EV-däck
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 7330
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: EV-däck
Vet inte riktigt vilka däck du syftar på här, men som jag förstått det (dock utan att dubbelkolla) är Michelin E-Primacy samma sorts däck som Michelin Energy Saver, dvs. däck optimerade för lågt rullmotstånd. Rätt säker på att de även för övrigt precis som väl rätt många däck från Michelin (t.ex. Energy Saver) saluförs under parollen att de har lång livslängd/varar länge.
Vidare kan ju även nämnas att Continental är företaget som köpte upp svenska Gislaved för att sedan lägga ner fabriken. Så när det gäller däck från det företaget finns det ju som svensk medborgare även den parametern att begrunda…
…] År 1992 köptes Gislaved av Continental AG.[11] Ett samarbete med Continental hade funnits sedan 1978, då den tyska koncernen köpt Uniroyals (tidigare US Rubber) europeiska verksamhet. År 2002 lades tillverkningen ner.[2] Det sista däcket återfinns på Gislaveds industrimuseum.[13] Kvar blev dubbning av däck som lades ned 2003. Produktionen flyttades till Portugal och tyska Korbach. Idag inryms Welands industricentrum i däckfabrikens gamla lokaler.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gislaveds_gummifabrik
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 5 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: EV-däck
Det verkar lite svårt att få till en bra kombination på Model X 20". Jag har inte hittat någon jag gillar.spacecoin skrev:Tacksam för tips på tysta 20" Model X (staggered).
De däck jag hittat i 255 eller 265 (fram) finns inte i 275 för bak.
Flera alternativ finns bara med för låg hastighetsklassning.
Tesla std. Pilot Sport EV 265/275 20" är varken lika tysta eller snåla som de Hankook iON S jag bytt till på S:en.
Ett alternativ är att gå på 255+265 Hankook iON Evo, dvs 1cm smalare bak. Frågan är väl om viktklassning 108, som 265 har, räcker i bak. 275 är 110.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: EV-däck
Tack, ja jag har inte heller hittat någon vinnande kombo.jpetters skrev: ↑29 maj 2025 15:29Det verkar lite svårt att få till en bra kombination på Model X 20". Jag har inte hittat någon jag gillar.spacecoin skrev:Tacksam för tips på tysta 20" Model X (staggered).
De däck jag hittat i 255 eller 265 (fram) finns inte i 275 för bak.
Flera alternativ finns bara med för låg hastighetsklassning.
Tesla std. Pilot Sport EV 265/275 20" är varken lika tysta eller snåla som de Hankook iON S jag bytt till på S:en.
Ett alternativ är att gå på 255+265 Hankook iON Evo, dvs 1cm smalare bak. Frågan är väl om viktklassning 108, som 265 har, räcker i bak. 275 är 110.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4383
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: EV-däck
EV-däck har ju ofta mindre mönsterdjup redan från start också eftersom det ger lägre rullmotstånd. Samma allt övrigt men 2 mm mindre mönsterdjup ger förstås ett däck som behöver bytas tidigare.
Model Y LR AWD 2022
Re: EV-däck
Hankook iON S/Evo och Pilot Sport EV har Treadwear 320 och ca 7mm mönsterdjup nya.
Treadwear är något bättre än Pilot Sport 4S, med 300, och mönsterdjupet är mindre än 0,5 mm skillnad nya.
Alltså minimal skillnad mellan dessa modeller.
Treadwear är något bättre än Pilot Sport 4S, med 300, och mönsterdjupet är mindre än 0,5 mm skillnad nya.
Alltså minimal skillnad mellan dessa modeller.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: EV-däck
Nja.
ADAC och ett till seriöst ställe testade slitaget.
I ADAC’s test vill jag minnas att man dpådde överlägset bäst hållbarhet på e-Primacy, 8500 mil eller ngt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: EV-däck
e-Primacy finns både med och ytan ljuddämpande skum.
Som sann SECC-tävlande köper man ju utan skum bara för att de är mite lättare.
Föreslår att man väljer med skum (nya S har Active Noice Reduction som tystar det mesta av det ljudet).
Som sann SECC-tävlande köper man ju utan skum bara för att de är mite lättare.
Föreslår att man väljer med skum (nya S har Active Noice Reduction som tystar det mesta av det ljudet).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3644
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: EV-däck
Jag valde också e-primacy utan skum, i hopp om att spara någon promilles förbrukning under SECC. Det jag kan klaga på hos däcken är de har en benägenhet att skicka upp vibrationer från kontakten med vägbanan in i bilen. Annars är de tysta, men jag gissar att med skummet skulle det problemet jag beskrev minska eller försvinna. Jag kan dock inte säga att det bullrar mycket, men kanske att det hade varit värre i min förra pre-highland Model 3, jämfört med den nuvarande M3LR AWD Highland.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: EV-däck
Jag hör ett rätt ihåligt ”Ooooooooo” med ANR avstängt, det kan komma några 5-10s när det byter typ av avsfalt, i övrigt är det bortsorterat.Niklas Z skrev: ↑29 maj 2025 19:49Jag valde också e-primacy utan skum, i hopp om att spara någon promilles förbrukning under SECC. Det jag kan klaga på hos däcken är de har en benägenhet att skicka upp vibrationer från kontakten med vägbanan in i bilen. Annars är de tysta, men jag gissar att med skummet skulle det problemet jag beskrev minska eller försvinna. Jag kan dock inte säga att det bullrar mycket, men kanske att det hade varit värre i min förra pre-highland Model 3, jämfört med den nuvarande M3LR AWD Highland.
För vanliga teslaclubbare rekommenderas skum, för vi som kan sälja levern för 0.3Wh/km vill man vara utan
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: EV-däck
Körde upp till jobbet i förrgår.
240km, det är 310 m uppför så 8Wh/km extra ren energiåtgång för höjden + föröust i verkningsgrad.
Hade farthållaren på 103 km/för att matcha exakt tillåten fart på SECC.
Mest 12-13C under resan.
Bilen sa 156Wh/km sedan sista laddning.
Här är samma resa mitt i sommaren med original 21” 265/295 breda PS4S:
(Notera samma högsta fart, lägre snittfart.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3644
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: EV-däck
Ja, absolut. finns ingen anledning att välja bort skummet för normala (läs: vettiga) bilister. Jag räknar med att köpa en uppsättning Ion Evo att ha till vardags och så spar jag mina e-primacy till SECC. Fast jag borde nog hitta någon som kan svarva bort ett par millimeter mönster på däcken som ska användas under SECC.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: EV-däck
Stämmer jag blev lite förvånad då jag mätte mönstret på Conti EV däcket som byttes på vår Leaf , det var om jag kommer ihåg rätt 6mm.
Vi bilägare hade något däckstest för något år sedan där man hade svarvat av någon mm på ett däck för att visa vad profildjupet gör.
Re: EV-däck
Jag har ~ 1000-1500 mil på e-Primacy och det går i princip inte mäta någon skillnad i mönstret.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8123
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: EV-däck
Respekt!Niklas Z skrev: ↑29 maj 2025 21:00Ja, absolut. finns ingen anledning att välja bort skummet för normala (läs: vettiga) bilister. Jag räknar med att köpa en uppsättning Ion Evo att ha till vardags och så spar jag mina e-primacy till SECC. Fast jag borde nog hitta någon som kan svarva bort ett par millimeter mönster på däcken som ska användas under SECC.


/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: EV-däck
E-Primacy har ~ 6.5mm och vanliga däck 7-8 (7.5 är vanligt)
Inte enorm skillnad om de nästan inte går nöta ut
Inte enorm skillnad om de nästan inte går nöta ut
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: EV-däck
Mina e-Primacy har 4,25 mm kvar efter 2000 mil+
Men allt detta beror också på högerfoten, och hur bra eller dålig asfalt man brukar köra på etc
En Kia EV6
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 487
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: EV-däck
Jag köpte två stycken till frugans bil. Blir montering på bakaxeln.Claes_B skrev: ↑29 maj 2025 09:28Bra fråga som jag med har.
Teknikens värld har testat bl.a. det däcket och i deras test så är det däcket det som rullar lättast (med marginal) och det som är tystast och bekvämast, tyvärr är ju exv. Hankook iOn med i det testet och ePrimacy inte med i Tyrereviews test. ePrimacy faller egentligen bara igenom på en enda punkt och det är vattenplaning därför vinner Pirelli Scorpion totalt. https://teknikensvarld.expressen.se/tes ... -2025-suv/ (Vet inte hur mycket som går att läsa utan premium.)
Har lagt 4 st i varukorgen och är väl på vippen att trycka på beställknappen och jag tror jag kommer göra det när det hamnar på nästa månads korträkning, jag kan recensera dem efter det i så fall, men det blir ju en kass recension eftersom jag kommer jämföra dem med mina nästan helt slut originalmonterade däck, jag kan redan på förhand säga att de är tystare, bekvämare och har bättre riktningsstabilitet. Hur de står sig mot iOn kommer jag aldrig få veta eftersom jag inte kommer köpa dubbla uppsättningar.
Uppenbarligen har jag en åsikt ser jag när jag läser igenom det jag skrivit, den verkar vara positiv.
Jag är mest intresserad p.g.a. minskat buller. Sen att det rullar lätt är ett stort plus såklart!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Re: EV-däck
Prisskillnaden mellan ePrimacy och ePrimacy Acoustic är nästan 750:-/däck på Däckonline, blir bilen så mycket tystare i kupén att det är värt det?
Bilen kommer ju oavsett bli tystare.
Tack för recensionen av ePrimacy, jag var nästintill säker på att jag skulle köpa dem redan innan men nu är jag helt säker.

Re: EV-däck
Ja, jag hade köpt med acoustic, definitivt omClaes_B skrev: ↑30 maj 2025 16:12Prisskillnaden mellan ePrimacy och ePrimacy Acoustic är nästan 750:-/däck på Däckonline, blir bilen så mycket tystare i kupén att det är värt det?
Bilen kommer ju oavsett bli tystare.
Tack för recensionen av ePrimacy, jag var nästintill säker på att jag skulle köpa dem redan innan men nu är jag helt säker.![]()
jag hade en bil utan ANR.
Det gäller förövrigt alla däck tänker jag, hur man värderar 750:-/ däck varierar nog.
Tänk på att de däcken sannolikt håller länge så man får dras med dem ett tag.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: EV-däck
Nån som har koll på dessa ?
https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Gi ... c/R-409428
Misstänkt billiga, och ett känt märke, även om jag vet att gislaved inte tillverkar däck i sverige sen många år.
Ska föreställa EV-däck också, vad det nu ska vara för skillnad..
https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Gi ... c/R-409428
Misstänkt billiga, och ett känt märke, även om jag vet att gislaved inte tillverkar däck i sverige sen många år.
Ska föreställa EV-däck också, vad det nu ska vara för skillnad..
Re: EV-däck
repulsiv skrev: ↑31 maj 2025 01:22Nån som har koll på dessa ?
https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Gi ... c/R-409428
Misstänkt billiga, och ett känt märke, även om jag vet att gislaved inte tillverkar däck i sverige sen många år.
Ska föreställa EV-däck också, vad det nu ska vara för skillnad..
På rullmotståndsfrågan svarar vi ”C”, vilket är mitt i skalan bland alla däck dvs mediokert.
För att kunna kall ett däck ”EV” är nog allt över B i rullmotstånd ganska ”B”.
Mellan ett genomsnittligt däck med C och ett A-däck skiljer det ~ 11 Wh/km.
Det spelar normalt medioker roll för elkostnaden men för räckvidden kan 11Wh/km vara 7%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- maxhallden
- Teslaägare
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 10 okt 2023 19:00
Re: EV-däck
Förra sommaren körde jag med Michelin E-primacy på en 8 tum bred fälg. Originaldäck till min Model 3, 235/45 -18. Men smalare eftermarknadsfälg, original är 8,5 bred. Över 1000 mil förbrukade bilen i snitt 140 Wh/km.
Jag tyckte dock att det var ett väldigt tråkigt däck att köra med. Väldigt komfortabelt, tyst och förlåtande men jag föredrar lite mer kontakt med vägen.
Nu kör jag med ett C-klassat (rullmotstånd) sportdäck på en 19x8,5 tums eftermarknadsfälg. Kumho Ecsta Sport PS72 235/40-19. Över 300 mil så har bilen förbrukat i snitt 160 Wh/km.
Bilen är mycket roligare att köra vilket jag föredrar men 14% i förbrukning är en väsentlig skillnad om man jagar watt. Det är inget som påverkar mig i dagliga livet då jag aldrig kör så nära marginalen eller deltar i någon räckviddstävling.
Kumhos nya PS72 är faktiskt bra prestandamässigt, men det är ingen Michelinkomfort. Nästa gång blir det Michelin PS5.
Jag tyckte dock att det var ett väldigt tråkigt däck att köra med. Väldigt komfortabelt, tyst och förlåtande men jag föredrar lite mer kontakt med vägen.
Nu kör jag med ett C-klassat (rullmotstånd) sportdäck på en 19x8,5 tums eftermarknadsfälg. Kumho Ecsta Sport PS72 235/40-19. Över 300 mil så har bilen förbrukat i snitt 160 Wh/km.
Bilen är mycket roligare att köra vilket jag föredrar men 14% i förbrukning är en väsentlig skillnad om man jagar watt. Det är inget som påverkar mig i dagliga livet då jag aldrig kör så nära marginalen eller deltar i någon räckviddstävling.
Kumhos nya PS72 är faktiskt bra prestandamässigt, men det är ingen Michelinkomfort. Nästa gång blir det Michelin PS5.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
TM3 RWD Vit/svart 2024
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4117
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: EV-däck
Jag tänkte köpa Michelin crossclimate 3 till Y, oklart om sport eller vanliga versionen
Utgående versionen
Utgående versionen
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /