vägen. Att blinka vänster i en cirkulationsplats utan att byta fil är som att blinka när vägen svänger, vilket man naturligtvis aldrig gör annars.

Kan så vara att det hjälper vissa medtrafikanter att man blinkar vänster så länge man inte svänger ut ur cirkulationsplatsen, men dessvärre anser de flesta (enligt min erfarenhet) av dessa som gör så att man inte sen behöver blinka höger när man väl ska svänga ut.

Det är bara att konstatera att man aldrig kan veta hur andra förare tänker och man måste vara uppmärksam.
Naturligtvis kan du blinka när vägen svänger om det är till nytta för någon. Finns inget förbud mot att använda blinkers i en sån situation.
Att blinka vänster i en rondell ger information till bilar som väntar på att få köra in om vad du håller på med. Alternativet är ju att vänta och se när högerblinkers slås på men eftersom väldigt många generellt tar med sig blinkersspaken när dom svänger ger det ofta ingen information alls. Man blinkar för att lagen säger det, inte för att upplysa sin omgivning.
Ja, det du skriver stödjer ju bara min slutsats: Det är bara att konstatera att man aldrig kan veta hur andra förare tänker och man måste vara uppmärksam. ;)
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12620
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla på gång testa FSD i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev: 23 maj 2025 06:28
Fredrik j skrev: 22 maj 2025 23:25
Jerker skrev: 22 maj 2025 12:51
Tror att det bara är i cirkulationsplatskörning som det dels finns regler som är de formella reglerna och dels informella regler som t.o.m. lärs ut av trafikskolorna.

"Problemet" är kanske att definitionen av cirkulationsplats är att det är en egen väg och därför följer normala trafikregler, dvs. att man endast blinkar om man byter fil eller lämnar vägen. Att blinka vänster i en cirkulationsplats utan att byta fil är som att blinka när vägen svänger, vilket man naturligtvis aldrig gör annars.

Kan så vara att det hjälper vissa medtrafikanter att man blinkar vänster så länge man inte svänger ut ur cirkulationsplatsen, men dessvärre anser de flesta (enligt min erfarenhet) av dessa som gör så att man inte sen behöver blinka höger när man väl ska svänga ut.

Det är bara att konstatera att man aldrig kan veta hur andra förare tänker och man måste vara uppmärksam.
Naturligtvis kan du blinka när vägen svänger om det är till nytta för någon. Finns inget förbud mot att använda blinkers i en sån situation.
Att blinka vänster i en rondell ger information till bilar som väntar på att få köra in om vad du håller på med. Alternativet är ju att vänta och se när högerblinkers slås på men eftersom väldigt många generellt tar med sig blinkersspaken när dom svänger ger det ofta ingen information alls. Man blinkar för att lagen säger det, inte för att upplysa sin omgivning.
Ja, det du skriver stödjer ju bara min slutsats: Det är bara att konstatera att man aldrig kan veta hur andra förare tänker och man måste vara uppmärksam. ;)
Fenomenet att ta med sig med sig blinkersen när man svänger är kanske inte vanligtvis så farligt utan mest irriterande om man står och väntar vid nästa infart. Farligast är ju om man blinkar och sen inte svänger av.
Anledningen till att vänsterblinkers i rondell är tillåtet är ju att det svårligen kan missförstås. Den mest förvirrande är ju gruppen som blinkar höger, vänster och höger igen i rondell.
Gruppen tror uppenbart att blinkers är något man slår på när man vrider på ratten.
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Tesla på gång testa FSD i Sverige

Inlägg av Strebern »

Fredrik j skrev: 23 maj 2025 06:41
Jerker skrev: 23 maj 2025 06:28
Fredrik j skrev: 22 maj 2025 23:25
Jerker skrev: 22 maj 2025 12:51
Tror att det bara är i cirkulationsplatskörning som det dels finns regler som är de formella reglerna och dels informella regler som t.o.m. lärs ut av trafikskolorna.

"Problemet" är kanske att definitionen av cirkulationsplats är att det är en egen väg och därför följer normala trafikregler, dvs. att man endast blinkar om man byter fil eller lämnar vägen. Att blinka vänster i en cirkulationsplats utan att byta fil är som att blinka när vägen svänger, vilket man naturligtvis aldrig gör annars.

Kan så vara att det hjälper vissa medtrafikanter att man blinkar vänster så länge man inte svänger ut ur cirkulationsplatsen, men dessvärre anser de flesta (enligt min erfarenhet) av dessa som gör så att man inte sen behöver blinka höger när man väl ska svänga ut.

Det är bara att konstatera att man aldrig kan veta hur andra förare tänker och man måste vara uppmärksam.
Naturligtvis kan du blinka när vägen svänger om det är till nytta för någon. Finns inget förbud mot att använda blinkers i en sån situation.
Att blinka vänster i en rondell ger information till bilar som väntar på att få köra in om vad du håller på med. Alternativet är ju att vänta och se när högerblinkers slås på men eftersom väldigt många generellt tar med sig blinkersspaken när dom svänger ger det ofta ingen information alls. Man blinkar för att lagen säger det, inte för att upplysa sin omgivning.
Ja, det du skriver stödjer ju bara min slutsats: Det är bara att konstatera att man aldrig kan veta hur andra förare tänker och man måste vara uppmärksam. ;)
Fenomenet att ta med sig med sig blinkersen när man svänger är kanske inte vanligtvis så farligt utan mest irriterande om man står och väntar vid nästa infart. Farligast är ju om man blinkar och sen inte svänger av.
Anledningen till att vänsterblinkers i rondell är tillåtet är ju att det svårligen kan missförstås. Den mest förvirrande är ju gruppen som blinkar höger, vänster och höger igen i rondell.
Gruppen tror uppenbart att blinkers är något man slår på när man vrider på ratten.
Alla missar den riktiga poängen. Om rondellen har 2 körfält eller fler, betyder en blinkning att man byter körfält. Inte att man kör in, ut eller "cirkulerar". Dvs för att följa en regel som jag misstänker är en lag på nåt vis, Blinka vid filbyte. Inget annat. Det blir missförstånd när en som alltid blinkar vänster i en rondell helt plötsligt ligger i ytterfil i en rondell och blinkar vänster (nu ska man inte ligga i högerfil i en normal rondell om man ska vänster iof....)
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12620
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla på gång testa FSD i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Strebern skrev: 24 maj 2025 15:14
Fredrik j skrev: 23 maj 2025 06:41
Jerker skrev: 23 maj 2025 06:28
Fredrik j skrev: 22 maj 2025 23:25
Jerker skrev: 22 maj 2025 12:51
Tror att det bara är i cirkulationsplatskörning som det dels finns regler som är de formella reglerna och dels informella regler som t.o.m. lärs ut av trafikskolorna.

"Problemet" är kanske att definitionen av cirkulationsplats är att det är en egen väg och därför följer normala trafikregler, dvs. att man endast blinkar om man byter fil eller lämnar vägen. Att blinka vänster i en cirkulationsplats utan att byta fil är som att blinka när vägen svänger, vilket man naturligtvis aldrig gör annars.

Kan så vara att det hjälper vissa medtrafikanter att man blinkar vänster så länge man inte svänger ut ur cirkulationsplatsen, men dessvärre anser de flesta (enligt min erfarenhet) av dessa som gör så att man inte sen behöver blinka höger när man väl ska svänga ut.

Det är bara att konstatera att man aldrig kan veta hur andra förare tänker och man måste vara uppmärksam.
Naturligtvis kan du blinka när vägen svänger om det är till nytta för någon. Finns inget förbud mot att använda blinkers i en sån situation.
Att blinka vänster i en rondell ger information till bilar som väntar på att få köra in om vad du håller på med. Alternativet är ju att vänta och se när högerblinkers slås på men eftersom väldigt många generellt tar med sig blinkersspaken när dom svänger ger det ofta ingen information alls. Man blinkar för att lagen säger det, inte för att upplysa sin omgivning.
Ja, det du skriver stödjer ju bara min slutsats: Det är bara att konstatera att man aldrig kan veta hur andra förare tänker och man måste vara uppmärksam. ;)
Fenomenet att ta med sig med sig blinkersen när man svänger är kanske inte vanligtvis så farligt utan mest irriterande om man står och väntar vid nästa infart. Farligast är ju om man blinkar och sen inte svänger av.
Anledningen till att vänsterblinkers i rondell är tillåtet är ju att det svårligen kan missförstås. Den mest förvirrande är ju gruppen som blinkar höger, vänster och höger igen i rondell.
Gruppen tror uppenbart att blinkers är något man slår på när man vrider på ratten.
Alla missar den riktiga poängen. Om rondellen har 2 körfält eller fler, betyder en blinkning att man byter körfält. Inte att man kör in, ut eller "cirkulerar". Dvs för att följa en regel som jag misstänker är en lag på nåt vis, Blinka vid filbyte. Inget annat. Det blir missförstånd när en som alltid blinkar vänster i en rondell helt plötsligt ligger i ytterfil i en rondell och blinkar vänster (nu ska man inte ligga i högerfil i en normal rondell om man ska vänster iof....)
Många rondeller på genomfartsleder har bara tvåfiligt på själva genomfarten. Ska man svänga vänster finns det endast en fil som hänger ihop med vänsterfilen. I en sån rondell måste man ta vänsterfilen för att komma runt.
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Tesla på gång testa FSD i Sverige

Inlägg av manneson »

Fredrik j skrev: 24 maj 2025 15:27
Strebern skrev: 24 maj 2025 15:14
Fredrik j skrev: 23 maj 2025 06:41
Jerker skrev: 23 maj 2025 06:28
Fredrik j skrev: 22 maj 2025 23:25


Naturligtvis kan du blinka när vägen svänger om det är till nytta för någon. Finns inget förbud mot att använda blinkers i en sån situation.
Att blinka vänster i en rondell ger information till bilar som väntar på att få köra in om vad du håller på med. Alternativet är ju att vänta och se när högerblinkers slås på men eftersom väldigt många generellt tar med sig blinkersspaken när dom svänger ger det ofta ingen information alls. Man blinkar för att lagen säger det, inte för att upplysa sin omgivning.
Ja, det du skriver stödjer ju bara min slutsats: Det är bara att konstatera att man aldrig kan veta hur andra förare tänker och man måste vara uppmärksam. ;)
Fenomenet att ta med sig med sig blinkersen när man svänger är kanske inte vanligtvis så farligt utan mest irriterande om man står och väntar vid nästa infart. Farligast är ju om man blinkar och sen inte svänger av.
Anledningen till att vänsterblinkers i rondell är tillåtet är ju att det svårligen kan missförstås. Den mest förvirrande är ju gruppen som blinkar höger, vänster och höger igen i rondell.
Gruppen tror uppenbart att blinkers är något man slår på när man vrider på ratten.
Alla missar den riktiga poängen. Om rondellen har 2 körfält eller fler, betyder en blinkning att man byter körfält. Inte att man kör in, ut eller "cirkulerar". Dvs för att följa en regel som jag misstänker är en lag på nåt vis, Blinka vid filbyte. Inget annat. Det blir missförstånd när en som alltid blinkar vänster i en rondell helt plötsligt ligger i ytterfil i en rondell och blinkar vänster (nu ska man inte ligga i högerfil i en normal rondell om man ska vänster iof....)
Många rondeller på genomfartsleder har bara tvåfiligt på själva genomfarten. Ska man svänga vänster finns det endast en fil som hänger ihop med vänsterfilen. I en sån rondell måste man ta vänsterfilen för att komma runt.
Uhm va. Om en rondell har två filer brukar de vara runt hela. Kan på rak arm komma på flera sådana, men ingen som har som du påstår.
Jag gillar förövrigt inte en massa blinkande i onödan så jag blinkar bara när jag byter fil.
Sitter inte med blinkers igång vid rödljus heller.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8123
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla på gång testa FSD i Sverige

Inlägg av fth »

Visst är det märkligt att så fort någon öht nämner ”rondell” eller ”cirkulationsplats”, oavsett forum eller sammanhang, så sticker diskussionen iväg omedelbart och fortsätter tills moderator, värd, bartender el dyl med alla tillgängliga medel lyckas stoppa den? :D

Vad är det med detta ämne som engagerar folk så mycket? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12620
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla på gång testa FSD i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

manneson skrev: 25 maj 2025 10:44
Fredrik j skrev: 24 maj 2025 15:27
Strebern skrev: 24 maj 2025 15:14
Fredrik j skrev: 23 maj 2025 06:41
Jerker skrev: 23 maj 2025 06:28


Ja, det du skriver stödjer ju bara min slutsats: Det är bara att konstatera att man aldrig kan veta hur andra förare tänker och man måste vara uppmärksam. ;)
Fenomenet att ta med sig med sig blinkersen när man svänger är kanske inte vanligtvis så farligt utan mest irriterande om man står och väntar vid nästa infart. Farligast är ju om man blinkar och sen inte svänger av.
Anledningen till att vänsterblinkers i rondell är tillåtet är ju att det svårligen kan missförstås. Den mest förvirrande är ju gruppen som blinkar höger, vänster och höger igen i rondell.
Gruppen tror uppenbart att blinkers är något man slår på när man vrider på ratten.
Alla missar den riktiga poängen. Om rondellen har 2 körfält eller fler, betyder en blinkning att man byter körfält. Inte att man kör in, ut eller "cirkulerar". Dvs för att följa en regel som jag misstänker är en lag på nåt vis, Blinka vid filbyte. Inget annat. Det blir missförstånd när en som alltid blinkar vänster i en rondell helt plötsligt ligger i ytterfil i en rondell och blinkar vänster (nu ska man inte ligga i högerfil i en normal rondell om man ska vänster iof....)
Många rondeller på genomfartsleder har bara tvåfiligt på själva genomfarten. Ska man svänga vänster finns det endast en fil som hänger ihop med vänsterfilen. I en sån rondell måste man ta vänsterfilen för att komma runt.
Uhm va. Om en rondell har två filer brukar de vara runt hela. Kan på rak arm komma på flera sådana, men ingen som har som du påstår.
Jag gillar förövrigt inte en massa blinkande i onödan så jag blinkar bara när jag byter fil.
Sitter inte med blinkers igång vid rödljus heller.
Skärmbild 2025-05-25 112752.png
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8400
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla på gång testa FSD i Sverige

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 25 maj 2025 11:19
Vad är det med detta ämne som engagerar folk så mycket? :?
Bra fråga. Jag tänker på rondeller som en "oändlig" enkel-riktad gata med en eller flera filer varav vissa har avfarter. Tycker det klargör reglerna för mig.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8123
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla på gång testa FSD i Sverige

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 25 maj 2025 11:48
fth skrev: 25 maj 2025 11:19
Vad är det med detta ämne som engagerar folk så mycket? :?
Bra fråga. Jag tänker på rondeller som en "oändlig" enkel-riktad gata med en eller flera filer varav vissa har avfarter. Tycker det klargör reglerna för mig.
Se bara denna tråd, nominellt om FSD i Sverige, med 18 inlägg, varav 14 om hur man blinkar (eller inte) i rondeller :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12620
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla på gång testa FSD i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev: 25 maj 2025 12:14
spacecoin skrev: 25 maj 2025 11:48
fth skrev: 25 maj 2025 11:19
Vad är det med detta ämne som engagerar folk så mycket? :?
Bra fråga. Jag tänker på rondeller som en "oändlig" enkel-riktad gata med en eller flera filer varav vissa har avfarter. Tycker det klargör reglerna för mig.
Se bara denna tråd, nominellt om FSD i Sverige, med 18 inlägg, varav 14 om hur man blinkar (eller inte) i rondeller :D

/fth
Diskussionen har sitt ursprung i hur en självkörande bil skulle göra. Just blinkers i rondell tycker jag är ett intressant exempel där det finns ett krav samtidigt som det även finns en rekommendation från körskolor på hur man ytterligare kan göra (blinka vänster).
Jag gissar att en självkörande bil endast hade kört strikt efter reglerna.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 716
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Tesla på gång testa FSD i Sverige

Inlägg av Elix747 »

En huvudväg som svänger. Liknande som i en liten cirkulationsplats. Här är det ju också lämpligt att blinka vänster även om man bara följer huvudleden, eller?
Hur gör FSD i denna situation. Hur gör ni i denna situation?
IMG_8366.jpeg
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Vitok
Inlägg: 23
Blev medlem: 06 dec 2020 15:03

Re: Tesla på gång testa FSD i Sverige

Inlägg av Vitok »

Fredrik j skrev:
fth skrev: 25 maj 2025 12:14
spacecoin skrev: 25 maj 2025 11:48
fth skrev: 25 maj 2025 11:19
Vad är det med detta ämne som engagerar folk så mycket? :?
Bra fråga. Jag tänker på rondeller som en "oändlig" enkel-riktad gata med en eller flera filer varav vissa har avfarter. Tycker det klargör reglerna för mig.
Se bara denna tråd, nominellt om FSD i Sverige, med 18 inlägg, varav 14 om hur man blinkar (eller inte) i rondeller :D

/fth
Diskussionen har sitt ursprung i hur en självkörande bil skulle göra. Just blinkers i rondell tycker jag är ett intressant exempel där det finns ett krav samtidigt som det även finns en rekommendation från körskolor på hur man ytterligare kan göra (blinka vänster).
Jag gissar att en självkörande bil endast hade kört strikt efter reglerna.
Jag har precis gått handledarutbildning med sonen och den körskolan sa att man bara blinkar höger när man ska lämna rondellen iallafall.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12620
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla på gång testa FSD i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Vitok skrev: 25 maj 2025 22:20
Fredrik j skrev:
fth skrev: 25 maj 2025 12:14
spacecoin skrev: 25 maj 2025 11:48
fth skrev: 25 maj 2025 11:19
Vad är det med detta ämne som engagerar folk så mycket? :?
Bra fråga. Jag tänker på rondeller som en "oändlig" enkel-riktad gata med en eller flera filer varav vissa har avfarter. Tycker det klargör reglerna för mig.
Se bara denna tråd, nominellt om FSD i Sverige, med 18 inlägg, varav 14 om hur man blinkar (eller inte) i rondeller :D

/fth
Diskussionen har sitt ursprung i hur en självkörande bil skulle göra. Just blinkers i rondell tycker jag är ett intressant exempel där det finns ett krav samtidigt som det även finns en rekommendation från körskolor på hur man ytterligare kan göra (blinka vänster).
Jag gissar att en självkörande bil endast hade kört strikt efter reglerna.
Jag har precis gått handledarutbildning med sonen och den körskolan sa att man bara blinkar höger när man ska lämna rondellen iallafall.
Det räcker för att uppfylla lagen, ja.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla på gång testa FSD i Sverige

Inlägg av bylund »

Högerregeln tillämpas striktare i t ex Finland och Frankrike än i Sverige (och i Haparanda mer än Stockholm skulle jag påstå). Här är det ju rentav vissa som verkar förvånade om man saktar in för att lämna företräde när man kommer från vänster, för att många anser att om man ska rakt fram på en väg med lite mer trafik så ska man strunta i högerregeln. Eller tvärtom, har sett folk tuta hejvilt när de kommer från vänster för att någon dristat sig till att köra ut till höger framför dem, utan att det ens varit farligt (men kanske så att man väntat vidare om man haft väjningsplikt).

Helt enkelt spännande hur en AI lär sig hantera detta. Och här kan det väl vara en fördel av att lära hur andra beter sig snarare än att alltid följa reglerna, fast å andra sidan lär den ju kunna bli vållande i fall när förare förväntar sig att den ska lämna företräde. (Jag vet, man har aldrig företräde, man är bara skyldig att lämna företräde o s v)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 1831
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Tesla på gång testa FSD i Sverige

Inlägg av Lerumsexpressen »

Elix747 skrev: 25 maj 2025 22:04
En huvudväg som svänger. Liknande som i en liten cirkulationsplats. Här är det ju också lämpligt att blinka vänster även om man bara följer huvudleden, eller?
Hur gör FSD i denna situation. Hur gör ni i denna situation?

IMG_8366.jpeg
FSD kommer kanske aldrig funka i Nybro/Yxhamnarsgatan i Borås?

Är jag turist så blinkar jag mer, är jag bekväm med vägarna så gör jag det lagen kräver.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 716
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Tesla på gång testa FSD i Sverige

Inlägg av Elix747 »

Lerumsexpressen skrev: 25 maj 2025 23:04
Elix747 skrev: 25 maj 2025 22:04
En huvudväg som svänger. Liknande som i en liten cirkulationsplats. Här är det ju också lämpligt att blinka vänster även om man bara följer huvudleden, eller?
Hur gör FSD i denna situation. Hur gör ni i denna situation?

IMG_8366.jpeg
FSD kommer kanske aldrig funka i Nybro/Yxhamnarsgatan i Borås?
Haha. Nej, FSD kommer nog aldrig till Borås.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Skriv svar