Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av SkipperO »

Om man inte har bra möjligheter att ladda hemma, alternativt på jobbet, så förstår jag de som inte vill ha elbil, då det blir krångligt och kostnadsfördelen med el minskar/försvinner. Boendet i Sverige ser ungefär ut så här: 45% Villa, 45% lägenhet, 10% Rad/Parhus. Så i storleksordningen hälften kan ladda enkelt och billigt hemma med egen laddbox. Den andra hälften har det mer eller mindre långt/krångligt att ladda.

På semestern får jag lägga en hel del tid på att planera laddningen, jag tycker det är ok, men skulle inte vilja hålla på så i vardagen.

Jag anser att att i princip alla skulle kunna klara sig med med elbil i Sverige idag, men att det för många är en betydligt sämre lösning på bilfrågan - än så länge.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Vi brukar hyra boende på semestern, typ B&B eller Attefallare.
Det brukar inte finnas laddmöjlighet vid boendet och därför måste man hela tiden leta laddstolpar. En sommar laddade jag 8 gånger på en vecka, varav 3 gånger samma dag.
Dessutom vill man starta fulladdat innan man åker hemifrån och ladda när man kommer hem. Utan laddmöjlighet hemma.
Jag förstår att många tycker att det är (för) jobbigt.

Att det sedan behövs 10 appar för att kunna ladda är ju helt galet. Jag har kört elbil 4,5 år men likförbannat var jag tvungen att ladda ned ytterligare en app i lördags. Sedan stannade laddningen efter 25 minuter. :roll:

Snabbladdning fungerar bra, men innebär ett extra stopp eftersom man inte vill äta där man laddar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
zsh
Teslaägare

Inlägg av zsh »

Jag är en av de.
Kört en Rav4 PHEV innan Teslan och den typen passade mig perfekt ur "piece of mind" aspekten.
Tog ut tesla som förmånsbil endast pga låga kostnaden och att stilla min nyfikenhet kring ren elbil.
Och ja i ärlighetens namn i 70% av fallen så uppfyller den mina krav, men det resterande är för mig ren irritation och extra stress.
Har 13 mån kvar, så vi får se vad det blir då, men lutat åt hybrid av ngt slag.
Är så trött på räckviddsplanering och allt som hör till.....jaha är det kallt....satan det blåser åt fel håll, regnar och allt som kan påverka, fan glömt ladda, bilen hinner inte konditionera innan snabbladdaren, men jag är tvungen att ladda..sitta o fisa i 30-40kwh på en 300kwh laddare.
Nu ska man på semester snart genom europa och passerar länder utan någon tesla nätverk alls (varken ladd eller bilens kommunikation), blir kul. Tappa 5h enkel bara på laddstop och det om det är utan några köer eller trasiga laddstolpar.
Känner en helt annan lugn och frihet med bränsledriven bil. Kvittar om jag glömt o tanka, har en kvarts tank whatever, behöver jag hastigt köra ngnstans, närmsta pumpen 3-4 minuter, done. Att laddning hemma blir ytterligare ett nytt elända att "planera" är ytterligare parameter.....speciellt med införandet av effektavgifter och "kvartspris"....ladda med belgränsad effekt, inte "kunna" brassa på med full effekt, priset som ändras 100 ggr om dagen.....nää för mkt hassle.
Lägger helt enkelt en onödig extra layer av onödigt "jobb".

Nåväl, som sagt några månader dit.....vi får se....priser på nya fordon är generellt åt helvete när man anser saker som kostar 600k "prisvärt".
Vet att det är uttjatat, men för mig 500km i verklig räckvidd, inte 100-0 utan 10-85% i ur o skur och där man faktiskt kan hålla åtminstone skyltad hastighet på motorväg etc och ändå uppnå detsamma....ja det hade filat bort en del av det störiga. WLTP är ett jävla skämt (och ja även ICE lider av det, men konsekvenserna är försumbara).
MY RWD 2023 - Perpetual Beta Edition
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

mikebike skrev: 06 jun 2025 09:05
Vi brukar hyra boende på semestern, typ B&B eller Attefallare.
Det brukar inte finnas laddmöjlighet vid boendet och därför måste man hela tiden leta laddstolpar. En sommar laddade jag 8 gånger på en vecka, varav 3 gånger samma dag.
Dessutom vill man starta fulladdat innan man åker hemifrån och ladda när man kommer hem. Utan laddmöjlighet hemma.
Jag förstår att många tycker att det är (för) jobbigt.

Att det sedan behövs 10 appar för att kunna ladda är ju helt galet. Jag har kört elbil 4,5 år men likförbannat var jag tvungen att ladda ned ytterligare en app i lördags. Sedan stannade laddningen efter 25 minuter. :roll:

Snabbladdning fungerar bra, men innebär ett extra stopp eftersom man inte vill äta där man laddar.
Japp detta är mycket störande. Destinationsladdning måste bli bättre vid hotell och semesterboenden. Har flera gånger varit med om att antalet elbilar på en hotellparkering vida överstiger antalet laddstolpar. Att inte kunna ladda bilen medan man sover gör elbilslivet onödigt krångligt. Snabbladdning är mest ett problem på skollov och storhelger.
Love_O

Inlägg av Love_O »

tesla newbie skrev: 05 jun 2025 22:42
Love_O skrev: 05 jun 2025 22:22
Är väll absolut inge fel på fossil och nu är ju även bränslet billigt. Alldeles för många elbilsägare pratar om kraft och att fossil är slöa. Absolut kan en vanlig fossil kännas slö men vem bryr sig i en bil som inte är en sportbil ? Jag ser dagligen elbilsförare som tror det kan hantera kraften men så fort det ska svänga lite så ska det bromsas och hållas på i onödan. Så jag anser elbilar ska ta ner effekten för majoriteten kan inte hantera det på rätt sätt, kan helt enkelt inte köra bil.

Sen som sportbil tar jag fossil alla dagar i veckan. Därför har jag just elbil som vardagsbil och en fossil sportbil när jag vill köra rejält aktivt eller på bana.
För mig är det inte bara accelerationen utan också smidigheten i drivlinan. Elbil är överlägsen när det gäller krypkörning. Man kan utan problem köra mjukt i 1 km/h. Gillar också möjligheten att kunna växla mellan D och R utan att stanna. Sedan är responsen i högre fart helt överlägsen. Ska man köra om på 2+1 väg så kommer kraften direkt utan minsta fördröjning. Men en ICE så ska automatlådan först växla ned sedan ska turbotrycket byggas upp innan bilen kan börja accelerera.
Hur ska du ha det, acceleration eller ej ?
Inga problem att krypköra i 1 km/h om du nu vill det i en modern fossil heller och har man problem som förare, ja skaffa en hybrid så är just det löjliga problemet löst. Sen är det totalt onödigt med full kraft direkt på en 2+1 men går absolut att få i en fossil om man kan köra bil. Det är just detta som är så vanligt hos elbilsförare som innan elbilen inte alls brydde sig om hästkrafter och nu helt plötsligt prata 0-100 tider.
Lär er köra bil istället. Och sen att upplevelsen i acceleration är annorlunda i en elbil kontra fossil så behöver den inte vara snabbare för det.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Är väll absolut inge fel på fossil och nu är ju även bränslet billigt. Alldeles för många elbilsägare pratar om kraft och att fossil är slöa. Absolut kan en vanlig fossil kännas slö men vem bryr sig i en bil som inte är en sportbil ? Jag ser dagligen elbilsförare som tror det kan hantera kraften men så fort det ska svänga lite så ska det bromsas och hållas på i onödan. Så jag anser elbilar ska ta ner effekten för majoriteten kan inte hantera det på rätt sätt, kan helt enkelt inte köra bil.

Sen som sportbil tar jag fossil alla dagar i veckan. Därför har jag just elbil som vardagsbil och en fossil sportbil när jag vill köra rejält aktivt eller på bana.
För mig är det inte bara accelerationen utan också smidigheten i drivlinan. Elbil är överlägsen när det gäller krypkörning. Man kan utan problem köra mjukt i 1 km/h. Gillar också möjligheten att kunna växla mellan D och R utan att stanna. Sedan är responsen i högre fart helt överlägsen. Ska man köra om på 2+1 väg så kommer kraften direkt utan minsta fördröjning. Men en ICE så ska automatlådan först växla ned sedan ska turbotrycket byggas upp innan bilen kan börja accelerera.
Japp, växellåda och dieselknarr känns så hopplöst primitivt. Förutom då faktumet att det känns som precis inget händer när man trycker på gaspedalen...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Elbilen har naturligtvis mycket mjukare och mer direkt leverans av kraft men kommentarerna om gamla automatväxellådor och turbotryck tyder på att några åtminstone skulle behöva provköra en hybrid.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Jag är av helt av samma uppfattning som Legato. Efter 10 år med elbil så känns det helt främmande att välja en ICE bil. Känns bara helt fel med en ICE-bil, på alla sätt. Inte minst hur miserabelt de är att köra. Provade en ny AUDI RS7 som alternativ till min Model S, blev inte imponerad alls faktiskt.
Sen skulle jag sakna enkel för-kyla/värme, dog-mode, Sentry, etc.

Men för många verkar det otroligt svårt att tänka om, och det faktum att de kör långt en gång om året och det skulle ta "tre dagar" att köra genom Tyskland gör det otänkbart. Hörde det argumentet för någon vecka sedan.... När vi sen kom fram till att det var ca 2h skillnad på 100mil, så var det för mycket ändå. Personen i fråga skulle kunna ladda hemma, men åka till macken varje vecka var helt ok...
manneson

Inlägg av manneson »

Jag skulle vilja fråga "hur är det ens lagligt att välja en fossil 2025?".
Vi vet att de flesta skulle klara sig fint med elbil. Det skulle spara miljontals människoliv, tusentals miljarder för vården och minska allmänt lidande av hjärt och kärlsjukdomar, astma etc.
Det vore också en enorm förbättring för miljön förstås.

Men ändå är det fortsatt helt fritt för alla att köpa en avgasbil och spy ut hur mkt avgaser man vill, nästan var man vill.
Jämför det med rökning som de flesta inser är skadligt och det är väldigt hårt reglerat i västvärlden idag. Vi har idag helt rökfria bostadsområden, du får inte ens gå ut på gården och röka.
Men du kan stå där med en avgasbil igång i timtal i sträck om du så vill... helt vanvettigt IMO.

Det borde införas"recept" på avgasbil. Har du inget välmotiverat behov så får du inte skaffa en.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

manneson skrev: 06 jun 2025 11:32
Vi vet att de flesta skulle klara sig fint med elbil. Det skulle spara miljontals människoliv, tusentals miljarder för vården och minska allmänt lidande av hjärt och kärlsjukdomar, astma etc.

Men ändå är det fortsatt helt fritt för alla att köpa en avgasbil och spy ut hur mkt avgaser man vill, nästan var man vill.
Jämför det med rökning som de flesta inser är skadligt och det är väldigt hårt reglerat i västvärlden idag. Vi har idag helt rökfria bostadsområden, du får inte ens gå ut på gården och röka.
Men du kan stå där med en avgasbil igång i timtal i sträck om du så vill... helt vanvettigt IMO.

Det borde införas"recept" på avgasbil. Har du inget välmotiverat behov så får du inte skaffa en.
Nej, du får inte stå med en avgasbil på tomgång ute på gården i timtal om du vill.
Du får heller inte släppa ut hur mycket avgaser du vill.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Fredrik j skrev: 06 jun 2025 10:39
Elbilen har naturligtvis mycket mjukare och mer direkt leverans av kraft men kommentarerna om gamla automatväxellådor och turbotryck tyder på att några åtminstone skulle behöva provköra en hybrid.
Fast en hybrid har väl en elmotor? Poängen är väl ändå att jämföra en traditionell ICE drivlina med en el-dito. Att en hybrid går mjukare är ju just för att det är en halv elbil.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Love_O skrev: 06 jun 2025 10:28

Hur ska du ha det, acceleration eller ej ?
Inga problem att krypköra i 1 km/h om du nu vill det i en modern fossil heller och har man problem som förare, ja skaffa en hybrid så är just det löjliga problemet löst. Sen är det totalt onödigt med full kraft direkt på en 2+1 men går absolut att få i en fossil om man kan köra bil. Det är just detta som är så vanligt hos elbilsförare som innan elbilen inte alls brydde sig om hästkrafter och nu helt plötsligt prata 0-100 tider.
Lär er köra bil istället. Och sen att upplevelsen i acceleration är annorlunda i en elbil kontra fossil så behöver den inte vara snabbare för det.
Jag sa inget om full kraft direkt, utan direktheten i kraftleveransen. Ge gärna exempel på fossilbilaf där man kan få samma direkta respons i drivlinan som i en elbil.
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Jag fick bensinversionen av min elbil som lånebil häromveckan. Bilarna var i princip identiska förutom att min har 10000 mil på mätaren och bensinaren bara hade 10 mil. Bläähh för rycken och pauserna man fick med bensinaren. Elmotorn är mycket skönare. Bra bensinare beter sig inte så, men alla bilar på marknaden är inte bra. Det är helt enkelt lättare att tillverka en skön elbil.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

tesla newbie skrev: 06 jun 2025 12:26
Fast en hybrid har väl en elmotor? Poängen är väl ändå att jämföra en traditionell ICE drivlina med en el-dito. Att en hybrid går mjukare är ju just för att det är en halv elbil.
Precis. Det är ju hybridbilar många väljer istället för elb ilen. Väldigt få köper diesel idag. BAra titta på registreringsstatistiken. Övervägande pickuper, skåpbilar som går på diesel bland nya bilar idag.
Redan en diesel mildhybrid går betydligt mjukare än dieselbilarna gjorde för bara några år sedan.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

HenrikC skrev: 06 jun 2025 12:35
Jag fick bensinversionen av min elbil som lånebil häromveckan. Bilarna var i princip identiska förutom att min har 10000 mil på mätaren och bensinaren bara hade 10 mil. Bläähh för rycken och pauserna man fick med bensinaren. Elmotorn är mycket skönare. Bra bensinare beter sig inte så, men alla bilar på marknaden är inte bra. Det är helt enkelt lättare att tillverka en skön elbil.
Ja, dåliga bilar ska man inte köpa. Vilken bil är det vi pratar om?
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Fredrik j skrev: 06 jun 2025 12:37
Peugeot
manneson

Inlägg av manneson »

Fredrik j skrev: 06 jun 2025 12:01

Nej, du får inte stå med en avgasbil på tomgång ute på gården i timtal om du vill.
Visst, det finns föreskrifter om tomgångskörning. Men hur ofta blir någon bötfälld eller överhuvudtaget tillsagd om det? Man ser väldigt ofta folk som sitter och pillar på sina mobiler medan de väntar på någon/något med motorn igång långa perioder.
Samt om jag vill köra runt i bostadsområdet dygnet runt så är det ingen som kan hindra mig rent lagligt AFAIK.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

manneson skrev: 06 jun 2025 12:53

Visst, det finns föreskrifter om tomgångskörning. Men hur ofta blir någon bötfälld eller överhuvudtaget tillsagd om det? Man ser väldigt ofta folk som sitter och pillar på sina mobiler medan de väntar på någon/något med motorn igång långa perioder.
Samt om jag vill köra runt i bostadsområdet dygnet runt så är det ingen som kan hindra mig rent lagligt AFAIK.
Det är väl samma med rökning i så fall? Skulle ju vara att säga att mord är tillåtet bara du inte åker fast.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

HenrikC skrev: 06 jun 2025 12:42
Fredrik j skrev: 06 jun 2025 12:37
Peugeot
Ja, dom är ju inget vidare. Vi har en Opel diesel som andrabil och den är ju mil från en elbil. Jag menar dom bilar som kunderna väljer framför elbilar. XC60 laddhybrid t.ex.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

På sätt och vis håller jag med. Det pratas för lite om fördelarna för närmiljön av att välja elbilar. Man pratar mest om CO2 och partiklar. Men ett stort problem med fossilbilar är utsläpp av kväveoxider vilket ju också var hela orsaken till dieselgate. Säga vad man vill om elbilar men några kväveoxider släpper de i alla fall inte ut.
Douglas MacArthur

Inlägg av Douglas MacArthur »

Jaaa du.....å försöka sig på någet aldrig så litet positivt om en bensin-, alternativt diesel, bil på det här forat är som att åka till valfri kyrka här i Svea Rike och lobba för att få in Lucifer i barnakören.

Ungefär... 💪💐
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

När jag ställer på min AMG på våren är jag varje gång säker på att det är något fel på den då den är så slö.
Mäter 0-100 och det är inget fel på den.
Har kvar den av nostalgiska skäl.
Fossilbilar förknippar jag med EPA traktorer, då dom är rätt lika.
Sorgligt att det tar sån tid innan folk börjar fatta att elbilar är överlägsna i 95% av fallen. Falsk mediarapportering påverkar nog många oinsatta.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Douglas MacArthur skrev: 06 jun 2025 13:38
Jaaa du.....å försöka sig på någet aldrig så litet positivt om en bensin-, alternativt diesel, bil på det här forat är som att åka till valfri kyrka här i Svea Rike och lobba för att få in Lucifer i barnakören.

Ungefär... 💪💐
Tvärtom är det ju flera i tråden som försvarar valet av fossil. För mig väldigt fascinerande. De som aldrig provat elbil kan jag delvis förstå, det är säkert lätt att luras av alla myter som florerar i media. Men hur man kan ha erfarenhet av elbilar och ändå attraheras av fossiler övergår verkligen mitt förstånd. Personligen skulle det vara betydligt mindre jobbigt att tvingas tillbaka till pre-smartphone eller tjock-TV än fossilbil.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Tellus skrev: 06 jun 2025 13:45
När jag ställer på min AMG på våren är jag varje gång säker på att det är något fel på den då den är så slö.
Mäter 0-100 och det är inget fel på den.
Har kvar den av nostalgiska skäl.
Fossilbilar förknippar jag med EPA traktorer, då dom är rätt lika.
Sorgligt att det tar sån tid innan folk börjar fatta att elbilar är överlägsna i 95% av fallen. Falsk mediarapportering påverkar nog många oinsatta.
Helt enig i alla delar! Jag gav iofs upp fossilen rätt snabbt. Hade en Jaguar F-Type Cab som jag aldrig trodde jag skulle tröttna på. Men efter första elbilsköpet så samlade den bara damm.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
manneson

Inlägg av manneson »

Fredrik j skrev: 06 jun 2025 13:03
manneson skrev: 06 jun 2025 12:53

Det är väl samma med rökning i så fall? Skulle ju vara att säga att mord är tillåtet bara du inte åker fast.
Röker folk där de inte får det blir de tillsagda mer eller mindre omedelbart, det sprids också som en löpeld på Facebook, så de flesta har lärt sig att inte röka där man inte får.

Men säger någon till när det sitter någon i sin bil med motorn igång? Nope, de skulle antagligen få ett surt svar tillbaka också ala "sköt dig själv" typ.
Har någon överhuvudtaget bötfällts för det? Tveksamt.
Skriv svar