Sida 2 av 3

Re: Provkörning Model Y Performance Juniper

Postat: 09 okt 2025 14:10
av AAKEE
Vi behöver att någon tar en bild på energigrafen där man ser ”genomsnittsförbrukning” samt ”mer än nominellt” på nya Y performance.

Detta för att kunna räkna fram laddkonstanten, vilken kommer hjälpa till mycket i trådarna om bilen.

Re: Provkörning Model Y Performance Juniper

Postat: 09 okt 2025 16:48
av Teslaaa
krabbanidag skrev: 09 okt 2025 11:53
Hur är det nu med nya MYP. Är det nåt nytt större batteri i som kan leverera mer effekt än 460hk? För det känns klent med 460hk

Räckvidd 580km och påstådda 3,5 sek 0-100 nu.

Slår man regplåten från videon på car.info uppges 627hk.

Kollar man transportstyrelsen så uppges 618hk.

Re: Provkörning Model Y Performance Juniper

Postat: 09 okt 2025 17:38
av Maw
Teslaaa skrev: 09 okt 2025 16:48
krabbanidag skrev: 09 okt 2025 11:53
Hur är det nu med nya MYP. Är det nåt nytt större batteri i som kan leverera mer effekt än 460hk? För det känns klent med 460hk

Räckvidd 580km och påstådda 3,5 sek 0-100 nu.

Slår man regplåten från videon på car.info uppges 627hk.

Kollar man transportstyrelsen så uppges 618hk.
Ingen av de siffrorna stämmer med verkligheten

Re: Provkörning Model Y Performance Juniper

Postat: 09 okt 2025 17:42
av AAKEE
Teslaaa skrev: 09 okt 2025 16:48
krabbanidag skrev: 09 okt 2025 11:53
Hur är det nu med nya MYP. Är det nåt nytt större batteri i som kan leverera mer effekt än 460hk? För det känns klent med 460hk

Räckvidd 580km och påstådda 3,5 sek 0-100 nu.

Slår man regplåten från videon på car.info uppges 627hk.

Kollar man transportstyrelsen så uppges 618hk.
Det som anges på regbeviset är inte motoreffekten på traditionellt fossilvis utan ”max effekt för elmotor”.
Det är elmotorns teoretiska maximala effekt, och inte den effekt motorn levererar i bilen.
Det är därför som det anges samma effejt för en LR som har samma motorer som en P.

För en LR är den ”tuningen” Tesla har på bilen låååångt ifrån vad motorernas maxeffekt är.

För en P är normalt batteriet begränsande för max effekt.

Motorerna i LR och P består i normalfallet av två olika sorters motorer som ger max effejt vid olika varvtal, så att addera effekten för främre + bakre motorn blir inte korrekt även det hade vart så att motorerna begränsade (vilket de som sagt, inte gör).

Som ett exempel är min Plaid registrerad med 932kW , dvs 1267,5 hk. (Detta för att motorernas tekniska maxeffekt är 314 + 309 + 309 = 932kW) Bilen levererar inte 1267hk!
IMG_8307.jpeg
Vi har redogjort motoreffekt rätt noga med nya M3P i USA som exempel i en tråd*, där kommer vi fram till att de 507hp som man anger i USA stämmer rätt bra med det starkare Panasonicbatteriet.
Exakt vad MYP och M3P med nya batteriet kommer leverera är nog inte klart än, men vi kan hoppas på att det är lite bättre än gamla LG.

*) En bit in i tråden finns detta specat:
viewtopic.php?t=37969

Re: Provkörning Model Y Performance Juniper

Postat: 09 okt 2025 19:37
av ChristofferG
AAKEE skrev: 09 okt 2025 17:42

Det som anges på regbeviset är inte motoreffekten på traditionellt fossilvis utan ”max effekt för elmotor”.
Det är elmotorns teoretiska maximala effekt, och inte den effekt motorn levererar i bilen.
Det är därför som det anges samma effejt för en LR som har samma motorer som en P.
Sorry för off-topic men är det bara Tesla som redovisar på detta vis?
Öviga tillverkare verkar vad jag har sett hålla sig till siffror som de faktiskt kan leverera. (iaf vid hög SoC)

Re: Provkörning Model Y Performance Juniper

Postat: 10 okt 2025 01:57
av AAKEE
ChristofferG skrev: 09 okt 2025 19:37
AAKEE skrev: 09 okt 2025 17:42

Det som anges på regbeviset är inte motoreffekten på traditionellt fossilvis utan ”max effekt för elmotor”.
Det är elmotorns teoretiska maximala effekt, och inte den effekt motorn levererar i bilen.
Det är därför som det anges samma effejt för en LR som har samma motorer som en P.
Sorry för off-topic men är det bara Tesla som redovisar på detta vis?
Öviga tillverkare verkar vad jag har sett hålla sig till siffror som de faktiskt kan leverera. (iaf vid hög SoC)
Det är nog en tolkningsfråga.
Läser man texten som det står ordagrant blir det så.
IMG_8311.jpeg

Re: Provkörning Model Y Performance Juniper

Postat: 10 okt 2025 06:14
av Maw
AAKEE skrev: 10 okt 2025 01:57
ChristofferG skrev: 09 okt 2025 19:37
AAKEE skrev: 09 okt 2025 17:42

Det som anges på regbeviset är inte motoreffekten på traditionellt fossilvis utan ”max effekt för elmotor”.
Det är elmotorns teoretiska maximala effekt, och inte den effekt motorn levererar i bilen.
Det är därför som det anges samma effejt för en LR som har samma motorer som en P.
Sorry för off-topic men är det bara Tesla som redovisar på detta vis?
Öviga tillverkare verkar vad jag har sett hålla sig till siffror som de faktiskt kan leverera. (iaf vid hög SoC)
Det är nog en tolkningsfråga.
Läser man texten som det står ordagrant blir det så.
IMG_8311.jpeg
Det kunde varit tydligare men jag skulle tolka det som den totala effekten motorerna tillsammans kan ge ifrån sig i bilen i praktiken, inte vad de var och en för sig teoretiskt hade kunnat ge om förutsättningarna hade varit annorlunda än va de är i bilen.

Jag förmodar att Tesla tycker att de tjänar på att uppge en så hög siffra som möjligt även om det inte går att komma i närheten av den i verkligheten. Man ser och hör ju ofta påståendet om att M3P/MYP har över 600 hk så uppenbarligen är det många som går på det.

Re: Provkörning Model Y Performance Juniper

Postat: 10 okt 2025 07:01
av merc_slk_amg
manneson skrev: 09 okt 2025 12:47
krabbanidag skrev: 09 okt 2025 11:53
Hur är det nu med nya MYP. Är det nåt nytt större batteri i som kan leverera mer effekt än 460hk? För det känns klent med 460hk

Räckvidd 580km och påstådda 3,5 sek 0-100 nu.
Ja, men ingen jätteskillnad.
Men det ÄR en klart märkbar skillnad.
Solarna är sååå mycket förbättrade.
Fjädringen är också mycket bättre.
Det som dock förvånade mig är hur mycket tystare den är i förhållande till min förra 2024 Performance, för den var ju mer isolerad än ex en 2022.


Utseende lampor mm är ju en smaksak, som jag dock gillar med.

Denna uppgradering är enligt mig värd varenda krona jag fick lägga i mellan.

Re: Provkörning Model Y Performance Juniper

Postat: 10 okt 2025 10:14
av Tellus
Maw skrev: 10 okt 2025 06:14
AAKEE skrev: 10 okt 2025 01:57
ChristofferG skrev: 09 okt 2025 19:37
AAKEE skrev: 09 okt 2025 17:42

Det som anges på regbeviset är inte motoreffekten på traditionellt fossilvis utan ”max effekt för elmotor”.
Det är elmotorns teoretiska maximala effekt, och inte den effekt motorn levererar i bilen.
Det är därför som det anges samma effejt för en LR som har samma motorer som en P.
Sorry för off-topic men är det bara Tesla som redovisar på detta vis?
Öviga tillverkare verkar vad jag har sett hålla sig till siffror som de faktiskt kan leverera. (iaf vid hög SoC)
Det är nog en tolkningsfråga.
Läser man texten som det står ordagrant blir det så.
IMG_8311.jpeg
Det kunde varit tydligare men jag skulle tolka det som den totala effekten motorerna tillsammans kan ge ifrån sig i bilen i praktiken, inte vad de var och en för sig teoretiskt hade kunnat ge om förutsättningarna hade varit annorlunda än va de är i bilen.

Jag förmodar att Tesla tycker att de tjänar på att uppge en så hög siffra som möjligt även om det inte går att komma i närheten av den i verkligheten. Man ser och hör ju ofta påståendet om att M3P/MYP har över 600 hk så uppenbarligen är det många som går på det.
Vår 2019 M3P ger drygt 440kW (600hk) från batteriet, sen försvinner lite i förluster
MYP 2022-2024 ger drygt 400kW från batteriet, dvs 550hk
Gissar nya MYP kan ge lite mer, kanske 420kW, vi får se i scan my tesla.
Detta är alltså momentant några få sekunder.

Re: Provkörning Model Y Performance Juniper

Postat: 10 okt 2025 22:19
av AAKEE
Tellus skrev: 10 okt 2025 10:14
Maw skrev: 10 okt 2025 06:14
AAKEE skrev: 10 okt 2025 01:57
ChristofferG skrev: 09 okt 2025 19:37
AAKEE skrev: 09 okt 2025 17:42

Det som anges på regbeviset är inte motoreffekten på traditionellt fossilvis utan ”max effekt för elmotor”.
Det är elmotorns teoretiska maximala effekt, och inte den effekt motorn levererar i bilen.
Det är därför som det anges samma effejt för en LR som har samma motorer som en P.
Sorry för off-topic men är det bara Tesla som redovisar på detta vis?
Öviga tillverkare verkar vad jag har sett hålla sig till siffror som de faktiskt kan leverera. (iaf vid hög SoC)
Det är nog en tolkningsfråga.
Läser man texten som det står ordagrant blir det så.
IMG_8311.jpeg
Det kunde varit tydligare men jag skulle tolka det som den totala effekten motorerna tillsammans kan ge ifrån sig i bilen i praktiken, inte vad de var och en för sig teoretiskt hade kunnat ge om förutsättningarna hade varit annorlunda än va de är i bilen.

Jag förmodar att Tesla tycker att de tjänar på att uppge en så hög siffra som möjligt även om det inte går att komma i närheten av den i verkligheten. Man ser och hör ju ofta påståendet om att M3P/MYP har över 600 hk så uppenbarligen är det många som går på det.
Vår 2019 M3P ger drygt 440kW (600hk) från batteriet, sen försvinner lite i förluster
MYP 2022-2024 ger drygt 400kW från batteriet, dvs 550hk
Gissar nya MYP kan ge lite mer, kanske 420kW, vi får se i scan my tesla.
Detta är alltså momentant några få sekunder.
Toktopp med gamla LG var 415kW, där panasonic levererade 430kW.
Dock krävdes >90% och 45C eller varmare batteri, vilket gjorde att det oftast inte blev 400kW från batteriet.

Nya 3P (och YP) har motorer som kan hålla i effekten betydligt längre. Gamla hade bara en mindre peak kring 70-85km/h.

Det är förväntat att LG maximala effekt ligger kvar under ett ganska stort register eftersom den troligen inte når de 460kW som Panna kan levera i nya 3/Y P.

Re: Provkörning Model Y Performance Juniper

Postat: 12 okt 2025 14:18
av Tellus
Tesla björn har lagt upp 4 videos sista dagarna
Bland annat denna, men accelerations test

Re: Provkörning Model Y Performance Juniper

Postat: 12 okt 2025 14:37
av AAKEE
Tellus skrev: 12 okt 2025 14:18
Tesla björn har lagt upp 4 videos sista dagarna
Bland annat denna, men accelerations test
Det är lite beklämmande att det bara toppar samma 415kW som med gamla LG.

Vi såg 430kW med förra generationens 3 (och Y i USA med Panasonic.) då var inte batteriet gränssättande utan bilen ”drog” inte mer. I USA tar 3P rejält ur panasonic.

Vad värre är, då kan man börja misstänka att detta batteri är lika känsligt som det förra för SOC och batteritemp, och TB har ju maxxat ut detta med >90% och 50C+ cell temp.


Det denna test dock INTE visar är den nya setuppen som håller i effektuttaget i högre farter, vilket rakt av beror på motorsetuppen.
Som ägare är det något som gör stor skillnad, att luften helt gick ur gamla generationens 3/Y P är något jag tyckte var rätt kass och ny är det fixat (förutsätter jag).


Men, toppeffekten är inte mer i nya MYP än den gamla tyvärr. Så vi kanske pratar runt 480hk eller nåt i den stilen.

Re: Provkörning Model Y Performance Juniper

Postat: 12 okt 2025 14:53
av Tellus
Nya Performance vs gamla

+ Snyggare
+ Mycket förbättrad fjädring
+ Går tystare iallafall vs MYP 2022
+ Stolarna mycket bättre
+ Lite mer batterikapacitet
+ Lite mer energieffektiv
+ andra mindre förbättringar
+ ”bara” 70k dyrare vs LR AWD vid kontantköp

- Inte snabbare 0-100
- Laddar lika sakta som gamla

Så det är väl bara prestandan som är en besvikelse, den kändes rätt slö vs standard Model s

Prispåslaget blir ca 140000kr (70+70) vs LR AWD om man tar lån. Känns inte så prisvärt, men med nollränta och 70k i påslag så känns den prisvärd.

Re: Provkörning Model Y Performance Juniper

Postat: 12 okt 2025 15:21
av AAKEE
Tellus skrev: 12 okt 2025 14:53
Nya Performance vs gamla

+ Snyggare
+ Mycket förbättrad fjädring
+ Går tystare iallafall vs MYP 2022
+ Stolarna mycket bättre
+ Lite mer batterikapacitet
+ Lite mer energieffektiv
+ andra mindre förbättringar
+ ”bara” 70k dyrare vs LR AWD vid kontantköp

- Inte snabbare 0-100
- Laddar lika sakta som gamla

Så det är väl bara prestandan som är en besvikelse, den kändes rätt slö vs standard Model s

Prispåslaget blir ca 140000kr (70+70) vs LR AWD om man tar lån. Känns inte så prisvärt, men med nollränta och 70k i påslag så känns den prisvärd.
Det är nog inget fel alls på bilen och om man ska välja mellan Teslas egna celltillverkning där batterierna degraderar snabbare än fritt fall eller LG med lite sämre punch är nog valet lätt.

Dessutom är det ytterst ovanligt med LG-batterier som falerar medans Tesla/Panasonic har en avsevärt högre rate.

Re: Provkörning Model Y Performance Juniper

Postat: 12 okt 2025 15:52
av JockeX
Tellus skrev: 12 okt 2025 14:53
Nya Performance vs gamla

+ Snyggare
+ Mycket förbättrad fjädring
+ Går tystare iallafall vs MYP 2022
+ Stolarna mycket bättre
+ Lite mer batterikapacitet
+ Lite mer energieffektiv
+ andra mindre förbättringar
+ ”bara” 70k dyrare vs LR AWD vid kontantköp

- Inte snabbare 0-100
- Laddar lika sakta som gamla

Så det är väl bara prestandan som är en besvikelse, den kändes rätt slö vs standard Model s

Prispåslaget blir ca 140000kr (70+70) vs LR AWD om man tar lån. Känns inte så prisvärt, men med nollränta och 70k i påslag så känns den prisvärd.
Han nämnde dock att 0-100 testet var gjort på blöt asfalt. Dessutom är det rätt kallt ute nu dessutom. Tyckte inte han nämnde förutsättningarna för 0-100 testet på gamla MYP, istället tog han upp några tester han gjort med M3P. Förstod mig inte riktigt på den referensen.

Re: Provkörning Model Y Performance Juniper

Postat: 12 okt 2025 16:07
av ChristofferG
Gör han alltid testerna i nedförslut? Resultaten var "Invalid" enligt Dragy.
*edit* Såg att näst sista testet fick "Valid" */edit*

Re: Provkörning Model Y Performance Juniper

Postat: 12 okt 2025 16:36
av Nect
Tellus skrev: 12 okt 2025 14:53
Nya Performance vs gamla

+ Snyggare
+ Mycket förbättrad fjädring
+ Går tystare iallafall vs MYP 2022
+ Stolarna mycket bättre
+ Lite mer batterikapacitet
+ Lite mer energieffektiv
+ andra mindre förbättringar
+ ”bara” 70k dyrare vs LR AWD vid kontantköp

- Inte snabbare 0-100
- Laddar lika sakta som gamla

Så det är väl bara prestandan som är en besvikelse, den kändes rätt slö vs standard Model s

Prispåslaget blir ca 140000kr (70+70) vs LR AWD om man tar lån. Känns inte så prisvärt, men med nollränta och 70k i påslag så känns den prisvärd.
Björns 100-mil test visar att trots ”långsam” laddning så hamnar den högt upp tidsmässigt då förbrukningen är så låg. Och då med stundvis blöta vägar och lite kallare utetemp.

Den är tidsmässigt snabbare än flera nya 800V bilar (trots mindre batteri och långsammare laddning).

Re: Provkörning Model Y Performance Juniper

Postat: 12 okt 2025 17:44
av Tellus
AAKEE skrev: 12 okt 2025 15:21
Tellus skrev: 12 okt 2025 14:53
Nya Performance vs gamla

+ Snyggare
+ Mycket förbättrad fjädring
+ Går tystare iallafall vs MYP 2022
+ Stolarna mycket bättre
+ Lite mer batterikapacitet
+ Lite mer energieffektiv
+ andra mindre förbättringar
+ ”bara” 70k dyrare vs LR AWD vid kontantköp

- Inte snabbare 0-100
- Laddar lika sakta som gamla

Så det är väl bara prestandan som är en besvikelse, den kändes rätt slö vs standard Model s

Prispåslaget blir ca 140000kr (70+70) vs LR AWD om man tar lån. Känns inte så prisvärt, men med nollränta och 70k i påslag så känns den prisvärd.
Det är nog inget fel alls på bilen och om man ska välja mellan Teslas egna celltillverkning där batterierna degraderar snabbare än fritt fall eller LG med lite sämre punch är nog valet lätt.

Dessutom är det ytterst ovanligt med LG-batterier som falerar medans Tesla/Panasonic har en avsevärt högre rate.
Någon EV expert i Kroatien verkar tycka tvärtom, fast det kanske handlar om andra aspekter av batteriet
Startar på 3:13


Re: Provkörning Model Y Performance Juniper

Postat: 12 okt 2025 17:45
av Tellus
Nect skrev: 12 okt 2025 16:36
Tellus skrev: 12 okt 2025 14:53
Nya Performance vs gamla

+ Snyggare
+ Mycket förbättrad fjädring
+ Går tystare iallafall vs MYP 2022
+ Stolarna mycket bättre
+ Lite mer batterikapacitet
+ Lite mer energieffektiv
+ andra mindre förbättringar
+ ”bara” 70k dyrare vs LR AWD vid kontantköp

- Inte snabbare 0-100
- Laddar lika sakta som gamla

Så det är väl bara prestandan som är en besvikelse, den kändes rätt slö vs standard Model s

Prispåslaget blir ca 140000kr (70+70) vs LR AWD om man tar lån. Känns inte så prisvärt, men med nollränta och 70k i påslag så känns den prisvärd.
Björns 100-mil test visar att trots ”långsam” laddning så hamnar den högt upp tidsmässigt då förbrukningen är så låg. Och då med stundvis blöta vägar och lite kallare utetemp.

Den är tidsmässigt snabbare än flera nya 800V bilar (trots mindre batteri och långsammare laddning).
Jag är helt nöjd med laddhastigheten för personlig del, men lite trist att det går långsammare att ladda vs en tesla 3 från 2019.
Speciellt nu när kineserna är så snabba.

Re: Provkörning Model Y Performance Juniper

Postat: 12 okt 2025 18:26
av manneson
Nect skrev: 12 okt 2025 16:36
Tellus skrev: 12 okt 2025 14:53
Nya Performance vs gamla

+ Snyggare
+ Mycket förbättrad fjädring
+ Går tystare iallafall vs MYP 2022
+ Stolarna mycket bättre
+ Lite mer batterikapacitet
+ Lite mer energieffektiv
+ andra mindre förbättringar
+ ”bara” 70k dyrare vs LR AWD vid kontantköp

- Inte snabbare 0-100
- Laddar lika sakta som gamla

Så det är väl bara prestandan som är en besvikelse, den kändes rätt slö vs standard Model s

Prispåslaget blir ca 140000kr (70+70) vs LR AWD om man tar lån. Känns inte så prisvärt, men med nollränta och 70k i påslag så känns den prisvärd.
Björns 100-mil test visar att trots ”långsam” laddning så hamnar den högt upp tidsmässigt då förbrukningen är så låg. Och då med stundvis blöta vägar och lite kallare utetemp.

Den är tidsmässigt snabbare än flera nya 800V bilar (trots mindre batteri och långsammare laddning).
Om/när Tesla går över till 800-1000v så blir det nog som att tanka.
Kanske just det de tänker sälja in det som.

Re: Provkörning Model Y Performance Juniper

Postat: 12 okt 2025 18:39
av Maw
manneson skrev: 12 okt 2025 18:26
Nect skrev: 12 okt 2025 16:36
Tellus skrev: 12 okt 2025 14:53
Nya Performance vs gamla

+ Snyggare
+ Mycket förbättrad fjädring
+ Går tystare iallafall vs MYP 2022
+ Stolarna mycket bättre
+ Lite mer batterikapacitet
+ Lite mer energieffektiv
+ andra mindre förbättringar
+ ”bara” 70k dyrare vs LR AWD vid kontantköp

- Inte snabbare 0-100
- Laddar lika sakta som gamla

Så det är väl bara prestandan som är en besvikelse, den kändes rätt slö vs standard Model s

Prispåslaget blir ca 140000kr (70+70) vs LR AWD om man tar lån. Känns inte så prisvärt, men med nollränta och 70k i påslag så känns den prisvärd.
Björns 100-mil test visar att trots ”långsam” laddning så hamnar den högt upp tidsmässigt då förbrukningen är så låg. Och då med stundvis blöta vägar och lite kallare utetemp.

Den är tidsmässigt snabbare än flera nya 800V bilar (trots mindre batteri och långsammare laddning).
Om/när Tesla går över till 800-1000v så blir det nog som att tanka.
Kanske just det de tänker sälja in det som.
Så har det ju inte direkt varit hittills när Tesla gått över till högre spänning. Tvärt om så är Teslas 900-voltsbil ganska långsam på att ladda.

Kanske är batterierna som Tesla tillverkar/köper för dåliga helt enkelt? Kanske är därför de inte gått över till 800-1000 på mer än en modell hittills?

Re: Provkörning Model Y Performance Juniper

Postat: 12 okt 2025 18:52
av Nect
Tellus skrev: 12 okt 2025 17:45
Nect skrev: 12 okt 2025 16:36
Tellus skrev: 12 okt 2025 14:53
Nya Performance vs gamla

+ Snyggare
+ Mycket förbättrad fjädring
+ Går tystare iallafall vs MYP 2022
+ Stolarna mycket bättre
+ Lite mer batterikapacitet
+ Lite mer energieffektiv
+ andra mindre förbättringar
+ ”bara” 70k dyrare vs LR AWD vid kontantköp

- Inte snabbare 0-100
- Laddar lika sakta som gamla

Så det är väl bara prestandan som är en besvikelse, den kändes rätt slö vs standard Model s

Prispåslaget blir ca 140000kr (70+70) vs LR AWD om man tar lån. Känns inte så prisvärt, men med nollränta och 70k i påslag så känns den prisvärd.
Björns 100-mil test visar att trots ”långsam” laddning så hamnar den högt upp tidsmässigt då förbrukningen är så låg. Och då med stundvis blöta vägar och lite kallare utetemp.

Den är tidsmässigt snabbare än flera nya 800V bilar (trots mindre batteri och långsammare laddning).
Jag är helt nöjd med laddhastigheten för personlig del, men lite trist att det går långsammare att ladda vs en tesla 3 från 2019.
Speciellt nu när kineserna är så snabba.
Det kan jag väl hålla med om.
Om nya MYP hade hållit 250 kW längre än till 15-16% kanske upp mot 50% för att sedan gå ner skulle den ha varit riktigt bra!

Min Q8 håller 145-148 kW upp till 65-68% nått.
Min Polestar 2 har högre toppeffekt än Q8:an men Polestaren laddar hopplöst långsamt efter ett litet tag.

Re: Provkörning Model Y Performance Juniper

Postat: 12 okt 2025 19:21
av AAKEE
Tellus skrev: 12 okt 2025 17:44

Någon EV expert i Kroatien verkar tycka tvärtom, fast det kanske handlar om andra aspekter av batteriet
Jag har koll på den EV-firman.

Det är nog rätt oklart vad man avsåg, TB verkar ju inte ha förstått det heller.

Eftersom min post avhandlade batteriets hållbarhet….är det någon här som vet om några bytta LG-batterier.

Om vi pratar just hållbarhet och batterierna inte går sönder i princip alls och dessutom degraderas mycket mindre, vad återstår som kan vara bättre med Panasonic? (Vi har ju redan sagt att de levererar mer power och laddar snabbare så det är ju knte det vi pratar om?)

Re: Provkörning Model Y Performance Juniper

Postat: 12 okt 2025 21:02
av VoltAge
AAKEE skrev: 12 okt 2025 15:21
Tellus skrev: 12 okt 2025 14:53
Nya Performance vs gamla
...
Prispåslaget blir ca 140000kr (70+70) vs LR AWD om man tar lån. Känns inte så prisvärt, men med nollränta och 70k i påslag så känns den prisvärd.
Det är nog inget fel alls på bilen och om man ska välja mellan Teslas egna celltillverkning där batterierna degraderar snabbare än fritt fall eller LG med lite sämre punch är nog valet lätt.

Dessutom är det ytterst ovanligt med LG-batterier som falerar medans Tesla/Panasonic har en avsevärt högre rate.
Vilka bilar har teslas egna batterier (som du inte verkar gilla) och var kan jag läsa mer det?

Re: Provkörning Model Y Performance Juniper

Postat: 12 okt 2025 21:38
av manneson
VoltAge skrev: 12 okt 2025 21:02
AAKEE skrev: 12 okt 2025 15:21
Tellus skrev: 12 okt 2025 14:53
Nya Performance vs gamla
...
Prispåslaget blir ca 140000kr (70+70) vs LR AWD om man tar lån. Känns inte så prisvärt, men med nollränta och 70k i påslag så känns den prisvärd.
Det är nog inget fel alls på bilen och om man ska välja mellan Teslas egna celltillverkning där batterierna degraderar snabbare än fritt fall eller LG med lite sämre punch är nog valet lätt.

Dessutom är det ytterst ovanligt med LG-batterier som falerar medans Tesla/Panasonic har en avsevärt högre rate.
Vilka bilar har teslas egna batterier (som du inte verkar gilla) och var kan jag läsa mer det?
Kort sagt alla bilar byggda i USA. Dvs numera bara S och X för oss i Europa.
Allt annat är Kina eller Tyskland, och då får vi LG NCMA i LR/P eller CATL eller BYD LFP i standard.

Vet inte riktigt om man ska säga det är "Teslas egna" förövrigt. Det är Panasonic som bygger cellerna i Teslas gigafactory i Nevada.