Sida 2 av 3

Re: Nytt batteri, uppdatering av model3

Postat: 15 sep 2025 23:16
av Eldsig
manneson skrev: 15 sep 2025 18:24
Eldsig skrev: 15 sep 2025 07:14
Min är byggd i juni och jag hittar ingen spak i appen.
That’s what she said.
:lol:

Re: Nytt batteri, uppdatering av model3

Postat: 19 sep 2025 21:10
av AAKEE
EU-godkännandet klart för blinkersspak:
IMG_7942.jpeg

Re: Nytt batteri, uppdatering av model3

Postat: 19 sep 2025 21:21
av manneson
AAKEE skrev: 19 sep 2025 21:10
EU-godkännandet klart för blinkersspak:
IMG_7942.jpeg
Kamera i fronten med.
Och Model Y L?

Re: Nytt batteri, uppdatering av model3

Postat: 02 okt 2025 21:57
av flamman
Nya batteriet är märkbart bättre för acceleration vid olika SoC på M3P:

Re: Nytt batteri, uppdatering av model3

Postat: 02 okt 2025 22:38
av AAKEE
flamman skrev: 02 okt 2025 21:57
Nya batteriet är märkbart bättre för acceleration vid olika SoC på M3P:
Ja, och skillnaden märks inte i farter under ~80km/h eller så där bilen ändå inte drar mer ström än gamla LG 5L kan leverera.

Skillnaden fanns redan 2022 när LG 5L kom.
Panasonic hade mer tryck 80-120 ungefär, där Panasonic kunde leverera men inte LG.

Re: Nytt batteri, uppdatering av model3

Postat: 03 okt 2025 03:17
av Aeralithiel
Syns nu på hemsidan.

Re: Nytt batteri, uppdatering av model3

Postat: 03 okt 2025 15:52
av vrid_i_skogen
Kan de nya batteriet, kameran fram och blinkersspaken även innebära att model 3 får 5G anslutning? Någon som vet?

Re: Nytt batteri, uppdatering av model3

Postat: 03 okt 2025 17:51
av maangee
Köpte Highland LR i juni, borde kanske väntat, mer mil, kamera i fronten och blinkersspak. Jaja, så är det ju förvisso ofta, det man köper idag blir gammalt imorgon.

Re: Nytt batteri, uppdatering av model3

Postat: 03 okt 2025 21:46
av flamman
Blinkersspak går nu att eftermontera hos Tesla. Passar alla årsmodeller i EU (till skillnad från i Kina där det bara var på 2025’or om jag minns rätt):
https://shop.tesla.com/en_ie/product/mo ... k-retrofit

Re: Nytt batteri, uppdatering av model3

Postat: 04 okt 2025 07:28
av Dinsdale
flamman skrev: 03 okt 2025 21:46
Blinkersspak går nu att eftermontera hos Tesla. Passar alla årsmodeller i EU (till skillnad från i Kina där det bara var på 2025’or om jag minns rätt):
https://shop.tesla.com/en_ie/product/mo ... k-retrofit
Rätt dyrt, 7350 kr i svenska appen. Men då ingår även en ny ratt står det iaf i kinesiska beskrivningen (ser även ut så på bilderna).

Värt att veta är att eftermontering av dragkrok kostade 16000 kr i början, det kostar nu 14000 kr (efter att jag monterat givetvis). Så priset kanske sjunker.

Undrar om man även kommer kunna eftermontera frontkamera.

Re: Nytt batteri, uppdatering av model3

Postat: 04 okt 2025 07:30
av Dinsdale
maangee skrev: 03 okt 2025 17:51
Köpte Highland LR i juni, borde kanske väntat, mer mil, kamera i fronten och blinkersspak. Jaja, så är det ju förvisso ofta, det man köper idag blir gammalt imorgon.
Jag har en teori att det är frontkameran som är anledningen till att det inte går att gå ner från AP till vanlig farthållare på nya Y... det går på Highland, iaf de utan frontkamera. Blir intressant att se om det funkar med frontkamera på Highland eller ej.

Re: Nytt batteri, uppdatering av model3

Postat: 04 okt 2025 09:04
av AAKEE
Dinsdale skrev: 04 okt 2025 07:30

Jag har en teori att det är frontkameran som är anledningen till att det inte går att gå ner från AP till vanlig farthållare på nya Y... det går på Highland, iaf de utan frontkamera. Blir intressant att se om det funkar med frontkamera på Highland eller ej.
Den skillnaden kom väl med introduktionen av Juniper/Opal så den torde inte bero på noskamera eller ej.

Re: Nytt batteri, uppdatering av model3

Postat: 04 okt 2025 09:46
av ducce916m
vrid_i_skogen skrev: 03 okt 2025 15:52
Kan de nya batteriet, kameran fram och blinkersspaken även innebära att model 3 får 5G anslutning? Någon som vet?
Vad är det för batterier i RWD 75-milsversionen, LFP?

Re: Nytt batteri, uppdatering av model3

Postat: 04 okt 2025 10:00
av manneson
ducce916m skrev: 04 okt 2025 09:46
vrid_i_skogen skrev: 03 okt 2025 15:52
Kan de nya batteriet, kameran fram och blinkersspaken även innebära att model 3 får 5G anslutning? Någon som vet?
Vad är det för batterier i RWD 75-milsversionen, LFP?
Nej, LG NMC som tidigare, men några kWh mer nu.

Re: Nytt batteri, uppdatering av model3

Postat: 09 okt 2025 06:24
av vrid_i_skogen
Jag är imponeras av den nya räckvidden samtidigt som alla andra variabler bibehålls. Ska prova en M3 i dagarna för att se om den räcker för mig. Fråga; finns det ingen väntrum-tråd på forumet för M3?

Re: Nytt batteri, uppdatering av model3

Postat: 09 okt 2025 06:45
av Dinsdale
AAKEE skrev: 04 okt 2025 09:04
Dinsdale skrev: 04 okt 2025 07:30

Jag har en teori att det är frontkameran som är anledningen till att det inte går att gå ner från AP till vanlig farthållare på nya Y... det går på Highland, iaf de utan frontkamera. Blir intressant att se om det funkar med frontkamera på Highland eller ej.
Den skillnaden kom väl med introduktionen av Juniper/Opal så den torde inte bero på noskamera eller ej.
Juniper/Opal har väl haft frontkamera från start?

Re: Nytt batteri, uppdatering av model3

Postat: 09 okt 2025 11:39
av psaaf
Kan dom inte bara återinföra blinkersspaken för nybeställningar nån gång. Väntar på att kunna beställa.

Re: Nytt batteri, uppdatering av model3

Postat: 09 okt 2025 11:47
av Fredrik j
Remuz skrev: 06 sep 2025 18:20
Om 27mån när jag ska byta min PS2 hoppas jag att det finns en hyfsat prisvärd bil av Y-karaktär som kommer Stockholm - Gbg (i den hastighet jag vill köra) helt utan att ladda och har 10-20% kvar. Detta är lovande. På sommaren kommer jag till Ulricehamn lite drygt med PS2, på vintern var det Jönköping.
Volvo EX60.

Re: Nytt batteri, uppdatering av model3

Postat: 09 okt 2025 12:46
av manneson
Fredrik j skrev: 09 okt 2025 11:47
Remuz skrev: 06 sep 2025 18:20
Om 27mån när jag ska byta min PS2 hoppas jag att det finns en hyfsat prisvärd bil av Y-karaktär som kommer Stockholm - Gbg (i den hastighet jag vill köra) helt utan att ladda och har 10-20% kvar. Detta är lovande. På sommaren kommer jag till Ulricehamn lite drygt med PS2, på vintern var det Jönköping.
Volvo EX60.
Varken batteristorlek eller exakt räckvidd är väl kända ännu?
Jag tippar på att den får såväl mindre batteri som högre förbrukning än BMW iX3.
Just iX3 är nog som sagt en bil som bör kunna klara detta.

Re: Nytt batteri, uppdatering av model3

Postat: 09 okt 2025 15:44
av Fredrik j
manneson skrev: 09 okt 2025 12:46
Fredrik j skrev: 09 okt 2025 11:47
Remuz skrev: 06 sep 2025 18:20
Om 27mån när jag ska byta min PS2 hoppas jag att det finns en hyfsat prisvärd bil av Y-karaktär som kommer Stockholm - Gbg (i den hastighet jag vill köra) helt utan att ladda och har 10-20% kvar. Detta är lovande. På sommaren kommer jag till Ulricehamn lite drygt med PS2, på vintern var det Jönköping.
Volvo EX60.
Varken batteristorlek eller exakt räckvidd är väl kända ännu?
Jag tippar på att den får såväl mindre batteri som högre förbrukning än BMW iX3.
Just iX3 är nog som sagt en bil som bör kunna klara detta.
Volvo har sagt att den får "längre elektrisk räckvidd än någon tidigare Volvobil". En ES90 har 700km WLTP.

Re: Nytt batteri, uppdatering av model3

Postat: 09 okt 2025 16:21
av Remuz
Tror EX60 hamnar i en prisklass som inte är intressant (<5000kr/m 3000mil/å)

Re: Nytt batteri, uppdatering av model3

Postat: 09 okt 2025 18:00
av AAKEE
Fredrik j skrev: 09 okt 2025 15:44
manneson skrev: 09 okt 2025 12:46
Fredrik j skrev: 09 okt 2025 11:47
Remuz skrev: 06 sep 2025 18:20
Om 27mån när jag ska byta min PS2 hoppas jag att det finns en hyfsat prisvärd bil av Y-karaktär som kommer Stockholm - Gbg (i den hastighet jag vill köra) helt utan att ladda och har 10-20% kvar. Detta är lovande. På sommaren kommer jag till Ulricehamn lite drygt med PS2, på vintern var det Jönköping.
Volvo EX60.
Varken batteristorlek eller exakt räckvidd är väl kända ännu?
Jag tippar på att den får såväl mindre batteri som högre förbrukning än BMW iX3.
Just iX3 är nog som sagt en bil som bör kunna klara detta.
Volvo har sagt att den får "längre elektrisk räckvidd än någon tidigare Volvobil". En ES90 har 700km WLTP.

Vem ringer och berättar för Volvo om laggårdsväggar och Cd x frontarea betyder?
😅

Re: Nytt batteri, uppdatering av model3

Postat: 10 okt 2025 12:38
av manneson
AAKEE skrev: 09 okt 2025 18:00
Fredrik j skrev: 09 okt 2025 15:44
manneson skrev: 09 okt 2025 12:46
Fredrik j skrev: 09 okt 2025 11:47
Remuz skrev: 06 sep 2025 18:20
Om 27mån när jag ska byta min PS2 hoppas jag att det finns en hyfsat prisvärd bil av Y-karaktär som kommer Stockholm - Gbg (i den hastighet jag vill köra) helt utan att ladda och har 10-20% kvar. Detta är lovande. På sommaren kommer jag till Ulricehamn lite drygt med PS2, på vintern var det Jönköping.
Volvo EX60.
Varken batteristorlek eller exakt räckvidd är väl kända ännu?
Jag tippar på att den får såväl mindre batteri som högre förbrukning än BMW iX3.
Just iX3 är nog som sagt en bil som bör kunna klara detta.
Volvo har sagt att den får "längre elektrisk räckvidd än någon tidigare Volvobil". En ES90 har 700km WLTP.

Vem ringer och berättar för Volvo om laggårdsväggar och Cd x frontarea betyder?
😅
Typ. EX90 har ju runt 600km WLTP, men elbilsmagasinet kom inte mkt mer än 30 mil motorväg och då följer han ändå hastighetsgränsen.

Det lär nog dröja innan en Volvo klarar 50 mil motorväg med moms.
Är väl visserligen extremt få som gör överlag, men just iX3 har väldigt goda chanser IMO.

Re: Nytt batteri, uppdatering av model3

Postat: 10 okt 2025 12:59
av AAKEE
manneson skrev: 10 okt 2025 12:38
AAKEE skrev: 09 okt 2025 18:00
Fredrik j skrev: 09 okt 2025 15:44
manneson skrev: 09 okt 2025 12:46
Fredrik j skrev: 09 okt 2025 11:47


Volvo EX60.
Varken batteristorlek eller exakt räckvidd är väl kända ännu?
Jag tippar på att den får såväl mindre batteri som högre förbrukning än BMW iX3.
Just iX3 är nog som sagt en bil som bör kunna klara detta.
Volvo har sagt att den får "längre elektrisk räckvidd än någon tidigare Volvobil". En ES90 har 700km WLTP.

Vem ringer och berättar för Volvo om laggårdsväggar och Cd x frontarea betyder?
😅
Typ. EX90 har ju runt 600km WLTP, men elbilsmagasinet kom inte mkt mer än 30 mil motorväg och då följer han ändå hastighetsgränsen.

Det lär nog dröja innan en Volvo klarar 50 mil motorväg med moms.
Är väl visserligen extremt få som gör överlag, men just iX3 har väldigt goda chanser IMO.
Ix3 är också som en laggårdsvägg. Väldigt hög bil. Batteriet ät stort, men inte mer än 15-20% mer än många andra bilar.

Min S, som har bland de lägsta luftmotstånden men är ganska bred (fast låg) kom 525km med några procent kvar under SECC. Sänkt 28mm under SECC, däcken med minst rullmotstånd som går att köpa och aeroynamik i fälgarna. Detta gjordes mitt i sommaren, med rättså sommarvarmt och bara en liten bit i regn. På del av sträckan hade vi märkbar motvind
Inte så långt ifrån optimala förhållanden.


Plaid har ioffsg en motor mer än man borde på en sån resa, men iX3 är en gigant i luftmotstånd i sammanhanget.


Jag undrar om inte det var jag som körde längst på första stinten. Under första delen är det mycket motorväg med 110/120, men vi körde lagligt, inget plus på farten.

WLTP vet ju alla att den inte speglar verkligheten men den minskar även nackdelen med att ha mycket luftmotstånd, så bilar med stor frontarea tappar mer än de med små.

Det finns kanske ingen tvekan om att iX3 kommer gå långt i de norska testen med långsamma vägar men i praktiken på svensk bättre landsväg/motortrafikled/motorväg gossar jag att förbrukningen far iväg.

Re: Nytt batteri, uppdatering av model3

Postat: 10 okt 2025 13:04
av manneson
AAKEE skrev: 10 okt 2025 12:59
manneson skrev: 10 okt 2025 12:38
AAKEE skrev: 09 okt 2025 18:00
Fredrik j skrev: 09 okt 2025 15:44
manneson skrev: 09 okt 2025 12:46


Varken batteristorlek eller exakt räckvidd är väl kända ännu?
Jag tippar på att den får såväl mindre batteri som högre förbrukning än BMW iX3.
Just iX3 är nog som sagt en bil som bör kunna klara detta.
Volvo har sagt att den får "längre elektrisk räckvidd än någon tidigare Volvobil". En ES90 har 700km WLTP.

Vem ringer och berättar för Volvo om laggårdsväggar och Cd x frontarea betyder?
😅
Typ. EX90 har ju runt 600km WLTP, men elbilsmagasinet kom inte mkt mer än 30 mil motorväg och då följer han ändå hastighetsgränsen.

Det lär nog dröja innan en Volvo klarar 50 mil motorväg med moms.
Är väl visserligen extremt få som gör överlag, men just iX3 har väldigt goda chanser IMO.
Ix3 är också som en laggårdsvägg. Väldigt hög bil. Batteriet ät stort, men inte mer än 15-20% mer än många andra bilar.

Min S, som har bland de lägsta luftmotstånden men är ganska bred (fast låg) kom 525km med några procent kvar under SECC. Sänkt 28mm under SECC, däcken med minst rullmotstånd som går att köpa och aeroynamik i fälgarna. Detta gjordes mitt i sommaren, med rättså sommarvarmt och bara en liten bit i regn. På del av sträckan hade vi märkbar motvind
Inte så långt ifrån optimala förhållanden.


Plaid har ioffsg en motor mer än man borde på en sån resa, men iX3 är en gigant i luftmotstånd i sammanhanget.


Jag undrar om inte det var jag som körde längst på första stinten. Under första delen är det mycket motorväg med 110/120, men vi körde lagligt, inget plus på farten.

WLTP vet ju alla att den inte speglar verkligheten men den minskar även nackdelen med att ha mycket luftmotstånd, så bilar med stor frontarea tappar mer än de med små.

Det finns kanske ingen tvekan om att iX3 kommer gå långt i de norska testen med långsamma vägar men i praktiken på svensk bättre landsväg/motortrafikled/motorväg gossar jag att förbrukningen far iväg.
IX3 är ju en vattendroppe vs EX90. 😁
Visst är den högre än en S, men BMW är också extremt duktiga på effektivitet. I kombination med sisådär 15kwh mer användbar kapacitet så är jag rätt säker på att den kommer gå minst lika långt som en S.