EV-däck
Moderator: Redaktion
EV-däck
Har roat mig med att titta på lite siffror gällande mina nya däck. Bakgrund: Har en e-tron GT med 21 tummare, 285mm fram och 305 mm bak. Rejäla saker som skapar buller och inte är så effektiva. De som satt på bilen från början var Goodyear FI eagle, dvs sportdäck utan ngn ev-anpassning. Har stört mig på främst buller med dem och övervägde ett tag att byta till 20 tumsfälg även på sommaren. I augusti förra året körde jag punktering utan möjlighet att laga däcket så det blev byte av alla däcken som ändå började bli slitna. Hade spanat in Hankook Ion EVO som är ett elbilsdäck vilket enligt Hankook ska ge lägre ljudnivå (ljuddämpande skum) samt ha lågt rullmotstånd. De tester jag såg verkade bekräfta att så var fallet. Fick på såna i månadskiftet aug/sep förra året och konstaterade direkt att ljudnivån var så mycket lägre. Var förstås nyfiken på förbrukningen och började hålla lite koll på min standardsträcka. Den är till landet, totalt 15 mil varav 7 är motorväg 110km/h, 3 är motorväg 100km/h, resterande 5 mil är blandad typ av väg, bla genom Sthlm men hastigheten på den delen är ca 70 i snitt. Inga höjdskillnader att tala om.
I audi-appen så kan man exportera en textfil med kördata och roade mig med att ta ut denna sträckan, dubbelkolla att det stämde med datum jag varit där samt filtrerade fram maj till och med september, 2023 till idag totalt 37 observationer varav 11 med nya däcken. Utifrån detta tog jag fram ett snitt för GY (rensade bort några outliers uppåt som indikerade regnstorm alt att jag haft bråttom) samt ett snitt för Hankook. Det gav 1,93 för GY och 1,83 för Hankook, dvs 5,5% lägre med Hankook. Till detta kan tilläggas att Hankook bara körts september och maj än så länge. Dvs inga riktiga sommarvärden. Skillnaden torde alltså öka efter denna sommar. Mer intressant kanske det kan vara att titta på vad respektive däck haft för förbrukning som lägst och där ger GY 1,8 och Hankook 1,68 (-9,3%). Den senare nu i helgen med mycket svag vind och ca 18-19 grader. Så nästan idealiskt men skulle tro att 4-5 grader högre temp skulle bidra en del till. Idealiska förhållanden med GY vet jag att jag haft och det har betytt 1,8 eller lite till i förbrukning. Snittet för de 5 lägsta värdena är även här 5,5% lägre för Hankook men då har denna maj varit mycket kall så förväntar mig att det kommer sjunka en hel del i sommar. Summerat minst 5% lägre förbrukning och troligen uppåt 7-8% bara att byta däck. Dessutom en avsevärt sänkning av ljudnivån. Får vi se om hållbarheten är ok, annars en no brainer att sätta detta däck på en Taycan eller GT iaf.
I audi-appen så kan man exportera en textfil med kördata och roade mig med att ta ut denna sträckan, dubbelkolla att det stämde med datum jag varit där samt filtrerade fram maj till och med september, 2023 till idag totalt 37 observationer varav 11 med nya däcken. Utifrån detta tog jag fram ett snitt för GY (rensade bort några outliers uppåt som indikerade regnstorm alt att jag haft bråttom) samt ett snitt för Hankook. Det gav 1,93 för GY och 1,83 för Hankook, dvs 5,5% lägre med Hankook. Till detta kan tilläggas att Hankook bara körts september och maj än så länge. Dvs inga riktiga sommarvärden. Skillnaden torde alltså öka efter denna sommar. Mer intressant kanske det kan vara att titta på vad respektive däck haft för förbrukning som lägst och där ger GY 1,8 och Hankook 1,68 (-9,3%). Den senare nu i helgen med mycket svag vind och ca 18-19 grader. Så nästan idealiskt men skulle tro att 4-5 grader högre temp skulle bidra en del till. Idealiska förhållanden med GY vet jag att jag haft och det har betytt 1,8 eller lite till i förbrukning. Snittet för de 5 lägsta värdena är även här 5,5% lägre för Hankook men då har denna maj varit mycket kall så förväntar mig att det kommer sjunka en hel del i sommar. Summerat minst 5% lägre förbrukning och troligen uppåt 7-8% bara att byta däck. Dessutom en avsevärt sänkning av ljudnivån. Får vi se om hållbarheten är ok, annars en no brainer att sätta detta däck på en Taycan eller GT iaf.
Re: EV-däck
Normalt är väl t.ex. rullmotstånd, ljud, hållbarhet, grepp egenskaper som fungerar som kommunicerande kärl? Man behöver balansera bort något. Skulle i Hankooks fall vara livslängden.macky skrev: ↑21 maj 2025 15:27Har roat mig med att titta på lite siffror gällande mina nya däck. Bakgrund: Har en e-tron GT med 21 tummare, 285mm fram och 305 mm bak. Rejäla saker som skapar buller och inte är så effektiva. De som satt på bilen från början var Goodyear FI eagle, dvs sportdäck utan ngn ev-anpassning. Har stört mig på främst buller med dem och övervägde ett tag att byta till 20 tumsfälg även på sommaren. I augusti förra året körde jag punktering utan möjlighet att laga däcket så det blev byte av alla däcken som ändå började bli slitna. Hade spanat in Hankook Ion EVO som är ett elbilsdäck vilket enligt Hankook ska ge lägre ljudnivå (ljuddämpande skum) samt ha lågt rullmotstånd. De tester jag såg verkade bekräfta att så var fallet. Fick på såna i månadskiftet aug/sep förra året och konstaterade direkt att ljudnivån var så mycket lägre. Var förstås nyfiken på förbrukningen och började hålla lite koll på min standardsträcka. Den är till landet, totalt 15 mil varav 7 är motorväg 110km/h, 3 är motorväg 100km/h, resterande 5 mil är blandad typ av väg, bla genom Sthlm men hastigheten på den delen är ca 70 i snitt. Inga höjdskillnader att tala om.
I detta fall skulle jag alla gånger offra en hel del livslängd för vad det ger tillbaka i komfort/ljudnivå. Det är inget sportdäck men är inte ngt jag skulle prioritera för en daily driver ändå. Dimensionen är sportig däremot
.

- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag bytte också från just Goodyear F1 Eagle till Hankook Ion Evo för ett par år sedan. Jag mätte förbrukning och ljudnivå före och efter bytet och fick 9 Wh/km lägre förbrukning med Hankook och 3 dB lägre buller med Hankook.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Verkar som att det levererar. De var väl ganska tidiga med så tydligt fokus på ev-däck. Men nu verkar fler tillverkare dyka upp. Kanske finns andra bra alternativ?
Hur upplever du slitaget/livslängd som kört ett par år redan?
Jag är på min första säsong med Hankook Ion Evo. Funkar fint på Q8. Tysta. Hade varit intressant att testa dem på min tidigare P2:a som inte filtrerade bort lika mycket.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Goodyear F1 Eagle har energiklass C (rullmotstånd) i de dimensionerna.macky skrev: ↑21 maj 2025 15:27Har roat mig med att titta på lite siffror gällande mina nya däck. Bakgrund: Har en e-tron GT med 21 tummare, 285mm fram och 305 mm bak. Rejäla saker som skapar buller och inte är så effektiva. De som satt på bilen från början var Goodyear FI eagle, dvs sportdäck utan ngn ev-anpassning.
Hankook Ion Evo har energiklass A.
Rullmotståndet i C är (mitt i spannet) 8.4N/kN bilvikt.
Rullmotståndet i A är max 6.5N/kN.
För en 2350kg eTron GT blir det ~ 194N med C-däcket och maximalt 150N.
Skillnaden är 44N vilket blir 44 x 1000 /3600 =12,2Wh/km skillnad mellan däcken.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Intressant och i linje med vad som uppmätts. I tabellen du la upp, vad innebär C1, C2 och C3?AAKEE skrev: ↑21 maj 2025 17:48Goodyear F1 Eagle har energiklass C (rullmotstånd) i de dimensionerna.macky skrev: ↑21 maj 2025 15:27Har roat mig med att titta på lite siffror gällande mina nya däck. Bakgrund: Har en e-tron GT med 21 tummare, 285mm fram och 305 mm bak. Rejäla saker som skapar buller och inte är så effektiva. De som satt på bilen från början var Goodyear FI eagle, dvs sportdäck utan ngn ev-anpassning.
Skillnaden är 44N vilket blir 44 x 1000 /3600 =12,2Wh/km skillnad mellan däcken.
IMG_1035.jpeg
Jag är lite förvånad att dom var tystare.
Eagle F1 är bland mina favoritdäck och jag har haft ett antal uppsättningar sådana på flera bilar, då i mindre dimensioner (17" och 225 resp 235 breda) och det är även bland de tystaste däcken jag haft.
Tysta och riktigt bra grepp, men slits snabbt skulle jag säga.
Eagle F1 är bland mina favoritdäck och jag har haft ett antal uppsättningar sådana på flera bilar, då i mindre dimensioner (17" och 225 resp 235 breda) och det är även bland de tystaste däcken jag haft.
Det glömde jag, C1 är personbilar.macky skrev: ↑21 maj 2025 18:00Intressant och i linje med vad som uppmätts. I tabellen du la upp, vad innebär C1, C2 och C3?AAKEE skrev: ↑21 maj 2025 17:48Goodyear F1 Eagle har energiklass C (rullmotstånd) i de dimensionerna.macky skrev: ↑21 maj 2025 15:27Har roat mig med att titta på lite siffror gällande mina nya däck. Bakgrund: Har en e-tron GT med 21 tummare, 285mm fram och 305 mm bak. Rejäla saker som skapar buller och inte är så effektiva. De som satt på bilen från början var Goodyear FI eagle, dvs sportdäck utan ngn ev-anpassning.
IMG_1035.jpeg
C2 ungefär lätt lastbil och C3 lastbilsdäck.
Tabell C1 gäller.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Kanske finns F1 med ljuddämpande skum också som dessa Hankook. Vad jag minns hade jag F1 på min gamla e-tron 55 och där var det tyst. Men den bilen släpper ju inte in så mycket ljud från hjulhusen. GTn har desto mer av det. Så en sänkning från däcken märks mycket.repulsiv skrev: ↑21 maj 2025 18:20Jag är lite förvånad att dom var tystare.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Ungefär som andra däck jag kört med. Men jag har en körstil som sliter däck snabbt, så jag kanske inte är så representativ.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Aha. Kör ju som en gubbe med min gubb-bil 95% av tiden. Ngt med elbilar som gör det behagligt att lunka på trots att all effekt finns där.Niklas Z skrev: ↑21 maj 2025 18:42Ungefär som andra däck jag kört med. Men jag har en körstil som sliter däck snabbt, så jag kanske inte är så representativ.
Eagle F1 på min P2 var inte direkt tysta, men det beror nog mer på bilen. Väldigt trevliga däck i övrigt. Betydligt mindre "betongkänsla" än i Conti SC6 som satt fabriksmonterat. F1 kändes lite rundare i kanterna och snällare men fortfarande ett stabilt och välpresterande sportdäck som tålde tuff körning. F1:orna upplevde jag inte bullrigare än SC6 med skum. Ungefär samma. Det hade varit intressant att testa EVO på en P2. Att det är tyst i en Q8 är ju liksom ingen överraskning...macky skrev: ↑21 maj 2025 18:38Kanske finns F1 med ljuddämpande skum också som dessa Hankook. Vad jag minns hade jag F1 på min gamla e-tron 55 och där var det tyst. Men den bilen släpper ju inte in så mycket ljud från hjulhusen. GTn har desto mer av det. Så en sänkning från däcken märks mycket.repulsiv skrev: ↑21 maj 2025 18:20Jag är lite förvånad att dom var tystare.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Nyligen bytt till Hankook iON 265 och 305 21" på min S Plaid. De är markant tystare än de Michelin 4S som satt på orginal.
Kört för lite för att utvärdera påverkan på förbrukning än så länge.
Kört för lite för att utvärdera påverkan på förbrukning än så länge.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Ingen som har någon åsikt om Michelin E-Primacy?
Dags för mig att byta snart...
Dags för mig att byta snart...
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Det finns rätt många iON. Vilka, och energiklass?
PS4S är detaljerat beskrivna i WLTP-certifieringen, i snitt 8.37kg/ton så skillnaden blir ~ 1.8Kg/ton till däck dom precis klarar A-klass, det ger 1.8x 2.3 x9.81 x1000/3600=11,2 Wh/km.
Extra-bredden bak kostar nog någon Wh/km.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
EV-däck
Det är Ventus iON S

Runt 10Wh/km då (klassningen är ju i ett spann så vi har inte exakt värde, tog B mitt i för framdäcken och lite under gränsen för A).
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Inte illa i så fall. Blir ju ca 5-6 % bättre och som sagt klart bättre komfort/ljudnivå.
Enligt detta test presterar de ju riktigt bra i de flesta kategorier.
https://www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/ ... e-Test.htm
Ja, iON rullar inte riktigt lika lätt som e-Primacy (i de flesta tester iallafall) men helheten med bromsfäste och ljudnivå etc är riktigt bra på iON. Ett bra val.jpetters skrev: ↑24 maj 2025 17:44Inte illa i så fall. Blir ju ca 5-6 % bättre och som sagt klart bättre komfort/ljudnivå.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Bra fråga som jag med har.
Teknikens värld har testat bl.a. det däcket och i deras test så är det däcket det som rullar lättast (med marginal) och det som är tystast och bekvämast, tyvärr är ju exv. Hankook iOn med i det testet och ePrimacy inte med i Tyrereviews test. ePrimacy faller egentligen bara igenom på en enda punkt och det är vattenplaning därför vinner Pirelli Scorpion totalt. https://teknikensvarld.expressen.se/tes ... -2025-suv/ (Vet inte hur mycket som går att läsa utan premium.)
Har lagt 4 st i varukorgen och är väl på vippen att trycka på beställknappen och jag tror jag kommer göra det när det hamnar på nästa månads korträkning, jag kan recensera dem efter det i så fall, men det blir ju en kass recension eftersom jag kommer jämföra dem med mina nästan helt slut originalmonterade däck, jag kan redan på förhand säga att de är tystare, bekvämare och har bättre riktningsstabilitet. Hur de står sig mot iOn kommer jag aldrig få veta eftersom jag inte kommer köpa dubbla uppsättningar.
Uppenbarligen har jag en åsikt ser jag när jag läser igenom det jag skrivit, den verkar vara positiv.
-
Har för mig att AAKEE har en uppsättning E-Primacy till sin S Plääd… Här är en tråd:Claes_B skrev: ↑29 maj 2025 09:28Bra fråga som jag med har.
Teknikens värld har testat bl.a. det däcket och i deras test så är det däcket det som rullar lättast (med marginal) och det som är tystast och bekvämast, tyvärr är ju exv. Hankook iOn med i det testet och ePrimacy inte med i Tyrereviews test. ePrimacy faller egentligen bara igenom på en enda punkt och det är vattenplaning därför vinner Pirelli Scorpion totalt. https://teknikensvarld.expressen.se/tes ... -2025-suv/ (Vet inte hur mycket som går att läsa utan premium.)
Har lagt 4 st i varukorgen och är väl på vippen att trycka på beställknappen och jag tror jag kommer göra det när det hamnar på nästa månads korträkning, jag kan recensera dem efter det i så fall, men det blir ju en kass recension eftersom jag kommer jämföra dem med mina nästan helt slut originalmonterade däck, jag kan redan på förhand säga att de är tystare, bekvämare och har bättre riktningsstabilitet. Hur de står sig mot iOn kommer jag aldrig få veta eftersom jag inte kommer köpa dubbla uppsättningar.
Uppenbarligen har jag en åsikt ser jag när jag läser igenom det jag skrivit, den verkar vara positiv.
viewtopic.php?t=35381
Annars kan du ju alltid mata in t.ex:
site:teslaclubsweden.se "Michelin E-Primacy"
…i Gåggle medan vi väntar på mer feedback.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Ja, jag kör med en uppsättning e-Primacy som är bara till för att rulla extremt lätt.SwedishAdvocate skrev: ↑29 maj 2025 10:13Har för mig att AAKEE har en uppsättning E-Primacy till sin S Plääd…
Jag kör med 20” som är markant smalare än original 21” 245 istället för 265/295).
Med 21” brukade en längre resa dra 200Wh/km och med lättrullarna drar bilen 150-155 Wh/km istället. En del av skillnaden beror på smalare hjul med mindre luftmotstånd och en mindre del på aerodynamiska inserts i fälgarna men största delen är det låga rullmotståndet.
Original PS4S har i snitt 8.37 kg/ton rullmotstånd medan mina e-primacy ligger runt 5.5 kg/ton på de data jag fått fram.
Skillnaden ~ 2.9 kg/ton ger:
2.9 x 2.3 x 9.81 x 1000/3600=18 Wh/km skillnad dvs ~ 10% i förbrukning.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Slitaget kan ju vara mycket högre på speciella EV däck. Hade Continental EV däck på vår gamla Leaf, de varade bara ungefär hälften mot Michelin energy saver original. Även om de rullar lättare så äts det upp av däckskostnaden. Återgick till Michelin Energy Saver!