Sida 2 av 2

Re: P100D

Postat: 05 mar 2016 18:29
av olarsson
Skulle kunna tänka mig att det kommer större batterier till S och X i lite lagom tid innan Model 3 börjar levereras för att öka skillnaderna dem emellan och motivera dubbla priset. Kanske (men troligen inte) redan strax efter att Model 3 lanseras.

Re: P100D

Postat: 05 mar 2016 18:41
av thebishop
dstr skrev:
L - uppgraderingen ger ju inte L-prestanda :(
Eller så är det exakt det den gör.

Det finns de som mätt i detalj och jämfört, jag sparar dig tiden att googla, här är resultatet:

http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... ost1400519

Kusligt lika prestanda.

Re: P100D

Postat: 05 mar 2016 18:55
av LarsL
Köper man det senaste inom elbilar idag får man gårdagens vid leverans ;) om man absolut vill ha det allra senaste får man det jobbigt de närmsta åren... :roll:

Det Tesla borde göra och delvis har gjort är att tydligt gå ut med att batterierna kommer öka med 5-10% (eller vad de nu tror ska hända). Då "vet" alla att ett 100KWh kommer i år eller tidigt nästa år och 2018/19 kommer 110kWh sedan 2020/21 kommer 120kWh osv osv. Hittills har Tesla erbjudit kunderna att köpa nya batterier men rekommenderat dem att vänta tills effekten de batterier de har sjunker. Skillnaden mellan 90 och 100 får anses som ganska betydelselös i praktiken.

Det jag ser fram emot är ett billigare och lättare 60/70kWh batteri. 25-30 riktiga mil duger bra åt mig, sällan jag har mer bråttom än så. Men det vore trevligt med en billigare bil som faktiskt kan konkurrera ekonomiskt med mina nuvarande bilar (med mitt körmönster).

Re: P100D

Postat: 05 mar 2016 19:29
av Pontus
thebishop skrev:
dstr skrev:
L - uppgraderingen ger ju inte L-prestanda :(
Eller så är det exakt det den gör.

Det finns de som mätt i detalj och jämfört, jag sparar dig tiden att googla, här är resultatet:

http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... ost1400519

Kusligt lika prestanda.
Frågan var väl inte om P85DL och P90DL är lika (efter dessa grafer är det väl rätt klart att dom är väldigt lika) utan om någon av dom klarar av att leverera det som lovades och 10,9s på 402m gissar jag är det dstr syftar på.

Re: P100D

Postat: 05 mar 2016 19:38
av thebishop
Ok, där har han säkert rätt i sak. Det verkar ju snarare vara 11,3s. Men jag läste det som att uppgraderingen av P85D till L inte gav samma L prestanda - vilket den nu gör.

Jag kan bara med viss humor se hur en stor familjesedan håller på att klockas på kvartsmilen - hastigheter och acceleration över 140km/h är ju bara undantagsvis särskilt användbara (läs Europasemestern) till vardags. 0-160 på under 8 sekunder är ivf jag glad över ;-)

Re: P100D

Postat: 05 mar 2016 20:33
av Hammar
Tesla brukar ju släppa större nyheter två gånger om året har jag för mig, Mars samt September/Oktober.

Nu i mars så kommer nog allt fokus att vara på M≡. Det vore nog dumt av dem att släppa andra nyheter samtidigt.

I September/Oktober 2016 så är ju frågan vad de kommer att presentera för godis. Öppnar nog för beställning av MX70.
Mars 2017: gissar på större batteri till S&X.
September/Oktober 2017: Gissar på att de visar M≡, och erbjuder de på plats att provköra. Beställningssidan öppnas för de första av de som reserverat

Sen är ju frågan om och när vi får godis som: dragkrok till MS, En uppdaterad version av MS

Re: P100D

Postat: 05 mar 2016 21:13
av Svenssons
Håller i stort med om detta och tror det är troligt men jag tror att Model S får se lite nya saker i september/oktober. Batteri kan vara en sådan sak sedan kommer nog dragkrok, mugghållare och lampa i solskyddet rätt snart.

Re: P100D

Postat: 06 mar 2016 01:43
av drakbane
Hade inte tackat nej till 40-50 RIKTIGA mil. Har idag ca 25-30, ibland bara 20 med en P90D...

/Sony Z3 Dual

Re: P100D

Postat: 06 mar 2016 04:58
av thebishop
Då får du nog vänta på P200D, kommer ta ett tag ;-)

Re: P100D

Postat: 06 mar 2016 08:58
av LarsL
drakbane skrev:
Hade inte tackat nej till 40-50 RIKTIGA mil. Har idag ca 25-30, ibland bara 20 med en P90D...

/Sony Z3 Dual
Då ligger du på ordentligt, jag har 13 mil med 30kWh Leaf på motorväg. Motorväg runt Göteborg innebär 100-110km/h, om man har tur.

Re: P100D

Postat: 06 mar 2016 13:47
av drakbane
http://teslaclubsweden.se/batterireserven-i-model-s/

Kallt ute / varmt ute = värme/ac, oftast kör inte jag/man, A till B o sen e de bra, ofta er det några till stopp m.m.
Allt som allt summerar upp till ca 275/km(25mil) för mej(ja, jag har inte köpt en P för att jag älskar o fisa runt i 40 i keps :lol: )

67,4 kwh + 6% = 71,44

/0,200= 357 km
/0,250= 285 km
/0,300= 238 km

Detta är min verklighet! o vet ni? FAN vad jag älskar denna bilen!!!
(fast har börjat fundera på en X)

Re: P100D

Postat: 06 mar 2016 17:25
av bladh
Tesla lanserade 90 kWh-batteri mindre än en månad efter att jag hämtat min 85 i somras. De ringde inte och bad om lov precis.
Tror också att det är dags för dem att presentera ett med ännu mer kräm snart faktiskt.

Re: P100D

Postat: 06 mar 2016 19:15
av Svenssons
bladh skrev:
Tesla lanserade 90 kWh-batteri mindre än en månad efter att jag hämtat min 85 i somras. De ringde inte och bad om lov precis. Bild
Tror också att det är dags för dem att presentera ett med ännu mer kräm snart faktiskt.
När de lanserar nytt batteripack så kommer garanterat någon ha fått leverans av 90 kWh dagen innan eller kanske till och med samma dag och flera kommer få leverans dagarna efter. Dock så tycker jag det är lite skillnad om det är så att det kommer ett nytt batteripack flera månader innan man kan tänkas få bilen som man haft reservation på flera år och som man haft en beställning på i flera månader. Tror de måste beta av backloggen på alla Model X först innan de presenterar nytt till Model S eller Model X. Model 3 är nog det som fokus kommer ligga på under våren och sedan efter sommaren kan det nog mycket väl komma uppdateringar till både Model S och kanske även Model X. Känns som att det är Model S tur att få rejäla uppdateringar till september ungefär. Vet inte om det är AP2.0 vilket är fult möjligt men facelift, dragkrok och en del mindre detaljer lär nog komma rätt snart. Model S och Model X kommer nog fortsätta vara draglok för ny teknik varav mycket sedan kommer Model 3 till godo skulle jag gissa.

Re: P100D

Postat: 06 mar 2016 20:00
av bladh
Innan leveranserna av X kommer igång lär Tesla hinna lansera (minst) en modell till...
Två dagar efter att jag bekräftade 85a lanserades 70.
Det är med Tesla som med Apple - en utmaning att som konsument hänga med i svängarna.

Re: P100D

Postat: 06 mar 2016 20:06
av Svenssons
bladh skrev:
Innan leveranserna av X kommer igång lär Tesla hinna lansera (minst) en modell till...
Två dagar efter att jag bekräftade 85a lanserades 70.
Det är med Tesla som med Apple - en utmaning att som konsument hänga med i svängarna.
Men Model S 85 hade ju funnits sedan 2012 och du hade inte haft en reservation på den i flera år, en beställning på många månader och ändå vetat att du var tvungen att vänta flera månader till eftersom bilen inte ens gått i produktion ännu när 70 lanserades. Jag tror att Tesla skjuter sig själva i foten om de kommer med en 100 innan samtliga Model X 90 har levererats till de som reserverat bilen innan 2016. Det är en annan sak de som valt Model X i år dock.

Re: P100D

Postat: 06 mar 2016 20:14
av bladh
Svenssons skrev:
bladh skrev:
Innan leveranserna av X kommer igång lär Tesla hinna lansera (minst) en modell till...
Två dagar efter att jag bekräftade 85a lanserades 70.
Det är med Tesla som med Apple - en utmaning att som konsument hänga med i svängarna.
Men Model S 85 hade ju funnits sedan 2012 och du hade inte haft en reservation på den i flera år, en beställning på många månader och ändå vetat att du var tvungen att vänta flera månader till eftersom bilen inte ens gått i produktion ännu när 70 lanserades. Jag tror att Tesla skjuter sig själva i foten om de kommer med en 100 innan samtliga Model X 90 har levererats till de som reserverat bilen innan 2016. Det är en annan sak de som valt Model X i år dock.
Jo, förvisso. Men för mig som gick och väntade på fyrhjulsdrift så hade Bilen egentligen bara funnits några månader när jag beställde och fick vänta lika många månader innan jag fick den.
Men bara lugn, kommer 100 innan X så ska du nog kunna få med det också på något sätt. ;)

Re: P100D

Postat: 06 mar 2016 20:25
av bylund
Nej, men är man precis på gång att erbjuda 100-batterier så kan det kännas lite surt att köat i flera år, och hade man hållit sig någon månad till med leverans hade man kunnat få en 100D istället. Men nu spekulerar vi hej vilt...
Tänk om Model X 90D i själva verket är 100D :shock:

Re: P100D

Postat: 06 mar 2016 21:39
av Svenssons
bladh skrev:
Men bara lugn, kommer 100 innan X så ska du nog kunna få med det också på något sätt. ;)
Då lär jag få vänta i 8 år troligen. Beställningen är lagd och de 263 000 som jag lade i reservation 2014 kan jag inte få tillbaka efter den 14:e mars... Som Signature lär dock bilen komma i juni. De som inte har Signature och haft reservation kanske ett år längre än mig lär inte få sina 90D förrän till hösten kanske. Lite surt för dessa om Tesla kommer med 100 kWh batteripack innan de kan ens få leverans. De som väljer 70 kWh batteri får vänta ännu längre men för dom så är ju inte 100 kWh något alternativ antagligen eftersom de väljer 70D framför 90D.
point1 skrev:

Tänk på att Tesla vill ha nya kunder också, det får man inte genom att undvika att utveckla och förbättra produkten bara för att glädja ett fåtal skrytnissar, de kommer antagligen ha glömt det nästa gång de ska köpa ny bil ändå.
Självklart ska Tesla fortsätta att utveckla och komma med uppdateringar men det är inte direkt några fåtal kunder eller skrytnissar som de kommer att göra grymt besvikna. Det är drygt 30 000 som har reserverat Model X och som har lagt nära en miljard kronor i reservation till Tesla. Att komma med en ny modell månader innan dessa ens fått sina leveranser på beställda bilar ser inte jag som någon bra marknadsmodell för att få nöjda kunder. När de väl har levererat dessa bilar som tiotusentals personer väntat år på att få, då är det läge att komma med uppdateringar.

Re: P100D

Postat: 06 mar 2016 21:48
av bylund
Svenssons skrev:
bladh skrev:
Men bara lugn, kommer 100 innan X så ska du nog kunna få med det också på något sätt. ;)
Då lär jag få vänta i 8 år troligen. Beställningen är lagd och de 263 000 som jag lade i reservation 2014 kan jag inte få tillbaka efter den 14:e mars... Som Signature lär dock bilen komma i juni. De som inte har Signature och haft reservation kanske ett år längre än mig lär inte få sina 90D förrän till hösten kanske. Lite surt för dessa om Tesla kommer med 100 kWh batteripack innan de kan ens få leverans. De som väljer 70 kWh batteri får vänta ännu längre men för dom så är ju inte 100 kWh något alternativ antagligen eftersom de väljer 70D framför 90D.
Fast X 70D kan man väl inte ens välja, den är utgråad? Kanske den inte ens kommer till Europa om de möblerar om bland batterierna i april. Rykten om nya batteristorlekar och prishöjningar på Model S även på USA-priserna får mig att tro att de kan tänkas ändra en del i april. Eller så är det bara för att de vill leverara 90D först och inte vill låta folk vänta alltför länge mellan beställning och leverans av 70D.

Re: P100D

Postat: 06 mar 2016 21:59
av Svenssons
bylund skrev:
Fast X 70D kan man väl inte ens välja, den är utgråad? Kanske den inte ens kommer till Europa om de möblerar om bland batterierna i april. Rykten om nya batteristorlekar och prishöjningar på Model S även på USA-priserna får mig att tro att de kan tänkas ändra en del i april. Eller så är det bara för att de vill leverara 90D först och inte vill låta folk vänta alltför länge mellan beställning och leverans av 70D.
Jag tänker dels på USA där det går att välja 70D och dels på de i Europa som väntar med att lägga en beställning för att de vill ha 70D. De har i USA valt att leverera de flesta Signature först, därefter fullt utrustade P90D, sedan fullt utrustade 90D och resterande P90D. Sist kommer 70D med 5 säten att levereras ,en det är först till hösten. I Europa ligger vi antagligen 6 månader efter USA vad gäller Signature, kanske 5 månader vad gäller P90D och 4 månader efter med 90D om jag gissar.

Re: P100D

Postat: 06 mar 2016 23:54
av apkungen
Håller med om att det kanske är bättre att vänta till slutet av året åtminstone innan man börjar tillverka en modell med större batteri. Kanske kan det bli en 110kwh batteri då istället?