P100D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

P100D

Inlägg av Franz »

Tydligen har det sedan ett par månader tillbaka nämnts om en P100D i firmwaren till Model S...
Det är Jason Hughes som lyckats spara ner firmwaren när den skickats till bilen och granskat den...

http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... -1/page179
https://twitter.com/wk057/status/705806761584926724
http://www.roadandtrack.com/new-cars/ne ... 0d-coming/
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... e-bench%29

Om vi nu antar att det är ökad effektivitet i batterierna borde räckvidden vara drygt 10% bättre än för P90D. Det är väl inte heller orimligt att man kan få ur högre effekt ur batteriet och därmed kapa 0-100 något och 100-200 desto mer... Det tas inte upp om någon vanlig 100D men det låter väl rimligt att en sådan också lär dyka upp.
Allt får så klart tas med ett par nävar salt och även om Tesla planerar en P100D är det ju inget som säger att det inte tar lång tid innan den kommer. Det vore ju så klart trevligt annars ifall den presenterades i samband med Model 3-eventet för att markera fördelarna och motivera prisskillnaden mellan Model 3 och S/X.
Driver sajten Car.info
vigge50

Re: P100D

Inlägg av vigge50 »

Elon har tidigare sagt att det ska komma ett nytt batteri 2017 och jag tror att många nya Model X ägare skulle bli sura om Tesla släppte ett nytt batteri bara några månader efter att de började leverera Model X signature. Att lägga massa pengar inkluderat en större summa i god förväg och sen se att något nytt kommer bara några månader senare skulle nog vara riktigt surt. Jag har självklart inget emot större batteri det är bara att tidpunkten skulle vara väldigt olämplig om de inte erbjuder billig uppdatering från 90 kWh batteriet.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

point1 skrev:
vigge50 skrev:
Elon har tidigare sagt att det ska komma ett nytt batteri 2017 och jag tror att många nya Model X ägare skulle bli sura om Tesla släppte ett nytt batteri bara några månader efter att de började leverera Model X signature. Att lägga massa pengar inkluderat en större summa i god förväg och sen se att något nytt kommer bara några månader senare skulle nog vara riktigt surt. Jag har självklart inget emot större batteri det är bara att tidpunkten skulle vara väldigt olämplig om de inte erbjuder billig uppdatering från 90 kWh batteriet.
Förstår inte riktigt hur man kan bli sur för det, batteriutvecklingen går ju framåt konstant, klart att tesla inte ska vänta utan utnyttja det.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Du får tänka att du köper en värsting bil typ M6 eller AMG och lagom när din bil levereras så finns det bättre snabbare
Klart som fan man blir sur
Å andra sidan är det bara de som köper P90D som har rätt att sura Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Självklart kommer det P100D förr eller senare.
Varför bli förvånad?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Som e5m1ir är inne på så finns det visst mått att köpa bragging rights när man köper den allra värsta Teslan, så det är klart att man inte gillar att det kommer något värre om det är en av anledningarna man köpte. Det är däremot inte särskilt rationellt, och vet man något om Tesla så vet man att utvecklingen går i rasande fart (även om vissa bitar inte är så rasande som vissa skulle önska). Så att köpa värsta Teslan för att ha det värsta av det värsta är ett högriskprojekt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50

Inlägg av vigge50 »

point1 skrev:
vigge50 skrev:
Förstår inte riktigt hur man kan bli sur för det, batteriutvecklingen går ju framåt konstant, klart att tesla inte ska vänta utan utnyttja det.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag säger inte att det ska strunta i utvecklingen men att börja leverera en värsting bil för en bra bit över miljonen och sen vänta tre månader och presentera något ännu bättre skulle göra många sura. Om det släpper det i höst så har jag inget att säga emot. De släppte Ludicrous ett halvår efter insane och då valde det att göra det till en billigare uppdatering just för att de som köpt P85D inte skulle känna sig missnöjda.
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare

Inlägg av TeslaMartin »

P100D, då börjar det bli dags att beställa ny bil. Allra helst 120 kWh i batteriet så man kan med marginal kan skippa en och annan SuC. Kanske att hoppas på tills 2017 och då gärna ihop med höjd laddningskapacitet 150-200kW
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Självklart kommer en P100D men tror inte att det är inom de närmaste månaderna eller halvåret. Finns rätt många Model X-beställare som beställde sin bil för rätt länge sedan men som kommer få vänta ytterligare flera månader innan leverans. Att då komma med en ny bil innan de ens fått leverans känns inte helt taktiskt rätt. Kan tänka mig att en mer lämplig tid är 4 månader efter att sista Model X 90D levereras till de som beställt bilen ca 3 månader innan den levereras (alltså när leveranstiden efter beställning är mindre än 3 månader).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Den stora fördelen med högre batterikapacitet tycker jag är att man kan köra fortare mellan SuC och ladda fortare.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Den kan tänkas komma till S först, får att hålla uppe tempot på S-beställningar mot X. Fabriken går som bäst när den är uppe i full produktion om det inte är för stor obalans mellan modellerna på bandet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

En 100 D eller större skulle kännas lite lockande, 42 % större batteri skulle ändra körmönstret en hel del. Hittills har skillnaderna mellan modellerna varit allt för små för att jag ska överväga större batteri...
Låter lovande inför att leasingen upphör 2018!
Hoppas priset inte ökar lika mycket som batterikapaciteten...
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Gustafsson skrev:
En 100 D eller större skulle kännas lite lockande, 42 % större batteri skulle ändra körmönstret en hel del. Hittills har skillnaderna mellan modellerna varit allt för små för att jag ska överväga större batteri...
/70D
Elon sa väl någon gång 5%-10% ökning per år. 7,5% per i 2-3 år 105-110 kWh när din leasing går ut. Med Gigafactory kan ju hoppas att priset på batterierna går ner och att det återspeglas på bilpriserna.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

vigge50 skrev:
Du Tesla skiter fullständigt i vaf du beställt när de lanserar något nytt. De bara gör det. Så är det!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Gällande större batteri så behövs det inte. Mitt 85 batteri är mer än jag behöver.

Skulle snarar vilja se bättre kylning för uthållighet vid hård körning.

Tänk även tanken med växellåda... Jag menar inte att vi skall växla men tänk vilka jäkla kraft vi skulle kunna få...
vigge50

Inlägg av vigge50 »

hybris skrev:
vigge50 skrev:
Du Tesla skiter fullständigt i vaf du beställt när de lanserar något nytt. De bara gör det. Så är det!
Om de hade lanserat Ludicrous några månader efter insane och duel drive och inte erbjudit uppdatering för befintliga P85D ägare så hade jag hållit med dig men nu visade de att de inte ville få missnöjda ägare och erbjöd uppdateringen för halva priset jämfört med att köpa det nytt och sen tog det ändå ungefär 9 månader mellan lanseringarna har jag för mig. Vad hade du själv sagt om ludicrous kom några månader efter du fått bilen och du hade varit tvungen att köpa helt ny bil för att kunna få det?
vigge50

Inlägg av vigge50 »

De erbjuder i och för sig inte autopilot hårdvara som eftermontering vilket jag förstår irriterar en del men det är nog ganska komplicerat att fixa i efterhand. Självklart så kommer det alltid finnas de som missar en uppdatering så som Tesla lanserar nya saker men att släppa ett nytt större batteri precis efter att de har börjat levererar de första fullutrustade Model X tycker jag är fel men vi får väll se i slutet av månaden.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

L - uppgraderingen ger ju inte L-prestanda :(
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

hybris skrev:
Gällande större batteri så behövs det inte. Mitt 85 batteri är mer än jag behöver.

Skulle snarar vilja se bättre kylning för uthållighet vid hård körning.

Tänk även tanken med växellåda... Jag menar inte att vi skall växla men tänk vilka jäkla kraft vi skulle kunna få...
Vi har redan en jäkla kraft :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

dstr skrev:
Säger han som inte vet... ;-)
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Gustafsson skrev:
/70D
Har sagt det förut, med flera teslor efter vägarna och det börjar bli köer vid SUC, så kan ju tesla bygga ut stationerna med flera stall. men då måste dom ju även bygga ut servicen på varje ställe, och det är ju inte säkert att det låter sig göras hur som helst. En annan lösning är ju att se till att bilflottan kan "hoppa" över alternativt inte ens stanna vid SUC vid färd. Med andra ord större batterier.
Vi har ju SUC i gilmore med tesla batteri lagring det löser ju service-problemet att ladda upp batterilagret vid låganvändning av SUC och kräma på vid höganvändning.
Hoppas på en inbyteskampanj från tesla till större och högre laddkapacitets batterier >100-120kwh med möjlighet över 150-200kw laddeffekt.
flera bilar med kortare tid vid SUC, många bilar behöver inte stanna, begagnade inbytta bilbatterier som lagring vid SUC för högre laddeffekt och ingen ökning av säkringseffekten från elnätet vid SUC. Och som lök på laxen solcells tak över laddstationerna som laddar batterilagren (solceller från solarcitys solcellsgigafactory kanske).
Kanske kan dom 2000$ som går till SUC i framtiden (från varje nybil) även till viss del sponsra inbyten av batterier från äldre bilar och installation batterilagring och solceller.

90kwh* (1,075 (mellan 5-10% ökning varje år ^ 5år)) =129kwh kapacitet i ett model s batteri om 5 år
förmodligen kommer samma trend följa model 3.

Jag tror faktiskt att tesla aktie är väldigt undervärderad nu med tanke på potentialen med gigafactory och hela konceptet
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

dstr skrev:
Bäst du är försiktig, du trampar nog på flera ömma tår ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare

Inlägg av MartinE »

mickeisol skrev:
Jag tror faktiskt att tesla aktie är väldigt undervärderad nu med tanke på potentialen med gigafactory och hela konceptet
Hur motiverar du det? Hur ser din värdering av aktien ut?
Model S 85D
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Tesla brukar inte bry dig speciellt mycket om ifall de nyss släppt något nytt. De släpper nytt hela tiden. 100kWh med leverans till sommaren tror jag inte är en omöjlighet.

Att tesla skulle öka batteri storleken för att minska trycket på SuC tror jag inte på. Låter som ett väldigt dyrt sätt att lösa det på. Men visst kommer det alltid finnas folk som vill ha större batteri. Jag skulle lätt nöja mig med 70 i model s och 60 i model 3.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

mickeisol skrev:
Gustafsson skrev:
/70D
Och som lök på laxen solcells tak över laddstationerna som laddar batterilagren (solceller från solarcitys solcellsgigafactory kanske).

...

Smaken är ju delad, men det där uttrycket brukar vara lite negativt laddat. Grädde på moset passar bättre i temat? :) (Har f ö en bit lax i ugnen just nu, fast med annan kryddning.)
Håller med dig om TSLAs värdering. Jag tror att majoriteten av aktiemarknaden inte har en susning om vad Gigafactory och Tesla Energy kommer att innebära. Till exempel. Och dessutom inbillar sig att Tesla tävlar med bilföretag som Ford, GM, Maserati osv. Sen ska vi, som du är inne på, inte snacka om synergierna med SolarCitys gigasolpanelfabrik. Osv.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

apkungen skrev:
Att tesla skulle öka batteri storleken för att minska trycket på SuC tror jag inte på. Låter som ett väldigt dyrt sätt att lösa det på. Men visst kommer det alltid finnas folk som vill ha större batteri. Jag skulle lätt nöja mig med 70 i model s och 60 i model 3.
Fast om kunderna betalar för den lösningen är det ju helt ok för Tesla.
Skriv svar