Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Watson
Teslaägare

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Inlägg av Watson »

Ska bort på Emporia på lunch, så kollar om man kan köpa kabeln från dem. Ska ändå lämna in bilen snart, så det kanske är läge att uppgradera till dubelladdare med.
Ska röra mig rätt mycket i Kroatien, och dom har tydligen byggt ut rätt rejält med 22kw laddning både här o där.
S90D, Midnight Silver, Lädersoffa, Autopilot, Luftfjädring.
To understand what recursion is, you must first understand recursion.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Watson skrev:
danni skrev:
Däremot finns det en del ställen där man kan ladda 22 kW men behöver ta med egen sladd. Ikea är ett typexempel, de har ofta 22 kW i sina stolpar.
Ska ner till Kroatien i sommar, där verkar det också vara vanligt med att man tar med egen kabel.
Får shoppa runt och se var man kan hitta en till bra pris.
Var när
Vi har själva planer att ta en tur
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Nu ligger detta visserligen under Model S men dels så ser jag normalt inte vilken kategori trådarna ligger under och dels brukar vi ju ha som vana att gå lite off topic så vill jag hålla på traditionerna så därför skriver jag lite om Model X.

Vad gäller Model X så kan man endast ha en laddare i den bilen. Det verkar finnas två olika typer av laddare, standard power charger samt high power charger. Standard är på 11kW (16A) och High är på lite udda 16,5kW (24A). Jag kan inte välja laddare i Signature och antar att alla Signature kommer med High Power Charger men det är möjligt att även alla andra Model X i Europa får High Power Charger också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Värt att notera är att det räcker inte med en laddbox o dubbelladdare för att ladda 22Kw.
Man behöver 32A o mata den med oxo, de har man väl kanske på ett jobb där laddmöjlighet finns, men oftast inte hemma.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Nicke Nyfiken skrev:
Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Nu när vi rett ut det, kommer här en följdfråga.

Med enkelladdare kan man väl "bara" ladda med 40 Amp totalt?
Betyder det att man bara laddar med ca 13 Amp när man är inkopplad på 16 Amp 3-fasuttag?
Du tänker inte på USA nu där det är 40Amp 240 V enfas som är max med enkelladdare? De har inte trefas i USA men har högre strömstyrka. I Sverige är det 16 A 400V trefas som gäller för enkelladdare och 32 A för dubbelladdare.
Så är det...
Jag har aldrig laddat 3fas eftersom elektrikern inte har varit här ännu. Kommer förhoppningsvis i början av nästa vecka.
De klipp jag sett har varit från USA. Därav min förvirring.

Så med enkelladdare i Sverige får man 3x16 Amp=48 Amp?
Nej enkelladdaren kan bara utnyttja 32A enfas sägs det. Svårt att verifiera då det isåfall är en speciallösning.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

drakbane skrev:
Värt att notera är att det räcker inte med en laddbox o dubbelladdare för att ladda 22Kw.
Man behöver 32A o mata den med oxo, de har man väl kanske på ett jobb där laddmöjlighet finns, men oftast inte hemma.
Precis, med tanke på det kanske det är lite förståeligt med 16,5kWh-laddaren i Model X. Kräver dock att du installerar 32A 3-fasuttag även ifall du bara kommer dra max 24A. Problem kommer dock uppstå när ens kompis med Model S och dubbelladdare kommer på besök och försöker nyttja 32A...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare

Inlägg av Machris »

Ytterligare off-topic: Hur snabbt laddar CaDeMo? Finns det olika varianter?
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Machris skrev:
Ytterligare off-topic: Hur snabbt laddar CaDeMo? Finns det olika varianter?
Upp till 62,5 kW enligt standarden men olika fabrikat (ABB osv) är olika bra att nå upp till max-effekten och sedan begränsas nog effekten medveten ibland också för att minska kostnaden för nätinstallationen. De flesta når aldrig upp till mer än 50 kW och många är begränsade till ca 35 kW verkar det som. Det pågår arbete för att öka maxeffekten till 90 kW men det verkar dra ut på tiden. Problemet är väl att idag finns inga andra bilar än Tesla som klarar av mycket högre effekt än 50kW.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

En annan sak som jag tänkt på.
1. Med den medföljande UMCn kan man väl bara ladda 3x16A ?
2. För att kunna ladda från ett 32A uttag OCH få ut 32A måste man väl ha en annan lösning, typ laddbox?

Vad är det enklaste/billigaste sättet för att ladda Teslan så snabbt som möjligt? Har tillgång till 125A @ 400V ju.... :roll:
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Teslas wall laddare klarar 32A 3 fas vilket ger ca 10 mil i timmen
Det kräver dock dualcharger o bilen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

jonas skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Nu när vi rett ut det, kommer här en följdfråga.

Med enkelladdare kan man väl "bara" ladda med 40 Amp totalt?
Betyder det att man bara laddar med ca 13 Amp när man är inkopplad på 16 Amp 3-fasuttag?
Du tänker inte på USA nu där det är 40Amp 240 V enfas som är max med enkelladdare? De har inte trefas i USA men har högre strömstyrka. I Sverige är det 16 A 400V trefas som gäller för enkelladdare och 32 A för dubbelladdare.
Så är det...
Jag har aldrig laddat 3fas eftersom elektrikern inte har varit här ännu. Kommer förhoppningsvis i början av nästa vecka.
De klipp jag sett har varit från USA. Därav min förvirring.

Så med enkelladdare i Sverige får man 3x16 Amp=48 Amp?
Nej enkelladdaren kan bara utnyttja 32A enfas sägs det. Svårt att verifiera då det isåfall är en speciallösning.
Inte alla model S kan ladda 32 A enfas. Min går det inte med.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Det ska vara "rätt kopplat" för att det ska gå
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

e5m1r skrev:
Det ska vara "rätt kopplat" för att det ska gå
Och hur är det kopplat när det är rätt ?
IKEA laddaren funkar med 32 A på låneteslan (som hade dubbelladdare) men inte med min, samma stolpe, samma kabel. Är det något jag skall info IKEA om ?
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Det ska vara en en fas 32 A stolpe med inbyggd type 2 kabel som är byglad
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

dessa sladdar funkar

har denna själv:
http://www.e-station-store.com/en/porta ... ation.html
funkar även på bmw zoe etc

här en med lite mer finesser

http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick-32a/

båda med röd 32A kontakt.

en smidig för 16A
http://evconnect.se/collections/portabl ... -fas-400-v
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

e5m1r skrev:
Jag använder Mennekeskabeln från Tesla.
Byglingen som du nämner vad innebär den ? Nån som vet ?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Gustafsson skrev:
e5m1r skrev:
Någon elkunnig kan säkert svara rätt tror att L1 och L2 är byglade
Det kan man inte göra på en blå tre fas kabel därför säger jag att det bara funkar på 1fs stolpe 32A med inbyggd kabel
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

e5m1r skrev:
Gustafsson skrev:
e5m1r skrev:
Någon elkunnig kan säkert svara rätt tror att L1 och L2 är byglade
Det kan man inte göra på en blå tre fas kabel därför säger jag att det bara funkar på 1fs stolpe 32A med inbyggd kabel
Tack för info.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

nu är det möjligt att detta tagits upp, men tråden har blivit så lång att jag inte orkar kontrollera alla svar samt att sannolikheten kanske är låg att den blå kontakten diskuteras frekvent i Sverige. Oavsett, skjut mig om det redan har tagits upp!

I alla fall, så undrar jag om man måste ha dubbelladdare för att kunna få ut 32A med UMC+blå kontakt(1-fas, 230V, 32A)? Jag testade idag och fick bara ut 16A vilket inte ger mycket mer fart än vanlig schuko. Hade tänkt sätta upp ett sånt uttag hemma för att få lite snabbare (då vi inte har 3-fas 400V i huset), men går det bara att få ut 16A så är det kass.
blå kontakt.png
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
18650

Inlägg av 18650 »

HelectriC skrev:
nu är det möjligt att detta tagits upp, men tråden har blivit så lång att jag inte orkar kontrollera alla svar samt att sannolikheten kanske är låg att den blå kontakten diskuteras frekvent i Sverige. Oavsett, skjut mig om det redan har tagits upp!

I alla fall, så undrar jag om man måste ha dubbelladdare för att kunna få ut 32A med UMC+blå kontakt(1-fas, 230V, 32A)? Jag testade idag och fick bara ut 16A vilket inte ger mycket mer fart än vanlig schuko. Hade tänkt sätta upp ett sånt uttag hemma för att få lite snabbare (då vi inte har 3-fas 400V i huset), men går det bara att få ut 16A så är det kass.
Det verkar som att du behöver en typ 2 kabel med L1 och L2 byglade. Du behöver någon slags wallbox eller ställbar evse för att kommunicera mot bilen. Jag hade satt upp röd 32A 3Fas och byggt en egen laddsladd eller wallbox baserad på Easy evse kretskortet.

Bild
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

18650 skrev:
HelectriC skrev:

Det verkar som att du behöver en typ 2 kabel med L1 och L2 byglade. Du behöver någon slags wallbox eller ställbar evse för att kommunicera mot bilen. Jag hade satt upp röd 32A 3Fas och byggt en egen laddsladd eller wallbox baserad på Easy evse kretskortet.

Bild
nej, wallbox och sånt orkar jag inte med, blir för dyrt jämfört med vad jag får ut för det (klarar mig egentligen på schuko, men tänkte ett blått uttag för att det är billigt och enkelt att sätta upp). sätta upp 3-fas går inte då huset inte matas av 400V 3-fas (Norge). Frågan var egentligen om man behöver dubbelladdare för att få ut 32A på blå kontakt? Jag vet ju att det fungerar för Model S, frågan är bara vad är förutsättningarna? i diagrammet ser det ut som det ska gå att få ca 7kW m enkelladdare, men jag fick bara ut ca 4
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

HelectriC skrev:
18650 skrev:
HelectriC skrev:

Bild
nej, wallbox och sånt orkar jag inte med, blir för dyrt jämfört med vad jag får ut för det (klarar mig egentligen på schuko, men tänkte ett blått uttag för att det är billigt och enkelt att sätta upp). sätta upp 3-fas går inte då huset inte matas av 400V 3-fas (Norge). Frågan var egentligen om man behöver dubbelladdare för att få ut 32A på blå kontakt? Jag vet ju att det fungerar för Model S, frågan är bara vad är förutsättningarna? i diagrammet ser det ut som det ska gå att få ca 7kW m enkelladdare, men jag fick bara ut ca 4
Tesla Björn har en video där han visar nåt sånt 32A enfas och förklarar kolla på hans youtube kanal
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

e5m1r skrev:
HelectriC skrev:
18650 skrev:
HelectriC skrev:

Bild
Tesla Björn har en video där han visar nåt sånt 32A enfas och förklarar kolla på hans youtube kanal
Vet du vilken "film"? Orkar inte se igenom alla timmar med honom för att hitta rätt ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Tror det är denna
Johan71

Inlägg av Johan71 »

mickeisol skrev:
dessa sladdar funkar

har denna själv:
http://www.e-station-store.com/en/porta ... ation.html
funkar även på bmw zoe etc

här en med lite mer finesser

http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick-32a/

båda med röd 32A kontakt.

en smidig för 16A
http://evconnect.se/collections/portabl ... -fas-400-v
Dom har vett o ta betalt kan man nog säga.
Kör idag en Volvo C40, ska byta i januari 26
Skriv svar