Sida 2 av 3

Re: EV-däck

Postat: 29 maj 2025 12:00
av spacecoin
Tacksam för tips på tysta 20" Model X (staggered).

Re: EV-däck

Postat: 29 maj 2025 15:27
av SwedishAdvocate
Teslared skrev: 29 maj 2025 11:52
Slitaget kan ju vara mycket högre på speciella EV däck. Hade Continental EV däck på vår gamla Leaf, de varade bara ungefär hälften mot Michelin energy saver original. Även om de rullar lättare så äts det upp av däckskostnaden. Återgick till Michelin Energy Saver!
Vet inte riktigt vilka däck du syftar på här, men som jag förstått det (dock utan att dubbelkolla) är Michelin E-Primacy samma sorts däck som Michelin Energy Saver, dvs. däck optimerade för lågt rullmotstånd. Rätt säker på att de även för övrigt precis som väl rätt många däck från Michelin (t.ex. Energy Saver) saluförs under parollen att de har lång livslängd/varar länge.

Vidare kan ju även nämnas att Continental är företaget som köpte upp svenska Gislaved för att sedan lägga ner fabriken. Så när det gäller däck från det företaget finns det ju som svensk medborgare även den parametern att begrunda…
…] År 1992 köptes Gislaved av Continental AG.[11] Ett samarbete med Continental hade funnits sedan 1978, då den tyska koncernen köpt Uniroyals (tidigare US Rubber) europeiska verksamhet. År 2002 lades tillverkningen ner.[2] Det sista däcket återfinns på Gislaveds industrimuseum.[13] Kvar blev dubbning av däck som lades ned 2003. Produktionen flyttades till Portugal och tyska Korbach. Idag inryms Welands industricentrum i däckfabrikens gamla lokaler.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gislaveds_gummifabrik

Re: EV-däck

Postat: 29 maj 2025 15:29
av jpetters
spacecoin skrev:
Tacksam för tips på tysta 20" Model X (staggered).
Det verkar lite svårt att få till en bra kombination på Model X 20". Jag har inte hittat någon jag gillar.
De däck jag hittat i 255 eller 265 (fram) finns inte i 275 för bak.
Flera alternativ finns bara med för låg hastighetsklassning.
Tesla std. Pilot Sport EV 265/275 20" är varken lika tysta eller snåla som de Hankook iON S jag bytt till på S:en.
Ett alternativ är att gå på 255+265 Hankook iON Evo, dvs 1cm smalare bak. Frågan är väl om viktklassning 108, som 265 har, räcker i bak. 275 är 110.

Re: EV-däck

Postat: 29 maj 2025 16:13
av spacecoin
jpetters skrev: 29 maj 2025 15:29
spacecoin skrev:
Tacksam för tips på tysta 20" Model X (staggered).
Det verkar lite svårt att få till en bra kombination på Model X 20". Jag har inte hittat någon jag gillar.
De däck jag hittat i 255 eller 265 (fram) finns inte i 275 för bak.
Flera alternativ finns bara med för låg hastighetsklassning.
Tesla std. Pilot Sport EV 265/275 20" är varken lika tysta eller snåla som de Hankook iON S jag bytt till på S:en.
Ett alternativ är att gå på 255+265 Hankook iON Evo, dvs 1cm smalare bak. Frågan är väl om viktklassning 108, som 265 har, räcker i bak. 275 är 110.
Tack, ja jag har inte heller hittat någon vinnande kombo.

Re: EV-däck

Postat: 29 maj 2025 16:25
av jonasl
EV-däck har ju ofta mindre mönsterdjup redan från start också eftersom det ger lägre rullmotstånd. Samma allt övrigt men 2 mm mindre mönsterdjup ger förstås ett däck som behöver bytas tidigare.

Re: EV-däck

Postat: 29 maj 2025 16:28
av Lurkern
jonasl skrev: 29 maj 2025 16:25
EV-däck har ju ofta mindre mönsterdjup redan från start också eftersom det ger lägre rullmotstånd. Samma allt övrigt men 2 mm mindre mönsterdjup ger förstås ett däck som behöver bytas tidigare.
Om inte gummit är som betong.

Re: EV-däck

Postat: 29 maj 2025 16:37
av jpetters
Hankook iON S/Evo och Pilot Sport EV har Treadwear 320 och ca 7mm mönsterdjup nya.
Treadwear är något bättre än Pilot Sport 4S, med 300, och mönsterdjupet är mindre än 0,5 mm skillnad nya.
Alltså minimal skillnad mellan dessa modeller.

Re: EV-däck

Postat: 29 maj 2025 17:07
av AAKEE
jonasl skrev: 29 maj 2025 16:25
EV-däck har ju ofta mindre mönsterdjup redan från start också eftersom det ger lägre rullmotstånd. Samma allt övrigt men 2 mm mindre mönsterdjup ger förstås ett däck som behöver bytas tidigare.
Nja.

ADAC och ett till seriöst ställe testade slitaget.

I ADAC’s test vill jag minnas att man dpådde överlägset bäst hållbarhet på e-Primacy, 8500 mil eller ngt.

Re: EV-däck

Postat: 29 maj 2025 18:59
av AAKEE
e-Primacy finns både med och ytan ljuddämpande skum.
Som sann SECC-tävlande köper man ju utan skum bara för att de är mite lättare.

Föreslår att man väljer med skum (nya S har Active Noice Reduction som tystar det mesta av det ljudet).

Re: EV-däck

Postat: 29 maj 2025 19:49
av Niklas Z
Jag valde också e-primacy utan skum, i hopp om att spara någon promilles förbrukning under SECC. Det jag kan klaga på hos däcken är de har en benägenhet att skicka upp vibrationer från kontakten med vägbanan in i bilen. Annars är de tysta, men jag gissar att med skummet skulle det problemet jag beskrev minska eller försvinna. Jag kan dock inte säga att det bullrar mycket, men kanske att det hade varit värre i min förra pre-highland Model 3, jämfört med den nuvarande M3LR AWD Highland.

Re: EV-däck

Postat: 29 maj 2025 20:38
av AAKEE
Niklas Z skrev: 29 maj 2025 19:49
Jag valde också e-primacy utan skum, i hopp om att spara någon promilles förbrukning under SECC. Det jag kan klaga på hos däcken är de har en benägenhet att skicka upp vibrationer från kontakten med vägbanan in i bilen. Annars är de tysta, men jag gissar att med skummet skulle det problemet jag beskrev minska eller försvinna. Jag kan dock inte säga att det bullrar mycket, men kanske att det hade varit värre i min förra pre-highland Model 3, jämfört med den nuvarande M3LR AWD Highland.
Jag hör ett rätt ihåligt ”Ooooooooo” med ANR avstängt, det kan komma några 5-10s när det byter typ av avsfalt, i övrigt är det bortsorterat.

För vanliga teslaclubbare rekommenderas skum, för vi som kan sälja levern för 0.3Wh/km vill man vara utan 😂

Re: EV-däck

Postat: 29 maj 2025 20:52
av AAKEE
enoch85 skrev: 24 maj 2025 16:58
Ingen som har någon åsikt om Michelin E-Primacy?

Dags för mig att byta snart...
Körde upp till jobbet i förrgår.

240km, det är 310 m uppför så 8Wh/km extra ren energiåtgång för höjden + föröust i verkningsgrad.
Hade farthållaren på 103 km/för att matcha exakt tillåten fart på SECC.
Mest 12-13C under resan.

Bilen sa 156Wh/km sedan sista laddning.
IMG_5741.jpeg

Här är samma resa mitt i sommaren med original 21” 265/295 breda PS4S:
(Notera samma högsta fart, lägre snittfart.)

IMG_5742.jpeg

Re: EV-däck

Postat: 29 maj 2025 21:00
av Niklas Z
AAKEE skrev: 29 maj 2025 20:38
För vanliga teslaclubbare rekommenderas skum, för vi som kan sälja levern för 0.3Wh/km vill man vara utan 😂
Ja, absolut. finns ingen anledning att välja bort skummet för normala (läs: vettiga) bilister. Jag räknar med att köpa en uppsättning Ion Evo att ha till vardags och så spar jag mina e-primacy till SECC. Fast jag borde nog hitta någon som kan svarva bort ett par millimeter mönster på däcken som ska användas under SECC.

Re: EV-däck

Postat: 29 maj 2025 21:45
av Teslared
jonasl skrev: 29 maj 2025 16:25
EV-däck har ju ofta mindre mönsterdjup redan från start också eftersom det ger lägre rullmotstånd. Samma allt övrigt men 2 mm mindre mönsterdjup ger förstås ett däck som behöver bytas tidigare.
Stämmer jag blev lite förvånad då jag mätte mönstret på Conti EV däcket som byttes på vår Leaf , det var om jag kommer ihåg rätt 6mm.
Vi bilägare hade något däckstest för något år sedan där man hade svarvat av någon mm på ett däck för att visa vad profildjupet gör.

Re: EV-däck

Postat: 29 maj 2025 22:37
av AAKEE
Jag har ~ 1000-1500 mil på e-Primacy och det går i princip inte mäta någon skillnad i mönstret.

Re: EV-däck

Postat: 29 maj 2025 22:45
av fth
Niklas Z skrev: 29 maj 2025 21:00
AAKEE skrev: 29 maj 2025 20:38
För vanliga teslaclubbare rekommenderas skum, för vi som kan sälja levern för 0.3Wh/km vill man vara utan 😂
Ja, absolut. finns ingen anledning att välja bort skummet för normala (läs: vettiga) bilister. Jag räknar med att köpa en uppsättning Ion Evo att ha till vardags och så spar jag mina e-primacy till SECC. Fast jag borde nog hitta någon som kan svarva bort ett par millimeter mönster på däcken som ska användas under SECC.
Respekt! :D :D

/fth

Re: EV-däck

Postat: 29 maj 2025 22:48
av AAKEE
E-Primacy har ~ 6.5mm och vanliga däck 7-8 (7.5 är vanligt)
Inte enorm skillnad om de nästan inte går nöta ut

Re: EV-däck

Postat: 30 maj 2025 09:21
av wheels
AAKEE skrev: 29 maj 2025 22:37
Jag har ~ 1000-1500 mil på e-Primacy och det går i princip inte mäta någon skillnad i mönstret.
Mina e-Primacy har 4,25 mm kvar efter 2000 mil+
Men allt detta beror också på högerfoten, och hur bra eller dålig asfalt man brukar köra på etc
En Kia EV6

Re: EV-däck

Postat: 30 maj 2025 10:36
av enoch85
Claes_B skrev: 29 maj 2025 09:28
enoch85 skrev: 24 maj 2025 16:58
Ingen som har någon åsikt om Michelin E-Primacy?

Dags för mig att byta snart...
Bra fråga som jag med har.

Teknikens värld har testat bl.a. det däcket och i deras test så är det däcket det som rullar lättast (med marginal) och det som är tystast och bekvämast, tyvärr är ju exv. Hankook iOn med i det testet och ePrimacy inte med i Tyrereviews test. ePrimacy faller egentligen bara igenom på en enda punkt och det är vattenplaning därför vinner Pirelli Scorpion totalt. https://teknikensvarld.expressen.se/tes ... -2025-suv/ (Vet inte hur mycket som går att läsa utan premium.)

Har lagt 4 st i varukorgen och är väl på vippen att trycka på beställknappen och jag tror jag kommer göra det när det hamnar på nästa månads korträkning, jag kan recensera dem efter det i så fall, men det blir ju en kass recension eftersom jag kommer jämföra dem med mina nästan helt slut originalmonterade däck, jag kan redan på förhand säga att de är tystare, bekvämare och har bättre riktningsstabilitet. Hur de står sig mot iOn kommer jag aldrig få veta eftersom jag inte kommer köpa dubbla uppsättningar.

Uppenbarligen har jag en åsikt ser jag när jag läser igenom det jag skrivit, den verkar vara positiv.
Jag köpte två stycken till frugans bil. Blir montering på bakaxeln.

Jag är mest intresserad p.g.a. minskat buller. Sen att det rullar lätt är ett stort plus såklart!

Re: EV-däck

Postat: 30 maj 2025 16:12
av Claes_B
AAKEE skrev: 29 maj 2025 18:59
e-Primacy finns både med och ytan ljuddämpande skum.
Som sann SECC-tävlande köper man ju utan skum bara för att de är mite lättare.

Föreslår att man väljer med skum (nya S har Active Noice Reduction som tystar det mesta av det ljudet).
Prisskillnaden mellan ePrimacy och ePrimacy Acoustic är nästan 750:-/däck på Däckonline, blir bilen så mycket tystare i kupén att det är värt det?
Bilen kommer ju oavsett bli tystare.
Tack för recensionen av ePrimacy, jag var nästintill säker på att jag skulle köpa dem redan innan men nu är jag helt säker. :)

Re: EV-däck

Postat: 30 maj 2025 19:58
av AAKEE
Claes_B skrev: 30 maj 2025 16:12
AAKEE skrev: 29 maj 2025 18:59
e-Primacy finns både med och ytan ljuddämpande skum.
Som sann SECC-tävlande köper man ju utan skum bara för att de är mite lättare.

Föreslår att man väljer med skum (nya S har Active Noice Reduction som tystar det mesta av det ljudet).
Prisskillnaden mellan ePrimacy och ePrimacy Acoustic är nästan 750:-/däck på Däckonline, blir bilen så mycket tystare i kupén att det är värt det?
Bilen kommer ju oavsett bli tystare.
Tack för recensionen av ePrimacy, jag var nästintill säker på att jag skulle köpa dem redan innan men nu är jag helt säker. :)
Ja, jag hade köpt med acoustic, definitivt om
jag hade en bil utan ANR.

Det gäller förövrigt alla däck tänker jag, hur man värderar 750:-/ däck varierar nog.
Tänk på att de däcken sannolikt håller länge så man får dras med dem ett tag.

Re: EV-däck

Postat: 31 maj 2025 01:22
av repulsiv
Nån som har koll på dessa ?

https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Gi ... c/R-409428

Misstänkt billiga, och ett känt märke, även om jag vet att gislaved inte tillverkar däck i sverige sen många år.

Ska föreställa EV-däck också, vad det nu ska vara för skillnad..

Re: EV-däck

Postat: 31 maj 2025 01:38
av AAKEE
repulsiv skrev: 31 maj 2025 01:22
Nån som har koll på dessa ?

https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Gi ... c/R-409428

Misstänkt billiga, och ett känt märke, även om jag vet att gislaved inte tillverkar däck i sverige sen många år.

Ska föreställa EV-däck också, vad det nu ska vara för skillnad..

På rullmotståndsfrågan svarar vi ”C”, vilket är mitt i skalan bland alla däck dvs mediokert.

För att kunna kall ett däck ”EV” är nog allt över B i rullmotstånd ganska ”B”.



Mellan ett genomsnittligt däck med C och ett A-däck skiljer det ~ 11 Wh/km.

Det spelar normalt medioker roll för elkostnaden men för räckvidden kan 11Wh/km vara 7%.

Re: EV-däck

Postat: 31 maj 2025 07:42
av maxhallden
Förra sommaren körde jag med Michelin E-primacy på en 8 tum bred fälg. Originaldäck till min Model 3, 235/45 -18. Men smalare eftermarknadsfälg, original är 8,5 bred. Över 1000 mil förbrukade bilen i snitt 140 Wh/km.

Jag tyckte dock att det var ett väldigt tråkigt däck att köra med. Väldigt komfortabelt, tyst och förlåtande men jag föredrar lite mer kontakt med vägen.

Nu kör jag med ett C-klassat (rullmotstånd) sportdäck på en 19x8,5 tums eftermarknadsfälg. Kumho Ecsta Sport PS72 235/40-19. Över 300 mil så har bilen förbrukat i snitt 160 Wh/km.

Bilen är mycket roligare att köra vilket jag föredrar men 14% i förbrukning är en väsentlig skillnad om man jagar watt. Det är inget som påverkar mig i dagliga livet då jag aldrig kör så nära marginalen eller deltar i någon räckviddstävling.

Kumhos nya PS72 är faktiskt bra prestandamässigt, men det är ingen Michelinkomfort. Nästa gång blir det Michelin PS5.

Re: EV-däck

Postat: 31 maj 2025 11:45
av Tellus
Jag tänkte köpa Michelin crossclimate 3 till Y, oklart om sport eller vanliga versionen



Utgående versionen