Så nöjda är elbilister med sina bilar
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7965
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar
Som man frågar får man svar
Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.
Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.
Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar
Om man är nöjd
Kan inte tänka mig köpa eller köra ICE framöver. Med den snabba utvecklingstakten kommer EV vara överlägsna när det gäller allt inom snar framtid.

-
- Inlägg: 753
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar
Intressant att "interested in new technology" och "good driveability" kommer såpass lågt som anledning. Dessa är de två huvudskälen till att jag köpte elbil. När kaptialkostnaden är såpass hög så är det nog få som sparar pengar på att köpa elbil jämfört med att köra vidare med sin gamla.
Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar
Värdeminskningsproblematiken tror jag kommer ordna till sig i takt med att andelen ICE bilar blir lägre bland nyare bilar. Finns fortfarande en viss skepsis att köpa en begagnad elbil bland den genomsnittliga bilköparen.spacecoin skrev: ↑26 jun 2025 08:13Som man frågar får man svar
Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.
Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
MY RWD Vit 2023
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 10 mar 2022 14:29
Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar
Bor inte runt hälften av befolkningen i lägenhet?
Dom flesta av dessa har väl mycket sämre förutsättningar att ha en elbil.
Om 30-40% av den potentiella målgruppen för en försvinner så är det rimligtvis en stor bidragande faktor till högre värdeminskning.
Sen kanske en större andel potentiella elbilsspekulanter bor i hus. Men säg då 20-30% bortfall pga lägenhetsboende. Torde fortfarande ha en ordentlig påverkan.
Dom flesta av dessa har väl mycket sämre förutsättningar att ha en elbil.
Om 30-40% av den potentiella målgruppen för en försvinner så är det rimligtvis en stor bidragande faktor till högre värdeminskning.
Sen kanske en större andel potentiella elbilsspekulanter bor i hus. Men säg då 20-30% bortfall pga lägenhetsboende. Torde fortfarande ha en ordentlig påverkan.
-
- Inlägg: 753
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar
Jag bor i lägenhet och har elbil. Men vår BRF är förutseeende och installerade elbilsladdare redan 2019.
Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar
ICE har ju ökat enormt i pris senaste åren, idag kostar de lika mkt eller tom mer än motsvarande elbil. Enda undantaget är de minsta bilarna där det ännu saknas prisvärda elbilar.spacecoin skrev: ↑26 jun 2025 08:13Som man frågar får man svar
Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.
Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
Närmaste åren tror jag därför vi kommer se motsatt utveckling. ICE kommer ha högre värdeminskning än BEV. Just nu är vi i en svacka för elbilar och de flesta har som alltid svårt att se trender annat än i efterhand. Om några år kommer de stora massan tänka "borde sålt avgasbilen 2025 och bytt till elbil, det var ju sjukt fördelaktigt då".
-
- Inlägg: 753
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar
Har ett anedoktiskt exempel på att det kanske börjar bli svårare att sälja avgasbilar. När jag sålde min BMW X3 20d -15 år 2021, så blev den såld på två veckor. I höstas så dök den upp för försäljning igen och denna gång tog det 8 månader.manneson skrev: ↑26 jun 2025 13:29ICE har ju ökat enormt i pris senaste åren, idag kostar de lika mkt eller tom mer än motsvarande elbil. Enda undantaget är de minsta bilarna där det ännu saknas prisvärda elbilar.spacecoin skrev: ↑26 jun 2025 08:13Som man frågar får man svar
Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.
Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
Närmaste åren tror jag därför vi kommer se motsatt utveckling. ICE kommer ha högre värdeminskning än BEV. Just nu är vi i en svacka för elbilar och de flesta har som alltid svårt att se trender annat än i efterhand. Om några år kommer de stora massan tänka "borde sålt avgasbilen 2025 och bytt till elbil, det var ju sjukt fördelaktigt då".
Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar
Det säger ju absolut ingenting om någonting.tesla newbie skrev: ↑26 jun 2025 14:25Har ett anedoktiskt exempel på att det kanske börjar bli svårare att sälja avgasbilar. När jag sålde min BMW X3 20d -15 år 2021, så blev den såld på två veckor. I höstas så dök den upp för försäljning igen och denna gång tog det 8 månader.manneson skrev: ↑26 jun 2025 13:29ICE har ju ökat enormt i pris senaste åren, idag kostar de lika mkt eller tom mer än motsvarande elbil. Enda undantaget är de minsta bilarna där det ännu saknas prisvärda elbilar.spacecoin skrev: ↑26 jun 2025 08:13Som man frågar får man svar
Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.
Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
Närmaste åren tror jag därför vi kommer se motsatt utveckling. ICE kommer ha högre värdeminskning än BEV. Just nu är vi i en svacka för elbilar och de flesta har som alltid svårt att se trender annat än i efterhand. Om några år kommer de stora massan tänka "borde sålt avgasbilen 2025 och bytt till elbil, det var ju sjukt fördelaktigt då".
Finns så många faktorer som påverkar försäljning.
Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar
Jag har köpt mina bilar fabriksnya och fått ungefär 5000 kr för dem när det varit dags sälja dem/köra dem till skroten (man fick en hel del för katalysatorn) efter att ha haft dem minst 20 år, så andrahandsvärdet inverkade inte på mitt beslut köpa en Tesla 2022, då jag inte tänkt sälja den heller väldigt snart
Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar
tesla newbie skrev: ↑26 jun 2025 14:25Har ett anedoktiskt exempel på att det kanske börjar bli svårare att sälja avgasbilar. När jag sålde min BMW X3 20d -15 år 2021, så blev den såld på två veckor. I höstas så dök den upp för försäljning igen och denna gång tog det 8 månader.


Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar
Nja, nu glömde du ju helt bort driftskostnader. Värdeminskningen i procent kan i vissa fall tom vara högre än för en fossil och ändå rendera en lägre TCO för elbilen.spacecoin skrev: ↑26 jun 2025 08:13Som man frågar får man svar
Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.
Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
Men att elbilar skulle ha sämre andrahandsvärden är inte heller någon naturlag bara för att det sett ut så den senaste tiden. Personligen tror jag vi kommer se motsatt utveckling kommande årtionde när fossilerna fasas ut i takt med ökande bränslepriser.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar
Hej. Nej jag glömde inte bort dem eftersom jag skrev ”besparingar”. Vidare beror eventuella skillnader i bränslepriser ju på hur mycket man kör, men BEV är långtifrån en given bättre affär för alla rent ekonomiskt så länge batteriets hållbarhet och andra faktorer påverkar priserna.Legato skrev: ↑30 jun 2025 07:31Nja, nu glömde du ju helt bort driftskostnader. Värdeminskningen i procent kan i vissa fall tom vara högre än för en fossil och ändå rendera en lägre TCO för elbilen.spacecoin skrev: ↑26 jun 2025 08:13Som man frågar får man svar
Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.
Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
Men att elbilar skulle ha sämre andrahandsvärden är inte heller någon naturlag bara för att det sett ut så den senaste tiden. Personligen tror jag vi kommer se motsatt utveckling kommande årtionde när fossilerna fasas ut i takt med ökande bränslepriser.
Det skulle vara intressant att se ett diagram på prisutvecklingen övertid mellan olika modeller,
Om en BEV kostar 200 kkr mer än en motsvarande ICE och bägge tappar 50% på tre år, så tappar BEV 100kkr extra som du måste”köra in” på tre år. Hur gör man det?
Eftersom ”batteririsken” kvarstår så är min tes att BEV tappar snabbare på 8 år. Givetvis spelar modellens kvalitet roll.
Deltat i pris mellan bensin och El är ju inte känd över tid och är olika i Sverige, Tyskland och Italien.
För mig vore nog den bespottade PHEV:n optimal. Jag gör sällan resor på över 15 mil och nästan varenda mil skulle gå på el för mig.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4401
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar
Fast även om det finns en "batteririsk" så finns det ju gott om risker med fossilbilar också. Läste t.ex. om katalysatorbyte på Nissan Micra, 53000 kr + arbete: https://www.vibilagare.se/nyheter/rekor ... -53-000-kr
Nyare fossilbilar verkar vara långt från riskfria att äga de med, även om totalkalkylen med en BEV nog ser sämre ut än många av oss trodde för några år sedan.
Å andra sidan, de senaste (sista!) fossilbilarna jag ägde kostade ca 40 kr / milen inklusive allt (dvs drivmedel, försäkring, reparationer, skatt, besiktning, däck etc etc). Då var det en åldrande Audi A6 som var ca 10 år gammal när vi sålde den och en leasad VW Touran därefter. Slår jag ut ägandet av Model Y:n över 10 år är jag rätt säker på att det kommer vara mindre om jag inte har en väldig otur och batteriet pajar under de två åren det inte täcks av garanti.
Köpa ny bil har ju aldrig varit en investering..
Nyare fossilbilar verkar vara långt från riskfria att äga de med, även om totalkalkylen med en BEV nog ser sämre ut än många av oss trodde för några år sedan.
Å andra sidan, de senaste (sista!) fossilbilarna jag ägde kostade ca 40 kr / milen inklusive allt (dvs drivmedel, försäkring, reparationer, skatt, besiktning, däck etc etc). Då var det en åldrande Audi A6 som var ca 10 år gammal när vi sålde den och en leasad VW Touran därefter. Slår jag ut ägandet av Model Y:n över 10 år är jag rätt säker på att det kommer vara mindre om jag inte har en väldig otur och batteriet pajar under de två åren det inte täcks av garanti.
Köpa ny bil har ju aldrig varit en investering..
Model Y LR AWD 2022
Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar
Jag håller med om det du skriver. För att förtydliga tror jag inte att faktisk risk är hög.jonasl skrev: ↑30 jun 2025 09:24Fast även om det finns en "batteririsk" så finns det ju gott om risker med fossilbilar också. Läste t.ex. om katalysatorbyte på Nissan Micra, 53000 kr + arbete: https://www.vibilagare.se/nyheter/rekor ... -53-000-kr
Nyare fossilbilar verkar vara långt från riskfria att äga de med, även om totalkalkylen med en BEV nog ser sämre ut än många av oss trodde för några år sedan.
Å andra sidan, de senaste (sista!) fossilbilarna jag ägde kostade ca 40 kr / milen inklusive allt (dvs drivmedel, försäkring, reparationer, skatt, besiktning, däck etc etc). Då var det en åldrande Audi A6 som var ca 10 år gammal när vi sålde den och en leasad VW Touran därefter. Slår jag ut ägandet av Model Y:n över 10 år är jag rätt säker på att det kommer vara mindre om jag inte har en väldig otur och batteriet pajar under de två åren det inte täcks av garanti.
Köpa ny bil har ju aldrig varit en investering..
Det som spelar roll är att kostnaden på just batteribytet är "Ferrari"-kostnad på vad som är en Passat, och vad marknaden tycker om den risken.
Även om ICE-delar/motorer kan paja så är ICE känd materia på ett annat sätt. Risk och att inte veta belastar är min tes.
Jag hoppas att min bil håller minst 10-15 år till 2029-2034 så tekniken mognat ytterligare till nästa BEV.